Jeg viser til brev av 08.11.04 fra Stortingets
samferdselskomité.
Det arbeidet Statens vegvesen har satt i gang
for å skape et bedre og mer desentralisert tjenestetilbud
i hele landet er i tråd med Regjeringens ønske
om mer effektiv og moderne statsforvaltning. Som vist til tidligere,
er arbeidet en del av oppfølgingen av forutsetningene som
lå til grunn ved Stortingets behandling av omorganiseringen
av Statens vegvesen.
Dagens struktur på tjenestetilbudet
vil i økende grad framstå som urasjonell og lite
i pakt med de krav samfunnet stiller til en moderne samferdselsetat
og det Statens vegvesens kunder etterspør. Det er således
hensynet til brukerne som står i fokus for omorganiseringen. Formålet
med Statens vegvesens aktivitet på trafikant- og kjøretøyområdet
er jo nettopp å tilby brukerne gode tjenester. Dagens tjenester
og oppgaver har hatt samme hovedstruktur i flere tiår.
De har vært knyttet til lokaliseringen av vegkontor og
trafikkstasjoner, selv om rammebetingelsene, tjenestene og oppgavene
har endret seg betydelig i løpet av perioden.
Etaten har som mål å gi trafikantene
og brukerne et bedre tilbud. Kundene skal få utført
flest mulig tjenester nærmest mulig hjemstedet. Publikum
etterspør flere tjenester på internett og Statens
vegvesen prioriterer utviklingen av elektroniske tjenester. Gjennom
et eget prosjekt skal alle publikumstjenester vurderes i et slikt perspektiv.
Det er lagt ned et systematisk og godt arbeid i Statens vegvesen
med å utarbeide elektroniske tjenester. Statens vegvesen
har som mål å bli en av landets beste og mest
kundevennlige etater med et meget desentralisert tjenestetilbud.
Det må selvsagt også tas hensyn
til at brukere som ikke kan eller ikke ønsker å bruke
elektroniske tjenester skal få et tilbud. Fortsatt vil
det være en del tjenester som naturlig vil være
geografisk knyttet opp til trafikkstasjonene.
Statens vegvesen tar mål av seg til å være
representert i de fleste av landets kommuner der det finnes offentlige
servicekontor, gitt at Vegvesenets tjenester etterspørres.
Både haller og kontorlokaler vil kunne representere en
ressurs for lokalsamfunnet. I de tilfellene der det er aktuelt å legge
ned Statens vegvesens virksomhet, er vegvesenet innstilt på å gå inn
i et samarbeid med de berørte kommunene og det lokale næringsliv
for om mulig å bidra til alternativ virksomhet og en hensiktmessig
utnyttelse av eksisterende lokaler.
Dette er vurderinger som ligger til grunn for
arbeidet med endret trafikkstasjons- struktur og antall trafikkstasjoner
på landsbasis.
Følgende tabell viser antall tjenestesteder
som foreslås å få endret tjenestetilbud
splittet opp i de ulike tjenester som utføres. Tabellen
inneholder ikke oversikt over evt. etableringer i offentlige servicekontor:
Region | Registrering | Førerkort/teori | Praktisk
prøve | Periodisk
kjøre-tøykontroll | Forvaltningskontroll
i hall |
| I dag | Forslag | I dag | Forslag | I dag | Forslag | I dag | Forslag | I dag | Forslag |
Øst | 18 | 14 | 18 | 14 | 19 | 14 | 18 | 10 | 18 | 10 |
Sør | 13 | 9 | 13 | 9 | 13 | 9 | 13 | 7 | 13 | 7 |
Vest | 11 | 11 | 12 | 11 | 11 | 11 | 11 | 8 | 11 | 9 |
Midt | 15 | 14 | 15 | 14 | 15 | 14 | 12 | 10 | 12 | 10 |
Nord | 18 | 17 | 18 | 17 | 23 | 18 | 17 | 6 | 16 | 16 |
Sum | 76 | 65 | 76 | 65 | 81 | 66 | 71 | 41 | 70 | 52 |
Tabellen viser at det er relativt små endringer
som blir foretatt i tjenestetilbudet knyttet til registrering av kjøretøy
og praktiske og teoretiske førerprøver. I tillegg
vil altså Statens vegvesen flere steder tilby denne typen
tjenester gjennom andre kanaler enn en trafikkstasjon. Helt konkret
kan jeg her vise til at Statens vegvesen ønsker å etablere
en egen serviceenhet for trafikant- og kjøretøytjenester
i Follo-området til erstatning for trafikkstasjonen i Drøbak.
I Numedal går Statens vegvesen inn i et samarbeid med kommunene
om deres virtuelle servicesenter. Videre forutsetter jeg at Statens vegvesen
skal være tilstede på Kongsberg, Mandal og Moss
med tilbud som kan gis fra offentlige servicekontor.
De delene av tjenestetilbudet som er knyttet
til bruk av kontrollhaller, reduseres derimot noe. På landsbasis utnyttes
i dag mindre enn 50 prosent av hallkapasiteten, noe som sterkt indikerer
at strukturen på dagens tjenestetilbud ikke er tilstrekkelig
rasjonell og i samsvar med det Statens vegvesens kunder etterspør.
Forvaltningskontroll i hall omfatter teknisk
godkjenning av ikke typegodkjente kjøretøy og
bruktimporterte kjøretøy i tillegg til godkjenning
av kjøretøy som er ombygd, oppbygd eller reparert
etter stor skade. Dette er til en viss grad tjenester som ikke er
avhengige av en kontrollhall drevet av Statens vegvesen for å kunne
tilbys nær kundene. Det ligger som en forutsetning i forbindelse
med en reduksjon i antall trafikkstasjoner som tilbyr denne typen
tjenester, at det også legges opp til å tilby
ambulerende tjenester. Dette kan eksempelvis være at personell
fra Statens vegvesen oppsøker større kunder, som
verksteder og bedrifter, for å foreta kontrollene i deres
lokaler.
Den største reduksjonen i antall tjenestesteder
er foreslått knyttet til tilbud om periodisk kjøretøykontroll.
Dette er en tjeneste som Statens vegvesen tilbyr i konkurranse med
private verksteder og NAFs kontrollstasjoner og hvor det gjennom
mange år har vært en nedgang i etterspørselen
rettet mot vegvesenet etter denne tjenesten, med en særlig
sterk reduksjon de siste årene. Fra 2000 til 2004 er Statens
vegvesens markedsandel av denne typen kontroller redusert fra 10,5
til 7,5 prosent. Statens vegvesen ønsker at det skal finnes
et offentlig tilbud for periodisk kjøretøykontroll,
men for å sikre en mest mulig effektiv utnyttelse av ressursene må tilbudet
i større grad tilpasses den faktiske etterspørselen.
Det er i vurderingene av et framtidig tjenestetilbud om periodisk
kjøretøykontroll også lagt vekt på om
det foreligger et godt privat tilbud av denne tjenesten.
Vedlagte tabeller og kart gir en oversikt over
det framtidige tjenestetilbudet.
I tillegg til det som framgår av tabellene
og kartet vil jeg nevne at det i Region nord forutsettes at periodisk kjøretøykontroll
kan utføres i begrenset omfang i alle haller. Tjenesten
defineres imidlertid ikke som en prioritert oppgave, noe som kan
medføre ventetid. Videre forutsettes det at Egersund trafikkstasjon
beholder en kontrollhall dersom mengden forvaltningskontroller tilsier
at dette er rasjonelt ut fra en vurdering av kompetanse og utnyttelsesgrad.
Endringene i tjenestetilbudet skal skje i takt
med utviklingen og bruken av nye tjenester eller som en konsekvens
av at etterspørselen faller bort. Etterspørselen
etter tjenestene må være på et visst
minimumsnivå for å kunne opprettholdes. Endringer
i bemanningen eller tjenestetilbudet vil altså ikke skje
før oppgaver faller bort som følge av nye rutiner,
nye dataløsninger eller manglende etterspørsel.
Konsekvensene av dette kan bli at nedbemanningen innenfor trafikant-
og kjøretøyområdet kan gå over
noe lengre tid enn det som tidligere har vært forutsatt.
I den grad det er mulig, vil regionene gjennomføre endringene
i løpet av 2005.
Effektiviseringstiltakene vil blant annet medføre
at personell kan frigjøres til andre og mer prioriterte
oppgaver, som for eksempel kontrolloppgaver ute på vegene.
Gevinstene som følge av effektiviseringen skal brukes innenfor
sektoren slik at Statens vegvesen kan tilby bedre tjenester samlet
sett. Vegvesenet vil bruke de virkemidlene som står til
rådighet i omstillingsarbeidet til å utvikle overtalliges
kunnskaper og kompetanse, slik at de skal kunne ta på seg
andre oppgaver i og utenfor etaten.
Statens vegvesen har dessuten lagt til grunn
at tjenestene skal organiseres og lokaliseres på en slik
måte at det er lett å gjøre endringer
når behovene endres. Dette innebærer også at
de tilsatte må være mer mobile, ettersom tjenestene
i størst mulig grad skal utføres der brukerne er.
Dette er også en forutsetning for å kunne utnytte
spesialistkompetansen i alle deler av landet.
Etter eksempel fra Vägverket i Sverige
starter Statens vegvesen også nå et omfattende
prosjekt for å vurdere sin informasjon og tjenesteutførelse
i et bredere publikums- perspektiv (nasjonal kundetjeneste). Dette betyr
at det vil legges meget stor vekt på publikumsservicen
når effektivisering av tjenestene vurderes i tiden fremover.
Statens vegvesen skal evaluere trafikant- og
kjøretøyområdet i løpet av 2005.
De foreslåtte endringer skal bevare og utvide det desentraliserte
tilbudet man har i dag. Vegvesenet vil derfor fortsatt prioritere
utvikling av nye dataløsninger som effektiviserer og bedrer servicenivået
for alle tjenester som Statens vegvesens har ansvar for.
Jeg mener at endringene det legges opp til i
tjenestestrukturen vil ivareta hensynet til nærhet til
brukerne. Som nevnt er det jo nettopp dette hensynet som har hovedfokus
i den omorganiseringen som nå finner sted. Nåværende
tilbud vil i hovedsak bestå inntil de blir avløst
av nye tjenester. Med dette forbeholdet mener jeg å få fram
at det selvsagt må tas hensyn til etterspørselen
etter tjenestene, slik at det kreves et minimumsbehov for opprettholdelse.
I mange tilfeller vil vegvesenets kunder oppleve
en større nærhet og bedret tilgjengelighet til
de aktuelle tjenestene. Dette skyldes både tilbud om elektroniske tjenester
som tidligere har krevd oppmøte på en trafikkstasjon,
og utviklingen mot å utføre kontrollene der kundene
faktisk er, enten på vegen eller i bedriften. Dessuten
legges det opp til en overgang fra trafikkstasjoner til servicekontor.
I forbindelse med arbeidet med å tilby tjenester fra offentlige
servicekontor, har Statens vegvesen etablert et samarbeid med Foreningen
for offentlige servicekontor (FOSK).