For kapittel og poster som ikke er
nevnt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter
seg til budsjettforslaget.
| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett
2005 | St.prp.
nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1
med Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1062 | 1 230,13 | 1 163,99 | 1 268,55 |
4062 | 550,25 | 550,78 | |
Hovedutfordringene for Kystverket er å:
– utvikle
og vedlikeholde oppmerking og navigasjonsinstallasjoner slik at
sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede
situasjoner
– utvide overvåkingen
av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med
spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende
last
– utforme en enhetlig standard
for farledene med utfyllende seilingsregler som tar hensyn til utvikling
av skipstyper, nye navigasjonshjelpemidler og endrede trafikkmønstre
– etablere og vedlikeholde utstyr
for bekjempelse av oljeforurensning
– følge opp offentlige
og private trafikkhavner i forhold til krav og kriterier i Nasjonal
transportplan
– legge til rette for intermodale
løsninger gjennom samarbeid med andre transportetater,
lokale myndigheter og private aktører
– bidra til at fiskerihavnene
inngår som nyttig infrastruktur i samarbeid med lokale/regionale
myndigheter og brukere
– avvikle ikke-næringsaktive
fiskerihavner.
Justert for mva.-uttrekk på 45,21 mill.
kroner innebærer dette en realøkning på 13,7
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005. Realøkningen
er knyttet til økte kostnader slepefartøy (5,7
mill. kroner eks. mva.) og økt innsats knyttet til oljevernberedskap.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås nedjusteringen
av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) tilbakeført. Samlet
satsing på oljevernberedskap i 2006 utgjør 12
mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås post 1
Driftsutgifter bevilget med 841,04 mill. kroner, jf. forslaget om
at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås
tilbakeført.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 21 Spesielle driftsutgifter bevilget med 3,61 mill.
kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1
(2005-2006) foreslås tilbakeført.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 30 Nyanlegg og større vedlikehold bevilget med 266,22 mill.
kroner, jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1
(2005-2006) foreslås tilbakeført. Forslaget innebærer
en reell videreføring i forhold til saldert budsjett 2005.
Posten omfatter utbygging av havner, farleder og navigasjonsinstallasjoner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan
nyttes under post 1, bevilget med 43,77 mill. kroner, jf. forslaget
om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslås
tilbakeført. Forslaget innebærer en reell økning
på 3 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005, øremerket
satsing på oljevernberedskap. Posten omfatter Kystverkets
investeringer i bedriftsøkonomisk forstand som overstiger
200 000 kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 46 Trafikksentral Nord-Norge bevilget med 74,81 mill. kroner,
jf. forslaget om at nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
foreslås tilbakeført. Posten gjelder bevilgning
til etablering av trafikksentral for Nord-Norge i Vardø.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget
med 29,1 mill. kroner i 2006, som er en reell videreføring
i forhold til saldert budsjett 2005. Det fremmes også forslag
om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten,
jf. eget forslag til romertallsvedtak. Posten omfatter tilskudd
til fiskerihavneanlegg, og går til delfinansiering av kommunale
fiskerihavneanlegg etter søknad.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 50 mill. kroner i 2006, som er en reduksjon på 10,1
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005.
Post 72 Tilskudd til restrukturering skal dekke
tilskudd til restrukturering knyttet til Secora AS, tidligere Kystverket
produksjon. Det forventes et større mindreforbruk i 2005
som vil bli søkt overført til 2006. Det forventes
at overførte midler fra 2005 vil være tilstrekkelige
til å dekke behovet for restruktureringsmidler i 2006.
Det fremmes derfor ikke forslag til bevilgning på posten
i 2006.
Post 1 Gebyrinntekter foreslås bevilget
med 540,67 mill. kroner for 2006. Dette er en økning på 8,28
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005.
Posten omfatter losberedskapsgebyr, losgebyr,
sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert.
Sikkerhetsgebyret skal dekke driftskostnadene for trafikksentralenes
trafikkovervåking og kontroll.
Post 2 Andre inntekter foreslås bevilget
med 8,11 mill. kroner og post 3 Inntekter ved salg av fyreiendommer
foreslås bevilget med 2 mill. kroner for 2006.
Komiteen viser til
at bevilgningene på post 1 Driftsutgifter består
av drift av navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåkning
og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling
av statens beredskap mot akutt forurensning, og Kystverkets administrasjon.
Komiteen forutsetter at departementet
søker effektiv og rasjonell drift innenfor bevilgede rammer.
Komiteen mener at Kyst-Norge
er viktig for verdiskapingen i landet. Sjøtransport og
havner er derfor en viktig del av transportpolitikken.
Komiteen vil understreke at det
må legges til rette for sikker trafikk langs kysten, med
bedre merking og vedlikehold av leia, moderne navigasjonssystem
og sjøkart. For å få mer gods over på båt
må havnene opprustes slik at også overgangen til
og fra båt bedres. Oljevernberedskapen må styrkes,
og vi må gjøre mer for å unngå at
uhell oppstår og får katastrofale følger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, forutsetter at Regjeringen
legger til grunn Nasjonal transportplans rammer for dette området.
Komiteen viser til
at ett av Kystverkets viktigste satsningsområder er å utvikle
en god beredskap og sikkerhet i forhold til den økte trafikken
som kommer i Nord-Norge og Skagerrak.
Komiteen mener at det er særdeles
viktig at det finnes en betryggende beredskap for den omfattende tankskipstrafikken
som også i dag går langs kysten og til norske
havner. Komiteen vil her spesielt peke på skipstrafikken
til Mongstad og Sture.
Komiteen vil peke på at
det er viktig at Kystverket har høy fokus på arbeidet
med å utvikle den statlige beredskapen for å redusere
risikoen for miljøskade på grunn av oljeutslipp
og andre stoffer fra skip og vrak.
Komiteen viser til
Innst. S. nr. 178 (2004-2005) hvor det blant annet heter:
"Kompetanse og opplæring i oljevern
Komiteen
mener en sterk satsing på kompetanse og opplæring
i oljevern vil være av avgjørende betydning for å nå målet
om bedre sjøsikkerhet og økt oljevernberedskap.
Komiteen
mener at en viktig forutsetning for beredskapen er at vi besitter
den beste kompetanse innen oljevern. I dag er det en økende
aktivitet som finner sted i et samarbeid mellom NordNorsk Beredskapssenter
AS og Norges brannskole. Komiteen ser det som naturlig at Norges
brannskole etablerer et tett samarbeid med relevante fagmiljøer,
blant annet NordNorsk Beredskapssenter AS, med sikte på å oppnå en
best mulig opplæring. Oljebransjen har allerede gått
inn med egne midler i NordNorsk Beredskapssenter AS.
Komiteen
mener at Norges brannskole vil være den sentrale aktøren
i forbindelse med opplæring innen strandsoneberedskap."
Komiteen legger dette til grunn
for Regjeringens videre arbeid med å styrke kompetansen
og opplæringen i oljevern.
Komiteen slår
fast at man skal sikre en god slepebåtkapasitet med en
rask responstid langs hele kysten. Komiteen understreker
viktigheten av dette, og ber Flertallsregjeringen komme tilbake
til Stortinget med et opplegg som sikrer dette så snart
som mulig.
Komiteen viser til
at Regjeringen har en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter
innen sjøtransport, slik at sjøtransport gis like
konkurransevilkår som landtransport.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker viktigheten av at gebyr- og avgiftspolitikken innen
sjøtransport blir utformet slik at en større andel
av godstransporten kan fraktes sjøvegen. Flertallet peker
på at dette er et mål for Flertallsregjeringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.prp.
nr. 1 (2005-2006) hvor Regjeringen understreker at Fedje vil bli
oppgradert til hoveddepot, men at det ikke er funnet rom for dette
innenfor ramma for 2006. Flertallet viser videre
til at saken vil bli vurdert som en del av en samla plan for oppgradering
av hoveddepot. Flertallet forutsetter at dette blir
fulgt opp så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i St. meld. nr. 14 (2004-2005) og vil videreføre
eget hoveddepot på Fedje fra og med 2006.
Komiteen viser til
Regjeringens forslag om å bevilge 3,610 mill. kroner til å dekke
utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensning. Komiteen viser
videre til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt
til å kunne utgiftsføre inntil 15 mill. kroner
ut over bevilgningen for å bekjempe akutt forurensning.
Komiteen har ellers ingen merknader
og støtter forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at disse partier fikk flertall for å bevilge 5 mill. kroner
til videre utredninger av Stad skipstunnel i budsjettet for 2005.
Disse medlemmer viser også til
omtale av prosjektet i St.prp. nr. 1 (2005-2006) fra Fiskeri- og
kystdepartementet der det blir orientert om det arbeidet som nå er
i gang, bl.a. en vurdering av organisasjonsform, herunder en OPS-løsning.
Disse medlemmer har merket seg
at kalkulasjonsrenten som ligger til grunn for nytte-/kostnadsanalyser
er satt ned, og at dette vil kunne føre til at den samfunnsmessige
nytten blir vurdert høyere enn før. Disse
medlemmer er enige i det som blir sagt i stortingsproposisjonen
om at "En skipstunnel gjennom Stad vil ha positive virkninger utfra
en sikkerhetsmessig og regional synsvinkel". Disse medlemmer forutsetter
at saken blir lagt fram for Stortingert i 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at det er et potensial for effektivisering i Kystverket. Disse
medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er langt
høyere enn det som er oppnådd til nå.
Disse medlemmer legger videre
til grunn at det i langt større utstrekning bør
bli brukt konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal
utføres og at dette vil føre til store besparelser.
I utgangspunktet skulle det derfor her ligge vesentlige ressurser
i tillegg til budsjettet for 2006.
Disse medlemmer viser til at
på kort sikt er utbedringsbehovet av farleder på 300-400
mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår,
og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger,
vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring
av farleder med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Disse medlemmer viser videre
til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 hadde foreslått å utbedre
Brevikstrømmen i 2006, men denne utbyggingen i handlingsprogrammet
er nå flyttet ut til 2008. Disse medlemmer ønsker
at dette prosjektet skal flyttes frem og startes opp i 2006.
Disse medlemmer vil også at
man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne i Kystverkets
handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens forslag er tatt
ut av budsjettet for 2006.
Disse medlemmer vil videre at
arbeidet med utdypingen av Strand havn starter opp i 2006.
Disse medlemmer vil også at
Stad skipstunnel skal startes opp i løpet av 2006, og viser
i denne forbindelse til statsbudsjettet samt sine generelle merknader.
Disse medlemmer har merket seg
at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled
til Bergen indre havn foreligger, men at prosjektet ikke er prioritert
av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at
slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av Askøybrua som
for lengst er bygget og nå på det nærmeste
også nedbetalt.
Disse medlemmer foreslår
en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg
nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag
til budsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap og til Innst.
S. nr. 178 (2004-2005) der behovet for videreføring av
eget hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland
begrunnes. I tråd med dette foreslår disse
medlemmer en økning av post 45 som øremerkes
gjenoppbygging av hoveddepot på Fedje.
Disse medlemmer foreslår
en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg
nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag
til budsjett.
Komiteen viser til
at trafikken langs norskekysten med olje fra Nordvest-Russland til
Europa er sterkt økende, både når det
gjelder antall skip og tonnasje. Denne økningen forventes å fortsette
minst like kraftig i årene framover. Komiteen vil,
på bakgrunn av miljørisikoanalyser som viser en økt
og økende risiko i farvann utenfor Finnmark og Troms, understreke
viktigheten av at arbeidet med å etablere en trafikksentral for
Nord-Norge i Vardø for å overvåke skipstrafikken
i nordområdene, fortsetter. Komiteen støtter
forslaget om å bevilge 74,81 mill. kroner på posten
i 2006.
Komiteen har ingen
merknader.
Komiteen er tilfreds
med at Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket vil fortsette
samarbeidet med Redningsselskapet. Redningsselskapet utfører
viktig sjøsikkerhetsarbeid og utgjør en avgjørende
ressurs i sjøredning langs norskekysten. Komiteen er
enig i at det gis statlig tilskudd til Redningsselskapet for å dekke
en andel av driftsutgiftene forbundet med søke- og redningsaksjoner,
samt et gitt beredskapsnivå.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært opptatt av å sikre en god og sikker beredskap
langs hele kysten. Disse medlemmer er derfor svært
bekymret for konsekvensene det vil få for tryggheten og
sikkerheten dersom man reduserer bevilgningene til Redningsselskapet. Disse
medlemmer estimerer et inntektstap på rundt 15
mill. kroner som må kompenseres. Hvis ikke, vil driften
av selskapet måtte legges vesentlig om i kommende driftsår.
Disse medlemmer foreslår
en økning i rammen for St.prp. nr. 1 (2005-2006) med Tillegg
nr. 1 (2005-2006) og henviser til Fremskrittspartiets alternative forslag
til budsjett.
Disse medlemmer forutsetter at
det vil bli etablert ro i organisajonen før den økonomiske
tilleggsbevilgningen blir overført.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert
budsjett
2005 | St.prp.
nr. 1 (2005-2006) | St.prp. nr.1 med
Tillegg nr. 1 (2005-2006) |
1070 | 27,4 | 27,6 | 27,66 |
4070 | 3,362 | 3,47 | |
Kap. 1070 har til og med 2005 omfattet driftsutgifter for
navigasjonssystemer og investeringer knyttet til Loran-C-systemet,
som er et sivilt radionavigasjonssystem for bruk i Nordvest-Europa.
De norske Loran-C stasjonene vil imidlertid bli lagt ned etter 2005.
Det vil derfor kun være avviklingskostnadene som bevilges over
kap. 1070 i 2006.
Fiskeri- og kystdepartementet samordner budsjettet for
driften av Samfunnet Jan Mayen. Samfunnet Jan Mayen omfatter all
infrastruktur på øya og det personell som driver
denne, og yter i dag tjenester til Loran-C, Det norske meteorologiske
institutt, Telenors kystradio og eventuelle andre som har virksomhet
på øya.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) foreslås
post 1 Driftsutgifter bevilget med 16,06 mill. kroner,
jf. at forslaget om nedjustering av mva. i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
foreslås tilbakeført. Forslaget dekker utgifter
til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen.
Bevilgningen på post 71 på 11,6
mill. kroner skal dekke kostnader knyttet til demontering, opprydding og
avhendelse av Loran-C-installasjonene.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning under kap.
1070 og kap. 4070.