90-poster behandles av
finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med
Tillegg nr. 3 |
Utgifter i hele kroner |
Landbruksdepartementet |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 117 188
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 104 385 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 12 553 000 |
| 70 | Tilskudd til driften av
Staur gård | 250 000 |
1102 | | Fylkesmannens
landbruksavdeling (jf. kap. 4102) | 270 523
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 240 233 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 30 290 000 |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | 199 463
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 183 463 000 |
| 73 | Tilskudd til tiltak mot
dyresykdommer, overslagsbevilgning | 16 000 000 |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | 105 019
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 86 737 000 |
| 45 | Kjøp og renovering
av Moerveien 12, kan overføres | 16 500 000 |
| 73 | Tilskudd til stamsædavl, overslagsbevilgning | 1 782 000 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | 147 444
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, VI | 93 793 000 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 40 938 000 |
| 52 | Støtte til fagsentrene
| 12 713 000 |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | 167 334
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 167 334 000 |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket | 49 471
000 |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m. | 18 289 000 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m., kan overføres | 31 182 000 |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | 166 733
000 |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket | 12 467 000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 230 000 |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og næringstiltak i skogbruket, kan overføres | 127 862 000 |
| 76 | Ressurs- og
miljøtiltak i skogbruket, kan overføres | 23 174 000 |
1143 | | Sentral
landbruksforvaltning | 154 857
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 116 751 000 |
| 70 | Tilskudd til beredskap
i kornsektoren | 19 000 000 |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 19 006 000 |
| 72 | Erstatninger, overslagsbevilgning | 100 000 |
1145 | | Jordskifteverket
(jf. kap. 4145) | 130 795
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 130 795 000 |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 58 861
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 58 861 000 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 41 191
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 23 337 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 4 942 000 |
| 70 | Tilskudd til fjellstuer
| 625 000 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark, kan overføres | 12 287 000 |
1148 | | Naturskade
- erstatninger og sikring | 43 910
000 |
| 70 | Tilskudd til sikringstiltak
m.m., kan overføres | 4 810 000 |
| 71 | Naturskade, erstatninger, kan overføres | 39 100 000 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | 12 978
343 000 |
| 50 | Fondsavsetninger, overslagsbevilgning | 1 471 560 000 |
| 70 | Markedsregulering, kan overføres | 221 100 000 |
| 73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning | 1 762 370 000 |
| 74 | Direkte tilskudd, kan overføres | 7 036 459 000 |
| 77 | Utviklingstiltak, kan overføres | 612 400 000 |
| 78 | Velferdsordninger, kan overføres | 1 874 454 000 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen m.m. | 80 000
000 |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 32 900 000 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid
| 4 000 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, kan overføres | 41 300 000 |
| 79 | Velferdsordninger | 1 800 000 |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 23 797
000 |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift
| 17 641 000 |
| 73 | Avviklingskostnader | 512 000 |
| 75 | Oppsyn i statsalmenninger
| 5 644 000 |
|
Statsbankene |
2411 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål
(jf. kap. 5311 og 5614) | 6 500
000 |
| 50 | Tapsfond, lån
til landbruksformål | 6 000 000 |
| 71 | Rentestøtte | 500 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 11 | 14
741 429 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 1100) | 362 000 |
| 1 | Refusjon og gebyr | 362 000 |
4102 | | Fylkesmannens
landbruksavdeling (jf. kap. 1102) | 30 290
000 |
| 4 | Oppdragsinntekter og refusjoner
| 30 290 000 |
4107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107) | 9 031
000 |
| 3 | Gebyr- og analyseinntekter
m.m. | 9 031 000 |
4110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 1110) | 62 078
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 62 078 000 |
4114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114) | 160 123
000 |
| 1 | Gebyr og analyseinntekter
m.m. | 160 123 000 |
4143 | | Sentral
landbruksforvaltning | 8 388
000 |
| 1 | Driftsinntekter m.m. | 6 629 000 |
| 80 | Renteinntekter | 1 759 000 |
4145 | | Jordskifteverket
(jf. kap. 1145) | 14 802
000 |
| 1 | Saks- og gebyrinntekter
| 14 802 000 |
4146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146) | 15 786
000 |
| 2 | Driftsinntekter | 15 786 000 |
4147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 1147) | 1 540
000 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 540 000 |
4150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150) | 92 300
000 |
| 80 | Refusjon fra Kornfondet
| 92 300 000 |
5311 | | Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål
(jf. kap. 2411) | 10 438
000 |
| 1 | Gebyr | 10 438 000 |
|
Skatter og avgifter |
5571 | | Totalisatoravgift | 80 000
000 |
| 70 | Avgift | 80 000 000 |
|
Renter og utbytte m.v. |
5614 | | Renter
av lån i Statens Landbruksbank (jf. kap. 2411) | 235 000
000 |
| 80 | Renter | 235 000 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 11 | 720
138 000 |
| | | |
| | Netto
rammeområde 11 | 14 021
291 000 |
Forslag til romertallsvedtak fra St.prp. nr.
1 (1999-2000) med endringer fra St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000).
II
Fullmakter til å nytte
inntekt frå sal
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet
i 2000 kan:
1. overskride kap. 1100
post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehald med eit beløp
som svarer til meirinntektene frå sal av eigedom.
2. rekne med unytta meirinntekter frå sal
av eigedom ved utrekning av overførbart beløp
under kap. 1100 post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehald.
III
Meirinntektsfullmakter
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet
i 2000 kan overskride løyvingar mot tilsvarande meirinntekter
under følgjande kapittel og postar:
Fullmakt til å overskride
løyvingar under | mot tilsvarande
meirinntekter under |
Kap. 1100 post 01 | Kap. 4100 post 01 |
Kap. 1102 post 21 | Kap. 4102 post 04 |
Kap. 1107 post 01 | Kap. 4107 post 03 |
Kap. 1110 post 01 | Kap. 4110 post 01 |
Kap. 1114 post 01 | Kap. 4114 post 01 |
Kap. 1143 post 01 | Kap. 4143 post 01 |
Kap. 1145 post 01 | Kap. 4145 post 01 |
Kap. 1146 post 01 | Kap. 4146 post 02 |
Kap. 1147 post 01 | Kap. 4147 post 01 |
IV
Fullmakt til å overskride
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet
i 2000 kan overskride løyvinga under kap. 1147 post 01 med
inntil kr 500 000 i samanheng med forskottering av utgifter til
tvangsflytting av rein.
V
Fullmakt som gjeld fast
eigedom
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet
i 2000 kan selje innkjøpt og opphavleg statseigedom for inntil
kr 5 000 000.
VI
Tilsegnsfullmakter
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet
i 2000 kan:
1. gi tilsegn om tilskott
til sikringsarbeid for inntil kr 2 000 000 ut over løyvinga
under kap. 1148 post 70.
2. gi tilsegn om tilskott til naturskadeerstatningar
for inntil kr 10 000 000 ut over løyvinga under kap. 1148
post 71.
VII
Sal av aksjar
Stortinget samtykkjer i at Landbruksdepartementet kan
selje staten sine aksjar i Statens Skogplanteskoler AS og datterselskap.
VIII
Oppretting av fond
Stortinget samtykkjer i at det blir oppretta
eit statleg fond for rekneskapsføring av inntekter og utgifter knytta
til marknadsordninga for korn i samsvar med omtalen under kap. 1150
post 50.
IX
Overføring av
kapital
Stortinget samtykker i at kapitalen i Typetegningsfondet
overføres til Landbrukets utviklingsfond (LUF) pr. 1. januar
2000.
X
Personalmessige tiltak
Stortinget samtykker i at de personalmessige
tiltakene gjennomføres som skissert i kap. 4.4 i St.prp.nr. 1.
Tillegg nr. 3 (1999-2000).
XI
Ordning for bostøtte
Stortinget samtykker i at det gjøres
endringer i ordningen for bostøtte i tråd med
omtale i kap. 4.3.1 i St.prp.nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000).
Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er
netto utgiftsramme for rammeområde 11 fastsatt til kr 14 006
291 000. Dette er en reduksjon på kr 15 000 000 i forhold
til framlegget fra regjeringen Bondevik i St.prp. nr. 1 (1999-2000)
og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000).
Norsk landbruk står overfor
store utfordringer med et økende prispress og de forestående
WTO-forhandlingene. Samtidig er det en urovekkende utvikling i næringen
at flere ønsker å slutte pga. lav inntjening. Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet ser derfor fram til en bred
gjennomgang av landbrukspolitikken gjennom den forestående
landbruksmeldinga. Den nye landbrukspolitikken må ta utgangspunkt
i St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk i utvikling.
Disse medlemmer vil vise til
at landbrukspolitikken også er et aktivt distriktspolitisk
virkemiddel. Disse medlemmer vil derfor videreføre
et variert landbruk der det må tas hensyn til heltidsbonden.
Disse medlemmer vil videre framheve
at all mat som blir omsatt i Norge skal være helsemessig trygg.
Det må unngås å skape usikkerhet hos
forbrukerne med hensyn på maten. Disse medlemmer vil
understreke at helsemessig trygg mat vil avhenge av et tilfredsstillende
regelverk, et effektivt tilsyn og kvalitetssikring langs hele verdikjeden
fra jord til bord.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peike på dei mangesidige
oppgåvene det norske landbruket skal fylle. I tillegg til å produsere
mat som både er og opplevast som trygg, skal landbruket
vere ein grunnpilar i arbeidet med å halde oppe busetnad
og sysselsetting i distrikta, og ivareta viktige miljømål. Desse
medlemene vil understreke at landbruksnæringa må setjast
i stand til å ivareta desse viktige samfunnsmåla.
I dei nye forhandlingane innanfor WTO (Verdas handelsorganisasjon)
vil denne rolla som landbruket har, bli svært viktig i
diskusjonane om nasjonale ordningar og tilrettelegging. Desse medlemene
vil peike på at det er viktig at Regjeringa holder fram
med arbeidet for å oppretthalde eit nasjonalt handlingsrom
for utforminga av landbrukspolitikken i dei nye WTO-forhandlingane.
Desse medlemene vil og understreke
ansvaret som landbruket har for å sikre areal for mat-,
fôr- og skogproduksjon på lang sikt. Berre ein
svært liten del av det norske landarealet kan nyttast til å dyrke
matkorn, og det er ofte denne jorda som er mest utsett for nedbyggingspress. Desse
medlemene har merka seg at Landbruksdepartementet vil prioritere å styrke landbruket
si deltaking i samfunnsplanlegginga. Desse medlemene er
samd i dette, og vil peika på at det er viktig at jordvernet
blir tillagt auka vekt i planprosessane.
Desse medlemene har merka seg
at ulvestammen har formert seg raskt sidan rovviltmeldinga blei behandla
i Stortinget, og går ut fra at det er rutiner som gjer
det mogeleg med raskt uttak av ulv som volder stor skade.
Desse medlemene vil peike på den
store betydningen skogbruksnæringen har for Fastlands-Norge, både
med omsyn til verdiskaping og miljøforvaltning. Desse
medlemene er tilfreds med at Regjeringa vil følgje
opp Skogmeldinga med tiltak for å stimulere til langsiktige
investeringar i skogbruket og næringsutvikling i skogbruk
og skogindustri.
Desse medlemene er tilfreds med
at Regjeringa legg fram eit budsjett med vekt på å sikre
forbrukarane trygge matvarer, og tiltak som kan sikre eit levedyktig og
framtidsretta landbruk i heile landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
prioritere utviklingen av en økonomisk effektiv landbruksnæring
uten behov for interne støtteordninger gjennom deregulering.
Innføringen av et fritt marked for produksjon av matvarer
vil sikre forbrukere rimeligere og bedre produkter samt sikre seriøse
produsenter en tilfredsstillende inntekt og muliggjøre
en ressursriktig utnyttelse av det norske produksjonspotensialet.
Disse medlemmer vil minne om
at Fremskrittspartiet ga en viss aksept til omleggingene som ble omtalt
i St.prp. nr. 8 (1992-1993) Landbruk i utvikling, men kun som et
overgangsfenomen. Dette fordi øket bruk av produksjonsnøytrale
støtteformer og mer aktivt bruk av markedet for å påvirke
produksjonsvolum og pris, vil etter Fremskrittspartiets mening bidra til
et jordbruk som i større grad selv tar ansvar for overproduksjon. Disse
medlemmer vil videreføre partiets politikk som
innebærer betydelige kutt i overføringene til
landbruket. Med det gjennomregulerte, støttebaserte og
beskyttede utgangspunkt som norsk jordbruk har, må en omlegging
av jordbrukspolitikken skje over tid. Derfor er det, til tross for
forslag om omfattende reduksjoner, opprettholdt betydelige økonomiske
bidrag til næringen.
Disse medlemmer vil minne om
Fremskrittspartiets politiske mål for landbrukssektoren
som er avmonopolisering, innføring av fri konkurranse,
tilpasning til internasjonale forhold og til innenlandsk økonomi. Disse
medlemmer vil hevde at en konkurransedyktig landbruksnæring
betinger effektivt drift gjennom produktivitetsforbedringer og vil
i den forbindelse vise til egne merknader i Innst. S. nr. 91 (1994-1995)
om deregulering av egg- og fjærkremarkedet samt Innst.
S. nr. 93 (1995-1996) om å få etablert private
meierier utenom riksoppgjørsystemet og ordningen med offentlig
fastsatte melkekvoter for å oppnå reell konkurranse
mellom private meierier og Norske Meierier.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å fjerne nåværende bestemmelser
vedrørende bo- og driveplikten."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
Omsetningsloven."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres budsjettforslag for landbruksnæringen
bidrar til omstilling i retning av flere økonomisk robuste driftsenheter.
Det betyr en sterkere prioritering av bruk der landbruksinntekten
utgjør en vesentlig del av familiens skattbare inntekt. Disse
medlemmer mener dette er nødvendig for å sikre
fremtidig rekruttering av profesjonelle utøvere i landbruket.
En fortsatt strukturutvikling er nødvendig for å utnytte
potensialet for mer effektiv drift og et lavere kostnadsnivå i
næringen. Disse medlemmer går derfor
inn for en gradvis omlegging av støtteordningene slik at
støtten blir mer lik per produsert enhet, uavhengig av
produksjonsvolum. Tilskuddsordningene bør utformes slik
at de stimulerer til arbeidsinnsats og effektiv drift enten bruket er
stort eller lite. En slik omlegging er spesielt aktuell innenfor
grovfôrbaserte produksjonsområder som melk og
sauekjøtt. Disse medlemmer foreslår dessuten å heve
bunnfradraget i støtteordningene i landbruket fra 5 000
til 15 000 kroner. Disse medlemmer støtter
samtidig forslaget om å avvikle kunstgjødselavgiften.
Sammen med Høyres forslag om lavere skatter og avgifter
for næringsdrivende er det et viktig bidrag til å redusere
kostnadene og øke lønnsomheten i landbruket.
Justering av Høyres
forslag
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag til bevilgning på rammeområde
11 falt ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (1999-2000)
26. november 1999. Den vedtatte utgiftsrammen er 1 352,236 mill.
kroner høyere enn Høyres forslag. Disse
medlemmer må derfor forholde seg til en betydelig
utvidet ramme og fremmer forslag til fordeling i tråd med
prioriteringene i Høyres prinsipale budsjettforslag. Det
betyr bl.a. en sterkere prioritering av forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling i jordbruk og skogbruk,
miljø- og næringstiltak i skogbruket samt økte
bevilgninger til Norsk institutt for jord- og skogkartlegging. Samtidig
foreslår disse medlemmer lavere besparelser
innenfor jordbruksavtalen, jordskifteverket og til administrasjon
i Landbruksdepartementet og fylkesmennenes landbruksavdelinger enn
i sitt prinsipale forslag. I de øvrige merknadene i denne
innstillingen vil disse medlemmer forholde seg til
Høyres prinsipale forslag til rammevedtak og bevilgninger
på de enkelte kapitler og poster.
I tabell 8 nedenfor er de ulike fraksjoners
primærstandpunkter under rammeområde 11 presentert.
Tabell 8 Budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
og Fremskrittspartiets og Høyres primære forslag
til disponering av rammeområde 11 (landbruk), samt forslag
fra Regjeringen. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag
er med. Avvikstall i parentes. Tall i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 3 | Ap, KrF,
Sp og V | FrP | H |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 117 188 | 116 715 (-473) | 87 188 (-30 000) | 106 188 (-11 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 104 385 | 103 912 (-473) | 77 385 (-27
000) | 93 385 (-11
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 12 553 | 12 553 | 9 553 (-3
000) | 12 553 |
1102 | | Fylkesmannens
landbruksavdeling (jf. kap. 4102) | 270 523 | 269 334 (-1 189) | 121 523 (-149 000) | 247 523 (-23 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 240 233 | 239 044 (-1
189) | 105 233 (-135
000) | 217 233 (-23
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 30 290 | 30 290 | 16 290 (-14
000) | 30 290 |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | 199 463 | 198 631 (-832) | 199 463 | 199 463 |
| 1 | Driftsutgifter | 183 463 | 182 631 (-832) | 183 463 | 183 463 |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | 105 019 | 103 626 (-1 393) | 105 019 | 105 019 |
| 1 | Driftsutgifter | 86 737 | 85 344 (-1
393) | 86 737 | 86 737 |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | 147 444 | 146 775 (-669) | 147 444 | 147 444 |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, VI | 93 793 | 93 368 (-425) | 93 793 | 93 793 |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 40 938 | 40 752 (-186) | 40 938 | 40 938 |
| 52 | Støtte til fagsentrene | 12 713 | 12 655 (-58) | 12 713 | 12 713 |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | 167 334 | 163 575 (-3 759) | 167 334 | 167 334 |
| 1 | Driftsutgifter | 167 334 | 163 575 (-3
759) | 167 334 | 167 334 |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket | 49 471 | 49 388 (-83) | 22 471 (-27 000) | 44 471 (-5 000) |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m. | 18 289 | 18 206 (-83) | 12 289 (-6
000) | 18 289 |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 31 182 | 31 182 | 10 182 (-21
000) | 26 182 (-5
000) |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | 166 733 | 162 676 (-4 057) | 76 733 (-90 000) | 163 503 (-3 230) |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket | 12 467 | 12 410 (-57) | 12 467 | 12 467 |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 230 | 3 230 | 3 230 | 0 (-3
230) |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og næringstiltak i skogbruket | 127 862 | 123 862 (-4
000) | 37 862 (-90
000) | 127 862 |
1143 | | Sentral
landbruksforvaltning | 154 857 | 153 358 (-1 499) | 153 358 (-1 499) | 145 851 (-9 006) |
| 1 | Driftsutgifter | 116 751 | 115 252 (-1
499) | 115 252 (-1
499) | 116 751 |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 19 006 | 19 006 | 19 006 | 10 000 (-9 006) |
1145 | | Jordskifteverket
(jf. kap. 4145) | 130 795 | 130 202 (-593) | 110 795 (-20 000) | 110 795 (-20 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 130 795 | 130 202 (-593) | 110 795 (-20
000) | 110 795 (-20
000) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146) | 58 861 | 58 594 (-267) | 58 861 | 58 861 |
| 1 | Driftsutgifter | 58 861 | 58 594 (-267) | 58 861 | 58 861 |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 41 191 | 41 085 (-106) | 24 904 (-16 287) | 41 191 |
| 1 | Driftsutgifter | 23 337 | 23 231 (-106) | 19 337 (-4
000) | 23 337 |
| 71 | Omstillingstiltak i Indre
Finnmark | 12 287 | 12 287 | 0 (-12
287) | 12 287 |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150) | 12 978
343 | 12 978
343 | 6 958
343 (-6 020 000) | 11 686
343 (-1 292 000) |
| 50 | Fondsavsetninger | 1 471 560 | 1 471 560 | 841 560 (-630
000) | 1 271 560 (-200 000) |
| 70 | Markedsregulering | 221 100 | 221 100 | 101 100 (-120
000) | 221 100 |
| 73 | Pristilskudd | 1 762 370 | 1 762 370 | 792 370 (-970
000) | 1 762 370 |
| 74 | Direkte tilskudd | 7 036 459 | 7 036 459 | 3 636 459 (-3 400 000) | 5 989 459 (-1 047 000) |
| 77 | Utviklingstiltak | 612 400 | 612 400 | 312 400 (-300
000) | 567 400 (-45
000) |
| 78 | Velferdsordninger | 1 874 454 | 1 874 454 | 1 274 454 (-600 000) | 1 874 454 |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen m.m. | 80 000 | 80 000 | 32 000 (-48 000) | 75 000 (-5 000) |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet | 32 900 | 32 900 | 16 900 (-16
000) | 32 900 |
| 72 | Tilskudd til organisasjonsarbeid | 4 000 | 4 000 | 2 000 (-2
000) | 4 000 |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 41 300 | 41 300 | 11 300 (-30
000) | 36 300 (-5
000) |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 23 797 | 23 717 (-80) | 23 797 | 24 797 (+1 000) |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 17 641 | 16 561 (-1
080) | 17 641 | 17 641 |
| 75 | Oppsyn i statsalmenninger | 5 644 | 6 644 (+1 000) | 6 644 (+1 000) | 6 644 (+1 000) |
| | Sum
utgifter | 14
741 429 | 14
726 429 (-15 000) | 8
340 643 (-6 400 786) | 13
374 193 (-1 367 236) |
| | Sum
inntekter | 720
138 | 720
138 | 720
138 | 720
138 |
| | Sum
netto | 14
021 291 | 14
006 291 (-15 000) | 7
620 505 (-6 400 786) | 12
654 055 (-1 367 236) |
| | Avvik
fra vedtatt rammesum | 15 000 | 0 | -6 385
786 | -1 352
236 |
For så vidt angår
de kapitler som ikke er omtalt under, har komiteen ingen
merknader og slutter seg til regjeringen Bondeviks forslag i St.prp.
nr. 1 (1999-2000) med de endringer som fremgår av St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000).
Den enkelte fraksjon slutter seg til Regjeringens bevilgningsforslag
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000), hvor ikke annet framgår
av merknadene under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 113 688 000
på kap. 1100 og kr 362 000 på kap. 4100.
Komiteen har merket
seg at 9,5 årsverk vil bli flyttet ut av departementet
pr. 1 juli 2000 ved at oppgaver flyttes over til det nyopprettede
Statens landbruksforvaltning. Komiteen har merket
seg at departementet fortsatt vil ha det overordnede ansvar for
de nevnte oppgaver. Komiteen har videre merket seg
at det internasjonalt rettede arbeid knyttet til bl.a. WTO-forhandlingene
og EØS-avtalen krever økte ressurser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1100 post 01 med kr 473 000 til kr 103 912 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en realisering avpartiets landbrukspolitikk
ville redusere departementets arbeidsoppgaver. Disse medlemmer foreslår
betydelige kutt blant annet gjennom å beskjære
administrasjon m.v. som et ledd i arbeidet for å oppnå reduserte næringsoverføringer. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn redusere bevilgningen
på kap. 1100 post 01 med kr 27 000 000 til kr 77 385 000. Disse medlemmer vil
videre redusere bevilgningen på kap. 1100 post 45 med kr
3 000 000 til kr 9 553 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener Landbruksdepartementet
må foreta en strengere prioritering mellom ulike arbeidsoppgaver. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Dokument nr. 8:113
(1997-1998) der Høyre fremmet forslag til endringer i konsesjonslovene
som ville redusert Landbruksdepartementets arbeidsmengde og bidratt
til nødvendig avbyråkratisering av landbruksnæringen. Disse
medlemmer viser til behovet for et forsvarlig finanspolitisk
opplegg og Høyres ønske om omprioriteringer i
retning av lavere skatter og avgifter og satsing på offentlige
kjerneoppgaver. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1100 post 01 med
11 mill. kroner til kr 93 583 000.
Det foreslås bevilget kr 292 523 000
på kap. 1102 og kr 30 290 000 på kap. 4102.
Komiteen viser til
at Statskonsult har vurdert tilskottsforvaltninga hos fylkesmannen.
Statskonsult stiller spørsmål til det store talet
på ordningar, særleg innanfor landbruks- og miljøsektoren,
og rår til at særleg ordningar som er retta mot
private og som blir tildelt etter objektive kriterier blir vurdert
lagt til kommunane eller til andre forvaltningsorgan.
Komiteen strekar under at desse
tilrådingane må takast med i arbeidet med å utvikle
og betre tilskottsforvaltninga og forvaltningssystema i landbrukssektoren.
Komiteen viser til at spørsmålet
om eit forenkla og samordna tilskottssystem vil bli drøfta
i stortingsmeldinga om landbrukspolitikken som blir fremma seinare
i haust.
Komiteen strekar under at Fylkesmannsembetet skal
vera ein attraktiv samarbeidspartnar i det regionale utviklingsarbeidet
og at koordinering og samhandling med det distriktspolitiske verkemiddelapparatet
på fylkesnivå blir særleg viktig etter
at ein del av dei økonomiske verkemidla til næringsutvikling
blir overført til SND. Det er viktig at Fylkesmannen prioriterer
heilskapeleg næringsutviklingsarbeid. Tradisjonelle næringar
og utvikling innanfør desse må sjåast
i samanheng med utvikling av nye og alternative næringar.
Komiteen viser til St.prp. nr.
1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) der det er foreslått en reduksjon
på driftsutgifter fra 262 233 000 kroner til 240 233 000
kroner på grunn av overføring til SND.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1102 post 01 med kr 1 189 000 til kr 239 044 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til omorganiseringen av landbruksforvaltningen og behovet for en
omfattende effektivisering og rasjonalisering. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
1102 post 01 med kr 135 000 000 til kr 105 233 000. Disse medlemmer vil
videre redusere bevilgningen på kap. 1102 post 21 med kr
14 000 000 til kr 16 290 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener fylkesmannens
landbruksavdeling må foreta en strengere prioritering mellom
ulike arbeidsoppgaver. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til Dokument nr. 8:113 (1997-1998) der Høyre
fremmet forslag til endringer i konsesjonslovene som ville redusert
arbeidsmengden til fylkesmennenes landbruksavdelinger og bidratt
til en nødvendig avbyråkratisering. Disse
medlemmer viser samtidig til behovet for et forsvarlig finanspolitisk
opplegg og Høyres ønske om omprioriteringer i
retning av lavere skatter og avgifter og satsing på offentlige
kjerneoppgaver.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1102 post 01 med
23 mill. kroner til kr 217 233 000.
Det foreslås bevilget kr 199 463 000
på kap. 1107 og kr 9 031 000 på kap. 4107.
Komiteen har merka
seg at generelt er dyrehelsa god i Noreg.
Komiteen har vidare merka seg
at det ikkje er komne alvorlege smittsame dyresjukdommar inn i landet
via dyr som er importert i 1998. Den veterinære grensekontrollen
for dyr importert utanfor EØS-området er etablert
ved Storskog, Gardermoen lufthamn, Oslo hamn og Borg hamn. Arbeidet
med å bekjempe den tapsbringande storfesjukdommen BVD har
vore vellukka. 45 pst. færre buskapar har denne sjukdommen
i år enn forrige år.
Komiteen har også merka
seg at Statens dyretilsyn har sett dyrevern på slakteri
og hald av hobbydyr på dagsorden. Arbeidet som er sett
i gang med beredskapsplaner mot alvorlege dyresjukdommar skal intensiverast.
Komiteen har merka seg det arbeidet
som er i gang med å overvake "hamburgarbakterien" og overførbar
antibiotikaresistens i besetningar. Sjukdomskontrollen i samband
med nasjonal satsing på oppdrett av marine artar vil bli
prioritert.
Komiteen har merka seg at Regjeringa
ved revideringa av EØS-avtalen, legg opp til å styrke
overvakinga av dyrehelsa i distrikta.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1107 post 01 med kr 832 000 til kr 182 631 000.
Det foreslås bevilget kr 88 519 000
på kap. 1110 og kr 62 078 000 på kap. 4110.
Komiteen vil understreke
viktigheten av landbrukstilsynets arbeid med å sikre produksjon
av helsemessig trygge matvarer. Komiteen er på denne
bakgrunn godt fornøyd med Regjeringens styrkede satsing for å heve
standarden på norsk plantehelse. Komiteen merker
seg at internkontroll tas i bruk som tilsynsmåte på bekostning
av stikkprøvekontroller, og at dette, i tillegg til endring
i oppgaver, gir større arbeidsfelt for distriktsapparatet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1110 post 01 med kr 1 393 000 til kr 85 344 000.
Det foreslås bevilget kr 147 444 000
på kap. 1112.
Komiteenhar merka seg at det i budsjettframlegget
er sett av 2 mill. kroner, til å investera i eit spesialbygd
laboratorium for Veterinærinstituttet (VI) for arbeid med
påvising av gen frå genmodifiserte organismar
og vil peika på det ansvaret VI har m.a. med arbeid innan
fiskehelse. Komiteen har ingen merknad til dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1112 post 50 med kr 425 000 til kr 93 368 000.
Flertallet foreslår
videre å redusere bevilgningen på kap. 1112 post
51 med kr 186 000 til kr 40 752 000.
Flertallet foreslår
videre å redusere bevilgningen på kap. 1112 post
52 med kr 58 000 til kr 12 655 000.
Det foreslås bevilget kr 167 334 000
på kap. 1114 og kr 160 123 000 på kap. 4114.
Komiteen har merka
seg at Landbruksdepartementet vil fremja ein matpolitikk som skal
sikre forbrukarane trygg mat og leggje til rette for eit ernæringsmessig
fullgodt kosthald.
Komiteen er samd i at utfordringar
knytt til genmodifiserte organismer i matvarer, endringar i produksjons-
og marknadssituasjonen, og auka kunnskap om risikofaktorer i mat
set krav til auka innsats frå Statens næringsmiddeltilsyn.
Komiteen har merka seg SNT sitt
arbeid i Codex Alimentarius (FN-organ som utviklar standarder og gjer
risikovurderingar av tilsetjingsstoff i mat.) Komiteen er
positiv til arbeidet for betre merking av genmodifiserte matvarer
og til initiativet til at regionale skilnader i førekomst
av smittestoff vert tatt med ved risikovurdering ved internasjonal
handel.
Komiteen har merka seg at overvaking
av smittestoff og framandstoff i matvarer har vist at statusen generelt
er svært god. Komiteen har merka seg budsjettendringa
der omstillingstilskott til slakteri er overført frå kap.
1114 til kap. 1143. Med denne korrigeringa er det ein monaleg auke
i budsjettet til SNT.
Komiteen vil peika på at
tilsynet sine oppgåver aukar i omfang og kompleksitet.
SNT har ei viktig oppgåve i å formidla EØS-regerlverket
slik at det er lett forståeleg og enklast mogeleg å bruke.
Komiteen har merka seg at ein
for å føre kontroll med import av animalske næringsmidlar
og levande dyr, byggjer permanente installasjonar som skal stå ferdige
i 2000 i Oslo og Borg hamn.
Komiteen er kjend med at departementet
vil starte eit prøveprosjekt over to år med etablering
av eit regionalt ledd for å betre koordineringa av det
offentlege tilsynsapparatet. I tillegg vil ein teste ut ei ordning
med styrkt sentral styring i ein region.
Komiteen er nøgd med
at departementet vil prioritera opprinnelsesmerking av storfekjøtt
og at pålegget om merking av genmodifiserte næringsmidler
vert følgd opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1114 post 01 med kr 3 759 000 til kr 163 575 000.
Det foreslås bevilget kr 49 471 000
på kap. 1140.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
viktigheten av arbeidet som gjøres innen jordbruket når
det gjelder miljø- og næringstiltak. De miljørettede
prosjektene har blant annet som mål å øke
kunnskapen om miljøvennlig drift, stimulere til overgang
til mer miljøvennlige driftsmåter og legge til
rette for bedre håndtering av avfall. Prosjektene er en
viktig investering i det overordnete arbeidet for et bedre miljø og
har sin naturlige plass i prosessen med omstilling til et jordbruk
preget av færre negative effekter også for nærmiljøet.
Kapitlet må sees i sammenheng med miljøsatsingen
under kap. 1150, jordbruksavtalen.
Flertallet er enig med Regjeringen
i at det er viktig å satse på kompetanseheving
og lokal tilpasning av prosjektene.
Flertallet ser det som en svært
viktig målsetting at jordbruket i framtiden skal være
drevet i samsvar med den økte kunnskapen om miljøvennlig
forvaltning av naturressursene.
Flertalletmerker
seg at i alt kr 13 188 000 gis i grunnstøtte til frivillige
organisasjoner som arbeider med landbrukspolitiske saksfelt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1140 post 50 med kr 83 000 til kr 18 206 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets generelle merknader. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn redusere bevilgningen på kap.
1140 post 50 med kr 6 000 000 til kr 12 289 000. Disse medlemmer vil
videre redusere bevilgningen på kap. 1140 post 77 med kr
21 000 000 til kr 10 182 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at behovet for et forsvarlig finanspolitisk opplegg og Høyres ønske
om omprioriteringer i retning av lavere skatter og avgifter og satsing
på offentlige kjerneoppgaver krever innsparinger på andre
budsjettområder. Innenfor trange budsjettrammer finner disse
medlemmer verken grunn til å prioritere støtte
til treplantingsaksjonen Tusenårstreet, det såkalte
Fyresdal-prosjektet eller en storstilt feiring av Landbruksdeparte-mentets
100 årsdag.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1140 post 77 med
5 mill. kroner til kr 26 182 000.
Det foreslås bevilget kr 166 733 000
på kap. 1142
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget
gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 208 (1998-1999) foretok en
bred gjennomgang av skogpolitikken.
Flertallet viser i den forbindelse
til det langsiktige perspektiv som skognæringen hele tiden
må forholde seg til. Investeringer i miljø- og
næringstiltak i skogbruket er først og fremst
knyttet opp til framtidige generasjoners mulighet til å høste
avkastning. Dette gir spesielle investeringsforhold i skogbruket,
og dette er da også grunnlaget for statlig deltakelse i
slike investeringer.
Flertallet er kjent med at det
er en klar sammenheng mellom statlig satsing på for eksempel
nyplanting, og næringens evne og vilje til å reise
egenkapital til formålet.
Flertallet viser i den sammenheng
til merknader i Innst. S. nr. 208 (1998-1999) hvor flertallet blant
annet uttaler:
"Flertallet peker på at tilskuddsordningen
i henhold til forskrift om tilskudd til skogkultur skal gjelde alle eiendomskategorier,
med unntak av eiendommer i østlandsfylkene og Aust-Agder,
som har et nyttbart balansekvantum på over 3 000 m3 i vedkommende
kommune etter skogbruksplanen. Flertallet ber om at departementet
vurderer å innføre tilskuddsordninger også for
disse unntakene."
Flertallet mener at slike endringer
bør gjøres gjeldene fra og med 2000.
Flertallet vil samtidig særlig
peke på de utfordringer som ligger i forhold til en bred
satsing på hele verdiskapningskjeden i skogbruket. Flertallet er
tilfreds med Regjeringens satsing på et eget verdiskapningsprogram
for skogsektoren, som har som formål å øke
sektorens bidrag til verdiskapning og til mer bærekraftig
produksjon og forbruk.
Flertallet viser i denne sammenheng
til komiteens merknad i Innst. S. nr. 208 (1998-1999) hvor komiteen
uttalte følgende:
"Komiteen mener også det bør utvikles
nettverk mellom ulike kompetanse- og utdanningsmiljøer,
både nasjonalt og internasjonalt. Nettverk-/kompetanseoppbygging
på tvers av fagsektorer vil være et viktig bidrag
til å spre kunnskap om trevirkets muligheter. I denne forbindelse
ser komiteen meget positivt på arbeidet med etableringen
av et internasjonalt tresenter i Trondheim. Dette vil kunne bli
en møteplass for kompetanse og utvikling som vil ha stor
betydning for hele skogsektoren."
Flertallet er opptatt
av at departementet i det videre arbeidet bidrar aktivt i arbeidet
med å få tresenteret i Trondheim realisert.
Flertallet har merket seg den
innsats Det norske Skogselskap gjør for å øke
verdiskapningen i norsk skogbruk. Flertallet mener
det må være naturlig å trekke Det norske
Skogselskap aktivt inn i arbeidet med verdiskapningsprogrammet.
Samtidig mener flertallet at deler av den bevilgning
som nå stilles til disposisjon til dette arbeidet kan tilfalle
Det norske Skogselskapet, for å styrke grunnlaget for Skogselskapets
innsats.
Flertallet vil også peke
på viktigheten av norsk skogbruk sett i forhold til klimapolitikken.
Flertallet vil understreke betydningen
av det arbeid som skjer gjennom Landbruksdepartementets prosjekt
"Miljøregistrering i skog". Prosjektet bør kunne
gi et tilfredsstillende faglig grunnlag for en metodikk for registrering,
utvelgelse og eventuell skjøtsel av nøkkelbiotoper.
Nøkkelbiotopene kan imidlertid bli større enn
det en skogeier med hjemmel i skogbruksloven kan pålegges å sette
til side uten noen form for erstatning. De vil også kunne
bli større enn de arealbegrensninger som er satt i Levende
Skogs standarder for den enkelte skogeiers eget økonomiske ansvar.
For å kunne sette igang registrering
av nøkkelbiotoper etter den nye metodikken, er det derfor
nødvendig å få klarlagt de økonomiske
ansvarsforholdene knyttet til å ta vare på verdiene
i de registrerte nøkkelbiotopene. Flertallet forutsetter
at den enkelte skogeier tar det ansvar som ligger i Levende Skogs
standarder. For å dekke de økonomiske tap utover
dette, vil flertallet åpne for at det innenfor
rammene av kap. 1142 brukes midler til en vederlagsordning for nøkkelbiotoper.
Det forutsettes at ordningen begrenses til nøkkelbioptoper
som er registrert og utvalgt på grunnlag av resultatene
fra prosjektet "Miljøregistrering i skog".
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1142 post 50 med kr 57 000 til kr 12 410 000.
Dette flertallet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 1142 post 71 med 4 mill. kroner til
kr 123 862 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
skogbruksnæringen selv må stå ansvarlig
for en større del av utgiftene knyttet til næringsutøvelse. Disse
medlemmer vil som en konsekvens av dette redusere bevilgningen
på kap. 1142 post 71 med kr 90 000 000 til kr 37 862 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
eiendomsrettens og odelslovens betydning for ressursforvaltning,
miljø- og næringstiltak i skogbruket. Odelsloven
er et viktig bidrag til langsiktig natur- og ressursforvaltning
over generasjonene.
Disse medlemmer viser til at
landbruksmyndighetene i kraft av konsesjonsloven kan fastsette prisen ved
omsetting av landbrukseiendommer. Dersom kjøper og selger
av en landeiendom blir enige om en pris som etter landbruksmyndighetenes
syn er for høy, kan salget kreves omgjort til en lavere
pris. Dette gjøres ved at Landbruksdepartementet fastsetter
hvilken kalkulasjonsrente som til enhver tid skal benyttes ved omsetning
av landbrukseiendommer. Den gjeldende kalkulasjonsrenten er fastsatt
til 7 pst. Disse medlemmer peker på at den
reelle kapitalavkastningsrenten for skogeiendommer er adskillig
lavere. Resultatet av myndighetenes prisfastsettingspolitikk er
derfor kunstig lave priser på skogeiendommer. Siden man
ved et eventuelt salg får lite eller ingenting igjen av
investert kapital, uteblir ofte investeringene i skogbruket. I tillegg
er bankvesenet tilbakeholdende med å finansiere prosjekter
som ikke øker verdien på investeringsobjektet. Disse
medlemmer mener dette er hovedårsaken til den manglende
tilgangen på privat kapital til å gjennomføre
miljø- og næringstiltak i skogbruket. Inntil konsesjonslovgivningen
blir forbedret mener disse medlemmer det er behov
for et relativt høyt bevilgningsnivå på dette
området og vil derfor opprettholde en bevilgning på kr
127 862 000.
Post 51 Tilskudd utviklingsfond
i jordbruket
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den opprinnelige begrunnelsen til bevilgningen er statlig
kompensasjon for bortfallet av refusjonsordningen for bensinavgift
ved bruk av motorsag i skogbruket. Disse medlemmer konstaterer
at ordningen har eksistert i mer enn 20 år og at skognæringen
dermed har hatt god tid til å tilpasse seg. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative
statsbudsjett går inn for å fjerne fraktutjevningsordningen
for bensin. Dette kompenseres med en reduksjon i bensinavgiften
på 20 øre per liter. Denne reduksjonen vil også komme
skogbruket til del.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1142 post 51 med
kr 3 320 000 til kr 0.
Det foreslås bevilget kr 148 107 000
på kap. 1143 og kr 3 959 000 på kap 4143.
Komiteenviser
til Innst. S. nr. 89 (1998-1999), og konstaterer at Regjeringen
gjennom forslaget til statsbudsjett følger opp Stortingets
intensjoner ved å legge til rette for at Statens Kornforretning,
Omsetningsrådet, Fraktkontoret for slakt og deler av Statens
Landbruksbank samordnes til en sentral enhet. Denne lokaliseres
i Oslo. Videre har komiteen merket seg at Landbruksdepartementet
også tar sikte på å overføre oppgaver
fra departementet til den nye enheten.
Komiteen slutter seg til at den
nye enheten blir et ordinært statlig forvaltningsorgan
underlagt Landbruksdepartementet. Komiteen merker
seg at det nye organet skal etableres fra 1. juli 2000.
Komiteen konstaterer at det nye
budsjettkapitlet 1143, er en samordning av en rekke tidligere budsjettposter,
og at det således ikke legges opp til ny aktivitet i tilknytning
til virksomhetene. I første omgang vil kap. 1143 berøre
Statens Kornforretning og deler av Statens Landbruksbank. Komiteen har
merket seg at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et senere
tidspunkt med en egen sak knyttet til etableringen av det nye forvaltningsorganet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 1143 post 01 med kr 1 499 000 til
kr 115 252 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at ordningen med omstillingstilskudd for slakterier skal
bidra til å jevne ut kostnadene slakteriene har til kjøttkontroll. Disse
medlemmer mener i utgangspunktet slakteriene selv må bære
kostnadene ved kjøttkontroll, og viser til at dette var
hensikten med omleggingen av kjøttkontrollen fra 1. januar
1999. For at frittstående, små slakterier ikke
skal påføres betydelige konkurranseulemper og
få tid til å tilpasse seg den nye finansieringsmodellen
vil disse medlemmer likevel gå inn for å bevilge
10 mill. kroner til dekning av kjøttkontroll ved små,
frittstående slakterier i 2000.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1143 post 71 med
kr 9 006 000 til 10 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 130 795 000
på kap. 1145 og kr 14 802 000 på kap. 4145.
Komiteen viser til
den utvida oppgåva og rolla Jordskifteverket fekk med lovendringa
i 1998.
Komiteen viser til avtale mellom
sentrumspartia og Arbeidarpartiet om statsbudsjettet for år
2000 der kap. 1145 post 01 er redusert med kr 593 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1145 post 01 med kr 593 000 til kr 130 202 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker at formålet med jordskifteinstituttet
er å omforme eiendoms- og rettighetsforhold slik at de
eiendommene som inngår i et jordskifte skal kunne utnyttes
på en bedre måte. I henhold til § 3 i
jordskifteloven skal jordskifte ikke fremmes "dersom kostnadene
og ulempene blir større enn nytten for kvar einskild eiendom".
Jordskifteloven har således et klart privatøkonomisk
siktemål. Jordskifteloven skal fremme økonomisk
hensiktsmessige driftsenheter og bidra til klart avgrensede
eiendomsrettigheter. På bakgrunn av flere enkeltsaker
der grunneiers eller rettighetshavers nytte av jordskiftet har vært neglisjerbar,
finner disse medlemmer grunn til å understreke
at det må foreligge en klar og påviselig privatøkonomisk
gevinst for at det skal holdes jordskifte. Disse medlemmer mener
jordskifteretten må foreta en strengere prioritering mellom
ulike jordskiftesaker, og unnlate å behandle saker der
den privatøkonomiske nytten av et skifte er marginal. Ressurser
som spares på denne måten bør benyttes
til å finansiere nye oppgaver som jordskifteretten er pålagt.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1145 post 01 med
20 mill. kroner til 110 795 000 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 58 861 000
på kap. 1146 og kr 15 786 000 på kap. 4146.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1146 post 01 med kr 267 000 til kr 58 594 000.
Det foreslås bevilget kr 41 191 000
på kap. 1147 og kr 1 540 000 på kap. 4147.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at reindriftsforvaltningen
som sekretariat skal ivareta målene i reindriftspolitikken
og legge til rette for effektive tilpasninger i samsvar med gjeldende
lov- og regelverk og politiske retningslinjer. Reindriftsforvaltningen
har ansvar for forvaltning av reindriftsloven og virkemidlene knyttet til
reindriftsavtalen. Videre har den en rådgivende funksjon
i forhold til næringen. Dette er etter flertallets
syn viktige funksjoner for å ivareta reindriftsnæringens
produktivitet samt for næringens samepolitiske kulturverdi.
Flertalletviser
til at den nødvendige omstillingsprosessen i næringa
vil kreve stor innsats også i år 2000. Flertallet støtter
målet om å gjøre næringa økologisk
og økonomisk bærekraftig. Det er derfor fortsatt
behov for reduksjon i reintallet i Finmark.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
foreslår å redusere bevilgningen på kap.
1147 post 01 med kr 106 000 til kr 23 231 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
reindriftsnæringen skal likestilles med annen næringsvirksomhet. Disse
medlemmer vil hevde at reguleringsordninger som benyttes
i reindriftsnæringen motvirker en helt nødvendig
struktur. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
redusere bevilgningen på kap. 1147 post 01 med kr 4 000 000
til kr 19 337 000. Disse medlemmer vil videre redusere
bevilgningen på kap. 1147 post 71 med kr 12 287 000 til
kr 0.
Det foreslås bevilget kr 12 978 343
000 på kap. 1150 og kr 92 300 000 på kap. 4150.
Innledende merknader
Komiteen viser til
partigruppenes ulike særmerknader og fellesmerknader i
Innst. S. nr. 243 (1998-1999). Komiteen konstaterer
at Regjeringen gjennom budsjettframlegget følger opp Stortingets
vedtak.
Komiteen er klar over at norsk
landbruk står overfor store utfordringer. Mange bønder
føler en presset inntektssituasjon. Det er relativt stor
interesse for salg av melkekvoter. Flere stiller spørsmål
ved næringens framtidige rekrutteringssituasjon. Samtidig
er næringens overproduksjon større enn noensinne.
Dette medfører lavere priser til produsent. Handelslekkasjen
til Sverige anslås til å være rekordhøy.
De kommende WTO-forhandlingene reiser usikkerhet hva angår næringens
framtidige rammebetingelser.
Komiteen viser til at Regjeringen
senere i år vil legge fram en egen stortingsmelding om
landbrukspolitikken. Det vil derfor være naturlig å avvente
en omfattende behandling av landbrukspolitikken til denne foreligger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil imidlertid peke
på at de overordnede målsettinger hva angår
landbrukspolitikken ligger fast. Det innebærer at vi fortsatt
skal ha et landbruk med en variert bruksstruktur, et småskalalandbruk
med en miljøvennlig og distriktsbasert produksjon. Et landbruk
i hele landet som holder kulturlandskapet i hevd. Næringen
selv skal fortsatt ha markedsreguleringsansvaret.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det hvert år legges ned en rekke
bruksenheter i Norge. Dette har vært en sammenhengende
og naturlig utvikling i en rekke år. De siste årene
har det vært en viss tendens til at selv relativt store
gårdsbruk er blitt lagt ned. Dette forklares blant annet
med at ved større bruk blir det en direkte sammenheng mellom
nedgang i landbruksinntekt og nedgang i familiens totale økonomi.
Det er ikke tid igjen for bonden å kompensere nedgang i
landbruksinntekt ved å ta seg arbeid utenfor bruket. Flertallet er
opptatt av denne utviklingen, fordi den kan føre til at
vi etter hvert får færre og færre bønder
som kan konsentrere seg om gårdsdriften. Det vil derfor
være viktig at man i forbindelse med behandlingen av den
kommende stortingsmeldingen legger større vekt på å styrke
heltidsbondens situasjon.
Flertallet vil peke på at
handelslekkasjen til våre naboland fører til at
overproduksjonsproblemene forsterkes, og dette taper næringen
på. Norske forbrukere er opptatt av å kjøpe
norsk mat, men denne preferansen for norsk mat gjelder ikke uavhengig
av pris. Av hensyn til norsk landbruk er det derfor viktig å få til
en prisnedgang på norske landbruksvarer. I arbeidet med å få ned
prisen på norsk mat må alle prisdrivende elementer,
fra jord til forbruker, gjennomgås.
Flertallet viser i denne sammenheng
til den konkurransesituasjon norsk næringsmiddelindustri befinner
seg i. Denne industrien sysselsetter tusenvis av arbeidstakere over
hele landet, og vil være avhengig av at norske råvarepriser
går ned for å opprettholde konkurransekraft.
Flertallet viser for øvrig
til de kommende WTO-forhandlingenes betydning for de framtidige
rammebetingelsene i norsk landbruk. Et bredt flertall i Stortinget har
sluttet seg til Regjeringens forhandlingsstrategi. Flertallet har
merket seg at utenriksministeren i denne sammenheng klart har uttrykt
at partene må i forhandlingene forventes å gå lenger
enn de eksisterende forpliktelsene.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til dei innleiande merknadene,
og vil kome attende til desse spørsmåla i samband
med behandlinga av stortingsmelding om landbrukspolitikken.
Om BU-midlene
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
det fortsatt legges opp til en offensiv satsing i forhold til BU-midler. Dette
gjelder både investeringer i tradisjonelt landbruk og i
nye næringer. Flertallet er enig i dette.
Samtidig er flertallet opptatt av bruken av disse
midlene. Fra flere hold rapporteres det om at vesentlige deler av BU-midlene
i forhold til tradisjonelt landbruk er brukt til å øke
produksjonskapasiteten ved de enkelte bruk. Dette skjer samtidig
med at næringen sliter med store overproduksjonsproblemer
i flere produksjoner. Flertallet er kjent med at
departementet vil iverksette en ny forskrift for BU-midlene fra
nyttår.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener at det i denne må gjøres klart
at BU-midler ikke må gis til å utvide produksjonskapasiteten
ved det enkelte bruk i forhold til produksjoner som har stor overproduksjon.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener at det må vises
forsiktighet ved bruk av BU-midler til utvidelse av produksjonskapasiteten
på det enkelte bruk, og at det bør strammes inn
i finansieringen i de kraftfôrkrevende produksjoner der
overproduksjonsproblemene er særlig store.
Import av viltkjøtt
Komiteen har merket seg at det
er innført et auksjonssystem på import av viltkjøtt.
Dette for å få en rettferdig omsetting av vilt
på det norske markedet, og samtidig innsikt i omsettingssystemet.
Import av viltkjøtt skjer grovt sett
med basis i to forutsetninger:
– Import
med sikte på direkte salg videre til butikk eller sluttbruker.
– Import til foredlingsindustri,
hvor det importerte kjøttet brukes som råstoff
i en produksjon der det importerte kjøttet bearbeides og
gis økt verdi.
Komiteen har registrert
at aktuelle foredlingsbedrifter er avhengig av import av for eksempel
elgkjøtt. Dette fordi en svært liten andel av
norsk viltkjøtt selges i markedet. Også foredlingsbedrifter
må i dag delta i kjøttauksjonen for å skaffe
seg nødvendig råstoff. Dette fører til
at råstoffet blir uforholdsmessig dyrt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
har merket seg at noen foredlingsbedrifter, som baserer seg på videreforedling
av vilt, har fått problemer som følge av omleggingen
til auksjon.
Flertallet mener derfor at dette
systemet må legges om slik at foredlingsbedrifter med egne
foredlingsanlegg som importerer viltkjøtt for bearbeiding
og verdistigning, må få råstoff gjennom
egne importkvoter. Import av viltkjøtt med sikte på direkte
videresalg skal fortsatt omsettes via auksjoner. Omleggingen må skje så raskt
som mulig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har registrert at aktuelle foredlingsbedrifter
er avhengig av import av for eksempel elgkjøtt, og finner
at det fortsatt bør vurderes å gi slike bedrifter
adgang til egne importkvoter for egen bearbeiding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener primært at kvote og auksjonssystemet
på import av viltkjøtt bør avskaffes
i sin helhet.
Nesering for gris
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
stiller seg uforstående til at det ikke lenger er mulighet
til å gi dispensasjon fra forbud mot bruk av nesering for
gris. En slik dispensasjon er aktuell for gris som går
ute, frilandsgris. Frilandsgris er svært utbredt i mange
land i Europa, og såvidt flertallet kjenner
til, er det bare Sverige som har et forbud tilsvarende Norge. Flertallet mener
at ulempen for disse grisene med at de hindres i instinktet til å grave
i jorden blir mer enn oppveid av at grisene hindres i å ligge
i hjel ungene sine, at grisene får et bedre og friere liv med
mindre sykdom og mindre medisinforbruk og at kjøttet får
bedre kvalitet.
Flertallet ber om at regelverket
endres i tråd med flertallets merknader.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er kjent med at departementet vil
legge fram en proposisjon om endringer i dyrevernloven i vårsesjonen år 2000,
og ber om at det spørsmålet blir vurdert da.
Særmerknader
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets standpunkt ved behandlingen av St.prp. nr. 8 (1992-1993)
og til tidligere merknader ved behandling av de årlige
jordbruksavtaler. Disse medlemmer vil hevde at de
enorme overføringene fra lønnsmottakere og virksomheter
til landbruket, tilsier en sterk omlegging av en overføringspolitikk
som hittil har virket mot sin hensikt og som bidrar til å svekke
næringens konkurranseevne. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn foreslå å redusere post
50 med kr 630 000 000 til kr 841 560 000, post 70 med kr 120 000
000 til kr 101 100 000, post 73 med kr 970 000 000 til kr 792 370
000, post 74 med kr 3 400 000 000 til kr 3 636 459 000, post 77
med kr 300 000 000 til kr 312 400 000 og post 78 med kr 600 000
000 til kr 1 274 454 000 på kap. 1150.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres budsjettforslag for landbruksnæringen
bidrar til omstilling i retning av flere økonomisk robuste driftsenheter.
Det betyr en sterkere prioritering av bruk der landbruksinntekten
utgjør en vesentlig del av familiens skattbare inntekt. Disse
medlemmer mener dette er nødvendig for å sikre
fremtidig rekruttering av profesjonelle utøvere i landbruket.
En fortsatt strukturutvikling er nødvendig for å utnytte
potensialet for mer effektiv drift og et lavere kostnadsnivå i
næringen. Disse medlemmer går derfor
inn for en gradvis omlegging av støtteordningene slik at
støtten blir mer lik per produsert enhet, uavhengig av
produksjonsvolum. Tilskuddsordningene bør utformes slik
at de stimulerer til arbeidsinnsats og effektiv drift enten bruket er
stort eller lite. En slik omlegging er spesielt aktuell innenfor
grovfôrbaserte produksjonsområder som melk og
sauekjøtt. Disse medlemmer foreslår dessuten å heve
bunnfradraget i støtteordningene i landbruket fra 5 000
til 15 000 kroner. Disse medlemmer støtter
samtidig forslaget om å avvikle kunstgjødselavgiften.
Sammen med Høyres forslag om lavere skatter og avgifter
for næringsdrivende er det et viktig bidrag til å redusere
kostnadene og øke lønnsomheten i landbruket.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med administrativt fastsatte kvotepriser for kumelk har
ført til at etterspørselen langt overstiger tilbudet.
Det beskjedne salget og behovet for å redusere produksjonen
har ført til at kvoter som ble innmeldt for salg i 1999
ikke er solgt ut igjen. Den lave kvoteprisen har samtidig gitt et
så lavt tilbud av melkekvoter at det ikke har vært
mulig for staten å redusere produksjonen til ønsket
nivå gjennom oppkjøp av kvoter. Resultatet er overproduksjon.
Med markedsbasert prisfastsettelse vil tilbudet av kvoter til enhver
tid tilsvare etterspørselen, og det vil være lettere
for staten å redusere produksjonen gjennom å kjøpe
kvoter uten å selge dem ut igjen. For å motvirke
overproduksjonen og sikre at praktiseringen av produksjonskvotesystemet
blir i tråd med Stortingets forutsetninger om strukturutvikling
og kostnadsenkning foreslår disse medlemmer at
det innføres markedsbasert prisfastsettelse på produksjonskvotene. Disse
medlemmer foreslår samtidig at den tidligere ordningen
med førstehåndsomsetning på regionsnivå opprettholdes.
Det fremsettes følgende forslag:
2. Ved salg av kvote
betales lik pris for alle literne uavhengig av kvotens størrelse.
Dagens ordning med inndragning av kvote som overstiger 200 000 liter
fra produsent som ønsker å avvikle melkeproduksjonen
avvikles.
3. Taket for maksimumsproduksjon på 130
000 liter etter oppkjøp av kvote fjernes.
4. Systemet med primæromsetning
av produksjonskvoter på regionsnivå gjeninnføres."
Disse medlemmer viser til at
behovet for et forsvarlig finanspolitisk opplegg og Høyres ønske
om omprioriteringer i retning av lavere skatter og avgifter og satsing
på offentlige kjerneoppgaver krever innsparinger på andre
budsjettområder. Jordbruket kan ikke skånes spesielt
gjennom jordbruksavtalen. Høyres budsjettforslag innebærer
derfor at enkelte elementer i jordbruksavtalen settes til side. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningene til gjennomføring av jordbruksavtalen med
1 291 mill. kroner.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1150 post 74 med
kr 1 047 000 000 til kr 5 989 459 000. Disse medlemmer vil
videre redusere bevilgningen på kap. 1150 post 50 med 200
mill. kroner til 1 271 560.
Disse medlemmer vil videre redusere
bevilgningen på kap. 1150 post 77 med 45 mill. kroner til
567 400 000 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 80 000 000
på kap. 1151.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener reindriftsavtalen
er et sentralt virkemiddel for å oppnå målsetningen
om en bærekraftig reindrift. Sammen med reindriftsloven
er dette det viktigste operative redskap for å følge
opp mål og retningslinjer i reindriftspolitikken.
Årets reindriftsavtale følger
opp tre punkter: reintallstilpasning i Finmark, tiltak mot radioaktivitet
i kjøtt og innføring av tidlig pensjonsordning
i reindriften. Disse medlemmer viser til at årets reindriftsavtale er
en inngått avtale mellom partene.
Komiteen ser med bekymring
på situasjonen med overbeiting, underernæring
og tap av rein på Finnmarksvidda, og understreker betydningen
av at nødvendige tiltak settes inn der en reduksjon av
reintallet ikke oppnås gjennom frivillige og avtalte ordninger innen
distriktene, og komiteen viser også til
proposisjonen om årlig reindriftsavtale og Stortingets behandling
av denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til egne merknader i innstillingen fra landbrukskomiteen om fremtidig
reindriftspolitikk (Innst. S. nr. 167 (1991-1992)) basert på St.meld.
nr. 28 (1991-1992) - En bærekraftig reindrift samt merknader i
innstillingen fra næringskomiteen om reindriftsavtalen
1999-2000 (Innst. S. nr. 206 (1998-1999)). Disse medlemmervil på denne bakgrunn redusere
bevilgningen på kap. 1151 post 51 med kr 16 000 000 til
kr 16 900 000, post 72 med kr 2 000 000 til kr 2 000 000 og post
75 med kr 30 000 000 til kr 11 300 000.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at den samiske kulturen som
er knyttet til reindrift, må ha en mest mulig uavhengig
stilling dersom den skal overleve og utvikle seg i framtiden. Disse medlemmer vil advare mot at staten
gjennom et nett av virkemidler og politiske føringer gjør
reindriftens overlevelsesevne for sterkt avhengig av offentlige overføringer
og offentlig byråkrati. Den samiske reindriftskulturen
overlever best dersom næringa får utvikle seg
med mest mulig frie og selvstendige utøvere. Reindriftsnæringa
bør derfor drives med minst mulig offentlige tilskudd.
Tilskudd til drift bør bare brukes i en overgangsperiode
for å bidra til å stabilisere reintallet på et økologisk
forsvarlig nivå. Offentlige tilskudd bør rettes
mot kostnader vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt
og mot grunnlagsinvesteringer som bygninger, reingjerder o.l., samt
andre grunnlagsinvesteringer som kan gi reindriftsutøverne
flere ben å stå på. Selve kjøttproduksjonen
blir dermed markedsorientert og næringsutøvernes
eget ansvar. Disse medlemmer mener derfor
tilskuddsordningene innenfor reindriftsavtalen må ha en
næringspolitisk målsetning om å sette næringa
i stand til å stå på egne bein, og ikke
en sosialpolitisk målsetting om å utjevne inntektsforskjeller.
Disse medlemmer har merket seg
at det flate driftstilskuddet til driftsenheter i Troms i årets
reindriftsavtale ble utvidet til Nordland. Disse medlemmer mener
en tilskuddsordning som er basert på et flatt tilskuddsbeløp
på kr 80 000 per driftsenhet under forutsetning av en dokumentert
leveranse på 800 kg kjøtt til godkjent slakteri,
må betraktes som ekstraordinær. Uavhengig av dokumenterte
behov for økonomisk hjelp er det grunn til å være
kritisk til en støtteordning som kan føre til
at det blir utbetalt støtte på opptil kr 100 pr.
kg levert kjøtt, eller omkring det dobbelte av prisen på kjøttet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn redusere bevilgningen på kap. 1151 post 75 med
5 mill. kroner til kr 36 300 000.
Det foreslås bevilget kr 23 797 000
på kap. 1161.
Komiteen peker på at
det statlige tilskudd til Fjellstyrene for oppsynsordninger i statsallmenningene, totalt
omfattende 27 mill. dekar, ikke dekker de reelle kostnader for drift
av fjellstyrene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
vil understreke betydningen av de viktige oppsynsoppgavene som fjellstyrene
har i statsallmenningene og mener at bevilgningen til dette arbeidet
bør økes. En betydelig del av utgiftene til Statskogs
administrative oppgaver i statsallmenningene dekkes i dag over post
70. Samtidig har en merket seg at grunneierforndet som bl.a. kan
benyttes til å dekke utgiftene for slike oppgaver, har øket
vesentlig i løpet av 90-årene. En foreslår
derfor at bevilgningen på kap. 1161 post 70 reduseres samtidig
som det forutsettes at utgiftene til de ikke inntektsgivende grunneieroppgaver
i statsallmenningene dekkes av grunneierfondet.
Eventuell ytterligere økning til fjellsambandsdrift kan
også gå av grunneierfondet.
Flertallet vil derfor øke
bevilgningen på kap. 1161 post 75 med 1 mill. kroner til
kr 6 644 000.
Flertallet vil videre redusere
bevilgningen på kap. 1161 post 70 med kr 1 080 000 til
kr 16 561 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at fjelloppsynet er gitt et viktig
ansvar for et helhetlig naturoppsyn i statsallmenningen. Fjelloppsynet
skal styrke næringslivet i bygdene og ivareta naturvern
og friluftsinteresser. En viktig oppgave for fjelloppsynet er å legge
til rette for at naturressursene i statsallmenningen kan danne grunnlag
for utvikling av gamle og nye næringer i distriktene. Disse
medlemmer mener det er viktig at lokalsamfunnene gjennom
fjellstyrene sikres ansvar og kontroll med oppsynet og forvaltningen
av naturressurser i statsallmenningen. Kostnadene ved ordningen deles
av fjellstyrene og staten og er således en kostnadseffektiv
måte å organisere oppsynet på. Disse medlemmer er
kjent med at fjellstyrene for 2000 har søkt staten om et
tilskudd på 7,4 mill. kroner for refusjonsberettigede oppgaver.
Foreslått bevilgning er 5,6 mill. kroner. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn øke bevilgningen
på kap. 1161 post 75 med 1,0 mill. kroner til 6 644 000
mill. kroner.
Komiteen viser til
Stortingets vedtak om samordning av Statens Kornforretning, Omsetningsrådet, Fraktkontoret
for slakt og deler av Statens Landbruksbank og at den nye virksomheten
underlegges departementet gjennom opprettelsen av et nytt kap. 1143
Sentral Landbruksforvaltning.
Komiteen har merket seg at det
i 1998 ble avdekket tilfeller av tilskuddsutbetalinger for betydelige beløp
på grunnlag av falske opplysninger. Komiteen har
registrert at det er etablert nye rutiner og samarbeidsavtaler slik
at utbetalinger av tilskudd nå kan gjennomføres
i tråd med regelverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 1999, jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) ga fullmakt til salg
av inntil 49 pst. av aksjene i Statkorn Holding ASA.
Disse medlemmer er kjent med
at det på dette grunnlag er ført forhandlinger
mellom Statkorn Holdning ASA og Felleskjøp-gruppen. Disse
medlemmer har merket seg at Felleskjøp-gruppen
etter en eventuell overtagelse av 50 pst. av aksjene i Statkorn AS
og en 100 pst. overtakelse av Stormøllen AS vil ha etablert
en tilnærmet monopolsituasjon for korn, kraftfôr
og andre driftsmidler til landbruket i store deler av landet. Det
nye selskapet vil i tillegg ha reell kontroll og styring over omsetningen
av norsk korn og over import av råvarer gjennom eierskap
i Statkorn AS.
Disse medlemmer ser det ikke
som ønskelig å stanse en utvikling mot mer rasjonelle
enheter, men vil likevel peke på at dette kan føre
til bortfall av reell konkurranse i de områdene der Felleskjøp-gruppen
blir eneste tilbyder.
Disse medlemmer ser det som uheldig
dersom dette gir negative virkninger for landbruket ved at prisdannelsen
fører til en kostnadsøkning for næringen. Disse
medlemmer ser det som viktig at staten ved Landbruksdepartementet
som eier og selger av 50 pst. av Statkorn AS og Stormøllen
AS, vurderer tiltak som kan hindre at nevnte salg gir en uheldig
konkurransevridning.
Disse medlemmer ber derfor Landbruksdepartementet
gjennomføre et eventuelt salg på en måte
som sikrer mest mulig reell konkurranse, bl.a. ved revurdering av
fraktgodtgjørelser administrert av Statens Kornforretning. Disse
medlemmer mener det er viktig at eventuelle andre interessenter
også gis adgang til kjøp av anlegg, eller sikres
langsiktige bruks- og leierettigheter til siloanlegg eid
av Statkorn Holding AS og eventuell styrerepresentasjon ved erverv
av en mindre aksjepost i Statkorn AS.
I tabell 9 nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
11 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19
kan det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak
som går utover de rammer Stortinget har vedtatt. Dette
betyr at Fremskrittspartiet, som ikke har justert sine primærstandpunkter
i henhold til Stortingets bevilgningsvedtak under rammeområde
11, ikke er inkludert i tabellen nedenfor. Det vises i denne sammenheng
til avsnitt 5.4 hvor primærstandpunktene er gjengitt i
tabell nr. 8.
Høyre har i tabellen nedenfor justert
sine primærstandpunkter i tråd med partiets merknader
i avsnitt 5.4.4.
Tabell 9 Fraksjonenes forslag
til disponering av rammeområde 11 (landbruk), samt forslag
fra Regjeringen.
Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. Avvikstall
i parentes. Tall i tusen kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 3 | Ap, KrF,
Sp og V | H justert |
1100 | | Landbruksdepartementet
(jf. kap. 4100) | 117 188 | 116 715 (-473) | 113 188 (-4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 104 385 | 103 912 (-473) | 100 385 (-4
000) |
1102 | | Fylkesmannens
landbruksavdeling (jf. kap. 4102) | 270 523 | 269 334 (-1 189) | 265 523 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 240 233 | 239 044 (-1
189) | 235 233 (-5
000) |
1107 | | Statens
dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107) | 199 463 | 198 631 (-832) | 199 463 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 183 463 | 182 631 (-832) | 183 463 (0) |
1110 | | Statens
landbrukstilsyn (jf. kap. 4110) | 105 019 | 103 626 (-1 393) | 105 019 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 86 737 | 85 344 (-1
393) | 86 737 (0) |
1112 | | Forvaltningsstøtte,
utviklingsoppgaver og
kunnskapsutvikling m.m. | 147 444 | 146 775 (-669) | 152 444 (+5 000) |
| 50 | Forvaltningsstøtte
og utviklingsoppgaver, VI | 93 793 | 93 368 (-425) | 93 793 (0) |
| 51 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk | 40 938 | 40 752 (-186) | 45 938 (+5
000) |
| 52 | Støtte til fagsentrene | 12 713 | 12 655 (-58) | 12 713 (0) |
1114 | | Statens
næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114) | 167 334 | 163 575 (-3 759) | 167 334 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 167 334 | 163 575 (-3
759) | 167 334 (0) |
1140 | | Miljø-
og næringstiltak i jordbruket | 49 471 | 49 388 (-83) | 44 471 (-5 000) |
| 50 | Driftsøkonomiske
analyser m.m. | 18 289 | 18 206 (-83) | 18 289 (0) |
| 77 | Miljørettet prosjektarbeid
m.m. | 31 182 | 31 182 (0) | 26 182 (-5
000) |
1142 | | Miljø-
og næringstiltak i skogbruket | 166 733 | 162 676 (-4 057) | 198 503 (+31 770) |
| 50 | Forvaltningsstøtte,
utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket | 12 467 | 12 410 (-57) | 17 467 (+5
000) |
| 51 | Tilskudd til Utviklingsfondet
for skogbruket | 3 230 | 3 230 (0) | 0 (-3
230) |
| 71 | Tilskudd til langsiktige
investeringer og
næringstiltak i skogbruket | 127 862 | 123 862 (-4
000) | 152 862 (+25
000) |
| 76 | Ressurs- og
miljøtiltak i skogbruket | 23 174 | 23 174 (0) | 28 174 (+5 000) |
1143 | | Sentral
landbruksforvaltning | 154 857 | 153 358 (-1 499) | 145 851 (-9 006) |
| 1 | Driftsutgifter | 116 751 | 115 252 (-1
499) | 116 751 (0) |
| 71 | Omstillingsstøtte
til slakteri | 19 006 | 19 006 (0) | 10 000 (-9
006) |
1145 | | Jordskifteverket
(jf. kap. 4145) | 130 795 | 130 202 (-593) | 125 795 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 130 795 | 130 202 (-593) | 125 795 (-5
000) |
1146 | | Norsk
institutt for jord- og skogkartlegging
(jf. kap. 4146) | 58 861 | 58 594 (-267) | 63 861 (+5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 58 861 | 58 594 (-267) | 63 861 (+5
000) |
1147 | | Reindriftsforvaltningen
(jf. kap. 4147) | 41 191 | 41 085 (-106) | 41 191 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 23 337 | 23 231 (-106) | 23 337 (0) |
1150 | | Til gjennomføring
av jordbruksavtalen m.m.
(jf. kap. 4150) | 12 978
343 | 12 978
343 (0) | 12 953
579 (-24 764) |
| 74 | Direkte tilskudd | 7 036 459 | 7 036 459 (0) | 7 011 695 (-24 764) |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen m.m. | 80 000 | 80 000 (0) | 75 000 (-5 000) |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd | 41 300 | 41 300 (0) | 36 300 (-5
000) |
1161 | | Statskog
SF - forvaltningsdrift | 23 797 | 23 717 (-80) | 24 797 (+1 000) |
| 70 | Tilskudd til forvaltningsdrift | 17 641 | 16 561 (-1
080) | 17 641 (0) |
| 75 | Oppsyn i statsalmenninger | 5 644 | 6 644 (+1 000) | 6 644 (+1 000) |
| | Sum
utgifter | 14
741 429 | 14
726 429 (-15 000) | 14
726 429 (-15 000) |
| | Sum
inntekter | 720
138 | 720
138 (0) | 720
138 (0) |
| | Sum netto | 14 021
291 | 14 006
291 (-15 000) | 14 006
291 (-15 000) |