5.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2006-2007)

Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet for 2006 utgjør 1 120,2 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer til Statens pensjonsfond - Utland. Dette er en økning på 38,6 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til økningen er økt anslag på overføringer til Statens pensjonsfond - Utland.

Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens pensjonsfond - Utland anslås utgiftene 2,0 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad tilleggsbevilgninger i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006.

I saldert budsjett var det avsatt 6,0 mrd. kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er gjennomført og merutgiftene i forbindelse med lønnsoppgjørene og trygdeoppgjøret mv. utgjør samlet 5,4 mrd. kroner.

De bevilgningsmessige konsekvensene av lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene til trygdeoppgjøret bidrar til å øke overføringene på statsbudsjettet.

I nysalderingsproposisjonen senere i høst vil det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap. 2309.

Anslaget for utlån, aksjetegning mv. er økt med 0,6 mrd. kroner siden saldert budsjett.

5.1.1 Statsbudsjettets inntekter

De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2006 anslås nå til 1 099,7 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra Statens pensjonsfond - Utland. Dette er en økning på 40,6 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok ifjor høst. Økningen skyldes i stor grad økte skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge og økte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner og overføring fra Statens pensjonsfond - Utland anslås nå å bli 13,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.

Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er satt opp med 10,7 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2006 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel, lønns- og prisvekst. Direkte skatter og folketrygdeavgifter er økt med 5,7 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om lag 3,5 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er satt opp med 1,5 mrd. kroner.

Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er anslaget for øvrige inntekter økt med 2,6 mrd. kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2006 i fjor høst har utbyttebetalinger økt med 2,0 mrd. kroner. I motsatt retning trekker blant annet reduserte inntekter fra Vestbanetomten, som ikke kan selges som planlagt i 2006.

Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å bli 57,0 mrd. kroner, som er 2,5 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad at Helse Midt-Norge RHF har foretatt en ekstra avdragsinnbetaling på investeringslån fra staten.

Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet for 2006 samtykket Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 70,4 mrd. kroner ble dekket.

Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene under folketrygden med 4,7 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,9 mrd. kroner under folketrygden medregnet utgifter til dagpenger. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 0,2 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 74,0 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2006 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.

Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens utgifter danner netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Inntekts- og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.

Utgiftene til petroleumsvirksomheten består av andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), overføringer til Statens petroleumsforsikringsfond og utgifter knyttet til disponering av innretninger på sokkelen.

Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås nå til om lag 23,5 mrd. kroner i 2006. Dette er 3,1 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.

Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat, avskrivinger og renter. Inntektene fra SDØE anslås til 156,0 mrd. kroner i 2006. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått til 144,1 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget for inntektene fra SDØE har økt med 11,9 mrd. kroner. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift på utvinning, inkludert CO2-avgift. Staten har i 2006 mottatt aksjeutbytte fra Statoil ASA på 12,6 mrd. kroner. Dette er 4,5 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2006 anslås til 215,8 mrd. kroner, medregnet CO2-avgift. Anslaget er 19,7 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.

Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås nå til 360,9 mrd. kroner. Dette er 32,9 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett 2006, og kan i stor grad tilskrives høyere forventet oljepris. I saldert budsjett 2006 var det lagt til grunn enn gjennomsnittlig oljepris på 350 kroner per fat, mens det nå forventes en gjennomsnittlig oljepris i 2006 på 425 kroner per fat.

Statsbudsjettets netto kontantstrøm overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond - Utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten anslås å bli 360,9 mrd. kroner som er 32,9 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Samlet overføring fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 70,8 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2006 anslås nå til 59,5 mrd. kroner eller 11,3 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for 2006 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige utgifter.

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2006. Det vil i nysalderingsproposisjonen bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring fra Statens pensjonsfond - Utland til statskassen i 2006.

Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens pensjonsfond - Utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond - Utland. I saldert budsjett 2006 ble brutto finansieringsbehov anslått til 22,4 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 20,5 mrd. kroner. Det er i proposisjonen videre redegjort for statsregnskapet for 1. halvår 2006. I proposisjonens kapittel er det redegjort for utviklingsvekst på statsbudsjettets utgiftsside 1998-2006.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.