Til Odelstinget.
Departementet foreslår å oppheve lærerutdanningsloven og å føre inn et eget kapittel om lærerutdanningen i universitets- og høgskoleloven (kap. 10 a). Dette gjelder formålet med og innholdet i lærerutdanningen, samt en ny bestemmelse om skikkethet for læreryrket, jf. Innst. S. nr. 285 (1996-97). For å sikre en enhetlig lærerutdanning skal de nye bestemmelsene i universitets- og høgskoleloven gjelde helt eller delvis for privat lærerutdanning. Det foreslås en hjemmel i privathøgskoleloven for Kongen til å avgjøre dette. Endelig foreslås universitets- og høgskoleloven endret slik at de mange åremålstilsatte ved kunsthøgskolene blir valgbare som rektor/prorektor eller avdelingsleder/nestleder.
Etter departementets forslag gjelder formålsparagrafen (§ 54 a) all lærerutdanning, også etter- og videreutdanning av lærere. Det blir presisert i lovteksten at paragrafen gjelder utdanning for framtidig arbeid også med barnehagebarn. Fremme av studentens yrkesetiske holdning foreslås lovfestet som formål.
Når det gjelder innholdet i lærerutdanningen (§ 54 b), er det eksplisitt nevnt i lovteksten at lærerutdanning skal gis i samsvar med rammeplaner fastsatt av departementet og hva hovedinnholdet skal være i de fem ulike utdanningstypene (førskolelærer-, allmennlærer-, faglærer- og yrkesfaglærerutdanning, samt praktisk-pedagogisk utdanning).
Lovteksten er utformet slik at praksisopplæringen knyttes til fagene i utdanningen, ikke bare til pedagogikk. For allmennlærerutdanningen er det lovfestet at praksisopplæringen omfatter minst 18 ukers veiledet praksis innenfor studiets obligatoriske del, jf. Innst. S. nr. 285 (1996-97).
Ordningen med skikkethetsvurdering (§ 54 c) skal sikre at kandidater fra lærerutdanning er i stand til å møte kravene til lærerrollen. Vurderingen skal bare finne sted i det tidsrom vedkommende studerer og er ikke aktuell ved videre- og etterutdanning. Det er institusjonenes styre selv som vedtar at en student ikke er skikket for læreryrket. Departementet foreslår her en behandlingsmåte som tilsvarer universitets- og høgskolelovens bestemmelser om bortvisning og utestenging fra studiet. Vitnemål gis ikke, bare karakterutskrift av fullførte deler av studiet.
Skikkethetsvurderingen er i denne omgang først og fremst et alternativ til andre autorisasjonsordninger. Departementet viser til at Sosial- og helsedepartementet arbeider med ny lov om helsepersonell. Etter høringsutkastet her vil de samme krav bli stilt til studenter i praksis som til autorisert helsepersonell. Departementet mener det vil være naturlig å se på behovet for en mer generell skikkethetsvurdering av studenter i praksis eller klinisk undervisning, jf. Innst. O. nr. 99 (1996-97), i forbindelse med arbeidet med lov om helsepersonell.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese
Dørum, Sigvald Oppebøen Hansen, lederen Grete Knudsen, Synnøve Konglevoll,
Rune E. Kristiansen og Tomas Norvoll, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Ulf Erik Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik,
fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam og fra Venstre, Helene Falch Fladmark, viser til
Stortingets tidligere innstillinger når det gjelder lærerutdanningen
i Norge, Innst. O. nr. 40 (1994-95) og Innst. S. nr. 285 (1996-97),
og konstaterer at departementet med dette lovendringsforslaget følger
opp Stortingets intensjoner når det gjelder å lovfeste
lærerutdanningen.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
at studenter fra språklige minoriteter som har vitnemål
uten eksamen i sidemål fra videregående skole
og studenter som ikke har vitnemål fra Norge, skal kunne
få innvilget avvikende ordninger ved norskeksamen, men
at dette ikke skal lovfestes. Komiteen støtter
forslaget og understreker at dette er en viktig ordning for å rekruttere
lærere fra språklige minoriteter og lærere
med utenlandsk bakgrunn til den norske skolen.
Komiteen understreker at ordningen med skikkethetsvurdering
av lærerstudenter skal sikre at kandidater fra lærerutdanning
er i stand til å møte kravene til lærerrollen. Komiteen vil
samtidig påpeke at slik skikkethetsvurdering må skje
med varsomhet slik at studentenes rettssikkerhet blir ivaretatt,
og komiteen konstaterer at lovforslaget og forslag
til oppfølging av loven ivaretar dette behovet.
Komiteen merker seg at også åremålstilsatte ved
kunsthøyskolene gjennom denne lovendringen blir valgbare
som rektor/prorektor og som leder/nestleder ved
avdelingene, og mener dette er en styrke for skolenes interne demokrati.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
henlede oppmerksomheten på at godkjent allmennlærer
i utgangspunktet skal undervise i alle fag i skolen. Disse
medlemmer vil derfor påpeke at norskkunnskaper
på et høyt nivå hos den enkelte lærer
må være et krav uansett kulturell bakgrunn og
språklig tilhørighet. Imidlertid vil disse
medlemmer for god ordens skyld påpeke at rekruttering
av lærere fra språklige minoriteter i Norge, kan
være meget positivt. Det er imidlertid viktig at en slik
rekruttering skjer ut fra en helhetlig vurdering og ikke kun for å løse
den til dels store arbeidsledigheten som synes å være
tilstede blant innvandrere.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det er behov for å styrke lærernes fagkompetanse. Disse
medlemmer konstaterer at de endringer i lærerutdannelsen
som ble vedtatt våren 1997 representerer en viss faglig
styrkelse, men mener at denne ikke er tilstrekkelig for å møte
kravene i den nye grunnskolen. Disse medlemmer ønsker å fjerne
allmennlærerkompetansen, som forutsetter at alle lærere
skal kunne undervise i alle fag på alle 10 årstrinn
og som også bidrar til fagtrengsel og manglende faglig
fordypning i lærerutdannelsen. Disse medlemmer mener
at det er ønskelig og nødvendig å åpne
for sterkere differensiering av lærerutdannelsen rettet
inn mot de forskjellige trinn i grunnskolen. Lærere som
underviser i teorifag på ungdomstrinnet skal ha minst ett års
faglig fordypning i faget.
Disse medlemmer tar opp følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer
i lærerutdannelsen med sikte på at det i de siste
2 år etableres differensierte opplegg innrettet mot henholdsvis
barnetrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
kompetansekravene for lærere i ungdomsskolen slik at lærere
som underviser i teorifag skal ha minst ett års faglig
fordypning i faget.»
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i lærerutdannelsen med sikte på at det i de siste 2 år etableres differensierte opplegg innrettet mot henholdsvis barnetrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre kompetansekravene for lærere i ungdomsskolen slik at lærere som underviser i teorifag skal ha minst ett års faglig fordypning i faget.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen og råder Odelstinget til å fatte
følgende
vedtak til lov
om oppheving av lov av 8. juni 1973 nr. 49 om lærarutdanning
og endringer i enkelte andre lover.
I.
Lov av 8. juni 1973 nr. 49 om lærarutdanning oppheves.
II.
I lov av 11. juli 1986 nr. 53 om eksamensrett og statstilskudd
til private høgskoler gjøres følgende endring:
§ 9 nytt tredje ledd skal lyde:
For høyskole som får godkjent
eksamen for lærerutdanning, kan Kongen bestemme at reglene
i lov om universitet og høgskoler Kap. 10a, helt eller
delvis skal gjelde tilsvarende.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde
ledd.
III.
I lov av 12. mai 1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler
gjøres følgende endringer:
§ 10 nr. 2 skal lyde:
2. Valgbare som rektor og
prorektor er institusjonens fast tilsatte i minst halv undervisnings-
og forskerstilling. Ved kunsthøgskolene er også åremålstilsatte
i minst halv undervisnings- og forskerstilling valgbare, dersom
tilsettingsforholdet varer ut funksjonsperioden. Ingen
kan gjenvelges som rektor eller prorektor hvis vedkommende vil ha
fungert i dette verv i et sammenhengende tidsrom på 6 år
ved den nye valgperiodes begynnelse.
§ 14 nr. 1 skal lyde:
1. Det skal velges en leder
og nestleder for hver avdeling blant de fast tilsatte i undervisnings-
og forskerstilling. Ved kunsthøgskolene er også åremålstilsatte
i undervisnings- og forskerstilling valgbare, dersom tilsettingsforholdet
varer ut funksjonsperioden. Institusjonens styre gir regler om
valget. Institusjonen avgjør selv om tittelen dekanus eller
avdelingsleder skal benyttes. Bruk av annen tittel skal godkjennes
av departementet. Ved Norges fiskerihøgskole ved Universitetet
i Tromsø kan tittelen høgskolerektor benyttes.
Ved kunsthøgskolene kan departementet etter innstilling
fra institusjonens styre bestemme at leder ved avdeling skal tilsettes
på åremål.
Nytt kapittel 10a skal lyde:
Kapittel 10a. Lærerutdanning
§ 54a. Formål
1. Lærerutdanning
skal gjennom undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid,
gi den faglige og pedagogiske kunnskap og praktiske opplæring
som er nødvendig for planlegging, gjennomføring
og vurdering av undervisning, læring og oppdragelse. Utdanningen
skal ta utgangspunkt i ulike forutsetninger hos elever og barnehagebarn og
være i samsvar med målene for det opplæringsnivå utdanningen
sikter mot.
2. Utdanningen skal fremme studentenes personlige utvikling
og yrkesetiske holdning, utvikle evne til refleksjon, vekke interesse
for faglig og pedagogisk utviklingsarbeid som er relevant for arbeid
i skole og barnehage, og gi forståelse for sammenhengen
mellom læreryrket og opplæringssystemets funksjon
i samfunnet.
§ 54b. Innholdet i lærerutdanning
1. Lærerutdanning
som nevnt i nr. 2-6 skal gis i samsvar med rammeplaner fastsatt
av departementet.
2. Førskolelærerutdanning skal
omfatte:
3. Allmennlærerutdanning skal omfatte:
a. Pedagogikk
b. Praksisopplæring, herunder minst 18
ukers veiledet praksis innenfor studiets obligatoriske del.
c. En obligatorisk del som består av enkeltfag, fagområder
eller arbeidsområder som omfatter sentrale obligatoriske
fag i grunnskolen. En valgfri del som kan bestå av andre
enkeltfag, fagområde eller arbeidsområder som
er relevante for undervisning i grunnskolen.
d. Fagdidaktikk
4. Faglærerutdanning skal omfatte:
5. Yrkesfaglærerutdanning skal omfatte:
6. Praktisk-pedagogisk utdanning skal omfatte:
§ 54c. Skikkethet for læreryrket
1. I utdanning som
nevnt i § 54b skal institusjonen vurdere om den enkelte
student er skikket for læreryrket. Skikkethetsvurdering
skal foregå gjennom hele studiet.
2. Vitnemål for fullført lærerutdanning
forutsetter at studenten er vurdert som skikket for læreryrket.
3. Styret selv kan etter innstilling fra en egen
skikkethetsnemnd vedta at en student ikke er skikket for læreryrket.
Student som ikke er skikket for læreryrket, kan utestenges
fra studiet.
4. Vedtak om at en student ikke er skikket og om
utestengning, treffes med minst to tredels flertall. Vedtak kan
påklages av studenten etter reglene i forvaltningsloven.
Departementet er klageinstans.
5. Studenten har rett til å la seg bistå av
advokat eller annen talsperson fra sak er reist i skikkethetsnemnda.
Utgiftene ved dette dekkes av institusjonen.
6. Reglene i § 43 gjelder tilsvarende.
7. Departementet gir nærmere regler om
skikkethetsvurderingen.
IV.
Endringene trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 29. oktober1998.
Grete Knudsen, |
Helene Falch Fladmark, |
Rune E. Kristiansen, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |