| | | (i 1 000 kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett
2005 | St.prp.
nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1
med Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
456 | 40,366 | 331,693 | 407,320 |
Stortinget har vedtatt, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004-2005), et første utbyggingsområde
av et nytt felles radiosamband for nødetatene, - Nødnett.
Første utbyggingsområde planlegges ferdig utbygget
og testet sommeren 2007. Nødnettet skal eies og drives
av et eget forvaltningsorgan under Justisdepartementet.
Post 1 Driftsutgifter foreslås i St.prp.
nr. 1 (2005-2006) bevilget med om lag 52 mill. kroner i 2006 og inkluderer
driftsutgiftene til det nye forvaltningsorganet som skal eie og
drive nødnettet, fra det tidspunkt dette etableres i løpet
av første halvår 2006.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 1 bevilget med 58,822 mill. kroner, jf. forslaget om at nedjustering
av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås tilbakeført.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
foreslås i St.prp. nr. 1 (2005-2006) bevilget med om lag
280 mill. kroner i 2006 og skal dekke investering i radionett, utstyr
til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler for
det første utbyggingsområdet.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 45 bevilget med 348,498 mill. kroner, jf. at forslaget om
nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås
tilbakeført.
Komiteen mener at
de frivillige organisasjonene som blant annet driver redningstjeneste,
er en viktig del av den norske redningstjenesten og som i mange
sammenhenger kan ses på som en integrert del av den samlede
norske beredskapen. Komiteen peker på at
de frivillige organisasjonene i redningstjenesten er avhengige av
et godt samband for å kunne være en effektiv og
god samarbeidspartner for de offentlige nød- og beredskapsetatene.
Komiteen vil vise til Stortingets
behandling av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005) og peker på behovet
for en helhetlig sambandsplan for nød- og beredskapsetatene
mellom organisasjonene og etatene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005), jf. St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 3 (2004-2005), samtykket i at Justis- og politidepartementet
kunne innhente tilbud på nytt felles digitalt samband for
nødetatene. Flertallet forutsetter at første
utbyggingsetappe skal være ferdig utbygget og testet innen
sommeren 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prinsipielt at det bør være større åpning
for alternative eier-, innkjøps- og driftsordninger i forhold
til det nye nødnettet.
Disse medlemmer mener at det
ikke er nødvendig at staten skal stå som eier
av hele nettet. Det vises til at mange av samfunnets oppgaver løses
ved offentlig-privat samarbeid (OPS). Dette kan også være
en av flere muligheter i forhold til alternative eierformer for nødnettet.
Disse medlemmer vil at det skal
stilles krav til god bildeoverføringskapasitet og datakapasitet. Disse
medlemmer mener videre at det er viktig at man legger nødetatenes
behov i dag og i fremtiden til grunn for evalueringen før
den videre utbyggingen.
Disse medlemmer minner om at
det er påbegynt en fulldigitalisering av det landsdekkende
NTM-nettet med amerikansk CDMA-teknologi. Dette vil gi hele landet
- også strøk med spredt befolkning - et 3G-nett for
avanserte mobil- og bredbåndstjenester. Disse medlemmer mener
at denne utbygging av NTM betyr en 3. generasjons mobiltelefoni
med god dekning og bredbånd uansett hvor man befinner seg
i landet.
Disse medlemmer ser klart at
dette nettet og denne teknologien parallelt er svært godt
egnet til å benyttes til Nødnett, Helsenett og
andre særskilte digitale tjenester det offentlige trenger.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er realistisk å kunne etablere et nødnett
langt raskere enn planlagt og samtidlig spare over 4 mrd. kroner
i investeringer og hundrevis av mill. kroner i driftskostnader årlig.