År 1998 den 23. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov av 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak
gjøres følgende endringer:
I § 3-7 skal innledningen til første
ledd lyde:
For alle foretak som nevnt i § 3-1 til § 3-6, § 3-9 og § 3-10
samt europeiske økonomiske foretaksgrupper skal registeret
dessuten inneholde opplysninger om:
Ny § 3-10 skal lyde:
(Kommunalt og fylkeskommunalt foretak etablert etter
kommuneloven)
For kommunalt og fylkeskommunalt foretak skal registeret
inneholde opplysninger om:
1. Foretakets vedtekter.
2. Styremedlemmer, herunder hvem som er styrets leder og
nestleder, og daglig leder.
3. Hvem som representerer foretaket utad og tegner dets
firma.
4. Hvilken kommune eller fylkeskommune foretaket er en
del av og foretakets adresse.
5. Tidspunktet for etableringen av foretaket.
Lov av 21. juni 1985 nr. 79 om enerett til firma og
andre forretningskjennetegn (firmaloven) § 2-2 niende og
tiende ledd skal lyde:
Firma for interkommunalt selskap
skal inneholde ordene interkommunalt selskap eller IKS.
Firma for kommunalt foretak skal inneholde ordene
kommunalt foretak eller forkortelsen KF og firma for fylkeskommunalt
foretak skal inneholde ordene fylkeskommunalt foretak eller forkortelsen
FKF, og en angivelse av hvilken kommune eller fylkeskommune foretaket
er en del av.
Nåværende niende ledd blir nytt ellevte
ledd.
I lov av 21. juni 1985 nr. 83 om ansvarlige selskaper
og kommandittselskaper (selskapsloven) gjøres følgende
endring:
§ 1-1 femte ledd skal lyde:
Kommune, fylkeskommune eller interkommunalt selskap
kan ikke være deltaker i ansvarlig selskap eller kommandittselskap
etter loven.
I lov av 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse
og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) gjøres
følgende endringer:
Overskrift til § 1-2 skal lyde:
Krav mot staten, fylkeskommuner, kommuner og interkommunale
selskaper.
Annet ledd skal lyde:
Pengekrav mot en kommune, fylkeskommune eller et interkommunalt
selskap kan ikke tvangsfullbyrdes etter kapittel 7 eller sikres
etter kapittel 14, jf kommuneloven § 52 og lov om interkommunale
selskaper § 23.
I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og
fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres følgende
endringer:
I § 11 skal overskriften lyde:
Styre for institusjon o.l.
§ 11 nr. 1 og 2 skal lyde:
1. Kommunestyret og fylkestinget
kan selv opprette eget styre for kommunale eller fylkeskommunale institusjoner
o.l. Slike styrer skal ha minst tre medlemmer.
2. Kommunestyret og fylkestinget gir selv bestemmelser om
styrets sammensetning. Det kan her fastsettes at styret helt eller
delvis skal oppnevnes av administrasjonssjefen eller velges av de
ansatte eller brukerne ved vedkommende institusjon. Medlemmer som
ikke skal oppnevnes eller velges på denne måten,
velges av kommunestyret eller fylkestinget.
§ 14 nr. 3 skal lyde:
Den som er ansvarlig for regnskapet i kommunalt eller fylkeskommunalt
foretak eller for interkommunal eller interfylkeskommunal virksomhet
som omhandlet i § 27, er utelukket fra valg til styret
for foretaket eller den interkommunale virksomheten. Den som foretar
revisjon for interkommunal eller interfylkeskommunal virksomhet
som omhandlet i § 27, kan ikke velges til styret for virksomheten.
§ 24 nr. 1 skal lyde:
Kommunestyret og fylkestinget kan tildele formannskapet
eller fylkesutvalget, utvalg, styre for institusjon eller administrasjonssjefen
myndighet til å opprette og nedlegge stillinger og til å treffe
avgjørelser i personalsaker.
§ 26 nr. 1 skal lyde:
Representanter for de ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
har møte- og talerett i nemnder, når disse behandler
saker som gjelder forholdet mellom kommunen eller fylkeskommunen
som arbeidsgiver og de ansatte. Denne retten gjelder likevel ikke
i forhold til styret for kommunalt eller fylkeskommunalt foretak
etter kapittel 11, dersom de ansatte er representert i styret.
§ 27 nr. 3 annet ledd oppheves. Nåværende
nr. 3 tredje ledd blir nytt annet ledd.
Nytt nr. 4 skal lyde:
§ 29 skal lyde:
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for kommunestyre,
fylkesting, formannskap, fylkesutvalg, faste utvalg, kommunedelsutvalg,
kommuneråd og fylkesråd samt kommunale eller fylkeskommunale nemnder
opprettet i medhold av andre lover, med unntak av virksomhet etablert
i medhold av lov om interkommunale selskaper. Bestemmelsene gjelder
heller ikke for kommunale eller fylkeskommunale foretak. Bestemmelsene
gjelder for andre folkevalgte organer, så langt kommunestyret,
fylkestinget eller oppnevningsorganet ikke bestemmer noe annet.
§ 45 nr. 4 skal lyde:
Departementet skal føre kontroll med lovligheten av
kommunestyrets budsjettvedtak.
Dersom budsjettvedtaket omfatter tilskudd til interkommunalt
selskap, kan departementet, dersom det finner grunn til det, foreta
en særskilt vurdering og eventuell godkjenning av tilskuddet
før lovlighetskontrollen med budsjettet som helhet er gjennomført.
§ 46 nr. 4 skal lyde:
Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om årsbudsjettets innhold og om delegasjon av myndighet
i budsjettsaker. I disse bestemmelser kan det gjøres unntak
fra bestemmelser i denne lov når det gjelder budsjett for
kommunalt eller fylkeskommunalt foretak.
§ 56 nr. 3 skal lyde:
Departementet sender melding om betalingsinnstilling til
kunngjøring i pressen og i Norsk Lysingsblad. Dersom kommunen
eller fylkeskommunen har etablert kommunalt eller fylkeskommunalt
foretak etter kapittel 11, skal departementet også sende
melding om betalingsinnstilling til Foretaksregisteret.
Nytt kapittel 11 skal lyde:
§ 61 Kapitlets virkeområde
Dette kapitlet gjelder for kommunalt og fylkeskommunalt
foretak. Kommunalt eller fylkeskommunalt foretak er en del av kommunen
eller fylkeskommunen som kommunestyret eller fylkestinget har bestemt
skal organiseres som kommunalt eller fylkeskommunalt foretak.
§ 62 Opprettelse av kommunalt eller
fylkeskommunalt foretak
Kommunestyret eller fylkestinget skal selv treffe vedtak
om opprettelse av kommunalt eller fylkeskommunalt foretak, herunder
velge styre og fastsette vedtekter for foretaket. Kommunale og fylkeskommunale foretak
skal registreres i Foretaksregisteret.
§ 63 Vedtekter
§ 64 Kommunalt og fylkeskommunalt
foretaks ledelse
Foretaket ledes av et styre og en daglig leder.
§ 65 Styrets sammensetning
1. Foretaket skal
ha et styre på minst tre medlemmer.
2. Daglig leder kan ikke være medlem
av styret.
3. Styret velges av kommunestyret eller fylkestinget selv.
Et flertall av de ansatte ved foretaket kan kreve at inntil en femtedel
av styrets medlemmer med varamedlemmer velges blant de ansatte.
De ansattes representanter har ikke rett til å delta i behandlingen
av saker som gjelder arbeidsgivers forberedelse til forhandlinger
med arbeidstakere, arbeidskonflikter, rettstvister med arbeidstakerorganisasjoner
eller oppsigelse av tariffavtaler. Hvis foretaket har myndighet
til å treffe enkeltvedtak eller fastsette forskrifter,
jf. forvaltningsloven § 2, skal de ansattes representanter
i styret ikke delta i behandlingen av disse sakene. Kongen kan gi
utfyllende forskrifter om ansattes rett til representasjon i styret,
som gjelder hvis de ansatte i vedtektene er gitt styrerepresentasjon.
Slike forskrifter kan inneholde regler om vilkår for stemmerett
og valgbarhet, valgmåten, om avgjørelse av tvister
om valget og bortfall av verv som styremedlem.
4. Styret skal ha en leder og en nestleder som
velges av kommunestyret eller fylkestinget selv.
§ 66 Valgperioden for styremedlemmene
1. Valgperioden
for styremedlemmer er to år med mindre annet er fastsatt
i vedtektene. Valgperioden kan ikke settes lenger enn fire år.
2. Når særlige forhold foreligger,
har et styremedlem rett til å tre tilbake før
valgperioden er over.
3. Kommunestyret eller fylkestinget selv kan når
som helst foreta nyvalg av de medlemmer som er valgt av kommunestyret
eller fylkestinget.
§ 67 Styrets myndighet
1. Foretaket ledes
av styret, som har myndighet til å treffe avgjørelse
i alle saker som gjelder foretaket og dets virksomhet. Styret påser
at virksomheten drives i samsvar med foretakets formål,
vedtekter, kommunens eller fylkeskommunens økonomiplan og årsbudsjett
og andre vedtak eller retningslinjer fastsatt av kommunestyre eller
fylkesting.
2. Styrets myndighet etter første ledd
omfatter også myndighet til å opprette og nedlegge
stillinger og til å treffe avgjørelser i personalsaker,
i den utstrekning annet ikke er bestemt i vedtektene.
3. Styret skal føre tilsyn med daglig
leders ledelse av virksomheten.
§ 68 Styremøter
1. Styrets leder
sørger for at styret holder møter så ofte
som det trengs. Medlem av styret og daglig leder kan kreve at styret
sammenkalles. Om styret ikke for det enkelte tilfelle bestemmer
noe annet, har daglig leder rett til å være til
stede og til å uttale seg på styremøtene.
2. Styrets leder innkaller til styremøte.
Innkallingen skal skje med rimelig varsel, og så langt
mulig inneholde en sakliste.
3. Styret er beslutningsdyktig når minst
halvparten av medlemmene er tilstede.
4. Styremøtet ledes av leder eller i
dennes fravær, av nestleder. Dersom ingen av disse er tilstede,
velges en møteleder.
5. Styrets møter holdes for lukkede dører
dersom ikke kommunestyret eller fylkestinget har bestemt noe annet
i vedtektene. Dersom styrets møter holdes for åpne
dører, skal dørene likevel lukkes dersom styret
skal behandle opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt. § 31
nr. 3 gjelder tilsvarende.
6. Som styrets beslutning gjelder det som flertallet av
de møtende har stemt for dersom ikke annet er fastsatt
i vedtektene. De som stemmer for et forslag, må likevel
utgjøre mer enn en tredel av samtlige styremedlemmer for
at forslaget skal anses som vedtatt. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme
avgjørende.
7. Ved ansettelser er den ansatt som har fått
mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Hvis ingen får slikt
flertall, holdes ny avstemning. Ved annen gangs avstemning er den
ansatt som får flest stemmer. Ved stemmelikhet er møteleders
stemme avgjørende. Hvert enkelt styremedlem kan kreve skriftlig
avstemning.
8. Styret kan, dersom det er fulltallig, fatte
vedtak i sak som ikke er oppført på saklisten.
Vedtak om å ta opp slik sak til behandling må fattes
enstemmig. Før styret behandler saken, skal administrasjonssjefen
varsles.
9. Det skal føres protokoll fra møtet.
Protokollen skal underskrives av samtlige tilstedeværende
styremedlemmer. Styremedlem eller daglig leder som er uenig i styrets
beslutning, kan kreve å få sin oppfatning innført
i protokollen.
§ 69 Vedtak som må godkjennes
av kommunestyre eller fylkesting
I vedtektene kan det fastsettes at styrets vedtak
i nærmere angitte saker må være godkjent
av kommunestyret eller fylkestinget selv for å være
bindende for kommunen eller fylkeskommunen. Slik vedtektsbestemmelse
kan bare påberopes overfor en tredjeperson når
vedtektsbestemmelsen er registrert i Foretaksregisteret eller tredjepersonen
kjente eller burde kjent til vedtektsbestemmelsen. Er avtalen gjennomført
helt eller delvis, skal ytelsene eller, dersom dette ikke er mulig,
ytelsenes økonomiske verdi, tilbakeføres.
§ 70 Daglig leder
Foretaket skal ha en daglig leder. Daglig leder ansettes
av styret. Ansettelsesmyndigheten kan i vedtektene legges til kommunestyret
eller formannskapet, eventuelt fylkestinget eller fylkesutvalget.
§ 71 Daglig leders myndighet
1. Daglig leder
forestår den daglige ledelse av foretaket. Daglig leder
er direkte underordnet styret og skal følge de retningslinjer
og pålegg som styret gir.
2. Daglig leder skal sørge for at foretakets
bokføring er i samsvar med lov og forskrifter og at formuesforvaltningen
er ordnet på betryggende måte.
3. Den daglige ledelsen omfatter ikke saker som
etter foretakets forhold er av uvanlig art eller av stor betydning.
Slike saker kan daglig leder bare avgjøre om styret i det
enkelte tilfelle har gitt vedkommende myndighet til det eller styrets
beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for foretaket
eller for kommunen eller fylkeskommunen som helhet. Styret skal
i så fall snarest mulig underrettes om saken.
§ 72 Forholdet til kommunens eller
fylkeskommunens øvrige administrasjon
1. Administrasjonssjefen
har innenfor styrets myndighetsområde ikke instruksjons-
eller omgjøringsmyndighet overfor foretakets daglige leder. Administrasjonssjefen
kan likevel instruere foretakets ledelse om at iverksettelsen av
en sak skal utsettes til kommunestyret eller fylkestinget har behandlet
saken.
2. Før styret treffer vedtak i sak som
skal behandles av kommunestyret eller fylkestinget, skal administrasjonssjefen
være gitt anledning til å uttale seg om saken.
Administrasjonssjefens uttalelse skal legges frem for styret ved
dets behandling av saken.
3. I kommuner eller fylkeskommuner der det er
innført parlamentarisk styreform, tilligger administrasjonssjefens
myndiget etter første ledd annet punktum kommunerådets
eller fylkesrådets leder. Har rådets medlemmer
ledelsesansvar, tilligger myndigheten den som har lederansvar for
foretaket.
§ 73 Representasjon
1. Styret representerer
foretaket utad. Det inngår avtaler på kommunens
eller fylkeskommunens vegne innenfor foretakets formål.
2. Styret kan gi styremedlem eller daglig leder
representasjonsrett etter første ledd. Vedtektene kan begrense
styrets myndighet etter første punktum og også selv
gi bestemmelser om fullmakt som der nevnt.
3. Daglig leder representerer foretaket utad i
saker som faller innenfor daglig leders myndighet etter § 71.
§ 74 Overskridelse av representasjonsretten
Har noen som representerer foretaket utad, ved handling
på vegne av foretaket overskredet sin myndighet, er handlingen
ikke bindende for kommunen eller fylkeskommunen hvis medkontrahenten
innså eller burde innsett at myndigheten ble overskredet,
og det derfor ville stride mot redelighet å gjøre
disposisjonen gjeldende.
§ 75 Forskrifter om årsregnskap
etter regnskapsloven
Departementet kan i forskrift pålegge
enkeltforetak eller typer av foretak plikt til å føre
regnskap etter regnskapsloven i tillegg til, eller i stedet for
etter kommunale prinsipper, og herunder gi de bestemmelser som er
nødvendige for å tilpasse dette regnskapet til lovens
bestemmelser om foretakenes økonomiforvaltning.
Nåværende kapittel 11 blir nytt kapittel
12. I nytt kapittel 12 blir nåværende §§ 61
og 62 nye §§ 76 og 77.
I lov av 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven)
gjøres følgende endringer:
§ 1-1 tredje ledd nr. 3 oppheves.
Nåværende nr. 4 blir nytt nr. 3.
I § 21-3 nr. 47 om endringer i lov av 21.
juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal endringen
av § 2-1 lyde:
§ 2-1 første ledd nr. 2 skal lyde:
§ 2-1 første ledd nr. 8 og 9 skal
lyde:
Nåværende nr. 2 til 6 blir nye nr. 3
til 7. Nåværende nr. 7 blir nytt nr. 10.
I § 21-3 nr. 47 om endringer i lov av 21.
juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal endringen av § 4-4
bokstav a lyde:
Bekreftet gjenpart av stiftelsesdokument og bekreftet utskrift
av protokollen fra generalforsamlinger som viser meldte opplysninger
i aksjeselskap, allmennaksjeselskap, annet selskap med begrenset
ansvar, forening og annen innretning; stiftelsesavtalen i ansvarlig
selskap, kommandittselskap og europeisk økonomisk foretaksgruppe,
selskapsavtalen for interkommunale selskaper og for stiftelser den
disposisjonen som danner grunnlaget for stiftelsen.
I § 21-3 nr. 47 om endringer i lov av 21.
juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak skal endringen av § 4-4
bokstav e lyde:
Erklæring fra revisor om at de opplysninger som er
gitt om innbetaling av aksjekapital, selskapskapital i kommandittselskap,
jf § 3-3 nr. 6 og 7, grunnkapital i stiftelse og innskuddskapital
i statsforetak og interkommunalt selskap er riktige. I tilfelle
også dokumenter som nevnt i aksjeloven §§ 2-4
annet ledd, 2-6, 2-8 og 10-2 og allmennaksjeloven §§ 2-4
annet ledd, 2-6, 2-8 og 10-2 og erklæring som nevnt i selskapsloven § 3-3
tredje ledd tredje punktum og stiftelsesloven § 26
annet ledd første punktum.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kommunal eller fylkeskommunal virksomhet som ved lovens ikrafttredelse
er organisert som kommunal bedrift med eget styre etter lovens § 11,
må innen fire år fra loven trer i kraft være
omorganisert til kommunalt eller fylkeskommunalt foretak etter kommuneloven
kapittel 11. Er bedriften ikke omorganisert innen fristen, anses
styret som fast utvalg etter kommuneloven § 10. Har de
ansatte styrerepresentasjon, trer disse i så fall ut.
Jorunn Ringstad, |
Olav Gunnar Ballo, |
president. |
sekretær. |