År 2000 den 23. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 24. mai 1929 nr. 4 om tilsyn med elektriske anlegg
og elektrisk utstyr gjøres følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
Elektriske anlegg skal utføres, drives
og vedlikeholdes slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og
materielle verdier.
Kongen utferdiger tekniske forskrifter for hvordan elektriske
anlegg skal utføres, vedlikeholdes og drives. I forskriftene
kan bl.a. inntas bestemmelser siktende til å hindre at
elektriske anlegg unødig virker skjemmende på omgivelsene.
§ 3 skal lyde:
Kongen anordner i den utstrekning det finnes nødvendig
offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Tilsynsmyndighet
etter denne lov er Produkt- og Elektrisitetstilsynet. Instruks
for dette utferdiges av Kongen.
§ 4 skal lyde:
For myndighetenes tilsyn erlegges avgift til staten etter
forskrift fastsatt av Kongen. I forskriften inntas bestemmelse
om når og av hvem denne avgift skal erlegges.
Om renteplikt ved for sen betaling av
avgiften, gjelder reglene i lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt
til kommunane § 26 tilsvarende.
Avgiften er tvangsgrunnlag for utlegg.
Når Statens Innkrevingssentral er pålagt å innkreve
avgifter som nevnt i første ledd, kan den inndrive avgiftene
ved trekk i lønn eller andre lignende ytelser som nevnt
i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen kan også inndrive
avgiftene ved å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten
kan gis rettsvern ved registrering i et register eller ved underretning
til en tredjeperson, jf. panteloven kapittel 5, og utleggsforretningen
kan holdes på Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9
første ledd.
§ 5 skal lyde:
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid
ha uhindret adgang til anlegg og virksomhet etter loven.
Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med
forvaltningsloven § 15 og om mulig sette seg i kontakt
med eier av eller ansvarlig for anlegget/virksomheten eller
representant for denne.
Eier av eller ansvarlig for anlegg/virksomhet
eller representant for denne har rett til, og kan pålegges å være
til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten
ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik
tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten vesentlig
ulempe, eller uten at formålet med kontrollen settes i
fare.
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov, skal
når tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikt
fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
Opplysninger som nevnt i fjerde ledd, kan også kreves
fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger
som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne
utføre sine oppgaver etter loven.
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet,
skal tilsynsmyndigheten gi skriftlig rapport til eier av eller ansvarlig
for anlegget/virksomheten om resultatet av kontrollen.
§ 6 skal lyde:
Tilsynsmyndigheten gir de pålegg og treffer
de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen
av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov. Det skal settes
en frist for når pålegget skal være utført.
Dersom pålegg ikke oppfylles innen fristen
kan tilsynsmyndigheten helt eller delvis stanse virksomheten og/eller
anlegget inntil pålegget er utført.
Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten foreta
stansing selv om pålegg ikke er gitt.
Ny § 6 a skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den
som innen fastsatt frist unnlater å etterkomme pålegg
eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov. Forelegget skal
gi opplysninger om bestemmelsene i annet ledd og skal, så langt
mulig, forkynnes for den det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegg kan ikke påklages.
Ny § 6 b skal lyde:
Blir pålegg i rettskraftig dom eller
dermed likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14.
Ved overhengende fare kan pålegg fullbyrdes
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
§ 7 skal lyde:
Når elektriske anlegg medfører
sjenerende elektriske forstyrrelser, kan tilsynsmyndigheten gi
pålegg om straks å sette anlegget i sådan
stand at disse forstyrrelser så vidt mulig fjernes.
Tilsynsmyndigheten kan, i den utstrekning den anser
det nødvendig til ivaretagelse av berettigede almene interesser,
gi forskrifter om at elektriske anlegg, anleggsdeler eller apparater
som efter tilsynsmyndighetens mening vesentlig
forstyrrer radiolyttingen, ikke må drives eller brukes
til visse tider av døgnet, dersom disse forstyrrelser ikke
unngåes ved de foranstaltninger som tilsynsmyndigheten i
henhold til gjeldende forskrifter kan påby.
§ 8 oppheves.
§ 9 skal lyde:
Kongen bestemmer at eiere av visse anlegg selv plikter å føre
tilsyn med de installasjoner som er tilknyttet vedkommende anlegg.
Dette lokale elektrisitetstilsyn er underlagt Produkt-
og Elektrisitetstilsynets kontroll. For det lokale
elektrisitetstilsyn gjelder for øvrig de samme
bestemmelser som i denne lovs §§ 5,
6, 6 a, 6 b og 7 første ledd. Det lokale elektrisitetstilsyn
har imidlertid ikke adgang til å stanse virksomhet i henhold
til § 6 annet ledd.
§ 10 første ledd skal lyde:
Elektrisk utstyr skal være i en slik
tilstand at det i bruk ikke frembyr fare for liv, helse eller materielle verdier.
§ 10 nåværende tredje og
fjerde ledd oppheves. Nåværende første,
annet og femte ledd blir annet, tredje og fjerde ledd.
§ 11 skal lyde:
Kongen gir regler om kontroll av elektrisk utstyr.
Kongen kan bestemme at det lokale
elektrisitetstilsyn (jf. § 9) kan pålegges å føre
kontroll med elektrisk utstyr som tilbys eller omsettes innenfor
vedkommende anleggs forsyningsområde.
Tilsynsmyndigheten kan kreve at den som tilbyr, omsetter,
tilvirker, innfører eller markedsfører produkt,
fremlegger representativ prøve av produktet eller iverksetter
undersøkelser som finnes nødvendig for å vurdere
produktets egenskaper eller virkninger. Tilsynsmyndigheten kan selv
iverksette slike undersøkelser eller foreta nødvendig
prøvetaking og kontroll av produkter. Kostnadene bæres
av vedkommende tilvirker eller importør, med mindre departementet
bestemmer at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.
Krav på refusjon av kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 12 skal lyde:
Kongen kan påby at driften
av visse elektriske anlegg skal forestås av en sakkyndig
driftsleder, og at utførelse og reparasjon av visse elektriske
anlegg skal forestås av en elektroinstallatør.
Kongen kan bestemme at sakkyndige driftsledere og elektroinstallatører
skal ha visse av ham fastsatte kvalifikasjoner. Kongen kan også bestemme
at den som selvstendig arbeider med utførelse og reparasjon av
visse elektriske anlegg, og den som forestår eller selvstendig
utfører reparasjon av visse elektriske apparater, skal
ha nærmere av ham fastsatte kvalifikasjoner. Kongen kan
likeledes bestemme at den som selvstendig utfører kontroll
av visse elektriske anlegg, skal ha nærmere av ham fastsatte
kvalifikasjoner.
Kongen kan gi forskrifter om autorisasjon
av elektroinstallatører og elektromontører som
står i elektroinstallatørs stilling, og om deres
plikter og rettigheter.
Kongen kan gi nærmere regler om registrering
og autorisasjon av virksomheter som faller inn under denne lov,
samt regler om avgift for registrering og autorisasjon av disse
virksomhetene.
Kongen kan gi nærmere regler om internkontroll for å sikre
at krav fastsatt i eller i medhold av denne lov overholdes.
§ 13 skal lyde:
I pålegg etter loven her kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt.
Tilsynsmyndigheten kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 14 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som offentlig myndighet iverksetter etter denne lov, eller unnlater å yte
pliktig bistand eller å gi opplysninger som kreves for
utførelsen av tilsynet etter denne lov, straffes med bøter
såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebud.
I lov 17. juli 1953 nr. 9 om sivilforsvaret gjøres følgende
endringer:
§ 2 tredje ledd skal lyde:
Enhver plikter å gi sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten de
opplysninger de trenger, uten hinder av taushetsplikt, for å kunne
utføre sine gjøremål etter loven. Sivilforsvarets
myndigheter og tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
§ 2 nytt fjerde og femte ledd skal lyde:
Opplysninger som nevnt i tredje ledd kan også kreves
fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger
som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne
utføre sine oppgaver etter loven.
Som sivilforsvarets myndigheter regnes offentlig organ
som ikke er sivilforsvarets tilsynsmyndighet etter § 48
annet ledd, jf. første ledd.
§ 41 skal lyde:
Eier og bruker av fast eiendom - offentlig eller privat
- skal forberede og sette i verk egenbeskyttelsestiltak for eiendommen
etter nærmere bestemmelse av departementet. Til pålegg
om innredning av tilfluktsrom kan knyttes bestemmelse om at tilfluktsrommet skal
innredes slik at det også kan nyttes av folk i naboeiendom.
Sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten
skal til enhver tid ha uhindret adgang til anlegg/virksomhet
etter loven for å føre tilsyn med egenbeskyttelsestiltakene.
Sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten skal legitimere
seg i samsvar med forvaltningsloven § 15, og om mulig sette
seg i kontakt med stedlig leder eller industrivernleder.
Virksomhetens leder, industrivernleder eller representant
for denne har rett til, og kan pålegges, å være
til stede under kontrollen. Sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten
kan bestemme at retten ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker,
eller dersom slik tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten
vesentlig ulempe, eller uten at formålet med kontrollen
settes i fare.
Sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten
gir de pålegg og treffer de enkeltvedtak ellers som er
nødvendige for gjennomføringen av bestemmelsene gitt
i eller i medhold av denne lov. Det skal settes en frist for når
pålegget skal være utført. Ved overhengende
fare kan tilsynsmyndigheten kreve at nødvendige tiltak
blir iverksatt straks.
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet,
skal tilsynsmyndigheten gi skriftlig rapport til virksomheten om
resultatet av kontrollen.
Ny § 41 a skal lyde:
Departementet kan bestemme at eier og bruker av elektrisitetsverk
og damanlegg av enhver art skal treffe særlige reserve-
og sikringstiltak, for så vidt anleggene ikke går
inn under lov av 25. juni 1948 om forsvarsmessig sikring av kraftforsyningen.
Det samme gjelder gassverker.
Ved anlegg av enhver art, som kan medføre
fare for omgivelsene hvis de blir ødelagt, kan det etter nærmere
bestemmelse av departementet pålegges eier og bruker å treffe
særlige sikringstiltak.
Egenbeskyttelsestiltakene etter § 41
første ledd og denne paragraf kan omfatte en enkelt eiendom
eller være felles for flere. Det skal oppnevnes husvernledere
og industrivernledere hvis plikter fastsettes ved instruks.
§ 42 skal lyde:
Eier og bruker av fast eiendom plikter å betale
utgiftene til tiltak etter § 41 første
ledd og § 41 a. Når det innredes tilfluktsrom
som også skal nyttes av folk i naboeiendom (jfr. § 41 første
ledd annet punktum), plikter eier eller bruker av naboeiendommen å bidra til
dekning av utgiftene.
Fordeling av utgifter etter første ledd skjer
etter regler som gis av departementet.
For utgifter ved tiltak etter § 41 a
første og annet ledd, yter staten refusjon etter
nærmere bestemmelse av departementet.
§ 43 skal lyde:
I pålegg etter loven her kan sivilforsvarets
myndigheter og tilsynsmyndigheten fastsette en løpende tvangsmulkt
for hver dag/uke /måned som går
etter utløpet av den frist som er satt for oppfylling av
pålegget, inntil pålegget er oppfylt. Tvangsmulkt
kan også fastsettes som engangsmulkt. Sivilforsvarets myndigheter
og tilsynsmyndigheten kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
Dersom pålegg ikke oppfylles innen fristen
kan sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten helt eller
delvis stanse virksomheten inntil pålegget er utført.
Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten stanse
virksomheten selv om pålegg ikke er gitt.
Ny § 43 a skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den
som innen fastsatt frist unnlater å etterkomme pålegg
eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov. Forelegget skal
gi opplysninger om bestemmelsene i annet ledd og skal, så langt
mulig, forkynnes for den det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegg kan ikke påklages.
Ny § 43 b skal lyde:
Blir pålegg i rettskraftig dom eller
dermed likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14.
Ved overhengende fare kan pålegg fullbyrdes
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
§ 45 skal lyde:
Lider noen tap eller skade ved tiltak etter § 41 første
ledd og § 41 a som han ikke selv helt ut skal
betale utgiftene til, har han krav på erstatning, såfremt
tapet eller skaden ikke regnes for uvesentlig. Erstatningen utredes
av den som skal bære utgiftene ved tiltaket. Spørsmålet
om erstatning skal tilkjennes og i tilfelle med hvilket beløp,
avgjøres ved skjønn. Tiltaket kan kreves satt
i verk selv om spørsmålet om erstatning ikke er
avgjort.
§ 48 annet ledd skal lyde:
For bedrifter eller virksomheter som omfattes av tilsynsmyndighetens
område fastsatt i medhold av første ledd, kan departementet gi
nærmere regler om oppfølgning av systematisk
helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid for å sikre
at krav om egenbeskyttelse (industrivern) fastsatt i medhold av § 41, § 41
a, jf. § 43 og krav om internkontroll overholdes.
§ 62 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som sivilforsvarets myndigheter og tilsynsmyndigheten iverksetter
etter denne lov, eller unnlater å yte pliktig bistand eller å gi
opplysninger som kreves for utførelsen av tilsynet etter
denne lov, straffes med bøter såfremt forholdet
ikke rammes av strengere straffebud.
I lov 21. mai 1971 nr. 47 om brannfarlige varer samt
væsker og gasser under trykk gjøres følgende endringer:
§ 7 skal lyde:
§ 7. Undersøkelse av brannfarlig
vare, innhenting av prøver o.l.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan kreve
at den som eier, tilvirker, innfører eller markedsfører
brannfarlig vare eller innretning o.l. som nevnt i § 6,
fremlegger representativ prøve av varen eller innretningen,
eller iverksetter undersøkelser som finnes nødvendige
for å vurdere varens eller innretningens egenskaper eller
virkninger. Det samme gjelder annen vare enn nevnt i § 2
første ledd bokstav a) og b) når dette er nødvendig
for å avgjøre om den skal bringes inn under loven.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan selv iverksette slike
undersøkelser eller foreta nødvendig prøvetaking
og kontroll.
Kostnadene etter første ledd bæres
av den som kravet om undersøkelser, prøvetaking
og kontroll er rettet mot. Departementet kan likevel bestemme at kostnadene
skal fordeles på flere eiere, tilvirkere, importører
eller markedsførere eller at de helt eller delvis skal
dekkes av det offentlige. Krav på refusjon av kostnadene
er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 8 nytt sjette ledd skal lyde:
Når en godkjenning tilbakekalles kan
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kreve at den som tilvirker
eller markedsfører innretningen tilbakekaller denne fra
bruker eller distributør. Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern
kan selv iverksette slike tiltak og kreve kostnadene dekket av den
som kunne fått pålegg om slike tiltak. Krav på refusjon
av kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 8 nåværende sjette ledd
blir syvende ledd.
§ 11 A skal benevnes § 11 a.
§ 37 fjerde til sjette ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten gir de pålegg og treffer
de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen
av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov. Det skal settes
en frist for når pålegget skal være utført.
Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten kreve at nødvendige
tiltak blir iverksatt straks.
Dispensasjoner og pålegg skal gis skriftlig.
Dersom pålegg ikke oppfylles innen fristen
kan tilsynsmyndigheten helt eller delvis stanse virksomheten inntil
pålegget er utført. Ved overhengende fare kan
tilsynsmyndigheten stanse virksomheten selv om pålegg ikke
er gitt.
§ 39 skal lyde:
§ 39. Stedlige undersøkelser
og opplysninger.
Kontakt med og rapport til arbeidsgivere
og arbeidstakere
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang
til ethvert sted og til enhver innretning tilsynsmyndigheten finner
nødvendig for å føre tilsyn etter loven.
Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15
og om mulig sette seg i kontakt med representant for arbeidsgiver
og verneombud. Sakkyndige likestilles med tilsynsmyndighetene, jf. § 35
annet ledd.
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov, skal
når tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikt,
fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
Opplysninger som nevnt i annet ledd, kan også kreves
fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger
som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne
utføre sine oppgaver etter loven.
Arbeidsgiver eller representant for denne har
rett til, og kan pålegges, å være til
stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten
ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik tilstedeværelse
ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe eller uten
at formålet med kontrollen settes i fare.
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet,
skal tilsynsmyndigheten gi skriftlig rapport til virksomheten om
resultatet av kontrollen. Kopi av rapporten skal sendes
arbeidstakernes vernerepresentant.
§ 43 annet ledd oppheves. Nåværende
tredje til femte ledd blir annet til fjerde ledd.
§ 44 nytt annet ledd skal lyde:
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som offentlig myndighet iverksetter etter denne lov, eller unnlater å yte
pliktig bistand eller å gi opplysninger som kreves for
utførelsen av tilsynet etter denne lov, straffes med bøter
såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebud.
§ 45 skal lyde:
§ 45. Tvangsmulkt
I pålegg etter loven her kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan frafalle påløpt
tvangsmulkt.
§ 46 skal lyde:
§ 46. Forelegg om plikt til å etterkomme
pålegg eller forbud
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den
som innen fastsatt frist unnlater å etterkomme pålegg
eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov. Forelegget skal
gi opplysninger om bestemmelsene i annet ledd og skal, så langt
mulig, forkynnes for den det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegg kan ikke påklages.
Ny § 46 a skal lyde:
§ 46 a. Tvangsfullbyrdelse
Blir pålegg i rettskraftig dom eller
dermed likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14.
Ved overhengende fare kan pålegg fullbyrdes
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
I lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer gjøres
følgende endringer:
§ 4a skal benevnes § 4 a.
§ 5 skal lyde:
§ 5. Undersøkelse av eksplosiv
vare, innhenting av prøver m.v.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan kreve
at den som eier, tilvirker, innfører eller markedsfører
eksplosiv vare eller innretning o.l. som nevnt i § 3 og § 4,
fremlegger representativ prøve av varen eller innretningen
eller iverksetter undersøkelser som finnes nødvendige
for å vurdere varens eller innretningens egenskaper eller
virkninger. Det samme gjelder annen vare enn nevnt i § 2
første ledd når dette er nødvendig for å avgjøre
om den skal bringes inn under loven. Direktoratet for brann- og
eksplosjonsvern kan selv iverksette slike undersøkelser
eller foreta nødvendig prøvetaking og kontroll.
Kostnadene bæres av den som kravet om undersøkelser,
prøvetaking og kontroll er rettet mot. Departementet kan
likevel bestemme at kostnadene skal fordeles på flere eiere,
tilvirkere, importører eller markedsførere eller at
de helt eller delvis skal dekkes av det offentlige. Krav på refusjon
av kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 7 nytt sjette ledd skal lyde:
Når en godkjenning tilbakekalles, kan
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kreve at den som tilvirker
eller markedsfører varen eller innretningen tilbakekaller
denne fra bruker eller distributør. Direktoratet for brann-
og eksplosjonsvern kan selv iverksette slike tiltak og kreve kostnadene
dekket av den som kunne fått pålegg om slike tiltak.
Krav på refusjon av kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
Nåværende sjette ledd blir syvende
ledd.
§ 11 A skal benevnes § 11 a.
§ 37 fjerde og femte ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten gir de pålegg og treffer
de enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen
av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov. Det skal settes
en frist for når pålegget skal være utført.
Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten kreve at nødvendige
tiltak blir iverksatt straks.
Dispensasjoner og pålegg skal gis skriftlig. Dersom
pålegg ikke oppfylles innen fristen kan tilsynsmyndigheten
helt eller delvis stanse virksomheten inntil pålegget er
utført. Ved overhengende fare kan tilsynsmyndigheten stanse
virksomheten selv om pålegg ikke er gitt.
§ 40 annet ledd oppheves. Nåværende
tredje ledd blir annet ledd.
§ 41 nytt annet ledd skal lyde:
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som offentlig myndighet iverksetter etter denne lov, eller unnlater å yte
pliktig bistand eller å gi opplysninger som kreves for
utførelsen av tilsynet etter denne lov, straffes med bøter
såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebud.
§ 42 skal lyde:
§ 42. Tvangsmulkt
I pålegg etter loven her kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan frafalle påløpt
tvangsmulkt.
§ 43 skal lyde:
§ 43. Forelegg om plikt til å etterkomme
pålegg eller forbud
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den
som innen fastsatt frist unnlater å etterkomme pålegg
eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov. Forelegget skal
gi opplysninger om bestemmelsene i annet ledd og skal, så langt
mulig, forkynnes for den det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegg kan ikke påklages.
Ny § 43 a skal lyde:
§ 43 a. Tvangsfullbyrdelse
Blir pålegg i rettskraftig dom eller
dermed likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14.
Ved overhengende fare kan pålegg fullbyrdes
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
I lov 11. juni 1976 nr. 79 om kontroll med produkter
og forbrukertjenester (produktkontrolloven) gjøres følgende
endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Enhver plikter etter pålegg av Kongen å gi
de opplysninger som er nødvendig for gjennomføring
av gjøremål etter loven. Offentlige myndigheter
plikter å gi opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Kongen kan
bestemme i hvilken form opplysningene skal gis.
§ 8 nytt fjerde ledd skal lyde:
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet,
skal tilsynsmyndigheten utferdige skriftlig rapport om resultatet
av kontrollen.
§ 8 nåværende fjerde ledd
blir femte ledd.
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 55 F skal lyde:
§ 55 F. Pålegg om å utforme
arbeidsavtale
Arbeidstilsynet kan gi arbeidsgiver pålegg om å utforme
utkast til skriftlig arbeidsavtale etter bestemmelsene i §§ 55
B - E og § 73 andre og tredje ledd.
Nåværende § 55 G oppheves.
Overskriften i § 77 skal lyde: Arbeidstilsynets
vedtak
§ 77 nr. 1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Ved overhengende fare kan Arbeidstilsynet kreve at
nødvendige tiltak blir iverksatt straks.
§ 77 nr. 2 skal lyde:
Dersom pålegg ikke oppfylles innen fristen
kan Arbeidstilsynet helt eller delvis stanse virksomheten inntil
pålegget er utført. Ved overhengende fare kan Arbeidstilsynet
stanse virksomheten selv om pålegg ikke er gitt.
§ 78 skal lyde:
§ 78. Tvangsmulkt
I pålegg etter loven her kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt.
Direktoratet for arbeidstilsynet kan frafalle påløpt
tvangsmulkt.
§ 80 skal lyde:
§ 80. Arbeidstilsynets adgang til virksomheten
1. Arbeidstilsynet og sakkyndige
eller granskingskommisjon, som er oppnevnt etter denne lov, skal til
enhver tid ha uhindret adgang til ethvert arbeidssted som går
inn under loven eller som det er spørsmål om å bringe
inn under den, til husvær som kommer inn under § 8
nr. 3 og til bygning, transportmiddel, lager, område m.v.
hvor maskin, tekniske innretninger og utstyr eller giftige eller helsefarlige
stoffer som nevnt i §§ 17 og 18 befinner seg. Tilsynspersonellet
skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15
og om mulig sette seg i kontakt med arbeidsgiveren og verneombudet,
og om nødvendig med annet verne- og helsepersonale. Verneombudet
kan kreve at også annen tillitsvalgt deltar under kontrollen.
I virksomheter hvor verneombud ikke er valgt, skal tilsynspersonellet
sette seg i forbindelse med annen tillitsvalgt.
2. Arbeidsgiver eller representant
for denne har rett til, og kan pålegges, å være
til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten ikke
skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik tilstedeværelse
ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe eller uten
at formålet med kontrollen settes i fare.
3.Med mindre tungtveiende
hensyn tilsier noe annet, skal Arbeidstilsynet gi skriftlig rapport
til arbeidsgiveren om resultatet av kontrollen. Kopi av rapporten
skal gis verneombudet, og om nødvendig annet verne- og
helsepersonale.
Ny § 82 skal lyde:
§ 82. Opplysninger
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov skal
når Arbeidstilsynet krever det og uten hinder av taushetsplikt
fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Arbeidstilsynet kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
Opplysninger som nevnt i første ledd
kan også kreves fra andre offentlige tilsynsmyndigheter
uten hinder av den taushetsplikt som ellers gjelder. Opplysningsplikten
gjelder bare de opplysninger som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten
skal kunne utføre sine oppgaver etter loven.
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall (forurensningsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 49 annet ledd skal lyde:
Opplysninger som nevnt i første ledd kan også kreves
fra andre offentlige myndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Forurensningsmyndigheten kan bestemme
i hvilken form opplysningene skal gis.
§ 50 nytt fjerde ledd skal lyde:
Med mindre tungtveiende hensyn tilsier noe annet,
skal forurensningsmyndigheten gi skriftlig rapport til virksomheten
om resultatet av kontrollen.
§ 73 skal lyde:
§ 73. (tvangsmulkt ved forhold i strid
med loven)
For å sikre at bestemmelsene i denne lov eller
vedtak i medhold av loven blir gjennomført, kan forurensningsmyndigheten fatte
vedtak om tvangsmulkt til staten.
Tvangsmulkt kan fastsettes når
overtredelse av loven eller vedtak i medhold av loven er oppdaget. Tvangsmulkten begynner å løpe
dersom den ansvarlige oversitter den frist for retting av forholdet
som forurensningsmyndigheten har fastsatt. Tvangsmulkt kan også fastsettes
på forhånd og løper da fra eventuell overtredelse
tar til. Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper
så lenge det ulovlige forhold varer, eller at det forfaller
for hver overtredelse. Tvangsmulkt fastsettes
som løpende mulkt eller engangsmulkt.
Det kan fastsettes at tvangsmulkten løper
så lenge det ulovlige forholdet varer, eller at det forfaller
for hver overtredelse.
Tvangsmulkt ilegges den ansvarlige for
overtredelsen. Er overtredelsen skjedd på vegne av et selskap eller
en annen sammenslutning, en stiftelse, en kommune, fylkeskommune
eller annen offentlig innretning, skal tvangsmulkten vanligvis
pålegges virksomheten som sådan. Er overtredelsen
skjedd på vegne av en beredskapsorganisasjon opprettet
etter § 42, kan tvangsmulkten pålegges
de deltagende selskaper.
Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag
for utlegg. Forurensningsmyndigheten kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
I lov 5. juni 1987 nr. 26 om brannvern m.v. gjøres følgende
endringer:
§ 14 annet ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang
til ethvert sted og til enhver innretning tilsynsmyndigheten finner
nødvendig for å føre tilsyn etter loven.
Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15
og om mulig sette seg i kontakt med representant for eier/bruker
av tilsynsobjektet.
§ 14 nytt tredje til femte ledd skal lyde:
Tilsynsobjektets eier/bruker eller representant
for denne har rett til, og kan pålegges, å være
til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten
ikke skal gjelde ved intervju av leietaker, ansatt i virksomhet
eller andre som ikke representerer eier/bruker eller dersom
slik tilstedeværelse anses å kunne sette formålet
med kontrollen i fare.
Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov skal
når tilsynsmyndigheten krever det og uten hinder av taushetsplikt
fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen
av tilsynet. Tilsynsmyndigheten kan bestemme i hvilken form opplysningene
skal gis.
Opplysninger som nevnt i fjerde ledd kan også kreves
fra andre offentlige tilsynsmyndigheter uten hinder av den taushetsplikt
som ellers gjelder. Opplysningsplikten gjelder bare de opplysninger
som er nødvendige for at tilsynsmyndigheten skal kunne
utføre sine oppgaver etter loven.
§ 23 annet ledd tredje punktum oppheves.
§ 23 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom brannsjefen har utferdiget skriftlig pålegg
som ikke oppfylles innen fristen, kan kommunestyret helt eller delvis
forby bruken av vedkommende bygning, område m.v. Ved overhengende
fare kan tilsynsmyndigheten forby bruken av vedkommende bygning,
område m.v. selv om pålegg ikke er gitt.
§ 25 annet ledd skal lyde:
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan pålegge
eier av en vegtunnel, som anses å utgjøre en ekstraordinær
risiko innen en kommune, å etablere en egen brann- og ulykkesberedskap
eller bekoste og vedlikeholde en nødvendig oppgradering
av det kommunale brannvesen.
§ 27 skal lyde:
§ 27. Godkjenning og omsetning av utstyr
m.v.
De typer redning-, slokkings- og varslingsutstyr, samt
verneutstyr og utstyr for innredning o.a. som departementet bestemmer,
kan bare selges dersom de er godkjent av Direktoratet for brann-
og eksplosjonsvern. Det kan settes vilkår for slik godkjenning,
herunder om forbud mot eller påbud om bruk av slikt utstyr
i visse arter bygninger og rom. Gitt godkjenning kan tilbakekalles. Når
en godkjenning tilbakekalles, kan Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern
kreve at den som tilvirker eller markedsfører innretningen tilbakekaller
denne fra bruker eller distributør. Direktoratet for brann-
og eksplosjonsvern kan selv iverksette slike tiltak og kreve kostnadene
dekket av den som kunne fått pålegg om slike tiltak.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan kreve
at den som eier, tilvirker, innfører eller markedsfører
produkt som nevnt i første ledd, fremlegger representativ
prøve av produktet eller iverksetter undersøkelser
som finnes nødvendige for å vurdere produktets
egenskaper og egnethet. Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern
kan selv iverksette slike undersøkelser eller foreta nødvendig
prøvetaking og kontroll. Kostnadene bæres av den
som kravet om undersøkelser, prøvetaking og kontroll
er rettet mot. Departementet kan likevel bestemme at kostnadene
skal fordeles på flere eiere, tilvirkere, importører
eller markedsførere eller at de helt eller delvis skal
dekkes av det offentlige. Krav på refusjon av kostnadene
etter dette og foregående ledd er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36 nytt annet ledd skal lyde:
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser
som offentlig myndighet iverksetter etter denne lov, eller unnlater å yte
pliktig bistand eller å gi opplysninger som kreves for
utførelsen av tilsynet etter denne lov, straffes med bøter
såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebud.
§ 37 skal lyde:
§ 37. Forelegg
Tilsynsmyndigheten kan utferdige forelegg mot den
som innen fastsatt frist unnlater å etterkomme pålegg
eller forbud som er gitt med hjemmel i denne lov. Forelegget skal
gi opplysninger om bestemmelsene i annet ledd og skal, så langt
mulig, forkynnes for den det er rettet mot.
Den forelegget er rettet mot, kan reise søksmål mot
det offentlige for å få forelegget prøvet.
Blir søksmål ikke reist innen 30 dager fra forkynnelsen,
har forelegget samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes
etter reglene for dommer.
Forelegg kan ikke påklages.
§ 38 skal lyde:
§ 38. Tvangsfullbyrdelse
Blir pålegg i rettskraftig dom eller
dermed likestilt forelegg ikke etterkommet, kan vedkommende tilsynsmyndighet
selv besørge eller få besørget at pålegget
utføres for regning av den som dommen eller forelegget
er rettet mot uten at det er nødvendig med kjennelse etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14. Myndighet til å la
slike tiltak utføre gjelder likevel ikke personell i brannvesenet
eller feiervesenet.
Ved overhengende fare kan pålegg fullbyrdes
etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-14 uten at dom
eller forelegg kreves.
§ 39 skal lyde:
§ 39. Tvangsmulkt
I pålegg etter loven her kan det fastsettes
en løpende tvangsmulkt for hver dag/uke/måned
som går etter utløpet av den frist som er satt
for oppfylling av pålegget, inntil pålegget er
oppfylt. Tvangsmulkt kan også fastsettes som engangsmulkt.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern kan frafalle påløpt
tvangsmulkt.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |