I punkt 3.2.1 i meldingen er det gitt bakgrunnstall
for kommuneforvaltningens økonomi.
I tilleggsproposisjonen ble det lagt til grunn
en reell økning i kommunesektorens inntekter fra 2001 til
2002 på om lag 3 3/4 mrd. kroner eller om lag
2 pst., regnet i forhold til tallgrunnlaget i Revidert nasjonalbudsjett 2001.
Stortingets behandling av Regjeringens budsjettforslag
for 2002 medførte ingen større endringer i kommuneopplegget,
verken på inntekts- eller utgiftssiden.
Følgende forhold av betydning for kommunenes
inntekter i 2002 er innarbeidet i kommuneopplegget etter salderingen
av statsbudsjettet for 2002:
– Skatteanslaget
for kommunesektoren er oppjustert med knapt 1 mrd. kroner, basert
på skatteinngangen hittil i år og en oppjustering
av anslått lønnsvekst i 2002.
– Prisveksten på kommunal
tjenesteyting (deflatoren) er økt med 0,5 prosentpoeng
til 4 pst. som følge av det nye lønnsvekstanslaget.
Oppjusteringen av prisveksten bidrar isolert sett til å redusere realveksten
i kommunesektorens inntekter fra 2001 til 2002 med i underkant av
1 mrd. kroner.
– Det foreslås netto økte
bevilgninger over statsbudsjettet til kommuner og fylkeskommuner
på vel 0,9 mrd. kroner. Av dette bevilges 750 mill. kroner
til generell styrking av kommuneøkonomien, samt 100 mill.
kroner til fylkeskommunene til å betjene gjeld knyttet
til merforbruk innenfor spesialisthelsetjenesten i 2001.
Utover postene nevnt ovenfor foreslås
det økte bevilgninger til asylsøkere og flyktninger
på 67 mill. kroner og en bevilgning på 75 mill.
kroner i økt ramme for Husbankens boligtilskudd øremerket
flyktningeboliger. Disse midlene holdes utenom kommuneopplegget.
Den reelle veksten i kommunenes samlede inntekter fra
2001 til 2002 anslås etter dette til knapt 1 pst., eller om
lag 1 3/4 mrd. kroner, regnet i forhold til regnskap for
2001. Kommunesektorens frie inntekter anslås nå å være
om lag reelt uendret fra 2001 til 2002. Dette må ses i
sammenheng med at kommunene i fjor fikk en merskattevekst som ikke
er videreført i anslagene for 2002.
Som følge av en økning i de
kommunale pensjonspremiene, steg kommunesektorens pensjonsutgifter (inklusive
sykehusene) med anslagsvis 3 mrd. kroner i 2001. Regjeringen varslet
i tilleggsproposisjonen at den ville komme tilbake med en gjennomgang
av kommunenes pensjonskostnader i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2002. På denne bakgrunn ble det nedsatt en arbeidsgruppe
med representanter fra staten og kommunesektoren for å vurdere
utviklingen i kommunesektorens pensjonskostnader. Arbeidsgruppen
la fram sin rapport i april 2002.
Arbeidsgruppens vurdering er at det må forventes
en økning i premienivået på mellomlang
sikt. Det innebærer at det økte nivået
på pensjonskostnadene i 2001 må antas å bli
videreført. I 2001 bidro merskattevekst til å kompensere
for merutgiftene til pensjoner, men disse inntektene hadde engangskarakter
og er ikke videreført til 2002.
Arbeidsgruppen peker på at det er stor
usikkerhet om det framtidige nivået på de kommunale
pensjonspremiene. Premienivået vil bl.a. avhenge av forutsetninger
om framtidig finansavkastning og framtidig lønnsvekst.
Dersom finansavkastningen i livselskapene blir om lag på samme
nivå framover som i gjennomsnitt for perioden 1993-2001,
og forutsatt en lønnsvekst på 4,5 pst., anslår
arbeidsgruppen premieøkningen til 2 prosentpoeng, fra om
lag 10 pst. til 12 pst. av premiegrunnlaget. Dette utgjør
om lag 1,5 mrd. kroner i økte utgifter for kommunesektoren.
Dersom lønnsveksten skulle bli liggende på 5 pst., øker
anslått pensjonspremie til 13 pst. av premiegrunnlaget.
Denne økningen fra premienivået i 1999 og 2000,
som utgjorde rundt 10 pst. av premiegrunnlaget, skyldes særlig
to forhold: For det første ble det faktiske premienivået
undervurdert i disse årene. Videre ligger livselskapenes
bufferkapital nå på et lavt nivå, etter
to år med lav finansavkastning i finansmarkedene. Det er
derfor behov for oppbygging av denne bufferkapitalen de nærmeste årene.
En nærmere redegjørelse for
utviklingen i kommunesektorens pensjonskostnader gis i Kommuneproposisjonen
for 2003.
Varig økte pensjonsutgifter innebærer
at arbeidskraften i kommunene blir dyrere framover enn tidligere lagt
til grunn. Kommunene står selv ansvarlig for sine pensjonskostnader.
Innenfor de inntektsrammer som fastsettes av Stortinget, innebærer
dette at kommunene enten må effektivisere driften eller
redusere aktivitetsnivået. Forslaget om økte bevilgninger
over statsbudsjettet til kommunesektoren på vel 0,9 mrd.
kroner i denne meldingen innebærer imidlertid at staten
bidrar til å lette kommunesektorens tilpasning til høyere
pensjonsutgifter.
I tilleggsproposisjonen varslet Regjeringen
at den i Revidert nasjonalbudsjett 2002 ville komme tilbake med
en samlet gjennomgang av oppgjøret overfor fylkeskommunene
knyttet til overføringen av spesialisthelsetjenesten til
staten.
Fylkeskommunene fikk i januar 2002 utbetalt
tilskudd til gjeldsslette mv. på til sammen 15,6 mrd. kroner.
Beløpet ble beregnet på grunnlag av gjeld relatert til
spesialisthelsetjenesten pr. 31. desember 2000. Utover beløpet
på 15,6 mrd. kroner besto oppgjøret i forbindelse
med sykehusreformen av en engangsbevilgning på 2,3 mrd.
kroner knyttet til feriepenger for ansatte som flyttes over til
de nye helseforetakene og en bevilgning på 764 mill. kroner
til etterskuddsvis refusjon av fylkeskommunenes utstyrsinvesteringer
i sykehus, til sammen om lag 18,7 mrd. kroner i samlet oppgjør.
Det justerte gjeldsoppgjøret som nå legges
fram, er basert på data for 2001. KRD har bedt fylkeskommunene
om nødvendige opplysninger om lånegjeld til spesialisthelsetjenesten
pr. 31. desember 2001. Gjennomgangen av fylkeskommunenes tilbakemeldinger tilsier
at tilskudd til sletting av gjeld skal oppjusteres med 2 132 mill.
kroner. Når gjeld til fylkeskommunene slettes, vil behovet
for inntekter til å dekke kapitalkostnader knyttet til
gjelden bli redusert tilsvarende. Det er derfor beregnet et uttrekk
fra inntektsrammen knyttet til reduserte renter og avdrag på 100
mill. kroner. Helårsvirkningen er 200 mill. kroner.
Vedrørende refusjon av fylkeskommunenes utstyrsinvesteringer
i sykehus tilsier innsendte refusjonskrav fra fylkeskommunene et
behov for oppjustering av den etterskuddsvise refusjonen på 256
mill. kroner.
Bevilgningsendringene, som til sammen utgjør
knapt 2,3 mrd. kroner, inngår ikke i beregningen av inntektsveksten
for kommunene.
Med utgangspunkt i tall som Kommunenes Sentralforbund
(KS) har innhentet, anslås et regnskapsmessig underskudd
for fylkeskommunene (utenom Oslo) i 2001 på om lag 1,8
mrd. kroner. Ifølge KS skyldes underskuddet i hovedsak
et betydelig merforbruk innenfor spesialisthelsetjenesten gjennom
fjoråret.
KRD har fastlagt retningslinjer knyttet til
sykehusoverdragelsen som i stor grad gir fylkeskommunene anledning
til å konvertere akkumulerte underskudd til langsiktig
gjeld. Når fylkeskommunene har hatt underskudd i 2001,
har dette derfor primært medført at den langsiktige
gjelden i fylkeskommunene i 2001 har blitt høyere enn tidligere
lagt til grunn. Dette innebærer en noe høyere
rente- og avdragsbelastning for fylkeskommunene. På denne
bakgrunn er det som nevnt ovenfor, foreslått at fylkeskommunene
får tilført 100 mill. kroner i økte skjønnsmidler
i 2002.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar dette til orientering. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
Innst. S. nr. 255 (2001-2002), Innst. O. nr. 80 (2001-2002) og til
oppgjøret for spesialisthelsetjenesten i Innst. S. nr.
243 (2001-2002).
Disse medlemmer vil videre poengtere
at Regjeringens opplegg innebærer en reell vekst i kommunenes
samlede inntekter i 2002 på knapt 1 pst., eller om lag
1 I mrd. kroner regnet i forhold til regnskap for 2001. Dette skjer
ved at Regjeringen foreslår å styrke kommunenes
inntekter med vel 0,9 mrd. kroner i 2002, hvorav 750 mill. kroner
til generell styrking av kommuneøkonomien og 100 mill.
kroner til å betjene fylkeskommunens gjeld opparbeidet
i spesialisthelsetjenesten i 2001. Regjeringen vil også fremover
foreslå tilsvarende årlig kompensasjon til fylkeskommunene, noe
som sikrer at gjeldsbyrden fra spesialisthelsetjenesten i 2001 ikke
går ut over det fylkeskommunale aktivitetsnivå.
Disse medlemmer viser også til
at det knytter seg en del usikkerhet til utviklingen i pensjonskostnadene
for kommunene fremover. Disse medlemmer viser til
at Regjeringen følger dette nøye og viser til
Kommuneproposisjonen, St.prp.nr. 64 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at kommunalt selvstyre og likeverdige velferdstilbud til alle, er
viktige mål. Disse medlemmer viser til at
kommunene og fylkeskommunene står for mesteparten av den
offentlige tjenesteproduksjonen, derfor må kommuner og
fylkeskommuner ha økonomiske rammer som gjør dem
i stand til å tilby de tjenestene innbyggerne har behov
for. Disse medlemmer mener det må være
en prioritert oppgave å gi kommuner og fylkeskommuners
rammevilkår som setter dem i stand til å løse
sine oppgaver. Disse medlemmer mener at Regjeringens økonomiske
opplegg overfor kommunesektoren ikke legger til rette for dette. Disse
medlemmer er oppmerksom på den oppståtte
ubalansen i kommunesektorens finanser og er bekymret for dette da
dette bidrar til å redusere den kommunale handlefriheten. Disse medlemmer foreslår
derfor i revideringen av årets statsbudsjett å øke
overføringene til kommunesektoren med nesten en halv milliard
kroner, herav 250 mill. kroner i økte frie inntekter til
kommunene.
Disse medlemmer mener at økningen
i pensjonskostnadene i kommunesektoren er bekymringsfull. Disse
medlemmer viser til at en arbeidsgruppe med representanter
for staten og kommunesektoren har slått fast at premiene
til kommunale tjenestepensjoner de nærmeste årene
vil øke. Gruppen regner med en merkostnad på i
størrelsesorden mellom 0,5 og 2,5 mrd. kroner i året.
Gruppene mener at det er stor usikkerhet knyttet til pensjonspremiene,
som avhenger både av avkastningen i pensjonsfondet og lønnsnivået,
og at det er en betydelig risiko for at kostnadene i enkelte år
eller for en 2-3 års periode vil svinge kraftig. Disse
medlemmer vil videre pekte på at kommunene vil
få økte kostnader til pensjon i år. Kommunenes
Sentralforbunds anslår at det i 2002 påløper
ekstra pensjonskostnader på rundt 6 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringen i sin omtale av kommunesektorens pensjonskostnader skriver:
"Kommunene står selv ansvarlig for sine
pensjonskostnader. Innenfor de inntektsrammer som fastsettes av
Stortinget, innebærer dette at kommunene enten må effektivisere
driften eller redusere aktivitetsnivået" (St.meld. nr.
2 (2001-2002) s. 43)
Disse medlemmer mener at staten
ikke på denne måten kan fraskrive seg ansvaret
for de økte kostnadene i kommunesektoren, og de konsekvensene disse
vil få for de tjenestene denne sektoren kan tilby befolkningen. Disse
medlemmer har derfor utformet et forslag som kan bidra til
at kommunesektoren blir kompensert for at de gjennomsnittlige pensjonskostnadene øker
og for å bidra til å utjevne svingningene i pensjonspremie
fra år til år. Disse medlemmer viser
til Innst. S. nr. 253 (2001-2002) Om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2003 og til forslag i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) Innstilling
fra finanskomiteen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i
statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til arbeidsgruppens rapport om kommunesektorens pensjonskostnader
hvor de peker på at det økte nivået på pensjonskostnadene
i 2001 ser ut til å bli videreført. Merskatteveksten
i 2001 som kompenserte for merutgiftene hadde engangskarakter, og
er ikke videreført i 2002. Videre peker arbeidsgruppen
på at det hersker stor usikkerhet om nivået på kommunenes fremtidige
pensjonspremier, men slår fast at det er grunn til å anta
at premiene vil øke. Som en følge av årets
lønnsoppgjør er det sannsynlig at den vil bli
minst 13 pst. av premiegrunnlaget, en økning på ca.
3 pst.poeng.
Disse medlemmer er enig i at
kommunene er og bør være ansvarlig for sine pensjonsforpliktelser.
Imidlertid er det deler av lønnsoppgjøret kommunene
ikke selv har kontroll over, men hvor staten står for lønnsforhandlingene.
Her er situasjonen noe annerledes, og statens ansvar større.
Det er også stor avstand mellom arbeidsgruppens beregninger
og de beregninger KS har gjort, noe som gjør situasjonen
enda mer uklar.
Imidlertid er det helt på det rene
at situasjonen for mange kommuner nå er svært
vanskelig, og disse medlemmer vil følge
den økonomiske utviklingen i kommunesektoren nøye.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002), Innst. O. nr.
80 (2001-2002), Innst. S. nr. 243 (2001-2002) (Sykehusøkonomiproposisjonen)
og Innst. S. nr. 253 (2001-2002) (Kommuneproposisjonen).
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
peike på at norsk økonomi er sterk. Det er likevel
ein aukande ubalanse mellom privat og offentleg forbruk, og det
er ein sterk ubalanse i kommuneøkonomien. Dette skuldast
at Stortinget gjennom fleire år har pålagt kommunar
og fylkeskommunar oppgåver det ikkje har vore tilstrekkeleg
med ressurser i kommunane til å løyse. Alvoret
vert ytterlegare understreka av at mange kommunar og fylkeskommunar
ikkje lenger har reservar å tære på.
Kommunesektoren har ansvaret for velferdstenester som skule, helse,
omsorg, kultur, samferdsel og sosiale tiltak. Gode tenester er helt
avgjerande for levekår, og er naudsynt infrastruktur for
næringslivet. Skal velferdsstaten sikrast, må fleirtalet
av folket føle seg tent med, og vere nøgd med,
det offentlege tilbodet. Politiske løfter om satsing på billige
barnehagar, skule med god kvalitet og utan eigendelar, god eldreomsorg
og fjerning av fattigdom må følgjast opp av konkret
politisk handling.
Desse medlemene vil særleg
framheve at over 20 000 barn lever under tilhøve som må kallast
fattigdom. Det er ein skam å ikkje få fjerna denne.
Tiltak må setjast inn både på kort og
lang sikt, og ein god kommuneøkonomi er heilt naudsynt
for å løyse dette. Eit godt og kompetent sosialfagleg
hjelpeapparat, sosialhjelpssatser det går an å leve
av, trygge og rimelege bu-tilbud til vanskelegstilte, gratis grunnskule,
låg foreldrebetaling i SFO og barnehagar, og kultur og
fritidstilbod uten eigendeler, er nøkkelfaktorar for å unngå at økonomisk
fattigdom rammar barn. Det er ingen tvil om at det finnast ressursar
i til Noreg til å løyse dette, berre det er vilje
til omfordeling. Desse medlemene viser til fleire
forslag frå Sosialistisk Venstreparti til auka satsing
på desse områda.
Desse medlemene er svært
lei for at opplegget til Regjeringa tvingar kommunane til å kutte
i viktige velferdstilbod.
Desse medlemene viser til at
kommunesektoren må dekke den langsiktige auken i pensjonsutgifter.
I tillegg må kommunal sektor dra med seg ein økonomisk
ubalanse som er opparbeidd gjennom fleire år. For å oppretthalde
tilbodet til innbyggjarane har Noreg trong for større samsvar
mellom oppgåver og rammer, ein betre balanse i kommuneøkonomien.
Etter desse medlemene sitt syn, er det no svært
stor trong til å ta det første steg mot å redusere
den økonomiske ubalansen i kommunesektoren, og viser til
vårt forslag om å auke dei frie midlane til kommunane
med 1,7 mrd. kroner.
Desse medlemene vil peike på at
det er trong for ein forpliktande plan for å dekke inn
ubalansen i kommuneøkonomien. Desse medlemene vil
komme tilbake til dette i handsaminga av kommuneøkonomien for
2003.
Desse medlemene vil vise til
at fylkeskommunane no har avslutta rekneskapen for 2001, og at resultatet
viser eit samla negativt driftsresultat på 1,4 mrd. kroner.
Tala viser at meirforbruket innan spesialisthelsetenesta i 2001
var på 2,4 mrd. kroner. Underskottet er opparbeidde i sjukehusa
og vil, dersom staten ikkje tek ansvar for å dekke det,
måtte dekkast i hovudsak ved kutt i vidaregåande
opplæring, kollektivtransport og kultur.
Desse medlemene viser til at
sjukehusa etter statleg overtaking har auka sine underskott til
2,3 mrd. kroner. Dette viser at staten ikkje er i stand til å drive innanfor
dei same rammene som fylkeskommunane gjorde. Dei statlege helseforetaka
har kunna legge igjen heile sitt opparbeidde driftsunderskott i
fylkeskommunane. Dette vil få uakseptable følgjer
for kvalitet og omfang av fylkeskommunale tenester. Desse medlemene fremjar
forslag om at staten skal kompensere fullt ut for underskott opparbeidd
i 2001, og at oppgjeret vert fullfinansiert i Revidert nasjonalbudsjett for
2002.
Desse medlemene vil peike på at
skule og utdanning er det viktigaste og mest framtidsretta vi kan satse
på, anten vi er mest opptatt av at enkeltmennesket skal
få optimale sjansar i sitt liv, eller om det er samfunnsinteressene
som veg tyngst.
Mange skular treng betre utstyr og meir moderne bygg.
Raske endringar i samfunnet stiller krav til kompetanse og omstillingsevne.
Utdanninga må difor ikkje berre tilfredsstille kompetansebehovet
til næringslivet, men òg gjere den enkelte meir
robust i forhold til eit stadig meir fleksibelt nærings-
og arbeidsliv. Vaksne er gitt rett til vidaregåande opplæring,
utan at det er følgt opp med auka rammer.
Desse medlemene vil understreke
at følgjene av å ikkje kompensere fullt ut for
opparbeidd underskott, vert årelang investeringstørke
og klassekutt i vidaregåande skule. Det er både
skule- og næringsfientleg, og stikk i strid med det uttalte
mål frå Regjeringa om satsing på utdanning
både for unge og vaksne.
Desse medlemene vil òg
vise til at Regjeringa har gitt store løfter om meir og
billigare kollektivtrafikk. Kutt i kollektivtrafikken vil i mange
fylke føre til at det ikkje er pengar til anna enn lovpålagt
skuleskyss.
Desse medlemene vil òg
peike på at kulturbudsjetta i fylka ikkje er store i volum,
men helt avgjerande for lokalt og regionalt kulturarbeid. Desse medlemene viser
elles til handsaminga av kommuneproposisjonen for 2003.
Desse medlemene vil understreke
at pensjonskostnader er kommunesektoren sitt ansvar, men at staten
har eit overordna ansvar for å sikre kommunesektoren rammer
som gjer det mogleg å tilby minst like gode pensjonsvilkår
som i statleg verksemd.
Desse medlemene ynskjer at pensjonskostnadane
skal drøftast i dei årlege konsultasjonane mellom staten
og kommunesektoren om statsbudsjettet, og at det vert gitt full
kompensasjon for auka pensjonsutgifter som følgjer av statleg
initierte endringar i pensjonsreglane. Desse medlemene foreslår òg
at auka pensjonsutgifter, utover ramma gitt i nasjonalbudsjettet,
i hovudsak bør takast omsyn til i etterfølgjande statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til en svært anstrengt økonomisk situasjon i kommunesektoren.
Mange års underfinansiering og store utgiftsøkninger
bidrar til et betydelig finansieringsbehov både på kort
og lang sikt. Dette medlem er sterkt
bekymret for hvilke konsekvenser dette vil ha for tjenestetilbudet
til landets innbyggere.
Dette medlem viser til beregninger
gjort av Kommunenes Sentralforbund som dokumenterer et finansieringsbehov
for kommunesektoren total på om lag 8 mrd. kroner. Av dette
er 5,9 mrd. knyttet til økte pensjonskostnader og et behov
for bufferoppbygging i livselskapene. Videre er omlag 1,7 mrd. knyttet
til underskudd ved sykehusene i 2001, som Regjeringen legger opp
til at skal omgjøres til langsiktig lån.
Dette medlem viser videre til
en undersøkelse Kommunenes Sentralforbund gjorde tidligere
i år som viste at av 134 kommunene som svarte, måtte
84 pst. til med spesielle tiltak som effektivisering, omstilling og
nedskjæring i tjenestetilbudet for å rette opp
ubalansen i økonomien. Halvparten av kommunene svarer at de
må kutte i tjenestene. Denne virkeligheten står
i sterk kontrast til de signaler Regjering og Storting sender befolkningen
om stadig flere og bedre tjenester.
Dette medlem viser til initiativ
tatt fra Senterpartiet om et økonomisk løft for
kommunesektoren. Dette kan etter dette medlems oppfatning
gjøres uten at det bidrar til økt press i økonomien.
Store deler av kommunesektorens økte utgifter skyldes økte
pensjonsutgifter. Dette er å anse som en engangsavsetning i
fond, og vil derfor ikke påvirke norsk økonomi
nevneverdig, samtidig som det vil føre til at kommunene slipper å foreta
uønskede kutt i velferdsoppgaver pålagt av Stortinget.
Dette medlem vil derfor foreslå at
saten dekker den ekstraordinære bufferoppbygging i livselskapene med
en engangsbevilgning på 1,9 mrd. kroner.
Dette medlem mener at økte
pensjonsinnbetalinger er å oppfatte som fondsavsetninger
for å dekke framtidige forpliktelser. Dette medlem foreslår derfor
en ekstrabevilgning på 2,3 mrd. kroner i rammeoverføringer
til kommunesektoren. Disse bør merkes økte pensjonspremier.
Dette medlem vil videre foreslå å øke
kommunesektorens frie inntekter med 600 mill. kroner.
Dette medlem vil videre bevilge
1,7 mrd. kroner til fylkeskommunene for å dekke underskuddet
ved sykehusene i 2001. Dette grepet vil dermed sikre fylkeskommunene
nødvendige midler til blant annet videregående
opplæring, samferdsel, kultur og regional utvikling.
Dette medlem vil videre vise
til merknader i Kommuneproposisjonen 2003 hvor Senterpartiet foreslår
en treårig plan for oppretting av den økonomiske ubalansen
i kommunesektoren, herunder sletting av gjeld for kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at kommunene og deres økonomi er avgjørende for løsningen
av mange av de viktigste samfunnsgodene, herunder skole og primærhelsetjeneste.
Dette medlem har, i Innst. S.
nr. 255 (2001-2002) foreslått en rekke ekstrabevilgninger
som etter dette medlems oppfatning er helt nødvendig for å sikre
god økonomi og en tilfredsstillende løsning på de
store problemene som skole- og helsesektoren i dag strir med.
Dette medlem vil peke på forslagene
om bedre kompensasjon i forbindelse med statens overtaking av sykehusene,
pensjonskostnadene og til skolebevilgningene.