I Stortingets møte 12. november 2015 ble det
gjort slikt
I lov 7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing
skal § 12 b tredje ledd annet punktum lyde:
Ved tinglysing av skjøte og andre dokumenter som har sammenheng
med salg av fast eiendom, er oppdragstakere som
bistår avtalepartene med oppgaver som nevnt i lov 29. juni
2007 nr. 73 om eiendomsmegling§ 6-9 første ledd
nr. 1, 2 eller 4, også ansvarlig for gebyret uavhengig
av om oppdragstakeren har begjært forretningen.
Lov 24. juni 1938 nr. 13 om eiendomsmegling oppheves.
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner
mv. gjøres følgende endringer:
§ 6 annet ledd skal lyde:
Når tilsynet i sitt tilsynsarbeid får
mistanke om at det foreligger forhold med tilknytning til utbytte
av en straffbar handling eller til forhold som rammes av straffeloven kapittel
18, skal opplysninger om dette oversendes Den sentrale
enhet for etterforskning og påtale av økonomisk kriminalitet og
miljøkriminalitet, Økokrim.
§ 9 skal lyde:
§ 9. Utgiftene ved tilsynet skal utliknes på de institusjoner
som i henhold til § 1 eller annen særskilt lovhjemmel er under tilsyn
i budsjettåret. Utgiftene fordeles på de ulike grupper av institusjoner
etter omfanget av tilsynsarbeidet.
Utgiftene ved tilsynet med overholdelsen av lov 17. desember
1999 nr. 95 om betalingssystemer mv., utliknes på institusjonene
som nevnt i første ledd etter størrelsen på beløpene som følger
av fordelingen etter første ledd. Slike utgifter skal
likevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak og inkassoforetak,
revisorer, revisjonsselskap eller regnskapsførere.
Utgiftene ved tilsynet med overholdelsen av de
alminnelige bestemmelser om verdipapirhandel utliknes på institusjoner
som nevnt i første ledd samt på utstedere som nevnt i femte ledd.
Fordelingen på institusjonene skjer etter størrelsen på beløpene
etter fordelingen etter første ledd. Fordelingen på utstedere skjer etter
størrelsen på beløpene etter fordeling etter femte og sjette ledd.
Slike utgifter skal likevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak,
inkassoforetak, revisorer, revisjonsselskap, regnskapsførere, betalingsforetak eller
e-pengeforetak.
Utgiftene forbundet med det generelle arbeidet knyttet
til infrastrukturen i verdipapirmarkedet utliknes på institusjoner
som nevnt i første ledd samt på utstedere som nevnt i femte ledd.
Fordelingen på institusjonene skjer etter størrelsen på beløpene
etter fordelingen etter første ledd. Fordelingen på utstedere skjer
etter størrelsen på beløpene etter fordeling etter femte og sjette
ledd. Slike utgifter skal likevel ikke utliknes på eiendomsmeglerforetak,
inkassoforetak, revisorer, revisjonsselskap, regnskapsførere, betalingsforetak
eller e-pengeforetak.
Finanstilsynets utgifter til kontroll etter lov 29. juni
2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 15-1 tredje ledd og til klagenemnd
etter samme lov § 15-8 tredje ledd skal utliknes på utstedere av
omsettelige verdipapirer som er notert på regulert marked i EØS
med Norge som hjemstat.
Finanstilsynets utgifter til kontroll med prospekter etter
verdipapirhandelloven kapittel 7 utliknes på utstedere som
nevnt i femte ledd. Inntekter fra gebyrer knyttet til
Finanstilsynets virksomhetsutøvelse kommer til fratrekk i utlikningen
til den utlikningsgruppen gebyrene refererer seg til.
Finanstilsynets utgifter til klagenemnd etter revisorloven
§ 9-2a tredje ledd og regnskapsførerloven § 9 skal
utliknes på revisorer, revisjonsselskaper, regnskapsførerselskaperog
regnskapsførere.
Finanstilsynets utgifter til håndheving av lov om obligatorisk
tjenestepensjon utliknes på institusjoner som kan tilby
obligatoriske tjenestepensjonsordninger.
Departementet kan gi nærmere forskrift om
1. beregningsgrunnlaget for fordeling av
utgiftene innen de ulike grupper av institusjoner, herunder tidspunktet
for fastsettelse av beregningsgrunnlaget
2. hvilke institusjoner som skal anses under tilsyn
i budsjettåret
3. plikt til å betale gebyr for Finanstilsynets
behandling av konsesjonssøknader
4. fastsettelse av årlige minste og høyeste beløp
som kan utliknes på den enkelte institusjon innen hver gruppe av
institusjoner.
De utliknede bidrag er tvangsgrunnlag for utlegg.
Finanstilsynets utgifter med registreringspliktige foretak
etter lov om forvaltning av alternative investeringsfond § 1-4 skal
utliknes på registrerte foretak etter § 1-4.
§ 10 første ledd første punktum skal lyde:
Tillits- eller tjenestemenn i foretak som
er under tilsyn fra Finanstilsynet og som forsettlig eller uaktsomt
overtrer denne lov eller bestemmelse eller pålegg gitt med hjemmel
i loven, straffes med bøter eller fengsel inntil
1 år eller begge deler, for så vidt forholdet ikke går inn under
noen strengere straffebestemmelse.
I lov 18. juni 1993 nr. 109 om autorisasjon av regnskapsførere
skal § 9 tredje ledd lyde:
Klagenemndens utgifter til klagebehandling
etter første ledd dekkes av Finanstilsynet.Departementet fastsetter
medlemmenes godtgjørelse.
I lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer
gjøres følgende endringer:
§ 5-7 tredje ledd første punktum skal lyde:
Ved revisjon av konsern hvor datterselskap revideres av
revisor eller revisjonsselskap fra land utenfor EØS-området som
ikke har gjensidig samarbeidsavtale om tilsyn med revisorer og revisjonsselskaper,
skal revisor som nevnt i første ledd oppbevare kopi av dokumentasjon
av revisjonsarbeid utført av datterselskapets
revisor.
§ 9-2a tredje ledd første punktum skal lyde:
Klagenemndens utgifter til klagebehandling etter første
ledd dekkes av Finanstilsynet.
I lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag
skal § 9 tredje ledd lyde:
(3) EØS-avtalen vedlegg XII nr. 3 (forordning (EF)
nr. 924/2009) om betalinger på tvers av landegrensene i Fellesskapet
og oppheving av forordning (EF) nr. 2560/2001 og EØS-avtalen vedlegg
XII nr. 3a (forordning (EU) nr. 260/2012 og forordning
(EU) nr. 248/2014) om tekniske og forretningsmessige krav
til kredittoverføringer og direkte debiteringer i euro, og om endring
av forordning (EF) nr. 924/2009 gjelder som lov med de tilpasninger
som følger av vedlegg XII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for
øvrig. Departementet kan gi forskrift om at forordning (EF) nr. 924/2009
også skal gjelde for annen valuta, samt nærmere regler om forordningenes
krav til utenrettslig klagebehandling og tvisteløsning.
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Pensjonsordningen kan i tillegg til alderspensjon gi
rett tiluførepensjon etter tjenestepensjonsloven
til medlemmer som helt eller delvis mister inntektsevnen. Pensjonsordningen
kan også gi rett til pensjon til etterlatt barn, ektefelle, registrert
partner og samboer. Det kan opprettes særskilt pensjonsordning for
rett til uførepensjon etter tjenestepensjonsloven og særskilt pensjonsordning
for rett til pensjoner til etterlatte etter kapittel 7 i loven her.
§ 2-2 annet ledd første punktum skal lyde:
Pensjonsordning kan også opprettes i pensjonskasse som
er i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av forsikringsvirksomhetsloven.
§ 3-4 annet ledd skal lyde:
Forsikringsvirksomhetsloven kapittel 6 gjelder ved
flytting til pensjonsordningen av premiereserve og andre midler
knyttet til fripolise for opptjent pensjon.
§ 8-7 skal lyde:
§ 8-7. Flytting av pensjonsordningen
Midler knyttet til en foretakspensjonsordning kan overføres
til annen pensjonsinnretning etter reglene i forsikringsvirksomhetsloven
kapittel 6.
I lov 10. juni 2005 nr. 44 om forsikringsvirksomhet
gjøres følgende endringer:
§ 3-8 annet punktum skal lyde:
Forsikringskapitalen knyttet til en kontrakt skal bestå
av premiereserve, pensjonskapital, tilleggsavsetninger, premiefond,
innskuddsfond, pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond,
reguleringsfond og bufferavsetning.
§ 3-20 første ledd skal lyde:
Foretakets forpliktelser knyttet til premiefond, innskuddsfond, bufferavsetning,
pensjonistenes overskuddsfond, pensjonsreguleringsfond og reguleringsfond
skal tilsvare fondets verdi til enhver tid.
§ 4-11 skal lyde:
§ 4-11. Pensjonsordningens forsikringskapital
Pensjonsordningens forsikringskapital består av premiereserven,
tilleggsavsetninger, premiefond, og eventuelt bufferavsetning.
I lov 29. juni 2007 nr. 73 om eiendomsmegling gjøres
følgende endringer:
§ 2-8 første ledd fjerde punktum skal lyde:
Med nærstående menes i denne bestemmelsen personer som
nevnt i lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 2-5.
§ 6-9 annet ledd skal lyde:
(2) Oppdragstakere som bistår med oppgaver som nevnt i
første ledd nr. 1, 2 eller 4 er etter lov 12. desember 1975 nr.
59 om dokumentavgift, lov 6. juni 2003 nr. 39 om burettslag og lov
7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing, ansvarlig for at avgifter,
gebyrer og renter knyttet til tinglysing av skjøte og andre dokumenter som
har sammenheng med salget, blir betalt.
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel skal
§ 7-15 lyde:
§ 7-15. Tillegg til prospekt
(1) Enhver ny omstendighet, vesentlig feil eller unøyaktighet
som kan få betydning for vurderingen av verdipapirene, og som fremkommer
mellom tidspunktet for godkjenningen av prospektet og tidspunktet
for akseptperiodens utløp eller opptaket til notering, det alternativet
som inntrer sist, skal fremgå av et tillegg til prospektet. Tillegget
skal godkjennes i samsvar med § 7-7 og offentliggjøres uten ugrunnet
opphold i samsvar med § 7-19.
(2) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler om tillegg til prospekt.
I lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning
gjøres følgende endringer:
§ 1-5 skal lyde:
§ 1-5. Flytterett
(1) Kunden kan flytte pensjonsavtalen med tilhørende midler
til en annen institusjon, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 6-1.
Flytting av individuelle pensjonsavtaler etter denne lov skal skje
etter forsikringsvirksomhetsloven § 6-13 og § 6-14 sjette
ledd, likevel slik at avtalen kan sies opp med én måneds varsel. Dersom
den pensjonsinnretningen kontrakten flyttes til skal foreta ny helseprøving
av kunden, kan oppgjørsfristen etter forsikringsvirksomhetsloven § 6-6 likevel
forskyves med den tid utover en måned som det tar før endelig helseprøving
foreligger.
§ 2-8 annet ledd skal lyde:
(2) Ved kundens død skal pensjonskapital som forvaltes
i pensjonsspareavtale benyttes til barnepensjon eller i tilfelle
til etterlattepensjon til ektefelle, registrert partner eller samboer
etter reglene i innskuddspensjonsloven § 7-7.
Det samme gjelder pensjonskapital som forvaltes i spareavtale i
henhold til § 2-6 første ledd.
§ 4-1 første ledd annet punktum skal lyde:
Som kollektiv tjenestepensjonsordning regnes her pensjonsordning
etter innskuddspensjonsloven eller foretakspensjonsloven, samt kommunale
pensjonsordninger som omfattes av forsikringsvirksomhetsloven kapittel 4.
§ 4-4 første punktum skal lyde:
(1) Ved flytting av kollektiv tjenestepensjonsordning etter
reglene i forsikringsvirksomhetsloven kapittel 6,
gjelder forsikringsvirksomhetsloven § 6-11 tilsvarende
i forhold til individuelle pensjonsspareavtaler knyttet til den
kollektive tjenestepensjonsordningen.
I lov 25. november 2011 nr. 44 om verdipapirfond
gjøres følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nr. 9 underpunkt nr. 2
skal lyde:
2. mindreårige barn til vedkommende selv, samt mindreårige
barn til en person som nevnt i nr. 1 som vedkommende
bor sammen med,
§ 6-7 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Et verdipapirfond kan, innenfor 35 prosent
av fondets eiendeler, anvende plasseringsbegrensningene i § 6-6
annet og fjerde ledd og regler om motpartsrisiko ved unoterte derivater
fastsatt i forskrift med hjemmel i § 6-1 samtidig overfor samme
utsteder, men slik at plasseringer etter første ledd ikke kan overstige 20
prosent av fondets eiendeler.
§ 6-10 annet ledd skal lyde:
(2) Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at
forvaltningsselskapet på vegne av verdipapirfondet opptar kortsiktige
lån for inntil ti prosent av fondets eiendeler og stiller fondets
midler som sikkerhet for oppfyllelse av derivatkontrakter og
kontrakter som inngås for å oppnå en effektiv porteføljeforvaltning.
§ 6-11 skal lyde:
§ 6-11. Teknikker for porteføljeforvaltning
Departementet kan i forskrift gi regler om bruk
av teknikker for porteføljeforvaltning.
I lov 13. desember 2013 nr. 106 om tjenestepensjon
gjøres følgende endringer:
§ 8-7 annet ledd første punktum skal lyde:
(2) Uførepensjonen fra foretakets pensjonsordning skal
reduseres inntil uførepensjonen sammen med eventuell uførepensjon
fra fripoliser, pensjonsbevis og oppsatte rettigheter utgjør det
høyeste av enten den uførepensjonen som er fastsatt i pensjonsplanen, eller
summen av uførepensjon fra fripoliser, pensjonsbevis og oppsatte
rettigheter.
§ 8-11 tredje ledd første punktum skal lyde:
(3) Uførepensjonen skal beregnes på den måte som er fastsatt
i pensjonsplanen, på grunnlag av arbeidstakerens lønnsgrunnlag ved
fratreden og avkastning tilført pensjonsbeviset fram til uføretidspunktet etter
§ 8-10 første ledd første punktum.
I lov 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern
gjøres følgende endringer:
§ 2-1 femte ledd skal lyde:
(5) Departementet kan gi forskrifter som
gjør unntak fra, avgrenser eller utfyller bestemmelsene i paragrafen
her, herunder fastsette plikter for og reg-ler om tilsyn med foretak
som er unntatt fra forbudet i første ledd.
§ 2-3 første ledd skal lyde:
(1) Betalingstjenester kan bare utføres av banker, kredittforetak, betalingsforetak
og e-pengeforetak og av finansieringsforetak som etter denne loven
har tillatelse til å drive slik virksomhet her i riket. Pengeoverføringer
kan også utføres av foretak med tillatelse etter § 2-10 tredje ledd.
§ 2-4 første ledd første punktum skal lyde:
Elektroniske penger kan bare utstedes av banker, kredittforetak og
e-pengeforetak og av finansieringsforetak som etter denne loven
har tillatelse til å drive slik virksomhet her i riket.
§ 2-8 annet punktum skal lyde:
Tillatelsen kan også omfatte følgende typer virksomhet:
a) annen finansieringsvirksomhet,
b) forretninger for foretakets regning i penge-, valuta-
og verdipapirmarkedet,
c) utstedelse av elektroniske penger,
d) ytelse av betalingstjenester,
e) andre særlige tjenester.
§ 5-3 første ledd bokstav d skal lyde:
§ 5-4 annet ledd første punktum skal lyde:
I tillegg til bestemmelsene angitt i første ledd, skal følgende
bestemmelser i forsikringsvirksomhetsloven gjelde tilsvarende for
virksomhet ved filial av forsikringsforetak med hovedsete i annen
EØS-stat: § 2-7, § 3-4, § 3-5 første ledd, § 3-6 tredje ledd, § 3-23,
§ 3-24,§ 4-16, § 7-3 annet ledd, § 7-6
første og tredje ledd, § 7-7 første ledd annet punktum og § 7-8,
samt kapittel 6.
§ 6-1 sjette ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan gi forskrift til utfylling, gjennomføring
og avgrensning av bestemmelsene i kapittel 6, herunder regler om
egnethetsvurderingen etter § 6-3.
§ 8-20 annet ledd annet punktum skal lyde:
Minst ett av medlemmene skal ikke være ansatt i foretaket
eller i foretak i samme konsern og skal ha kvalifikasjoner innen
regnskap eller revisjon.
§ 9-2 annet ledd skal lyde:
(2) Forbudet i første ledd er ikke til hinder for at den ansatte
kan ha:
a) stilling eller verv knyttet til virksomhet
som foretaket kan delta i eller drive i medhold av § 13-2,
b) verv eller stilling som nevnt i første ledd dersom forretningsforbindelsen
er av begrenset omfang og styret i finansforetaket har godkjent
at den ansatte innehar vervet eller stillingen.
§ 11-15 første ledd tredje punktum skal lyde:
Bestemmelsen i panteloven § 6-4 om lovbestemt pant
for boet gjelder tilsvarende for boets rett til
dekning i sikkerhetsmassen.
§ 12-20 annet ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
innholdet og godkjenningen av vedtekter, samt gjøre unntak fra kravet
til godkjenning for nærmere angitte typer vedtektsendringer.
§ 14-9 annet ledd skal lyde:
(2) Ansvarlig kapital kan bestå av basiskapital og supplerende
kapital. Som basiskapital regnes differansen mellom verdien av eiendeler
og forpliktelser med tillegg av ansvarlig lånekapital.
Annen kapital enn basiskapital som foretaket har rett til å innkalle
til dekning av tap, og som er godkjent av Finanstilsynet, regnes
som supplerende kapital.
Ny § 16-10 skal lyde:
§ 16-10 Lenke til nettbasert prisportal
Departementet kan gi forskrift om plikt for finansforetak
om å lenke til prisopplysninger i nettbaserte prisportaler.
§ 17-13 annet ledd første punktum skal lyde:
Finansforetak som deltar i samarbeidende gruppe (eierforetakene),
skal ved anvendelsen av regler om kapitalkrav og
andre soliditets- og sikkerhetskrav, foreta forholdsmessig konsolidering
av eierandeler i det ene eller de finansforetak som forestår den
virksomhet som samarbeidet omfatter, uavhengig av størrelsen av
eierandelen.
§ 18-1 åttende ledd skal lyde:
(8) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder ikke eierforetak
som nevnt i § 17-6 annet ledd bokstav c, med
mindre annet fastsettes av departementet i forskrift eller ved enkeltvedtak.
§ 18-2 første ledd skal lyde:
(1) Regler om kapitalkrav og andre soliditets-
og sikkerhetskrav skal anvendes på konsolidert basis etter følgende
regler:
a) Full konsolidering anvendes for datterforetak. Dersom
det kan godtgjøres at eierne av eierandeler og annen ansvarlig kapital
er finansforetak eller verdipapirforetak med tilstrekkelig soliditet, og
at ansvarsforholdet mellom eierne av ansvarlig kapital er tilstrekkelig
fastslått, kan Finanstilsynet likevel tillate at et datterforetak
konsolideres etter prinsippet om forholdsmessig konsolidering.
b) Forholdsmessig konsolidering anvendes når foretaket har
deltakerinteresser i et annet foretak som ikke er datterforetak,
eller har felles ledelse med et annet foretak. Med deltakerinteresser
menes rettigheter til kapital i andre foretak som ved å skape en
varig tilknytning til disse foretakene skal bidra til foretakets
virksomhet eller som utgjør en direkte eller indirekte eierandel
på 20 prosent eller mer av stemmeretten eller kapitalen i et foretak.
Finanstilsynet kan gi pålegg om forholdsmessig konsolidering også
for eierandeler ned til 10 prosent.
§ 18-2 tredje ledd skal lyde:
(3) Ved beregningen av om krav til ansvarlig kapital er
oppfylt på konsolidert basis, skal det tas hensyn til hvor effektivt
den ansvarlige kapitalen kan overføres og gjøres tilgjengelig på
tvers av foretakene i gruppen. Finanstilsynet kan ved enkeltvedtak
beslutte at kapitalkrav og andre soliditets-
og sikkerhetskrav skal beregnes på en annen måte enn fastsatt i
denne paragrafen.
§ 18-3 annet ledd skal lyde:
(2) Transaksjoner og engasjementer mellom foretak i et
finanskonsern skal være i samsvar med vanlige forretningsmessige
vilkår og prinsipper mellom uavhengige parter. Det samme gjelder
transaksjoner og engasjementer mellom et finansforetak og et annet foretak
når ett av foretakene har deltakerinteresser som nevnt
i § 18-2 første ledd bokstav b i det andre foretaket,
eller når foretakene har felles ledelse.
§ 18-5 femte ledd skal lyde:
(5) Utlevering av opplysninger etter første til tredje
ledd kan skje uten samtykke fra kunden bare dersom også mottakeren
av opplysningene er underlagt taushetsplikt etter
§ 9-6 eller § 16-2.
§ 21-9 første ledd skal lyde:
(1) Har Finanstilsynet grunn til å anta:
a) at et foretak ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser
etter hvert som de forfaller,
b) at et foretak ikke er i stand til å oppfylle gjeldende krav
til ansvarlig kapital i samsvar med pålegg fra Finanstilsynet,
eller
c) at et foretaks eiendeler og inntekter til sammen ikke
er tilstrekkelige til fullt ut å dekke forpliktelsene,
skal det straks gis slik melding som angitt i annet ledd.
§ 21-11 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder dersom foretaket er ute av stand til
å oppfylle kravene til ansvarlig kapital, med mindre
det blir gitt samtykke til at foretaket midlertidig har lavere ansvarlig
kapital enn fastsatt.
§ 22-1 skal lyde:
§ 22-1. Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven
eller bestemmelse eller pålegg gitt med hjemmel i loven,
straffes med bøter, eller under særlig skjerpende omstendigheter
med fengsel i inntil 1 år, dersom forholdet ikke går inn under noen
strengere straffebestemmelse.
§ 22-2 tredje ledd første punktum skal lyde:
Eierandel ervervet i strid med regler om
eierkontroll skal umiddelbart tvangsselges.
§ 23-2 tredje ledd oppheves.
Nåværende fjerde ledd blir tredje ledd.
Olemic Thommessen |
president |