Kystforvaltning utgjør 45 pst. av Fiskeri-
og kystdepartementets totale budsjett. Departementets arbeid på området
omfatter blant annet transportplanlegging, sjøsikkerhet,
oljevernberedskap og navigasjonspolitikk.
Programkategori 16.60 Kystforvaltning omfatter drift,
vedlikehold og investeringer for Kystverket og de elektroniske navigasjonssystemene
som forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet. I programkategorien inngår
også tilskudd til Redningsselskapet.
I strategiplanen "Verdi fra havet - Norges framtid" legger
Fiskeri- og kystdepartementet vekt på tre hovedsatsingsområder:
– Satsingsområdet Verdiskaping og areal skal sikre framkommelighet
og sikker sjøverts ferdsel langs kysten, og sikre arealer
til drift og utvikling av de viktigste havnene.
– Innenfor satsingsområdet Sjøsikkerhet vil Fiskeri- og
kystdepartementet legge til rette for innføring av moderne
IKT innen navigasjonsområdet. I St.meld. nr. 14 (2004-2005)
På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap
legger Regjeringen fram en oversikt over hvilke tiltak som bør
følges opp i årene som kommer.
– Innen satsingsområdet Infrastruktur for sjøtransport - havner
og farleder vil Fiskeri- og kystdepartementet følge
opp St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
slik at sjøtransportens konkurransefortrinn synliggjøres
og underbygges.
Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 24
(2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 ble planrammen for
Kystverket fastsatt til 6 mrd. kroner (2004-verdi) for perioden
2006-2015. Dette gir en samlet ramme på 2,4 mrd. kroner
for Kystverkets handlingsprogram for de fire første årene
av planperioden.
Justert for uttrekk av merverdiavgift på 103,43
mill. kroner, innebærer budsjettforslaget for 2006 en nominell økning
under programkategori 16.60 på om lag 39,1 mill. kroner
eller 3,0 pst. i forhold til saldert budsjett 2005.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår
regjeringen Stoltenberg II at ordningen med uttrekk av merverdiavgift
ikke gjennomføres. På denne bakgrunn foreslås
det å tilbakeføre nedjusteringen på de
berørte drifts- og investeringsbevilgningene.
Regelverket som er etablert for å hindre
terroranslag rettet mot skip og havner representerer en betydelig utfordring
for sjøtransporten, med hensyn til kompetanse og kostnader.
Etter 1. januar 2005 er havnene gitt anledning til å dekke
inn sine kostnader ved sikkerhetsregimet gjennom gebyrfinansiering,
etter nærmere retningslinjer fra Fiskeri- og kystdepartementet.
Kystverket Produksjon ble fra 1. januar
2005 omdannet til aksjeselskap. Det nye selskapet har fått
navnet Secora AS. Hovedoppgaven til selskapet er utbygging og utbedring
av fiskerihavner, farleder og større navigasjonsinstallasjoner.
Aksjekapitalen er 55 mill. kroner, og selskapet eies 100 pst. av
Fiskeri- og kystdepartementet.
Regjeringen vil vurdere om havne- og farvannsloven skal
gis anvendelse for Svalbard.
Spørsmålet om en realisering
av Stad skipstunnel vil bli lagt fram for Stortinget i 2006. En
skipstunnel gjennom Stad vil ha positive virkninger ut fra en sikkerhetsmessig
og regional synsvinkel.
På bakgrunn av Stortingets vedtak i
Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005), jf. St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 3 (2004-2005), har Justis- og politidepartementet igangsatt arbeidet
med å innhente tilbud på etablering av et felles digitalt
radiosamband (nødnett) for nød- og beredskapsetatene.
Justisdepartementet vil i forbindelse med første utbyggingsområde
etablere et eget forvaltningsorgan for å ivareta styring
og kontroll av utbyggingen, foruten at det skal eie og drive nødnettet.
Regjeringen ønsker å utnytte
informasjonsteknologi aktivt i arbeidet med å omstille
offentlig sektor og for å tilby brukerrettede offentlige
digitale tjenester. Regjeringens IT-politikk er beskrevet i "eNorge
2009 - det digitale spranget", som ble lansert i juni 2005. eNorge-planen
skisserer en rekke vegvalg og har etterprøvbare mål
for IT-utviklingen de kommende årene. Regjeringen vil sørge
for et bredt og omfattende tilbud av digitale offentlige tjenester.
Utviklingen av tjenestene skal være drevet av innbyggernes
behov og bidra til å forenkle samhandlingen mellom innbyggerne
og det offentlige. Egnede tjenester skal være tilgjengelig via
flere kanaler i tillegg til Internett, for eksempel mobiltelefon
eller digital-TV.
eNorge 2009 handler om å utnytte og
realisere teknologiens muligheter. Tiltak og prosjekter skal bidra
til å utløse samfunnsmessige gevinster av IT.
eNorge 2009 har tre målområder:
– Enkeltmennesket
i det digitale Norge.
– Innovasjon og vekst i næringslivet.
– En samordnet og brukertilpasset
offentlig sektor.
Gjennom eNorge-planen framgår det at
alle relevante statlige, kommunale og fylkeskommunale tjenester skal
kunne tilbys digitalt senest i 2009.
Regjeringa Bondevik II foreslår eit
samferdselsbudsjett på om lag 20,4 mrd. kroner, inkl. konsekvensane av å innføre
nettoordning for budsjettering og regnskapsføring av meirverdiavgift
i statsforvaltninga. Korrigert for verknaden av å innføre
nettoordninga for føring av meirverdiavgift og eingongsutgifter
i 2005, inneber forslaget til samferdselsbudsjett ein auke på 2,5
pst. eller om lag 510 mill. kroner frå saldert budsjett 2005.
Både løyvingane til Statens vegvesen og Jernbaneverket
aukar.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår
regjeringa Stoltenberg II at ordninga med uttrekk av meirverdiavgift
ikkje blir gjennomført. På denne bakgrunn blir
det foreslått å tilbakeføre nedjusteringa
på dei berørte drifts- og investeringsløyvingane.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår
regjeringa Stoltenberg II ei netto auke i løyvingane til
Samferdselsdepartementet med 428 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet gir ein omtale av nokre viktige
oppfølgingsområde i del I i proposisjonen, uavhengig
av om desse har direkte eller meir indirekte samanheng med forslag
til løyvingar i statsbudsjettet for 2006.
Budsjettframlegget for 2006 gir ein vekst på 361 mill.
kroner eller 4,6 pst. i løyvingane til kollektivtransport
over statsbudsjettet, medrekna bompengar blir det ein auke på 7
pst. målt mot saldert budsjett 2005.
Meirverdiavgift på persontransport
med låg sats vart innført frå 1. mars
2004. Dette har gitt ein avgiftslette for kollektivtransporten.
Regjeringa foreslår å auke meirverdiavgifta på persontransport
frå 7 pst. til 8 pst. frå 1. januar 2006.
Auka sats for avgift vil framleis gi avgiftslette for kollektivtransporten.
I 2004 løyvde fylkeskommunane/Oslo
kommune meir enn 6,7 mrd. kroner til bilruter, fylkesvegferjer, båtruter,
transport for funksjonshemma og sporveg- og forstadsbaner. I Oslo
kommune vart det løyvd 940 mill. kroner til kollektivtransporten
i 2004.
Dei viktigaste tiltaka for å betre
kollektivtransporten i 2006 er:
– Regjeringa
Bondevik II gjer framlegg om å auke belønningsordninga
for betre kollektivtransport og mindre bruk av bil i byområde
med 30 pst. jamført med saldert budsjett 2005, til 150
mill. kroner.
– Samferdselsdepartementet vil
i hausten 2005 leggje fram ein handlingsplan for BRA-programmet (Betre
infrastruktur, Rullande materiell, Aktiv logistikkforbetring). BRA-programmet
vart presentert i St.meld. nr. 24 (2002-2003) Nasjonal transportplan
2006-2015 og er eit program for å gjere kollektivtransport
tilgjengeleg for alle.
– Som eit ledd i arbeidet med
BRA-programmet, gjer Regjeringa framlegg om å starte opp
ei ny ordning med tilskot til kommunar og fylkeskommunar for å sikre
raskare framdrift og betre samordning av arbeidet med betre tilrettelegging
for funksjonshemma. 50 mill. kroner er avsett til ordninga i 2006.
– Samferdselsdepartementet gjer
framlegg om at det blir nytta om lag 750 mill. kroner ekskl. mva.
innanfor ansvarsområdet til Statens vegvesen til kollektivtrafikktiltak
i 2006, når ein ser statlege midlar og bompengar i samanheng.
Dette er ein auke på 90 mill. kroner eller 14 pst., jamført
med saldert budsjett for 2005. 290 mill. kroner av midlane skal nyttast
til å starte bygginga av Bybana i Bergen.
– Samferdselsdepartementet gjer
framlegg om at det blir nytta 1 577 mill. kroner til statleg
kjøp av persontransporttenester med tog i 2006, ein auke
på 75 mill. kroner eller 5 pst. jamført med saldert
budsjett for 2005.
– Samferdselsdepartementet gjer
framlegg om at det blir nytta 4 396 mill. kroner til infrastrukturen
til jernbana i 2006, ein auke på 126 mill. kroner eller 3
pst. jamført med saldert budsjett for 2005. Drift og vedlikehald
er styrkt vesentleg frå saldert budsjett 2005. I St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslår regjeringa Stoltenberg
II ei netto auke på 147 mill. kroner til jernbaneformål,
jf. forslag om å redusere løyvinga til kap. 1350
post 22 Omstruktureringskostnader med 55 mill. kroner.
– Viktige jernbaneprosjekt i 2006
er vidareføring av utbygging av nytt radiokommunikasjonssystem
for jernbana (GSM-R), ombygging av Lysaker stasjon, bygging av dobbeltsporet
Sandnes-Stavanger med nye haldeplassar for persontransport, og bygging
av dobbeltsporet Kolbotn-Ski/ombygging av Ski stasjon.
– Departementet vil arbeide for
at det blir etablert eit landsdekkjande informasjonssystem for persontransport.
Informasjonssystemet skal også leggje til rette for at
funksjonshemma kan få opplysningar om dei rutene som passar
best også for reisande med spesielle behov.
– Departementet vil arbeide for
større bruk av elektroniske billettsystem som gjer at dei
reisande kan bruke eitt reisekort over heile Noreg, i alle transportmiddel
eller transportselskap.
Handlingsprogramma er utarbeidd med utgangspunkt
i retningsliner frå Fiskeri- og kystdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Samla økonomiske ressursar lagt til
grunn i Nasjonal transportplan var på 85,8 mrd. 2006-kroner
i perioden 2006-2009. Av dette var om lag 71,9 mrd. kroner statlege
midlar og om lag 13,9 mrd. kroner brukar-/alternativ finansiering.
På bakgrunn av Stortinget si behandling av Nasjonal transportplan,
vart den økonomiske ramma auka med 2,2 mrd. pr. år.
Auken vart fordelt som følgjer:
– Kystverket
med 0,05 mrd. kroner pr. år
– Statens vegvesen med 1,05 mrd.
kroner pr. år
– Jernbaneverket med 1,0 mrd.
kroner pr. år
– Kollektivtiltak, belønningsordninga
(dep.) med 0,1 mrd. kroner pr. år
St.prp. nr. 1 (2005-2006) for 2006 inneber samla
sett ein oppfølgingsgrad på over 25 pst. når
ein samanliknar med Regjeringa sitt forslag i St.meld. nr. 24 (2003-2004)
og tek utgangspunkt i ei lik årleg fordeling av rammene
i perioden 2006-2009.
Regjeringa har ikkje funne rom for å følgje
opp handlingsprogramma i første år av planperioden
når ein tar utgangspunkt i ei lik årleg fordeling
av planrammene i fireårsperioden. Forslag til statlege
midlar for 2006 er på totalt 17 504 mill. kroner.
Budsjettforslaget inneber ei samla oppfølging av etatane
sine handlingsprogram på 22,3 pst.
I tillegg til dei statlege midla kjem middel
frå brukar- og alternativ finansiering. For Kystverket
er det foreslått 506 mill. kroner i brukarfinansiering,
medan det for annan finansiering av stamvegnettet er foreslått 3 700
mill. kroner for 2006.
Regjeringa har starta arbeidet med Nasjonal
transportplan 2010-2019. Erfaringane frå dei to tidligare meldingane
om Nasjonal transportplan syner at det går for lang tid
frå meldinga blir utarbeidd og lagt fram til planen tek
til å gjelde. Samferdselsdepartementet legg difor opp til å leggje
meldinga fram ved årsskiftet 2008-2009, i staden for i
vårsesjonen 2008.
Finansdepartementet vedtok 23. september
2005 ein revidert rettleiar for samfunnsøkonomiske analysar. Dette
inneber endringar i kalkulasjonsrenta. Den risikofrie renta er senka
frå 3,5 pst. til 2 pst. Det er også gjort endringar
i risikotillegg. Normalt risikotillegg er sett til 2 pst., noko
som gir ei samla kalkulasjonsrente på 4 pst. For prosjekt
som har særskilt stor samfunnsøkonomisk
risiko kan det nyttast ei høgare rente. 6 pst. kan vere
eit føremålstenleg alternativ i slike høve.
På bakgrunn av den nye rettleiaren
frå Finansdepartementet vil Samferdselsdepartementet hausten
2005 gi eigne retningsliner for bruk av kalkulasjonsrente i transportsektoren.
Regjeringa prioriterer transporttryggleik svært
høgt. Til grunn for trafikktryggleikspolitikken ligg ein
visjon om at det ikkje skal skje transportulykker med drepne eller
livsvarig skadde (nullvisjonen).
Det er store skilnader mellom dei ulike sektorane, både
med omsyn til infrastruktur, rullande materiell, styringssystem
og ulykkessituasjonen, medrekna både reell og opplevd risiko.
Vegsektoren skil seg spesielt ut ved å vere dominert av
transporten til privatpersonar. Bl.a. på grunn av dei store
skilnadene, varierer tilnærminga til nullvisjonen svært
mykje mellom transportgreinene.
Alle sektorane har ei felles utfordring i å førebyggje større
ulykker. Det vil difor vere aktuelt å utvide Statens havarikommisjon
for transport frå å gjelde sivil luftfart og jernbane
til også å omfatte veg- og sjøtransport.
Havarikommisjonen vil setje i gang undersøkingar av vegtrafikkulykker
frå 1. september 2005.
Samferdselsdepartementet meiner det er behov
for ei raskare utbygging av det høgtrafikkerte vegnettet
til fire felt, m.a. for å betre trafikktryggleiken.
Innanfor drift og vedlikehald blir trafikktryggleiksretta
tiltak prioritert også i 2006.
Ny føraropplæring vart sett
i verk for alle klassar 1. januar 2005. Det nye opplegget
vil bli fullt ut gjennomført i 2006.
Verknader av planlagde tiltak i 2006 innanfor ansvarsområdet
til Statens vegvesen, er utrekna til om lag 40 færre drepne
eller skadde i vegtrafikken i forhold til 2005.
Regjeringa legg i arbeidet sitt med samfunnstryggleik
og beredskap vekt på å utarbeide ein heilskapleg politikk.
Samferdselsdepartementet vil i arbeidet med samferdselsberedskap
leggje større vekt på ulykker og hendingar i fredstid
som kan føre til store samfunnsmessige konsekvensar, og
der fleire samferdselsgreiner og andre samfunnssektorar er omfatta.
Kap. 1360 Samferdselsberedskap blir foreslått
lagt ned frå 2006, og tildelingane av løyvingar
til oppgåver og tiltak innan samfunnstryggleik og beredskap
i samferdselssektoren blir i størst mogleg grad integrerte
i etatane sine ordinære budsjett.
Samferdselsdepartementet vil følgje
opp eventuelle nye internasjonale forordningar innan det terrorførebyggjande
arbeidet for å sikre nasjonale effektive løysingar
og heilskaplege tiltak.
Samferdselsdepartementet vil føre vidare
arbeidet med å sikre at ein har eit robust transportnett
innan bane, veg, luft og tele.
Samferdselsdepartementet starta i 2005 opp eit
prosjekt for overordna risiko- og sårbarheitsanalyse innan samferdselssektoren.
Prosjektet vil bli ferdigstilt i 2006.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) er det for 2006
til saman foreslått statleg kjøp av tenester for
om lag 3,6 mrd. kroner, ein nedgang på om lag 80 mill.
kroner eller 2,2 pst. frå saldert budsjett 2005. Dette
i hovudsak fordi det ikkje er naudsynt med løyving til
kjøp av posttenester frå Posten Noreg AS i 2006.
Om lag 43 pst. av totalbeløpet avsett
til statleg kjøp av samferdselstenester i 2006, går
til ordninga med kjøp av persontransporttenester med tog.
Den andre store kjøpsordninga, kjøp av riksvegferjetenester,
har også auka kraftig over fleire år og aukar
også frå 2005 til 2006, i hovudsak som følgje
av høg oljepris.
Ifølgje St.prp. nr. 1 (2005-2006) tek
regjeringa Bondevik II i bruk konkurranse som verkemiddel for å få meir
igjen for ressursane som blir brukte.
For å sikre brukarane i heile landet
gode, rimelege og framtidsretta tenester, er det ei jamleg oppgåve å leggje til
rette for vidare utvikling av konkurranse i marknaden for elektronisk
kommunikasjon. Det vil bli ei prioritert oppgåve for Samferdselsdepartementet
i 2006 å følgje opp gjennomførte marknadsanalysar,
og med grunnlag i desse fatte vedtak om verkemiddelbruk som er egna
til å fremje konkurranse.
Auka konkurranse og avvikling av resterande
einerett for Posten Norge, vil vere med på å gi
publikum og næringsliv eit større og betre tilbod
av posttenester til lågare pris.
Innanfor luftfarten er det etablert fri konkurranse. Regjeringa
har ført ein aktiv konkurransepolitikk som medverkar til
at konkurransen blir mest mogleg reell.
Det er etablert konkurranse om produksjonsoppgåvene
i Statens vegvesen. I tillegg har det skjedd ei omstilling og effektivisering
av Statens vegvesen. Effektiviseringsarbeidet vil halde fram.
Når all konkurranseutsetjing er sett
i verk og omorganiseringa av Statens vegvesen er fullført,
vil det gi ei årleg innsparing på om lag 850 mill.
kroner, som kan nyttast til fleire og betre vegar.
Statens vegvesen tek sikte på full
konkurranseutsetting av ferjedrifta innan utgangen av 2009. I 2005
vil om lag 15 ferjesamband bli konkurranseutsette. Samferdselsdepartementet
tek sikte på å lyse ut ytterlegare 15-20 ferjesamband
på konkurranse i 2006. Like mange samband vil årleg
lysast ut i perioden 2007 til 2009 for å oppnå målet
om full konkurranseutsetting i løpet av 2009.
Ifølgje St.prp. nr. 1 (2005-2006) vil
omstillingsarbeidet i Jernbaneverket halde fram dei neste åra
samstundes som tryggleiken blir ivareteken. Samferdselsdepartementet
legg til grunn at alle større produksjonsretta vedlikehaldsprosjekt
blir konkurranseutsette i 2006.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) legg
regjeringa Stoltenberg II til grunn at nye oppgåver innan Jernbaneverket
ikkje blir konkurranseutsett. Regjeringa meiner at oppgåver
som er avgjerande for driftsstabilitet og tryggleik i jernbanenettet
må drivast i regi av Jernbaneverket.
Ifølgje St.prp. nr. 1 (2005-2006) legg
regjeringa Bondevik II opp til gradvis å konkurranseutsette
persontrafikken som inngår i avtalen mellom Samferdselsdepartementet
og NSB om kjøp av persontrafikktenester med tog. Dette
for å medverke til eit meir effektivt og kvalitativt betre
jernbanetilbod.
For 2005 er det føresett at om lag
3,4 mrd. kroner vil bli stilt til disposisjon frå bompengeselskapa.
For 2006 er bidraget også venta å bli om lag 3,4
mrd. kroner. Til samanlikning utgjer forslaget til ordinære
statlege midlar til veginvesteringar om lag 5,8 mrd. kroner (inkl. mva.).
Det er gjennom handsaminga av St.meld. nr. 46 (1999-2000)
lagt opp til at det skal gjennomførast tre prøveprosjekt
for OPS (offentleg-privat samarbeid). I den modellen som er valt
for alle tre prosjekta, vil private selskap finansiere utbygginga
med lån og eigenkapital, og stå for påfølgjande
drift og vedlikehald av anlegget for ein avtala, men tidsavgrensa
periode.
Departementet vil kome med ei samla vurdering
av erfaringane når det er inngått kontrakt på det
siste av prøveprosjekta. Dette vil skje i 2006. Då vil
også det første prøveprosjektet ha vore
i drift ein periode.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) går
det fram at regjeringa Stoltenberg II vil utgreie prosjektfinansiering
for samanhengande utbygging og modernisering av nye veg- og jernbanestrekningar,
og vil komme tilbake til Stortinget på ei eigna måte
på eit seinare tidspunkt.
Finansdepartementet underteikna 10. juni
2005 ein ny rammeavtale for ordninga med ekstern kvalitetssikring
av statlege investeringsprosjekt med kostnadsoverslag
over 500 mill. kroner. Frå 2006 blir det sett i verk ei
ordning for etterprøving av store prosjekt innanfor samferdsel.
Ifølgje St.prp. nr. 1(2005-2006) er
det framleis Samferdselsdepartementet si vurdering at ein i all
hovudsak bør løyse framtidig drift og investering
i Hurtigrutemuseet lokalt/regionalt, og at dette bør
legjast til grunn for det vidare arbeidet.
Samferdselsdepartementet står i dag
som eineeigar av fire selskap; Avinor AS, NSB AS, BaneService AS og
Posten Norge AS. Eigarskapet til Mesta AS vart overført
til Nærings- og handelsdepartementet med verknad frå 1. juli
2005.
I kapittel 4 i St.prp. nr. 1 (2005-2006) blir
det gjort greie for viktige fornyingstiltak og organisasjons- og strukturendringar
under Samferdselsdepartementet.
BaneService AS blei etablert som statleg aksjeselskap
eigd av Samferdselsdepartementet frå 1. januar 2005.
Det er lagt opp til at alle investerings- og
vedlikehaldsprosjekt skal vere konkurranseutsette innan 2007. Vidare
er det lagt opp til at konkurranseutsetjinga av beredskapsavhengige
oppgåver vil bli gjennomført i perioden 2007 til
2009.
Konkurranseutsetjinga fører med seg
eit stort behov for omstilling i Jernbaneverket. Med ein naturleg avgang
på 50 årsverk i året, er det i perioden
2005-2009 i tillegg rekna med eit ekstra behov for nedbemanning på totalt
730 årsverk.
Stortinget har vedteke at einerett til å formidle
postsendingar skal avviklast fullt ut frå 1. januar
2007.
Samferdselsdepartementet har utarbeidd ein strategi for
tele- og transportforsking som skal gjelde for perioden 2006-2009.
Forskingsstrategien skildrar noverande tilstand og trekkjer opp
dei viktigaste utfordringane for kunnskapsutviklinga innanfor tele-
og transportsektoren. Som ledd i arbeidet med strategien, tok departementet
aktivt del i utviklinga av nasjonale strategiar for IKT-forsking
i samarbeid med Norges forskningsråd.
For 2006 foreslår departementet i St.prp.
nr. 1 (2005-2006) å løyve 118,7 mill. kroner til
samferdselsforsking, ein auke med om lag 18 mill. kroner samanlikna med
saldert budsjett 2005. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
vert det foreslått ei auke på 3,0 mill.
kroner.
Samferdselsdepartementet ønskjer å fokusere
innsatsen innan teleforsking på område der norske
miljø har gode sjansar til å nå igjennom
internasjonalt og på område der det er behov for
forsking som styrkjer kunnskapsgrunnlaget for utforming av politikk,
retningslinjer og lovgiving.
Forskingsstrategien innan transportforsking
peikar ut i alt åtte tematiske hovudområde innanfor
transportforsking.
Blant dei åtte områda vil
Samferdselsdepartementet særleg prioritere forsking retta
mot tryggleik, næringslivet sin transport, IKT-bruk og
miljøeffektiv transportteknologi.
Regjeringa legg stor vekt på å avgrense
miljøulempa ved transport. Miljøutfordringane
er særleg knytt til klimaendringar, luftforureining og
støy, vern og bruk av biologisk mangfald, kulturminne og
kulturmiljø. Kostnadseffektive og samordna verkemiddel
er naudsynt for å møte miljøutfordringane.
Redusert bruk av privatbil i byområda er viktig for å redusere
miljøulempa ved transport, og ein større
del av persontransporten bør skje ved hjelp av kollektive
transportmiddel.
Arbeidet med å fremje likestilling
mellom kjønna er viktig på alle politikkområde.
Der det er formålstenleg skal også transportpolitikken
bidra til likestilling mellom menn og kvinner. Vidare skal menn
og kvinner få same høve til å delta i
planlegging og avgjersler innanfor transportområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig å skape en positiv utvikling i hele
landet og vil derfor øke satsingen på samferdsel.
Hovedmålene i samferdselspolitikken skal være økt
trafikksikkerhet, en mer miljøvennlig transport, regional
utvikling og et effektivt og tilgjengelig transportsystem for hele
landet. Samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting, næringsutvikling
og ressursutnyttelse. Det offentlige har ansvar for at det er et
godt og moderne kommunikasjonsnett i hele landet.
Flertallet mener samtidig at
mange former for transport medfører miljøproblemer.
Forbrenning av olje og gass fører til utslipp av klimagassen
CO2, og vegtrafikken er den dominerende
kilden til lokal luftforurensning og støy.
Økt satsing på samferdsel
vil i byer og bynære områder bety en styrking
av vegnettet og kollektivtrafikken, inklusiv jernbane, for å løse
utfordringer knyttet til å skape et godt bymiljø og
en trygg trafikkavvikling. For distriktene betyr dette en prioritering
av utbygging og vedlikehold av vegnettet, opprettholdelse av et
godt riksvegferjetilbud og utbedring av havner og farleier.
Flertallet mener all transport
i Norge skal være trygg, og forutsetter at Regjeringen
vil styrke arbeidet med nullvisjonen som sier at det ikke skal forekomme ulykker
med drepte eller livsvarig skadde i trafikken.
Flertallet er kjent med at Regjeringen
har en pågående gjennomgang av anbud i offentlig
sektor. Flertallet ber Regjeringen i den forbindelse
vurdere tempo og organisering av anbudsprosessen i riksvegferjesektoren.
Flertallet har merket
seg det betydelige antallet klager som har kommet som følge
av manglende vegvedlikehold og manglende brøyting. Flertallet ber Samferdselsdepartementet
følge nøye med på dette i den løpende
vurderingen av Statens vegvesen og de tjenester som er konkurranseutsatt.
Flertallet forutsetter at Nasjonal
transportplan skal gjennomføres i tråd med Stortingets
vedtak. For å nå dette målet vil flertallet understreke
at prosjektfinansiering vil være viktig for sammenhengende utbygging
og modernisering av nye veg- og jernbanestrekninger slik Nasjonal
transportplan legger opp til.
Flertallet er fornøyd
med Regjeringens initiativ i denne sammenheng og ønsker
at utredningen av prosjektfinansiering skal gjennomføres
så raskt at et slikt system kan inngå i finansieringen
av prosjekter for budsjettet for 2007.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II i perioden 2001-2005 gjennomførte en storsatsing
på gode samferdselsløsninger for hele landet.
Veksten er fordelt på flere transportgrener og var rettet
mot mål om bedret fremkommelighet og trafikksikkerhet innen
transportsektoren, samt mål om å bedre miljøet. Økte
samferdselsbevilgninger er også et viktig bidrag for å styrke
verdiskaping og sysselsetting rundt om i landet.
Disse medlemmer vil vise til
at konkurranse i samferdselssektoren skal bidra til et bedre tjenestetilbud
for brukerne og mer effektiv ressursbruk innenfor transport- og
post- og teleområdet. Konkurranseutsettingen av produksjonsvirksomheten
til Statens vegvesen er et godt eksempel på det. Disse
medlemmer viser til at omstilling, modernisering og konkurranseutsetting
innenfor Statens vegvesen gjør at det innen 2008 kan spares
rundt 850 mill. kroner, noe som gir mer penger å bygge
veg for. Prisene har sunket med mellom 10 og 15 pst. Besparelsen
kommer både fra den interne effektiviseringen i Statens
vegvesen og fra konkurranseutsettingen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II i løpet av forrige periode økte
bevilgningene til vegformål med 25 pst. Disse medlemmer viser
til at veginvesteringene i perioden 2002-2005 ble styrket med nesten
20 pst. og at Sem-erklæringens mål for veginvesteringer
er mer enn oppfylt når også de igangsatte OPS-prosjektene
regnes med. Disse medlemmer vil føre en
politikk som bidrar til et transportsystem med høyest mulig
grad av sikkerhet og minst mulig sårbarhet, bygd på en
visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig
skadde i trafikken - nullvisjonen. Disse medlemmer vil spesielt
fremheve det store behovet for statlige midler til rassikringsarbeid. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke kan aksepteres at
menneskeliv går tapt i ras. Disse medlemmer mener
at sikkerheten til de som bor og ferdes i områder med rasfare
må vektlegges, og fremmer forslag om ytterligere økning
av bevilgningene til kapittel 1320 post 31 Rassikring.
Disse medlemmer er særlig
tilfreds med at Sem-erklæringens mål om en økning
for kollektivtransporten på mellom 1,5 og 2 mrd. kroner
er mer enn oppnådd. I løpet av perioden 2002-2005
har kollektivtransporten blitt styrket med over 4 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at bevilgingene til jernbaneformål i forrige stortingsperiode
var større enn noen gang før, med unntak av den
ekstraordinære utbyggingen av Gardermobanen. Disse
medlemmer er godt fornøyd med forslagene fra regjeringen Bondevik
II om ytterligere styrking med 370 mill. kroner av kollektivtransport
i 2006 og at regjeringen Stoltenberg II velger å videreføre
disse forslagene. Disse medlemmer støtter
forslagene om 50 mill. kroner til tiltak for funksjonshemmede gjennom
programmet BRA, bevilgninger til T-banering i Oslo og bybane i Bergen
og ikke minst 150 mill. kroner til belønningsordning for
bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i de fem største
byene. Disse medlemmer viser til at Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre i finansinnstillingen i tillegg
sammen har gått inn for å øke bevilgningen
til belønningsordningen med ytterligere 75 mill. kroner,
totalt 225 mill. kroner. Disse medlemmer vil påpeke
at satsningen allerede gir resultater, og at kollektivtransporten
i samtlige storbyer viser vekst i antall passasjerer og/eller
reduserte takster.
Disse medlemmer er fornøyd
med at det blant annet er avsatt midler til Nordlandsbanen, Lysaker
stasjon, nytt dobbeltspor Sandnes-Stavanger, Brattøra godsterminal
og nytt dobbeltspor Kolbotn-Ski, inkludert ombygging av Ski stasjon
i forslaget fra regjeringen Bondevik II. Disse medlemmer foreslår
at det i tillegg til regjeringen Bondevik IIs forslag bevilges ytterligere
50 mill. kroner til investeringer i jernbanelinjen.
Disse medlemmer understreker
videre viktigheten av å satse på forskning også innenfor
samferdselssektoren og støtter derfor regjeringen Bondevik
IIs forslag om en bevilgning på 118,7 mill. kroner til samferdselsforskning,
noe som er en økning på 18,2 pst. i forhold til
saldert budsjett for 2005, og som videreføres av regjeringen
Stoltenberg II.
Disse medlemmer understreker
at sikkerheten skal ha høyeste prioritet i alle deler av
luftfarten. Disse medlemmer mener det bør
legges til rette for et tilfredsstillende flytilbud i alle deler
av landet. Disse medlemmer vil vise til at en aktiv
konkurransepolitikk, fjerning av passasjeravgiften og forbud mot
bonusprogrammene i innenrikstrafikken har bidratt til å gi
reisende over hele landet et bedre og rimeligere flytilbud. Disse
medlemmer vil òg understreke at Norges geografi
og spredte bosetting tilsier at staten må sørge
for ordninger og tiltak som opprettholder regionale flyruter og
flyplasser som ikke kan drives på kommersielt grunnlag.
Disse medlemmer vil også fremheve
sjøtransportens viktige rolle som transportgren. Sjøtransporten
er dominerende i godstransporten til og fra utlandet. Disse
medlemmer ser det som positivt at det legges til rette for
at havnene utvikles til effektive knutepunkter med god tilknytning
til det landbaserte transportnettet, og at arbeidet for sjøsikkerhet
og beredskap mot akutt forurensning videreføres.
Disse medlemmer forholder seg
til de vedtatte rammer, og støtter i hovedsak de foreliggende
forslag til bevilgninger innenfor rammesum 18. Disse medlemmer ønsker
imidlertid innenfor de foreliggende rammene å gjøre
visse omprioriteringer i forhold til den nye regjeringens forslag:
Disse medlemmer savner en sterkere
satsing på miljøvennlig transport i regjeringen
Stoltenberg IIs budsjettillegg. Disse medlemmer ønsker å styrke kollektivtransporten
i byer og bynære områder ved å øke
belønningsordningen for kommuner og fylker som selv tar
initiativ til økt kollektivtrafikk. Dette er nødvendig
for å styrke kollektivtransportens posisjon, for at kollektivtransporten
skal bygges videre ut og gjøres til et reelt alternativ
til å kjøre bil. Disse medlemmer foreslår
derfor et tillegg på ytterligere 75 mill. kroner bevilget
til denne posten.
Disse medlemmer ønsker
videre å understreke det store behovet for midler til rassikring.
Disse medlemmer vil øke bevilgningene til kap. 1320 post
31 ytterligere, slik at hele 290,2 mill. kroner bevilges til rassikringsarbeid
i 2006.
For å finansiere den økte
satsingen på kollektivtransport og rassikring vil disse
medlemmer begrense den foreslåtte økningen
på kapittel 1320 post 23 til 50 mill. kroner. På kap.
1350 post 30 foreslår disse medlemmer en økning
i forhold til regjeringen Bondevik IIs budsjett på 67 mill.
kroner.
Påplussinger og
kutt i forhold til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 (2005-2006)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 | H, KrF, V |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | 13 655
300 | 13 655
300 (0) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 6 089 200 | 6 064 200 (-25 000) |
| 31 | Rassikring | 265 200 | 290 200 (+25
000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 449 500 | 524 500 (+75 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 200 000 | 275 000 (+75
000) |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | 4 545
200 | 4 470
200 (-75 000) |
| 30 | Investeringer
i linjen | 1 477 000 | 1 402 000 (-75 000) |
| | Sum
utgifter | 23
326 357 | 23
326 357 (0) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 1
881 550 | 1
881 550 (0) |
| | Sum netto | 21 444
807 | 21 444
807 (0) |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. I (2005-2006). I etterfølgende tabell
gis en oppstilling av Fremskrittspartiets prioriteringer i sitt
prinsipale budsjett, og St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Fremskrittspartiets prioriteringer
i sitt prinsipale alternativ til budsjett. (Påplussinger
og kutt i forhold til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1
Tillegg nr. 1 (2005-2006))
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 | FrP |
| | | | |
Utgifter rammeområde 18 |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | 1 268
550 000 | 1 343
550 000 (+75
000 000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 226 220 000 | 261 220 000 (+35 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 43 770 000 | 68 770 000 (+25 000 000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 50 000 000 | 65 000 000 (+15 000 000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | 142 700
000 | 109 300
000 (-33 400 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 600 000 | 86 600 000 (-15 000 000) |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 18 400 000 | 0 (-18
400 000) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 171 200
000 | 129 700
000 (-41 500 000) |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 19 000 000 | 12 500 000 (-6 500 000) |
| 50 | Samferdselsforskning | 118 700 000 | 88 700 000 (-30 000 000) |
| 70 | Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport mv. | 22 300 000 | 17 300 000 (-5 000 000) |
1313 | | Luftfartstilsynet
(jf. kap 4313) | 169 100
000 | 154 100
000 (-15 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 134 500 000 | 124 500 000 (-10 000 000) |
| 22 | Flyttekostnader | 34 600 000 | 29 600 000 (-5 000 000) |
1314 | | Statens
havarikommisjon for transport (jf. kap. 4314) | 32 300
000 | 34 300
000 (+2
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 32 300 000 | 34 300 000 (+2 000 000) |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | 13 655
300 000 | 18 959
300 000 (+5
304 000 000) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 6 089 200 000 | 7 314 200 000 (+1 225 000 000) |
| 24 (ny) | Grusvegpakke, fylkesveger | 0 | 200 000 000 (+200 000 000) |
| 29 | Vederlag til OPS-prosjekter | 258 400 000 | 358 400 000 (+100 000 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 420 100 000 | 8 642 100 000 (+4 222 000 000) |
| 31 | Rassikring | 265 200 000 | 415 200 000 (+150 000 000) |
| 60 | Forsøk | 885 400 000 | 50 400 000 (-835 000 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 355 000 000 | 1 597 000 000 (+242 000 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 449 500
000 | 354 500
000 (-95 000 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 200 000 000 | 100 000 000 (-100 000 000) |
| 72 (ny) | Hurtigrutemuseet | 0 | 5 000 000 (+5 000 000) |
1350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 4350) | 4 545
200 000 | 3 198
200 000 (-1 347 000
000) |
| 22 | Omstrukturering | 55 000 000 | 90 000 000 (+35 000 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 2 937 200 000 | 2 097 200 000 (-840 000 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 1 477 000 000 | 935 000 000 (-542 000 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 577
000 000 | 777 000
000 (-800 000 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 577 000 000 | 777 000 000 (-800 000 000) |
1354 | | Statens
jernbanetilsyn (jf. kap. 4354) | 33 700
000 | 35 700
000 (+2
000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 33 700 000 | 35 700 000 (+2 000 000) |
1380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 4380) | 241 800
000 | 226 800
000 (-15 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 157 100 000 | 147 100 000 (-10 000 000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 26 500 000 | 21 500 000 (-5 000 000) |
1508 | | Spesielle
IT-tiltak | 100 327
000 | 120 327
000 (+20
000 000) |
| 50 | Tilskudd til
høyhastighetskommunikasjon | 69 024 000 | 89 024 000 (+20 000 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 18 | 23
326 357 000 | 26
382 457 000 (+3
056 100 000) |
Inntekter rammeområde 18 |
4350 | | Jernbaneverket
(jf. kap. 1350) | 391 200
000 | 424 700
000 (+33
500 000) |
| 1 | Kjørevegsavgift | 33 500 000 | 67 000 000 (+33 500 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 18 | 1
881 550 000 | 1
915 050 000 (+33
500 000) |
| | Sum netto
rammeområde 18 | 21 444
807 000 | 24 467
407 000 (+3
022 600 000) |
Disse medlemmer viser til at
tabellen med Fremskrittspartiets tillegg ikke viser Fremskrittspartiets
totale satsning. Disse medlemmer viser derfor til
Fremskrittspartiets generelle merknader under kap. 1320.
Disse medlemmer vil for øvrig
henvise til eget utenlandsbudsjett som er en del av Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag for 2006. Utenlandsbudsjettet omfatter midler til
vegbygging og midler avsatt til forbedret samferdselssikkerhet.
Midlene til vegbygging inngår i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2006.
Disse medlemmer prioriterer midlene
til samferdselssikkerhet slik: Oppstart bygging av Stad skipstunnel,
oppstart bygging av ny seilingsled til Bergen havn, oppstart Breivikstrømmen,
oppstart utbedring av innseilingen til Ulvan, oppstart utdyping
av Strand havn og til forsert arbeid med andre nyanlegg, større vedlikehold
og utstyrsanskaffelser innenfor Kystverkets handlingsplaner 2006-2009.
Midlene gjøres overførbare.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om gjennomføring av flere OPS-prosjekter."
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en melding om norsk luftfart som oppfølging av Norsk
luftfartsplan 1998-2007 (St.meld. nr. 38 (1996-1997))."
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en melding om utvidelse av Statens havarikommisjon for transport
til også å omfatte sjøfart i løpet
av første halvår 2006."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om flerårige budsjetter for å sikre budsjettmessig
oppfølging av de nasjonale transportplanene."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om egen utbyggingsplan og egen finansiering for spesielt store
utbyggingsprosjekt innenfor samferdselsområdet og som har
spesiell nasjonal betydning."
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en ekstern evaluering av planprosess og metodikk knyttet til forrige
Nasjonal transportplan (NTP 2002-2011)."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om alternativ bruk av riksvegmidler og bompenger til infrastruktur
for skinnegående kollektivtransport."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om styring av store offentlige investeringsprosjekter innenfor samferdselssektoren."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem egen sak om nasjonal plan for rassikring av veger med prioritering av
konkrete prosjekter og forpliktende statlig finansiering."
"Stortinget ber Regjeringen snarest
sikre en slepebåtkapasitet langs hele norskekysten med
en normal responstid på 6 timer, og maksimalt 12 timer
basert på seilingsleden langs kysten."
"Stortinget ber Regjeringen øke
takten i bredbåndsutbyggingen slik at målet om
bredbånd til alle husstander, bedrifter og offentlige institusjoner
kan innfris innen 2007. Det fremlegges en årlig statusrapport
for Stortinget."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om å opprette et bredbåndsfond i
Revidert nasjonalbudsjett for 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prinsipielt at det bør være større åpning
for alternative eier-, innkjøps- og driftsordninger i forhold
til det nye nødnettet.
Disse medlemmer mener at det
ikke er nødvendig at staten skal stå som eier
av hele nettet. Det vises til at mange av samfunnets oppgaver løses
ved offentlig-privat samarbeid (OPS). Dette kan også være
en av flere muligheter i forhold til alternative eierformer for nødnettet.
Disse medlemmer minner om at
det er påbegynt en fulldigitalising av det landsdekkende
NTM-nettet med amerikansk CDMA-teknologi. Dette vil gi hele landet
- også strøk med spredt befolkning - et 3G-nett for
avanserte mobil- og bredbåndstjenester. Slik disse medlemmer ser
det, betyr denne utbygging av NTM en 3. generasjons mobiltelefoni
med god dekning og bredbånd uansett hvor man befinner seg
i landet.
Disse medlemmer ser klart at
dette nettet og denne teknologien parallelt er svært godt
egnet til å benyttes til Nødnett, Helsenett og
andre særskilte digitale tjenester det offentlige trenger.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er realistisk å kunne etablere et nødnett
langt raskere enn planlagt og samtidlig spare over 4 mrd. kroner
i investeringer og hundrevis av mill. kroner i driftskostnader årlig.
Disse medlemmer minner
om at befolkning og næringsliv har behov for en konkurransedyktig
sjøtransport. Dette vil være av vesentlig betydning
for å sikre dagens og fremtidens bosetting og næringsliv
langs kysten.
Disse medlemmer mener at sikker
transport på havet og langs kysten er en forutsetning og
av avgjørende betydning for at næringslivet skal
bestå, særlig tatt i betraktning at Norge er et
langstrakt land med mange og lange fjorder. Båten som transportmiddel
er effektiv og er derfor en viktig del av norsk samferdsel.
Disse medlemmer mener at sikker
transport langs kysten og på havet er av avgjørende
betydning. Derfor er det viktig at arbeidet med utbygging, merking
og utdyping av farleder bør skje på en mer effektiv måte.
På kort sikt er utbedringsbehovet av farleder på 300-400
mill. kroner. Disse medlemmer ønsker derfor å satse
på en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår,
og legger til grunn at økt bruk av konkurranse vil frigjøre
midler slik at utbedring av farledene kan fremskyndes.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en viktig og nødvendig redningstjeneste og beredskap -
herunder oljevernberedskap - langs hele kysten.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
at havnene får gode rammevilkår, og at avgifter
kun skal kreves inn etter selvkostprinsippet. På bakgrunn
av det høye kostnadsnivået i Norge må man
ta vare på alle muligheter for billig og effektiv varetransport. Disse medlemmer mener
også at offentlige og private havner må likestilles.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i samferdselspolitikken vil arbeide for
miljø, sikkerhet, transportøkonomi og fremkommelighet.
Disse medlemmer mener at transport
av varer og passasjerer derfor bør skje i form av fri konkurranse.
Disse medlemmer prioriterer fortsatt
satsing på veg og følger derfor opp den totale
rammen for vegvedlikehold og veginvesteringer i henhold til Fremskrittspartiets
primærforslag i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal
transportplan (NTP) på rundt 7,5 mrd pr. år
i perioden.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at konkurransen mellom de forskjellige transportformer
skal skje uten kryssubsidiering mellom de forskjellige transportformene,
og har størst fokus på de mest hensiktsmessige
transportmidlene i forhold til de transportoppgavene som skal løses.
Dette vil, slikdisse medlemmer ser
det, gi en mer kostnadseffektiv bruk av offentlige ressurser innenfor
samferdsel, og i tillegg føre en mer rettferdig fordeling
av kostnadene mellom de ulike transportformene.
Disse medlemmer legger til grunn
i sine vurderinger av prosjekter at disse skal være lønnsomme,
noe som innebærer at de har høy nytte-/kosteffekt.
Til dette benyttes en kalkulasjonsrente.Disse
medlemmer minner om at denne kalkulasjonsrenten frem til
nylig var særdeles høy og varierte alt etter transportform
- fra 5 pst. for kollektivreiser til 10 pst. for luftfart. For veginvesteringer
var renten 8 pst., som derved fremførte kollektivtransport
som "lønnsomt".
Disse medlemmer vil vise til
at for noen måneder siden ble kalkulasjonsrenten for veginvesteringer satt
til 4 pst. Disse medlemmer ser herved den enorme
betydning dette vil få for fremtidige investeringer i norske
vegprosjekter. Disse medlemmer mener derfor at veginvesteringene
må økes betydelig i årene fremover idet
myndighetenes prosjektkalkyler nå mer enn noen gang før,
viser at investering i veg er en lønnsom samfunnsøkonomisk
investering. Disse medlemmer mener at det derfor
er naturlig å revurdere en rekke samferdselsprosjekter
som tidligere ble definert som ulønnsomme med bruk av altfor
høy kalkulasjonsrente, samt øke investeringsvolumet.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår
for å sikre en effektiv og levedyktig transportnæring,
slik at ikke de store utenlandske transportører får
fritt spill på vårt innenlandske transportmarked,
og for å unngå at norske transportører
flagger ut til billigere land. Disse medlemmer mener
at sikring av norske arbeidsplasser i både by- og landdistrikter
blir en naturlig konsekvens hvis rammevilkårene er stabile
og levelige.
I et land som Norge med lange avstander og spredt bosetting,
menerdisse medlemmer at
et godt utbygd vegnett med høy standard vil være
avgjørende for at landets næringsliv vil kunne
fungere på en effektiv måte.
Disse medlemmer ønsker å prioritere
investeringer og vedlikehold på vegnettet høyest.
Videre vil muligheten for bruk av bil, både til arbeidsformål
og rekreasjon, være positiv og bedre den enkeltes og familienes
livskvalitet. Disse medlemmer minner om at bilen
i konkurranse med jernbanen, har overlegne konkurransefortrinn som
hurtighet, fleksibilitet, og ikke minst, økonomi.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen med at samferdselen stadig får reduserte andeler
av Nasjonalbudsjettet, og legger til grunn i sitt forslag til statsbudsjett
for 2006 at denne trenden snus og at det i fremtiden satses mer
på utbygging av vegnettet.
Disse medlemmer mener konkurranse
er et sunt virkemiddel for å få best mulig produkt
ut av minst mulige ressurser. Samferdsel egner seg særdeles
godt for konkurranse, ogdisse
medlemmer ønsker å bruke dette virkemiddel
i størst mulig utstrekning og hvor det er formålstjenlig.
Disse medlemmer ønsker
at kollektive transporttilbud i størst mulig grad skal
utføres av private bedrifter etter markedsøkonomiske
prinsipper. I de områder hvor det ikke er mulig å drive
kollektivtransport med overskudd og hvor det offentlige av spesielle grunner ønsker å opprettholde
dette med subsidier, menerdisse
medlemmer at tilbudet skal basere seg på konkurranse
mellom transportselskapene på anbudsbasis.
Disse medlemmer viser
til at konkurransen på det innenlandske markedet har ført
til en kraftig reduksjon i prisnivået for flyreiser. Disse
medlemmer mener at fokus på fjerning av konkurransehindrende regler
må fortsette, med lavere priser og bedre tilbud på flyreiser
som mål.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
et godt flytilbud rundt om i landet, men dette tilbudet må basere
seg på konkurranse og til enhver tid være tilpasset
det reelle behov for flytransport.
Disse medlemmer minner om at
omdanningen av Luftfartsverket til Avinor AS har stabilisert kostnadene,
og på sikt bør føre til reduksjon i flyavgiftene, noe
som igjen vil gi lavere flypriser til forbrukerne.
Disse medlemmer registrerer at
Samferdselsdepartementet skal foreta en evaluering av omstillingen
i norsk luftfartspolitikk første halvår 2006,
herunder også Avinors selskapsform. Disse medlemmer mener
at Avinor AS bør driftes som et "non profit"-selskap" hvor
et overskudd tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter.
Disse medlemmer understreker
igjen at flysikkerheten er styrende for effektivisering og omorganisering,
herunder at best tilgjengelig utstyr brukes og at tilstrekkelig
kvalifisert mannskap finnes.
Disse medlemmer vil derfor vurdere
hvorvidt Avinors selskapsform er optimal for fremtidig styring av
norsk luftfart, i denne sammenhengen bør en oppsplitting
av selskapet vurderes.
Disse medlemmer mener at hvis
ulønnsomme flyplasser skal opprettholdes, må dette
gjøres ved bevilgninger over statsbudsjettet og ikke gjennom
et system hvor andre flypassasjerer må betale en ekstra flyplassavgift,
slik systemet har vært frem til i dag.
Disse medlemmer er
sterke tilhengere av en moderne jernbane som følger opp
jernbanens tradisjon som samfunnsbygger. Disse medlemmer ønsker en
politikk som vil bidra til å sette jernbanen i stand til å møte
de utfordringene og den konkurransen som eksisterer og bare vil
forsterkes. Disse medlemmer erkjenner at dette også innebærer
at det fattes mindre populære avgjørelser. Flere
har tegnet et bilde av at Fremskrittspartiets jernbanepolitikk vil
bety slutten for jernbanen, påstander som i sin helhet
bygger på fordommer og manglende tro på norsk
jernbanesektor.
Disse medlemmer vil vise til
at det i løpet av de siste årene har blitt gjennomført
en rekke utredninger for å se på hvilke deler
av jernbanenettet som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt,
og resultatene på enkelte strekninger er svært
klare. Econ-rapporten "Trafikksvake jernbanestrekninger" fra 2002-2003
gir klare svar: Disse medlemmer er av den oppfatning
at jernbanen i større grad bør få legge
ned disse strekningene, og konsentrere seg om de strekningene hvor
man har sjanse til å bli samfunnsøkonomisk lønnsom.
Dette vil også bety at man vil få større
effekt av hver offentlig krone som skytes inn i den norske jernbane,
noe som for disse medlemmer er et sentralt punkt. Disse
medlemmer ønsker å understreke at begrepet
samfunnsøkonomisk lønnsomt innebærer faktorer
som miljø, ulykker osv. i beregningene.
Disse medlemmer mener at jernbanen
har et behov for å forholde seg til konkurranse, slik de
andre transportsektorene for lengst har måttet gjøre.
Dette er ikke noe negativt, men kan være det som trengs
for å vitalisere jernbanen og bidra til å gjøre
den samfunnsøkonomisk lønnsom.
Disse medlemmer ser det ikke
som sin oppgave å ivareta jernbanen for jernbanens egen
skyld, men påse at innbyggerne får et kostnadseffektivt
og godt transporttilbud. Disse medlemmer har stor
tro på at jernbanen også i fremtiden vil utgjøre
en sentral del av Norges infrastruktur, på de strekninger
der jernbanen gjennom konkurranse kan utnytte sine komparative fordeler.
Disse medlemmer mener
at ferjedrift er en naturlig del av det offentlige vegnettet og
følgelig er et offentlig ansvar. Imidlertid bør
private ferjeselskaper stå for selve driften etter anbudsprinsippet.
Disse medlemmer ønsker
derfor at det blir full konkurranse om ferjedrift, og at besparelsene
med dette kommer kundene til gode gjennom lavere billettpriser.
Disse medlemmer har registrert
at flere eksportører og trafikkselskaper rundt om i landet
klager på at det er for få ferjeavganger, noe
som fører til ekstra kostnader for næringslivet.
Dette fører igjen til at de taper i konkurransen med andre
og med utlandet. Disse medlemmer foreslår
derfor at det bevilges mer penger til ferjedrift slik at anløpsfrekvensen
kan øke. Dette vil spesielt styrke næringslivet
i Distrikts-Norge.
Disse medlemmer understreker
at der det ut fra samfunnsmessige årsaker er viktig å opprettholde ulønnsomme
ruter, skal disse gjøres lønnsomme ved statstilskudd,
og legges ut på anbud.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag for 2006.
Disse medlemmer viser
til at bevilgningen til veginvesteringer etter Regjeringens fremlagte
budsjettforslag, ligger over 800 mill. kroner lavere enn flertallsvedtaket
i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer understreker
nok en gang at etterslepet i bevilgninger til vegformål
er betydelig og fortsetter å øke med et anslag
på over 11 mrd. kroner i 2006.
Dette er ikke akseptabelt for disse medlemmer som ønsker å videreføre
budsjettnivået på 7,5 mrd. kroner årlig
til vegformål for perioden 2006-2015 - tall som baserer
seg på Fremskrittspartiets primærforslag i Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015.
Disse medlemmer vil derfor satse
på vegvedlikehold og å øke denne bevilgningen
med 1 225 mill. kroner. Disse medlemmers forslag
til fordeling av riksvegmidler på stamvegruter og fylker
går fram av tabellene nedenfor.
Disse medlemmerviser
til at fordelingen av rammetillegg til stamveger er basert på Fremskrittspartiets
primære forslag til budsjettramme i Innst. S. nr. 240 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015, hvor Fremskrittspartiets fordeling
av ressursene til stamvegene i denne 10-årsperioden er
brukt som fordelingsnøkkel.
Disse medlemmer bemerker at denne
fordeling uttrykker de årlige gjennomsnittlige investeringer
over de neste 10 år for hver korridor/riksveg.
Slik disse medlemmer ser det, vil imidlertid dette
gi et skjevt bilde når man ser tallene for de enkelte stamvegene.
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiets totale årlige ramme står
fast, men partiets prioriteringer for de enkelte stamvegene må til
enhver tid kunne finne sted. I praksis betyr dette at de beløp
som er satt opp under de enkelte stamvegene, årlig vil
kunne overføres innbyrdes på grunnlag av de til
enhver tid gjeldende prioriteringer for å sikre effektiv
fremdrift av igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer understreker
at Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan i utgangspunktet
vil være basis for grunnlaget til fordeling inntil en ny
oppdatert Nasjonal transportplan blir vedtatt.
Disse medlemmer viser til at
fordelingen til fylkesfordelt rammetillegg er basert på Fremskrittspartiets
primære forslag til budsjettramme i Innst. S. nr. 240 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015, hvor Fremskrittspartiets fordeling
til fylkesfordelt ramme i denne 10-årsperioden er brukt
som fordelingsnøkkel.
Disse medlemmer viser til at
denne fordelingen uttrykker de årlige gjennomsnittlige
investeringer over de neste 10 år for hvert enkelt fylke.
Imidlertid vil dette gi et skjevt bilde når man ser dette
for det enkelte år.
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiets totale årlige ramme står
fast, men prioriteringene for de enkelte fylker vil til enhver tid
kunne finne sted. I praksis betyr dette slik disse medlemmer ser
det, at de beløp som er satt opp under de enkelte fylker,
vil kunne overføres innbyrdes årlig på grunnlag
av de til enhver tid gjeldende prioriteringer for å sikre effektiv
fremdrift av igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer viser til at
Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan vil være
utgangspunktet for grunnlaget til fordeling inntil ny oppdatert Nasjonal
transportplan blir vedtatt.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på stamvegruter. (Mill.kr.)
Korridor | Strekning | FrPs forslag
til økning 2006 |
1 | E6 Riksgrensen/Svinesund
- Oslo | 80,8 |
| | |
2 | E18 Riksgrensen/Ørje
- Oslo | 242,8 |
| Rv2 Riksgrensen/Magnor
- Kløfta med tilknytninger | 121,4 |
| Rv35 Jessheim - Hønefoss
- Hokksund | 36,3 |
| | |
3 | E18 Oslo - Kristiansand | 525,8 |
| Rv23 Lier - Drøbak
- Vassum | 20,3 |
| Rv150 Ulvensplitten - Tjernsmyr | 40,6 |
| | |
4 | E39 Kristiansand - Stavanger
- Bergen | 315,4 |
| E39 Bergen - Ålesund
med tilknytninger | 131,8 |
| E39 Ålesund -
Trondheim | 63,9 |
| Rv13 Jøsendal
- Voss | |
| Rv9 Kristiansand - Haukeligrend | 8,2 |
| | |
5 | E134 Drammen - Haugesund | 269,6 |
| E16 Sandvika - Bergen | 137,4 |
| Rv7/52 Hønefoss
- Gol - Borlaug | 16,0 |
| Rv36 Seljord - Eidanger | 19,2 |
| | |
6 | E6 Oslo - Trondheim | 794,0 |
| Rv15 Otta - Måløy | 24,2 |
| E136 Dombås - Ålesund | 56,6 |
| Rv3 Kolomoen - Ulsberg | 48,4 |
| Rv4 Oslo - Mjøsbrua | 105,4 |
| Rv70 Kristiansund - Oppdal | 8,2 |
| | |
7 | E6 Trondheim - Fauske med
tilknytninger | 647,2 |
| | |
8 | E6 Bodø - Nordkjosbotn
med tilknytninger | 404,4 |
| E6 Nordkjosbotn
- Kirkenes med tilknytninger | 202,2 |
| Sum | 4 320,1 |
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning til fylkesfordelt ramme. (Mill.
kr.)
| FrPs forslag
til økning 2006 |
Østfold | 81,2 |
Akershus | 174.2 |
Oslo | 174,2 |
Hedmark | 93,0 |
Oppland | 93,0 |
Buskerud | 93,0 |
Vestfold | 110,3 |
Telemark | 139,4 |
Aust-Agder | 58,2 |
Vest-Agder | 58,2 |
Rogaland | 81,3 |
Hordaland | 46,5 |
Sogn og Fjordane | 46,5 |
Møre og Romsdal | 69,7 |
Sør-Trøndelag | 58,2 |
Nord-Trøndelag | 58,2 |
Nordland | 69,7 |
Troms | 58,2 |
Finnmark | 34,8 |
Sum | 1 597,8 |
Disse medlemmer har registrert
at et stort antall av fylkesvegene i Norge fremdeles ikke har fast
dekke. Disse medlemmer ønsker derfor å etablere
en "grusvegpakke" på 200 mill. kroner som har som målsetting
at fylkesveger skal få fast dekke samt oppgradert bæreevne.
De første utbedringene skal skje hvor det er stor næringsvirksomhet
og eksportindustri.
Disse medlemmer ønsker
opptrapping av OPS-prosjekter og har øket denne posten
med 100 mill. kroner.
Sikkerheten på våre veger
må forsterkes og disse medlemmer ønsker
at budsjettposten for rassikring blir økt med hele 150
mill. kroner.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning til rassikring (jf. kap. 1320 post
31). (Mill.kr.)
| St.prp. nr.
1 (2005-2006)
med Tillegg nr. 1 | FrPs forslag
til økning
2006 |
Vest-Agder | 37 | 10 |
Rogaland | 24 | 12 |
Hordaland | 74 | 25 |
Sogn og Fjordane | 15 | 12 |
Møre og Romsdal | 38 | 10 |
Nord-Trøndelag | 37 | 10 |
Nordland | 48 | 15 |
Troms | 6 | 6 |
Fordeling
for hele landet etter prioritering og straksbehov | | 50 |
Sum | 279 | 150 |
Disse medlemmer er positive til
at private bygger, finansierer og vedlikeholder nye vegprosjekter gjennom
OPS-ordninger (offentlig-privat samarbeid). Det er imidlertid en
forutsetning at staten betaler kostnadene for slike utbygginger
ved at passerende biler registreres ved optisk lesning, og at regningen
sendes staten. Disse medlemmer forutsetter videre
at når vegen er nedbetalt, overtar staten vegen vederlagsfritt.
Som det fremgår under ovennevnte avsnitt
om ferjetransport, har disse medlemmer fremmet er
forslag om en økning på 242 mill. kroner til kjøp
av riksferjetjenester.
Disse medlemmer minner om at
Norge er et land med lange avstander og spredt bebyggelse. For å utligne
ulempene med å ligge langt fra markedene, er det en nødvendighet å ha
et bedre utbygd vegnett enn land man konkurrerer med. Dessverre
er det motsatte tilfellet.
Slik disse medlemmer ser det,
ligger Norge langt etter de fleste europeiske land. Bevilgningene
til vegformål har gjennom flere år gått
reelt ned, samtidig har trafikkveksten vært sterk, og ulykkesfrekvensen fremdeles
negativ.
For disse medlemmer er det åpenbart
at det er en klar sammenheng mellom mindre penger til vegformål
på den ene siden og økt trafikk og altfor mange ulykker
på den andre siden.
Disse medlemmer ønsker
derfor å forsere utbyggingen av vegnettet i Norge samt
forbedre vegvedlikeholdet.
Disse medlemmer mener dette vil
føre til langt færre ulykker og et mer lønnsomt
næringsliv. Spesielt vil dette virke positivt for næringsliv
og befolkning i Distrikts-Norge slik disse medlemmer ser
det.
Disse medlemmer er bekymret over
at en stadig større del av investeringsmidlene innen vegsektoren bompengefinansieres. Disse
medlemmer minner om at i 1990 utgjorde inntektene fra bompenger
1,0 mrd. kroner, mens estimatet for 2006 vil ligge på hele 3,7
mrd. kroner.
[Bilde:fig3.1]
Kilde: Vegdirektoratet
Selv om disse medlemmer er imot
bompengefinansiering, vil det være naturlig at de midler
som er innbetalt gjennom bompengestasjoner, brukes til veginvesteringer
og ikke til kollektivløsninger, i tillegg til at disse
midlene brukes i de områdene hvor de er blitt innkrevd.
Den stadig økende bruk av bompenger,
som i realiteten er en ekstra avgift for bilisten, går disse
medlemmer på det sterkeste mot.
Disse medlemmer viser til at
Norge har et for dårlig utbygd vegnett til å betjene
sin befolkning og de mange næringer.
Et førsteklasses og sikkert vegnett
er avhengig av at investeringstakten økes vesentlig. Disse
medlemmer mener at et minimum bør være
at handlingsprogrammet oppfylles.
Disse medlemmer vil understreke
at budsjettforslaget fra Regjeringen viser en reell nedgang og en kraftig
nedprioritering av en sektor som er et grunnleggende fundament for
videreutvikling, vekst og sikring av arbeidsplasser i Norge.
Disse medlemmer ser tydelig at
budsjettet følger trenden fra de mange foregående år,
med tilbakegang med det resultat at nødvendig vedlikehold
ikke blir utført, igangsatte anlegg drives urasjonelt og
nye anlegg blir ikke startet.
Disse medlemmer minner om at
konsekvensene av en slik kortsiktig politikk er at det nå er
flere ansatte i anleggsbransjen som enten "går på tomgang"
eller er ledige.
Disse medlemmer ønsker å sette
disse i arbeid slik at landet kan bygges videre. Dersom samferdselsbudsjettet
ikke får økte midler, er disse medlemmer redd
for at en relativt stor andel av anleggsnæringens arbeidskraft
og kompetanse gradvis går tapt.
Disse medlemmer vil videre peke
på at anleggsnæringen i stor grad er en distriktsnæring,
og når det er ledig kapasitet, vil det heller ikke bli
press i landets økonomi når det tilføres økte
bevilgninger til vedlikehold av eksisterende vegnett samt start
av nye anlegg utover det som er foreslått av Regjeringen.
Disse medlemmerviser
til Dokument nr. 8:6 (2005-2006) fra stortingsrepresentantene Per
Sandberg, Arne Sortevik og Magnhild Holmberg om å slette gjelden
til bompengefinansierte samferdselsprosjekter.
Disse medlemmer mener at satsing
på elektronisk kommunikasjon krever utbygging av digitale
høyhastighetsnett med stor båndbredde over hele
landet.
Disse medlemmer mener videre
at utbygging av bredbåndnett er en nødvendig forutsetning
for å kunne satse på allsidige kunnskapsbaserte
tjenester over hele landet.
Disse medlemmer anser det som
naturlig at private aktører og investorer blir hovedansvarlige
i utformingen av landets nye "vegsystem", som denne elektroniske
kommunikasjonen til slutt vil utgjøre.
Slik disse medlemmer oppfatter
situasjonen, bør statens rolle i denne prosessen i hovedsak
være som tilrettelegger og regulator.
Disse medlemmerunderstreker
at det er særdeles viktig at det er konkurranse om leveransene
over infrastrukturen, noe som må sikres gjennom statens rolle
som regulator.
For en del områder av landet er det
uforholdsmessig dyrt å bygge ut bredbånd, men disse
medlemmer vil likevel legge til rette for at en slik utbygging
skjer.