90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammesystemet
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 12 |
Utgifter i hele kroner |
Fiskeridepartementet |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap.1000) | 55 900
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 55 400 000 |
| 70 | Tilskudd diverse formål
| 500 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 5 800
000 |
| 70 | Tilskudd | 5 800 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 250 300
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 248 800 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 500 000 |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 110 000
000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m., kan overføres | 110 000 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 860
000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 2 500 000 |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak, kan overføres | 13 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 1 860 000 |
| 78 | DNA-register for vågehval
| 4 000 000 |
| 79 | Informasjon
ressursforvaltning | 2 500 000 |
Statsbankene |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 52 000
000 |
| 72 | Tilskudd til fornyelse
og kapasitetstilpasning i fiskeflåten, kan
overføres | 50 000 000 |
| 73 | Rentestøtte stønadslån
| 2 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 497
860 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
4000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap. 1000) | 10 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 1030) | 35 635
000 |
| 1 | Oppdragsinntekter | 10 000 |
| 2 | Salg av registre, diverse
tjenester | 80 000 |
| 3 | Inntekter Fiskets Gang
| 300 000 |
| 4 | Fangstinntekter overvåkingsprogrammet
| 10 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 560 000 |
| 7 | Inntekter ved laboratoriene
| 2 670 000 |
| 8 | Gebyr akvakultursøknader
| 2 360 000 |
| 9 | Gebyr Merkeregisteret | 3 390 000 |
| 10 | Gebyr Kontrollverkets tjenester
| 22 160 000 |
| 11 | Avgift fiskefôrkontroll
| 1 665 000 |
| 12 | Gebyr ervervstillatelse
| 2 420 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 35
645 000 |
| | | |
| | Netto
rammeområde 10 | 462 215
000 |
Forslag til romertallsvedtak fra St.prp. nr.
1 (1999-2000) med endringer fra St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1999-2000).
II
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Fiskeridepartementet
i 2000 kan gi tilsagn for inntil 3 000 000 kroner utover gitt bevilgning
under kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 73 Kvinnerettede
og kompetansehevende tiltak.
Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er
netto utgiftsramme for rammeområde 10 fastsatt til kr 460 715
000. Dette er en reduksjon på kr 1 500 000 i forhold til
framlegget fra regjeringen Bondevik i St.prp. nr. 1 (1999-2000)
og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at fiskerisektoren inkludert havbruk er Norges nest største
eksportnæring. Næringen utgjør en viktig
faktor for å sikre sysselsetting og bosetting i de kystnære
deler av landet og for landets totale økonomi.
Som eksportnæring er næringen
særlig avhengig av at det føres en økonomisk
politikk som sikrer konkurranseevnen gjennom lav pris og kostnadsvekst.
Disse medlemmer mener at fiskeri-
og havbrukspolitikken skal bidra til økt verdiskaping i
en lønnsom og bærekraftig fiskeri- og havbruksnæring. Forvaltningen
av fiskeressursene må skje ut fra et vitenskapelig grunnlag. Disse
medlemmer vil derfor peke på behovet for satsing
på marin forskning for å kunne utnytte potensialet
i fiskeri- og havbruksnæringen.
Strukturen i fiskerinæringen er preget
av små og mellomstore enheter, både innen flåte,
industri og oppdrett. Fiskeripolitikken bør etter disse medlemmers mening legge til rette
for en fortsatt variert struktur. Det må legges til rette
for lønnsomme arbeidsplasser.
Disse medlemmer vil fremheve
at det er stort behov for fornyelse og oppgradering av fiskeflåten. Gjennomsnittsalderen
på dagens flåte er høy. Kapasiteten må imidlertid
være tilpasset ressursgrunnlaget. Det innebærer
at fornyelsen må skje uten at kapasiteten bygges opp. Den
inngåtte budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
innebærer 35 ekstra millioner i tilsagn til fornying av
flåten. Dette er også et verdifullt bidrag for å øke
aktiviteten i verftsindustrien.
For befolkning og næringsliv lokalisert
langs kysten er god infrastruktur etter disse medlemmer viktig for
konkurranseevnen, verdiskapingen og sysselsettingen i næringslivet.
Spesielt er gode fiskerihavner viktige for verdiskapingen i fiskerinæringen. Disse medlemmer vil
derfor fremheve budsjettavtalen som medfører 40 mill. kroner
ekstra til fiskerihavner, farleder og fyr.
Fiske og fangst
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil understreke fiskeri- og havbruksnæringens
store betydning for sysselsetting og bosetting i store deler av kyst-Norge.
Næringen er tilnærmet subsidiefri
og har utviklet seg til å bli en av Norges største
eksportnæringer.
Norge var ifølge FNs matvareorganisasjon
(FAO) verdens største eksportør av sjømat
i 1997. Disse medlemmer mener at lønnsomhet
i fiskeri- og havbruksnæringen er en viktig forutsetning,
både for arbeidsplasser og bosetning i de kyststrøk
som er avhengig av havets ressurser. Det må derfor legges
til rette for en lønnsom næringsutvikling. En
bærekraftig ressursforvaltning er en forutsetning for å oppnå dette.
Budsjettforslaget for år 2000 har en økning
på 5,5 pst. Disse medlemmer er tilfreds
med at Regjeringen satser på marin forskning og utvikling
ved at hoveddelen av den nominelle økningen går
til dette. Satsingen har som overordnet mål å utvikle
kunnskap for å ivareta og utløse verdiskapingspotensial
i fiskeri- og havbruksnæringen.
Det er viktig at råstoffet som er en
knapphetsfaktor blir utnyttet maksimalt.
Disse medlemmer anser det viktig
at det nå er bevilget midler til første byggetrinn
på et nytt havforskningsfartøy.
Disse medlemmer vil påpeke
at næringen i økende grad er en del av en global
industri. Nyskaping og fleksibilitet er dermed ytterst viktig for å opprettholde
og utvikle konkurransedyktighet.
90 pst. av de norske fangstene kommer fra bestander vi
deler med andre land. Norge er derfor avhengig av et velfungerende
internasjonalt forvaltningssystem. Uregulert fiske i internasjonalt
farvann er en stor trussel mot en bærekraftig ressursforvaltning,
og disse medlemmer vil understreke at det må være
et prioritert mål å få slikt fiske under
kontroll.
Disse medlemmer vil vise til
at gjennomsnittsalderen i flåten har økt gjennom
flere år. Både hensynet til næringens
konkurransevilkår, og fiskernes sikkerhet på sin
arbeidsplass, tilsier at denne trenden må snus.
Disse medlemmer er fornøyd
med at budsjettavtalen med Arbeiderpartiet sikrer et økt
tilskudd til fornying av fiskeflåten i tillegg til at fiskerihavneanlegg,
farleder og fyr får ekstra bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at helheten i Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag
er presentert i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000). Fremskrittspartiets
forslag for fiskeriområdet betyr en innstramming på 81,5
mill. kroner sammenlignet med Regjeringens budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til at
fisk er Norges største eksportprodukt etter olje og gass.
Fiskeeksporten var i 1997 nær 25 mrd. kroner. Disse
medlemmer mener lønnsomheten kan bedres i næringen
gjennom færre reguleringer, mer markedstilpassede produkter
og bedre adgang til internasjonale markeder. Disse medlemmer erkjenner
at fiskerinæringen må reguleres til en viss grad,
blant annet fordi ingen har naturlig eiendomsrett til havets ressurser.
Det er likevel en for stor avstand mellom en fornuftig regulering
basert på å sikre konkurransefrihet innen næringen og
dagens mengde av reguleringer, forskrifter, regler og subsidieordninger.
Derfor mener disse medlemmer at blant annet Deltagerloven,
Råfiskloven og ordninger med fiskeriavtale kan avvikles.
Myndighetene bør heller konsentrere seg om å legge
forholdene til rette gjennom en effektiv ressursovervåking,
resursfordeling og kontroll.
Disse medlemmer mener verdens
biologisk rikeste fiskefelt utenfor Nord-Norge kan utnyttes på en måte
som gir bedre lønnsomhet. Fremskrittspartiet mener det
er behov for omfattende endringer av hele næringen for å oppnå dette. Disse
medlemmer vil hevde at i et system med omsettelige kvoter
vil næringen selv avklare hvor mange arbeidsplasser det
er grunnlag for. En øvre grense for årsfangsten
fastsatt for å sikre fiskebestandene, fordeles til næringsutøverne
i form av kvoter. Et slikt system vil oppmuntre til en tilpasning
som gir størst mulig nettofortjeneste av den begrensede
mengde fisk det er tillatt å ta opp hvert år. Et
omsettelig system vil etablere et marked som vil avdekke hvor mange
det er plass til i næringen, hvis den skal gi både
aktørene og samfunnet tilfredsstillende avkastning. Disse
medlemmer mener dette vil føre til kostnadseffektivisering
i fangstleddet samt gi bedre samsvar mellom investering og ressursgrunnlag.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets program
om endringer i fiskeripolitikken og innføring av omsettelige
kvoter i fiskerinæringen. Forslagene muliggjør
gjennomføringen av en helhetlig fiskeripolitikk som består
i at næringen utnytter ressursene så effektivt
som mulig.
Disse medlemmer vil vise til
at havbruk har blitt en betydelig drivkraft i norsk kystnæring
gjennom en sterk vekst de siste 15 år. Disse medlemmer har
merket seg at det eksisterer en omfattende lovgivning som griper
inn i oppdrettsnæringen, blant annet Oppdrettsloven, Forurensningsloven,
Fiskesykdomsloven, Havne- og farvannsloven, Lov om kvalitetskontroll,
Fòrvareloven, Eksportloven, Lov om rettledningstjenester,
Plan- og bygningsloven, Veterinær-loven, Dyrevernloven,
Legemiddelloven, Vassdragsloven, Lakseloven, Naturvernloven, Viltloven
og Arbeidsmiljøloven. Disse medlemmer mener myndighetene
bør konsentrere seg om miljø- og veterinære
krav og at regelverket ellers bør fjernes eller forenkles
slik at oppdrettsnæringen kan bedre sin konkurranseevne
og markedstilpasning. Fremskrittspartiet støtter blant
annet Næringslovutvalgets syn om at fiskeoppdrettsloven
oppheves.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fiskerinæringen er en av Norges viktigste eksportnæringer
og en viktig bidragsyter til økt verdiskaping. Disse
medlemmer peker samtidig på at næringen lenge
har vært hemmet av stivbeinte konsesjons- og omsetningsregler,
og møter betydelige konkurransehindre i andre markeder.
Resultatet er at videreforedlingen er for svakt utviklet i Norge. Disse
medlemmer mener økt lønnsomhet må være
et hovedmål for fiskeripolitikken. Bedre lønnsomhet
vil gi fiskerinæringen mer attraktive arbeidsplasser og
sikre rekruttering av profesjonelle yrkesutøvere. Tilsvarende
er bedre lønnsomhet avgjørende for at næringen
skal tiltrekke seg mer kapital. En mer lønnsom fiskerinæring utgjør
et viktig grunnlag for fremtidig næringsutvikling langs
kysten .Veien til en mer lønnsom fiskerinæring
ligger i færre reguleringer, mer markedstilpassede produkter
og bedre adgang til internasjonale markeder. Disse medlemmer mener
derfor tiltak for å øke lønnsomheten
må vies stor oppmerksomhet i tiden fremover. Behovet for økt
lønnsomhet og de store endringene i næringens
rammebetingelser, krever en grunnleggende gjennomgang av de fiskeripolitiske
virkemidlene. Mange reguleringer og virkemidler som var riktige
for noen tiår år siden er ikke formålstjenlige i
dag. Disse medlemmer mener virkemidlene og rammebetingelsene
i fiskerinæringen må utformes for å fremme
forsvarlig ressursforvaltning, økt lønnsomhet
og lokal næringsutvikling.
Disse medlemmer viser til at
fiskerinæringen er en livskraftig næring med stor
betydning for sysselsetting og verdiskaping langs kysten. Vitalisering
av fiskerinæringen er både god næringspolitikk
og god distriktspolitikk. Disse medlemmer peker på at Høyres
politikk overfor små og mellomstore bedrifter betyr et
lavere skatte- og avgiftsnivå samt fjerning av skjemavelde
og unødige offentlige reguleringer. Disse medlemmer mener
denne politikken vil bidra til en vitalisering av fiskerinæringen.
Disse medlemmer viser til at
Høyres budsjettforslag innebærer økt
satsing på utbygging av fiskerihavner og utbedring av farleier
med 20 mill. kroner Dette er et ledd i en langsiktig satsing for å styrke
infrastrukturen langs kysten. Satsing på infrastruktur
legger grunnlaget for økt verdiskaping i fiskerinæringen. Disse
medlemmer støtter i tillegg satsingen på marin
forskning og utvikling.
Justering av Høyres
forslag
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til bevilgning på rammeområde
10 falt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1999-2000) 26.
november 1999. Den vedtatte utgiftsrammen er 23,5 mill. kroner høyere
en Høyres forslag. Disse medlemmer må derfor
forholde seg til en utvidet ramme og fremmer forslag til fordeling
i tråd med prioriteringene i Høyres prinsipale
budsjettforslag. Det betyr bl.a. en sterkere prioritering av tilskuddet
til fornyelse og kapasitetstilpassing i fiskeflåten. Samtidig
foreslår disse medlemmer lavere besparelser
innenfor administrasjon i Fiskeridepartementet og Fiskeridirektoratet
enn i sitt prinsipale forslag. I de øvrige merknadene i
denne innstillingen vil disse medlemmer forholde
seg til Høyres prinsipale forslag til rammevedtak og bevilgninger
på de enkelte kapitler og poster.
I tabell 5 nedenfor er de ulike fraksjoners
primærstandpunkter under rammeområde 10 presentert.
Tabell 5 Budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
og Fremskrittspartiets og Høyres primære forslag
til disponering av rammeområde 10 (fiskeri), samt forslag
fra Regjeringen.
Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvikstall
i parentes. Tall i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | Ap, KrF,
Sp og V | FrP | H |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap.1000) | 55 900 | 55 900 | 51 900 (-4 000) | 53 900 (-2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 55 400 | 55 400 | 51 400 (-4 000) | 53 400 (-2 000) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 250 300 | 248 300 (-2 000) | 238 300 (-12 000) | 240 300 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 248 800 | 246 800 (-2
000) | 236 800 (-12
000) | 238 800 (-10
000) |
1040 | | Til gjennomføring
av fiskeriavtalen | 110 000 | 110 000 | 10 000 (-100 000) | 110 000 |
| 70 | Tilskudd til støtte
av fiskeriene m.m. | 110 000 | 110 000 | 10 000 (-100
000) | 110 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 860 | 24 360 (+500) | 8 360 (-15 500) | 10 860 (-13 000) |
| 71 | Sosiale tiltak | 2 500 | 3 000 (+500) | 0 (-2
500) | 2 500 |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak | 13 000 | 13 000 | 0 (-13
000) | 0 (-13
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 52 000 | 52 000 | 2 000 (-50 000) | 52 000 |
| 72 | Tilskudd til
fornyelse og kapasitetstilpasning i fiskeflåten | 50 000 | 50 000 | 0 (-50 000) | 50 000 |
| | Sum
utgifter | 497
860 | 496
360 (-1 500) | 316
360 (-181 500) | 472
860 (-25 000) |
| | Sum
inntekter | 35
645 | 35
645 | 35
645 | 35
645 |
| | Sum
netto | 462
215 | 460
715 (-1 500) | 280
715 (-181 500) | 437
215 (-25 000) |
| | Avvik
fra vedtatt rammesum | 1 500 | 0 | -180
000 | -23 500 |
For så vidt angår de kapitler
som ikke er omtalt under, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000), med
de endringer som fremgår av St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
12 (1999-2000).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 12 (1999-2000), hvor ikke annet fremgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 55 900 000
på kap. 1000 og kr 10 000 på kap. 4000.
Komiteen vil vise
til at veksten på dette kapittel er begrunnet med øket
husleie i nye lokaler (3 mill. kroner) samt oppfølging
av St.meld. nr. 51 (1997-1998) Perspektiver på utvikling
av norsk fiskerinæring. Komiteen har merket
seg at tilskudd til skjell-/algegiftkontroll er flyttet
til kap. 1023. Komiteen har for øvrig ingen
merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behovet for en stram finanspolitikk. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
1000 post 01 med kr 4 000 000 til kr 51 400 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for et forsvarlig finanspolitisk opplegg og Høyres ønske
om omprioriteringer i retning av lavere skatter og avgifter og satsing
på offentlige kjerneoppgaver. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere kap. 1000 post 01 med 2 mill.
kroner til kr 53 400 000.
Det foreslås bevilget kr 5 800 000
på kap. 1001.
Komiteen understreker
viktigheten av et høyt engasjement og deltakelse i internasjonale
organisasjoner som drøfter ressurskontroll og bestandsutvikling. Norge
må fortsatt være pådriver i arbeidet
med å utvikle internasjonal havrett og bidra
til forsvarlige forvaltningsregimer. Det samme gjelder arbeid for styrket
internasjonal forskningsinnsats på bestander og utvikling
i det nordlige atlanterhavsområdet.
Det foreslås bevilget kr 250 300 000
på kap. 1030 og kr 35 635 000 på kap. 4030.
Komiteen sluttar seg
til målsettinga om at Fiskeridirektoratet skal bidra til
ei bærekraftig forvaltning av dei levande marine ressursane
og slik leggja til rette for ei lønsam utvikling av fiskerinæringa.
Likeins stør komiteen målsettinga
om at havbruksnæringa skal drivast utan å skape
sjukdom eller forureining, og at kvalitetskontrollen skal fremja
Norges renommé som leverandør av sjømat
med høg kvalitet.
Komiteen understrekar at forpliktande
samarbeid med andre land er avgjerande for å få optimalt
utbytte av dei marine ressursene. Komiteen er opptatt
av at arbeidet for å begrense uttaket av torsk under minstemål
i Barentshavet må prioriteres høgt i 2000.
Komiteen har merka seg at direktoratet
vil prioritera arbeid for å få eit bærekraftig
uttak av sjøpattedyrbestanden. Komiteen viser
til Innst. S. nr. 93 (1998-1999) Fiskerimeldinga, der ein samla
komité uttalar:
"Utviklinga i bestanden av sjøpattedyr gjev
grunn til uro, og komiteen meiner difor at fangsten av kval og sel
må aukast monaleg."
Vidare skriv komiteen:
"Selbestanden er pr. i dag blitt alt for stor, og
den er sterkt voksende. Dette er en sterk trussel for norsk fiskerinæring".
Komiteen har merka seg at satsinga
på satellittsporing skal vidareførast i 2000.
Komiteen vil peika på vekstpotensial
ved skalldyroppdrett og har merka seg at Fiskeridirektoratet skal
revidere skalldyrforskrifta det komande år. Komiteen legg
stor vekt på forenkling og samordning av den statlege datainnhentinga
på havbrukssektoren. Dokumentasjonskrava for eigenkontroll
ved små anlegg og enkle produksjonsprosessar bør
gjerast enklare.
Komiteen har merka seg at importkontrollsystemet
som følgje av den utvida EØS-avtalen vil verte vidareutvikla,
og at det medio 1999 er etablert om lag 80 kontrollsentra for import
av fiskeprodukt frå land utanfor EØS.
Komiteen er positiv til at direktoratet
har eit utstrekt samarbeid med andre land sine kontrollmyndigheter
for å lette marknadsadgangen for norsk sjømat. Komiteen meiner
ein bør auka aktiviteten overfor dei enorme marknadene
i Asia og byggja ut den etablerte kontakten med Kina.
Komiteen vil understreka Fiskeridirektoratet
si oppgåve med å kontrollera at ressursuttaket
er i samsvar med nasjonale og internasjonale reguleringsbestemmelsar. Komiteen er
kjend med kvoteavtalen mellom Noreg og Russland for 2000 og meiner
det er heilt avgjerande at kontrolltiltaka vert haldne på eit høgt
nivå for å vera viss på at avtalen om
390 000 tonn torsk ikkje vert overskriden. Om nødvendig
må Fiskeridepartementet koma attende til Stortinget
med framlegg om skjerpa kontrolltiltak. Komiteen ber om å verta
orientert om stoda i revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen reknar med at forvaltninga
av torskestammen vert via stor merksemd i tida frametter. Komiteen ber
også om at nivået på gytefiskuttaket vert
nøye vurdert, og at Stortinget vert orientert om situasjonen.
Komiteen vil vidare understreka
fiskeridirektoratet sitt ansvar for oppfølging av skjellnæringa
og ber om at resultat av offentlege kontrollrutinar vert stilt til rådvelde
for aktørane i skjellnæringa når det
tener formålet. Komiteen viser til vedlagt
brev frå fiskeriministeren, datert 29. november 1999 om
tilsyn med omsetning av skjell.
Komiteen meiner det no må satsast
sterkt på at ei norsk skjellnæring skal lukkast
og kunna verta ei ny stornæring med utgangspunkt i den
ressursen vår lange kystline er. Komiteen er
kjend med at ulike delar av kysten vår har ulike fortrinn
og meiner det må satsast der det samla sett ligg best til
rette. Komiteen vil streke under at satsing på marin
forsking skal vera eit hovudsatsingsområde i åra
som kjem og ber difor at det må stillast omfattande forskingsmidlar
til rådvelde for å møta dei utfordringane
som melder seg i denne næringa. Komiteen vil
peika på at det er viktig å finna løysinga
på giftproblema knytt til blåskjell, slik at dei
beste vekstområda kan nyttast på ein optimal måte.
Komiteen er kjend med at finansiering
av nødvendige analyseinstrument for påvisning
av alle kjente algegifter i blåskjell er underbudsjettert
med om lag 1 mill. kroner. Komiteen ber Regjeringa
koma attende til denne løyvinga i revidert nasjonalbudsjett
om det ikkje er råd å finna dekning i budsjettet
for 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår at bevilgningen på kap. 1030 post 01
reduseres med 2 mill. kroner til 246 800 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
redusere bevilgningen på kap. 1030 post 01 med kr 12 000
000 til kr 236 800 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for et forsvarlig finanspolitisk opplegg og Høyres ønske
om omprioriteringer i retning av lavere skatter og avgifter og satsing
på offentlige kjerneoppgaver. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere kap. 1030 post 01 med 10 mill.
kroner til kr 238 800 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merka seg at
avtalepartane er samd om å setja av midlar til framtidsretta
tiltak som tilskot til kondemnering av fiskefartøy, tilskot
til selfangst og midlar til auka stimulering til auka verdiskaping
basert på biprodukt.
Fleirtalet meiner nett desse
punkta er viktige bidrag i arbeidet med å tilpassa strukturen
i næringa i ein bærekraftig retning. Fleirtalet slutter
seg til avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for at næringsavtaler og annen selektiv virkemiddelbruk
må avvikles. Disse medlemmer vil hevde at
selv med reduserte kvoter på fiskeslag i 2000 vil det være
gode muligheter for næringen. Fremskrittspartiet vil som
et alternativ åpne for en annen organisering og struktur
som kan gi en bedret avkastning av fiskeformuen.
Disse medlemmer vil likevel gjøre
unntak når det gjelder tilskudd til selfangst, der det
bør opprettholdes en bevilgning på 10 mill. kroner.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 70 med 100 000 000
kroner til 10 000 000 kroner.
Det foreslås bevilget kr 23 860 000
på kap. 1050.
Post 71 Sosiale tiltak,
kan overføres
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår at bevilgningen på kap. 1050 post 71 økes
med 500 000 kroner til 3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behovet for å likestille fiskerinæringen med
andre næringer og vil motsette seg ordninger som ikke har
karakter av fiskeritiltak. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1050 post 71 med
kr 2 500 000 til kr 0.
Post 73 kvinnerettede og
kompetansehevende tiltak, kan overføres
Komiteen meiner det
er avgjerande at fiskerinæringa sjølv intensiverer
arbeidet med å skapa attraktive arbeidsplassar og tek aktiv
del i motivasjons- og rekrutteringsarbeidet.
Komiteen er samd i at rekruttering
av ungdom, styrking av kompetanse og høgare kvinnedeltaking
i alle ledd, er grunnleggjande føresetnader for auka verdiskaping
i fiskeri- og havbruksnæringa, og dermed for utvikling
av kystdistrikta som attraktive bu- og arbeidsplassar både
for kvinner og menn.
Komiteen meiner det er viktig
at flest mogeleg i fiskerinæringa kan få formalisert
kompetansen sin og er nøgd med at så mange har
løyst fagbrev siste året.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av å ha et næringsperspektiv
på fiskerinæringen og at andre forhold må vurderes
uavhengig av næring. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
1050 post 73 med kr 13 000 000 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener kompetanseheving
og rekrutteringstiltak for kvinner til fiskerinæringen
best kan gjennomføres innenfor det ordinære kurs-
og utdanningstilbudet og innenfor nettverksprogrammene og de øvrige
virkemidlene til SND. Disse medlemmer viser samtidig
til behovet for et forsvarlig finanspolitisk opplegg og Høyres ønske
om omprioriteringer i retning av lavere skatter og avgifter og satsing
på offentlige kjerneoppgaver. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere kap. 1050 post 73 kvinnerettede
og kompetansehevende tiltak med 13 mill. kroner til 0 kroner.
Det foreslås bevilget kr 52 000 000
på kap. 2415.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merka seg at
den nye tilskotsordninga for fornying og kapasitetstilpassing av fiskeflåten
har som føremål å kombinera kapasitetstilpassing
med ei fornying og strukturtilpassing slik at det vert skapt eit
betre grunnlag for lønsame einingar i flåten.
Dette tykkjest å vera meir framtidsretta, og komiteen ber om evalueringar etter kvart
som ein vinn erfaring med denne ordninga.
Fleirtalet støttar prioriteringa
av støtte til rein kondemnering, kombinert kondemnering
og til nybygg. Samla vil det føra til auka standard i ein
til dels forelda flåte, og til redusert kapasitet. Fleirtalet syner
til at det er overkapasitet i den norske fiskeflåten og
er oppteken av at ordninga ikkje må nyttast slik at den
samla kapasiteten aukar korkje i Noreg eller i Norden/Russland. Fleirtalethar merka seg at Regjeringa gjer framlegg
om løyving på same nivå som i 1999. I
tillegg kjem 30 mill. kroner til kondemnering løyvd over
kap. 1040 - Til gjennomføring av fiskeriavtalen - som er
ei auke på 12 mill. kroner frå inneverande år.
Fleirtalet viser til behovet
for fornying av fiskeflåten og gjer følgjande
framlegg:
"Stortinget samtykker i at Fiskeridepartementet
i 2000 kan gi tilsegn for inntil kr 35 000 000 utover gitt bevilgning
til kap. 2415 post 72 Tilskudd til fornyelse og kapasitetstilpasning
i fiskeflåten."
Eit fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, syner til
budsjettavtalen mellom desse partia der det i tillegg er gitt ei
tilsagnsfullmakt på 35 mill. kroner til fornying av fiskeflåten. Dette fleirtalet meiner
at dette samla vil gjera det mogleg å realisera måla
om ein nyare flåte med noko redusert kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til generelle merknader og egne merknader på kap. 2420. Disse
medlemmer vil som en konsekvens av dette redusere bevilgningen
på kap. 2415 post 72 med kr 50 000 000 til kr 0.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er et stort behov for modernisering av fiskeflåten og støtter
Regjeringens forslag til bevilgning for tilskuddsordningen for fornying
og kapasitetstilpassing av flåten. Disse medlemmer vil
likevel understreke at en slik tilskuddsordning ikke kan gjøre
noe med de grunnleggende årsakene til kapasitets- og aldringsproblemene
i fiskeflåten. Tilskuddsordningen kan derfor ikke gjøre
mer enn å dempe de verste symptomene på en feilslått
fiskeripolitikk. Disse medlemmer mener den aldrende
fiskeflåten i stor grad kan tilskrives stivbeinte konsesjons-
og fartøyreguleringer i fiskerinæringen. Reguleringene
begrenser lønnsomheten og hindrer kapasitetstilpassing
og tilførsel av ny kapital. Disse medlemmer mener
der er behov for ordninger som bidrar til en automatisk og fortløpende
kapasitetstilpassing, og viser til enhetskvoter som et særlig
egnet virkemiddel. Med enhetskvoter kan den enkelte fartøyeier
og konsesjonshaver selv vurdere om det er lønnsomt å kjøpe
en enhetskvote eller gå sammen med en annen kvoteeier for
i fellesskap å drive mer rasjonelt. Dette vil først
og fremst være aktuelt i forbindelse med utskifting av eldre
fiskefartøy eller i situasjoner der sviktende lønnsomhet
gjør kvotesammenslåing nødvendig. På denne måten
oppnås kapasitetstilpassing og flåtefornying fortløpende. Disse
medlemmer viser ellers til sine merknader i Innst. O. nr.
55 (1998-1999).
I tabell 6 nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som går utover de rammer Stortinget har vedtatt.
Dette betyr at Fremskrittspartiet, som ikke
har justert sine primærstandpunkter i henhold til Stortingets bevilgningsvedtak
under rammeområde 10, ikke er inkludert i tabellen nedenfor.
Det vises i denne sammenheng til avsnitt 4.4 hvor primærstandpunktene
er gjengitt i tabell 5.
Høyre har i tabellen nedenfor justert
sine primærstandpunkter i tråd med partiets merknader
i avsnitt 4.4.4.
Tabell 6 Fraksjonenes forslag
til disponering av rammeområde 10 (fiskeri), samt forslag
fra Regjeringen. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag
er med. Avvikstall i parentes. Forslag i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 12 | Ap,
KrF,
Sp og V | H justert |
1000 | | Fiskeridepartementet
(jf. kap.1000) | 55 900 | 55 900 (0) | 54 900 (-1 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 55 400 | 55 400 (0) | 54 400 (-1
000) |
1030 | | Fiskeridirektoratet
(jf. kap. 4030) | 250 300 | 248 300 (-2 000) | 242 300 (-8 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 248 800 | 246 800 (-2
000) | 240 800 (-8
000) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 23 860 | 24 360 (+500) | 11 360 (-12 500) |
| 71 | Sosiale tiltak | 2 500 | 3 000 (+500) | 3 000 (+500) |
| 73 | Kvinnerettede og kompetansehevende
tiltak | 13 000 | 13 000 (0) | 0 (-13
000) |
2415 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond,
fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | 52 000 | 52 000 (0) | 72 000 (+20 000) |
| 72 | Tilskudd til
fornyelse og kapasitetstilpasning i fiskeflåten | 50 000 | 50 000 (0) | 70 000 (+20 000) |
| | Sum
utgifter | 497
860 | 496
360 (-1 500) | 496
360 (-1 500) |
| | Sum
inntekter | 35
645 | 35
645 (0) | 35
645 (0) |
| | Sum netto | 462 215 | 460 715 (-1 500) | 460 715 (-1 500) |
Komiteen syner til
Innst. O. nr. 55 (1998-1999) Om lov om endring av lov 3. juni 1983
nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (enhetskvoteordning) der det heiter om
einingskvoteordninga:
"Komiteen er samd i at ordninga vert vidareført,
men komiteen ber om at det vert utgreidd å gjera ordninga gjeldande
for fartøy under 28 meter og kva grense som i så fall
er naturleg."
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 93 (1998-1999) der det heiter:
"Komiteen meiner skilje mellom hav og kystfiske må utgreiast
med sikte på å få fram andre parametre enn
fartøyet si lengde. Komiteen ser at teknologien i sterk
grad har oppheva skilje mellom fartøy på 28 meter
og under, og at desse fartøygrupper lagt på veg fiskar
med same type reiskap.
Komiteen vil på denne
bakgrunn gjere følgjande framlegg:
"Stortinget
ber Regjeringa greie ut om einingskvoteordninga kan gjerast gjeldande
for fartøy under 28 m. Stortinget føreset at Regjeringa
kjem tilbake med denne vurderinga i budsjettet for år 2000,
slik at dette eventuelt kan gjennomførast frå 1.
januar 2000.""
Komiteen ber departementet snarast
leggje fram ei eiga sak, som imøtekjem ein samla komité sin
merknad som sitert ovanfor.