Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger
i statsbudsjettet for 2006 utgjør 1 120,2 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens pensjonsfond - Utland. Dette
er en økning på 38,6 mrd. kroner i forhold til
det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken
til økningen er økt anslag på overføringer
til Statens pensjonsfond - Utland.
Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten,
lånetransaksjoner og overføring til Statens pensjonsfond
- Utland anslås utgiftene 2,0 mrd. kroner høyere
enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad tilleggsbevilgninger
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006.
I saldert budsjett var det avsatt 6,0 mrd. kroner
under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. I anslag på regnskap
er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør
og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige
utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret
mv. er gjennomført og merutgiftene i forbindelse med lønnsoppgjørene
og trygdeoppgjøret mv. utgjør samlet 5,4 mrd.
kroner.
De bevilgningsmessige konsekvensene av lønnsoppgjøret
i staten og trygdeoppgjøret mv. er i anslag på regnskap
fordelt på en rekke kapitler og poster. Dette forklarer
at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold
til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget
som driftsutgifter, mens merutgiftene til trygdeoppgjøret
bidrar til å øke overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen senere i høst
vil det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap.
2309.
Anslaget for utlån, aksjetegning mv.
er økt med 0,6 mrd. kroner siden saldert budsjett.
De samlede inntektene på statsbudsjettet
for 2006 anslås nå til 1 099,7 mrd. kroner medregnet
lånetransaksjoner og overføringer fra Statens
pensjonsfond - Utland. Dette er en økning på 40,6
mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok ifjor
høst. Økningen skyldes i stor grad økte
skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge og økte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond - Utland anslås
nå å bli 13,2 mrd. kroner høyere enn
i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
satt opp med 10,7 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2006 er
basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte
skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a.
sysselsetting, etterspørsel, lønns- og prisvekst.
Direkte skatter og folketrygdeavgifter er økt med 5,7 mrd.
kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om lag
3,5 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll
samlet sett er satt opp med 1,5 mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
er anslaget for øvrige inntekter økt med 2,6 mrd.
kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2006 i fjor høst har
utbyttebetalinger økt med 2,0 mrd. kroner. I motsatt retning
trekker blant annet reduserte inntekter fra Vestbanetomten, som
ikke kan selges som planlagt i 2006.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes
nå å bli 57,0 mrd. kroner, som er 2,5 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad
at Helse Midt-Norge RHF har foretatt en ekstra avdragsinnbetaling
på investeringslån fra staten.
Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2006 samtykket Stortinget
i at det anslåtte finansieringsbehovet på 70,4
mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene
under folketrygden med 4,7 mrd. kroner. For 2. halvår legges
det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,9
mrd. kroner under folketrygden medregnet utgifter til dagpenger.
Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli
0,2 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås
derfor nå til 74,0 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen
vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov
i 2006 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket
petroleumsvirksomhetens utgifter danner netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten. Inntekts- og utgiftselementene som inngår
i petroleumsvirksomhetens inntekter og utgifter er fastsatt i § 3
i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten består
av andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), overføringer
til Statens petroleumsforsikringsfond og utgifter knyttet til disponering
av innretninger på sokkelen.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 23,5 mrd. kroner i 2006. Dette er 3,1 mrd.
kroner høyere enn i saldert budsjett.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak
driftsresultat, avskrivinger og renter. Inntektene fra SDØE
anslås til 156,0 mrd. kroner i 2006. I saldert budsjett
var inntektene fra SDØE anslått til 144,1 mrd.
kroner, noe som innebærer at anslaget for inntektene fra
SDØE har økt med 11,9 mrd. kroner. Videre omfatter
inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift på utvinning, inkludert
CO2-avgift. Staten har i 2006 mottatt
aksjeutbytte fra Statoil ASA på 12,6 mrd. kroner. Dette
er 4,5 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert
budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i
2006 anslås til 215,8 mrd. kroner, medregnet CO2-avgift. Anslaget er 19,7 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås
nå til 360,9 mrd. kroner. Dette er 32,9 mrd. kroner høyere
enn i saldert budsjett 2006, og kan i stor grad tilskrives høyere
forventet oljepris. I saldert budsjett 2006 var det lagt til grunn
enn gjennomsnittlig oljepris på 350 kroner per fat, mens
det nå forventes en gjennomsnittlig oljepris i 2006 på 425
kroner per fat.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond - Utland.
Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten anslås å bli
360,9 mrd. kroner som er 32,9 mrd. kroner høyere enn lagt
til grunn i saldert budsjett.
Samlet overføring fra fondet er i saldert
budsjett fastsatt til 70,8 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet
for 2006 anslås nå til 59,5 mrd. kroner eller
11,3 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap
for 2006 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet
i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke
budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige
utgifter.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2006. Det vil i nysalderingsproposisjonen
bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret
overføring fra Statens pensjonsfond - Utland til statskassen
i 2006.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
etter tilbakeføring fra Statens pensjonsfond - Utland.
Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet
til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte
lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond
- Utland. I saldert budsjett 2006 ble brutto finansieringsbehov
anslått til 22,4 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov
anslås nå til 20,5 mrd. kroner. Det er i proposisjonen
videre redegjort for statsregnskapet for 1. halvår 2006.
I proposisjonens kapittel er det redegjort for utviklingsvekst på statsbudsjettets
utgiftsside 1998-2006.
Komiteen tar dette til orientering.