I proposisjonens kapittel 2 er det redegjort
for prioriterte oppgaver i 2005. Det vil bl.a. bli arbeidet med:
– oppfølging
av Pensjonskommisjonens utredning NOU 2004:1 Modernisert folketrygd
- Bærekraftig pensjon for framtida
– oppfølging av arbeidet
med skattereform på bakgrunn av Stortingets behandling
av St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform
– revisjon av lover og annet regelverk
på skatte-, avgifts- og tollområdet, bl.a. for å gjøre
regelverk enklere og lettere å forholde seg til
– forbedring og effektivisering
av statlig økonomistyring og utvikling av bedre regnskaps-
og budsjetteringsordninger
– målrettede tiltak mot økonomisk
kriminalitet.
Videre er følgende oppgaver særlig
prioritert i 2005:
– Oppfølging
av Pensjonskommisjonen
– Oppfølging av skattereformen
– Omorganisering av statlig økonomistyring
– Utvikling og utprøving
av regnskapsføring etter periodiseringsprinsippet i staten
– Statens petroleumsfond
– Etiske retningslinjer for Statens
petroleumsfond
– Perspektivmeldingen
– Norges kapitalstyrke som et
konkurransefortrinn for norsk næringsliv
– Forberedelse av ny revidert
merverdiavgiftslov
– Ny lov om toll og vareførsel
– Skattemessig oppfølging
av forslag om endringer i regnskapsloven
– Oppfølging av Tilleggsskatteutvalgets
utredning
– Innsats mot skatte- og avgiftsunndragelser
og annen økonomisk kriminalitet.
Komiteen tar dette
til orientering.
I proposisjonens kapittel 3 er det redegjort
for miljø- og ressurstiltak på Finansdepartementets
område.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at skal vi skape bærekraftig utvikling og opprettholde
dagens velferdsnivå, må miljøpolitikken
gjennomsyre all politikk. Dette er slått fast i Norges
nasjonale handlingsplan for bærekraftig utvikling. Utfordringen
nå er å la den få betydning. Samfunnet
må ta hensyn til naturens tålegrenser, og alle
aktiviteter må planlegges ut fra en kretsløpstankegang.
Gjennom investeringer i fornybar energi og kollektivtrafikk, redusert
ressursbruk for hver produsert vare og færre kjemikalier
i næringskjeden skal hver enkelt av oss belaste naturen
mindre. Dermed vil vi også utsettes for mindre forurensning
på arbeidsplassen, i hjemmet og ute i friluft. En slik omlegging
krever langsiktig planlegging og deltagelse fra alle grupper i samfunnet.
Til dette kreves at nasjonal handlingsplan for bærekraftig
utvikling, Nasjonal Agenda 21, blir det sentrale verktøy
for effektiv ressursforvaltning og en miljømessig forsvarlig økonomiske
utvikling.
Disse medlemmer er enige i at
arbeidet med Nasjonal Agenda 21 framover skal ledes av Finansdepartementet,
men påpeker at dette krever en større innsats
enn i dag, både i form av kompetanse og reformarbeid. Disse
medlemmer viser til at den britiske regjeringen har etablert
en uavhengig og permanent bærekraftskommisjon (The Sustainable
Development Commission (SDC)) som er myndighetenes rådgivingsorgan
for bærekraftig utvikling. Disse medlemmer mener
at et tilsvarende organ ville være en styrking av NA21-arbeidet
og ber Regjeringen vurdere å etablere en norsk bærekraftskommisjon.
Disse medlemmer understreker
at handlingsplanen for bærekraftig utvikling må konkretiseres
og etterprøvbare mål må tallfestes på alle
sektorområder. Disse medlemmer påpeker
at utfordringen nå er å bruke handlingsplanen
til å endre de regulære politiske plan- og budsjettprosesser
i en mer bærekraftig retning, og forplikte et bredt spekter
av aktører i samfunnet. Skal Nasjonal Agenda 21 bli vellykket
og utvikle seg til et overordnet styringsverktøy må arbeidet
med miljøindikatorer og forskning og overvåkning
av natur, styrkes. Disse medlemmer mener at Finansdepartementets
progresjon når det gjelder det konkretisering av NA21 er
skuffende, spesielt for innføringen av sektorovergripende
miljøvirkemidler og innretningen av innretning av miljøavgiftspolitikken. Disse
medlemmer etterlyser en grønn skattereform og en
plan for grønn skatteveksling som man har innført
i for eksempel Sverige, og ber Regjeringen vurdere dette.
Disse medlemmer påpeker
at mange kommuner har lagt ned en betydelig innsats i arbeidet med
Lokal Agenda 21, den lokale oppfølginga av Agenda 21. Disse
medlemmer mener at det i lys av arbeidet med Nasjonal Agenda
21 i 2005 er behov for å styrke både det regionale
og det lokale arbeidet med omlegging av produksjons- og forbruksmønster.
Nasjonal Agenda 21 skal bygge videre på LA21-arbeidet i
kommunene. Det er et betydelig behov for såkornmidler til prosjekter
innenfor energi, avfall og biologisk mangfold, samt til informasjons-
og opplæringstiltak, hvor det i et framtidsperspektiv er
spesielt viktig med tiltak rettet mot skoler og barnehager.
I proposisjonens kapittel 4 er det gitt en oversikt
over status for arbeidet med likestilling på Finansdepartementets
område, jf. likestillingslovens § 1 a.
Komiteen tar oversikten
til orientering.
I proposisjonens kapittel 5 er det redegjort
for tilsagnsordningen vedrørende oppfølging
av konkursbo.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
I proposisjonens kapittel 6 er andre fullmakter omtalt.
Komiteen viser til
merknader i kapittel 7 nedenfor når det gjelder de fullmaktene
som skal behandles av finanskomiteen, jf. Innst. S. nr. 4 (2004-2005)
og referat i Stortingets møte 9. november 2004.