Kapittel 1 i lovforslaget omhandler de alminnelige bestemmelsene
i loven, som blant annet gjelder lovens virkeområde og
partenes adgang til å fravike lovens bestemmelser. Kapittelet
inneholder også definisjoner av noen viktige begreper som
er brukt i loven.
Departementet foreslår at loven skal gjelde avtaler om
bruksrett til husrom mot vederlag. Loven vil da omfatte både
leie av bolig og lokale. Loven foreslås å gjelde
selv om bruksretten til bolig har grunnlag i en arbeidsavtale. Loven
er foreslått å gjelde selv om vederlaget helt
eller delvis er fastsatt til annet enn penger. Departementet vil
foreslå at loven likevel ikke skal gjelde for avtaler mellom
hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester.
Likeledes foreslås det unntak for avtaler der annet enn bruksrett
til husrommet er det vesentligste, for eksempel opphold på sykehus.
Det samme foreslås for avtaler om leie av husrom til ferie-
og fritidsbruk.
I boligleieforhold foreslår departementet at det ikke
skal kunne avtales eller gjøres gjeldende vilkår som
er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene
i loven. Ved leie av lokale foreslår departementet at partene
som hovedregel skal ha adgang til å fravike loven. Det
vil likevel bli foreslått noen viktige unntak fra denne
regelen.
Kapittelet har også en bestemmelse om standardvilkår
i avtaler som er utarbeidet etter forhandlinger mellom organisasjoner
for leiere og utleiere, en bestemmelse om risikoen for sending av
meldinger og en bestemmelse om beregning av frister. En generell bestemmelse
om erstatningsansvar for skade på person er tatt med til
slutt i kapittelet.
Komiteen vil peke på at det
er en del ulikheter mellom de to formene for leie, leie av bolig
og leie av lokale. Men samtidig vil mange av de grunnleggende spørsmål
som lovgivningen skal løse være de samme. Komiteen støtter
forslaget om at husleieloven skal dekke begge former for leie. Komiteen
har merket seg at de reglene som er spesielle for boligleieforhold
ikke blir gjort gjeldende for lokalleieforhold.
Komiteen vil vise til at etter gjeldende lov kan avtalevilkårene
i loven fravikes ved avtale med mindre det er uttrykkelig sagt i
loven at reglene er ufravikelige.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter forslaget om at hovedregelen skal være
at det ved leie av bolig ikke skal gjøres gjeldende avtalevilkår
som er mindre gunstige for leieren enn det som står i loven,
fordi dette vil avgrense leierens rett til å fraskrive
seg rettigheter som loven gir.
Komiteen har videre merket seg at Regjeringen foreslår
at hovedregelen ved leie av lokale skal være at loven skal
kunne fravikes ved avtale.
Komiteen har merket seg det tas inn en bestemmelse
om at dersom kontrakten fraviker standardvilkår, skal dette
opplyses skriftlig ved inngåelse av avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at kravet om ufravikelighet fra bestemmelsene i den foreslåtte
husleieloven medfører at loven gir lite forhandlingsrom
og små tilpasningsmuligheter i leieavtalen mellom partene
ved boligutleie.
Komiteen mener at § 3-8 om deponering
ikke bør være ufravikelig ved lokalleie. Komiteen mener
at leier av næringslokale må kunne ivareta sine
interesser ved inngåelsen av avtalen, uten behov for vern
av ufravikelige lovbestemmelser i forhold til deponering av omtvistede
beløp. Komiteen vil foreslå følgende
formulering av lovteksten:
Ǥ 1-2 annet ledd skal lyde:
Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1
til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel
13.»