Bakgrunn
Forslagsstillerne
jobber for et samfunn med muligheter for alle. Flere må få en meningsfull
hverdag gjennom å få kunne delta i det sosiale fellesskapet på skole
og i arbeidslivet, oppleve mestring og læring og få være verdifulle
bidragsytere i samfunnet. Inkludering og tilrettelegging både i
skoleløpet og på arbeidsplasser må derfor bli bedre.
Det er dessverre
altfor mange mennesker med utviklingshemming som står utenfor arbeidslivet.
En stor andel kan skyldes fordommer og manglende tro på at utviklingshemmede
kan gjøre et arbeid. Førsteamanuensis Hege Bye ved Universitetet
i Bergen har sett på norske stereotypier og hvordan man ser på andre innenfor
aksene varme og kompetanse. Det er kanskje ikke overraskende at
en ser på funksjonshemmede som veldig varme, men lite kompetente.
Det kan i stor grad forklare hvorfor man ikke lykkes med å inkludere
flere. Man antar for mye, basert på diagnoser, og legger for lite vekt
på den enkeltes evner og ønske om å delta i skole- og samfunnsliv.
En gir medfølelse og omsorg, i stedet for å gi muligheter og ha
forventninger og stille krav som man gjør til andre grupper i samfunnet.
Det kan også skyldes misforstått snillhet, både fra foreldre og
lærere. Dette gjelder både i utdanningssystemet og i arbeidslivet.
At under tre prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært
arbeid, viser at systemet er modent for en endring.
Et større mangfold i skoleløpet
og på arbeidsplassene skaper gode miljøer og er noe som er til gavn
for alle. Det er likevel for mange som stenges ute på bakgrunn av holdninger
og fordommer, og det legges ikke tilstrekkelig til rette for at
alle skal lykkes.
Samfunnet kan ikke
leve med at så mange stenges ute, og en har ikke råd til å sløse
med ressursene. Det er nødvendig å gi alle en bedre mulighet til
å delta og at alle bidrar. Da må man gi alle like muligheter. Det
fordrer først og fremst at en tror på folk og gir dem den sjansen de
fortjener.
Noe av nøkkelen til
å lykkes ligger i å gi alle en utdanning der de har mulighet til
å fullføre og bestå et planlagt løp i videregående skole. Det vil
åpne for deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Alle har rett til
tre års videregående opplæring i Norge, og med fullføringsreformen
har det blitt en historisk utvidelse av retten til å fullføre med
studie- eller yrkeskompetanse gjennom hele livet. Da må man også
ha ordninger som favner alle ungdommer, også dem med behov for tilrettelegging.
I dag er det for mange elever med utviklingshemming som styres mot
studiespesialiserende skolegang, og dermed ofte opplever å mislykkes
nok en gang.
Dette har de jobbet
målrettet med både i Østfold og Vestfold. Her har de funnet gode
modeller for at elever kan velge yrkesfag og bli lærekandidater
som et alternativ, slik at de står bedre rustet til å jobbe i enten
varig tilrettelagt arbeid eller i ordinær virksomhet. Forslagsstillerne
mener Kunnskapsdepartementet bør vurdere om det kan innføres en
bestemmelse om at grunnkompetanse etter kompetanseprøve bør telle
som fullført og bestått videregående opplæring med grunnkompetanse
og telle som fullført og bestått videregående opplæring i statistikkene.