År 2007 den 19. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 17. desember 2004 nr. 99 om kvoteplikt og handel
med kvoter for utslipp av klimagasser (klimakvoteloven) gjøres
følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
§ 1 (lovens formål)
Formålet med denne loven er å begrense
utslippene av klimagasser på en kostnadseffektiv måte
gjennom et system med kvoteplikt for utslipp av klimagasser og
fritt omsettelige utslippskvoter.
§ 2 første ledd skal lyde:
Loven gjelder for utslipp av klimagasser i
riket og for utslipp fra virksomhet på den norske delen
av kontinentalsokkelen, med de begrensninger som følger
av folkeretten.
§ 3 skal lyde:
§ 3 (utslipp som omfattes
av denne loven)
Loven gjelder utslipp av CO2 i forbindelse med
a) energiproduksjon
b) raffinering av mineralolje
c) produksjon av koks
d) produksjon og bearbeiding av jern og stål, herunder
røsting og sintring av jernmalm
e) produksjon av sement, kalk, glass, glassfiber og keramiske
produkter
f) produksjon av papir, papp og papirmasse fra
tre eller andre fibermaterialer
Loven gjelder likevel ikke for utslipp fra forbrenning
av biomasse og fra energiproduksjon som nevnt i første
ledd bokstav a) ved forbrenning av farlig avfall og avfall som er
belagt med sluttbehandlingsavgift.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om at utslipp
av CO2 fra virksomhet som ikke er nevnt i første ledd
og utslipp av andre klimagasser enn CO2 fra
andre nærmere angitte virksomheter skal være omfattet av
denne loven, herunder gi andre regler om tildeling av vederlagsfrie
kvoter for 2008-2012 enn det som følger av §§ 7
og 8 for virksomheter og sektorer som inntas i kvotesystemet i medhold
av bestemmelsen.
§ 5 første ledd skal lyde:
Virksomhet som er kvotepliktig etter denne loven, og
som ikke allerede har særskilt utslippstillatelse etter
forurensningsloven § 11 annet ledd, må søke
om slik tillatelse innenfor en frist fastsatt av Kongen for å få søknaden
behandlet innen 1. januar 2008. Virksomhet som er berettiget til
vederlagsfrie kvoter for 2008-2012 etter bestemmelsene i § 7
første ledd må søke om dette innen den
samme fristen for å komme i betraktning ved tildelingen
av disse kvotene. Søknaden må inneholde
de opplysningene som er nødvendige for å vurdere
hvor mange kvoter som skal tildeles etter § 8. Forurensningsmyndighetene
kan i det enkelte tilfellet fastsette hvilke opplysninger eller
undersøkelser søkeren må sørge
for.
§ 6 skal lyde:
§ 6 (fastsettelse av
det samlede antallet kvoter)
Kongen fastsetter det samlede antallet kvoter som tildeles
for perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2012.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om
organiseringen og gjennomføringen av salg av kvoter omfattet
av § 6.
§ 7 skal lyde:
§ 7 (tildeling av kvoter vederlagsfritt
for perioden 2008-2012)
Vederlagsfrie kvoter for perioden 1. januar 2008 til 31.
desember 2012 tildeles etter følgende prinsipper:
Landbasert virksomhet skal tildeles vederlagsfrie kvoter
i henhold til § 8 annet ledd tilsvarende 100 prosent av
sine prosessutslipp og tilsvarende 87 prosent av sine energiutslipp.
Ved tildelingen kan det tas særlig hensyn til anlegg som
reduserer samlede utslipp av klimagasser gjennom å utnytte
overskuddsgass fra landbarsert industri som ikke er regulert gjennom kvotesystem
eller avgift.
Annen kvotepliktig virksomhet skal ikke tildeles vederlagsfrie
kvoter for 2008-2012.
Det settes av en kvotereserve for vederlagsfri tildeling
til nye gasskraftverk som skal basere seg på rensing, og
til høyeffektive kraftvarmeverk med konsesjon. Kongen gir
nærmere bestemmelser om størrelsen på denne
reserven, hvilke typer virksomheter som kan søke og øvrige
kriterier som skal ligge til grunn for tildelingen etter dette ledd.
§ 8 skal lyde:
§ 8 (tildeling av kvoter vederlagsfritt)
Forurensningsmyndighetene treffer vedtak om hvor mange
kvoter som skal tildeles den enkelte kvotepliktige for perioden 1.
januar 2008 til 31. desember 2012.
Kvoter skal tildeles vederlagsfritt etter § 7
på grunnlag av den kvotepliktiges gjennomsnittlige utslipp
i basisårene 1998-2001.
Tildelingsvedtaket gjøres betinget av
at forurensningsmyndighetene ved den årlige utdelingen
av kvoter etter § 9 ikke finner at den kvotepliktige virksomheten
er nedlagt og at virksomheten har tillatelse etter forurensningsloven § 11.
§ 9 første ledd skal lyde:
Forurensningsmyndighetene deler hvert år ut det antallet
kvoter den enkelte kvotepliktige er berettiget til etter vedtak
i medhold av § 8. Utdelingen av kvoter skjer ved at forurensningsmyndighetene
innen 1. mars hvert år underretter Det norske registeret
for klimakvoter om at et angitt antall kvoter skal overføres
til den kvotepliktiges konto i registeret.
§ 10 første ledd skal lyde:
Den kvotepliktige skal gi melding til forurensningsmyndighetene
dersom virksomheten forventer å ha eller har hatt lengre
driftsstans eller er besluttet nedlagt.
§ 12 fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om betaling av gebyr
for opprettelse og drift av konto, utdeling av
kvoter utstedt av staten og overføring av kvoter i, til
eller fra registeret.
§ 13 tredje ledd oppheves.
§ 14 første ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvilke typer kvoter, andre enn de som er fastsatt etter § 6,
som kan godkjennes i oppgjør i forhold til kvoteplikten,
og prosedyrene for dette.
§ 16 skal lyde:
§ 16 (rapportering)
Den kvotepliktige skal innen 1. mars hvert år
rapportere foregående års kvotepliktige utslipp
av klimagasser til forurensningsmyndighetene.
Kongen kan i forskrift eller i det enkelte tilfellet gi nærmere
bestemmelser om rapporteringen, herunder bestemmelser om hva som
skal rapporteres og hvordan utslippene skal beregnes eller måles.
§ 17 første og annet ledd skal
lyde:
Forurensningsmyndighetene kontrollerer og godkjenner den
enkelte kvotepliktiges rapportering av klimagassutslipp etter § 16. Godkjenningen
av utslippsrapporten er et enkeltvedtak.
Kongen kan i forskrift eller enkeltvedtak bestemme at
den kvotepliktiges utslippsrapport skal verifiseres av en uavhengig
tredjepart før innlevering. Kongen kan i forskrift gi nærmere
bestemmelser om krav til og akkreditering av verifikasjonsinstans,
herunder om utarbeidelsen og innholdet av verifikasjonserklæringer.
§ 21 første ledd skal lyde:
Dersom den kvotepliktige ikke har overholdt sine forpliktelser
etter § 13 første ledd, ilegger forurensningsmyndighetene
et overtredelsesgebyr til statskassen. Overtredelsesgebyret skal
tilsvare 100 euro på forfallstidspunktet
for hvert tonn rapporteringspliktig klimagassutslipp som
det ikke er plassert kvoter for på virksomhetens konto
i henhold til § 13 første ledd. Gebyret forfaller
til betaling 14 dager etter påkrav. Ved forsinket betaling
skal det betales renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter
ved forsinket betaling m.m. Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg. Kongen kan i forskrift endre størrelsen på overtredelsesgebyret.
§ 22 første ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder
eller begge deler straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
bestemmelsene om meldeplikt i § 10 og
rapporteringsplikt gitt i eller i medhold av § 16 i denne lov.
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensning
og om avfall skal § 11 annet ledd første punktum lyde:
Kvotepliktig etter klimakvoteloven § 4
skal etter søknad innvilges tillatelse til kvotepliktige
utslipp av klimagasser så fremt han
godtgjør at han er i stand til å overvåke
og rapportere utslippene på en tilfredsstillende måte.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |