Sammendrag
Regjeringen legger fram forslag om satsene for arbeidsgiveravgift til
folketrygden for 2000. Arbeidsgiveravgiften fastsettes med hjemmel
i lov om folketrygd av 28. februar 1997 nr. 19 § 23-2.
Arbeidsgiveravgift blir fastsatt med ulike satser
etter avgiftssoner. Følgende satser for arbeidsgiveravgiften ble
fastsatt av Stortinget for 1999: 14,1 pst. i sone I, 10,6 pst. i
sone II, 6,4 pst. i sone III, 5,1 pst. i sone IV og 0 pst. i sone
V.
Regjeringen legger ikke fram forslag om endringer for
2000 når det gjelder satsene.
Norge er i vedtak av 2. juli 1998 fra
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) og ved dom av 20. mai
1999 fra EFTA-domstolen pålagt å ilegge foretak
innen nærmere angitte næringer arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.
Til gjennomføring av dette foreslår Regjeringen særregler
for disse næringene. Det foreslås videre endringer
i den geografiske soneinndelingen for differensiert arbeidsgiveravgift.
Regjeringen legger opp til at den samlede distriktspolitiske innsatsen
ikke skal bli redusert som følge av ESAs vedtak. Kompenserende
tiltak behandles i St. prp. nr. 1 (1999-2000) Kommunal- og regionaldepartementet,
programkategori 13.50 i distrikts- og regionalpolitikken og St.prp.
nr. 1 (1999-2000) Samferdselsdepartementet, programkategori 21.3,
kapittel 13,20 post 33.
Komiteens merknader
Finansministeren gjør i brev til Stortinget av
12. november 1999 pkt. E oppmerksom på at det i forslag til § 1a
annet ledd i vedtak om fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for
2000 er gjort en feil henvisning til Svalbardskatteloven.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fastsetting av avgifter m.v. til
folketrygden for 2000:
§ 1 Arbeidsgiveravgift bokstav a annet
ledd skal lyde:
Samme satsen skal benyttes for arbeidsgiveravgift av inntekt som
blir skattlagt etter lov av 29. november 1996 nr. 68 om skatt til
Svalbard."
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Sosialistisk
Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 om å videreføre
dagens ordning, og går følgelig imot Regjeringens
forslag.
Komiteen sitt medlem frå Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag om å redusere arbeidsgjevaravgifta med G prosentpoeng.
Denne medlemen viser vidare til
merknad under kap. 4.5.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Sammendrag
I forslaget til arbeidgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 1 foreslår departementet at foretak som produserer
elektrisitet ved vannkraft, må betale arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.
Forslaget bygger på ESAs vedtak del
III pkt. 3.6.1 og slutningen pkt. 1 b. Der står det at
den geografisk differensierte arbeidsgiveravgiften for foretak med
virksomhet innen produksjon og distribusjon av elektrisitet (næringsgruppe
40.1 i NACE-systemet) ikke er forenlig med EØS-avtalen.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Disse medlemmer viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
Næringsgruppe 40 i NACE-systemet omfatter
elektrisitet-, gass- og varmeforsyning. Dette kan avgrenses mot
tre andre grupper aktiviteter:
- utvinning av energiråstoffer
(næringsgruppe 10 og 11 i NACE-systemet)
- produksjon av kraftmaskiner og utstyr
(næringsgruppe 29.1 i NACE-systemet)
- bygge- og anleggsvirksomhet (næringsgruppe
45 i NACE-systemet)
ESA tillater ikke avgiftsdifferensiering for
foretak som utvinner energiråstoffene råolje og
naturgass og tjenesteyting tilknyttet denne aktiviteten, jf. avsnittene 2.8.4.3
og 2.8.4.4. Grensedragningen mot denne gruppen aktiviteter er derfor
mindre viktig.
Produksjon av kraftmaskiner og bygge- og anleggsvirksomhet
omfattes ikke av ESAs vedtak. Denne grensedragningen betyr at foretak
som foretar kapitalkrevende installasjoner for produksjon av elektrisitet fortsatt
kan ha differensiert avgift, såfremt foretaket ikke selv
driver virksomhet innen produksjon av elektrisitet. Etter dette
vil rene tjeneste- og utstyrsleverandører til energiverk ikke
være omfattet av ESAs forbud mot avgiftsdifferensiering.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
Det neste spørsmålet er hvilke
ledd i kraftforsyningen som omfattes av begrepene produksjon og
distribusjon av elektrisitet, slik det står i ESAs vedtak, med
henvisning til næringsgruppe 40.1 i NACE-systemet.
Energiloven av 29. juni nr. 50/1990 §§ 1-1
og 1-2 omtaler produksjon, omforming, overføring, omsetning
og fordeling av energi. Når det gjelder produksjon av elektrisitet,
er spørsmålet om vedtaket omfatter alle former
for elektrisitetsproduksjon, slik som varmekraft, vannkraft, vindkraft
etc, eller om det er begrenset til bestemte typer elektrisitetsproduksjon.
Det følger forutsetningsvis av ESAs
retningslinjer for statsstøtte, jf. avsnitt 2.8.3.2. i
proposisjonen og av ESAs vedtak pkt. 3.6.1, at det avgjørende
for om en virksomhet anses å ha noen alternativ beliggenhet,
er om den beror på begrensete, stedbundne ressurser.
ESAs vedtak må derfor være begrenset til de typene
produksjon av elektrisk kraft som beror på slike ressurser.
I Norge gleder dette kun el-kraftproduksjon ved vannkraft, og ikke
for eksempel vindkraft.
Departementet foreslår derfor at unntaket
fra den differensierte arbeidsgiveravgiften begrenses til vannkraft.
Betegnelsen distribusjon i vedtaket tilsvarer
fordeling i energilovens terminologi. Fordeling og overføring
utgjør til sammen nettvirksomheten. Ett av vilkårene
for at det skal foreligge avtalestridig statsstøtte etter
EØS-avtalens artikkel 61 nr. 1, er at støtten
"vrir eller truer med å vri konkurransen (...) i den utstrekning støtten
påvirker samhandelen mellom partene", jf. avsnitt 2.8.3.2.
Vilkåret forutsetter for det første at det foreligger
en konkurransesituasjon mellom et nasjonalt foretak og et foretak
i et annet EØS-land. For det annet må det påvises
at støtten skaper potensiell fare for påvirkning
av samhandelen.
Det er etter energiloven ikke åpent
for konkurranse innen nettvirksomhet. Nettvirksomheten er underlagt monopolkontroll.
Nettleien er ikke bestemt av tilbud og etterspørsel, men
av myndighetene gjennom regulering av inntektsrammene. For abonnentene
betyr dette at de ikke kan velge nettselskap. Nettvirksomhet er regnskapsmessig,
og i en rekke tilfelle også organisatorisk, atskilt fra
konkurranseutsatt virksomhet (produksjon og omsetning av elektrisitet).
Dette innebærer at det verken økonomisk eller
rettslig foreligger grunnlag for konkurranse mellom nettselskaper
i Norge, eller mellom norske og utenlandske nettselskaper.
På denne bakgrunn antar departementet
at statsstøtte til nettselskaper, herunder eventuelt differensiert arbeidsgiveravgift,
ikke dekkes av kriteriet i EØS-avtalens artikkel 61 nr.
1 om at støtten må ha en (potensielt) grenseoverskridende
konkurransevridende effekt. Departementet antar etter dette at anvendelsen av
differensiert arbeidsgiveravgift overfor transmisjon og distribusjon
av elektrisitet ikke utgjør ulovlig statsstøtte
etter EØS-avtalens artikkel 61 nr. 1. Forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 1 omfatter således ikke distribusjon av elektrisitet.
Departementet vil presisere at det i det ovenstående ikke
har tatt stilling til forholdet mellom EØS-avtalen artikkel
61 nr. 1 og ESAs retningslinjer pkt. 28.2.3.2 (2) på det
generelle plan, men kun i forhold til hvordan nettvirksomheten er
regulert og organisert i Norge.
Omsetning av elektrisitet forestås
av et stigende antall rene handelsselskaper som kun driver kjøp
av elektrisitet på markedet for videresalg. Omsetning av elektrisitet
er ikke nevnt i ESAs vedtak og nevnes heller ikke i ESAs
retningslinjer pkt 28.2.3.2 (2). Omsetning av elektrisitet
vil dessuten kunne ha alternativ lokalisering, i motsetning til
f.eks. produksjon av vannkraft. Omsetning av elektrisitet faller
etter dette utenfor ESAs vedtak. Forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 1 omfatter derfor ikke omsetning av elektrisitet.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, viser til
Regjeringa si omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 2 foreslår departementet at foretak som utvinner
råolje og naturgass, må betale arbeidsgiveravgift etter høyeste
sats uavhengig av hvor den ansatte er bosatt. Forslaget bygger på ESAs
vedtak del III pkt. 3.6.1, jf. slutningens pkt. 1 b. Der står
det at regional differensiering av arbeidsgiveravgiften for foretak
som utvinner råolje og naturgass (næringsgruppe
11.10 i NACE-systemet), ikke er forenlig med EØS-avtalen.
Ifølge Eurostats veileder til NACE-systemet omfatter
næringsgruppe 11.10 i NACE-systemet:
- utvinning av råolje og
naturgass
- bortledning og separering av våtgass
(NGL)
- fortetting og gjenforgassing av naturgass
for transport
- fjerning av svovel fra gass
- produksjon av råolje av bituminøs
skifer og sand
I "Standard for næringsgruppering",
jf. avsnitt. 2.8.3.2 i proposisjonen, omfatter gruppe 11.10 følgende:
"Utvinning av råolje og naturgass omfatter
utvinning av råolje, naturgass, kondensat og våtgass
(NGL), inkludert stabilisering, separering og fraksjonering. Omfatter
også prosjektering og boring for egen regning og virksomhet
til rettighetshavere."
Definisjonen av utvinning etter NACE-systemet
er ikke fullstendig i overensstemmelse med lov av 29. november
1996 nr. 12 om petroleumsvirksomhet sin definisjon av utvinning.
Det er derfor lagt til grunn at differensiert arbeidsgiveravgift ikke
vil ha samme virkeområde som petroleumsloven. Det er forskjellige hensyn
som begrunner de to regelsett, og det er derfor ikke problematisk å skille
de to fra hverandre. Differensiert arbeidsgiveravgift vil følgelig
følge definisjonen i Eurostats veileder til NACE-systemet.
Utvinning av råolje og naturgass avgrenses
mot følgende aktiviteter hvor ESA ikke forbyr
avgiftsdifferensiering:
- produksjon av raffinerte
petroleumsprodukter (næringsgruppe 23.20 i NACE-systemet)
- produksjon av industrigasser (næringsgruppe 24.11
i NACE-systemet)
- rørtransport (næringsgruppe
60.30 i NACE-systemet).
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 3 foreslår departementet regler om hvilke tjenester
tilknyttet utvinning av olje og gass som det må betales arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats for, uavhengig av hvor arbeidstakeren er bosatt.
Forslaget bygger på ESAs vedtak del
III pkt. 3.6.1, jf. slutningen pkt. 1 b. Der unntas foretak med
virksomhet innen tjenesteyting tilknyttet utvinning av olje og gass,
unntatt letevirksomhet (næringsgruppe 11.20 i NACE-systemet),
fra adgangen til geografisk differensiert arbeidsgiveravgift.
Ifølge Eurostats veileder til NACE-systemet omfatter
næringsgruppe 11.20 i NACE-systemet:
- prøve-
og produksjonsboring på kontrakt
- servicevirksomhet i forbindelse med olje-
og gassutvinning, for eksempel retningsbestemt boring, montering
av boretårn på stedet, reparasjon og demontering
av boretårn, pumping i borehull, og stengning av brønner
- boreskip på kontrakt
I standard for næringsgruppering inkluderes
boring av lete-, avgrensnings- og produksjonsbrønner utført på kontrakt
m.m. Ettersom letevirksomhet er eksplisitt unntatt fra ESAs vedtak,
anses standarden for å ha begrenset betydning for tolkingen
av vedtaket.
Bestemmelsen foreslås, i samsvar med
ESAs vedtak, avgrenset mot letevirksomhet, herunder geologiske og seismiske
undersøkelser. Videre utelukkes boring av letebrønner
(undersøkelses- og avgrensningsbrønner), samt
drift og bruk av innretninger i den utstrekning de brukes til letevirksomhet.
Boreselskaper som driver virksomhet på kontrakt, og selskaper
som driver brønnservice på kontrakt, anses å være
omfattet av denne sektoren.
Avgrensingen som følger av det ovenstående,
har nødvendiggjort et større detaljeringsnivå i
forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak enn det som er brukt i slutningen
i ESAs vedtak.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 4 foreslår departementet at foretak som bryter metallholdig
malm, unntatt jernmalm og jernmalm med innhold av mangan, må betale
arbeidsgiveravgift etter høyeste sats uavhengig av hvor
arbeidstakeren er bosatt. Forslaget bygger på ESAs vedtak
del III pkt. 3.6.1, jf. slutningen pkt. 1 b, som omfatter bryting
av metallholdig malm ("metal ores") under henvisning til næringsgruppe
13 i NACE-systemet. Denne koden inkluderer også i utgangspunktet
jernmalm under NACE-kode 13.1.
Protokoll 14 til EØS-avtalen avgrenser
virkeområdet av EØS-avtalen i forhold til de bilaterale
frihandelsavtalene mellom medlemsstatene i EFTA og medlemsstatene
i Det Europeiske Kull- og Stålfellesskap (EKSF). Artikkel
1 i protokoll 14 til EØS-avtalen stadfester at kun produkter
som er omfattet av EKSF-frihandelsavtalene, er omfattet av protokollen.
Videre heter det i artikkel 2 at med mindre annet er bestemt i protokollen,
berøres ikke EKSF-frihandelsavtalene.
Artikkel 5 i protokoll 14 til EØS-avtalen omhandler statsstøttebestemmelser.
Den omfatter kun stålindustrien, med særlig henvisning
til kommisjonsvedtak 322/89/EKSF, om fellesskapsregler
for støtte til stålindustrien. Artikkel 5 omfatter
ikke jernmalm etter NACE 13.1. I EKSF-frihandelsavtalene artikkel
1, med henvisning til vedlegg 1, framkommer det at jernmalm og jernmalm
med innhold av mangan er omfattet av avtalen.
Det er etter dette statsstøttebestemmelsene
i EKSF-frihandelsavtalene som gjelder for jernholdig malm. Her har
ESA ikke kompetanse i henhold til protokoll 26. ESA har i brev av
20. juli 1994 under henvisning til protokoll 14 til EØS-avtalen gitt
uttrykk for at jernmalm som faller innenfor det europeiske kull-
og stålfellesskapet (EKSF), faller utenfor ESAs kompetanseområde.
På denne bakgrunn må ESAs
vedtak tolkes innskrenkende, slik at det ikke gjelder for jernmalm
og jernmalm med innhold av mangan (næringsgruppe 13.1 i NACE-systemet).
Departementet forslår derfor at foretak som bryter jernmalm
eller jernmalm med innhold av mangan, fortsatt kan ha differensiert
arbeidsgiveravgift.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 5 foreslår departementet at foretak som utvinner
industrimineralene nefelinsyenitt og olivin, må betale arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats uavhengig av hvor de ansatte måtte
være bosatt. Forslaget bygger på ESAs vedtak del
III pkt. 3.6.1, jf. slutningens pkt. 1 b). Der står det
at geografisk differensiering av arbeidsgiveravgiften for foretak
som utvinner industrimineralene nefelinsyenitt og olivin, ikke er
forenlig med EØS-avtalen. Nefelinsyenitt er i vedtaket
nærmere angitt med HS-nummer 2529.3000. Dette omfatter
noe mer og annet enn nefelinsyenitt, nemlig nefelin og leucitt.
Når det gjelder olivin, må henvisningen til HS-nummer
25.17.49100 i vedtaket antas å tilsvare det norske varenummeret
HS 25.17.4900. Foretak som utvinner olivin av en kvalitet som ikke
har kommersiell verdi, og som derfor går rett til deponi
og ikke blir solgt, kan ikke sies å utvinne olivin. Disse
omfattes derfor ikke av vedtaket. Heller ikke olivinstein
i ubearbeidet form omfattes av vedtaket. Olivinstein i
ubearbeidet form har HS-kode 71.03.1000.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si
omtale og sluttar seg til denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 6 foreslår departementet regler om hvilke foretak
innen skipsbyggingsvirksomheten som må fastsette arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.
Forslaget bygger på ESAs vedtak del III punkt 3.6.2 og
slutningen punkt 1 b. Der står det at den geografisk differensierte
arbeidsgiveravgiften for foretak som er omfattet av rettsakten omhandlet
i EØS-avtalens vedlegg XV nr. 1b (Rådsdirektiv
90/684/EØF om støtte til skipsbygging)
ikke er forenlig med EØS-avtalen. Etter at ESA fattet sitt
vedtak, har dette rådsdirektivet blitt erstattet med Rådsforordning
(EF) No 1540/98 om støtte til skipsbygging. Departementet antar
at henvisningen må forstås som en henvisning til de
gjeldende reglene.
Forslaget til avgiftsvedtak omfatter foretak
som bygger eller reparerer selvdrevet, sjøgående
kommersielt fartøy, nærmere definert som:
- fartøy
på minst 100 BRT for transport av passasjerer eller gods
- fartøy på minst 100
BRT til særlige formål
- slepebåt på minst 365
kW
- fiskefartøy på minst
100 BRT bestemt for eksport til land utenfor EØS-området
- flytende og flyttbare uferdige skrog
av ovennevnte fartøyer
Med selvdrevne, sjøgående
fartøy menes i denne forbindelse et fartøy som
ved eget framdriftsmaskineri og eget styringssystem er fullt ut
navigerbart på åpent hav.
Vilkåret om "kommersielt fartøy"
innebærer en avgrensning mot bygging m.v. av krigsskip
og andre fartøy utelukkende for militære formål,
forutsatt at dette ikke er skjulte tiltak til fordel for kommersiell skipsbyggeindustri.
Foretak som utfører denne type oppdrag, vil derfor fortsatt
kunne få fastsatt arbeidsgiveravgift etter det differensierte
systemet. Som fartøy til "særlig formål"
anses for eksempel mudringsfartøyer og isbrytere.
Også vesentlig ombygging av skip av
den art som nevnt er omfattet, men her må fartøyet
være på minst 1 000 BRT. Med vesentlig
ombygging menes at ombyggingsarbeidet medfører betydelige
endringer av lastearrangementet, skroget, framdriftsmaskineriet eller
bekvemmeligheten for passasjerene.
Også foretak som reparerer eller utbedrer
skip vil i utgangspunktet være omfattet av disse reglene
og må følgelig betale avgift etter høyeste
sats. Dette gjelder imidlertid kun så langt virksomheten
er i konkurranse med foretak i annet EØS-land, jf. avsnitt
2.8.3.2 om EØS-avtalen art 61 nr. 1 sitt virksomhetsområde. Hvordan
denne avgrensningen skal operasjonaliseres er ikke endelig avklart.
Departementet vil arbeide for en løsning der verft i Nord-Norge
unntas, i tillegg til at reparasjoner av skip som ikke er i internasjonal
fart unntas. Disse spørsmålene vil bli regulert
i forskrift til arbeidsgiveravgiftsvedtaket, jf. § 4
i forslaget til stortingsvedtak. For foretak som omfattes av disse
unntakene, skal arbeidsgiveravgiften fortsatt fastsettes etter det
geografisk differensierte systemet.
Rådsforordning (EF) No 1540/98
om støtte til skipsbygging har også identifikasjonsbestemmelser
om såkalte tilknyttede enheter. Selv om tilknyttede enheter er
omfattet av rådsforordningen, anses de ikke å kunne rammes
av ESAs vedtak og EFTA-dommen. Det er derfor ikke foreslått
at bestemmelser tilsvarende rådsforordningens identifikasjonsregler
for tilknyttede enheter tas inn i arbeidsgiveravgiftsvedtaket.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 7 foreslår departementet at foretak som produserer EKSF-stål,
må fastsette arbeidsgiveravgift etter høyeste
sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt. Forslaget bygger
på ESAs vedtak del III pkt. 3.6.2, jf. slutningens punkt
1b. Forslaget omfatter foretak som driver med produksjon av stål
omfattet av traktaten om Det Europeiske Kull og Stålfellesskap
(EKSF-traktaten). EKSF-stål er definert i vedlegg XV til
EØS-avtalen, jf. EU-kommisjonens beslutning No 2496/96/ECSC.
Dette er et godt avgrenset begrep som er velkjent innen bransjen.
Referansen til EKSF-stål i forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak
anses derfor å være tilstrekkelig presist.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa
si omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 om å videreføre
dagens ordning, og går følgelig imot Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
Departementet foreslår i vedtakets § 1
g nr. 8 bestemmelser om hvilke finansieringsforetak m.v. som må fastsette
arbeidsgiveravgift etter høyeste sats, uavhengig av hvor
den ansatte er bosatt. Forslaget bygger på ESAs vedtak
del III pkt. 3.7, jf. slutningen punkt 1b. Der står det
at den geografisk differensierte arbeidsgiveravgiften for foretak
som har avdelingskontorer i utlandet, eller på annen måte
deltar i virksomhet over landegrensene på områdene
finansiell tjenesteyting, forsikring og pensjonsfond og hjelpevirksomhet
for finansiell tjenesteyting, ikke er forenlig med EØS-avtalen.
Avdelingskontorer som bare utfører lokale tjenester, er
likevel ikke omfattet av ESAs vedtak.
Forslaget til vedtak her avgrenses av spørsmålet
om aktiviteten er grenseoverskridende, av virksomhetens art, og
for filialene og avdelingskontorenes vedkommende av om det kun utføres
lokale tjenester.
Grenseoverskridende virksomhet m.v.
ESAs vedtak omhandler foretak som har avdelingskontorer
i utlandet eller på annen måte deltar i virksomhet
over landegrensene. Departementet legger til grunn at det med avdelingskontorer
i utlandet menes filialer og datterforetak i utlandet. Departementet
legger til grunn at det med virksomhet over landegrensene menes
virksomhet fra Norge til andre stater innen EØS, og ikke
virksomhet fra Norge til stater utenfor EØS, jf. virkeområdet
for EØS-reglene.
Departementet foreslår at det i avgiftsvedtaket
går klart fram at foretak som nevnt nedenfor må ha
filial, drive grenseoverskridende virksomhet, eller ha etablert
datterforetak som driver tilsvarende virksomhet i andre stater innen
EØS-området.
Nærmere om virksomhetens art
ESA har i sitt vedtak her vist til næringsgruppe
65, 66 og 67 i NACE-systemet. Gruppe 65 med undergrupper omfatter
bankvirksomhet, annen finansiell tjenesteyting unntatt forsikring
og pensjonsfond, sentralbankvirksomhet og bankvirksomhet ellers,
finansiell leasing, annen kredittgiving, og finansiell tjenesteyting ellers.
Gruppe 66 med undergrupper omfatter livsforsikring, pensjonskasser
og -fond og skadeforsikring. Gruppe 67 med undergrupper omfatter
hjelpevirksomhet for finansiell tjenesteyting, unntatt forsikring
og pensjonsfond, herunder administrasjon av finansmarkeder, fonds-
og aksjemegling, hjelpevirksomhet for forsikring og pensjonsfond
og hjelpevirksomhet for finansiell tjenesteyting ellers. Det redegjøres
nedenfor for avgrensningen av hver av disse gruppene i forhold til
forslaget til avgiftsvedtak.
For finansiell tjenesteyting m.v. vises det
i vedtaksforslaget til foretak som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 1-4.
Dette omfatter forretningsbanker, sparebanker, forsikringsselskaper
m.v., finansierings-foretak og filialer av utenlandske kredittinstitusjoner. Slike
kredittinstitusjoner har adgang til å drive virksomhet
innen hele EØS-området ved etablering eller grenseoverskridende
virksomhet etter EØS-reglene som svarer til annet bankdirektiv
(89/646/EØF). De kan gi melding til Kredittilsynet før
slik etablering eller grenseoverskridende virksomhet iverksettes. Disse
foretakene vil i utgangspunktet omfattes av særreglene
i § 1 g nr. 8. Et særlig spørsmål
oppstår i forhold til banker som har gitt slik melding,
men som ikke benytter seg av den adgangen de har etter direktivet
til å etablere filial eller drive grenseoverskridende virksomhet.
Departementet antar at bankene her kan gis anledning til å dokumentere
at de ikke opererer i andre EØS-land, til tross for at
de har gitt slik melding som nevnt.
Forsikringsselskaper omfattes av særreglene
i § 1 g nr. 8 ved henvisningen til finansieringsvirksomhetsloven § 1-4.
Livsforsikringsvirksomhet kan drives av norske
livsforsikringsselskaper med konsesjon etter lov om forsikringsvirksomhet § 2-1,
og utenlandske livsforsikringsselskaper etablert med filial i Norge.
Norske livsforsikringsselskaper vil på samme måte
som banker kunne etablere seg og drive grenseoverskridende virksomhet
i EØS-området etter å ha gitt melding
om dette til Kredittilsynet. Slike rettigheter følger av
tredje livsforsikringsdirektiv (92/96/EØF).
Skadeforsikringsvirksomhet kan drives av norske skadeforsikringsselskaper
med konsesjon etter lov om forsikringsvirksomhet § 2-1,
og utenlandske skadeforsikringsselskaper etablert med
filial i Norge. Norske skadeforsikringsselskaper vil på samme
måte som banker og livsforsikringsselskaper, kunne etablere
seg og drive grenseoverskridende virksomhet i EØS-området etter å ha
gitt melding om dette til Kredittilsynet. Slike rettigheter følger
av tredje skadeforsikringsdirektiv (92/49/EØF).
Melding som nevnt til Kredittilsynet innebærer
ikke nødvendigvis at selskapet faktisk opererer i andre EØS-land,
jf. tilsvarende som for banker. Også for forsikringsselskapenes
vedkommende antar departementet at selskapene kan gis anledning
til å dokumentere at de ikke opererer i andre EØS-land,
til tross for at de har gitt slik melding.
Hjelpevirksomhet for finansiell tjenesteyting
omfattes av særreglene. Som administrasjon av finansmarkeder
og fonds- og aksjemekling anses investeringstjenester etter verdipapirhandelloven § 1-2
første ledd. Slike tjenester kan bare ytes av norske verdipapirforetak
med konsesjon etter verdipapirhandelloven § 7-1, eller
av filialer av utenlandske verdipapirforetak. Norske foretak har,
på samme måte som forsikringsselskaper og banker,
adgang til å yte investeringstjenester innen hele EØS-området,
enten ved etablering eller ved grenseoverskridende virksomhet. Slike
rettigheter følger av investeringstjenestedirektivet (rådsdirektiv 93/22/EØF).
Når det gjelder ulike typer servicevirksomhet
knyttet til bankvirksomhet og forsikringsvirksomhet, er medvirkning
til finansieringsvirksomhet (dvs. både bank- og forsikringsvirksomhet)
konsesjonspliktig virksomhet etter finansieringsvirksomhetsloven § 1-2.
Slike foretak må organiseres som en finansinstitusjon,
dvs. enten som bank, forsikringsselskap, finansieringsforetak eller
filial av kredittinstitusjon. Disse foretakene vil derfor være
omfattet av henvisningen til finansieringsvirksomhetsloven § 1-4,
jf. ovenfor.
For øvrig dekkes dette området
av den foreslåtte henvisning til verdipapirhandelloven § 7-1,
jf. § 1-2 første ledd i forslaget til
avgiftsvedtak.
Filialer eller avdelingskontorer
som bare utfører lokale tjenester
ESA har i sitt vedtak tatt inn et generelt unntak
for avdelingskontorer som bare utfører lokale tjenester. Det
er ikke endelig avklart hvordan dette kriteriet kan operasjonaliseres
på en hensiktsmessig måte, jf. avsnitt 2.8.2.
Departementet vil arbeide for en løsning der hvert fylke
anses som et lokalt område, slik at avdelingskontorer og
filialer som bare har en ubetydelig andel av kundene utenfor fylket,
fortsatt kan ha differensiert arbeidsgiveravgift.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si
omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til arbeidsgiveravgiftsvedtak § 1
g nr. 9 foreslås at foretak som utfører godstransport
på vei, og som i foregående kalenderår
hadde mer enn 50 årsverk, må fastsette arbeidsgiveravgift etter
høyeste sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.
Forslaget bygger på ESAs vedtak del
III punkt 3.7, jf. slutningen punkt 1 b. Der står det at
den geografisk differensierte arbeidsgiveravgiften for foretak med mer
enn 50 ansatte som utfører godstransport på vei,
er uforenlig med EØS-avtalen.
Det er ulike typer foretak som kan klassifiseres
som transportforetak for godstransport på vei. I første
rekke er det foretak som selv utfører den fysiske transporten som
vil bli omfattet. Dette gjelder både løyvepliktig
og ikke løyvepliktig transport etter lov 4. juni
1976 nr. 63 om samferdsel.
Foretak som ikke selv utfører den fysiske
transporten, men som inngår kontrakter om transportoppdrag som
senere utføres av selvstendige transportører på oppdrag
av foretaket, vil også være omfattet. I denne kategorien
inngår også transportsentraler som er opprettet
av selvstendige transportører for å kunne drive
en mer effektiv markedsføring av sine transporttjenester, jf.
nærmere omtale nedenfor om beregningen av antall årsverk
for slike transportører.
Ettersom bestemmelsen kun gjelder veggodstransport,
faller salg/formidling av godstransport med skip, jernbane
og fly utenfor. Som veggodstransport anses ikke de tilknyttede tjenestene
lasting, lossing og lagring (næringsgruppe 63.1 i NACE-systemet)
og andre tjenester tilknyttet landtransport (næringsgruppe
63.21 i NACE-systemet). Videre legger departementet til grunn at
det må avgrenses mot annen transportformidling enn reise-
og turistbyråvirksomhet (næringsgruppe 63.40 i
NACE-systemet) og mot post og distribusjonsvirksomhet (næringsgruppe
64.1 i NACE-systemet).
Merverdiavgiftsregnskapet kan gi en indikasjon
på om et foretak driver godstransport eller persontransport.
Godstransport har både inngående og utgående
merverdiavgiftsplikt, mens det for persontransporten er fritak for
den utgående merverdiavgiften.
Nærmere om vilkåret
om mer enn 50 årsverk
Etter sin ordlyd gir ESAs vedtak uttrykk for
at antall ansatte er et avgjørende kriterium i forhold
til veggodstransportforetakene. I ESAs retningslinjer for statsstøtte
til småog mellomstore bedrifter betyr antall ansatte antall årsverk,
jf. retningslinjenes punkt 10.2. Det er derfor naturlig å bruke årsverk
som kriterium også i forhold til arbeidsgiveravgiften.
Antall årsverk gir et bedre uttrykk for aktiviteten i foretaket.
Antall ansatte som kriterium vil kunne gi foretakene motivasjon
til å foretrekke heltidsansatte, eventuelt med overtidsarbeid,
framfor deltidsansatte. Dette er forhold reglene for arbeidsgiveravgiften
ikke bør påvirke. Departementet foreslår
etter dette at foretak med inntil 50 årsverk, som driver
godstransport på vei, fortsatt kan ha differensiert arbeidsgiveravgift.
Departementet foreslår at det avgjørende
er om foretaket hadde mer enn 50 årsverk i det foregående
kalenderåret. Arbeidsgiveravgiften beregnes pr. utbetalingsmåned,
og det kunne derfor tenkes en løsning basert på at
bedrifter med mer enn 50/12 årsverk pr. utbetalingsmåned
faller utenfor reglene om differensiert arbeidsgiveravgift. En slik
løsning kan imidlertid gjøre at et foretak én
måned beregner arbeidsgiveravgift etter hvor arbeidstakerne
er bosatt, en annen måned etter særreglene i § 1
g nr. 9. Departementet anser en slik løsning som uhensiktsmessig,
og legger derfor til grunn at det avgjørende bør
være antall årsverk i det foregående
kalenderår.
Det er foretaket som helhet som er beregningsenheten for
de 50 årsverkene. For foretak som har blandet virksomhet,
jf. avsnitt 2.8.5, er beregningsenheten den eller de delene av virksomheten
som er klart regnskapsmessig atskilt. Dette vil også få betydning
i forhold til transportforetak som ikke selv utfører den
fysiske transporten. Her dreier det seg om foretak som har inngått kontrakt
med selvstendige transportører om å utføre selve
transporten. I disse tilfellene skal ikke antall årsverk
hos de selvstendige transportørene regnes sammen med antall
ansatte hos kontraktørene, og omvendt.
Nærmere om foretak
med egentransport
Foretak som utfører transport av eget
gods som ledd i annen næringsvirksomhet, jf. samferdselsloven § 8, kan
ikke regnes som et eget transportforetak. Transporten
er i denne sammenheng en ren hjelpetjeneste for utøvelsen
av hovedvirksomheten. Et eksempel her kan være den transporten
som et sirkus må foreta for å flytte forestillingen
fra et sted til et annet. Departementet foreslår at dette
presiseres i vedtaket til arbeidsgiveravgift, jf. forslaget til § 1
g nr. 9 annet punktum.
Nærmere om godstransport
innenfor et lokalt avgrenset industriområde
Godstransport som kun finner sted innenfor et
lokal avsperret industriområde kan neppe sies å være
utført "på vei". Departementet foreslår
at det presiseres i avgiftsvedtaket at slik transport ikke medfører
unntak fra den differensierte arbeidsgiveravgiften, jf. forslaget til § 1
g nr. 9 siste punktum.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
Høgre og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa
si omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I forslaget til avgiftsvedtak § 1
g nr. 10 foreslår departementet at foretak som produserer
telekommunikasjonstjenester, må fastsette arbeidsgiveravgift etter høyeste
sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.
Forslaget bygger på ESAs vedtak del
III punkt 3.7, jf. slutningens punkt 1 b. Der står det
at den geografisk differensierte arbeidsgiveravgiften for foretak
med virksomhet innen telekommunikasjoner er uforenlig med EØS-avtalen.
Denne næringsgrenen har NACE-kode 64.20.
Ordet telekommunikasjonstjenester er den direkte norske oversettelse
av uttrykket "telecommunications services", og omfatter i EU-rettslig
forstand ikke produksjon og salg av fysisk utstyr, som delvis betegnes
"telecommunications terminal equipment" og som blant annet omfatter
telefoner og lignende utstyr. Verken produksjon eller salg av slik
utstyr er telekommunikasjonstjenester slik begrepet forstås
innen EU-retten.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
Forslagene til avgrensninger i § 1
g, jf. avsnitt 2.8.2, er basert på at det enkelte foretak
skal betraktes som en enhet med hensyn til adgangen til geografisk
differensiert arbeidsgiveravgift. Dette innebærer at også et foretak
som bare delvis har virksomhet av den art som går inn under
bokstav g i forslaget til vedtak, i utgangspunktet må fastsette
arbeidsgiveravgift etter høyeste sats for hele foretaket.
I bokstav h foreslår departementet
en bestemmelse om foretak som har klar regnskapsmessig atskillelse mellom
virksomhet som omfattes av bokstav g og annen virksomhet. I slike
tilfeller kan det kreves at arbeidsgiveravgiften fastsettes etter
høyeste sats for lønn og annen godtgjørelse
som er knyttet til den delen av virksomheten som omfattes av bokstav
g, og etter de differensierte satsene for lønn og annen
godtgjørelse knyttet til den øvrige del av virksomheten.
Departementet foreslår at det skal
være et vilkår for å anvende denne bestemmelsen
at de ulike virksomhetene/beregningsenhetene har eget organisasjonsnummer
i Enhetsregistret, jf. bestemmelsene om underenheter i enhetsregisterloven § 4
tredje ledd, jf. § 10 i forskrift av 9. februar
1995 nr. 114 om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret.
En arbeidsgiver identifiseres i skatteregnskapssystemet
med organisasjonsnummer. Registreringsenheten i Enhetsregistret
er selve den juridiske personen (foretaket). En registreringsenhet
kan imidlertid ha en eller flere underenheter, som skal tildeles
et eget organisasjonsnummer. Det skal registreres en underenhet
for hver enkelt atskilt virksomhet som registreringsenheten utøver.
Dette vil først og fremst være aktuelt der virksomheten
utøves på flere forskjellig geografiske steder
("avdelingskontorer"). Men også der virksomheten utøves
i ulike bransjer/næringer tildeles eget organisasjonsnummer
for underenheten. Definisjonen av hva som regnes som egen bransje/næring,
følger næringsgruppeinndelingen i NACE-systemet.
En kopling opp mot underenhetene i Enhetsregisteret er derfor praktisk,
ettersom ESAs vedtak i stor utstrekning viser til næringsgruppeinndelingen
i NACE-systemet.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si omtale og
sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
I følge ESAs retningslinjer punkt 12.1
(1) rammes ikke bagatellmessig støtte av EØS-avtalens
artikkel 61 nr. 1, da slik støtte ikke anses å kunne
vri konkurransen med grenseoverskridende effekt. Bagatellmessig
støtte kan derfor ytes uten notifikasjon.
Støtte til en bedrift ("firm") på inntil
100 000 EURO over en treårsperiode anses som bagatellmessig.
Hvilken EURO-kurs som skal legges til grunn, fastsettes årlig.
For 1999 er kursen fastsatt til 8,77 kroner pr. EURO. Med denne
kursen utgjør 100 000 EURO 877 000 kroner.
Dette utgjør en støtte på i overkant
av 290 000 kroner pr. år.
Departementet har vurdert hvordan reglene om
bagatellmessig støtte kan anvendes slik at det blir minst mulig økning
i arbeidsgiveravgiften for ellers ikke støtteberettigede
næringer. Departementet foreslår i avgiftsvedtaket § 1
bokstav i en bestemmelse om at arbeidsgiveravgiften for foretak
som omfattes av særreglene i bokstav g, skal fastsettes
etter de geografisk differensierte satsene så lenge differansen
mellom dette og arbeidsgiveravgift fastsatt etter høyeste
sats utgjør inntil 270 000 kroner i 2000. Når
dette bunnfradraget er brukt opp, skal det fastsettes arbeidsgiveravgift
etter høyeste sats for overskytende lønn og annen godtgjørelse.
Denne bestemmelsen vil blant annet innebære at mange mindre
foretak fortsatt vil kunne beregne arbeidsgiveravgift etter det
geografisk differensierte systemet.
Departementet har her valgt å sette
grensebeløpet til 270 000 kroner pr. år,
selv om en etter dagens EURO-kurs kunne ha satt grensebeløpet
noe høyere. ESA fastsetter i januar 2000 den EURO-kursen
som skal gjelde i 2000 i forhold til de bestemmelser i EØS-regelverket som
baserer seg på EURO. ESA kan imidlertid endre denne offisielle
kursen i løpet av året dersom det blir store endringer
i den markedsbestemte kursen. Departementet vil gjennom å sette
grensebeløpet til 270 000 kroner ta høyde
for dette. Det ville være uheldig og upraktisk å måtte
endre arbeidsgiveravgiftsvedtaket i løpet av året
fordi den offisielle EURO-kursen settes lavere enn dagens kurs.
Reglene om bagatellmessig støtte gir
en mulighet for å vurdere støtten over en periode
på tre år. Det er imidlertid upraktisk å måtte
se hen til en lengre tidsperiode enn ett år når
det gjelder fastsettelse av arbeidsgiveravgift. Departementet
vil derfor frarå at man utnytter denne muligheten i regelverket
om bagatellmessig støtte.
For foretak der bestemmelsen i bokstav h kommer
til anvendelse, skal differansen beregnes i forhold til lønn og
annen godtgjørelse knyttet til den eller de deler av virksomheten
som omfattes av bokstav g. Det vil si at foretakets totale lønnsutbetalinger
tas i betraktning om ikke foretaket har et regnskapsmessig skille
mellom de ulike virksomhetene. Dersom et foretak driver flere virksomheter
som faller inn under § 1 bokstav g, skal det anvendes
ett bunnfradrag for disse virksomhetene samlet, selv om virksomhetene
kan være registrert med hvert sitt organisasjonsnummer
og være regnskapsmessig atskilt.
Forslaget til bestemmelser om bunnfradrag kommer ikke
til anvendelse for foretak som produserer EKSF-stål eller
foretak som utfører godstransport på vei, jf. § 1
g nr. 7 og nr. 9. Dette er fordi disse næringene faller utenfor
EØS-reglene om bagatellmessig støtte.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Regjeringa si
omtale og sluttar seg til den.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under avsnitt 4.5 som viderefører
dagens ordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under kap. 4.5 og slutter seg på det grunnlaget
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar
Regjeringens forslag til orientering. Dette medlem viser
til merknad under kap. 4.5.
Sammendrag
Virkeområdet for tilskudd til distriktsutvikling
ble omfattende revidert med virkning fra 1. januar 1994. De
geografiske sonene for differensiert arbeidsgiveravgift har derimot
i mange år ligget uendret. Det skyldes blant annet medlemskapsforhandlingene
med EU for noen år tilbake og uenigheten med EU-kommisjonen og
ESA om hvorvidt den differensierte arbeidsgiveravgiften ble berørt
av EØS-avtalen. Uansett utfallet av EFTA-domstolens avgjørelse
var det derfor nødvendig å foreta en større
revisjon av sonene for differensiert arbeidsgiveravgift, med virkning
fra 1. januar 2000.
Etter at EFTA-domstolen har slått fast
at differensiert arbeidsgiveravgift utgjør statsstøtte
i EØS-avtalens forstand, er EØS-avtalens regelverk
om kompensasjon for transportmessige avstandsulemper utgangspunktet for
revisjonen av sonene for geografisk differensiert arbeidsgiveravgift.
Ifølge regelverket er det bare ekstrakostnadene som følge
av usentral lokalisering i forhold til eksportsted som kan kompenseres.
Det kan bare gis støtte til transport innenfor en stats
nasjonale grenser. Differensiert arbeidsgiveravgift kan for dem som
betaler etter en lavere sats enn den høyeste (nedsatt arbeidsgiveravgift),
betraktes som en indirekte transportstøtte, som kompenserer
for transportmessige avstandsulemper i utkantområder.
Den maksimale størrelsen på områdene
som får nedsatt arbeidsgiveravgift, bestemmes ifølge
regelverket av antall fylker med en befolkningstetthet som er lavere
enn 12,5 innbyggere pr. km. Merkostnader til transport må imidlertid
dokumenteres og godgjøres på en best mulig måte,
noe som skjer ut fra en vurdering av situasjonen på region-
og/eller kommunenivå. Det innebærer at
det i noen tynt befolkede fylker vil være områder
som ligger for nær eksportsted til at de vil kunne forsvare
nedsatt arbeidsgiveravgift. Samtidig vil det være områder
i fylker med høyere befolkningstetthet, som har så vidt
store ulemper at de likevel bør kvalifisere for nedsatt
arbeidsgiveravgift.
Rent geografiske forhold, ikke minst sentralitet,
eller avstand til større sentra, er tillagt stor vekt ved
revisjonen av virkeområdet for nedsatt arbeidsgiveravgift.
I St.meld. nr. 31 (1996-97) Om distrikts- og regionalpolitikken,
står det at ved fastleggingen av det distriktspolitiske virkeområdet
skal det ses på forhold som geografi, demografi, arbeidsmarked
og inntekt. Dette opplegget fikk tilslutning ved behandlingen i
Stortinget. Disse forholdene har i revisjonen blitt operasjonalisert
i indikatorer for folketallsutvikling, kvinne- og ungdomsandel,
inntekt pr. skattyter, andel arbeidsledige/personer på tiltak
og uføretrygdede. Disse indikatorene har også vært
med når det er vurdert hvilke områder som etter
forslaget vil få fordeler av nedsatt arbeidsgiveravgift.
Konklusjonen fra en slik bredere gjennomgang må imidlertid
kontrolleres mot avstandskriteriet for å sikre at sonene
for nedsatt avgift holdes innenfor EØS-reglene. For å unngå "avgiftsstyrt" pendling,
vil det også være nødvendig å se
større regioner i sammenheng. Dette skyldes at arbeidsgiveravgiften
er knyttet til arbeidstakers bostedskommune.
Norske myndigheter har fått klare signaler
fra ESA om at muligheten for å utvide virkeområdet
i forhold til det forslaget som er fremmet, er minimal.
EØS-reglene for regionalstøtte,
ESAs vedtak, distriktspolitiske prioriteringer m.v. innebærer
at ikke alle kommuner kan få samme vilkår som
nabokommunen(e). Flere kommuner, som har høyeste eller
forholdsvis høy avgiftssats, er i en situasjon med klare transportulemper.
På den annen side er det mange kommuner som er i en enda
vanskeligere situasjon.
Departementet foreslår en omprioritering
til det indre østlandsområdet, fjellregioner og
svake kystkommuner, som har hatt en dårlig utvikling, fra
sterkere kommuner langs kysten og i bynære områder, som
har vist en bedre utvikling. Departementet finner således
at enkelte kommuner i Hedmark har så vidt store avstandsulemper
og svak utvikling at det er ønskelig å gi dem
en ekstra stimulans gjennom ytterligere nedsatt arbeidsgiveravgift.
Det gjelder også flere kommuner i Oppland, Møre
og Romsdal og Sør-Trøndelag samt én kommune
i Telemark og en i Nord-Trøndelag. Departementet har aktivt
søkt å utnytte det handlingsrommet som finnes.
Virkeområdet er også nøye vurdert ut
fra de rammene og retningslinjene som er gitt.
Seks fylker har en støtteordning hvor
det gis kompensasjon for transportkostnader, basert på søknader fra
den enkelte bedrift. Området for nedsatt arbeidsgiveravgift vil
gi de ytre rammene for denne ordningen. Ordningen ble i slutten
av 1980-årene overført fra staten til fylkeskommunene og
midlene innlemmet i det kommunale inntektssystemet. ESA har krevd
utarbeidet og notifisert et nasjonalt regelverk for disse ordningene.
Det arbeides nå med et regelverk som vil bli gjort gjeldende
fra 1. januar 2000 i virkeområdet for nedsatt arbeidsgiveravgift.
Høyere arbeidsgiveravgift vil lede
til økte lønnsutgifter i enkelte kommuner. Regjeringen legger
opp til at det skal tas hensyn til dette ved fordeling av skjønnsmidler
over det kommunale inntektssystemet.
Regjeringen vil på grunnlag av dette
foreslå at følgende 39 kommuner får lavere
avgiftssats:
Buskerud:
Fra sone 1 til sone 2: Sigdal.
Hedmark:
Fra sone 2 til sone 3: Stor-Elvdal, Rendalen,
Engerdal, Folldal, Tolga, Alvdal, Os og Tynset.
Møre og Romsdal:
Fra sone 2 til sone 3: Halsa, Surnadal, Rindal,
Aure og Tustna.
Fra sone 3 til sone 4: Smøla.
Oppland:
Fra sone 2 til sone 3: Dovre, Lesja, Skjåk,
Lom, Vågå, Sør-Aurdal, Nord-Aurdal, Etnedal,
Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang og Sel.
Sør-Trøndelag:
Fra sone 2 til sone 3: Røros, Holtålen,
Tydal, Oppdal, Snillfjord og Hemne.
Fra sone 3 til sone 4: Åfjord, Osen,
Frøya, Hitra og Roan.
Nord-Trøndelag:
Fra sone 2 til sone 3: Snåsa.
Regjeringen foreslår at følgende
14 kommuner får høyere avgiftssats:
Hordaland:
Fra sone 2 til sone 1: Fusa, Samnanger, Austevoll, Vaksdal,
Osterøy, Meland, Radøy, Lindås og Austrheim.
Møre og Romsdal:
Fra sone 2 til sone 1: Volda og Ørsta.
Rogaland:
Fra sone 2 til sone 1: Forsand og Bokn.
Telemark:
Fra sone 2 til sone 1: Notodden.
For en fullstendig oversikt over soneinndelinger vises
det til forslag til vedtak.
Komiteens merknader
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Sosialistisk Venstreparti,har merka
seg at ordninga med differensiert arbeidsgjevaravgift kan førast
vidare etter dommen i EFTA-domstolen. Ein føresetnad er
at ordninga vert tilpassa EU sine reglar for transportstøtte.
Regjeringa har i det reviderte forslaget bl.a. lagt til grunn talmateriale
frå Transportøkonomisk institutt, som fører
til at 39 distriktskommunar får nedsett arbeidsgjevaravgift, medan
14 kommunar kjem inn under høgaste avgiftssats. Etter at
dette vart kjent har dei 14 kommunane lagt fram eit omfattande materiale
som viser at ekstrakostnadene for transport i mange av
kommunane er høgare enn fordelen med nedsett avgift desse
har hatt til no.
Fleirtalet konstaterer at ESA etterser
at EFTA-dommen vert følgd, og sluttar seg til dei prinsipp
som ligg til grunn for Regjeringa sitt forslag. Det er viktig at
desse prinsippa vert følgd på eit mest mogleg
objektivt grunnlag når kommunar vert plasserte i ulike avgiftssoner.
Ei vurdering av reelle transportkostnader, fundert på kjennskap
til lokale forhold, må leggast til grunn, i tråd
med EU sitt regelverk. Fleirtalet meiner at den nye
ordninga må vere robust for å unngå påstandar
om konkurransevriding.
Fleirtalet er kjend med at både
næringslivet og den offentlige sektor i dei 14 kommunane
etter justeringa blir påført uforutsette utgifter
på om lag 245 mill. kroner. Særleg er det grunn
til å legge vekt på at ein ikkje har hatt høve
til å tilpasse seg eit høgare avgiftsnivå. Fleirtalet er òg
kjend med at fleire av desse kommunane er minsteinntekts-kommunar
med synkande folketall. Sjølv om dei aktuelle områda
i det nye opplegget kan vere sentrumsnærme, er kommunikasjonane
mange stader svært lite tilfredsstillande. Ferjeutgifter
og bompengar påfører næringslivet høge
transportkostnader. Ut frå behovet for å avklare
den notifiserte endringa snarast vilfleirtalet stille
seg bak Regjeringa sitt framlegg, men ber Regjeringa fylgje omstillinga
i dei berørte kommunane nøye og kome tilbake med
framlegg til kompenserande tiltak i samband med Revidert nasjonalbudsjett.
Fleirtalet viser til at slike
kompensasjonstiltak vart gitt til dei bransjane som måtte
opp i høgaste avgiftssone etter EFTA-dommen i vår,
og meiner tilsvarande kompenserande tiltak kan setjast inn fram
til evalueringa av ordninga vert gjort i 2003.
Fleirtalet ber Regjeringa i Revidert
Nasjonalbudsjett kome med forslag om ulike kompensasjonstiltak som
kan betre infrastruktur, styrke kompetansen i det lokale næringsliv
og fremme regional utvikling som ledd i ei omstilling til høgare
avgift. Også kommuneøkonomien må følgjast
opp. På dette grunnlaget vil fleirtalet slutte
seg til Regjeringa sitt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
Regjeringens opplegg uholdbart på flere måter.
For det første rammer de nye soneinndelingene
svært skjevt ved at nabokommuner innen samme fylke ender
opp med forskjellig sats for arbeidsgiveravgift, noe som kan få konsekvenser
for konkurransen om arbeidskraften og føre til økte utgifter
for dem som over natten får økt avgift.
For det andre blir det svært mange
koblinger mellom arbeidsgiveravgiften og andre innsatsområder
for subsidiering av distriktene, noe som kompliserer bildet ytterligere.
Etter disse medlemmers syn ville
det beste være et flatere avgiftssystem. Regjeringen har
dessverre ikke tatt seg bryet med å redegjøre
for alternative løsninger på ESA-dommen, noe som
gjør det umulig gjennom en statsbudsjettbehandling å komme
opp med et verdig alternativ. Videre blander Regjeringen ESA-dommen
sammen med sine egne ønsker om distriktspolitisk satsning.
ESA dommen tilsier at Norge er forpliktet til å foreslå gjennomføring
av endringer snarest mulig, og etter departementets vurdering er
dette tidspunktet 1. januar 2000.
Disse medlemmers vurdering er
at Stortinget bør utsette behandlingen av dette i påvente
av en ytterligere redegjørelse fra Regjeringen om alternative gjennomføringer
og at vi inntil videre går inn for å forlenge
dagens ordning. Provenymessig får dette kun bagatellmessige
virkninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen presentere
ytterligere utredninger av alternative gjennomføringer
av EFTA-domstolens dom vedrørende differensiert arbeidsgiveravgift."
Disse medlemmer fremmer i tillegg
følgende forslag:
"Fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for 2000:
§ 1 Arbeidsgiveravgift skal lyde:
a) Når
arbeidstakeren i inntektsåret 2000 er skattepliktig etter
skatteloven § 3-1 til en kommune i sone V: 0,0
pst. Denne sonen omfatter:
- i Finnmark fylke,
alle kommuner,
- i Troms fylke, kommunene Karlsøy,
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy
og Storfjord.
- Samme satsen skal benyttes for arbeidsgiveravgift av
inntekt som blir skattlagt etter lov av 29. november 1996
nr. 68 om skatt til Svalbard.
b) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en kommune i sone IV: 4,8 pst. Denne sonen omfatter:
- i Troms fylke,
de kommuner som ikke er blant de nevnte i a første
ledd,
- i Nordland fylke, alle kommuner,
- i Nord-Trøndelag fylke, kommunene
Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namdalseid,
Namsskogan, Namsos, Nærøy, Overhalla, Røyrvik
og Vikna.
c) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 13-1
til en kommune i sone III: 6,1 pst. Denne sonen omfatter:
- i Sør-Trøndelag
fylke, kommunene Frøya, Hitra, Osen, Roan og Åfjord,
- i Møre og Romsdal fylke, kommunen
Smøla.
d) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en kommune i sone II: 10,3 pst. Denne sonen omfatter:
- i Nord-Trøndelag
fylke, kommunene Frosta, Leksvik, Meråker, Mosvik, Snåsa
og Verran,
- i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Agdenes, Bjugn, Hemne, Holtålen, Meldal, Midtre Gauldal,
Oppdal, Rennebu, Rissa, Røros, Selbu, Snillfjord, Tydal
og Ørland,
- i Møre og Romsdal fylke, kommunene
Aukra, Aure, Eide, Gjemnes, Halsa, Haram, Herøy, Midsund,
Nesset, Norddal, Rauma, Rindal, Sande, Sandøy, Stordal,
Stranda, Sunndal, Surnadal, Tingvoll, Tustna, Vanylven, Volda og Ørsta,
- i Sogn og Fjordane fylke, alle kommuner,
- i Hordaland fylke, kommunene Austevoll, Austrheim,
Bømlo, Eidfjord, Etne, Fedje, Fusa, Granvin, Jondal, Kvam,
Kvinnherad, Lindås, Masfjorden, Meland, Modalen, Odda, Osterøy,
Radøy, Samnanger, Tysnes, Ullensvang, Ulvik, Vaksdal og Ølen,
- i Rogaland fylke, kommunene Bokn, Finnøy, Forsand,
Hjelmeland, Kvitsøy, Saua, Suldal, Vindafjord og Utsira,
- i Vest-Agder fylke, kommunene Audnedal, Hægebostad,
Sirdal og Åseral,
- i Aust-Agder fylke, kommunene Bygland, Bykle,
Evje og Hornnes, Gjerstad, Iveland, Valle, Vegårshei og Åmli,
- i Telemark fylke, kommunene Drangedal, Fyresdal,
Hjartdal, Kviteseid, Nissedal, Nome, Notodden, Seljord, Tinn, Tokke
og Vinje,
- i Buskerud fylke, kommunene Flå,
Gol, Hemsedal, Hol, Nes, Nore og Uvdal, Rollag og Ål,
- i Oppland fylke, kommunene Dovre, Etnedal, Gausdal,
Lesja, Lom, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nordre Land, Ringebu, Sel, Skjåk,
Søndre Land, Sør-Aurdal, Sør-Fron, Vestre
Slidre, Vågå, Vang og Øystre Slidre,
- i Hedmark fylke, kommunene Alvdal, Eidskog,
Engerdal, Folldal, Grue, Nord-Odal, Os, Rendalen, Stor-Elvdal, Tolga,
Trysil, Tynset, Våler,
- i Aust-Agder fylke, kommunene Bygland, Bykle,
Evje og Hornnes, Gjerstad, Iveland, Valle, Vegårshei og Åmli,
- i Telemark fylke, kommunene Drangedal, Fyresdal,
Hjartdal, Kviteseid, Nissedal, Nome, Notodden, Seljord, Tinn, Tokke
og Vinje,
- i Buskerud fylke, kommunene Flå,
Gol, Hemsedal, Hol, Nes, Nore og Uvdal, Rollag og Ål,
- i Oppland fylke, kommunene Dovre, Etnedal, Gausdal,
Lesja, Lom, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nordre Land, Ringebu, Sel, Skjåk,
Søndre Land, Sør-Aurdal, Sør-Fron, Vestre
Slidre, Vågå, Vang og Øystre Slidre,
- i Hedmark fylke, kommunene Alvdal, Eidskog,
Engerdal, Folldal, Grue, Nord-Odal, Os, Rendalen, Stor-Elvdal, Tolga,
Trysil, Tynset, Våler, Åmot og Åsnes.
e) Ellers skal satsen være 13,8
pst. Dette øvrige området kalles sone I.
Denne satsen skal legges til grunn for arbeidsgiveravgift fastsatt
i kongelig resolusjon med hjemmel nedenfor i § 4,
og arbeidsgiveravgift for statsforvaltningen etter reglene i folketrygdloven § 24-5
tredje ledd.
f) Når arbeidstaker nevnt under
bokstav a-e fra samme arbeidsgiver mottar ytelser i 2000 på mer
enn 16 ganger grunnbeløpet i folketrygden, skal det i tillegg til
satsene nevnt ovenfor regnes en særlig avgift etter en
sats på 15,0 pst. på det overskytende."
Komiteens medlemmer fra Høyre er uenige
i Regjeringens forslag til endringer i soneinndelingen for differensiert
arbeidsgiveravgift. Disse medlemmer konstaterer at
det er utøvd et betydelig skjønn fra Regjeringens
side i forslaget til endret soneinndeling. Disse medlemmer etterlyser
objektive kriterier for hvilke kommuner som får hhv. høyere eller
lavere avgift.
Disse medlemmer mener Regjeringen med
sin håndtering av ny soneinndeling for differensiert arbeidsgiveravgift har
satt Stortinget i en tvangssituasjon. Eventuelle justeringer i det
foreslåtte opplegget fra Stortingets side vil kreve notifisering
til ESA før endelig vedtak kan fattes. Disse medlemmer konstaterer
at det nye systemet i så fall ikke kan tre i kraft fra
1. januar 2000. Ifølge Finansdepartementets brev
til Høyres stortingsgruppe 9. november "kan det
ikke ventes at ESA vil ha noen toleranse overfor et arbeidsgivervedtak
for 2000 som ikke bringer den norske ordningen i overensstemmelse
med ESA vedtak." Og videre:
"Sanksjonene fra ESAs side kan bestå i at
det, enten på eget initiativ eller etter klage fra konkurrenter
til dem som mottar ulovlig støtte, pålegger Norge å etterkreve
all støtte som da eventuelt gis. Det vil si å etterkreve
avgift etter høyeste sats fra alle arbeidsgivere. Videre
kan ESA bringe saken inn for EFTA-domstolen med anklage om traktatbrudd
fra norsk side. Landet vårt bør ikke bringes i
en slik situasjon."
Disse medlemmer viser til at
dette legger sterke begrensninger på Stortingets behandling
av saken og mener Regjeringen på et tidligere tidspunkt
burde gitt Stortinget anledning til å vurdere det foreslåtte
opplegget. Med en slik fremgangsmåte kunne nødvendige vedtak
for å harmonisere soneinndelingen av den differensierte
arbeidsgiveravgiften med EØS-avtalens regelverk for regionstøtte
blitt fattet på bakgrunn av en reell vurdering i Stortinget. Disse
medlemmer mener dette i utgangspunktet tilsier at saken
sendes tilbake til Regjeringen. Etter en vurdering der det er lagt vekt
på mulige sanksjoner fra ESAs side som følge av en
forskyvning av tidspunktet for iverksettelse av den justerte soneinndelingen,
vil disse medlemmer likevel unnlate å fremme
tilbakesendelsesforslag.
Disse medlemmer viser til at
bompenger og ferjeutgifter utgjør betydelige transportkostnader
for næringslivet, også i mange sentrumsnære
kommuner. Det er derfor viktig at disse kostnadene inkluderes i beregningen
av næringslivets samlede transportkostnader som ligger
til grunn for forslaget til ny soneinndeling. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen i det reviderte forslaget til ny soneinndeling har
tatt hensyn til ferjeutgifter og bompenger. Dersom det ikke skulle
være tilfelle ber disse medlemmer Regjeringen
foreta en ny vurdering av hvilke kommuner som må få høyere
sats og deretter notifisere eventuelle endringer til ESA. Disse
medlemmer er samtidig opptatt av at det reviderte forslaget
til ny soneinndeling ikke fører til urettmessig konkurransevridende
støtte mellom næringslivet i forskjellige kommuner,
og derfor er tilstrekkelig robust mot klager og søksmål
fra kommuner eller næringsdrivende som mener de utfra objektive
kriterier burde vært tilkjent lavere avgiftssats.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Tverrpolitisk Folkevalgte vil påpeke alvoret
i at hele ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift som statsstøtte
ble kjent ulovlig i EFTA-domstolen 20. mai 99. Ordningen
kan midlertidig videreføres etter EFTAs retningslinjer
for transportstøtte fram til 2003. Regjeringen sier i proposisjonen
at Norge er forpliktet til å gjennomføre de endringene
i arbeidsgiveravgiften som ESAs vedtak nå krever. EUs regelverk
for støttenivå, innretning og geografisk virkeområde
har med dette fått direkte virkning på, og styring
over, norsk politikk på dette viktige området.
Dette er fundamentale og prinsipielle endringer som tar ordningen
ut av nasjonale hender og overfører beslutningene i EU.
Disse medlemmer vil påpeke
at tilhengerne av EØS-avtalen og EU-medlemskap har ført
folk bak lyset når de, til tross for advarsler fra Nei-siden,
forsikret at den differensierte arbeidsgiveravgifta kunne bestå uendret.
Dette har nå vist seg å være feil.
Disse medlemmer ber Regjeringen om
snarest å klargjøre den mer langsiktige virkningen
dette vil få for den differensierte arbeidsgiveravgifta
og norsk distriktspolitikk, og legge fram forslag til strategi for å kunne
opprettholde ordningen og støttenivået utover 2003.
Disse medlemmer viser til at
endringene på kort sikt fører til at enkelte stedbundne
og noen andre næringer faller helt ut som støtteberettiget.
Regjeringen har et opplegg som foreløpig vil dempe noe
av virkningene av disse endringene ved at en tar i bruk støttesatsene
for bagatellmessig støtte, som kan bety maksimalt 270 000
pr. år.
Disse medlemmer vil støtte
slik bruk av virkemidlene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen også har revidert opplegget for hvilke kommuner som
hører inn under de ulike avgiftssoner. Det er utarbeidet
ulike indikatorer, gjort sammenligning med EUs regler for transportstøtte
og gjort en politisk vurdering som i hovedsak går ut på å gi
lette til indre østland, fjellregioner og svake kystkommuner.
Andre kommuner som Regjeringen her antar har en mer positiv økonomisk
og demografisk utvikling, har fått økning i avgiftssatsene. 39
kommuner får lavere avgift, 14 kommuner får høyere.
Kommuner som kommer dårligere ut etter endringen, forespeiles
større del av årets skjønnsramme som
en form for kompensasjon.
Disse medlemmer er enig i hovedretningen
på endringene, men finner ikke grunnlag for å si
at alle kommuner som har fått økning, er vekstkommuner.
Disse medlemmer vil påpeke
at kompensasjon gjennom skjønnsramma ikke treffer bedriftene
og derfor ikke er målrettet slik arbeidsgiveravgiften er. Skjønnsramma
er også svært liten i forhold til alle formål
som skal hensyntas, og dette vil gjøre kompensasjonen gjennom
skjønnet for liten og upåregnelig.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at dette partis rammer for kommunesektoren vil gjøre
denne situasjonen lettere, og en kunne få bygget opp nødvendig
infrastruktur med utdanning, helse, samferdsel, bolig og tekniske tjenester
på en formålstjenlig måte for næringslivet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
forslag om reduksjon av arbeidsgiveravgiften med 1/4 prosentpoeng
i alle soner der slik avgift kreves, fra 1. januar 2000.
Dette medlem vil som et element
i sitt skatteopplegg foreslå redusert arbeidsgiveravgift for å vri beskatning
fra bruk av energi og forurensende produksjonsprosesser til bruk
av arbeidskraft. Videre viser dette medlem til nasjonalbudsjettet
der det ventes en ytterligere økning i arbeidsløsheten
neste år. Nedsatt arbeidsgiveravgift vil gjøre
det lettere for bedriftene å holde på sine ansatte.
Dette medlem fremmer følgende
forslag til Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter m.v. til
folketrygden for 2000 § 1 Arbeidsgiveravgift:
"Fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for 2000:
§ 1 Arbeidsgiveravgift skal
lyde:
a) Når
arbeidsgiveren i inntektsåret 2000 er skattepliktig etter
skatteloven § 3-1 til en kommune i sone V: 0,0
pst. Denne sonen omfatter:
- i Finnmark fylke,
alle kommuner,
- i Troms fylke, kommunene Karlsøy,
Lyngen Storfjord, Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa,
Kvænangen.
Samme satsen skal benyttes for arbeidsgiveravgift av
inntekt som blir skattlagt etter lov av 29. november 1996
nr. 68 om skatt til Svalbard.
b) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en kommune i sone IV: 4,85 pst. Denne sonen omfatter:
- i Troms fylke,
de kommuner som ikke er blant de nevnte i a første ledd,
- i Nordland fylke, alle kommuner,
- i Nord-Trøndelag fylke, kommunene Namsos, Namdalseid,
Lierne, Røyrvik, Namsskogan, Grong, Høylandet,
Overhalla, Fosnes, Flatanger, Vikna, Nærøy,
Leka,
- i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Hitra, Frøya, Åfjord, Roan, Osen,
- i Møre og Romsdal fylke, kommunen Smøla.
c) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en kommune i sone III: 6,15 pst. Denne sonen omfatter:
- i Nord-Trøndelag
fylke, kommunen Snåsa,
- i Sør-Trøndelag fylke,
kommunene Hemne, Snillfjord, Oppdal, Røros, Holtålen,
Tydal,
- i Møre og Romsdal fylke, kommunene Dovre Lesja,
Skjåk, Lom, Vågå, Sel, Sør-Aurdal, Etnedal,
Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang,
- i Hedmark fylke, kommunene Stor-Elvdal, Rendalen,
Engerdal, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Os.
d) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en kommune i sone II: 10,35 pst. Denne sonen omfatter:
- i Nord-Trøndelag
fylke, kommunene Ørland, Agdenes, Rissa, Bjugn, Rennebu,
Meldal, Midtre Gauldal, Selbu,
- i Møre og Romsdal fylke, kommunene Vanylven,
Sande, Herøy, Norddal, Stranda, Stordal, Rauma, Nesset,
Midsund, Sandøy, Gjemnes, Tingvoll, Sunndal, Haram, Aukra,
Eide,
- i Sogn og Fjordane fylke, alle kommuner,
- i Hordaland fylke, kommunene Etne, Ølen, Tysnes,
Kvinnherad, Jondal, Odda, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Granvin,
Kvam, Modalen, Fedje, Masfjorden, Bømlo,
- i Rogaland fylke, kommunene Hjelmeland, Suldal,
Sauda, Kvitsøy, Utsira, Vindafjord, Finnøy,
- i Vest-Agder fylke, kommunene Åseral,
Audnedal, Hægebostad, Sirdal,
- i Aust-Agder fylke, kommunene Gjerstad, Vegårdshei, Åmli,
Iveland, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle,
- i Telemark fylke, kommunene Drangedal, Tinn,
Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje,
Nome,
- i Buskerud fylke, kommunene Flå,
Nes, Gol, Hemsedal, Ål, Hol, Sigdal, Rollag, Nore og Uvdal,
- i Oppland fylke, kommunene Nord-Fron,
Sør-Fron, Ringebu, Gausdal, Søndre Land, Nordre Land,
- i Hedmark fylke, kommunene Nord-Odal,
Eidskog Grue, Åsnes, Våler, Trysil, Åmot.
e) Når arbeidstakeren i inntektsåret
2000 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
til en annen kommune enn de som omfattes av bokstav a til d ovenfor,
skal satsen være 13,85 pst. Dette øvrige området
kalles sone I.
f) Satsen i bokstav e skal også legges
til grunn for arbeidsgiveravgift fastsatt i kongelig resolusjon med
hjemmel nedenfor i § 4, og arbeidsgiveravgift for
statsforvaltningen etter reglene i folketrygdloven § 24-5
tredje ledd.
g) Satsen i bokstav e skal videre legges
til grunn for følgende foretak, uansett til hvilken kommune arbeidstakeren
er skattepliktig, med mindre foretaket er hjemmehørende
på Svalbard:
1 foretak som produserer
elektrisitet skapt ved vannkraft,
2 foretak som utvinner råolje eller
naturgass,
3 foretak som yter en eller flere av følgende
tjenester tilknyttet utvinning av olje eller gass:
- prøve-
eller produksjonsboring på kontrakt,
- servicevirksomhet i forbindelse med olje-
og gassutvinning,
- bore- eller brønnservice på kontrakt.
Denne bestemmelsen omfatter ikke tjenesteyting
tilknyttet letevirksomhet, eller drift og bruk av innretninger i
den utstrekning de brukes til letevirksomhet.
4 foretak som bryter metallholdig malm,
med unntak av jernmalm og jernmalm med innhold av mangan,
5 foretak som utvinner industrimineralene nefelinsyenitt
eller olivin,
6 foretak som bygger eller reparerer selvdrevet, sjøgående
kommersielt fartøy. Med slikt fartøy forstås
følgende:
- fartøy på minst 100
BRT for transport av passasjerer eller gods,
- fartøy på minst 100
BRT til særlige formål,
- slepebåt på minst 365
kW,
- fiskefartøy på minst
100 BRT bestemt for eksport til land utenfor EØS-området,
- flytende og flyttbart uferdig skrog av
ovennevnt fartøy.
Denne bestemmelsen omfatter også foretak som
foretar vesentlig ombygging av fartøy som nevnt ovenfor,
dersom fartøyet er over 1 000 BRT.
7 foretak som produserer EKSF-stål,
8 foretak som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 1-4
eller verdipapirhandelloven § 7-1 jf. § 1-2
første ledd, dersom foretaket har filial, driver grenseoverskridende
virksomhet, eller har etablert datterforetak som driver tilsvarende
virksomhet, i andre stater innen EØS-området,
9 foretak som utfører godstransport
på vei og som i 1999 hadde mer enn 50 årsverk.
Som godstransport regnes ikke egentransport etter samferdselsloven § 8.
Bestemmelsen i dette punktet omfatter ikke tilfeller der godstransporten
kun finner sted innenfor et lokalt avsperret næringsområde.
10 foretak som produserer telekommunikasjonstjenester.
h) For foretak som har klar regnskapsmessig
atskillelse mellom virksomhet som omfattes av bokstav g og annen
type virksomhet, kan det kreves at arbeidsgiveravgiften fastsettes
etter satsen i bokstav e for lønn og annen godtgjørelse
knyttet til den delen av virksomheten som omfattes av bokstav g, og
etter satsene i bokstav a til e for lønn og annen godtgjørelsen
knyttet til den øvrige del av virksomheten. Oppfylles ikke
kravet om regnskapsmessig atskillelse, skal arbeidsgiveravgiften
fastsettes etter satsen i bokstav e for hele foretaket. Det er et
vilkår for å anvende bestemmelsen i denne bokstaven
at de ulike virksomhetene har eget organisasjonsnummer i Enhetsregisteret.
i) Arbeidsgiveravgiften skal fastsettes
etter bestemmelsene i bokstav g først når differansen
mellom den arbeidsgiveravgift som ville følge av reglene
i bokstavene a til e og den arbeidsgiveravgift som ville følge
av reglene i bokstav g overstiger 270 000 kroner for foretaket
i 2000. Dersom bestemmelsen i bokstav h kommer til anvendelse, skal
differansen beregnes i forhold til den samlede lønn og
annen godtgjørelse knyttet til den eller de deler av virksomheten
som omfattes av bokstav g. Bestemmelsen i denne bokstaven kommer
ikke til anvendelse for virksomhet som nevnt i bokstav g nr. 7 og
nr. 9.
j) Når arbeidstaker nevnt under
bokstav a til g fra samme arbeidsgiver mottar ytelser i 2000 på mer enn
16 ganger gjennomsnittet av grunnbeløpet i folketrygden i
2000, skal det i tillegg til satsene nevnt ovenfor regnes en særskilt
avgift etter en sats på 12,5 pst. på det overskytende."
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap.5700 post 72 på 66 604 mill.
kroner, som er 1 096 mill. kroner lavere enn det Regjeringen foreslo
i St.prp. nr. 1 (1999-2000), jf. kapittel 8 i denne innstillingen.