| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr.
1 (2006-2007) |
1508 | 100,327 | 157,946 |
Post 22 Samordning av IT-politikken vert foreslått løyvd
med 30,899 mill. kroner i 2007, ein auke på 10 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett for 2006. Løyvinga dekkjer
utgifter til samordning av IT-politikken.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har
eit hovudansvar for at innsatsen og prioriteringane på IT-området
støttar opp om ein heilskapleg politikk og fremjar utviklinga
på IT-området. Departementet vil i 2007 særleg
ha merksemda retta mot oppfølginga av stortingsmeldinga
om IKT der viktige tema er:
– IKT i økonomien
– Digital kompetanse, digitale
skilje og universell utforming
– eForvaltning
– IKT-forsking og næringspolitikk
– Digitalt innhald,
– Personvern og tryggleik
Innafor området eForvaltning i den
komande meldinga, vil Fornyings- og administrasjonsdepartementet blant
anna ha ein vesentleg forsterka innsats rundt bruk av opne standardar
og open kjeldekode. Dette er hovudgrunnen til styrkinga av budsjettet
på kap. 1508 post 22 med 10 mill. kroner.
Post 50 Tilskot til høghastigheitskommunikasjon vert
foreslått løyvd med 121,647 mill. kroner i 2006, ein
auke på 52,623 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
for 2006.
Løyvinga skal nyttast til vidareføring
av Høykom-ordninga. Den etablerte organiseringa av programmet vert
vidareførd. Det inneber ei tilskotsordning med normalt
50 prosent eigendel og at ordninga blir administrert av Noregs forskingsråd
gjennom eit programstyre.
Av midlane skal 100 mill. kroner øyremerkjast
distriktsområde utan eksisterande breibandstilbod. Desse midlane
skal fordelast gjennom delordninga Høykom-distrikt/infrastruktur.
Regjeringa har i Soria Moria-erklæringa
denne ambisjonen: «At hele landet skal ha tilbud om tilknytting
til høyhastighetsnett innen utgangen av 2007.» Høykom er
eit sentralt verkemiddel som skal hjelpe til å støtte opp
under måla frå Soria Moria-erklæringa.
Post 70 Tilskot til elektronisk samhandling
og forenkling av forretningsprosessar vert foreslått løyvd med
1,4 mill. kroner i 2007, på same nivå som 2006.
Post 71 Tilskott til Senter for informasjonssikring vert
foreslått løyvd med 4,0 mill. kroner i 2007, på same
nivå som 2006. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS)
vart, etter forsøksverksemd i tre og eit halvt år,
etablert på permanent basis i Gjøvik kunnskapspark
AS og Bluelight/NISlab ved Høgskolen i Gjøvik
frå 1. januar 2006.
Komiteen ser positivt på departementets
forsterka innsats rundt bruk av åpne standarder og åpen
kildekode med 10 mill. kroner. Komiteen vil vise
til at dette har som målsetting å gi mer lik tilgang
til offentlige tjenester uavhengig av hvilken teknologiplattform man
har, reduserte leverandørbindinger og bedre konkurranse
og valgfrihet ved IKT-innkjøp.
Komiteen har videre merket seg
at det nå skal utformes nye forskrifter med hjemmel i den
nye offentlighetsloven som legger til rette for viderebruk av offentlig
informasjon, og at det arbeides med gjennomføringen av
de nye reglene, med gratisprinsippet som en hovedregel. Dette er
viktig for norsk næringsliv. Komiteen forventer
at Regjeringen følger dette opp gjennom senere budsjettframlegg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil framheve Regjeringens mål
om at hele landet skal ha tilbud om tilknytning til høyhastighetsnett innen
utgangen av 2007, med 119 mill. kroner i 2006 og en foreslått
bevilgning på 121,6 mill. kroner til videreføring
av Høykom-ordningen. Samtidig er det viktig å stimulere
til at flere faktisk tar i bruk bredbånd gjennom å tilby
bredbåndsbaserte tjenester fra offentlig sektor og gjennom å satse
på digitalisering i skolen, slik Regjeringen legger opp
til.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil trekke frem at Regjeringens forslag i budsjettet for 2007 er
nær en dobling av den statlige innsatsen for å bygge
ut bredbånd for å følge opp målet
om å gi hele befolkningen tilbud om tilknytning til bredbånd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkepartiog Venstre mener
at bredbånd spiller en helt sentral rolle for å øke
verdiskapingen i næringslivet. Dette gjelder ikke minst
i Distrikts-Norge der avstandene er store.
Disse medlemmer viser til at
både Sør-Korea og Singapore hadde nesten full
bredbåndsdekning så tidlig som i 1998, og at Singapore
nå har satt i gang et toårig prøveprosjekt
med gratis 512 kbps bredbånd til alle.
Disse medlemmer erkjenner at
Norge med sin relativt spredte bebyggelse og store avstander har
spesielle utfordringer for å kunne tilby tilsvarende tilbud til
alle. Disse medlemmer ønsker imidlertid
at alle landets innbyggere som et minimum skal ha tilbud om en eller
annen form for bredbåndstilbud, samtidig som det erkjennes
at tilbudet vil variere.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser
på til sitt alternative budsjett hvor posten ble foreslått økt
med 20 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre har merket seg at man har kommet lenger enn forventet
ved markedsstyrt utbygging, men er positive til at Bondevik II-regjeringens
HØYKOM-satsing videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bevisstheten om IT-sikkerhet er økende, både
nasjonalt og internasjonalt, og at mye av den informasjonen NorSIS
sammenstiller og videreformidler er lett tilgjenglig på utenlandske
nettsider. Disse medlemmer vil videre vise til at
behovet for denne budsjettposten er redusert som følge
av endringene i kap. 1508 post 22. Disse medlemmer peker på at
NorSIS har små- og mellomstore virksomheter i privat sektor
som en av sine målgrupper, og at NorSIS derved er i direkte
konkurranse med private aktører i en bransje der norske
selskaper forøvrig er godt representert. Fremskrittspartiet
hadde ingen merknader til denne budsjettposten ved behandlingen
av budsjettet for 2006, men disse medlemmer mener
at det nå er på tide at privat sektor overtar
disse oppgavene. Disse medlemmer viser til sitt alternative
budsjett hvor følgende var tatt inn:
"Stortinget ber Regjeringen selge Norsk senter for informasjonssikring
(NorSIS) til høystbydende, og tilbakeføre et eventuelt
overskudd av salget uavkortet til posten for tilskudd til høyhastighetskommunikasjon."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt
av å trygge morgendagens velferd gjennom å modernisere
offentlig sektor slik at Norge også i fremtiden kan beholde
gode fellesskapsløsninger. Disse medlemmer er
opptatt av å gi borgerne bedre og raskere service fra det
offentlige og peker på det eksemplariske arbeidet Skatteetaten
har gjort på IKT og modernisering.
Disse medlemmer er opptatt av
at man følger opp arbeidet med å forbedre tilbudet
det offentlige leverer til befolkningen, blant annet ved forenkling
og modernisering av byråkrati og regelverk, effektivisering
av offentlige anskaffelser og bruk av IKT-løsninger som
borgerportalen Min Side. Disse medlemmer etterlyser
en lansering av MinSide fase én og understreker behovet
for en sektorovergripende samordning og integrasjon av det offentliges
IKT-løsninger og drift.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å benytte tilgjengelige PKI/identifiseringssystemer
slik at man kan lansere Min Side. Disse medlemmer peker
på viktigheten av å unngå unødvendig
høye kostnader gjennom rettslige eller faktiske bindinger
til bestemte leverandører og arkivering som er irrasjonell eller
ikke sikrer enkel og rimelig tilgjengelighet til lagrede data i
fremtiden.
Disse medlemmer er kjent med
det positive samarbeidet som mange steder skjer gjennom interkommunale
samarbeidsavtaler, men ber om at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
tar en mer aktiv rolle i koordineringen av offentlige IKT-anskaffelser og
IKT-arkitektur, ved blant annet løpende utveksling av beste
praksiser og anbefalinger.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen med hensyn til brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Disse
medlemmer peker på at brudd på grunnleggende
prinsipper for anbudsvirksomheten lager rom for misligheter, og
vanskeliggjør etterfølgende kontroll. Brudd på anbudsreglementet
kan således ha medført betydelig misbruk av skattemidler. Disse
medlemmer ber Fornyings- og administrasjonsdepartementet
iverksette konkrete tiltak for å få samtlige departementer
til å følge opp sine underliggende etater for å få slutt
på brudd på anbudsreglene.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2006 | St.prp. nr.
1 (2006-2007) |
1509 | 7,5 | 10,5 |
Post 70 Tilskot vert foreslått løyvd
med 10,5 mill. kroner i 2007 for å dekkje utgifter ved
sluttføring av MODINIS og eTEN pluss norsk deltaking i
EU-programmet IDABC og EU-byrået ENISA. Løyvinga
vil dekkje estimert årskontingent for norsk deltaking, utgifter
til nasjonale ekspertar ved Europakommisjonen og nasjonal oppfølging.
Alle program som vert dekte av denne løyvinga,
er program i regi av EU som Noreg deltek i som ledd i EØS-avtalen
og som er relaterte til utvikling av informasjonssamfunnet og elektronisk
forvaltning.
Komiteen viser til at IDABC-programmet
bidrar til fellesløsninger på flere viktige sektorspesifikke områder,
inkludert forbedringer av det indre marked, utvikling i Schengen-samarbeidet,
oppfølging av asylpolitikk og på en rekke andre
områder.
Komiteen ser positivt på Norges
deltakelse i det omfattende samarbeidet som er i EU på IKT-området gjennom
deltakelse i ulike EU-programmer. Dette kan gi viktig erfaringsgrunnlag
og kunnskaps- og erfaringsdeling mellom landene innenfor IKT-politikken,
og medvirke til videre utvikling av de felleseuropeiske offentlige
tjenestene. Samtidig bidrar dette samarbeidet til å oppfylle
viktige målsettinger i IKT-politikken i Norge, som å tilrettelegge
for digital samhandling i og med offentlig sektor, bruk av åpne
standarder og åpen kildekode og felles tiltak for sikker
kommunikasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg med glede
at Regjeringen øker bevilgningen til deltakelse i ulike
program i EU vedrørende utvikling av informasjonssamfunnet og
elektronisk forvaltning. Budsjettet for å delta i programmene øker
fra 7,5 mill. kroner til 10,5 mill. kroner, eller en økning
på 40 prosent. Flertallet er enig i denne
prioriteringen, og støtter aktiv norsk deltagelse i EUs
programvirksomhet innenfor denne sektoren.
Flertallet har merket seg at
programmene MODINIS og eTEN er under avvikling, mens deltakelsen
i IDABC trappes opp. Flertallet vil peke på at
det sistnevnte programmet ivaretar infrastruktur og standarder for
utveksling av informasjon innenfor offentlig forvaltning og med
næringsliv og borgere.