År 2003 den 13. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 (lovens formål)
Loven har til formål å regulere og kontrollere
omsetningen av fast eiendom for å oppnå et effektivt
vern om landbrukets produksjonsarealer og slike eier- og bruksforhold
som er mest gagnlige for samfunnet, bl.a. for å tilgodese:
1. framtidige generasjoners behov.
2. landbruksnæringen.
3. behovet for utbyggingsgrunn.
4. hensynet til miljøet, allmenne naturverninteresser og
friluftsinteresser.
5. hensynet til bosettingen.
§ 2 (virkemiddel)
Med de unntak som følger av loven, kan fast eiendom
ikke erverves uten tillatelse av Kongen (konsesjon). Kongens myndighet
kan overføres til kommunen.
Loven omfatter ikke erverv som er konsesjonspliktige etter:
1. lov 3. juli 1914 nr. 5 om erverv av kalkstensforekomster.
2. lov 14. desember 1917 nr. 16 om erverv av vannfall, bergverk
og annen fast eiendom m.v. kapittel I eller II.
3. lov 17. juni 1949 nr. 3 om erverv av kvartsforekomster.
4. lov 29. juni 1990 nr. 50 kapittel 3 om produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m.
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra konsesjonsplikten
utover det som følger av §§ 4, 5 og 7.
Når særlige hensyn foreligger, kan Kongen også i
det enkelte tilfelle gjøre unntak fra konsesjonsplikt.
§ 3 (særlige rettigheter som omfattes
av loven)
Lovens regler om konsesjon gjelder også stiftelse og
overdragelse av leierett og annen lignende bruksrett over fast eiendom
med mindre retten er stiftet for en tid av høyst 10 år,
uten adgang for brukeren til å kreve kontraktstiden forlenget
ut over dette tidsrom. Det samme gjelder for andre rettigheter over
fast eiendom som innebærer at eierens adgang til å rå over
eiendommen eller til å få det økonomiske
utbyttet av den blir vesentlig innskrenket. Stiftelse og overdragelse
av utbyggingskontrakter av enhver art, herunder avtaler om fortrinnsrett
til å foreta utbygging, medfører konsesjonsplikt
uten hensyn til varighet.
Fast eiendom kan ikke tas til brukelig pant for lengre
tid enn 3 år uten konsesjon.
§ 4 (unntak på grunnlag av eiendommens
karakter)
Konsesjon er ikke nødvendig ved erverv av:
1. ubebygde enkelttomter for bolig eller fritidshus, dersom
tomten ikke er større enn 2 dekar og er godkjent fradelt
etter plan- og bygningsloven og jordloven.
2. ubebygde enkelttomter for bolig eller fritidshus som
ligger i et område som i kommuneplanens arealdel, reguleringsplan
eller bebyggelsesplan etter plan- og bygningsloven er utlagt til
byggeområde, og der tomteinndeling er foretatt eller godkjent
av bygningsmyndighetene.
3. andre ubebygde arealer, dersom de ligger i et område
som i reguleringsplan er regulert til annet enn landbruksområde,
eller som i kommuneplanens arealdel er lagt ut til byggeområde.
4. bebygd eiendom, ikke over 100 dekar, der ikke mer enn
20 dekar av arealet er fulldyrket.
Konsesjonsfriheten etter første ledd nr. 1 og
2 er betinget av at tomten blir bebygd innen 5 år.
Konsesjonsfriheten etter første ledd nr. 3 er
betinget av at erververen ikke foretar bruksendring i strid med
planen.
I områder som er regulert i reguleringsplan, er konsesjonsfriheten
etter første ledd nr. 4 betinget av at erververen ikke
foretar bruksendring i strid med planen. Det samme gjelder når
eiendommen i kommuneplanens arealdel er lagt ut til byggeområde
eller til landbruks-, natur- og friluftsområde. Konsesjonsfriheten
etter første ledd nr. 4 kan settes ut av kraft ved forskrift
etter § 7 første ledd.
§ 5 (unntak på grunnlag av erververens
stilling)
Konsesjon er ikke nødvendig når erververen
er:
1. eierens ektefelle, eller er i slekt med eieren
eller eierens ektefelle i rett oppstigende eller nedstigende linje
eller i eierens eller ektefellens første sidelinje til
og med barn av søsken, eller er i svogerskap med eieren
i rett oppstigende linje, forutsatt at eieren har sitt konsesjonsforhold
i orden. Konsesjonsplikt kan likevel følge av § 7
annet ledd.
2. odelsberettiget til eiendommen.
3. staten.
4. den fylkeskommune eller kommune der eiendommen ligger,
såfremt ervervet gjelder en eiendom i område som
omfattes av kommuneplan, reguleringsplan eller bebyggelsesplan etter
plan- og bygningsloven, og eiendommen i planen er utlagt til annet
enn landbruksområde eller ervervet skjer ved ekspropriasjon.
Et kommunalt tomteselskap der vedkommende kommune har minst halvparten av
kapitalen og flertallet i styret, likestilles med kommunen når
det gjelder konsesjonsfrihet etter dette nummer.
5. bank eller annen institusjon som Kongen har godkjent
i denne sammenheng, når ervervet skjer gjennom tvangssalg
for å redde en fordring som erververen har panterett for
i eiendommen. Eiendommen må selges videre innen to år.
Fristen regnes fra stadfestingen av auksjonsbudet og kan forlenges
av departementet.
Ved erverv av jord- og skogbrukseiendommer med et totalareal
på over 100 dekar, eller der mer enn 20 dekar er fulldyrket,
er konsesjonsfriheten etter første ledd nr. 1 betinget
av at erververen bosetter seg på eiendommen innen ett år
og selv bebor og driver den i minst 5 år. Erververen kan
oppfylle driveplikten ved å leie bort jordbruksarealet
som tilleggsjord til en annen landbrukseiendom i minst 10 år.
Slik oppfyllelse av driveplikten er betinget av at leieavtalen er
skriftlig, og at den fører til driftsmessig gode løsninger.
Avtaler som fører til driftsmessig uheldige løsninger
kan følges opp som brudd på forutsetningen for
konsesjonsfritaket, jf. § 17.
Kongen kan lempe på eller helt frita fra bo- og
driveplikten etter annet ledd.
§ 6 (bopliktens innhold)
Erverver som etter § 5 annet ledd har boplikt
på en eiendom, skal ta eiendommen som sin reelle bolig.
En eiendom er tatt som reell bolig hvis eieren er registrert bosatt
på eiendommen etter regler fastsatt i eller i medhold av
lov 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering.
En eier som over tid overnatter på eiendommen minst
50 prosent av nettene, men som ikke oppfyller vilkåret
om registrering i folkeregisteret, jf. første ledd, fordi
eierens øvrige husstand er bosatt et annet sted, må gi
kommunen melding om hvordan bosettingsforholdet vil bli ordnet.
Meldingen må sendes skriftlig innen utløpet av
ett år. Departementet avgjør om boplikten kan
anses oppfylt på den måten eieren har gjort rede
for.
§ 7 (nedsatt konsesjonsgrense for bebygd
eiendom)
Kongen kan ved forskrift sette konsesjonsfriheten etter § 4
første ledd nr. 4 ut av kraft for:
1. bebygd eiendom som er eller har vært
i bruk som helårsbolig.
2. eiendom med bebyggelse som ikke er tatt i bruk som helårsbolig,
herunder eiendom med bebyggelse under oppføring, i områder
som i reguleringsplan etter plan- og bygningsloven er regulert til
boligformål.
I områder som omfattes av forskrifter etter første ledd,
gjelder konsesjonsfriheten for nærstående etter § 5
første ledd nr. 1 bare dersom eieren har hatt tinglyst hjemmel
til eiendommen de siste 5 årene forut for overdragelsen.
Til denne eiertiden regnes også den tid andre som faller
inn under § 5 første ledd nr. 1 i forhold til
erververen har eid eiendommen. Dør eieren før
5-årsfristen er ute, gjelder konsesjonsfriheten etter § 5
første ledd nr. 1 fullt ut.
Konsesjonsplikt etter forskrift gitt i medhold av første
ledd, gjelder ikke når erververen forplikter seg til at
eiendommen skal brukes til helårsbolig i den tiden han
eier eiendommen, enten av ham selv eller andre.
En eiendom er i bruk som helårsbolig etter tredje ledd
når erververen eller andre har tatt eiendommen i bruk som
sin reelle bolig, jf. § 6.
Fristen for bosetting etter tredje ledd er ett år
regnet fra ervervet. Departementet kan etter søknad forlenge
fristen når særlige grunner foreligger.
Forskrifter etter første ledd kan bare fastsettes
etter anmodning fra kommunen, og når det anses nødvendig
for å hindre at eiendommer som bør brukes til helårsbolig
blir brukt til fritidsformål.
§ 8 (forskrift om krav til opplysninger
etter §§ 4, 5 og 7)
Departementet kan gi forskrifter om hvilke opplysninger
som må foreligge for at et erverv kan sies å gå inn
under §§ 4, 5 og 7, og om hva som er fulldyrket jord
etter § 4 første ledd nr. 4.
§ 9 (særlige forhold for landbrukseiendommer)
Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon
for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal
det til fordel for søker legges særlig vekt på
1. om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling,
2. om erververs formål vil ivareta hensynet til
bosettingen i området,
3. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning,
og
4. om erververen anses skikket til å drive eiendommen.
Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved
ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes.
Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar.
Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket
sitt i landbruket.
§ 10 (særlige forhold ved avgjørelser
av saker etter forskrift om nedsatt konsesjonsgrense)
Departementet skal gi konsesjon når det ikke er nødvendig å hindre
at eiendommen blir brukt til fritidsformål. Ved denne avgjørelsen
kan det blant annet legges vekt på eiendommens beliggenhet,
herunder om det området der eiendommen ligger i har karakter av å være
et utpreget fritidsområde, bebyggelsens art og standard,
hvor lang tid det er gått siden eiendommen er brukt som
helårsbolig, hvor lang tid den ble brukt som helårsbolig,
og om det er påregnelig at andre vil kjøpe eiendommen
for å bruke den til helårsbolig.
Konsesjon skal også gis dersom departementet finner
det godtgjort at eiendommen bare kan avhendes som helårsbolig
til en pris som er vesentlig lavere enn prisnivået for
tilsvarende helårsboliger i området.
§ 11 (vilkår for konsesjon)
Konsesjon etter loven kan gis på slike vilkår
som i hvert enkelt tilfelle finnes påkrevd av hensyn til
de formål loven skal fremme. Det kan lempes på vilkårene
etter søknad.
§ 12 (søknad om konsesjon)
Søknad om konsesjon etter loven skal sendes til ordføreren
i den kommune der eiendommen ligger. Søknaden skal være
i samsvar med skjema fastsatt av departementet. Søknaden
skal opplyse om erververen, den eiendommen det gjelder og om formålet
med og alle vilkårene for ervervet. Gjelder det arv, gave
eller gavesalg, skal eiendommens eller rettighetens verdi oppgis.
Kopier av hjemmelsdokument (skjøte), kontrakt og takst
skal vedlegges hvis slike dokumenter foreligger. Det må gjøres
rede for forhold som kan ha betydning for spørsmålet
om konsesjon. Eieren og brukeren må finne seg i at det
blir holdt befaring, oppmåling, kartlegging og bonitering
av eiendom og bebyggelse.
Kongen kan gi nærmere regler om hvilke opplysninger
og dokumenter som skal følge med en søknad om
konsesjon, og om at søknaden skal skrives på særskilt
skjema.
§ 13 (frist for søknad om konsesjon)
Søknad etter § 12 skal sendes til ordføreren
innen fire uker etter at avtalen om overdragelsen ble gjort eller
erververen fikk rådighet over eiendommen. Ved tvangssalg
regnes fristen fra stadfestelsen av budet. Namsretten skal sende
melding til departementet når den stadfester et bud fra
en kjøper som trenger konsesjon til ervervet.
Overholdes ikke reglene i første ledd, skal Kongen
sette en frist for erververen til å søke om konsesjon.
Kongen kan sette en frist for erververen til å søke konsesjon
dersom:
1. tidsgrensen for tvangsbruk etter § 3
annet ledd overskrides.
2. erververen unnlater å bygge innen 5 år
i strid med § 4 annet ledd.
3 erververen foretar bruksendring i strid med plan i henhold
til § 4 tredje eller fjerde ledd.
4. erverver som nevnt i § 5 første ledd
nr. 1 eller 2 ikke overholder bo- og driveplikten etter § 5
annet ledd eller odelsloven § 27.
5. erverver som nevnt i § 5 første ledd
nr. 5 ikke overholder fristen for videresalg.
6. kravet til bosetting etter § 7 tredje ledd jf. § 6
ikke overholdes.
Oversittes fristen for å søke konsesjon
kommer § 19 tilsvarende til anvendelse.
§ 14 (forskrift om saksbehandlingen)
Kongen kan gi nærmere forskrifter som supplerer saksbehandlingsreglene
i forvaltningsloven og loven her, herunder om at den ordinære
saksgang skal fravikes for visse typer saker og om intern arbeidsdeling
i fylkeslandbruksstyret slik at styret kan overlate til administrasjonen å gi
uttalelse eller ta avgjørelser på vegne av styret
i nærmere bestemte saker.
§ 15 (konsesjon er et vilkår for
tinglysing)
Erverv som krever konsesjon etter denne loven, kan ikke
tinglyses med mindre konsesjon er gitt.
§ 16 (overtredelse av konsesjonsvilkår)
For overtredelse av vilkår som er satt for konsesjon
i henhold til denne loven, kan Kongen fastsette en tvangsmulkt som
påløper inntil forholdet er bragt i orden, eller
som forfaller for hver overtredelse. Pålegg om mulkt er
tvangsgrunnlag for utlegg.
Dersom en konsesjon er gitt på grunnlag av uriktige
eller ufullstendige opplysninger om forhold av vesentlig betydning,
eller erververen overtrer fastsatte vilkår av vesentlig
betydning, kan konsesjonen trekkes tilbake.
Blir konsesjonen trukket tilbake, skal det fastsettes en
frist for innehaveren til å sørge for at eiendommen
blir overdratt til noen som lovlig kan erverve den. Oversittes fristen,
får § 19 tilsvarende anvendelse.
§ 17 (kontroll med at vilkår overholdes
m.m.)
Kommunen og fylkesmannen skal føre kontroll med
at vilkår som er satt for konsesjon blir overholdt. Melding
om overtredelse eller brudd på forutsetninger skal straks
sendes til departementet. Det samme gjelder dersom kommunen eller
fylkesmannen får kjennskap til erverv som mangler nødvendig
konsesjon etter denne loven.
Kongen kan bestemme at andre sakkyndige organer skal utføre
gjøremålene etter denne paragrafen istedenfor
eller i tillegg til fylkesmannen eller kommunen.
§ 18 (frist til å ordne forholdet
når konsesjon ikke er gitt)
Er søknad om konsesjon ikke innsendt innen den fristen
som er satt i medhold av § 13 annet eller tredje ledd,
eller er søknaden avslått, skal Kongen sette en frist
for panthaver til å bringe tvangsbruk som strider mot § 3
annet ledd til opphør eller sette en frist for erververen
til å sørge for enten at overdragelsen blir omgjort
eller at eiendommen blir overdratt til noen som kan få konsesjon
eller som ikke trenger konsesjon.
§ 19 (oversittelse av fastsatt frist)
Oversittes en frist som er fastsatt etter § 17
for avvikling av eiendomserverv eller panthavers tvangsbruk, kan
departementet uten varsel la eiendommen selge gjennom namsmyndighetene
etter reglene om tvangssalg så langt de passer. Bestemmelsene
i tvangsfullbyrdelsesloven § 11-20 om det minste bud som
kan stadfestes, gjelder ikke i slike tilfeller.
Oversittes en frist som er fastsatt etter § 17
når det gjelder rettigheter som nevnt i § 3 første
ledd, kan departementet enten la rettigheten tvangsselge etter reglene
i første ledd eller med bindende virkning erklære
rettigheten for bortfalt.
§ 20 (forbud mot forringelse av eiendommen)
Er et erverv av en fast eiendom betinget av konsesjon etter
denne loven, må det inntil forholdet er bragt i orden ikke
foretas hugst eller noe som forringer eiendommens verdi. Departementet
kan i konkrete tilfeller gjøre unntak fra dette.
Forsettlig overtredelse av forbudet i første ledd straffes
med bøter. Det som er avvirket eller på annen måte
fraskilt eiendommen i strid med forbudet eller verdien av dette,
kan inndras hos den skyldige eller den han har handlet på vegne
av.
§ 21 (ikrafttredelse)
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Fra samme tid oppheves lov 31. mai 1974 nr. 19 om konsesjon
ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).
§ 22 (overgangsbestemmelser)
Forskrifter fastsatt med hjemmel i lov 31. mai 1974 nr.
19 § 5 tredje ledd skal gjelde til de blir endret eller
opphevet. Forskriftene skal forstås i samsvar med de nye
reglene i § 7 i denne loven, jf. § 4 første ledd
nr. 4.
Dersom konsesjonssaken ikke er endelig avgjort når
loven trer i kraft, skal unntakene fra konsesjonsplikt på grunnlag
av eiendommens karakter og erververens stilling i §§ 4
og 5 gjelde selv om ervervet av eiendommen er skjedd før
loven trådte i kraft.
Dersom konsesjonssaken ikke er endelig avgjort når
loven trer i kraft, skal erverv av aksjer eller parter i selskap
med begrenset ansvar som omfattes av bestemmelsen om konsesjonsplikt
etter tidligere konsesjonslov § 4, følge de nye
bestemmelsene selv om ervervet av eiendommen er skjedd før
loven trådte i kraft.
Konsesjonssaken anses som endelig avgjort i forhold til
annet og tredje ledd dersom klage ikke er mottatt innen klagefristens
utløp, eller dersom forvaltningen har fattet avgjørelse
i klagesaken.
Ved lovbestemt bo- og driveplikt som har oppstått etter
tidligere konsesjonslov § 6 første ledd nr. 1,
får den nye bestemmelsen i § 5 annet ledd anvendelse selv
om eiendommen er ervervet før loven trådte i kraft.
§ 23 (endringer i andre lover)
skal lyde:
1. I lov 21. mai 1965 om skogbruk og skogvern
gjøres følgende endringer:
§ 4 tredje ledd oppheves.
Nåværende fjerde ledd blir tredje
ledd.
§ 35 annet ledd oppheves.
§ 37 oppheves.
2. I lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord oppheves § 4.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |