I Stortingets møte 20. mars 2012 ble det gjort slikt
I lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser
gjøres følgende endringer:
Gjeldende § 7 blir § 8. Bestemmelsens annet
ledd siste punktum oppheves.
Gjeldende § 7a blir § 12, som skal lyde:
§ 12 Rådgivende tvisteløsningsorgan
Kongen kan opprette et rådgivende organ for løsning av
tvister om rettigheter og plikter etter denne lov og forskrifter
hjemlet i denne.
Kongen kan gi forskrift om at oppdragsgivere som omfattes
av loven her er pliktige til å delta i prosessen for tvisteløsningsorganet.
Kongen kan gi forskrift om saksbehandlingen i organet,
herunder bestemmelser om partenes rett til innsyn i sakens dokumenter.
Offentleglova får anvendelse på den virksomhet som drives
av tvisteløsningsorganet.
Gjeldende § 7b oppheves.
Gjeldende § 8 blir § 9, som skal lyde:
§ 9 Beslutning om midlertidig forføyning
For behandling av begjæring om midlertidig forføyning
gjelder tvisteloven, om ikke annet er bestemt i eller i medhold
av denne lov. Mot overtredelser av bestemmelser i eller
i medhold av denne lov, kan det ikke besluttes midlertidig forføyning
etter at kontrakt er inngått.
Kongen kan gi forskrift om at oppdragsgivers adgang
til å inngå kontrakt suspenderes ved begjæring om midlertidig forføyning,
når begjæringen er fremsatt innenfor en fastsatt karensperiode.
Kongen kan gi forskrift om at oppdragsgiver kan fastsette
en frist for når begjæring om midlertidig forføyning mot oppdragsgivers
beslutning om å avvise eller forkaste en forespørsel om å delta
i konkurransen, må være fremsatt.
Gjeldende § 9 blir § 10, som skal lyde:
§ 10 Underretningsplikt for retten
Retten skal underrette departementet om saker som idømmes
etter § 8, samt forføyninger etter §
9.
Gjeldende § 10 blir § 11.
Gjeldende § 11 blir ny § 16, som skal lyde:
§ 16 Forskrifter og enkeltvedtak
Kongen kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av loven. Kongen kan gi oppdragsgivere de pålegg
som er nødvendige for å sikre oppfyllelse av denne lov eller forskrifter
gitt i medhold av loven. Overfor andre oppdragsgivere enn statlige,
kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer
kan det likevel bare gis pålegg som er nødvendig for å oppfylle
Norges forpliktelser overfor fremmede stater eller internasjonale
organisasjoner om offentlige anskaffelser. Kongen kan likevel
gi forskrift om begrunnelsesplikt.
Kongen kan gi forskrift om tvungent
verneting for søksmål som nevnt i § 8 og for
begjæringer om midlertidige forføyninger som nevnt i § 9.
Gjeldende § 11a blir § 7.
Gjeldende § 12 blir ny § 17.
Ny § 13 skal lyde:
§ 13 Søksmål om å kjenne kontrakt uten virkning
Retten skal kjenne en kontrakt uten virkning når
a) kontrakten gjelder anskaffelser av
varer, prioriterte tjenester og bygge- og anleggsarbeider over EØS-terskelverdiene
fastsatt i forskrift, og
b) oppdragsgiver enten har
1. foretatt en ulovlig direkte anskaffelse,
2. tildelt en kontrakt innenfor en rammeavtale
eller en dynamisk innkjøpsordning i strid med forskrift gitt i medhold
av loven, eller
3. foretatt andre brudd på forskrifter gitt i
medhold av loven som har påvirket leverandørens mulighet til å få
kontrakten, og samtidig har brutt bestemmelser om karensperiode
eller suspensjon, og dette har fratatt leverandøren mulighet til
å iverksette rettslige skritt forut for kontraktsinngåelse.
Første ledd bokstav b nr. 1 gjelder ikke om oppdragsgiver
har kunngjort at det vil bli inngått en kontrakt og tidligst inngår
kontrakten ti dager etter kunngjøringen. Første ledd bokstav b nr.
2 gjelder ikke om oppdragsgiver har meddelt sin beslutning om kontraktstildeling
til leverandørene og tidligst inngår kontrakten etter en karensperiode.
Når vesentlige hensyn til allmennhetens interesser gjør
det nødvendig å opprettholde kontrakten, kan retten unnlate å kjenne
kontrakten uten virkning. Dersom konsekvensen av at kontrakten kjennes
uten virkning i alvorlig grad vil kunne true et større forsvars-
eller sikkerhetsprogram som er avgjørende for Norges sikkerhetsinteresser,
kan ikke retten kjenne kontrakten uten virkning.
En kontrakt kan kjennes uten virkning for fremtidig
kontraktsoppfyllelse. Dersom kontraktsytelsen kan tilbakeføres i
vesentlig samme stand og mengde, kan kontrakten kjennes uten virkning
fra tidspunktet for kontraktsinngåelse.
Ny § 14 skal lyde:
§ 14 Søksmål om å avkorte kontrakt eller om å idømme overtredelsesgebyr
Retten skal avkorte kontraktens løpetid eller idømme
oppdragsgiver et overtredelsesgebyr når
1. retten unnlater å kjenne en kontrakt
uten virkning etter § 13 tredje ledd, eller
2. oppdragsgiver har foretatt andre brudd på reglene
om karensperiode eller suspensjon enn de som er omfattet av § 13,
eller
b) kontrakten gjelder anskaffelser av
varer, prioriterte tjenester og bygge- og anleggsarbeider under
EØS-terskelverdiene fastsatt i forskrift, eller uprioriterte tjenester,
og oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse.
Retten skal idømme oppdragsgiver et overtredelsesgebyr
når kontrakten kjennes uten virkning for fremtidig kontraktsoppfyllelse
etter § 13.
Retten kan idømme sanksjoner som nevnt i første ledd
når
a) kontrakten gjelder anskaffelser av
varer, prioriterte tjenester og bygge- og anleggsarbeider under
EØS-terskelverdiene fastsatt i forskrift, eller uprioriterte tjenester,
og
b) oppdragsgiver enten har
1. tildelt en kontrakt innenfor en rammeavtale
eller en dynamisk innkjøpsordning i strid med regler fastsatt i
forskrift gitt i medhold av loven, eller
2. foretatt andre brudd på forskrifter gitt i
medhold av loven som har påvirket leverandørens mulighet til å få
kontrakten, og samtidig har brutt bestemmelser om karensperiode,
og dette har fratatt leverandøren mulighet til å iverksette rettslige
skritt forut for kontraktsinngåelse.
Første ledd bokstav b gjelder ikke om oppdragsgiver
har kunngjort at det vil bli inngått en kontrakt og tidligst inngår
kontrakten ti dager etter kunngjøringen. Tredje ledd bokstav b nr.
1 gjelder ikke om oppdragsgiver har meddelt sin beslutning om kontraktstildeling
til leverandørene og tidligst inngår kontrakten etter en karensperiode.
Ved fastsettelse av sanksjoner skal det særlig
legges vekt på overtredelsens grovhet, størrelsen på anskaffelsen,
om oppdragsgiver har foretatt gjentatte overtredelser, muligheten
for å gjenopprette konkurransen og den preventive virkningen. Retten
kan også kombinere sanksjonene. Overtredelsesgebyret kan ikke settes
høyere enn 15 prosent av anskaffelsens verdi.
Ny § 15 skal lyde:
§ 15 Prosessuelle særregler og tidsfrister ved
søksmål etter §§ 13 og 14
Ved søksmål om forhold som beskrevet i §§ 13 og 14,
plikter saksøker å varsle oppdragsgivers medkontrahent om søksmålet.
Varslet gis ved oversendelse av kopi av stevningen.
Retten skal, uavhengig av partenes påstander, idømme
sanksjoner som beskrevet i §§ 13 og 14, dersom vilkårene for det
er oppfylt.
En rettskraftig dom som går ut på at en kontrakt kjennes
uten virkning eller at kontraktens løpetid avkortes, er bindende
for alle og enhver og legges til grunn i alle forhold hvor spørsmålet
har betydning.
Sanksjoner etter §§ 13 og 14 kan bare idømmes når
sak reises innen to år fra kontrakt er inngått.
Dersom oppdragsgiver har kunngjort konkurranseresultatet
når en kontrakt er tildelt uten kunngjøring av konkurransen, kan
sanksjoner etter § 13 første ledd bokstav b nr. 1 eller § 14 første
ledd bokstav b bare idømmes når sak reises innen 30 dager fra kunngjøringen.
Dersom oppdragsgiver i en kunngjort konkurranse
har meddelt berørte leverandører om inngåelsen av kontrakt, kan
sanksjoner etter § 13 første ledd bokstav b nr. 2 eller 3, § 14
første ledd bokstav a nr. 2 eller § 14 tredje ledd bare idømmes
når sak reises innen 30 dager fra meddelelsen er sendt.
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
skal § 59 nr. 1 lyde:
Tre eller flere medlemmer av kommunestyret
eller fylkestinget kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt
organ eller den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn
for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Det samme
gjelder avgjørelser om møter skal holdes for åpne eller lukkede
dører, jf. § 31, og avgjørelser om habilitet. Avgjørelser om ansettelse,
oppsigelse eller avskjed er ikke gjenstand for lovlighetskontroll. Spørsmål
om det foreligger brudd på bestemmelser gitt i eller i medhold av
lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser kan heller ikke
gjøres til gjenstand for lovlighetskontroll.
Dag Terje Andersen |
president |