Tabell 4.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster under rammeområde 21
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 (2004-2005) |
Utgifter rammeområde 21 |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) | |
| 24 | Driftsresultat: | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -43 000 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 43 000 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 21 | 0 |
Inntekter rammeområde 21 |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) | |
| 50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen | 5 000 000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 304 600 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 72 900 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 21 | 382
500 000 |
| | Sum netto
rammeområde 21 | -382
500 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 25. november 2004 der netto utgiftsramme for
rammeområde 21 er fastsatt til kr -382 500 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (2004-2005). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i
samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Tabell 4.2. Post 24 Driftsresultat
| | | | (i 1 000 kr) |
Underpost | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert budsjett 2004 | Forslag
2005 |
24.1 | Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra
risikoavsetningsfond | -33 410 | -38 000 | -43 000 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 33 410 | 38 000 | 43 000 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
GIEKs garantiordninger dekker selv sine administrasjonsutgifter.
GIEK mottar refusjoner for de ordningene som administreres for andre.
En del av GIEK Kredittforsikrings administrasjon er felles med GIEK. Kostnadene
fordeles etter en intern kostnadsfordelingsavtale, men inngår
i sin helhet i post 24.
Rammen for administrasjonsbudsjett for 2005
er ført opp med 43 mill. kroner, dvs. om lag samme nominelle nivå som
revidert budsjett 2004, jf. omtale under Andre saker under pkt.
3.9 i St.prp. nr. 63 (2003-2004). Økningen i forhold til
opprinnelig 2004-budsjett er knyttet til vedlikehold og videreutvikling
av det nye økonomi- og saksbehandlingssystemet NYTTIG, økte lønnskostnader,
oppgradering av lokaler og administrasjon av den nye anbudsgarantiordningen
for Utenriksdepartementet.
Trekkfullmakter
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2003 | Fullmakt 2004 | Forslag 2005 |
96 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
-
gammel SUS/Baltikum-ordning | 0 | 10 000 | 10 000 |
97 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
-
ny SUS/Baltikum-ordning | 0 | 10 000 | 75 000 |
98 | Utbetaling iflg. trekkfullmakt
-
byggelånsgarantier til skipsbyggingsindustrien | | | 200 000 |
For gammel SUS/Baltikum-ordning (fra
før 1. januar 1999) er likviditeten god i forhold til gjenstående
ansvar. For å ta høyde for eventuelle utbetalinger
under ordningen foreslås likevel den øvre grensen
for trekk på trekkfullmaktene for ordningen videreført
i 2005 med samme beløp som i 2004, dvs. med 10 mill. kroner,
jf. Forslag til vedtak III, 1.
For ny SUS/Baltikum-ordning er det
en likviditet på ca. 25 mill. kroner, etter en ekstraordinær
innbetaling til statskassen i 2004 på 88 mill. kroner.
Likviditeten kan være noe lav, selv om det pr. i dag ikke
foreligger erstatningskrav under ordningen. Det foreslås
derfor at trekkfullmakten på 75 mill. kroner opprettholdes
også i 2005, jf. Forslag til vedtak III, 2.
For byggelånsgarantier til skipsbyggingsindustrien vil
det de første driftsårene ikke være bygget
opp noen egenkapital under ordningen. For å ta høyde
for eventuelle utbetalinger før egenkapitalen er bygget
opp, foreslås det innført en trekkfullmakt med øvre
grense for trekk på 200 mill. kroner, jf. Forslag til vedtak
III, 3.
Rammen for alminnelig ordning foreslås
videreført innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn
og nytt og gammelt garantiansvar på 40 mrd. kroner i 2005,
jf. Forslag til vedtak IX, 2.
Samlet garantiramme for U-landsordningen er
for 2004 på 1,5 mrd. kroner. Ordningen foreslås
videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn
og nytt og gammelt garantiansvar på 1,5 mrd. kroner i 2005,
jf. Forslag til vedtak IX, 3.
Der foreslås en byggelånsgaranti
med en totalramme for nye tilsagn og garantier på 2,5 mrd.
kroner for 2005, jf. Forslag til vedtak IX, 4.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om garantifullmakt, jf. forslag til vedtak
II og III under rammeområde 21 under kap. 11 Komiteens
tilråding.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til at et flertall i
Stortinget, mot regjeringspartienes stemmer, ba Regjeringen gjenopprette
en egen byggelånsgaranti for skip, slik at norske verft
kan bli sikret tilgang på garantier og med det lån.
Regjeringen har gjennom budsjettet for 2005 fulgt opp Stortingets
vedtak.
Flertallet mener regelverket
for ordningen nå utformes best mulig, slik at den virker
målrettet og godt, og gir norske verft reell avlastning. Flertallet forutsetter
at ordningen blir effektivt administrert av GIEK, at den åpnes
for alle typer skip og at dette skjer i nær dialog med
næringen. Flertallet mener GIEKs ordninger
må brukes mer målrettet og aktivt for å sikre økt
aktivitet i norsk skipsbyggingsindustri. Flertallet viser
til at Stortinget ved behandling av skipsfartsmeldingen våren
2004 fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa syte for at GIEK vert brukt
meir aktivt for å fremme auka aktivitet i verftsnæringa".
Flertallet forutsetter at Regjeringen
følger dette aktivt opp, at GIEK har en aktiv og ikke minst
fleksibel holdning til prosjekter og til GIEKs andeler i prosjektene. Flertallet mener
at GIEK ikke bør ha andre begrensninger i sitt engasjement
utover det som ligger i OECDs og EUs regelverk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet mener det
er viktig å styrke GIEKs garantiordning for utviklingsland
gjennom å utvide garantirammen. Rammen, som i dag er på 1,5
mrd. kroner, er fullt utnyttet, noe som betyr at norske bedrifter vanskelig
kan delta i lønnsomme prosjekter i utviklingsland
som krever langsiktig lånefinansiering pga. manglende finansieringsmuligheter
fra Norge. Mange norske selskaper er aktive i utviklingslandene.
Garantiene har vært brukt både til å dekke
kommersielle kreditter, bistandskreditter og investeringsgarantier. Dette
skyldes ikke minst at en rekke av prosjektene som tidligere ble
gavefinansiert, nå utvikles som kommersielle prosjekter.
Mange av de aktuelle landene er ikke kredittverdig under GIEKs alminnelige
ordning, selv om prosjektene er det.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at innbetalingene
av minimum 20 pst. av kontraktssummen skal skje i takt med byggekostnadene
som følger av fremdriften av byggeprosjektet. Disse
medlemmer mener det må fastsettes nærmere
retningslinjer for ordningen som sikrer at innbetalingen ikke skyves til
slutten av byggeperioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til avtalen med regjeringspartiene og slutter
seg på denne bakgrunn til Regjeringens forslag.
Tabell 4.3. Kap. 5460 Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2003 | Saldert budsjett 2004 | Forslag
2005 |
50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for
SUS/Baltikum-ordningen | 94 700 | 5 000 | 5 000 |
70 | Tilbakeføring
av egenkapital fra ny SUS/Baltikum-
ordning | | 88 000 | |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 280 000 | 276 000 | 304 600 |
72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 110 900 | 47 000 | 72 900 |
80 | Utbytte fra
GIEK Kredittforsikring AS | 2 000 | | |
| Sum kap. 5460 | 487 600 | 416 000 | 382 500 |
Innbetaling av utbytte fra GIEK Kredittforsikring
AS under post 80 er fra og med 2004 budsjettert under kap. 5656
Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.