År 2006 den 16. mars holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp
(forbrukerkjøpsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2 Lovens anvendelse i noen særlige forhold
Loven gjelder for
a) bestilling av ting som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)
b) levering av vann
c) kjøp av fordringer eller rettigheter
d) avtale med et nettselskap om overføring
av elektrisk energi.
Loven gjelder ikke for
a) kjøp av fast eiendom
b) avtale om oppføring av bygning eller annet anlegg
på fast eiendom
c) avtale med en kraftleverandør om levering
av elektrisk energi. Kapittel 5 om forsinkelse gjelder likevel ved
forsinket oppstart av levering av elektrisk energi. Bestemmelsene
i § 61 a om nemndsbehandling av visse tvister gjelder også for
slike avtaler
d) avtale som pålegger den part som skal levere
tingen, også å utføre et arbeid eller
annen tjeneste, dersom dette utgjør den overveiende del
av hans eller hennes forpliktelser.
§ 33 nytt andre ledd skal lyde:
Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av
elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav
d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge
av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet
godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24
annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.
Noverande andre ledd vert nytt tredje ledd.
Ny § 48 a skal lyde:
§ 48 a Stenging på grunn av forbrukerens
kontraktsbrudd ved avtaler om overføring av elektrisk energi
Nettselskapet kan avbryte (stenge) overføringen av
elektrisk energi dersom det foreligger vesentlig kontraktsbrudd
fra forbrukerens side i en avtale som nevnt i § 2 første
ledd bokstav d. Stenging kan likevel ikke skje hvis
a)det er fare for
liv, helse eller betydelig tingskade, eller
b)forbrukeren har innsigelser
mot grunnlaget for stengingen, som ikke er åpenbart grunnløse.
Før stenging kan skje, skal nettselskapet
sende forbrukeren et skriftlig varsel om stenging. Varselet skal
angi
a) at stenging ikke vil skje dersom forbrukeren
betaler innen fire uker regnet fra den dato varselet ble sendt,
b) at forbrukeren bør ta snarlig kontakt
med nettselskapet dersom stenging kan medføre fare for
liv, helse eller betydelig tingskade, eller dersom forbrukeren har
innsigelser mot grunnlaget for stengingen,
c) at forbrukeren kan bli pålagt å dekke
nødvendige kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell
gjenåpning av forbrukerens anlegg,
d) at forbrukeren kan ta kontakt med sosialtjenesten i
den kommunen forbrukeren har fast bosted, for å avklare
om sosialtjenesteloven kapittel 5 gir rett til økonomisk
stønad for å avhjelpe situasjonen.
Dersom sosialtjenesten innen fristen i annet ledd annet
punktum bokstav a har meddelt skriftlig at den tar på seg
ansvaret for å oppfylle forbrukerens forpliktelse, kan
stenging ikke skje.
Nettselskapet kan kreve at forbrukeren dekker nødvendige
kostnader i forbindelse med en stenging og eventuell gjenåpning
av forbrukerens anlegg. Nødvendige kostnader knyttet til
utarbeiding og sending av varsel etter annet ledd kan kreves dekket
selv om stenging ikke finner sted. Nettselskapet kan ikke kreve å få dekket
sine kostnader etter første og annet punktum dersom det
har opptrådt i strid med bestemmelsene i første
til tredje ledd.
Bestemmelsene i § 45 om heving ved kontraktsbrudd
fra forbrukerens side gjelder ikke. Bestemmelsen i § 55
om forventet kontraktsbrudd gjelder ikke ved forventet kontraktsbrudd
fra forbrukerens side.
Ny § 61 a skal lyde:
§ 61 a Nemndsbehandling av visse tvister
Ved avtale mellom nettselskaper, kraftleverandører
eller en organisasjon for slike selskaper på den ene siden,
og på den annen side Forbrukerrådet eller en annen
organisasjon som representerer forbrukere, kan det opprettes en
eller flere nemnder for behandling av tvister om
a) avtaler som nevnt i § 2 første
ledd bokstav d om overføring av elektrisk energi
b) avtaler som nevnt i § 2 annet ledd
bokstav c om levering av elektrisk energi
c) tilknytning av forbrukerens elektriske installasjon
til distribusjonsnettet.
Partene kan forelegge avtalen for Kongen til godkjenning.
Har Kongen godkjent nemndsavtalen, gjelder bestemmelsene i tredje
til femte ledd.
En forbruker kan kreve nemndsbehandling av enhver
tvist hvor nemnda er kompetent, såfremt forbrukeren har
saklig interesse i å få nemndas uttalelse i saken.
Så lenge en tvist er til behandling i
nemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene.
En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet
begjæringen om klagebehandling er kommet inn til nemnda.
En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn
for tingretten.
Nettselskaper og kraftleverandører som
er tilknyttet nemnda, plikter å opplyse skriftlig om adgangen
til nemndsbehandling ved utsending av faktura.
I lov 28. april 1978 nr. 18 om behandling
av forbrukertvister skal § 1 fjerde ledd lyde:
Loven gjelder ikke kjøp av fast eiendom eller
avtaler om elektrisk energi som nevnt i forbrukerkjøpsloven § 61
a første ledd bokstav a til c.
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon,
omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av
energi m.m. (energiloven) skal § 4-1 annet ledd nytt nr.
8 lyde:
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.
Kongen kan gi overgangsbestemmelser.
Olav Gunnar Ballo |
Henning Skumsvoll |
president |
sekretær |