År 2007 den 7. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa blir det gjort følgjande endringar:
§ 2-12 tredje ledd skal lyde:
For private grunnskolar gjeld også §§ 2-2,
2-5 første, andre, tredje og sjette ledd, 2-9, 2-10, 2-11,
8-2, 9-1, 9-2, 9-3, 9-4, 9-5, 9-6, kapittel 9a, §§ 10-1,
10-6, 10-9, 11-1, 11-2, 11-3, 11-4, 11-7, 11-10, 13-3b, 13-10, 14-1,
15-3 og 15-4.
§ 3-1 niande ledd skal lyde:
Opplæringa i offentleg vidaregåande
skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har
ansvaret for å halde elevane med nødvendige trykte
og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Elevane kan
ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene
til dette utover det som følgjer av forskrift. Fylkeskommunen
kan påleggje elevane, lærlingane og lærekandidatane å halde
seg med anna individuelt utstyr som opplæringa til vanleg
gjer det nødvendig å ha. Departementet kan gi nærmare
forskrifter.
§ 3-3 skal lyde:
§ 3-3 Opplæringsordninga for den vidaregåande
opplæringa
Den vidaregåande opplæringa skal føre
fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller kompetanse på lågare
nivå.
Opplæringa i skole skal omfatte vidaregåande trinn
1, vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn
3. Kvart trinn skal normalt ha lengd som eitt skoleår.
Fagopplæringa omfattar normalt to års
opplæring i skole og eitt års opplæring
i bedrift. Når opplæring i bedrift blir kombinert
med verdiskaping i bedrifta, kan opplæringa strekkje seg
over to år. Departementet gir forskrift i medhald
av § 3-4 første leddet om kva for fag som skal
ha læretid i bedrift, og nærmare føresegner
om opplæringsordninga for dei ulike faga.
Fylkeskommunen kan i det enkelte tilfellet godkjenne
lærekontrakt eller opplæringskontrakt som inneheld
unntak frå den fastsette opplæringsordninga. Departementet
kan gi nærmare forskrifter.
Dersom fylkeskommunen ikkje kan formidle opplæring
i bedrift til dei som ønskjer slik opplæring,
må også bedriftsdelen av opplæringa skje
i skole.
Fylkeskommunen skal gi tilbod om opplæring
som lærlingar og lærekandidatar ikkje kan få i
lærebedrifta.
§ 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Fag- og sveineprøve
utan læreforhold og skole
Det er mogleg å ta fag- og sveineprøva
på grunnlag av allsidig praksis i faget som er 25 prosent
lengre enn den fastsette læretida. Fylkeskommunen
avgjer om den praksisen kandidaten viser til, kan godkjennast,
og kan i særlege tilfelle godkjenne kortare praksis.
Ny § 3-11 skal lyde:
§ 3-11 Mellomstatleg avtale om
privat
vidaregåande skole
Departementet kan godkjenne ein privat vidaregåande
skole når det ligg føre ein mellomstatleg avtale
om dette. I samband med godkjenninga kan departementet gjere unntak
frå krava i opplæringslova og frå forskrift
gitt i medhald av lova.
§ 4-1 overskrifta skal lyde:
§ 4-1 Kven som er lærling
og lærekandidat
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 Særlege rettar og plikter
for lærlingen og
lærekandidaten
Lærlingen og lærekandidaten
har rett til opplæring i samsvar med lærekontrakten
og opplæringskontrakten.
Lærlingen og lærekandidaten er arbeidstakarar
i den bedrifta dei har teikna arbeidsavtale med og er plasserte
i, med dei rettane og pliktene som følgjer av lover
og tariffavtalar. Der lærlingar og lærekandidatar
har teikna både arbeidsavtale og lærekontrakt
eller opplæringskontrakt med same part, kan arbeidsavtalen
likevel ikkje hevast utan at lærekontrakten eller opplæringskontrakten
kan hevast etter § 4-5 tredje leddet og § 4-6
siste leddet.
Når læretida etter kontrakten er over, eller
når kontrakten blir heva etter § 4-6,
fell også arbeidsavtalen bort. Dersom lærlingen
eller lærekandidaten skal halde fram i bedrifta, må ein
ny arbeidsavtale inngåast.
Lærlingar og lærekandidatar skal ha same
tilgang på pedagogisk-psykologisk teneste som elevar i
vidaregåande skole.
Lærekandidatar som ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande
utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har
rett til spesialundervisning etter kapittel 5. For slik opplæring
gjeld § 5-1, bortsett frå andre leddet siste setning, §§ 5-3,
5-4, 5-5 og 5-6 tilsvarande.
§ 4-3 skal lyde:
§ 4-3 Godkjenning av lærebedrift
Bedrifter som tek på seg opplæring av
ein eller fleire lærlingar eller lærekandidatar,
må vere godkjende av fylkeskommunen. Som
lærebedrift kan godkjennast private og offentlege
verksemder og organ for samarbeid mellom bedrifter som
i fellesskap tek på seg opplæringsansvar (opplæringskontor
eller opplæringsring). Lærebedrifta må vere
fagleg vurdert av yrkesopplæringsnemnda før fylkeskommunen
kan godkjenne bedrifta. Fylkeskommunen skal leggje avgjerande vekt
på den faglege vurderinga frå yrkesopplæringsnemnda
før endeleg vedtak blir gjort.
For at eit opplæringskontor eller ein
opplæringsring skal bli godkjend, må dei enkelte
bedriftene som inngår i kontoret eller ringen, vere godkjende
av fylkeskommunen. Der samansetjinga av opplæringskontoret
eller opplæringsringen endrar seg, skal kontoret eller
ringen melde frå til fylkeskommunen, som skal vurdere godkjenninga
på ny.
Ei lærebedrift må kunne gi ei opplæring
som tilfredsstiller krava i forskrifter etter § 3-4 om
innhaldet i opplæringa. Der lærebedrifta
er eit opplæringskontor eller ein opplæringsring,
skal dei samarbeidande bedriftene dokumentere at dei samla tilfredsstiller krava
i forskriftene etter § 3-4 om innhaldet i opplæringa.
Opplæringskontoret må ha føresegner som fastset
tilhøvet mellom kontoret og medlemsbedriftene. Opplæringsringen
må ha føresegner som fastset tilhøvet
mellom dei samarbeidande bedriftene. Føresegnene skal fastsetje
kva den enkelte bedrifta skal gi av opplæring, og delinga
av tilskotet mellom bedriftene. Ei lærebedrift skal ha
ein eller fleire fagleg kvalifiserte personar (fagleg leiar) som
har ansvaret for opplæringa, og skal sjå til at
opplæringslova med forskrifter blir oppfylt. Kvar enkelt
bedrift skal ha ein eller fleire instruktørar som står
føre opplæringa av lærlingane og lærekandidatane.
Departementet kan gi nærmare forskrifter om vilkår
for godkjenning av lærebedrifter og tap av godkjenning.
§ 4-4 skal lyde:
§ 4-4 Rettane og pliktene til lærebedrifta
m.m.
Lærebedrifta pliktar å leggje
til rette produksjonen og opplæringa slik at lærlingen
og lærekandidaten kan nå måla i den fastsette
læreplanen. Dersom lærekandidaten har
krav på spesialundervisning etter kapittel 5, skal det
utarbeidast individuell opplæringsplan, jf. § 5-5
første leddet. Lærebedrifta skal utvikle ein
intern plan for opplæringa, for å sikre at lærlingen eller
lærekandidaten får ei opplæring som tilfredsstiller
krava i læreplanen, eventuelt den individuelle opplæringsplanen.
Ifall delar av opplæringa skal givast av andre enn lærebedrifta,
skal lærebedrifta leggje til rette for dette.
Lærebedrifta skal skape eit
godt arbeids- og læremiljø. Arbeids- og opplæringstida
til lærlingen og lærekandidaten skal til saman
ikkje vere lengre enn den arbeidstida som gjeld for andre arbeidstakarar
i faget.
Lærebedrifta melder lærlingen til den
fagprøva eller sveineprøva som blir halden nærmast
den tida da læretida er ute. Lærekandidaten skal
ved slutten av kontrakttida få høve til å gå opp
til ei kompetanseprøve som viser det nivået opplæringa
har ført fram til. Lærebedrifta stiller nødvendig
arbeidsplass, materiale, reiskapar og assistenthjelp til rådvelde
under prøva. Lærebedrifta får eigedomsretten
til produktet. Dersom fagprøva, sveineprøva eller
kompetanseprøva blir teken på ein skole og skolen
dekkjer materialutgiftene, får skolen eigedomsretten til
produktet av prøva.
Dersom lærebedrifta stansar eller utviklar seg
på ein slik måte at ho ikkje lenger finn det mogleg å gi lærlingen
eller lærekandidaten tilfredsstillande opplæring,
skal ho melde frå til fylkeskommunen.
Lærebedrifter får tilskot til
opplæringa frå fylkeskommunen etter
forskrifter gitt av departementet.
§ 4-5 skal lyde:
§ 4-5 Lærekontrakt og
opplæringskontrakt
Det skal opprettast skriftleg lærekontrakt mellom lærebedrifta
og lærlingen når læreforholdet tek til.
Det skal opprettast skriftleg opplæringskontrakt mellom lærebedrifta
og lærekandidaten når læreforholdet tek til. Det
skal gå fram av kontrakten kven som har ansvaret for dei
ulike delane av opplæringa etter den fastsette læreplanen.
For å bli gyldig må kontrakten godkjennast
av fylkeskommunen, og han får da verknad
frå den tida arbeidsforholdet tek til. Kontrakten
skal vise til den eller dei arbeidsavtalane som lærlingen
eller lærekandidaten har. Departementet kan gi
nærmare forskrifter om innhaldet i og forma på kontrakten.
Lærlingar som har fylt 21 år og som inngår
lærekontrakt med full opplæring i bedrift, jf. § 3-3
sjette leddet, skal ha ei prøvetid på seks månader.
I prøvetida kan både lærebedrifta og
lærlingen seie opp læreforholdet utan
omsyn til § 4-6. Reglane i arbeidsmiljøloven §§ 15-3
og 15-6 gjeld også når lærlingen ikkje er
skriftleg tilsett på ei bestemt prøvetid.
Det er ikkje nødvendig med samtykke frå verje når
det blir skrive kontrakt.
§ 4-6 skal lyde:
§ 4-6 Endring og heving av lærekontrakt og
opplæringskontrakt
Etter samtykke frå fylkeskommunen kan
opplæringskontrakten mellom lærekandidaten og
lærebedrifta endrast i løpet av kontrakttida til
ordinær lærekontrakt med fagbrev eller sveinebrev
som mål. Etter samtykke frå fylkeskommunen
kan lærekontrakten mellom lærlingen og lærebedrifta
i løpet av kontrakttida endrast til opplæringskontrakt
med kompetanseprøve som mål.
Lærekontrakten eller opplæringskontrakten
kan hevast av partane dersom dei er samde om det og etter at lærebedrifta
har orientert fylkeskommunen skriftleg om det.
Etter samtykke frå fylkeskommunen kan
kontrakten hevast av både lærebedrifta og av lærlingen
eller lærekandidaten dersom
a) den andre parten gjer seg skyldig i vesentlege brott
på pliktene sine i arbeidsforholdet,
b) lærlingen, lærekandidaten eller lærebedrifta
viser seg ute av stand til å halde fram i læreforholdet, eller
c) lærlingen eller lærekandidaten skriftleg
seier frå at det er ei urimeleg ulempe for han eller ho å halde
fram ut kontrakttida.
Fylkeskommunen avgjer i tilfelle når
læreforholdet skal ta slutt. Lærebedrifta skal
skrive ut ein attest for den delen av kontrakttida som er gjennomført
med ei fråsegn om denne delen av opplæringa.
Når lærlingen eller lærekandidaten
frivillig hevar kontrakten, fell retten til vidaregåande
opplæring etter § 3-1 bort dersom fylkeskommunen ikkje
vedtek noko anna. Når det blir gjort vedtak om å heve
ein kontrakt etter krav frå lærebedrifta, beheld
lærlingen eller lærekandidaten retten til vidaregåande
opplæring med mindre vedtaket fastset at retten fell bort.
Før det blir gjort vedtak om heving etter krav
frå lærebedrifta eller før det blir gjort
vedtak om tap av rettar, skal lærlingen eller lærekandidaten
kunne forklare seg munnleg for den som skal gjere vedtaket.
Etter samtykke frå fylkeskommunen kan
læretida avbrytast i samband med permisjon.
Dersom lærebedrifta stansar eller ikkje lenger
fyller vilkåra for godkjenning etter § 4-3, eller
dersom fylkeskommunen finn at opplæringa
ikkje er tilfredsstillande, skal fylkeskommunen søkje å skaffe
lærlingane eller lærekandidatane ny læreplass
for resten av kontrakttida. Den nye lærebedrifta
går inn i kontrakten i staden for den tidlegare lærebedrifta.
Etter samtykke frå fylkeskommunen kan kontrakttida i den
nye lærebedrifta gjerest inntil eitt år lengre
dersom opplæringa har vore mangelfull.
Lærekontrakten eller opplæringskontrakten
kan ikkje endrast eller hevast på annan måte enn
etter denne paragrafen. Unntak gjeld for lærlingar som
har prøvetid etter § 4-5 tredje leddet.
§ 4-7 skal lyde:
§ 4-7 Internkontroll i den enkelte
lærebedrifta
Lærebedrifta skal ha intern kvalitetssikring,
slik at lærlingen eller lærekandidaten får
opplæring i samsvar med lova her og forskrifta til denne.
Ein eller fleire representantar for arbeidstakarane skal saman med
den eller dei faglege leiarane jamleg sjå til at lærebedrifta
følgjer pliktene etter opplæringslova med forskrift.
Lærebedrifta skal årleg rapportere
til fylkeskommunen om opplæringa av lærlingar
og lærekandidatar. Departementet kan gi nærmare
forskrifter om rapporteringsplikta til lærebedrifta.
§ 4-8 skal lyde:
§ 4-8 Oppgåvene til fylkeskommunen
knytte til
fag- og yrkesopplæringa
Fylkeskommunen har også oppgåver
etter §§ 4-3, 4-5 og 4-6, knytte til fag- og yrkesopplæringa.
I samband med godkjenning av lærebedrifter skal fylkeskommunen
rettleie og følgje opp bedriftene, i tillegg til å kontrollere
at den enkelte bedrifta fyller krava for å få godkjenning.
Fylkeskommunen skal leggje fram for yrkesopplæringsnemnda
saker som har betydning for fag- og yrkesopplæringa, før
fylkeskommunen gjer vedtak i saka. Saker om godkjenning av lærebedrifter,
tap av godkjenningar og kvalitetssystemet for fag- og yrkesopplæringa
skal alltid leggjast fram for nemnda. Fylkeskommunen skal leggje
vekt på det yrkesopplæringsnemnda har vedteke
eller uttalt når han avgjer saker som gjeld fag- og yrkesopplæringa.
I samband med godkjenning av lærebedrift eller vedtak om
tap av godkjenning skal fylkeskommunen leggje avgjerande vekt på den
faglege vurderinga frå yrkesopplæringsnemnda,
jf. § 4-3.
Fylkeskommunen skriv ut fagbrev og sveinebrev på grunnlag
av greidd prøve, og kompetansebevis for opplæring
som er gjennomført.
Fylkeskommunen godkjenner praksis for kandidatar
som melder seg til fagprøve eller sveineprøve
utan læretid, jf. § 3-5.
Etter forslag frå yrkesopplæringsnemnda
nemner fylkeskommunen opp ei, eller om nødvendig fleire prøvenemnder
for dei faga det er prøvekandidatar i. Fylkeskommunen kan
eventuelt nemne opp prøvenemnder i samarbeid med andre
fylkeskommunar.
§ 4A-3 fjerde ledd skal lyde:
Opplæringa i offentleg vidaregåande
skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har
ansvaret for å halde vaksne som får vidaregåande
opplæring, med nødvendige trykte og digitale læremiddel
og digitalt utstyr. Vaksne som får vidaregåande
opplæring, kan ikkje påleggjast å dekkje
nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer
av forskrift. Fylkeskommunen kan påleggje vaksne som får
vidaregåande opplæring, å halde seg med
anna individuelt utstyr som opplæringa til vanleg gjer
det nødvendig å ha. Departementet kan gi nærmare
forskrifter.
Ny § 9-6 skal lyde:
§ 9-6 Om reklame i skolen
Skoleeigaren skal sørgje for at elevane
ikkje blir utsette for reklame som er eigna til å skape
kommersielt press, eller som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd
og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker
og andre læremiddel som blir nytta i opplæringa.
Departementet kan gi nærmare forskrifter.
§ 12-3 skal lyde:
§ 12-3 Yrkesopplæringsnemnder og
yrkesutval
Fylkeskommunen nemner opp yrkesopplæringsnemnd
med oppgåver etter §§ 4-3, 12-3
og 12-4.
Nemnda skal ha medlemmer med personlege varamedlemmer
som til saman skal ha brei innsikt i heile fag- og yrkesopplæringa
og i nærings- og sysselsetjingsspørsmål.
Det skal i alle høve nemnast opp medlemmer frå partane
i arbeidslivet etter forslag frå arbeidstakarorganisasjonane
og etter forslag frå arbeidsgivarorganisasjonane. Partane
i arbeidslivet skal ha fleirtal i nemnda. Dessutan skal det nemnast opp
minst éin representant for elevar, lærlingar
eller lærekandidatar etter forslag frå organisasjonar
eller organ som representerer desse. Fylkeskommunen kan be lærarorganisasjonane
om forslag til medlemmer i nemnda.
Nemnda vel sjølv leiar og nestleiar. Funksjonstida til
nemnda er den same som for fylkestinget. Representantane for elevane,
lærlingane og lærekandidatane blir oppnemnde for
to år om gongen.
Fylkeskommunen skal førebu dei sakene
nemnda skal behandle.
Departementet kan gi nærmare forskrifter
om arbeidet i nemnda.
Nemnda skal nemne opp eit rådgivande yrkesutval
for kvart av faga eller fagområda, eller nytte prøvenemnda
som yrkesutval. Departementet kan gi forskrifter om samansetjinga
av og verksemda til yrkesutvala.
Kommunelova § 14 nr. 1 bokstav a gjeld
ikkje for oppnemning av medlemmer til yrkesopplæringsnemnda.
§ 12-4 skal lyde:
§ 12-4 Oppgåvene til yrkesopplæringsnemnda
Yrkesopplæringsnemnda skal fremje behov
hos og synspunkt frå arbeidslivet overfor fylkeskommunane.
Yrkesopplæringsnemnda skal i form av
vedtak uttale seg i saker som fylkeskommunen etter § 4-8
er pliktig til å leggje fram for nemnda. Dette gjeld mellom
anna saker om godkjenning av lærebedrifter og tap av godkjenning,
og om fylkeskommunens kvalitetssystem for fag- og yrkesopplæringa.
Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for å heve kvaliteten
av heile fag- og yrkesopplæringa. Yrkesopplæringsnemnda
skal særleg
fremje
forslag til organisering, arbeidsmåtar og strategiar for å utvikle
kvaliteten av fag- og yrkesopplæringa
vurdere og uttale seg om rutinane i fylkeskommunen
for å sikre kvaliteten av fag- og yrkesopplæringa
vurdere korleis partane i arbeidslivet skal bidra
til kvalitetsutvikling og -sikring i fag- og yrkesopplæringa
vurdere korleis samhandlinga mellom skolar og lærebedrifter
kan betrast
vurdere korleis kompetanseutvikling kan sikrast
Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for
best mogleg dimensjonering av den vidaregåande opplæringa,
og gi fylkeskommunen råd om tiltak i samband med den årlege
fastsetjinga av tilbod.
Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for
at rådgivinga om fag- og yrkesopplæring blir best
mogleg, og foreslå tiltak der ho finn det nødvendig.
Yrkesopplæringsnemnda skal gi råd
om korleis utvikling av fag- og yrkesopplæringa og samhandling mellom
skolar og bedrifter kan medverke til regional utvikling, mellom
anna utvikling av nye verksemder og arbeidsplassar.
Yrkesopplæringsnemnda kan gi fylkeskommunen fullmakt
til å gjere den faglege vurderinga av bedrifter eller til å utføre
andre oppgåver som etter lov eller forskrift er lagde til
yrkesopplæringsnemnda.
Ny § 13-3b skal lyde:
§ 13-3b Plikt for kommunen og fylkeskommunen
til å sørgje for ulykkesforsikring
Kommunen og fylkeskommunen pliktar å sørgje for
ulykkesforsikring for elevane. Departementet kan gi nærmare
forskrift om ulykkesforsikring.
§ 15-2 noverande fjerde ledd blir oppheva.
I lov 4. juli 2003 nr. 84 om frittståande
skolar (friskolelova) blir det gjort følgjande endringar:
§ 6-2 tredje ledd skal lyde:
Vidaregåande skolar kan ikkje krevje
noka form for betaling for opplæringa frå elevar
eller foreldre utover det som følgjer av denne føresegna.
Skolen har ansvaret for å halde elevane med nødvendige
trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Elevane
kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene
til dette utover det som følgjer av forskrift. Skolen kan
påleggje elevane å halde seg med anna individuelt
utstyr som opplæringa til vanleg gjer det nødvendig å ha. Departementet
kan gi nærmare forskrifter.
§ 6A-8 fjerde ledd skal lyde:
Skolane kan påleggje elevane å halde
seg med undervisningsmateriell og utstyr til eige bruk som opplæringa
til vanleg gjer det nødvendig å ha, og dei kan krevje
betaling frå elevane for utgifter til å kopiere slikt
materiell. Skolane kan ikkje krevje noka form for betaling for opplæringa
frå elevar eller foreldre utover det som følgjer
av denne føresegna.
Ny § 7-1a skal lyde:
§ 7-1a Om reklame i skolen
Skolen skal sørgje for at elevane ikkje
blir utsette for reklame som er eigna til å skape kommersielt press,
eller som i stor grad kan påverke holdningar, åtferd
og verdiar, mellom anna på skolens område, i lærebøker
eller andre læremiddel som blir nytta i opplæringa.
Departementet kan gi nærmare forskrifter.
Ny § 7-1b skal lyde:
§ 7-1b Plikt for skolen til å sørgje
for ulykkesforsikring
Skolen pliktar å sørgje for
ulykkesforsikring for elevane. Departementet kan gi nærmare
forskrift om ulykkesforsikring.
Lova gjeld frå det tidspunkt
Kongen fastset. Dei enkelte føresegnene i lova kan setjast
i verk til ulik tid.
Departementet kan i forskrift
fastsetje overgangsreglar.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |