Lovforslagets kapittel 11 omhandler særbestemmelser
for visse boligleieforhold.
Bestemmelsene bygger på Husleielovutvalgets forslag
til kapittel 12.
I det nye lovutkastet er det foretatt en annen inndeling av disse
særbestemmelsene i forhold til gjeldende lov. Departementet
har særlig lagt vekt på å gjøre
bestemmelsene mer nyanserte, slik at de bare skal dekke de områdene
som det synes nødvendig å særregulere.
Lovteknisk er det en fordel å samle særreglene
i et eget kapittel, og oppbyggingen av de generelle bestemmelsene
blir enklere ved at unntaksbestemmelsene ikke blir tatt inn i den
enkelte paragraf. Samtidig blir det lettere å finne fram
til de regler som gjelder for det spesielle boligforholdet.
I særbestemmelsene gjelder for det første for
utleie av bolig som er bestemt til bruk for personer med spesielle
boligbehov av varig karakter. Adgangen til opptak av husstandsmedlemmer
og framleie kan innskrenkes for disse boligene. Det foreslås
også særbestemmelser for gjennomgangsboliger for
personer som har spesielle boligbehov av midlertidig karakter. Det
gis adgang til innskrenkning til opptak av husstandsmedlemmer og
framleie, samt at det gis lempninger i oppsigelsesvernet for disse
boligene. Når det gjelder tjenesteboliger, presiseres det
at bruksforholdet skal omfattes av husleieloven selv om bruken av boligen
er et ledd i en arbeidsavtale. Det gjøres her innskrenkninger
i oppsigelsesvernet, mens adgangen til å fortsette leieforholdet
etter arbeidstakers dødsfall bortfaller. Har leieren boplikt,
og boplikten er nødvendig for utføring av arbeidet,
faller leieavtalen bort når leieren trer ut av arbeidsforholdet.
Det samme gjelder for enkelte andre nærmere angitte offentlige tjenesteboliger.
Til slutt omhandles særbestemmelser for leie av bolig,
som utleier har brukt som egen bolig, og som leies ut ved midlertidig
fravær på inntil fem år. Det gjøres
her unntak for reglene om adgang til framleie og reglene om oppsigelsesvern.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
har merket seg at det ved utleie av tilrettelagte boliger gis anledning
til å inngå kombinerte leie- og låneavtaler
der boligen skal brukes av en person med spesielle boligbehov av
varig karakter. Flertallet vil peke på at
disse boligene er spesielt kostbare å tilrettelegge og
mener at en slik finansieringsordning vil lette finansieringen av
slike boliger. Flertallet vil vise til at dette kun
kan gjøres der kommune, fylkeskommune eller stat er utleier.
Flertallet vil vise til at det i den nye husleieloven
i motsetning til gjeldende lov foreslås at det blir gjort
unntak fra oppsigelsesvernet i gjennomgangsboligene. Flertallet mener
at dette er nødvendig slik at man oppnår best
mulig bruk av gjennomgangsboligene.
Flertallet har merket seg at den nye husleieloven
vil bli gjort gjeldende for alle tjenesteboliger, også for
boliger hvor de ansatte har boplikt.
Flertallet vil vise til at det i forslag til ny
husleielov blir foreslått særregler for utleie
av egen bolig som leies ut midlertidig for inntil 5 år
og som eieren har til hensikt å flytte inn igjen i. Flertallet vil
peke på at det ved utleie av egen bolig er et større
behov for kontroll av hvem man leier ut til og for større
mulighet for oppsigelse av leier slik at boligen er ledig når
eieren selv trenger den.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
skeptisk til muligheten for offentlig utleier til å inngå kombinerte
låne- og leieavtaler der boligen skal brukes av person
med varige og spesielle boligbehov.
Dette medlem ser at ordningen kan være
en mulighet for kommuner til å få personer med
god privatøkonomi og formue til å bidra mer til å realisere sine
egne boligbehov på en egnet måte. Det er ikke urimelig
at dette skjer. Imidlertid kan dette oppfattes som et brudd med
retten til å få leie slik tilrettelagt bolig uavhengig
av økonomisk evne hos den enkelte og at tildeling og planlegging
blir tilpasset en slik låneprofil framfor behovsvurdering.
Dette medlem mener dette spørsmålet
må vurderes i en bredere sammenheng der alle sider ved boligtilpassing
for personer med særlig store og varige behov blir sett
i sammenheng. Dette medlem vil derfor stemme imot
Regjeringens forslag.