Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for Norges andel av NIBs grunnkapital fratrukket innbetalt kapital
innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715
959 651 euro.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr.
1 under rammeområde 22.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en
totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil
340 991 000 euro.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr.
2 under rammeområde 22.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000
euro.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr.
3 under rammeområde 22.
Ordningen som gjør konkursbo i stand
til å forfølge rimelige omstøtelige forhold
mv. foreslås videreført i 2003 ved at Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille
nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og
gamle tilsagn på 23,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til forslaget om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag
til vedtak III under rammeområde 22.
Det foreslås å gi Finansdepartementet
fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer
i statsregnskapet.
Komiteen slutter seg
til forslaget om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser
og feilposteringer i tidligere års statsregnskap, jf. forslag
til vedtak V under C. Vedtak utenfor rammeområdene.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og tilfeldige
inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak IV
under rammeområde 22.
Statistisk sentralbyrå har en ekstern
finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget) i tillegg til statsoppdraget.
Markedsoppdragsvirksomheten motsvares av tilsvarende inntekter og
er spesifisert under utgiftskapittel 1620 Statistisk sentralbyrå post
21 Spesielle driftsutgifter og under inntektskapittel 4620 Statistisk
sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag.
Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets
størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas.
På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak V under
rammeområde 22.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med
tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all
hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 2.
Komiteen slutter seg
til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak VI
under rammeområde 22.