År 2004 den 8. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 (lovens formål)
Formålet med denne loven er å begrense
utslippene av klimagasser på en kostnadseffektiv måte
gjennom et system med kvoteplikt for utslipp av CO2 og fritt omsettelige
utslippskvoter.
§ 2 (lovens stedlige virkeområde)
Loven gjelder for utslipp i riket og for utslipp fra virksomhet
på den norske delen av kontinentalsokkelen, med de begrensningene
som følger av folkeretten.
Kongen kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om lovens stedlige virkeområde, herunder om lovens anvendelse
på Svalbard.
§ 3 (utslipp som omfattes av denne loven)
Loven gjelder utslipp av CO2 i forbindelse med:
a) energiproduksjon
b) raffinering av mineralolje
c) produksjon av koks
d) produksjon og bearbeiding av jern og stål, herunder
røsting og sintring av jernmalm
e) produksjon av sement, kalk, glass, glassfiber og keramiske
produkter.
Loven gjelder likevel ikke utslipp:
a) fra forbrenning av biomasse
b) fra forbrenning av farlig avfall og kommunalt avfall
c) som er avgiftsbelagt etter Stortingets årlige
vedtak om CO2-avgift.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om at utslipp omfattet
av første ledd fra produksjonsenheter med kapasitet under
en fastsatt grense skal være unntatt fra denne lov, herunder
bestemmelser om at flere produksjonsenheter som står i
nær driftsmessig eller fysisk sammenheng skal vurderes
under ett ved beregningen av kapasiteten.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om at utslipp av
CO2 fra en produksjonsenhet i sin helhet skal være omfattet
av denne lov selv om utslippet bare delvis skyldes virksomhet som
nevnt i første ledd.
§ 4 (kvoteplikt)
Den som driver virksomhet som nevnt i § 3 er kvotepliktig
etter denne lov og må innlevere kvoter tilsvarende sine
kvotepliktige utslipp i samsvar med bestemmelsene i § 13.
I tillegg kreves tillatelse etter forurensningsloven § 11.
§ 5 (søknad om utslippstillatelse
og kvoter)
Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsloven § 11
må foreligge innen 15. januar 2005 for at virksomheten
skal komme i betraktning ved tildeling av kvoter etter § 8
for perioden 1. januar 2005 til 31. desember 2007. Søknader
som er innlevert innen denne fristen anses samtidig for å være
søknader om å få tildelt kvoter i medhold
av § 8. Søknaden må inneholde de opplysningene
som er nødvendige for å vurdere hvor mange kvoter
som skal tildeles etter § 8. Forurensningsmyndighetene
kan i det enkelte tilfellet fastsette hvilke opplysninger eller
undersøkelser søkeren må sørge
for.
§ 6 (fastsettelse av det samlede antallet
kvoter)
Kongen fastsetter det samlede antallet kvoter som tildeles
for perioden 1. januar 2005 til 31. desember 2007.
Ved fastsettelsen av det samlede antallet kvoter skal Kongen
blant annet ta hensyn til Norges internasjonale forpliktelser til å begrense
utslippene av klimagasser, den faktiske og forventede utslippsutviklingen
i Norge, hvor stor andel av de faktiske og forventede utslippene
som omfattes av § 3, å unngå forskjellsbehandling
mellom sektorer og bedrifter, og de tekniske og økonomiske
mulighetene for å begrense utslipp som omfattes av § 3.
§ 7 (tildelingsmetode)
Kvotene skal for perioden 1. januar 2005 til 31. desember
2007 tildeles vederlagsfritt til de kvotepliktige.
§ 8 (tildeling av kvoter)
Forurensningsmyndighetene treffer vedtak om hvor mange
kvoter som skal tildeles den enkelte kvotepliktige for perioden
1. januar 2005 til 31. desember 2007.
For tildelingen av kvoter for perioden 1. januar 2005 til
31. desember 2007 skal følgende retningslinjer legges til
grunn:
a) For virksomhet som er igangsatt senest 1. januar 2001,
skal tildelingen ta utgangspunkt i virksomhetens gjennomsnittlige
utslipp i basisårene fra og med 1998 til og med 2001.
b) Dersom virksomhet som nevnt i bokstav a ikke har vært
i drift i alle basisårene eller av andre grunner har atypiske
utslipp i ett eller flere av basisårene, kan kvoter tildeles
på grunnlag av utslippene i de øvrige årene.
c) Dersom utslippene fra virksomhet som nevnt i bokstav
a etter 1. januar 2001, men før 31. desember 2007, har
blitt eller med rimelig sikkerhet forventes å bli vesentlig
redusert eller økt som følge av vesentlige endringer
av virksomhetens art eller omfang, skal dette tillegges betydning
ved tildelingen. Ved endringer som medfører økte
utslipp kan det ved tildelingen legges vekt på mulighetene,
herunder de tekniske og økonomiske mulighetene, for å begrense
utslipp av CO2, særlig ved å ta i bruk de beste
tilgjengelige teknikkene.
d) For virksomhet som er igangsatt etter 1. januar 2001
eller med rimelig sikkerhet forventes å bli igangsatt før
31. desember 2007, kan det ved tildelingen legges vekt på mulighetene,
herunder de tekniske og økonomiske mulighetene, for å begrense
utslipp av CO2, særlig ved å ta i bruk de beste
tilgjengelige teknikkene.
Tildelingsvedtaket gjøres betinget av at den kvotepliktige
ved den årlige utdelingen av kvoter etter § 9,
har utslippstillatelse for CO2 etter forurensningsloven § 11
annet ledd og at virksomhetens art og omfang ikke avviker vesentlig
i forhold til de forutsetningene som tildelingsvedtaket bygger på.
I forbindelse med den årlige utdelingen av kvoter etter § 9
prøver forurensningsmyndighetene om betingelsene for tildelingsvedtaket
er oppfylt. Dersom forurensningsmyndighetene kommer til at dette
ikke er tilfellet kan tildelingsvedtaket omgjøres. Omgjøringsvedtaket
legges til grunn for kvoteutdelingen etter § 9.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
tildeling av kvoter etter denne bestemmelsen.
§ 9 (utdeling av kvoter)
Forurensningsmyndighetene deler hvert år ut det antallet
kvoter den enkelte kvotepliktige er berettiget til etter vedtak
i medhold av § 8. Utdelingen av kvoter skjer ved at forurensningsmyndighetene
innen 1. mars hvert år underretter Det norske registeret
for klimakvoter om at et angitt antall kvoter skal overføres
til den kvotepliktiges konto i registeret. Utdeling av kvoter for
2005 skal skje innen 15. mars 2005.
Dersom den kvotepliktige har fått utdelt et større antall
kvoter enn det vedkommende er berettiget til i henhold til vedtak
om tildeling av kvoter etter § 8, skal forurensningsmyndighetene
underrette Det norske registeret for klimakvoter om at overskytende
kvoter skal slettes fra vedkommendes konto. Før forurensningsmyndighetene
underretter Det norske registeret for klimakvoter om sletting, skal
den kvotepliktige varsles og gis anledning til å uttale
seg innen en nærmere angitt frist, med mindre vedkommende
allerede på annen måte har hatt rimelig anledning
til å uttale seg, varsel av andre grunner må anses åpenbart
unødvendig, eller det er grunn til å frykte at
det vil vanskeliggjøre slettingen.
§ 10 (meldeplikt)
Den kvotepliktige skal på forhånd gi
melding til forurensningsmyndighetene om enhver endring av virksomhetens
art eller omfang som kan ha betydning for om betingelsene i vedtak
etter § 8 er oppfylt.
§ 11 (Det norske registeret for klimakvoter)
Det norske registeret for klimakvoter skal inneholde opplysninger
om utstedelse, utdeling, beholdning, overdragelse, overføring
til oppgjør og sletting av kvoter.
Kongen utpeker en ansvarlig myndighet for opprettelse og
drift av registeret. Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om utformingen og driften av dette registeret, herunder
bestemmelser om hvilke typer kontoer og opplysninger registeret
skal inneholde, hvilke opplysninger som skal være offentlig
tilgjengelige og om samarbeid med andre registre.
Offentlige myndigheter har rett til å få tilgang
til opplysninger fra kvoteregisteret i den utstrekning dette er
nøvendig for å fremme deres oppgaver i eller i medhold
av lov.
§ 12 (opprettelse av konto, overføring
og sletting av kvoter)
Enhver fysisk eller juridisk person har rett til å opprette
konto i Det norske registeret for klimakvoter.
En kontohaver har rett til å overføre
egne kvoter til andre kontohavere. Kongen kan i forskrift gi bestemmelser
som innskrenker overføringsadgangen etter denne bestemmelsen
der dette er nødvendig i henhold til regelverket under
Kyotoprotokollen 1997 til FNs rammekonvensjon 1992 om klimaendring.
En kontohaver kan kreve at kvoter registrert på egen
konto slettes.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om betaling av gebyr
for opprettelse av konto, mottak av kvoter utstedt av staten og
overføring av kvoter i, til eller fra registeret.
§ 13 (plikt til å overføre
kvoter til oppgjør)
Den kvotepliktige skal innen 1. mai hvert år overføre
et antall kvoter som svarer til virksomhetens rapporteringspliktige
utslipp det foregående året, til en nærmere
angitt oppgjørskonto i registeret.
Dersom den kvotepliktige ikke innen fristen etter første
ledd har satt inn et tilstrekkelig antall kvoter på oppgjørskontoen,
skal den kvotepliktige innen 1. mai året etter at oppgjør
i medhold av første ledd skulle ha funnet sted, plassere
kvoter på den tildelte oppgjørskontoen svarende
til underskuddet fra det tidligere året. I tillegg skal
det ilegges overtredelsesgebyr etter § 21.
Kvoter som er overført til oppgjør etter
første og annet ledd for kvoteplikt i perioden 1. januar
2005 til 31. desember 2007 skal slettes.
§ 14 (godkjenning av kvoter som ikke er
utstedt i Det norske registeret for klimakvoter)
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvilke typer kvoter, andre enn de som er utstedt etter § 8,
som kan godkjennes i oppgjør i forhold til kvoteplikten,
og prosedyrene for dette.
§ 15 (utstedelse av kvoter på grunnlag
av utslippsreduserende prosjekter i sektorer innenlands som ikke har
kvoteplikt)
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
utstedelse av kvoter på grunnlag av utslippsreduserende
prosjekter i sektorer innenlands som ikke har kvoteplikt.
§ 16 (rapportering)
Den kvotepliktige skal innen 1. mars hvert år
rapportere foregående års kvotepliktige utslipp
av CO2 til forurensningsmyndighetene.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
rapporteringen, herunder bestemmelser om hva som skal rapporteres
og hvordan utslippene skal beregnes eller måles.
§ 17 (forurensningsmyndighetenes kontroll)
Forurensningsmyndighetene kontrollerer og godkjenner den
enkelte kvotepliktiges rapportering av CO2-utslipp etter § 16.
I særlige tilfeller kan forurensningsmyndighetene gi
pålegg om at den kvotepliktiges utslippsrapport skal verifiseres
av en uavhengig tredjepart før innlevering. Kongen kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om krav til og akkreditering
av verifikasjonsinstans, herunder om utarbeidelsen og innholdet
av verifikasjonserklæringer.
Kongen kan i forskrift fastsette at omkostninger i forbindelse
med forurensningsmyndighetenes kontroll av utslippsrapporter etter
denne bestemmelsen skal dekkes av den kvotepliktige.
§ 18 (pålegg om opplysninger eller
undersøkelse)
Forurensningsmyndighetene kan pålegge kvotepliktige å gi
opplysninger eller å sørge for eller bekoste undersøkelser
eller lignende tiltak som med rimelighet kan kreves for å fastslå om
det er behov for å endre rapporteringsreglene gitt i medhold
av § 16.
§ 19 (suspensjon av retten til å overføre
kvoter)
Dersom den kvotepliktige ikke innen 1. april det enkelte år
har rapportert sine utslipp i henhold til bestemmelsene gitt i eller
i medhold av § 16, skal forurensningsmyndighetene suspendere
vedkommende fra retten til å overføre kvoter i
kvoteregisteret fram til tilfredsstillende rapportering foreligger.
§ 20 (tvangsmulkt)
Ved overtredelse av rapporteringsplikten etter § 16
kan forurensningsmyndighetene fatte vedtak om tvangsmulkt til staten.
Tvangsmulkten begynner å løpe dersom den kvotepliktige
oversitter den fristen som forurensningsmyndighetene har fastsatt
for å rette forholdet. Tvangsmulkten løper så lenge
det ulovlige forholdet varer.
Tvangsmulkten ilegges den kvotepliktige etter § 4.
Vedtak om tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Forurensningsmyndighetene
kan frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 21 (overtredelsesgebyr)
Dersom den kvotepliktige ikke har overholdt sine forpliktelser
etter § 13 første ledd, ilegger forurensningsmyndighetene
et overtredelsesgebyr til statskassen. Overtredelsesgebyret skal
tilsvare 40 euro på forfallstidspunktet for hvert tonn
rapporteringspliktig CO2 som det ikke er plassert kvoter for på virksomhetens
konto i henhold til § 13 første ledd. Gebyret
forfaller til betaling 14 dager etter påkrav. Ved forsinket betaling
skal det betales renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter
ved forsinket betaling m.m. Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg. Kongen kan i forskrift endre størrelsen på overtredelsesgebyret.
Informasjon om hvem som er ilagt overtredelsesgebyr og
omfanget av overtredelsen skal gjøres tilgjengelig for
offentligheten.
§ 22 (straff)
Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder
eller begge deler straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
bestemmelsene om rapporteringsplikt gitt i eller i medhold av § 16
i denne lov.
§ 23 (endringer i andre lover)
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensning og om
avfall gjøres følgende endringer:
§ 11 nytt annet ledd skal lyde:
Kvotepliktig etter klimakvoteloven § 4
skal etter søknad innvilges tillatelse til kvotepliktige
utslipp av CO2 så fremt han godtgjør at han er
i stand til å overvåke og rapportere utslippene
på en tilfredstillende måte. Kongen kan i utslippstillatelsen
sette vilkår i medhold av § 16. Det skal ikke
settes noen utslippsgrenseverdi i tillatelsen. Tillatelsen gjelder
så langt det innleveres kvoter i henhold til plikten i
klimakvoteloven § 13.
Nåværende § 11 annet ledd
blir § 11 tredje ledd osv.
§ 18 nytt annet ledd skal lyde:
Tillatelse gitt i medhold av § 11 annet
ledd tilbakekalles eller endres dersom kvoteplikten etter klimakvoteloven § 4
opphører.
Nåværende § 18 annet ledd
blir § 18 tredje ledd.
Nåværende § 18 tredje
ledd blir § 18 nytt fjerde ledd og skal lyde:
Ved avgjørelser etter første
og tredje ledd skal det tas hensyn til kostnadene en endring
eller omgjøring vil påføre forurenseren
og de fordeler og ulemper endring eller omgjøring for øvrig
vil medføre.
§ 24 (ikrafttredelse)
Loven gjelder fra 1. januar 2005.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |