I forbindelse med denne meldingen foreslår
Regjeringen enkelte justeringer i skatte- og avgiftsreglene for
2002:
– Tollsatsene
på en del industrivarer foreslås fjernet fra 1.
juli 2002. Tollinntektene foreslås redusert med 100 mill.
kroner bokført og 120 mill. kroner påløpt.
Om lag 630 tollsatser kan da avvikles. Forslaget er nærmere
omtalt i St.prp. nr. 63 (2001-2002).
– Det foreslås at tjenester
som gjelder opplysninger om rutegående trafikk unntas fra
den generelle merverdiavgiftsplikten fra 1. juli 2002. Forslaget vil
gi et provenytap på om lag 3 mill. kroner på 2002-budsjettet,
og om lag 10 mill. kroner på årsbasis. Forslaget
er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 75 (2001-2002).
– Det foreslås endringer
i arveavgiftsloven for å oppnå avgiftsmessig likebehandling
av ektefeller og samboere etter folketrygdlovens definisjon. Endringen
er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 75 (2001-2002). Regjeringen
vil også foreslå økt fradrag i arveavgiftsgrunnlaget
for barn under 21 år. Dette forslaget framgår
av St.prp. nr. 63 (2001-2002). På usikkert grunnlag anslås
det samlede provenytapet av begge forslagene til om lag 30 mill.
kroner påløpt og om lag 5 mill. kroner bokført i
2002.
– Det foreslås en ordning
som kompenserer frivillige organisasjoner for virkningene av merverdiavgiftsreformen
i 2001. Ordningen er nærmere omtalt i St.prp. nr. 63 (2001-2002).
Utover dette foreslås kun mindre justeringer
i skatte- og avgiftsreglene for 2002. Forslagene til endringer i skatte-
og avgiftsreglene gir isolert sett en lettelse på knapt
110 mill. kroner bokført i 2002 og 155 mill. kroner påløpt.
De samlede skatte- og avgiftslettelsene fra 2001 til 2002 utgjør
dermed nærmere 13 mrd. kroner påløpt
og om lag 7,6 mrd. kroner bokført.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
forslag. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) og Innst. O.
nr. 80 (2001-2002).
Komiteen er kjent med at det
er satt i gang produksjon av en mer miljøvennlig bensin
og autodiesel med meget lavt svovelinnhold. Produksjonskostnadene
er imidlertid noe høyere enn de drivstoffene som er på markedet
i dag. Komiteen er også kjent med at EU
fra 2005 vil stille strengere krav til svovelinnhold i drivstoff
enn det som er på det norske markedet i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, ber Regjeringen i statsbudsjettet for
2003 legge frem forslag om lavere avgift for bensin og autodiesel
med lavt svovelinnhold, slik det er gjort i noen andre europeiske
land.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2003 legge frem en vurdering av, og eventuelt forslag om, avgiftsincentiv
for drivstoff med lavt svovelinnhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at det norske skatte- og avgiftsnivået
fortsatt er svært høyt, til tross for at vi har
fått en regjering som har skatte- og avgiftsreduksjoner
som en av sine hovedprioriteringer. Disse medlemmer viser
til at det høye norske skatte- og avgiftsnivået
innebærer betydelige merkostnader som ikke står
i forhold til gjenytelsene fra det offentlige. Den enkeltes valgfrihet
og mulighet til å klare seg på egen inntekt blir
redusert. Innsatsvilje og skaperevne blir motarbeidet. Arbeidsplasser
og kapital forsvinner til land med gunstigere skatteregler. Mangfoldet
i samfunnet blir mindre når mye skal presses inn i skattefinansierte
offentlige løsninger.
Disse medlemmer vil snu denne
utviklingen, la folk bestemme over mer av sin egen inntekt og føre
en skattepolitikk som fremmer verdiskaping i norsk næringsliv.
Dette vil sikre velferden, både for den enkelte og for
samfunnet. Den enkelte går en tryggere fremtid i møte
når skattenivået ikke fører til nedlagte arbeidsplasser
og hindrer nyetableringer. Velferdssamfunnet er avhengig av et verdiskapende
næringsliv, ikke minst for å finansiere fellesgodene. Disse medlemmer vil
at det skal lønne seg å arbeide og å yte
en ekstra innsats. Derfor vil disse medlemmer redusere
skatten på arbeidsinntekt.
Disse medlemmer vil redusere
de høye norske særavgiftene. Avgiftene rammer
uavhengig av den enkeltes evne til å betale. Ofte er det
dem med dårligst råd som rammes hardest av de
høye særavgiftene. Samtidig fører flere
av særavgiftene til handelslekkasjer og svekket konkurranseevne
for norsk næringsliv. Disse medlemmer vil
derfor senke avgiftene ned mot et nordisk og europeisk nivå.
Den samlede avgiftsbelastningen på bil må reduseres.
Det er også nødvendig å redusere avgiftene
på grensehandelsutsatte varer, deriblant avgiften på alkohol.
Disse medlemmer mener at hensynet
til fremtidig velferd og sysselsetting gjør det nødvendig
med en reduksjon i det samlede skatte- og avgiftstrykket. Dagens
høye nivå gir norske næringsdrivende
konkurranseulemper i forhold til konkurrenter fra andre land, og
fører også til at en stadig voksende del av befolkningen
sliter økonomisk. Skatte- og avgiftskarusellen har ført
norsk økonomi inn i en ond sirkel. Økte avgifter fører
til økte lønnskrav og samlet bidrar disse til økt pris-
og kostnadsvekst og dermed vedvarende høyt rentenivå. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å foreta
en betydelig modernisering av det norske skatte- og avgiftssystemet.
Samtidig er det verken ønskelig eller mulig å kompensere
dette med økte skatter eller avgifter på andre
områder, uten at det oppstår nye og alvorlige
problemer på andre områder.
Disse medlemmer vil advare mot
nye skatteøkninger for å forsøke å rette
opp de påståtte økte inntektsforskjeller.
De personer som særlig er rammet, er personer uten tilknytning
til arbeidsmarkedet. For disse personene er tiltak innenfor skatteområdet
lite egnet. På den annen side vil skatteøkninger
for de med høye inntekter og formue ha betydelige negative
konsekvenser, blant annet ved at flere bedrifter og privatpersoner
vil velge å flytte ut av landet. Dermed flyttes også investeringer
og arbeidsplasser, og man risikerer at flere mister tilknytningen
til arbeidsmarkedet.
Den etter hvert mer og mer særnorske
skatten på eierskap, formuesskatten, forsterker denne utviklingen.
Både Danmark, Tyskland og Storbritannia har avviklet formuesskatten.
I Sverige har man gjort det for "aktiv kapital". Hvis man skal holde
på norske investeringer og eierskap er det en forutsetning
at formuesskatten trappes ned og så avvikles.
Disse medlemmer mener avgiftsnivået
og rammebetingelser for norsk transportnæring ikke reflekterer
det faktum at mye av den verdiskapningen som skjer i Distrikts-Norge,
har lang vei til aktuelle markeder og dermed er avhengig av god
og effektiv samferdselsstruktur og akseptabelt avgiftsnivå som
i seg selv ikke bidrar til å drive transportkostnadene
opp. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til
tidligere forslag fra Fremskrittspartiet om endringer i avgift på autodiesel
og bensin.
Disse medlemmer mener at drivstoffprisene fortsatt
er svært høye. Fremskrittspartiet fremmer derfor
forslag om betydelige reduksjoner i drivstoffavgiftene ved de årlige
budsjettbehandlinger og vil selvsagt også følge
dette opp ved budsjettbehandlingen for 2003.
Disse medlemmer mener det er
vesentlig at avskrivningsreglene raskest mulig gjenopprettes til
et riktig nivå, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2003 fremme forslag om endringer i avskrivningsreglene, slik
at disse blir i samsvar med nivået for 1999."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget om å avvikle 630 tollsatser fra 1. juli 2002
og viser til merknad i Innst. S. nr. 255 (2001-2002).
Disse medlemmer støtter
forslaget om at opplysninger om rutegående trafikk unntas
fra den generelle merverdiavgiftsplikten fra 1. juli 2002, og viser
til merknad i Innst. O. nr. 80 (2001-2002).
Disse medlemmer støtter
forslaget til endring i arveavgiftsloven for å oppnå likebehandling
av ektefeller og samboere etter folketrygdlovens definisjon, men
med tilbakevirkende kraft til 1. januar 2001, og viser til merknad
i Innst. O. nr. 80 (2001-2002). Disse medlemmer støtter
forslaget om å øke fradraget i arveavgiftsgrunnlaget
for barn under 21 år, og viser til merknad i Innst. S.
nr. 255 (2001-2002).
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) og Innst. O.
nr. 80 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2201-2002), der disse
medlemmer gjør rede for sin skatte- og avgiftspolitikk.
Sentrale elementer i denne er at skattesystemet må brukes
til omfordeling og til å stimulere til ønsket
adferd, og for øvrig sikre finansieringen av viktige fellesoppgaver.
Disse medlemmer er tilbakeholdne
med å foreslå endringer i skattesystemet midt
i et skatteår. Det skaper store administrative utfordringer,
og gir lite forutsigbarhet for skattebetalerne. Disse medlemmer foreslår
noen mindre justeringer i drivstoffavgiftene, i tråd med
lønnsutviklingen. Disse medlemmer foreslår
også å utsette opphevelsen av investeringsavgiften
til nyttår. Det vises i denne sammenheng til merknader
i Innst. S. nr. 255 (2001-2002). Disse medlemmer går
også imot forslaget om kutt i tollsatsene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til egne merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002) om skatte-
og avgiftsopplegget for 2002. Dette medlem mener
vedtakene som ble fattet av regjeringspartiene med støtte
av Fremskrittspartiet i stor grad vil bidra til at de økonomiske
forskjellene øker betydelig. Dette medlem vil
særlig peke på at om lag 80 pst. av lettelsen
i personskatt ble gitt til de som tjener over 300 000 kroner, mens
skatteletten til de med inntekter under 150 000 kroner var minimal. Dette
medlem mener det er særlig beklagelig at den midlertidige
skatten på aksjeutbytte ble fjernet uten å bli
erstattet av et annet system for å beskatte det betydelige
uttak av verdier fra bedriftene som går til privat forbruk
for de aller rikeste. Dette medlem vil minne om at
Senterpartiets forslag inneholdt skattelettelser i hovedsak til
de lavest lønnede ut fra et ønske om å fordele
bedre, noe som et flertall av partiene gikk inn for i siste valgkamp. Dette
medlem vil videre minne om at avgiftsreduksjonene på alkohol,
tobakk og sukkerholdige varer er i strid med de helse- og ernæringsmessige
målsettinger som det er bred enighet om.
Dette medlem vil også ved
senere budsjettbehandlinger ønske å endre skatter
og avgifter for å oppnå en bedre fordeling og
for å forebygge bedre når det gjelder helse og
miljø. I denne omgang vil dette medlem gå inn
for å reversere skatteskjerpelsen for kjøregodtgjørelse
ved bruk av egen bil i arbeid som ble vedtatt ved siste budsjettbehandling
og viser til Innst. S. nr. 255 (2001-2002) punkt 2.5 hvor dette
forslaget fremmes.
Dette medlem viser videre til
forslag om å gjeninnføre skatt på aksjeutbytte
fra 1. juli 2002, samt øke avgiften på røyketobakk
og sukkerholdig drikke fra samme dato. Disse forslag går
fram av Innst. O. nr. 80 (2001-2002) og Innst. S. nr. 255 (2001-2002).
Dette medlem vil gå mot
forslaget om å innføre tollfrihet for den varegruppe
som omfatter fiskenett ut fra de protester som er kommet på dette
fra Teko-industrien som mener at 1 000 arbeidsplasser kan bli truet.
23. mai 2001 vedtok ESA nye retningslinjer for
miljøstøtte med frist til 1. januar 2002 for å bringe
nasjonale ordninger i samsvar med retningslinjene. Norge har forpliktet
seg til å tilpasse avgiftsregelverket etter retningslinjene.
Generelt mener ESA at det ikke er påvist
at fritakene i avgiftsregelverket er i samsvar med formålet
med avgiften, at fritakene og lettelsene ikke er midlertidige, samt
at det ikke er inngått forpliktende avtaler om miljøtiltak,
men kun intensjonsavtaler. De fleste merknadene går i retning
av at fritakene må defineres som statsstøtte etter
EØS-avtalen artikkel 61 (1). Brev fra ESA om dette vil
bli besvart i midten av mai 2002.
Det vil bli åpnet formell undersøkelsesprosedyre dersom
ESA ikke finner svaret tilfredsstillende.
Regjeringen har satt ned en interdepartemental arbeidsgruppe
som skal redegjøre for hvilke konsekvenser ESAs nye retningslinjer
kan få for el-avgiften og avgiften på fyringsolje.
Arbeidsgruppen vil avslutte sitt arbeid innen utgangen av 2002.
I forbindelse med budsjettet for 2003, vil Regjeringen vurdere nødvendige
tilpasninger av miljøavgiftene til de nye retningslinjene
for miljøstøtte.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringen har valgt en passiv linje i denne saken. Finansdepartementet
sier i brev til ESA at dagens miljøavgifter og avgiftsunntak
er så brede og generelle at de ikke kan betraktes som statsstøtte,
men Prosessindustriens Landsforening frykter at ESA kan ha rett.
Industrien frykter store konsekvenser, og disse medlemmer mener
at norske myndigheter må være mer pro-aktive i
slike problemstillinger.
Regjeringen varsler at den i forbindelse med
statsbudsjettet for 2003 vil vurdere nødvendige tilpasninger av
miljøavgiftene til de nye retningslinjene for miljøstøtte. Disse
medlemmer mener at målet må være å etablere
et el-avgiftssystem som ikke innebærer lovlig eller ulovlig
statsstøtte. Systemet må være robust
og langsiktig, samtidig som endringer ikke medfører store negative
endringer for næringsliv og forbrukere. Et nytt system
må ta hensyn til provenyeffekter for staten, miljøeffekter,
kraftbalansen og konkurranseforhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har
merket seg at Regjeringen er i ferd med å gjennomgå skatte-
og avgiftsregler i forhold til EUs regelverk for miljøstøtte. Disse
medlemmer vil understreke at skatte- og avgiftspolitikken
i utgangspunktet er nasjonalstatenes ansvar og at man må unngå en
utvikling der grensen mellom regler om statsstøtte og skatter
og avgifter tøyes på en slik måte at
dette prinsippet uthules.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2003 vil vurdere nødvendige
tilpasninger i miljøavgifter i forhold til ESAs retningslinjer. Disse
medlemmer vil i den sammenheng vise til den store betydning
som fritaket for el-avgift har for kraftkrevende industri og forutsetter
at dette spørsmålet løses på en
slik måte at industrien ikke pålegges slik avgift. Disse
medlemmerer kjent med at Prosessindustriens
Landsforening har foreslått en endring i el-avgiftsystemet
som innebærer at det vil falle utenfor støtteregelverket
i EØS-avtalen. Forslaget bygger på en modell der
elektrisk kraft som innsatsfaktor i produksjonen ikke omfattes av
el-avgiften, mens det innføres en ENØK-avgift
som omfatter elbruk til oppvarming og lys, slik at kontorbygg, varehus
og forretningsbygg omfattes av denne avgiften. Disse medlemmer forutsetter
videre at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en egen
sak om dette spørsmål, hvor også innspillet
fra industrien vurderes.
Dagens hovedregel er at arbeidsgiveravgiften
er geografisk differensiert etter arbeidstakerens bosted.
I mai 1999 fikk ESA medhold av EFTAs domstol
i at systemet med differensiert arbeidsgiveravgift var statsstøtte
og dermed måtte tilpasses EØS-avtalens regler om
dette. Senere i 1999 godkjente ESA systemet for differensiert arbeidsgiveravgift
etter en fleksibel fortolkning av ESAs retningslinjer for støtte
til ekstra transportkostnader i tynt befolkede områder,
dvs. som en indirekte transportstøtteordning. Dette innebar
bl.a. at visse aktiviteter fra 1. januar 2000 måtte betale
høyeste avgift uansett arbeidstakers bosted. Av ESAs vedtak
framgikk det at den norske ordningen ville gjennomgås på nytt
innen utløpet av 2003.
I 2000 behandlet Kommisjonen en svensk ordning med
reduserte sosiale avgifter for deler av tjenestesektoren i Nord-Sverige.
Kommisjonen la da til grunn en mer ordlydstro tolkning av gjeldende
retningslinjer for regional transportstøtte enn tidligere,
og Sverige fikk ikke godkjent ordningen.
ESA har i brev av 29. november 2001 meddelt
at de vil gjennomgå den norske ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
med sikte på å identifisere visse sektorer som
ikke lenger kan omfattes av ordningen. Formålet er å sikre
lik håndheving av statsstøtteregelverket i EØS-området.
Norge ble samtidig bedt om å foreslå endringer
i ESAs og Kommisjonens retningslinjer for regionalstøtte.
Norske myndigheter er nå i dialog med
ESA. I et brev datert 6. mai 2002 fra departementet til ESA er det bl.a.
framholdt at differensiert arbeidsgiveravgift er et mer treffsikkert
regionalpolitisk virkemiddel enn andre mer selektive virkemidler.
Avgiftsreduksjonen innvilges automatisk som en fast andel av lønnskostnadene til
alle bedrifter med arbeidstakere bosatt innenfor en sone med nedsatt
avgift. Samtidig har Norge foreslått visse endringer i
Kommisjonens retningslinjer med sikte på å påvirke
muligheten for å opprettholde hovedtrekkene i dagens ordning.
ESAs vedtak med forslag til videre prosess er
ventet i løpet av sommeren 2002. Det forventes at eventuelle endringer
tidligst må settes i verk 1. januar 2004.
Differensiert arbeidsgiveravgift er et av de
viktigste virkemidlene for å bevare hovedtrekkene i bosettingsmønsteret
i Distrikts-Norge. Det er derfor Regjeringens mål at hovedtrekkene
i den gjeldende ordningen opprettholdes også etter 2003.
Det er imidlertid usikkerhet knyttet til hvor store endringer ESA
vil kreve i det gjeldende regelverket. Det er derfor naturlig at
det arbeides parallelt med mulige alternativer til differensiert
arbeidsgiveravgift. Eventuelle alternative ordninger bør
være mest mulig treffsikre og kostnadseffektive. Dette
taler for at ordningene utformes mest mulig generelt og at de er
målrettet i forhold til bosetting og sysselsetting i distriktene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteen betrakter differensiert
arbeidsgiveravgift som et rimelig treffsikkert regionalpolitisk
virkemiddel og støtter Regjeringens målsetting
om å opprettholde hovedtrekkene i den gjeldende ordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil
i tillegg vise til den kompensasjon som ble innført for
kommuner som fikk økt arbeidsgiveravgift i forbindelse
med den omlegging av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift som
skjedde under regjeringen Bondevik I. Disse medlemmerviser til at det i Stortinget ble flertall for å bevilge
20 mill. kroner i år til kompensasjonene for kommunene
som fikk forhøyet arbeidsgiveravgift og forutsetter at
dette også følges opp i statsbudsjettet for 2003.
Disse medlemmerviser
til brev fra Nordland Fylkeskommune til samferdselskomiteen vedrørende oppstart
av tunnel Umbukta, som er besluttet bygget som en del av denne kompensasjonsordningen. Disse medlemmer konstaterer
av regjeringen Bondevik II ikke følger opp denne forpliktelsen
og ber om at denne forpliktelsen følges opp.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at den differensierte
arbeidsgiveravgiften er et viktig, treffsikkert og ubyråkratisk
regionalpolitisk virkemiddel og at det er av avgjørende
betydning for distriktspolitikken. Disse medlemmer har merket
seg at man også fra Regjeringens side understreker dette
og imøteser på denne bakgrunn at ordningen blir
opprettholdt med de endringer som ble gjort i 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at eventuelle alternative ordninger ikke må være
selektive i den forstand at det gis støtte til enkeltbedrifter
og spesielle næringer utpekt av politikere og byråkrater.
Den beste form for distriktspolitikk vil etter disse medlemmers mening
være at bedriftene får beholde en større
del av sin egen verdiskapning.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til sitt forslag i Innst. S. nr. 255 (2001-2002) om å øke
kompensasjonen til kommunene for økt arbeidsgiveravgift
med 30 mill. kroner.
Fra og med inntektsåret 2000 har alle
skattytere kunnet kreve fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner.
Det er en forutsetning at gaven minst utgjør 500 kroner
det året gaven gis. Fradraget kan, sammen med fradrag for
betalt fagforeningskontingent, ikke utgjøre mer enn 900
kroner. Fradragsretten omfatter bidrag til organisasjoner som ikke
har erverv til formål, og som driver nærmere bestemt
virksomhet.
I tilleggsproposisjonen ble det varslet at Regjeringen ville
komme tilbake til spørsmålet om endringer i reglene
om fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2002. Regjeringen tar sikte på at
den maksimale beløpsgrensen for fradrag for gaver til frivillige
organisasjoner økes til 6 000 kroner med virkning fra og med
inntektsåret 2003. Samtidig vil Regjeringen også foreslå at
dette blir et eget fradrag, det vil si at samordningen med fradraget
for fagforeningskontingent opphører. Et endelig forslag
vil bli fremmet i forbindelse med statsbudsjettet for 2003. På svært
usikkert grunnlag anslås skattelettelsen isolert til i
størrelsesorden 100 mill. kroner påløpt
i 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, tar dette til orientering. Flertallet viser
til den store innsats de frivillige organisasjonene bidrar med i
samfunnet, og at en økning i skattefradrag til frivillige
organisasjoner fra 900 til 6 000 kroner vil være et viktig
bidrag til det frivillige Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at fradragsordningen for fagforeningskontingent, kontingent
til landsomfattende yrkes- og næringsorganisasjoner og
gaver til frivillige organisasjoner ble foreslått hevet
fra 900 kroner til 1 800 kroner i regjeringen Stoltenbergs forslag
til statsbudsjett for 2002, men at regjeringen Bondevik II foreslo å beholde fradraget
på 900 kroner og fikk flertall for det.
Disse medlemmerviser
til at Regjeringen ikke gir noen begrunnelse for sitt forslag om å skille
mellom fradrag for gaver til frivillige organisasjoner og fagforeningskontingent
når den vil foreslå en slik kraftig økning
av fradraget fra 2003. Disse medlemmer viser til
at fradraget etter dagens regler er halvert og vil foreslå en økning
som også omfatter fradragsgrensen for fagforeningskontingent
i budsjettopplegget for 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
Regjeringens varsel om at de i statsbudsjettet for neste år
vil utvide den maksimale beløpsgrensen for fradrag for
gaver til frivillige organisasjoner til 6 000 kroner. Samordningen
med fradrag for fagforeningskontingent skal opphøre.
Disse medlemmer viser til at
dette vil bidra til økte inntekter for frivillige organisasjoner.
På den andre siden reiser dette prinsipielle problemstillinger som
krever nøye gjennomtenking. Dette er en type offentlig
finansiering av frivillige organisasjoner som vi ikke har hatt i
noe omfang i Norge. I tillegg til ordinær støtte
over budsjettet, vil organisasjonene med en slik ordning få indirekte
støtte gjennom skattefradrag til enkeltpersoner og bedrifter
som velger å støtte organisasjonene. Disse
medlemmer påpeker at det ikke lenger vil være
en politisk prioritering som avgjør nivået på den
offentlige støtten til de ulike organisasjonene. I stedet
er det de organisasjonene som har velviljen til de mest bemidlede
som vinner kampen også om de offentlige pengene.
Disse medlemmer understreker
at dette kan være en trussel mot det offentlige inntektsgrunnlaget. Med
det antydede nivået er ikke dette dramatisk, men nye typer
skattefradrag der alle utgifter til samfunnsnyttige formål
kan trekkes fra etter amerikansk mønster, kan på sikt
bety en alvorlig svekkelse av skattegrunnlaget. Ikke minst finner disse
medlemmer grunn til å advare mot at dette åpner
for helt nye former for skatteunndragelser for eksempel gjennom
etablering av stiftelser, eller lignende.
Disse medlemmer finner få grunner
til å skille mellom gaver til organisasjonene og fagforeningskontingenten. Disse
medlemmer ser dette som et utslag av at Regjeringen ikke ønsker å øke
fradraget for fagforeningskontingent. Det kan også sees
på som en klargjøring for å kutte dette
fradraget.
Disse medlemmer understreker
at Sosialistisk Venstreparti i andre sammenhenger jobber for økte midler
til organisasjonene direkte, sist materialisert gjennom endringen
av tippenøkkelen.
Disse medlemmer går
derfor i denne omgang mot forslaget om økt skattefradrag
for gaver til frivillige organisasjoner, men vil ta det opp til
grundigere vurdering når forslaget foreligger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet har merket seg at det varsles et eget fradrag
i ligningen for gaver til frivillige organisasjoner, og at beløpsgrensen
for fradraget skal økes til 6 000 kroner med virkning fra
og med inntektsåret 2003. Disse medlemmer vil
vise at den varslede økning et stykke på vei imøtekommer
forslag framsatt av Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet
i Innst. S. nr. 70 (2001-2002) om en betydelig økning av fradragsberettiget
beløp.
Disse medlemmer ser det som positivt
at Regjeringen vil legge fram et forslag som bedrer økonomien for
de frivillige organisasjonene. Disse medlemmer anser
at viljen til å bidra med slike gaver er stor, men at den
vil vise seg å være langt større hos
mange flere om giverne kan gi direkte til lag og foreninger i eget
nærområde. Disse medlemmer mener
at det bør legges til rette for en slik ordning, og at
beløpsgrensen bør settes betydelig høyere
enn det som nå er angitt. Disse medlemmer anser
at virksomheten i de frivillige organisasjonene er av stor samfunnsnytte, og
at en skattelette for gaver til slike formål vil kunne ha
bedre effekt enn mange av de tilskuddsordninger vi har i dag. Disse
medlemmer vil vise til forslag i Dokument nr. 8:20 (2001-2002),
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at ordningen med skattefritak for gaver til frivillige
organisasjoner omfatter alle allmennyttige og ikke-kommersielle organisasjoner,
og at også gaver som går direkte til et lokallag
skal gi rett til fradrag."
Disse medlemmer vil videre vise
til at de frivillige organisasjoner innen kultur og idrett gjennom
endringen av tippenøkkelen blir tilført betydelige
merinntekter, og at det aller meste av denne økning skal komme
lokale aktiviteter for barn og unge til gode.
Disse medlemmer viser merknader
om kompensasjon for tjenestemomsen i Innst. S. nr. 255 (2001-2002)
kap. 17.4.1 der disse medlemmer går inn for å innføre
0-sats i momssystemet for frivillige organisasjoner fra 1. januar
2003. Disse medlemmer mener at det foreslåtte
refusjonssystemet vil innebære et betydelig og kostbart
byråkrati for de svært mange små lag
og foreninger.
Norsk jordbruk står overfor store utfordringer
i årene som kommer, ikke minst som følge av WTO-prosessen og
utviklingen i EU. Støttenivået til norsk jordbruk
er generelt høyt, og det er behov for en helhetlig omstilling
og effektivisering i jordbruket. Som et ledd i denne prosessen vil
Regjeringen foreslå at det gis en skattelettelse på 200
mill. kroner på årsbasis til landbruket f.o.m.
inntektsåret 2003. Det er en forutsetning at skattelettelsen,
sammen med årets jordbruksoppgjør, bidrar til
omstilling og effektivisering av næringen. Skattelettelsen
tilsvarer om lag en samlet brutto inntektsøkning på 300
mill. kroner.
Regjeringen vil foreslå at skattelettelsen
gis ved å øke det særskilte inntektsfradraget
i næringsinntekten fra jord- og hagebruksvirksomhet ved
beregning av alminnelig inntekt. Fradraget ble innført
f.o.m. inntektsåret 2000 og utgjør i dag 36 000
kroner pr. driftsenhet (eiendom med felles næringsoppgave).
Fradraget på 36 000 kroner i næringsinntekt
fra jord- og hagebruk beholdes som i dag. I tillegg vil Regjeringen
foreslå at det gis et fradrag på 16 pst. av overskytende
næringsinntekt inntil det samlede fradraget maksimalt utgjør
55 000 kroner. Bønder med inntil 36 000 kroner i samlet
næringsinntekt fra jord- og hagebruk vil dermed ikke bli
påvirket av forslaget, mens de med næringsinntekt
utover 36 000 kroner isolert sett vil få inntil 5 320 kroner
i skattelette i forhold til gjeldende fradragsregler. For å oppnå maksimalt
fradrag må næringsinntekten fra jord- og hagebruk
minst utgjøre 154 750 kroner.
Endelig utforming av forslaget presenteres i
budsjettet for 2003 til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til inntektsfradraget
ved beskatning på 36 000 kroner som ble innført
fra og med inntektsåret 2000, jf. St.meld. nr. 19 (1999-2000)
og Innst. S. nr. 167 (1999-2000). Skattefradraget som den gang ble
innført mot Høyres og Fremskrittspartiets stemmer,
var et viktig produksjonsnøytralt virkemiddel for å kompensere
for reduserte målpriser. Prisreduksjonen ble gjennomført
som et engangstiltak basert på følgende tre hovedelementer: Reduksjon
i målprisene, en kompensasjonsordning i skattelikningen
og justeringer av tilskuddsordninger. Disse medlemmer vil
samtidig vise til at likebehandling av enkeltnæringer er
et viktig prinsipp i skattepolitikken.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen nå varsler nye særskilte skattefradrag
for landbruket i statsbudsjettet for 2003. Fradraget på 36
000 kroner pr. driftsenhet skal beholdes som i dag, men det skal
gis et ytterligere fradrag på 16 pst. av overskytende næringsinntekt
inntil det samlede fradraget maksimalt utgjør 55 000 kroner.
Maksimalt fradrag forutsetter dermed at næringsinntekten
fra jord- og hagebruk minst utgjør 154 750 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at skattepolitikken er et viktig fordelingspolitisk virkemiddel.
Ved framleggelsen av statsbudsjettet bør derfor Regjeringen
gjøre rede for fordelingsvirkningene av ulike utforminger
av skattefradraget. I tillegg kan det oppstå påregnelige
produksjonstilpasninger i næringen når de marginale
skattesatsene endres. Disse medlemmer legger til
grunn at Regjeringen gir en grundig redegjørelse for slike forhold
når forslag til endelig utforming presenteres i budsjettet
for 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært kritisk til de store statlige overføringene
som blir gitt til landbruket. Disse medlemmer er
også bekymret for den store merkostnaden som norske forbrukere
må betale for matvarer i forhold til det forbrukerne i
våre naboland betaler for tilsvarende produkter.
Disse medlemmer vil likevel slutte
seg til Regjeringens forslag om at det gis en skattelette på 200 mill.
kroner på årsbasis for landbruket f.o.m. inntektsåret
2003.
En slik støtte forutsetter imidlertid
at Statlige overføringer til landbruket blir redusert med
minst tilsvarende beløp.
Ved å gi skattelette istedenfor overføringer
vil dette premiere produktive bønder og dermed også stimulere til
omstilling og effektivisering av næringen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti registrerer
forslaget frå Regjeringa om å auke jordbruksfrådraget,
ved å gi eit frådrag på 16 pst. av overskytande
næringsinntekt inntil det samla frådraget utgjer
maksimalt 55 000 kroner. Desse medlemene vil hevde
at dette er eit frådrag som i stor grad kjem gardbrukarar
med store inntekter til gode, altså dei største
bruka. Denne ordninga vil dermed medvirke til ei utvikling som desse
medlemene vil hevde ikkje heng saman med andre ambisjonar
til Stortinget, m.a. auka økologisering og auka matkvalitet,
verdiar som ofte er knytta til småskalalandbruk. Desse
medlemene viser vidare til merknader til jordbruksoppgjeret
2002 i St.prp. nr. 65 (2001-2002), om at eit småskalalandbruk av
eit visst omfang, er ein heilt naudsynt føresetnad for å oppfylle
hovudmålet til Regjeringa for den økonomiske politikken.
Dette gjeld særleg i næringssvake område,
som finnast over heile landet. Slik utviklinga har vore innan landbruket,
har ein nådd ein kritisk mengde bruk, noko som gjer at
det kan verte vanskeleg å nå hovudmåla
dersom ein ikkje stoppar utviklinga.
Desse medlemene vil elles peike
på at jordbruksfrådrag i seg sjølv kan
vere ein eigna måte å nå viktige politiske
mål for norsk landbruk. Desse medlemene vil
likevel gå imot den måten støtta vert fordelt
på.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at norsk jordbruk forutsettes å ta
medansvar for en rekke forhold knyttet til bosetting, kulturlandskap
og matvaresikkerhet. Jordbruket har over år slitt med bruksnedlegging
og lav lønnsomhet. Dersom man ikke bidrar til å styrke økonomien
i næringen vil deler av norsk matproduksjon og viktig tilknyttet
næringsutvikling i bygde-Norge stå i fare. Disse
medlemmer vil på den bakgrunn støtte forslag
om et økt skattefradrag for jordbruket på linje
med det andre primærnæringer har. Disse medlemmer vil
sterkt advare mot at det knyttes forutsetninger om strukturrasjonalisering
til et slikt skattefradrag og mener det er spørsmål
som hører hjemme i de årlige forhandlingene om
en jordbruksavtale. At slike forutsetninger skulle knyttes særskilt
til skatteregler for jordbruket anser disse medlemmer som en
forskjellsbehandling i forhold til andre næringsutøvere. Disse
medlemmer viser til at innretningen på skattefradraget
gjør det påkrevet med andre stimuleringstiltak
for mindre bruk og bruk med lav lønnsomhet hvor man ikke
når opp til den minsteinntekt fradraget forutsetter.
Disse medlemmer viser til at
det er behov for å gjennomgå også andre
skatteordninger knyttet til en modernisering av jordbruket hvor
nisjeproduksjon, tradisjonsmat og utnyttelse av utmarksressurser
står sentralt. Dette gjelder blant annet hva som regnes
inn som inntekt fra jordbruk, formuesskattereglene og reglene for
avskrivninger.
Ved kongelig resolusjon av 11. januar 2002 ble
det oppnevnt et offentlig utvalg for å vurdere forslag
til løsninger som medfører at merverdiavgiftsregelverket virker
mer nøytralt for kommunenes beslutninger. Utvalget leverte
22. mars 2002 en delrapport, hvor utvalget skisserte tre løsninger
som synes mest aktuelle og som utvalget vil vurdere videre og konkretisere nærmere
i sin endelige innstilling.
Den ene løsningen som utvalget vil
se nærmere på, innebærer at kommunene
gis utvidet fradragsrett for inngående merverdiavgift innenfor
merverdiavgiftssystemet.
Utvalget vil også vurdere nærmere
om det kan utformes egnede kompensasjonsordninger utenfor merverdiavgiftssystemet.
Som en tredje løsning vil utvalget
vurdere om hele eller deler av kommunenes virksomhet bør
komme innenfor merverdiavgiftssystemet og dermed få fradragsrett
for inngående merverdiavgift.
I mandatet er utvalget også bedt om å vurdere
regelverket for offentlig virksomhet som drives i fellesskap og
tjenesteomsetning mellom kommunene.
Utvalget ble også bedt om å vurdere
hvordan de løsninger som foreslås for kommunene
kan være egnet til å fjerne konkurransevridninger
innenfor statsforvaltningen.
Utvalget skal avlevere sin endelige innstilling
i løpet av 2002. Innstillingen vil sendes på offentlig
høring, og Regjeringen vil komme tilbake med eventuelle
forslag til endringer tidligst i forbindelse med budsjettet for 2004.
Det tas i den forbindelse sikte på å presentere løsninger
også for statsforvaltningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de tre regjeringspartiene ved flere anledninger har gått
inn for en generell ordning for merverdiavgiftskompensasjon for
kommunene, senest i Sem-erklæringen. En slik ordning er
avgjørende for at kommunene skal komme i gang med arbeidet
med å konkurranseutsette deler av kommunenes virksomhet som
ikke kommer inn under dagens begrensede ordning. Disse medlemmer er
derfor overrasket over at ikke Regjeringen foreslår å gjøre
dagens ordning - med alle dens mangler - generell, i påvente
av en bedre ordning. At en slik generell ordning eventuelt først
vil bli foreslått i forbindelse med statsbudsjettet for
2004 finner disse medlemmer både skuffende
og uforståelig, tatt i betraktning regjeringspartienes
tidligere uttalelser om hvor viktig denne saken er for kommunene.
At saken - når den endelig kommer -
også skal omfatte løsninger for statsforvaltningen,
er etter disse medlemmers oppfatning viktig.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil vise til tidligere behandling av dette
spørsmålet, og vil fortsatt advare mot en omlegging
som kan føre til enklere adgang til å privatisere
hele eller deler av den offentlige produksjon av velferdstjenester. Disse
medlemmer er opptatt av likeverdige tjenestetilbud i hele
landet og for alle grupper i befolkningen, og av at de tilsatte
skal ha trygge og ryddige ansettlsesforhold.
For tjenesteområder innenfor alternativ
medisin er det behov for å se nærmere på avgrensingen
av merverdiavgiftsunntaket for helsetjenester, jf. omtale i Ot.prp. nr.
21 (2001-2002).
Arbeidet med å unnta flere alternative
behandlingsformer fra merverdiavgiftsplikt må imidlertid
ses i sammenheng med Regjeringens oppfølging av NOU 1998:21
Alternativ medisin (Aarbakke-utvalget). Ytterligere unntak fra merverdiavgiftsplikten
reiser flere problemstillinger som det er behov for å få vurdert
nærmere. Innenfor skolemedisinen stilles det krav både
til utdannelse og til utførelsen av tjenestene. I dag stilles
det ikke tilsvarende krav når det gjelder tjenester innenfor
alternativ medisin. Siden det er lagt fram en utredning av ulike
sider ved alternativ medisin, er det hensiktsmessig å avvente
en helsefaglig oppfølging av denne, før det fremmes
forslag om ytterligere merverdiavgiftsunntak på dette området.
Regjeringen varslet i Sem-erklæringen
at en stortingsmelding om alternativ medisin basert på Aarbakke-utvalgets
innstilling ville bli lagt fram. Det tas sikte på å legge
fram en slik melding til høsten. Regjeringen legger opp
til å fremme forslag om å unnta flere former for
alternativ medisin fra merverdiavgiftsplikten i budsjettet for 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet mener at gjennomføringen av momsreformen
skjedde på en lite heldig måte, og at flertallet
som støttet reformen burde tatt seg atskillig bedre tid.
Disse medlemmer mener at det
er denne forhastede gjennomføringen vi nå ser
resultatet av, med stadige endringer, nye unntak, og fortsatt mange
uavklarte grensedragninger, og at dette er problemstillinger som burde
vært avklart før reformen ble gjennomført.
Disse medlemmer mener at det
er riktig å se avgrensningene når det gjelder
alternativ medisin i sammenheng med oppfølgingen av Aarbakkeutvalget og
imøteser med spenning forslag til ytterligere unntak og
godt begrunnede avgrensninger i budsjettet for 2003.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ved flere anledninger har påpekt den
uheldige og uklare grensedragningen i merverdiavgiftsreglene for
alternativ medisin. Dette medlem vil peke på at
Aarbakke-utvalget har nå ligget lenge til behandling i
departementet. Det må derfor kunne forventes at Regjeringen
klarer å presentere en melding så tidlig på høsten,
at en ny og bedre avgrensning for moms på alternativ medisin
kan gjøres gjeldende fra 1. januar 2003. En melding til
høsten, men bare noen få ytterligere unntak fra
merverdiavgiftsplikten og ikke noe helhetlig opplegg, er ingen heldig løsning,
slik dette medlem ser det.