Jeg viser til brev av 13.10.04 med vedlegg fra
Stortingets samferdselskomité.
Som en oppfølging av den vedtatte omorganiseringen
av Statens vegvesen pågår det nå en omfattende prosess
i regi av Statens vegvesen med å vurdere tjenestetilbud
og tjenestestruktur innenfor trafikant- og kjøretøyområdet.
Hensyn til effektivisering, desentralisering og brukere av vegvesenets
tjenester står sentralt i dette arbeidet. Arbeidet er en
del av oppfølgingen av forutsetningene som lå til
grunn ved Stortintets behandling av omorganiseringen av Statens
vegvesen.
Nåværende struktur og utforming
av tjenestetilbud på trafikkstasjonene er gammel og basert
på andre samfunnsforhold enn dagens. Et viktig grunnlag
for regionenes forslag er å tilpasse tjenestetilbudet til
de endringene som skjer i samfunnet i forhold til etterspørsel etter
de tjenestene som vegvesenet leverer, publikums behov og teknologisk
utvikling. Det er viktig å få et mer rasjonelt
og differensiert tilbud på de lokale trafikkstasjonene.
Det er blant annet fremlagt forslag om såkalte ambulerende
tjenester. Statens vegvesen tar sikte på å være
representert på offentlige service- kontorer der hvor slike
finnes. I dag opprettholdes kostbare kontrollhaller som i liten
grad brukes. Statens vegvesen har kun 10 pst. av markedet for de
tjenester som etterspørres i forbindelse med kontrollhaller.
Regionenes forslag til endring av trafikkstasjonsstruktur
og tjenestetilbud har vært på høring.
Med bakgrunn i høringen vil et bearbeidet forslag bli forelagt Vegdirektoratet
i løpet av oktober. Direktoratet vil vurdere hvilke konsekvenser
regionenes forslag vil få på nasjonal basis. Samferdselsdepartementet
vil bli orientert før Vegdirektoratet tar en endelig avgjørelse.
Det tas sikte på at strukturen på trafikkstasjonene
vil være avklart innen utgangen av 2004.
Vegdirektoratet forholder seg til forutsetningene
som lå til grunn ved Stortingets behandling av omorganiseringen.
Hensynet til desentralisering er viktig i denne sammenheng. Arbeidet
med å følge opp effektiviseringsprosessen i Statens
vegvesen må være i samsvar med Stortingets forutsetninger.
Servicenivået blir om lag som før, med en mer
effektiv struktur og et mer differensiert tilbud. Omstillingen vil
gi vegvesenet mer kapasitet til kontroller på vegene.