3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2004-2005) Nærings- og handelsdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 21

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 (2004-2005)

Utgifter rammeområde 21

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

24

Driftsresultat:

0

1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-43 000 000

2 Driftsutgifter

43 000 000

Sum utgifter rammeområde 21

0

Inntekter rammeområde 21

5460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

50

Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen

5 000 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

304 600 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

72 900 000

Sum inntekter rammeområde 21

382 500 000

Sum netto rammeområde 21

-382 500 000

3.2 Stortingets vedtak om nettorammesum for rammeområde 21

Komiteen viser til Stortingets vedtak 25. november 2004 der netto utgiftsramme for rammeområde 21 er fastsatt til kr -382 500 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

3.3 Kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

3.3.1 Sammendrag

Tabell 4.2. Post 24 Driftsresultat

(i 1 000 kr)

Underpost

Betegnelse

Regnskap 2003

Saldert budsjett 2004

Forslag 2005

24.1

Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-33 410

-38 000

-43 000

24.2

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

33 410

38 000

43 000

Sum post 24

0

0

0

GIEKs garantiordninger dekker selv sine administrasjonsutgifter. GIEK mottar refusjoner for de ordningene som administreres for andre. En del av GIEK Kredittforsikrings administrasjon er felles med GIEK. Kostnadene fordeles etter en intern kostnadsfordelingsavtale, men inngår i sin helhet i post 24.

Rammen for administrasjonsbudsjett for 2005 er ført opp med 43 mill. kroner, dvs. om lag samme nominelle nivå som revidert budsjett 2004, jf. omtale under Andre saker under pkt. 3.9 i St.prp. nr. 63 (2003-2004). Økningen i forhold til opprinnelig 2004-budsjett er knyttet til vedlikehold og videreutvikling av det nye økonomi- og saksbehandlingssystemet NYTTIG, økte lønnskostnader, oppgradering av lokaler og administrasjon av den nye anbudsgarantiordningen for Utenriksdepartementet.

Trekkfullmakter

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2003

Fullmakt 2004

Forslag 2005

96

Utbetaling iflg. trekkfullmakt - gammel SUS/Baltikum-ordning

0

10 000

10 000

97

Utbetaling iflg. trekkfullmakt - ny SUS/Baltikum-ordning

0

10 000

75 000

98

Utbetaling iflg. trekkfullmakt - byggelånsgarantier til skipsbyggingsindustrien

200 000

For gammel SUS/Baltikum-ordning (fra før 1. januar 1999) er likviditeten god i forhold til gjenstående ansvar. For å ta høyde for eventuelle utbetalinger under ordningen foreslås likevel den øvre grensen for trekk på trekkfullmaktene for ordningen videreført i 2005 med samme beløp som i 2004, dvs. med 10 mill. kroner, jf. Forslag til vedtak III, 1.

For ny SUS/Baltikum-ordning er det en likviditet på ca. 25 mill. kroner, etter en ekstraordinær innbetaling til statskassen i 2004 på 88 mill. kroner. Likviditeten kan være noe lav, selv om det pr. i dag ikke foreligger erstatningskrav under ordningen. Det foreslås derfor at trekkfullmakten på 75 mill. kroner opprettholdes også i 2005, jf. Forslag til vedtak III, 2.

For byggelånsgarantier til skipsbyggingsindustrien vil det de første driftsårene ikke være bygget opp noen egenkapital under ordningen. For å ta høyde for eventuelle utbetalinger før egenkapitalen er bygget opp, foreslås det innført en trekkfullmakt med øvre grense for trekk på 200 mill. kroner, jf. Forslag til vedtak III, 3.

Garantifullmakter

Alminnelig ordning

Rammen for alminnelig ordning foreslås videreført innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn og nytt og gammelt garantiansvar på 40 mrd. kroner i 2005, jf. Forslag til vedtak IX, 2.

Garantiordning for investeringer i og eksport til utviklingsland (U-landsordningen)

Samlet garantiramme for U-landsordningen er for 2004 på 1,5 mrd. kroner. Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og nytt og gammelt garantiansvar på 1,5 mrd. kroner i 2005, jf. Forslag til vedtak IX, 3.

Byggelånsgarantier til skipsbyggingsindustrien

Der foreslås en byggelånsgaranti med en totalramme for nye tilsagn og garantier på 2,5 mrd. kroner for 2005, jf. Forslag til vedtak IX, 4.

3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om garantifullmakt, jf. forslag til vedtak II og III under rammeområde 21 under kap. 11 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til at et flertall i Stortinget, mot regjeringspartienes stemmer, ba Regjeringen gjenopprette en egen byggelånsgaranti for skip, slik at norske verft kan bli sikret tilgang på garantier og med det lån. Regjeringen har gjennom budsjettet for 2005 fulgt opp Stortingets vedtak.

Flertallet mener regelverket for ordningen nå utformes best mulig, slik at den virker målrettet og godt, og gir norske verft reell avlastning. Flertallet forutsetter at ordningen blir effektivt administrert av GIEK, at den åpnes for alle typer skip og at dette skjer i nær dialog med næringen. Flertallet mener GIEKs ordninger må brukes mer målrettet og aktivt for å sikre økt aktivitet i norsk skipsbyggingsindustri. Flertallet viser til at Stortinget ved behandling av skipsfartsmeldingen våren 2004 fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringa syte for at GIEK vert brukt meir aktivt for å fremme auka aktivitet i verftsnæringa".

Flertallet forutsetter at Regjeringen følger dette aktivt opp, at GIEK har en aktiv og ikke minst fleksibel holdning til prosjekter og til GIEKs andeler i prosjektene. Flertallet mener at GIEK ikke bør ha andre begrensninger i sitt engasjement utover det som ligger i OECDs og EUs regelverk.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet mener det er viktig å styrke GIEKs garantiordning for utviklingsland gjennom å utvide garantirammen. Rammen, som i dag er på 1,5 mrd. kroner, er fullt utnyttet, noe som betyr at norske bedrifter vanskelig kan delta i lønnsomme prosjekter i utvik­lingsland som krever langsiktig lånefinansiering pga. manglende finansieringsmuligheter fra Norge. Mange norske selskaper er aktive i utviklingslandene. Garantiene har vært brukt både til å dekke kommersielle kreditter, bistandskreditter og investeringsgarantier. Dette skyldes ikke minst at en rekke av prosjektene som tidligere ble gavefinansiert, nå utvikles som kommersielle prosjekter. Mange av de aktuelle landene er ikke kredittverdig under GIEKs alminnelige ordning, selv om prosjektene er det.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at innbetalingene av minimum 20 pst. av kontraktssummen skal skje i takt med byggekostnadene som følger av fremdriften av byggeprosjektet. Disse medlemmer mener det må fastsettes nærmere retningslinjer for ordningen som sikrer at innbetalingen ikke skyves til slutten av byggeperioden.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til avtalen med regjeringspartiene og slutter seg på denne bakgrunn til Regjeringens forslag.

3.4 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

3.4.1 Sammendrag

Tabell 4.3. Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2003

Saldert budsjett 2004

Forslag 2005

50

Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen

94 700

5 000

5 000

70

Tilbakeføring av egenkapital fra ny SUS/Baltikum- ordning

88 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

280 000

276 000

304 600

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

110 900

47 000

72 900

80

Utbytte fra GIEK Kredittforsikring AS

2 000

Sum kap. 5460

487 600

416 000

382 500

Vedrørende 2004 og 2005

Innbetaling av utbytte fra GIEK Kredittforsikring AS under post 80 er fra og med 2004 budsjettert under kap. 5656 Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning.

3.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.