År 1999 den 12. januar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov av 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov
gjøres følgende endring:
Ny § 390 c skal lyde:
Med bøter straffes den som uten vedkommendes samtykke
fotograferer eller filmer
1. en mistenkt
som er i politiets varetekt,
2. en mistenkt eller et vitne når denne
under etterforskning er til stede sammen med politiet, eller
3. en siktet eller domfelt eller en fornærmet
på vei til eller fra rettsmøte i saken eller under
opphold i den bygning hvor rettsmøtet holdes.
På samme måte straffes den som
offentliggjør bilde eller film som er frembrakt i strid
med første ledd.
Offentlig påtale finner bare sted når
det finnes påkrevet av allmenne hensyn.
I lov av 13. august 1915 nr. 5 om domstolene gjøres
følgende endringer:
§ 63 a nytt tredje ledd skal lyde:
Paragrafen her gjelder ikke for noe som er kommet
frem i et rettsmøte eller en rettsavgjørelse.
§ 122 nytt annet ledd skal lyde:
Etter nærmere forskrift gitt av Kongen,
skal enhver på forespørsel i alminnelighet gis
opplysning om tid og sted for berammede rettsmøter. Kongen
kan gi forskrift om at opplysninger som nevnt skal gis ved oppslag
ved rettens kontor.
§ 124 skal lyde:
Rettsmøtene er offentlige og forhandlingene
og rettsavgjørelsene kan gjengis offentlig, hvis ikke annet er
bestemt i lov eller av retten i medhold av lov.
Spørsmål om å begrense
offentligheten forhandles for lukkede dører.
Retten skal ved åpningen av rettsmøtene,
eller så snart den har truffet avgjørelse om begrensninger,
gi meddelelse om eventuelle begrensninger i forhandlingenes offentlighet.
Opplesning av domsslutningen foregår
alltid offentlig. Personopplysninger kan utelates når hensynet til
privatlivets fred tilsier det.
§ 125 skal lyde:
Retten kan ved kjennelse beslutte at et rettsmøte helt
eller delvis skal holdes for lukkede dører
a.
når hensynet til statens forhold til en fremmed makt krever
det,
b. når hensynet til privatlivets fred
eller til ærbarhet krever det,
c. når særlige forhold gir grunn
til frykt for at offentlighet vil vanskeliggjøre sakens
opplysning og lukkede dører derfor er påkrevd,
d. når en siktet er under 18 år,
fornærmedes ettermæle krever det eller en siktet
eller et vitne ber om det av grunner som retten finner fyllestgjørende, eller
e. i krigstid når hensynet til militære
operasjoner eller militære avdelingers sikkerhet eller
andre særlige grunner krever det.
I saker etter ekteskapsloven eller barneloven
og i saker mellom ektefeller eller fraskilte om fordeling eller
tildeling av formuen, skal rettsmøtet holdes for lukkede
dører, med mindre retten av særlige grunner beslutter
at saken helt eller delvis føres for åpne dører.
Det samme gjelder i tilsvarende saker mellom personer som er eller
har vært samboere.
Nåværende § 128 blir § 126.
Nåværende § 129 blir § 127.
Nåværende § 130 blir § 128.
Ordet «stengte» endres til «lukkede».
Ny § 129 skal lyde:
I straffesaker må ingen gjengi offentlig
noe av forhandlingene i rettsmøte utenfor hovedforhandlingen, med
unntak for forhørsrettssaker etter straffeprosessloven § 248.
Ellers kan retten ved kjennelse helt eller delvis forby
offentlig gjengivelse av forhandlingene i rettsmøte
a.
når retten frykter at offentlig gjengivelse av forhandlingene
vil kunne ha skadelig virkning på opplysningen eller pådømmelsen
av saken, eller
b. når rettsmøtet holdes eller
kan holdes for lukkede dører.
I saker etter ekteskapsloven eller barneloven
og i saker mellom ektefeller eller fraskilte om fordeling eller
tildeling av formuen, må forhandlingene ikke gjengis offentlig,
med mindre retten av særlige grunner beslutter at offentlig
gjengivelse i anonymisert form helt eller delvis tillates. Det samme
gjelder i tilsvarende saker mellom personer som er eller har vært samboere.
Referatforbud etter første eller annet
ledd gjelder til retten beslutter at det skal oppheves. Forbud etter annet
ledd bokstav a gjelder aldri lenger enn til dom er avsagt. Forbud
etter annet ledd skal oppheves når det antas at grunnen
til forbudet ikke lenger er til stede og kan påkjæres
av dem som har vært til stede under forhandlingen.
Ny § 130 skal lyde:
Retten kan forby at hele eller deler av en rettsavgjørelse
gjengis offentlig hvis
a.
hensynet til privatlivets fred eller fornærmedes ettermæle
krever det, eller
b. etterforskningshensyn krever at en kjennelse
eller beslutning avsagt i en straffesak utenfor hovedforhandling
ikke blir offentlig gjengitt.
Forbudet gjelder til retten beslutter at det skal oppheves.
Forbud etter bokstav a gjelder ikke en domsslutning så langt
den kan gjengis uten å røpe noens identitet. Enhver
kan påkjære et forbud eller en nektelse av å oppheve
et forbud etter leddet her.
Retten kan forby at rettsavgjørelser
gjengis offentlig før avgjørelsen er meddelt partene.
Slikt forbud gjelder likevel ikke for lengre tid enn to uker etter avsigelsen
av rettsavgjørelsen.
I saker etter ekteskapsloven eller barneloven
og i saker mellom ektefeller eller fraskilte om fordeling eller
tildeling av formuen, kan rettsavgjørelser bare gjengis
offentlig i anonymisert form. Det samme gjelder i tilsvarende saker
mellom personer som er eller har vært samboere.
Ny § 131 skal lyde:
Under rettsmøter i straffesaker er fotografering, filmopptak
og opptak for radio eller fjernsyn forbudt.
Dersom særlige grunner taler for det,
kan retten under hovedforhandlingen gjøre unntak fra forbudet når
det ikke kan antas å ha uheldig virkning for behandlingen
av saken og heller ikke andre hensyn taler avgjørende imot.
Før tillatelse gis, skal partene ha anledning til å uttale
seg.
Kongen kan gi nærmere regler til utfylling
og gjennomføring av disse bestemmelser.
§ 131 a oppheves.
§ 198 tredje ledd skal lyde:
Med bøter straffes også den som foretar
fotografering eller opptak i strid med § 131,
eller som offentliggjør et bilde eller opptak tatt i strid
med § 131.
§ 199 skal lyde:
Med bøter straffes den, som bevirker eller medvirker
til, at noe som er forhandlet i rettsmøte for lukkede dører,
og som skal holdes hemmelig, blir kjent for uvedkommende, eller
at noe blir gjengitt offentlig i strid med § 129
eller § 130.
I lov av 13. august 1915 nr. 6 om rettergangsmåten
for tvistemål gjøres følgende endringer:
§ 135 skal lyde:
Partene har rett til på rettens kontor å undersøke rettsbøker
og dokumenter som vedkommer saken, og kan forlange utskrifter av
dem. Det samme gjelder tredjemann, når begge parter samtykker,
eller han godtgjør, at det har rettslig interesse for ham.
Enhver kan kreve utskrift av en rettsavgjørelse
i en bestemt sak så langt som det ikke gjelder forbud mot
offentlig gjengivelse, eller, dersom det gjelder slikt forbud og
avgjørelsen ikke er eldre enn fem år, innsyn i
avgjørelsens slutning. Av rettsbøker for øvrig kan
utskrift kreves hvis ikke rettsboken er ført i rettsmøte
for lukkede dører eller offentlig gjengivelse av den protokollerte
forhandlingen eller rettsboken er forbudt.
Første og annet ledd gjelder
ikke rettsbøker som føres over rettens rådslagninger
og stemmegivninger.
For andre enn parter med rettslig interesse skal utskrifter
og innsyn i annet enn domsslutninger nektes når det av
hensyn til rikets sikkerhet eller forhold til fremmed stat ville
være betenkelig å gi utskrift eller innsyn, eller
når det er grunn til å frykte at utskriften eller
kunnskapen vil bli nyttet på urettmessig vis. Det samme
gjelder når retten har gitt pålegg om hemmelighold.
Utskrift av psykiatriske erklæringer,
personundersøkelser og andre personopplysninger i annet
enn rettsavgjørelser, kan bare gis i den utstrekning det
er fastsatt ved forskrift av Kongen.
Spørsmålet om retten til utskrift
bedømmes i forhold til hvert enkelt dokument.
Nekter rettens kontor å forevise
rettsbøker eller dokumenter eller gi utskrift av dem, kan
begjæringen forelegges for retten til avgjørelse.
Kongen kan gi forskrifter om gjennomsyn og
utlån av saksdokumentene og om rett til utskrift av dokumentene
i tilfeller som ikke omfattes av første og annet ledd.
Reglene i fjerde og femte ledd gjelder tilsvarende for slike forskrifter.
Forskriftene kan på samme vilkår regulere gjennomføringen
av allmennhetens innsynsrett ved bruk av informasjonsteknologi.
§ 152 skal lyde:
Dommen bør avsies umiddelbart etter at saken er tatt
opp til doms. Kan dette ikke skje, og domsavsigelsen derfor
besluttes utsatt til et senere rettsmøte, skal om mulig
tid og sted for dette samtidig fastsettes. Er dom ikke avsagt innen
to uker etter at saken er tatt opp til doms, skal grunnen opplyses
i rettsboken.
§ 209 a skal lyde:
Redaktøren av et trykt skrift kan nekte å svare
på spørsmål om hvem som er forfatter
til en artikkel eller melding i skriftet eller hjemmelsmann for
opplysninger i det. Det samme gjelder spørsmål
om hvem som er hjemmelsmann for andre opplysninger som er betrodd
redaktøren til bruk i hans virksomhet.
Samme rett som redaktøren har andre som har fått kjennskap
til forfatteren eller hjemmelsmannen gjennom sitt arbeid for vedkommende
forlag, redaksjon, pressebyrå eller trykkeri.
Når vektige samfunnsinteresser tilsier
at opplysningen gis og den er av vesentlig betydning for sakens oppklaring,
kan retten etter en samlet vurdering likevel pålegge vitnet å oppgi
navnet. Dersom forfatteren eller hjemmelsmannen har avdekket forhold
som det var av samfunnsmessig betydning å få gjort
kjent, kan vitnet bare når det finnes særlig påkrevd
pålegges å oppgi navnet.
Når svar gis, kan retten beslutte at
det bare skal gis til retten og partene i møte for lukkede
dører og under pålegg om taushetsplikt.
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder tilsvarende for
kringkastingssjef og kringkastingsmedarbeider.
§ 479 annet ledd skal lyde:
Saken behandles for lukkede dører. Retten
kan beslutte behandling for åpne dører hvis saksøkeren
ber om det.
I lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i
straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 28 skal lyde:
Fornærmede kan kreve utskrift av rettsbøker
og andre dokumenter i en straffesak som retten har avsluttet behandlingen
av. Slikt krav kan også fremsettes av enhver annen som
det har rettslig interesse for.
Enhver kan kreve utskrift av en dom i en bestemt straffesak
så langt som det ikke gjelder forbud mot offentlig gjengivelse
av dommen, eller, dersom det gjelder slikt forbud eller utskrift
nektes etter tredje ledd, innsyn i domslutningen. Kravet kan alltid
avslås hvis dommen er eldre enn fem år eller den
som krever utskrift bare identifiserer dommen ved siktedes navn.
Utskrift skal nektes når det av hensyn til rikets
sikkerhet eller forhold til fremmed stat ville være betenkelig å gi
utskrift, eller når det er grunn til å frykte
at utskriften vil bli nyttet på urettmessig vis. Overfor
andre enn partene gjelder det samme når retten har gitt pålegg
om hemmelighold.
Utskrift av psykiatriske erklæringer, personundersøkelser
og andre personopplysninger i annet enn dommer,
kan bare gis i den utstrekning det er fastsatt ved forskrift av
Kongen.
Spørsmålet om retten til utskrift bedømmes
i forhold til hvert enkelt dokument.
Avslås en begjæring om utskrift etter
paragrafen her, kan spørsmålet begjæres
forelagt retten til avgjørelse.
Kongen kan gi forskrifter om gjennomsyn og utlån
av dokumentene i en straffesak, og om rett til utskrift av dokumentene
i tilfeller som ikke omfattes av første eller annet ledd.
Reglene i tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende
for slike forskrifter. Forskriften kan på samme vilkår
regulere gjennomføringen av allmennhetens innsynsrett ved
bruk av informasjonsteknologi.
§ 125 skal lyde:
Redaktøren av et trykt skrift kan nekte å svare
på spørsmål om hvem som er forfatter
til en artikkel eller melding i skriftet eller hjemmelsmann for
opplysninger i det. Det samme gjelder spørsmål
om hvem som er hjemmelsmann for andre opplysninger som er betrodd
redaktøren til bruk i hans virksomhet.
Samme rett som redaktøren har andre som har fått kjennskap
til forfatteren eller hjemmelsmannen gjennom sitt arbeid for vedkommende
forlag, redaksjon, pressebyrå eller trykkeri.
Når vektige samfunnsinteresser tilsier
at opplysningen gis og den er av vesentlig betydning for sakens oppklaring,
kan retten etter en samlet vurdering likevel pålegge vitnet å oppgi
navnet. Dersom forfatteren eller hjemmelsmannen har avdekket forhold
som det var av samfunnsmessig betydning å få gjort
kjent, kan vitnet bare når det finnes særlig påkrevd
pålegges å oppgi navnet.
Når svar gis, kan retten beslutte at
det bare skal gis til retten og partene i møte for lukkede
dører og under pålegg om taushetsplikt.
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder tilsvarende for
kringkastingssjef og kringkastingsmedarbeider.
§ 197 annet ledd skal lyde:
Er det fare ved opphold, kan beslutningen treffes av påtalemyndigheten.
Ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende skal
slik beslutning treffes av statsadvokaten, og bare dersom
det er sannsynlig at etterforskningen vil bli vesentlig skadelidende
dersom man skulle vente på rettens beslutning.
§ 198 annet ledd nytt annet punktum skal
lyde:
Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved
ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.
§ 200 annet ledd skal lyde:
Skal noens bolig eller rom ransakes, skal han eller - om
han er fraværende - en av hans husstand eller en nabo tilkalles
når det kan skje uten opphold. Ved ransaking av
redaksjonslokale skal i stedet redaktøren eller dennes
stedfortreder tilkalles, når det kan skje uten opphold.
Om nødvendig kan det åpnes adgang med makt. Det
som er brutt opp, skal så vidt mulig lukkes til etter ransakingen.
Ikrafttredelses- og overgangsregler
Jorunn Ringstad, |
Olav Gunnar Ballo, |
president. |
sekretær. |