Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles
bare kap. 310 i denne innstillingen. Øvrige kapitler behandles
av familie- og kulturkomiteen.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 126 993 000 under dette
kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynsamfunn er en lovhjemlet
overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
Komiteen viser til
at bevilgningen er en overslagsbevilgning som beregnes ut fra medlemstall
i ulike kirke- og livssynsorganisasjoner. Hensikten med tilskuddet
er å sikre økonomisk likebehandling mellom Den
norske kirke og tros- og livssynsamfunnene utenfor Den norske kirke. Komiteen registrerer
at Regjeringen har fulgt opp tiltak for å hindre dobbeltmedlemskap
og at oppryddingen i medlemsregistrene har fått full effekt
fra 2006. Komiteen er tilfreds med at det nå ikke
utbetales tilskudd til flere trossamfunn for samme person. Komiteen vil
peke på viktigheten av at kontrollen med medlemstilhørighet
er løpende.
Komiteen viser til at en viktig
forutsetning for religionsfrihet er muligheten til å utøve
sin tro. Et element for slik utøvelse ligger i muligheten
til bygging av kirkebygg utenom Den norske kirke. Komiteen registrerer
imidlertid at regjeringspartiene i finansinnstillingen foreslår å gjenopprette
tilskuddsordningen for private kirkebygg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. 1 (2006-2007)):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til felles merknad
med Kristelig Folkeparti og foreslår at rammen økes
med 36,5 mill. kroner for å dekke økning i budsjettet
til folkehøyskolene (20,0 mill. kroner), private lærerhøyskoler
(5,1 mill. kroner), kirkebygg utenfor Den norske kirke (9,4 mill.
kroner) og verdiprosjektet i skolen "Skal - Skal ikke" (2,0 mill.
kroner)."
Flertallet er tilfreds med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener den
tidligere ordningen med tilskudd til private kirkebygg var et viktig
bidrag til å sikre en likere behandling mellom trossamfunn. Disse
medlemmer viser til Innst. S. nr. 12 (2005-2006):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at en viktig forutsetning
for religionsfrihet er muligheten til å utøve
sin tro. Et element for slik utøvelse ligger i muligheten
til bygging av forsamlingslokaler utenom Den norske kirke. Disse
medlemmer mener ordningen med tilskudd til private kirkebygg er
et viktig bidrag til å sikre en likere behandling mellom
ulike trossamfunn. Disse medlemmer ser det som beklagelig at Regjeringen
foreslår å fjerne tilskuddsordningen for private
kirkebygg. Disse medlemmer viser til at flere menigheter og trossamfunn
allerede har igangsatt byggeprosjekter hvor det er budsjettert med
tilskuddet fra denne posten. Fjerningen av dette tilskuddet vil
derfor få store konsekvenser for slike prosjekter. Disse
medlemmer legger til grunn at Regjeringen kommer tilbake til hvordan den
vil legge forholdene til rette for at tros- og livssynssamfunn kan
ha egne lokaler."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at Regjeringen valgte å fjerne
ordningen med tilskudd til private kirkebygg i budsjettet for 2006. Disse
medlemmermener ordningen er
et viktig bidrag til å sikre en likere behandling mellom ulike
trossamfunn. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
i sitt alternative budsjett foreslo at ordningen opprettholdes på det
nivå som fremkommer som forslag i St.prp. 1 (2005-2006),
og økte post 75 med 9,567 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der tilskuddet til private kirkebygg foreslås gjenopprettet
med 9,4 mill. kroner (post 75).
Programkategori 08.40 Den norske kirke omfatter
de statlige bevilgningene til Den norske kirke, særlig driftsbevilgninger
til de regionale og sentralkirkelige organer i Den norske kirke,
til prestetjenesten og Det praktisk-teologiske seminar. Kategorien
omfatter også tilskudd til kirkens virksomhet, bl.a. til
de kirkelige fellesrådene, Sjømannskirken og døvemenighetene,
foruten utgifter til det bygningsmessige vedlikeholdet
av Nidarosdomen og driften av Erkebispegården.
Opplysningsvesenets fond hører også inn
under kategorien. Fondet er selvfinansierende og belaster
ikke statsbudsjettet.
Komiteen vil vektlegge
at kirkepolitikken skal understøtte kirkens mål
for Den norske kirke som en bekjennende, misjonerende, tjenende
og åpen folkekirke. Den norske kirke skal være
en landsdekkende, lokalt forankret kirke, som inviterer mennesker
i alle aldre og livssituasjoner til tro og fellesskap. Komiteen mener
Kirken skal ivareta og videreføre vår kristne
kulturarv, formidle de trosforestillinger og verdier som kjennetegner
kristendommen og bevare sin identitet som folkekirke.
Komiteen har merket seg at det
aldri har vært høyere antall medlemmer i Den norske
kirke. Komiteen viser til at kirkens ordninger og
ritualer benyttes ved viktige hendelser i den enkeltes liv og danner
ofte rammen omkring nasjonale eller lokale begivenheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
viktigheten av arbeidet i Kirkens egne organer, og ser positivt
på utviklingen av Kirkemøtet. Det er avgjørende
for Kirken som trossamfunn at disse organer kan bevare og styrke
sin selvstendighet i tiden fremover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at mange kirker lider
under år uten oppussing. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke setter inn nødvendige tiltak til oppussing
av kirkebygg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjettforslag hvor det ble foreslått å utvide
lånerammen for rentekompensasjonsordningen med 307 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å utvide lånerammen
for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg med 500 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil advare
mot å bruke Kirkens egne midler, som Opplysningsvesenets
fond, for å rette opp i manglende offentlig prioritering
av kirkebygg. Disse medlemmer ser det som viktig
at realavkastningen i OVF forvaltes av fondet selv. En slik bruk
av midler som Regjeringen legger opp til, vil redusere fondets kapital
og dermed også midler til arbeidet som blant annet brukes
blant barn og unge. Dette vil også gå utover forvaltningen
av den viktige nasjonale kulturarv som fondets mange fredede og
verneverdige presteboliger og prestegårder representerer.
Disse medlemmer viser til at
departementet i tiden fremover vil vurdere om det er grunnlag for
at også andre fondsmidler, utover avkastningen og den frie
egenkapitalen, kan tas i bruk uten hinder av § 5
i loven om fondet. Disse medlemmer vil sterkt advare
mot dette og reagerer på at Regjeringen gjennom ulike endringer
svekker fondets bæreevne i forhold til pålagte
oppgaver. Disse medlemmer mener eventuelle endringer
knyttet til Opplysningsvesenets fond må tas i den helhetlige
gjennomgangen som skal gjøres i forbindelse med kirke-stat-saken.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om ikke å foreta
endringer knyttet til Opplysningsvesenets fond før en helhetlig
prinsippdiskusjon om fondet er foretatt i forbindelse med behandlingen
av den kommende saken om forholdet mellom stat og kirke."
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 497 504 000 under dette
kapitlet, som omfatter driftsutgifter til Kirkerådet, bispedømmerådene
og biskopene, foruten tilskudd til kirkelige formål, bl.a. tilskudd
til Sjømannskirken, døvemenighetene og stillinger
innen kirkelig undervisning og diakoni.
Komiteen viser til at det er
Kirkemøtets oppgave å foreta prioriteringer av
de ulike satsingsområder i kirken. Komiteen har
merket seg at det i strategiplanen for Den norske kirke 2005-2008
er fastsatt fire hovedsatsingsområder: Trosopplæring,
gudstjenesteliv, diakoni og Ung i kirken. Skal Kirken ha en fremtid
som folkekirke, mener komiteen det er avgjørende
at Kirken samler deltakelse fra nye generasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Nidarosdomens karakter som nasjonalhelligdom. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten ved
Nidaros domkirke.
Disse medlemmer viser videre
til Oslo domkirkes riksdekkende oppgaver. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten
ved Oslo domkirke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett foreslo å styrke
post 73 med 1 mill. kroner til Nidaros domkirke, og viser at Fremskrittspartiet
i sitt alternative budsjett foreslo å styrke post 74 med
1 mill. kroner til Oslo domkirke.
Komiteen viser til at Sjømannskirken
- norsk kirke i utlandet, ivaretar den kirkelige betjeningen av
nordmenn i utlandet på vegne av Den norske kirke. Komiteen viser
videre til at Sjømannskirken også ivaretar betydelige
oppgaver knyttet til beredskap for nordmenn i utlandet, og at dette
omfatter alt fra større katastrofer til omsorg for enkeltmennesker. Komiteen vil understreke
betydningen av dette arbeidet.
Komiteen viser til at Sjømannskirken
har fått en økning i støtten på 1
mill. kroner til dekning av økte lønnskostnader
som følge av skattemessige forhold i vertslandet. Komiteen viser
i denne sammenheng til tidligere vedtak i Stortinget om at støtten
til Sjømannskirken skal dekke personalkostnader, og ber
Regjeringen vurdere en full dekning av merkostnadene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at fra post 71 har det over flere år vært
gitt tilskudd til Det norske bibelselskap til oversettelse av bibelske
tekster til lule-, sør- og nordsamisk. I hovedsak medgår
tilskuddet til oversettelse av Det gamle testamente til nordsamisk. Disse
medlemmer mener samisk bibeloversettelse ikke bør
være en prioritert oppgave og derfor vil disse medlemmer fjerne
dette tilskuddet.
Komiteen viser til at målsettingen
med tilskuddet er å styrke det økonomiske grunnlaget
for Kirkens lokale virksomhet utover det som følger av
kommunenes utgiftsforpliktelser etter kirkeloven. Komiteen viser
videre til at det i forståelse med Kirkerådet
og den kirkelige arbeidsgiver- interesseorganisasjonen KA de senere år
har vært avsatt midler til sentrale tiltak som kan gi utgiftsbesparelser,
effektiviseringsgevinster eller lettelser for den lokale kirkeforvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen foreslår å nok en gang kutte i
overføringene til kirkelig virksomhet i kommunene. Disse
medlemmer viser til at forslaget innebærer en reduksjon
i tilskuddet til fellesrådene på 5,4 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at departementet samtidig omtaler de
store økonomiske utfordringene som særlig de små fellesrådene
møter. Disse medlemmer har merket seg at
de kommunale overføringene til de 130 minste fellesrådene
har hatt en nominell nedgang fra 2004 til 2005.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2005-2006):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at dersom de kirkelige fellesrådene
skal kunne oppfylle sin funksjon, både når det
gjelder kirkelig virksomhet og som arbeidsgivere, må statstilskuddet
bedre reflektere fellesrådenes utgiftsforpliktelser.
Disse
medlemmer ser det som svært uheldig at den nye regjeringen
har foretatt en betydelig reduksjon av tilskuddet til den kirkelige
virksomhet i kommunene. "
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at Regjeringen fortsatt vil redusere overføringene
til kirkelig aktivitet i kommunene. Dette er en fortsettelse av
kuttprofilen fra 2006-budsjettet hvor Regjeringen foreslo kutt i
størrelsesorden 10,8 mill. kroner. Det er, etter disse
medlemmers syn, i kommunene den kirkelige aktiviteten er
viktigst, og en slik reduksjon vil bidra til å redusere Kirkens
rolle som verdiformidler i lokalsamfunnet. Disse medlemmer foreslo
i sitt alternative budsjett å øke posten med 11 mill.
kroner fordelt med 9 mill. kroner til driftstilskudd til de kirkelige
fellesrådene og 2 mill. kroner til brann og innbruddsforebyggende
tiltak i kirkebygg.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der tilskuddet til kirkelig virksomhet i kommunene foreslås økt
med 22,2 mill. kroner for å rette opp kuttet i 2006 og
det foreslåtte kuttet for 2007.
Komiteen viser til at i et stadig
mer flerkulturelt samfunn vil dialog og fruktbar sameksistens på tvers
av kulturelle og religiøse forskjeller være nært
knyttet til den enkeltes kunnskap om egen tro og religiøse
identitet.
Komiteen mener trosopplæringsreformen
i Den norske kirke er et viktig bidrag til dette.
Komiteen mener trosopplæringen
er en viktig forutsetning for å opprettholde en bred og
engasjert folkekirke.
Komiteen viser til at Trosopplæringsreformen
ble påbegynt i 2004. 2007 er det tredje året i
den femårige innledningsfasen, som er kjennetegnet ved
forsøks- og utviklingsarbeid i et betydelig antall menigheter. Komiteen er
fornøyd med den betydelige opptrappingen som er foreslått
på 24 mill. kroner. Denne opptrappingen vil dermed styrke
trosopplæringen slik at den totale bevilgningen nå vil
være på 100 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er behov for noen flere administrative
stillinger for å håndtere de senere års økte bevilgninger
og mener at dette kan gjøres innenfor rammen.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 741 903 000 under dette
kapitlet.
Komiteen viser til
at nye tjenesteordninger for menighetsprester og proster ble iverksatt
1. juli 2004. Komiteen viser til at reformen
innebærer at 104 proster ikke lenger skal være
sokneprester. Komiteen vil understreke at de enkelte
lokalmenigheter også i fremtiden må få et
like godt tjenestetilbud og bli betjent med godt kvalifiserte og
motiverte prester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til ny tjenesteordning, og for å sikre progresjon
i omstillingsarbeidet i forbindelse med dette, er det innarbeidet
en budsjettøkning på 7 mill. kroner. Det varierer
mellom bispedømmene hvilke tiltak som er nødvendig
i implementeringsfasen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig for å oppfylle prostereformen, å sørge
for at det er tilstrekkelig med prestestillinger. Disse medlemmer vil
vise til det viktige arbeidet prestene utfører, som ivaretar
store deler av befolkningens trosliv og dens behov for kirkelige
ritualer, både i glede og sorg. I de tilfeller hvor Kirken mangler
prestestillinger, får det lett konsekvenser for det arbeidet
prestene utfører som samtalepartnere for mennesker i ulike
livsfaser. Både som sjelesørgere og som deltager
i den kvalifiserte samtalen, fyller prestene en viktig rolle, i
forhold til tro så vel som i forhold til bistand i en komplisert
hverdag. Samtidig skal prestene også formidle vår
kristne kulturarv.
Disse medlemmer viser til at
det er lokalmenighetene som representerer Kirken i lokalsamfunnene. Disse
medlemmer er urolige for at prostenes endrede oppgaver skjer
på bekostning av prestetjenesten i lokalmenighetene i og
med at Regjeringen ikke foreslår opprettet nye prestestillinger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en plan for progresjonen i omstillingsarbeidet knyttet til prostereformen."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en opptrappingsplan for nye prestestillinger som sikrer at prestetjenesten
i prostiene ikke blir svekket på grunn av prostenes endrede
oppgaver i forbindelse med prostereformen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at arbeidspresset for norske prester er formidabelt. Etter nyorganiseringen
av prestetjenesten er domprostene i stor grad tildelt administrative
oppgaver. Denne endringen betyr at omtrent 52 årsverk er fjernet
fra aktiv utøvende prestetjeneste og overført
til administrativt arbeid. Denne endringen er ikke kompensert gjennom
en tilsvarende økning i antall prester, hvilket har medført
ytterligere økt arbeidspress på prestene. Disse
medlemmer viser til at det er viktig at prestene har tid
til dem som i ulike livsfaser søker råd, hjelp
og støtte hos sin prest. Der et store forventninger til
at presten har tid når kirkemedlemmet trenger slik støtte. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett derfor styrket denne posten med 30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjettforslag hvor det foreslås å styrke
presteskapet med 15 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å bevilge 26 mill. kroner til
opprettelse av 52 nye prestestillinger for å sikre prestetjenesten
i lokalmenighetene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil påpeke behovet for flere studentprester,
spesielt i tilknytning til utdanningsinstitusjonene i Tromsø og
ved BI i Oslo. For mange studenter er det viktig og verdifullt å ha
tilgang til en prest ved sitt eget lærested. I tilknytning
til de nevnte institusjonene er kapasiteten hos studentprestene
presset til det ytterste. Disse medlemmer forutsetter
derfor at Regjeringen sikrer nye studentprestestillinger i kommende
budsjettprosesser, særlig med hensyn til situasjonen ved
BI og ved utdanningsinstitusjonene i Tromsø.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at disse partiene i sine
alternative budsjetter ønsket å øremerke
to nye studentpreststillinger, en i Oslo (BI) og en i Nord-Hålogaland
(Universitetet i Tromsø). Disse medlemmer vil
understreke at særlig overfor studentene har prestene en
viktig funksjon å fylle som samtalepartnere. Mange studenter
opplever i varierende grad å finne seg til rette i studentmiljøet,
andre opplever at de faglige kravene er høyre enn forventet.
Utfordringene studentene møter er forskjellige, men for
mange er det verdifullt å ha tilgang til en studentprest.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 43 284 000 under dette
kapitlet.
Komiteen viser til
at kapitlet omfatter bevilgninger til Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR),
vedlikehold av utenlandske krigsgraver, foruten lønn
til rådgivende fagkonsulenter innen kirker og kirkegårder.
Komiteen viser til at forberedelsene
til kroningsjubileet i juni 2006 har preget arbeidet. Riksregalieutstilling
og nytt besøkssenter ved Vestfrontplassen har preget og
vil prege aktiviteten fremover, og det forventes noe høyere
besøkstall.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.