År 2003 den 4. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Lovens formål
Formålet med denne loven er å styrke
nyankomne innvandreres mulighet for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet,
og deres økonomiske selvstendighet.
§ 2 Rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram
Rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram gjelder
for nyankommet utlending mellom 18 og 55 år som har behov
for grunnleggende kvalifisering og som har fått
a) asyl, jf. utlendingsloven §§ 17
og 18,
b) oppholds- eller arbeidstillatelse etter innreisetillatelse
som overføringsflyktning, jf. utlendingsloven § 22
fjerde ledd,
c) fornybar oppholds- eller arbeidstillatelse etter utlendingsloven § 8
annet ledd på grunnlag av søknad om asyl, eller
kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon, jf. utlendingsloven § 8a,
eller
d) oppholds- eller arbeidstillatelse som familiemedlemmer
til personer som nevnt i bokstav a, b og c, jf. utlendingsloven §§ 9
og 8 annet ledd. For å være omfattet av denne
bestemmelsen er det et vilkår at personer som nevnt i bokstav
a, b og c ikke har vært bosatt i en kommune i mer enn fem år
før det søkes om familiegjenforening.
Som nyankommet regnes den som har vært bosatt i
en kommune i mindre enn to år når vedtak om deltakelse
i introduksjonsordning skal treffes.
Nordiske borgere og utlendinger som omfattes av Avtale
om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
(EØS-avtalen), omfattes ikke av loven.
§ 3 Kommunens ansvar
Kommunen sørger for tjenester etter denne loven til
nyankomne innvandrere som er bosatt i kommunen.
Kommunen skal så snart som mulig og innen tre måneder
etter bosetting i kommunen eller etter at krav om deltakelse blir
framsatt, tilrettelegge introduksjonsprogram i henhold til kapittel
2 til person som omfattes av § 2. Kommunens plikt gjelder
ikke personer som har avbrutt eller avvist deltakelse i introduksjonsprogram.
Kommunen kan tilby introduksjonsprogram til nyankommet
utlending med oppholds- eller arbeidstillatelse i henhold til utlendingsloven §§ 9
og 8 annet ledd som er familiemedlemmer til andre enn personer nevnt
i § 2, og til nyankommet utlending over 55 år med
oppholdsgrunnlag som nevnt i § 2 første ledd.
Departementet kan fastsette nærmere retningslinjer
om kommunens ansvar.
§ 4 Introduksjonsprogram
Introduksjonsprogrammet tilrettelegges for person som har
behov for grunnleggende kvalifisering. Introduksjonsprogrammet tar
sikte på å
a) gi grunnleggende ferdigheter i norsk,
b) gi grunnleggende innsikt i norsk samfunnsliv,
c) forberede for deltakelse i yrkeslivet.
Programmet skal være helårlig og på full
tid.
Programmet skal minst inneholde
Ved gjennomført eller avbrutt program skal det utstedes
et deltakerbevis.
§ 5 Programmets varighet
Programmet kan vare inntil to år, med tillegg
av godkjent permisjon. Når særlige grunner taler
for det, kan programmet vare inntil tre år.
§ 6 Individuell plan
Det skal utarbeides en individuell plan for den som skal
delta i introduksjonsprogram. Den skal utformes på bakgrunn
av en kartlegging av vedkommendes opplæringsbehov og av
hvilke tiltak vedkommende kan nyttiggjøre seg.
Planen skal minst inneholde programmets start og tidsfaser
og en angivelse av tiltakene i programmet.
Planen skal utarbeides i samråd med vedkommende.
Planen skal tas opp til ny vurdering med jevne mellomrom
og ved vesentlig endring i vedkommendes livssituasjon.
§ 7 Stans av introduksjonsordning på grunn
av den enkeltes forhold
Kommunen kan stanse ordningen for den enkelte dersom det
er saklig begrunnet i den enkeltes forhold, herunder om deltakeren
har tilbud om høvelig arbeid.
§ 8 Introduksjonsstønad
For den tid en person deltar i program som nevnt i § 4,
har vedkommende krav på introduksjonsstønad.
For deltakelse i program er stønaden på årsbasis lik
to ganger folketrygdens grunnbeløp.
Deltaker under 25 år mottar 2/3 stønad.
§ 9 Beregning
Stønaden per måned utgjør 1/12
av stønaden på årsbasis. Stønaden
per dag utgjør 1/30 av månedsstønaden.
Stønaden per time utgjør 1/1850 av stønaden på årsbasis.
§ 10 Fravær
Ved fravær som ikke skyldes sykdom eller andre tvingende
velferdsgrunner, og som det ikke er gitt tillatelse til, reduseres
stønaden tilsvarende, jf. § 9. Departementet fastsetter
ved forskrift nærmere regler om fravær og permisjon.
§ 11 Egne midler
Stønaden reduseres ikke på grunn av inntekter
av egen eller andres virksomhet eller som følge av formue.
Stønaden reduseres heller ikke på grunn av mottatt
barnebidrag.
I den utstrekning lønnet arbeid inngår
i programmet, reduseres stønaden tilsvarende den tid arbeidet tar.
§ 12 Samordning med andre offentlige ytelser
Introduksjonsstønaden reduseres i den utstrekning vedkommende
har rett til dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger,
fødselspenger eller rehabiliteringspenger, og retten til
disse ytelsene er opparbeidet før vedkommende startet i
et introduksjonsprogram. Stønaden reduseres tilsvarende
for uførepensjon eller attføringspenger vedkommende
mottar.
Dersom vedkommende som en del av introduksjonsprogrammet
deltar i opplæring som utløser stønad
til livsopphold fra Aetat, tilfaller stønaden kommunen.
Dersom vedkommende mottar overgangsstønad, reduseres
introduksjonsstønaden på årsbasis med
40 prosent av den overgangsstønad som overstiger halvparten
av folketrygdens grunnbeløp.
Barnetrygd og kontantstøtte kommer ikke til fradrag
i stønaden.
§ 13 Utbetaling
Utbetaling skjer etterskuddsvis på grunnlag av
registrert frammøte. Kommunen beslutter hvordan og til hvilke
tidspunkter utbetaling skal skje.
§ 14 Trekk i framtidige utbetalinger
Dersom vedkommende har fått utbetalt høyere stønad
enn det hun eller han har krav på, kan det overskytende
trekkes i framtidig stønad.
§ 15 Uriktige opplysninger
Har noen fått utbetalt en ytelse fordi vedkommende,
eller noen som har handlet på vedkommendes vegne, forsettlig
eller grovt uaktsomt har gitt uriktige opplysninger eller har fortiet
opplysninger, kan det vedtas at stønaden skal betales tilbake.
§ 16 Refusjon i ytelser fra folketrygden
Dersom en mottaker av introduksjonsstønad med tilbakevirkning
får innvilget ytelser som nevnt i § 12, kan kommunen
kreve hel eller delvis refusjon i det beløp som skal etterbetales,
til dekning av sine utlegg til samme formål og for samme
tidsrom.
§ 17 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven gjelder med de særregler som er
fastsatt i loven her.
Som enkeltvedtak etter denne lov regnes avgjørelser
om
a) tildeling av program og stønad,
b) vesentlig endring av plan,
c) stansning av programmet for den enkelte,
d) permisjon,
e) trekk i stønaden med 50 prosent eller mer av
en enkelt utbetaling, og som minst tilsvarer 1/12 av folketrygdens
grunnbeløp.
Kandidater til å motta tjenester etter denne loven regnes
ikke som parter i samme sak. Det kan ikke klages over at en annen
har fått ytelsen.
§ 18 Klage
Enkeltvedtak truffet etter denne lov kan påklages til
fylkesmannen.
Fylkesmannen kan prøve alle sider av vedtaket. Når
det gjelder prøvingen av det frie skjønn, kan
fylkesmannen likevel bare endre vedtaket når skjønnet
er åpenbart urimelig.
§ 19 Innhenting av opplysninger
Opplysninger skal så langt som mulig innhentes
i samarbeid med deltakeren eller slik at deltakeren har kjennskap
til innhentingen.
I saker som gjelder tjenester etter denne loven, kan det
kreves opplysninger fra andre offentlige organer. Like med offentlige
organer regnes organisasjoner og private som utfører oppgaver
for stat, fylkeskommune eller kommune. Har deltakeren ikke samtykket
i at opplysningene blir innhentet, skal spørsmålet
om opplysningene kan gis uten hinder av taushetsplikt, avgjøres
etter de taushetsbestemmelser som gjelder for avgiverorganet.
§ 20 Opplysningsplikt til barneverntjenesten
Personell som arbeider innenfor rammen av denne loven,
skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som
kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.
Uten hinder av taushetsplikt skal personellet av eget tiltak
gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn
til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller at
det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov 17.
juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester § 4-10, § 4-11, § 4-12,
eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker,
jf. samme lov § 4-24. Også etter pålegg
fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av
lov om barneverntjenester, plikter personellet å gi slike
opplysninger.
§ 21 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. september 2003. Fram til 31. august
2004 gjelder loven ikke den enkelte kommune med mindre kommunen
selv treffer vedtak om det. Rett og plikt for personer nevnt i § 2
gjelder fra 1. september 2004. § 3 annet ledd trer i kraft
fra 1. september 2004.
Fra 1. september 2004 gjelder loven alle kommuner og omfatter
de personene loven gjelder for som er bosatt etter 1. september
2003.
§ 22 Endring i andre lover
1. I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
gjøres følgende endringer:
§ 5-42 ny bokstav e skal lyde:
§ 12-2 ny bokstav h skal lyde:
2. I lov 27. juni 1947 nr. 9 om tiltak for å fremme
sysselsetting gjøres følgende endring:
§ 39 nytt annet ledd skal lyde:
Reglene i første ledd gjelder tilsvarende
i forhold til kommunens virksomhet etter lov om introduksjonsordning
for nyankomne innvandrere.
3. I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endring:
§ 3 nr. 2 ny bokstav h skal lyde:
4. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 3-15 annet ledd ny bokstav d skal lyde:
§ 4-6 første ledd skal lyde:
Det ytes ikke dagpenger til medlem som gjennomgår
utdanning eller opplæring, eller deltar i ulønnet
arbeid. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra denne bestemmelse
når det gjelder
utdanning eller opplæring
utenfor normal arbeidstid,
utdanning eller opplæring av kortere varighet innenfor
normal arbeidstid,
ulønnet arbeid av hobbypreget eller sosial karakter,
ulønnet arbeid som pålegges etter sosialtjenesteloven,
deltakelse i introduksjonsprogram etter lov om
introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.
§ 13-11 første ledd første
punktum skal lyde:
Medlemmer som deltar i arbeidsmarkedstiltak, attføringstiltak,
kurs eller lignende i regi av arbeidsmarkedsetaten eller trygdeetaten, eller
deltar i program i henhold til lov om introduksjonsordning for nyankomne
innvandrere, er yrkesskadedekket.
§ 21-5 skal lyde:
§ 21-5 Bistand fra barnevernstjenesten, sosialtjenesten
og kommunale organer etter lov om introduksjonsordning for nyankomne
innvandrere
Barnevernstjenesten, sosialtjenesten og kommunale
organer etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere plikter å innhente
opplysninger og gi uttalelser til trygdeetaten om forhold som har betydning
for behandlingen av saker etter denne loven.
Departementet gir forskrifter om trygdeetatens samarbeid
med barnevernstjenesten, sosialtjenesten og kommunale organer
etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 ny bokstav d skal
lyde:
Ny § 25-10a skal lyde:
§ 25-10a Opplysningsplikt ved saker etter
lov om
introduksjonsordning for nyankomne
innvandrere
Trygdens organer kan uten hinder av taushetsplikt gi
opplysninger til kommunen til bruk i saker om introduksjonsstønad
etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |