Prinsippene i reglene som er foreslått i arbeidsmiljøloven
kapittel XI B, foreslås tilsvarende tatt inn i tjenestemannslovens
første kapittel. På grunn av at loven er bygget
opp på en noe avvikende måte, og fordi tjenestemannslovens
regler om midlertidighet og regler knyttet til opphør av
arbeidsforhold er noe annerledes, vil lovtekstene bli noe forskjellig.
I tillegg er avtalesystemene forskjellige i statlig og privat sektor.
Tjenestemannsloven gjelder i utgangspunktet bare for arbeidstakere
i staten. Når det skal gis regler i loven om innleie av
arbeidskraft som ikke nødvendigvis har et statlig tilsettingsforhold,
må lovens § 1, som omhandler hvem loven
gjelder for, gis en tilføyelse. Det foreslås at § 1
nr. 1, gis et nytt fjerde punktum, hvor det fremgår at
loven også gjelder innleie av arbeidstakere i statlig virksomhet,
der hvor dette uttrykkelig er sagt, dvs. i §§ 3
A og 3 B.
Tjenestemannsloven gjelder på Svalbard og vurderingene
av forholdet til Svalbard, jf. kap. 6.1.2 foran i innstillingen,
får derfor tilsvarende anvendelse. Dette innebærer
at tjenestemannslovens regler om innleie får anvendelse
ved innleie til statlig virksomhet på Svalbard.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, fremmer følgende
forslag:
«Tjenestemannsloven
Ny § 3 B nr. 2 skal lyde:
For innleie som overstiger 10 pst. av de tilsatte, likevel
ikke færre enn 3 personer, og som har varighet ut over
ett år, skal det inngås avtale med tjenestemannsorganisasjonene
i virksomheten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at ønsket om parallellitet mellom
arbeidsmiljølovens regler og tjenestemannslovens regler. Disse
medlemmer viser til sine forslag om endringer i arbeidsmiljøloven. Disse
medlemmer vil derfor stemme mot forslaget til § 3
B nr. 2 og 3.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de endringsforslagene som en har fremmet til arbeidsmiljølovens §§ 55
K og 55 L. For at det skal bli samsvar mellom paragrafene i arbeidsmiljøloven
og tjenestemannsloven er det et behov for å justere lovteksten
også i tjenestemannsloven.
Dette medlem vil derfor fremme følgende forslag:
«Tjenestemannsloven
Ny § 3 A nr. 3 første punktum skal
lyde:
Dersom en innleid arbeidstaker og/eller
fagforening i innleievirksomheten reiser søksmål
mot innleier og retten finner at innleien var i strid med nr. 1,
kan retten, etter krav fra den innleide, avsi dom for at den innleide
er fast ansatt. Dette gjelder ikke ved innleie av tre eller færre
arbeidstakere.
Ny § 3 B skal lyde:
1. Innleie av arbeidstakere fra virksomhet som ikke
har til formål å drive utleie, er tillatt når
den innleide arbeidstakeren er fast tilsatt hos utleier, og innleier
har inngått skriftlig avtale om innleie med tillitsvalgte
som representerer et flertall av den arbeidstakerkategori innleien
gjelder. Dette gjelder ikke ved innleie av tre eller færre
arbeidstakere. Avtale om innleie som nevnt i første punktum,
kan bare inngås for inntil ett år av gangen. For
at virksomheten skal sies ikke å ha til formål å drive
utleie, er et vilkår at utleie skjer innenfor de samme
fagområder som utgjør utleierens hovedbeskjeftigelse
og at utleieaktiviteten ikke omfatter mer enn 50 pst. av de fast
tilsatte hos utleier.
2. Kongen kan i forskrift forby innleie for visse arbeidtakergrupper
eller på visse områder når viktige samfunnshensyn
tilsier det.
3. Paragrafen gjelder ikke innleie til embete eller stilling
eller annet arbeidsforhold som omfattes av lov av 4. mars
1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m.»