I Stortingets møte 28. mai 2013 ble det gjort slikt
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak
og kontroll med foretakssammenslutninger gjøres følgende endringer:
§ 12 skal lyde:
§ 12 Pålegg om å bringe en ulovlig atferd til opphør mv.
Konkurransetilsynet kan pålegge foretak eller sammenslutninger
av foretak som overtrer forbudene i § 10, § 11 eller i
forskrift i medhold av § 14, å bringe overtredelsen til
opphør. Pålegget kan omfatte ethvert tiltak som er nødvendig for
å bringe overtredelsen til opphør. Strukturelle tiltak kan bare
pålegges dersom det ikke finnes like effektive atferdsregulerende
tiltak, eller dersom et atferdsregulerende tiltak vil være mer byrdefullt
for foretaket.
Pålegg etter første ledd kan gis selv om Konkurransetilsynet
vedtar overtredelsesgebyr mot foretaket etter § 29.
Dersom foretaket tilbyr avhjelpende tiltak i en
sak som kan ende med et vedtak etter § 12 første ledd, kan Konkurransetilsynet
avslutte saken ved et vedtak som gjør tiltakene bindende for foretaket.
Vedtak etter første punktum kan fattes før Konkurransetilsynet har gjort
en fullstendig vurdering av om inngrepsvilkåret i første ledd er
oppfylt. Konkurransetilsynet skal i vedtaket gi en vurdering av
foretakets atferd. Videre skal det vurderes om og begrunnes hvorfor
de tilbudte tiltakene er egnet til og nødvendige for å avhjelpe
de konkurransemessige problemene som Konkurransetilsynet har funnet.
Vedtaket skal fastslå at Konkurransetilsynet ikke vil gå videre
med saken etter første ledd eller § 29 dersom tiltakene gjennomføres.
Konkurransetilsynet kan etter forslag fra foretakene oppnevne en
forvalter til å bistå ved gjennomføringen av vedtak etter første
punktum. Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om forvalters
stilling. Ved klage over vedtak etter dette ledd kan departementet
oppheve eller stadfeste Konkurransetilsynets vedtak.
Konkurransetilsynet kan etter anmodning eller
av eget tiltak omgjøre et vedtak etter tredje ledd dersom
a) faktiske forhold som var vesentlige
for vedtaket, endrer seg,
b) foretakene handler i strid med vedtaket, eller
c) vedtaket bygger på ufullstendige, uriktige,
eller villedende opplysninger fra foretakene.
Konkurransetilsynet kan dersom det er
a) rimelig grunn til å anta at § 10,
§ 11 eller forskrift i medhold av § 14 er overtrådt, og
b) fare for at konkurransen utsettes for varig og uopprettelig
skade,
treffe midlertidig vedtak om pålegg etter første ledd.
Dette gjelder likevel ikke dersom den vedtaket retter seg mot, påføres
skade eller ulempe som står i åpenbart misforhold til de hensyn
vedtaket skal ivareta. Midlertidig vedtak skal treffes for et begrenset
tidsrom, men kan forlenges dersom faren for konkurransen består.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Prøving i saker av prinsipiell eller stor
samfunnsmessig betydning
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Kongen i statsråd tillate atferd i strid med forbudet i § 10
eller § 11, og gi pålegg og omgjøre
Konkurransetilsynets vedtak etter § 12 første ledd. En
tillatelse til atferd i strid med § 10 eller § 11 har ingen virkning
i forhold til overtredelser av lovens forbud eller vedtak truffet
i medhold av loven før tillatelsen blir gitt.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Inngrep mot foretakssammenslutninger mv.
Konkurransetilsynet skal forby foretakssammenslutninger
som vil føre til eller forsterke en vesentlig begrensning
av konkurransen i strid med lovens formål. Forbudet kan
omfatte utfyllende bestemmelser som er nødvendige for at formålet
med forbudet blir oppnådd.
Dersom Konkurransetilsynet finner at avhjelpende
tiltak foreslått av melderne vil avbøte de konkurransebegrensende
virkningene som foretakssammenslutningen kan føre til, skal tilsynet
fatte vedtak om inngrep hvor foretakssammenlutningen tillates på
disse vilkår. Konkurransetilsynet kan knytte forpliktelser til vedtaket
for å sikre at vilkårene oppfylles.
Dersom en foretakssammenslutning er gjennomført,
kan forbud etter første ledd omfatte påbud om avhendelse av aksjer
eller andeler som er ervervet som ledd i foretakssammenslutningen,
eller andre tiltak som er egnet til å gjenopprette den konkurransemessige
situasjonen som forelå før foretakssammenslutningen ble gjennomført.
Konkurransetilsynet kan oppnevne en forvalter til å bistå
ved gjennomføringen av vedtak etter første ledd. Etter
forslag fra melderne kan tilsynet oppnevne en forvalter til å bistå
ved gjennomføringen av vedtak etter annet ledd. Forvalteren
får sin godtgjørelse dekket av og kan inngå avtaler på vegne av
dem som vedtaket retter seg mot. Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om forvalters stilling.
I den utstrekning opprettelsen av et fellesforetak som
utgjør en foretakssammenslutning etter § 17, har til formål eller
virkning å samordne fortsatt uavhengige foretaks konkurransemessige
atferd, skal denne samordningen vurderes etter § 10 med sikte på
å fastslå om det skal gripes inn mot foretakssammenslutningen.
Ny § 16 a skal lyde:
§16 a Inngrep mot minoritetserverv
Konkurransetilsynet skal forby erverv
av andeler i et foretak selv om ervervet ikke fører til kontroll, dersom
det vil føre til eller forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen
i strid med lovens formål. Er ervervet gjennomført ved
trinnvise oppkjøp, kan det gripes inn overfor de transaksjoner som
har funnet sted innenfor en periode på to år regnet fra tidspunktet
for det siste ervervet.
Ved inngrep etter første ledd gjelder bestemmelsene
i § 16 annet til femte ledd tilsvarende.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Melding av foretakssammenslutninger mv.
Partene i en fusjon etter § 17 første ledd bokstav a eller
den eller de som samlet eller hver for seg varig overtar kontroll
etter § 17 første ledd bokstav b, skal informere Konkurransetilsynet
om foretakssammenslutningen ved en melding.
Meldeplikten etter første ledd gjelder ikke
a) dersom de involverte foretakene har
en samlet årlig omsetning i Norge under 1 milliard kroner, eller
b) dersom bare ett av de involverte foretakene
har en årlig omsetning i Norge over 100 millioner kroner.
Konkurransetilsynet kan pålegge meldeplikt for foretakssammenslutninger
som er unntatt fra meldeplikten etter annet ledd, dersom tilsynet
finner rimelig grunn til å anta at konkurransen påvirkes, eller
dersom særlige hensyn tilsier at tilsynet undersøker foretakssammenslutningen
nærmere. Et slikt pålegg kan ikke gis senere enn tre måneder etter
at endelig avtale er inngått eller kontroll er ervervet. Fristen
løper fra det først inntrufne.
Dersom en foretakssammenslutning består i erverv
av deler av ett eller flere foretak, enten de er selvstendige rettssubjekter
eller ikke, skal det ved beregningen av omsetning etter annet ledd
for selgers eller selgernes vedkommende bare tas hensyn til omsetningen
for de deler som inngår i foretakssammenslutningen. Dersom det innenfor
et tidsrom på to år gjennomføres to eller flere transaksjoner som
nevnt i første punktum mellom de samme personer eller foretak, skal
dette likevel betraktes som én og samme foretakssammenslutning,
med virkning fra den dag den siste transaksjonen finner sted.
Konkurransetilsynet kan pålegge melding for erverv
av andeler i foretak som nevnt i § 16 a. Et slikt pålegg
kan ikke gis senere enn 3 måneder etter endelig avtale om erverv
av andeler.
Foretakssammenslutninger som er unntatt fra meldeplikten
etter annet ledd, og erverv av andeler i foretak
som nevnt i § 16 a, kan meldes frivillig til Konkurransetilsynet
for å avklare om det er aktuelt med inngrep.
Melding i henhold til første, tredje, femte og
sjette ledd anses som fullstendig først når kravene i § 18 b er
oppfylt.
En foretakssammenslutning som er omfattet av reglene
om kontroll med foretakssammenslutninger i EØS-avtalen artikkel
57, er unntatt fra den alminnelige meldeplikten i første ledd.
Kongen kan gi forskrift om
beregning av omsetning etter annet ledd, meldeplikt for foretakssammenslutninger
som er unntatt fra meldeplikten etter annet ledd i næringer hvor
særlige hensyn begrunner meldeplikt og om offentliggjøring
av meldingene.
§ 18 a skal lyde:
§ 18 a Hva meldingen skal inneholde
Melding etter § 18 første ledd skal
inneholde
a) kontaktinformasjon om partene
i fusjonen eller den eller de som overtar kontroll,
b) beskrivelse av foretakssammenslutningen,
c) beskrivelse av de involverte foretakene
og foretak i samme konsern,
d) navn på de fem viktigste konkurrenter,
kunder og leverandører i markeder i Norge, eller som Norge er del
av, hvor de involverte foretakene og foretak i samme konsern har
overlappende virksomhet,
e) beskrivelse av horisontalt forbundne markeder dersom
minst to av partene er aktive på det samme markedet og partenes
samlede markedsandel overstiger 15 prosent, samt markeder hvor minst to
parter er vertikalt forbundet og deres markedsandel overstiger 25
prosent på hvert av de respektive markedene, som skal inkluderebeskrivelse
av markedsstrukturen i de berørte markedene,beskrivelse
av de involverte foretakenes viktigste konkurrenter, kunder og leverandører
i de berørte markedene, ogredegjørelse for
eventuelle etableringshindringer i de berørte markedene,
f) redegjørelse for eventuelle effektivitetsgevinster,
g) opplysninger om foretakssammenslutningen er underlagt
tilsyn fra andre konkurransemyndigheter,
h) seneste versjon av avtalen om foretakssammenslutning
med vedlegg, og
i) de involverte foretakenes siste årsberetning
og årsregnskap.
Ved opprettelse av fellesforetak må meldingen også
inneholde opplysninger om morselskapene fortsatt er virksomme på
det samme markedet som fellesforetaket eller på et tidligere eller
senere ledd i omsetningskjeden eller på et tilgrensende marked.
Konkurransetilsynet kan i den enkelte sak lempe kravene
til melding etter første ledd.
Kongen kan gi forskrift om
nærmere krav til innhold i melding etter første
ledd, herunder regler om forenklede meldinger som fraviker innholdskravet
i første ledd.
Ny § 18 b skal lyde:
§ 18 b Taushetsbelagte opplysninger
Den som i behandlingen av en foretakssammenslutning,
eller et minoritetserverv, gir opplysninger underlagt lovbestemt
taushetsplikt til konkurransemyndighetene i henhold til § 18 og
§ 24 første ledd, eller i forslag til avhjelpende tiltak etter §
16 annet ledd, skal klart angi eller merke slike opplysninger og
begrunne sin oppfatning. Avgiver skal samtidig fremlegge forslag
til offentlig versjon. Dersom første punktum ikke er oppfylt, kan
konkurransemyndighetene legge til grunn at avsender ikke motsetter
seg at det gis innsyn i opplysningene.
Kongen kan gi forskrift om offentlige versjoner
og begrunnelsesplikten som nevnt i første ledd.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Gjennomføringsforbud
Foretakssammenslutninger som omfattes av reglene i § 18
første ledd, må ikke gjennomføres før Konkurransetilsynet
har avsluttet behandlingen av saken. Det samme gjelder dersom Konkurransetilsynet har
gitt pålegg om melding etter § 18 tredje eller femte ledd, melding
er gitt etter § 18 sjette ledd eller meldeplikten følger av forskrift
gitt etter § 18 niende ledd.
Konkurransetilsynet kan etter søknad fra melderne gjøre
unntak fra gjennomføringsforbudet etter første ledd i enkeltsaker.
Konkurransetilsynet kan ved forskrift gjøre unntak fra
gjennomføringsforbudet for grupper av foretak.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Vedtak
Vedtak etter § 16 og § 16 a treffes
av Konkurransetilsynet på grunnlag av melding etter
§ 18 første, tredje, femte eller sjette ledd, eller
på grunnlag av melding etter forskrift gitt etter niende ledd.
Konkurransetilsynet må innen 25 virkedager fra meldingen er
mottatt, varsle at vedtak kan bli aktuelt. I
varselet må Konkurransetilsynet vise at det er rimelig grunn til
å anta at foretakssammenslutningen eller ervervet som nevnt i §
16 a vil føre til eller forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen
i strid med lovens formål. Gis ikke slikt varsel, kan
Konkurransetilsynet ikke gripe inn etter § 16 eller§ 16
a.
Dersom melderne fremsetter forslag om avhjelpende
tiltak innen 20 virkedager fra meldingen er mottatt, forlenges Konkurransetilsynets
frist etter annet ledd med 10 virkedager. Fremsettes forslag innen fristen,
kan Konkurransetilsynet innen 35 virkedager fatte vedtak om inngrep
som tillater foretakssammenslutningen på de foreslåtte vilkår. Slikt
vedtak kan fattes uten at partene er gitt forhåndsvarsel.
Konkurransetilsynet må snarest mulig, og senest innen
70 virkedager fra meldingen er mottatt, fatte vedtak
som stadfester fremsatt forslag om avhjelpende tiltak fra melderne
eller legge frem begrunnet forslag til forbudsvedtak. Dersom
melderne fremsetter forslag om avhjelpende tiltak senere enn 55
virkedager fra meldingen er mottatt, forlenges Konkurransetilsynets
frist tilsvarende. Forslaget til forbudsvedtak forelegges
partene til uttalelse med en frist på 15 virkedager. Konkurransetilsynet
må treffe sitt vedtak innen 15 virkedager fra tilsynet har mottatt
partenes uttalelse. Dersom det er fremsatt et forslag om
avhjelpende tiltak etter at Konkurransetilsynet har lagt
frem begrunnet forslag til forbudsvedtak, kan fristen for
å treffe vedtak forlenges med 15 virkedager.
Forslag om avhjelpende tiltak anses ikke som fremsatt
før forslag til offentlig versjon av forslaget er inngitt. Fristene
i annet, tredje og fjerde ledd for Konkurransetilsynets saksbehandling
begynner ikke å løpe før Konkurransetilsynet har mottatt en offentlig versjon
av dokumentene.
Frister i annet og fjerde ledd for Konkurransetilsynets
saksbehandling slutter å løpe dersom noen av de involverte
foretak etter å ha mottatt skriftlig krav om å gi opplysninger innen
en bestemt frist, ikke oppfyller kravet. Kravet anses ikke
som oppfylt før Konkurransetilsynet har mottatt en offentlig versjon
av dokumentene. Partene skal informeres om at fristen har
sluttet å løpe. Fristen begynner å løpe igjen når Konkurransetilsynet
mottar de etterspurte opplysninger.
Dersom Konkurransetilsynet finner at det ikke foreligger
grunnlag for inngrep etter § 16 eller § 16 a, skal melderne underrettes
skriftlig om at saken henlegges. I saker hvor Konkurransetilsynet
har varslet at inngrep kan bli aktuelt etter annet ledd, skal underretningen
kort angi hvorfor det ikke foreligger grunnlag for inngrep. Konkurransetilsynet
skal avslutte saksbehandlingen snarest mulig.
Kongen kan gi forskrift om offentlige versjoner
av dokumenter som nevnt i femte og sjette ledd.
Ny § 20 a skal lyde:
§ 20 a Klage og oppheving
Vedtak som nevnt i § 20 første ledd kan
påklages innen 15 virkedager. Konkurransetilsynet skal bringe klagen
inn for departementet senest 15 virkedager etter at den er mottatt.
Departementet må treffe vedtak i klagesaken innen 60 virkedager
etter at klagen er mottatt. Bestemmelsene om fristavbrudd
i § 20 sjette ledd gjelder tilsvarende for departementets saksbehandlingsfrister.Ved
klage over vedtak etter § 16 annet ledd kan departementets vedtak
bare gå ut på å oppheve eller stadfeste Konkurransetilsynets vedtak. For øvrig
gjelder reglene om klage i forvaltningsloven kapittel VI så langt
de passer.
Dersom departementet opphever et vedtak etter § 16
annet ledd fordi foretakssammenslutningen ikke kan føre til eller
forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen, er saken endelig
avgjort. Ved en oppheving på annet grunnlag kan Konkurransetilsynet fatte
et nytt vedtak etter § 20 første ledd. Bestemmelsene i § 20 annet
og tredje ledd gjelder ikke. Tilsynet må snarest mulig og senest
innen 45 virkedager fra vedtaket ble opphevet fatte vedtak om inngrep
som tillater foretakssammenslutningen på vilkår foreslått av melderne
eller legge frem begrunnet forslag til forbudsvedtak. Dersom melderne
fremsetter forslag om avhjelpende tiltak senere enn 35 virkedager
fra opphevingen av vedtaket, forlenges Konkurransetilsynets frist
tilsvarende. Bestemmelsene i § 20 fjerde til syvende ledd gjelder
for øvrig så langt de passer.
§ 21 skal lyde:
§ 21 Prøving i saker av prinsipiell eller stor
samfunnsmessig betydning
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Kongen i statsråd tillate en foretakssammenslutning eller et
erverv av andeler som Konkurransetilsynet har grepet inn mot etter
§ 16 og § 16 a. Det kan settes vilkår for en
slik tillatelse.
Dersom vilkårene i § 16 første ledd eller § 16
a første ledd er oppfylt, kan Kongen i statsråd i saker
av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning treffe vedtak
etter §§ 16, 16 a og 18. Fristene
i §§ 18, 20 og 20 a gjelder ikke for vedtak truffet
etter dette ledd. Kongen i statsråd kan likevel ikke gripe inn mot
en foretakssammenslutning eller et erverv av andeler senere enn
12 måneder etter at det er inngått endelig avtale eller kontroll
er overtatt.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Bevissikring
For å søke etter bevis kan Konkurransetilsynet, når det
er rimelig grunn til å anta at loven eller vedtak i medhold av loven
er overtrådt, eller det er nødvendig for å kunne oppfylle Norges
avtaleforpliktelser overfor en fremmed stat eller en internasjonal
organisasjon, kreve
a) å få adgang til lokaler, eiendommer, transportmidler
og andre oppbevaringssteder hvor det kan finnes bevis for overtredelse,
b) å få adgang til bolig dersom det er særlig grunn til
å anta at bevis oppbevares der,
c) å ta med ting som kan ha betydning som bevis for nærmere
gransking og
d) å forsegle forretningslokaler, bøker eller forretningspapirer
så lenge undersøkelsen varer og dette anses nødvendig.
Originale dokumenter kan tas med når originalen i
seg selv antas å ha en særskilt bevisverdi, når bevisverdien vil
reduseres ved kopiering eller når dokumentet antas å være et særlig
sentralt bevis for overtredelse av bestemmelser i denne lov. Når
Konkurransetilsynet tar med originaldokumenter etter denne bestemmelsen,
skal den kontrollerte gis kopi av dokumentene, så fremt det kan
skje uten skade eller fare for etterforskningen.
Begjæring om adgang til bevissikring framsettes av Konkurransetilsynet
for tingretten på det sted hvor det mest praktisk kan skje. Retten
treffer sin avgjørelse ved beslutning før bevissikringen settes
i verk. Rettens beslutning skal angi kontrollens formål,
herunder hvilken type overtredelse og hvilket marked tilsynet undersøker. Den
begjæringen retter seg mot, skal ikke varsles om begjæringen eller
beslutningen. Anke over beslutningen har ikke oppsettende virkning.
Straffeprosessloven § 200 og § 201 første ledd,
§§ 117 til 120, jf. §§ 204, 207, 208, 209, 213 og kapittel 26 samt forvaltningsloven
§ 15 annet ledd gjelder så langt de passer.
Den kontrollerte skal motta en kopi av beslaglagt elektronisk
materiale. Når Konkurransetilsynet begynner gjennomgangen av beslaglagt
elektronisk materiale, har den kontrollerte eller dennes representant rett
til å være til stede for å avklare om materialet inneholder opplysninger
som er omfattet av taushetsplikt som nevnt i straffeprosessloven
§§ 117 til 120. Dersom den kontrollerte og Konkurransetilsynet ikke blir
enige om opplysninger er omfattet av taushetsplikt som nevnt i straffeprosessloven
§§ 117 til 120, skal dette avgjøres av tingretten.
Konkurransetilsynet kan kreve bistand av politiet til å
iverksette beslutningen om bevissikring.
Dersom det ikke er tid til å avvente rettens beslutning,
kan Konkurransetilsynet kreve at politiet avstenger områder der
bevisene kan være inntil rettens beslutning foreligger.
Kongen kan ved forskrift fastsette nærmere regler om bevissikring
og behandling av overskuddsinformasjon.
§ 26 skal lyde:
§ 26 Innsyn i overtredelsessaker
Så lenge saken ikke er avsluttet, gjelder
ikke offentleglova i saker om overtredelse av
§§ 10, 11, 18 første ledd, 19 første ledd eller vedtak i medhold
av denne lov. Det samme gjelder for dokumenter som er mottatt
av Konkurransetilsynet i forbindelse med en lempningssøknad, også
etter at saken er avsluttet. En sak regnes ikke som avsluttet
hvis Konkurransetilsynet begjærer påtale eller påtalemyndigheten
finner at offentlig påtale kreves av sterke allmenne hensyn.
Foretak eller personer som Konkurransetilsynet etterforsker
for overtredelse av konkurranseloven, skal etter krav gis
adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, såfremt det
kan skje uten skade eller fare for etterforskningen eller tredjeperson.
Forvaltningsloven § 19 gjelder tilsvarende. Blir kravet avslått,
kan spørsmålet kreves avgjort av retten ved kjennelse. Dersom etterforskningen
omfatter flere foretak eller personer, gjelder innsynsretten ikke
dokumenter som bare gjelder andre foretak eller personer.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Taushetsplikt om kilders identitet og
skylderklæringer i lempningssøknader
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for konkurransemyndighetene,
har taushetsplikt om identiteten til foretak eller person som gir
tips om overtredelse av § 10 eller § 11. Taushetsplikten gjelder
også overfor sakens parter og deres representanter. Anmodning om
påbud om opphør etter konkurranseloven § 12 omfattes ikke av taushetsplikten.
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for konkurransemyndighetene,
har taushetsplikt om opplysninger som har sin opprinnelse i erklæringer
fra et foretak om dets viten om en overtredelse av § 10 og foretakets
egen delaktighet i overtredelsen, og som er utarbeidet spesielt
med det formål å oppnå lempning.
For øvrig gjelder reglene i forvaltningsloven §§ 13
til 13 e tilsvarende så langt de passer.
Ny § 27 a skal lyde:
§ 27 a Innsyn i opplysninger undergitt taushetsplikt
Part eller partsrepresentant som blir gjort kjent med
skylderklæringer som nevnt i § 27 annet ledd, har taushetsplikt
om opplysningene og kan bare bruke dem så langt det er nødvendig
for å ivareta partens interesse i saken.
Enhver med rettslig interesse i en avsluttet sak om overtredelse
av § 10, § 11 eller pålegg etter § 12, skal også
gis innsyn i opplysninger som er undergitt lovbestemt taushetsplikt,
med mindre innsyn vil virke urimelig overfor den opplysningene gjelder. Retten
til innsyn gjelder ikke opplysninger underlagt taushetsplikt etter
§ 27. Blir det krevd innsyn i taushetsbelagte opplysninger
etter dette ledd, skal de som har krav på taushet,
varsles og gis en frist til å uttale seg om spørsmålet. Avslag på krav om
innsyn kan påklages til departementet. Reglene i forvaltningsloven
kapittel VI gjelder tilsvarende.
I kapittel 7 skal kapitteloverskriften lyde: «Kapittel
7 Sanksjoner og tvangsmulkt»
§ 29 skal lyde:
§ 29 Overtredelsesgebyr
Et foretak eller en sammenslutning av foretak kan ilegges
overtredelsesgebyr dersom foretaket eller sammenslutningen av foretak
eller noen som handler på deres vegne, forsettlig eller uaktsomt
a) overtrer §§ 10, 11, 18 første ledd eller 19
første ledd,
b) overtrer vedtak etter §§ 12, 16, 16 a eller
23,
c) unnlater å etterkomme pålegg etter §§ 18 tredje eller
femte ledd, 24 eller 25,
d) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til konkurransemyndighetene,
e) bryter forsegling foretatt i medhold av § 25,
f) overtrer forskrift i medhold av 14, §§
18 niende ledd eller 23, eller
g) medvirker til overtredelser av bokstav a til f.
Konkurransetilsynet vedtar overtredelsesgebyr. Ved fastsettelse
av gebyrets størrelse, skal det særlig legges vekt på foretakets
omsetning, overtredelsens grovhet og varighet, samt lempning etter §
30 og § 31.
Vedtak om overtredelsesgebyr kan ikke påklages. Overtredelsesgebyret
forfaller til betaling to måneder etter at vedtaket er mottatt.
Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom
foretaket går til søksmål mot staten for å prøve vedtaket, suspenderes
tvangskraften. Søksmålet må reises innen seks måneder fra
partene mottok vedtaket. Det kan gis oppfriskning for oversittelse
av fristen etter reglene i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14. Retten
kan prøve alle sider av saken. Tvisteloven gjelder ellers så
langt den passer.
Adgangen til å ilegge gebyr foreldes etter 10 år ved overtredelse
av § 10 eller § 11 i denne loven. Andre overtredelser foreldes etter
5 år. Fristen avbrytes ved at Konkurransetilsynet tar skritt til
sikring av bevis etter lovens § 25 eller meddeler et foretak at
det er mistenkt for overtredelse av loven eller vedtak truffet i
medhold av loven.
Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler om utmåling
av overtredelsesgebyr.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Hel lempning av overtredelsesgebyr for
overtredelse av konkurranseloven § 10
Hel lempning av overtredelsesgebyr for overtredelse
av § 10 skal gis til det første foretaket som i tilknytning til
en bestemt sak oppfyller følgende vilkår:
i. få beslutning om bevissikring etter
konkurranseloven § 25 i forbindelse med en antatt overtredelse av
konkurranseloven § 10. Konkurransetilsynet må på det tidspunkt opplysningene
blir fremlagt ikke besitte tilstrekkelige bevis til å kunne kreve
slik beslutning, eller
ii. bevise overtredelse av konkurranseloven § 10. Konkurransetilsynet
må på det tidspunkt opplysningene blir fremlagt ikke besitte tilstrekkelige bevis
for slik overtredelse.
b) Foretaket samarbeider av eget tiltak
fullt ut under hele Konkurransetilsynets saksbehandling.
c) Foretaket opphører av eget tiltak med deltakelsen
i overtredelsen med mindre Konkurransetilsynet anmoder om noe annet.
d) Foretaket har ikke søkt å tvinge andre foretak
til å delta i overtredelsen.
Fremleggelse av bevis etter første ledd bokstav
a kan skje
a) ved fremleggelse samtidig med lempningssøknaden,
b) ved at foretaket gir en klar beskrivelse av
bevismaterialets art og innhold og fremlegger alle bevis innen en
frist fastsatt av Konkurransetilsynet, eller
c) ved at foretaket gis en prioritert rett til
lempning fra tidspunktet det ble fremsatt krav om lempning samtidig
som foretaket samler bevis. Den prioriterte retten til lempning
er kun gyldig i en begrenset periode fastsatt av Konkurransetilsynet.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Delvis lempning av overtredelsesgebyr for
overtredelse av konkurranseloven § 10
Foretak som ikke oppfyller vilkårene for hel lempning
i § 30, skal gis delvis lempning av overtredelsesgebyret dersom
foretaket
a) fremlegger bevis som vesentlig styrker
Konkurransetilsynets muligheter til å bevise en overtredelse av
konkurranseloven § 10, og
b) opphører med deltakelsen i overtredelsen senest på
det tidspunkt bevisene fremlegges etter bokstav a.
Det første foretaket som i en bestemt sak oppfyller vilkårene
i denne bestemmelsen, gis lempning på 30 til 50 prosent. Det andre
foretaket som i samme sak oppfyller vilkårene i denne bestemmelsen,
gis lempning på 20 til 30 prosent. Øvrige foretak som i samme sak oppfyller
vilkårene i denne bestemmelsen, gis lempning på inntil 20 prosent.
Ved den nærmere fastsettelsen av lempning etter annet
ledd skal det tas hensyn til hvor tidlig bevismaterialet ble fremlagt,
styrken i de fremlagte bevisene og i hvilken grad foretaket har
samarbeidet med Konkurransetilsynet.
Kongen kan gi forskrift om hel og delvis lempning av
overtredelsesgebyr etter § 30 og § 31.
§§ 32 til 34 flyttes til kapittel 7 og skal lyde:
§ 32 Straff
Med bøter eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig
eller grovt uaktsomt
a) overtrer §§ 10, 18 første ledd eller 19 første
ledd,
b) overtrer vedtak etter §§ 12 første eller femte
ledd, 16 eller 16 a,
c) unnlater å etterkomme pålegg etter § 24 eller § 25,
d) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til konkurransemyndighetene,
e) bryter forsegling foretatt i medhold av § 25, eller
f) overtrer forskrift i medhold av § 14.
Er en overtredelse av § 10 utført under særdeles skjerpende
omstendigheter, kan fengsel inntil 6 år anvendes. Ved avgjørelse
av om særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det legges
vekt på om overtredelsen har vært søkt holdt skjult, om den har voldt
betydelig økonomisk skade, om den har gitt betydelig økonomisk fordel
og grovheten av overtredelsen for øvrig.
Medvirkning til overtredelse som nevnt i første og annet
ledd straffes på samme måte.
Foretak straffes ikke etter denne paragrafen eller etter
straffeloven § 48 a for overtredelse av loven her.
§ 33 Betinget påtale
Overtredelser som kan medføre straff etter § 32, er
bare undergitt offentlig påtale når det foreligger påtalebegjæring
fra Konkurransetilsynet eller det kreves av sterke allmenne hensyn.
Kongen kan gi forskrift om påtale etter første punktum.
§ 34 Foreldelse
For krav som følge av brudd på denne loven gjelder
foreldelsesloven, herunder § 9 og § 11.
Selv om foreldelsestiden er ute, kan krav som nevnt
i første ledd dessuten settes frem ved særskilt søksmål. Et slikt
søksmål må reises innen 1 år etter at det foreligger endelig vedtak
eller rettskraftig dom i saken.
Nåværende §§ 32 til 34 blir nye §§ 35 til 37.
I lov om gjennomføring og kontroll av
EØS-avtalens konkurranseregler mv. skal § 6 første ledd lyde:
Norske konkurransemyndigheter skal, med de begrensninger
som følger av EØS-avtalen, Avtale mellom EFTA-statene om opprettelse
av et overvåkningsorgan og en domstol og forskrifter gitt i medhold
av § 5, føre tilsyn med at EØS-avtalen artikkel 53 og 54 overholdes.
Konkurranseloven §§ 12, 22 og 24 til 32 gjelder
tilsvarende.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Dag Terje Andersen |
president |