Regjeringen Bondevik la den 5. november fram
12 tilleggsproposisjoner. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000)
ble den 16. november fordelt til næringskomiteen.
Deler av denne tilleggsproposisjonen omhandler
forhold som ikke har direkte budsjettkonsekvenser for år 2000.
Disse forhold blir omtalt i dette kapitlet.
Når det gjelder behandlingen av den
delen av proposisjonen som får budsjettmessige konsekvenser
for 2000, vises det til gjennomgangen av de enkelte kapitler og
poster i innstillingen.
Bakgrunnen for overføringen av oppgaver
og ressurser fra Statens landbruksbank (SLB) og Fylkesmannen (FM)
til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) er
Stortingets vedtak 18. februar 1999. Vedtaket innebærer
en avvikling av Landbruksbanken som egen virksomhet, og overføring
av oppgaver og personell til SND. Også oppgaver som i dag
ivaretas av FM blir vedtatt overført til SND. Det legges
til grunn en integrering av SLBs hovedkontorfunksjoner med SNDs hovedkontor
i Oslo. Oppgaver og ansatte ved SLBs avdelingskontorer og fylkesmennenes
landbruksavdelinger overføres til SNDs distriktskontorer.
Samlet sett innebærer integreringen at desentraliseringen
av SND føres videre. Regjeringen legger også til
grunn en beslutningsstruktur som skissert i St.prp. nr. 75 (1998-1999).
Det legges til grunn en samlet årlig effektiviseringsgevinst
på 17-22 mill. kroner. Det er redegjort for integreringen
av de ordningene som skal overføres til SND. Dette gjelder
både utlånsordningen og tilskuddsordninger under
Landbrukets utviklingsfond. Regjeringen foreslår at det åpnes
for en begrenset førtidspensjonsordning som en del av pakken
av ulike omstillingstiltak. Den delen av SLBs virksomhet som ikke
overføres til SND skal overføres til det nye forvaltningsorganet
under Landbruksdepartementet.
Komiteen viser til St.prp. nr.
1. Tillegg nr. 3 (1999-2000). Komiteen konstaterer
at departementet gjennom proposisjonen følger opp Stortingets
vedtak fattet i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 89
(1998-1999).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til egne merknader og forslag i Innst. S. nr. 89 (1998-1999) samt
partiets prinsipale standpunkt til SND. Disse medlemmer slutter
seg til nedenstående merknader som en subsidiær
holdning.
Komiteen vil understreke
at formålet med å legge Statens Landbruksbank
til SND er å samle alle de statlige næringsbankene
i en virksomhet, SND. Dette vil bidra til en samlet og helhetlig
nasjonal næringspolitikk. Samtidig vil komiteen understreke
at et hovedpoeng med sammenslåingen er å utvikle
nasjonale og regionale kraftsenter for næringsutvikling.
Når Statens Landbruksbank nå blir en del av SND
forutsetter komiteen at dette gir synergieffekter.
Norsk landbruk kan ha noe å lære av det øvrige
næringslivet, samtidig som norsk næringsliv generelt
kan ha noe å lære av norsk landbruk. SND har nå kontorer
i alle landets fylker. Der samles nå i all hovedsak de
personellmessige og økonomiske virkemidlene staten rår
over i arbeidet med nærings- og distriktsutvikling.
Komiteens flertall uttalte i Innst. S. nr. 243
(1998-1999) følgende:
"Blant annet kan det være interessant å få vurdert hvorvidt
det kan være mulig å legge hovedkontorfunksjoner
for de landbruksrelaterte ordningene i SND til ett av distriktskontorene."
Komiteen konstaterer at Regjeringen
på det nåværende tidspunkt ikke finner å det
riktig å foreslå en slik utflytting. Det legges
stor vekt på at den nye organisasjonen må få tid
til å komme på plass, og at en vil bruke tida
framover til å foreta en samlet gjennomgang av virksomheten
med sikte på å desentralisere funksjoner ut over
dagens nivå. Komiteen slutter seg til dette. Samtidig
vil komiteen understreke at det forventes en kraftig
desentralisering av SNDs virksomhet i tida som kommer. Dette må SND
hele tiden ta på alvor. I hovedsak bør dette skje
gjennom at arbeidsoppgaver generelt legges ut til distriktskontorene,
men det kan også skje gjennom at hovedkontorfunksjoner
i sin helhet flyttes ut til ett av kontorene. Komiteen har
merket seg at Regjeringen vil legge fram en egen stortingsmelding
om SND i vårsesjonen 2001. I denne vil det være
naturlig at det redegjøres for de første erfaringene med
integrasjonen mellom SND og Statens Landbruksbank. Samtidig forventer komiteen en
redegjørelse for SNDs arbeid med desentralisering, som
er en prosess som må foregå kontinuerlig, også i
tiden fram til meldingen legges fram.
Komiteen vil peke på at
det har vært et viktig prinsipp at ansatte ved Fylkesmannens
Landbruksavdeling og ved distriktskontorene i SND skulle overføres
til SNDs distriktskontorer. Komiteen er tilfreds
med at dette nå skjer.
Komiteen er klar over at det
i flere fylker har vært diskusjon om styresammensettingen
på fylkesnivå. Komiteen har også fått
flere henvendelser fra Norges Skogeierforbund om deres representasjon
i det styret som skal behandle saker i tilknytning til BU-midlene.
Som kjent er skogeierne i dag representert i BU-styrene.
Komiteen er klar over at spørsmålet
om styresammensetting ble behandlet i årets jordbruksavtale. Komiteen finner
det likevel riktig nå å gå inn for et annet
system enn det som skisseres i denne avtalen. Ikke minst fordi en
slik endring etter komiteens mening er nødvendig
for å nå målene knyttet til sammenslåingen
av SND og Statens Landbruksbank.
Komiteen viser til jordbruksavtalens
punkt i, slik det er gjengitt i St.prp. nr. 75 (1998-1999) Om jordbruksoppgjøret
1999, kap. 7.2.5, hvor det heter:
"Det oppnevnes et organ på fylkesnivå som
får vedtaksfullmakt i saker på ordninger under
jordbruksavtalen. Dette organet får fem medlemmer og oppnevnes av
hovedstyret i SND blant medlemmene i det lokale SND-styret slik
at to av medlemmene representerer landbruksnæringen. Dette
organet skal kun behandle saker som ligger under Jordbruksavtalen."
De lokale SND-styrene har ulik sammensetting
fylkeskommunene imellom. Styresammensettingen er regulert av en
avtale mellom den enkelte fylkeskommune og SND sentralt. Ulikheten
består først og fremst i antall politikere valgt
av det enkelte fylkesting. De fleste fylker har flere enn tre politikere
oppnevnt som styremedlemmer. Komiteen konstaterer
dermed at det system en legger opp til i jordbruksavtalen innebærer
at SND sentralt må velge bort folkevalgte styremedlemmer
når bare tre av medlemmene skal sitte i det styret som
skal behandle saker som ligger under jordbruksavtalen. Komiteen mener
at en da tillegger SND sentralt oppgaver som ikke hører
til SND å utføre.
Komiteen mener også at
det er uheldig at saker som ligger under jordbruksavtalen skal behandles
i et eget særskilt organ. Dette bidrar ikke til å oppnå de synergieffekter
en ønsker.
Komiteen mener også at
det er berettiget når skogeierne ønsker å være
representert i styrene i de fylkene hvor skogbruket er viktig. På sammen
måte mener komiteen at det vil være
naturlig at Norges Fiskarlag er representert i styrene i de fylkene
hvor fiskeriinteressene er av betydning.
Komiteen mener derfor at følgende
må legges til grunn for styresammensettingen på fylkesnivå:
– hvert
fylkesting velger det antall politisk oppnevnte styremedlemmer som
er skissert i avtalen mellom SND og den enkelte fylkeskommune.
– LO og NHO er representert i
alle styrer (en representant hver).
– Norges Bondelag og Norges Bonde-
og Småbrukarlag er representert i alle styrer (en representant hver).
– Norges Skogeierforbund er representert
i de fylker hvor det er naturlig (en representant).
– Norges Fiskarlag er representert
i de fylker hvor det er naturlig (en representant).
Alle medlemmene deltar under hele styremøtet
med tale- og forslagsrett. Under behandlingen av rene SND-saker
(bevilgninger over Nærings- og handelsdepartementets budsjett
og Kommunal- og regionaldepartementets budsjett) har de politisk
oppnevnte representantene og representantene fra LO og NHO stemmerett.
Under behandlingen av saker som hører til Fiskeridepartementets
budsjettområde har de politisk oppnevnte medlemmene, LO
og NHOs representant og representanten fra Norges Fiskarlag stemmerett.
Under behandlingen av saker som ligger under jordbruksavtalen har
de politisk oppnevnte medlemmene sammen med representanten fra Norges
Bondelag, Norges Bonde- og Småbrukarlag og Norges Skogeierforening stemmerett. Komiteen vil
understreke at en selvsagt er kjent med at de regionale styrene
ved behandlingen av saker med bevilgning fra Nærings- og
handelsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Fiskeridepartementet
gir råd til den lokale SND-direktøren, og at det
er vedkommende direktør som sitter med vedtaksfullmakt.
Når komiteen her snakker om stemmerett gjelder
det altså når styret eventuelt skal votere over
hvilket råd styret skal gi til direktøren. Ved behandling
av saker knyttet til midler over jordbruksavtalen vil styret ha
vedtaksfullmakt.
Komiteen mener videre at de øvrige
punktene som er skissert i jordbruksavtalen i forhold til klageadgang,
offentlighetsloven og vedtaksfullmakt i forhold til saker som ligger
under jordbruksavtalen behandles som anbefalt i jordbruksoppgjøret.
Komiteen er klar over at en svakhet
med det system som skisseres er at SNDs fylkesstyrer i
enkelte fylker blir store, og at dette kan være praktisk
og økonomisk uhensiktsmessig. Komiteen mener
imidlertid at disse ulempene er mindre enn de svakhetene som finnes
i det foreslåtte systemet. Komiteen mener
at det i forbindelse med behandlingen av den varslede stortingsmeldingen
om SND bør legges opp til at antall politisk valgte medlemmer
bør være det samme i alle fylkeskommuner. Komiteen mener
også at man i stortingsmeldingen bør legge opp
til at SND-styrene i fylkene får vedtaksfullmakt i alle
saker, som altså vil bli systemet for saker som ligger
under jordbruksavtalen.
Komiteen vil for øvrig
vise til de enkelte budsjettkapittel for SND når det angår
de økonomiske konsekvensene av sammenslåingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, mener at den modell
som er valgt for den sentrale landbruksforvaltningen, med en integrering
av Statens Landbruksbank i SND, vil gi flere desentralisert statlige
arbeidsplasser til distriktene enn det som ville vært resultatet
ved Regjeringens forslag til organisering av den sentrale landbruksforvaltningen.
Flertallet mener at dette i tillegg
vil bidra til å skape sterke regionale ressurssenter for
næringsutvikling i hele landet. Regjeringens opplegg ville
ha gitt positive effekter først og fremst til det sted
den planlagte utflyttingen ble lokalisert.
Flertallet mener at dette i sum
vil gi en sterkere distriktspolitisk effekt.
Flertallet viser til sine merknader
i denne innstillingen og vil fremme forslag om å endre
vedtak X under rammeområde 11 i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil minne om at disse partier ønsket å opprettholde
Landbruksbanken som selvstendig enhet og utlokalisere et betydelig
antall arbeidsplasser fra Oslo, jf. Innst. S. nr. 89 (1998-1999).
Komiteen viser til
at Statskog SF har viktige oppgaver med å sikre allmennhetens
interesser med fri tilgang til naturen og mener denne oppgaven vil
komme til å spille en stor rolle i årene som kommer.
Komiteen er enig i at Statskog
SFs myndighet som klageinstans blir overført til den nye
enheten for landbruksforvalting.
Komiteen har videre merket seg
at Østlandsforskning i sin rapport peker på at
en rekke vilkår må oppfylles om Statskog SF skal
lykkes i satsingen på ny næringsvirksomhet. Der
heter det at
Statskog må ha en stab som i volum
og kompetansebredde kan ta seg av satsingen."
Komiteen slutter seg
for øvrig til de vurderinger som departementet har gjort
av evalueringen i St.prp. nr. 1. Tillegg 3 (1999-2000).
Komiteen slutter seg videre til
at departementet vil komme tilbake til dette i Revidert nasjonalbudsjett for
2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
er kjent med at Statskog SF innen rammen av den gjeldende salgsfullmakten
siden 1990 har solgt eiendommer for 50-60 mill. kroner. Flertallet vil
peke på at Statskog SF har behov for stabilitet i de eiermessige
rammevilkår, og at den gjeldende salgsfullmakt sammen med
departementets myndighet til å fravike denne for enkeltår,
er tilstrekkelig til å ivareta nærings- og distriktsmessige behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser i rapporten fra Østlandskonsult,
hvor flere kritiske forhold til driften av Statskog påpekes. Disse
medlemmer mener at departementet på en aktiv måte
må ta tak i de påpekte forhold, spesielt på områder
hvor forvaltning og forretningsvirksomhet blandes sammen. Disse
medlemmer peker videre på at det i rapporten påpekes
samarbeidsproblemer mellom Statskog og kommunene. Videre vises det
til saker behandlet i fjellstyrer, hvor ankeadgang oppleves å være
lite i tråd med god forvaltningsskikk. Disse medlemmer ber
departementet rette opp den pågående praksis i
slike saker, slik at klageordningen kan oppleves reell.
Disse medlemmer ber Regjeringen
legge til rette for utsalg av deler av Statskog SFs eiendommer, og
vil fremme forslag i tråd med dette.
Disse medlemmer ønsker å selge
Statskogs produktive barskogeiendommer i områder der det
ligger til rette for det. Gjennom et slikt salg kan man styrke næringsgrunnlaget
til lokale skogeiere og la lokalsamfunnene beholde en større
del av inntektene fra skogsdriften. Salg av statlige skogeiendommer
vil føre til mer rasjonelle driftsenheter, åpne
for privat initiativ og styrke økonomien i skogbruket.
Det er derfor mest aktuelt å selge skogeiendommer som med
fordel kan drives sammen med private og lokale skogteiger. Salget
inngår som en del av disse medlemmers strategi
for å styrke verdiskapingen i skognæringen. Andre virkemidler
er liberalisering av eiendomsomsetningen i landbruket, bedre samferdselsløsninger
og bestemmelser og økt satsing på forsking og
utdanning i skognæringen.
Disse medlemmer fremsetter følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for salg av deler av Statskog SFs produktive barskog-eiendommer."
Under jordbruksoppgjøret 1999 ble partene
enige om å sette i verk en gjennomgang av pris- og utjevningssystemet
for melk og vurdere endringer i ordningen, jf. kap. 7.3.4 i St.prp
nr. 75 (1998-1999).
Under behandlingen av jordbruksoppgjøret
i Stortinget varslet landbruksministeren at det neppe ville være mulig å ha
hele gjennomgangen av pris- og utjevningsordningen klar til 1. oktober.
I tilleggsproposisjonen redegjør Landbruksdepartementet
for statusen i saken.
Komiteen viser til sine merknader
i kap. 2.4.3 i Innst. S. nr. 243 (1998-1999) angående prisutjevningsordningen. Komiteen vil
understreke at det er nødvendig med en utjevningsordning
i meierisektoren. Komiteen har ikke tatt stilling
til hvorvidt dagens utjevningsavgift er for høy eller for
lav. Komiteen er opptatt av at utjevningsavgiften
skal være mest mulig korrekt, slik at konkurranse kan skje
på like vilkår. Dette er bakgrunnen for at komiteen har
støttet departementets ønske om å nedsette
en arbeidsgruppe med det formål å gjennomgå hele
ordningen. Samtidig har det vært viktig for komiteen at
alle involverte parter fikk delta i utredningsarbeidet.
Komiteen er tilfreds med at en
slik arbeidsgruppe nå er kommet i arbeid, og at den er
sammensatt slik at de ulike partene er representert.
Komiteen har i høringer
med statsråden blitt orientert om at denne arbeidsgruppen
skal avslutte sitt arbeid innen 1. mars 2000, og at endringene vil
bli behandlet gjennom neste års jordbruksoppgjør. Komiteen vil
i den sammenheng understreke at komiteen i Innst. S. nr. 243 (1999-2000)
har lagt til grunn at en eventuell ny utjevningsavgift skal gjøres gjeldende
fra og med 1. juni 1999.