Til Odelstinget
Den 19. august 1994 ble loven som hjemler opprettelsen av et sentralt register for fritids- og småbåter vedtatt. I dette registeret skal alle båter registreres, det gjøres følgende unntak:
-
1. Båter med lengde under 4,5 meter som ikke har motor som fremdriftsmiddel,
-
2. båter med lengde 4,5 meter eller mer som verken har seil eller motor som fremdriftsmiddel,
-
3. spesielle båter etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet.
Båt og båtliv har lange tradisjoner i Norge, tradisjoner som langt på vei har ivaretatt lovens intensjoner om registrering ved at flere av organisasjonene har opprettet egne frivillige registre. I tillegg var det registrering av båter ved de lokale politidistrikt før dette registeret ble vedtatt opprettet. Opprettelsen av loven oppfattes av båtfolket å komme helt på tvers av de tradisjoner frihet rundt båtlivet har hatt i vårt land. Innføring av loven har blant annet vist at oppblåsbare plastbåter med feste for motor er registreringspliktige - båtfolk og folk for øvrig har vanskelig for å forstå at en båt som henger på veggen i en plastpose store deler av året skal være registreringspliktig. Det er videre plikt til å varsle hvis en forandrer farve på båtskroget. Hvis man unnlater å registrere en slik båt, eller unnlater å varsle om ny farve på båten, risikeres det straff med bøter. Dette eksemplet viser at loven er med på å undergrave folks rettsoppfatning, noe som også de mange leserinnlegg og artikler rundt i landets aviser viser.
Selv om Regjeringen ikke har foreslått gebyr på registrering av båter det første året, vil dette komme. Det ligger også i lovens intensjon at skatter eller avgifter kan innkreves, dette er også nevnt i St.prp. nr. 54 (1997-1998), hvor det berøres slik:
«Hvorvidt en slik avgift skal innføres er ikke vurdert ennå.»
At intensjonen for opprettelsen av registeret er å innføre en båtavgift, kommer klart til uttrykk i Ot.prp. nr. 35 (1993-1994) Om lov om registrering av fritids- og småbåter, der det sies:
«Bakgrunnen for arbeidet med båtregistersaken har i stor grad vært knyttet til en mulig fremtidig båtavgift. Et register vil dessuten forenkle kontrollen med skatteligningen, fastsettelse av den skattepliktige formue og bidra til en bedre og mer effektiv skatteinnfordring.»
Dette viser at opprettelsen av et sentralt register av fritids- og småbåter vil bli en kostnad for småbåteiere i Norge, i første omgang med et gebyr. Det ble i utarbeidelsen av loven anslått fra Finansdepartementet at gebyrene kunne bli i størrelsesorden 215-250 kroner, forslagsstillerne er redd for at gebyrene langt vil overstige disse summene, blant annet fordi man selv med betydelig informasjon gjennom aviser og TV ikke har nådd de mål som var satt for antall registreringspliktige objekter. Med bakgrunn i at registeret skal være selvfinansierende, vil det bli færre båteiere å fordele kostnadene på og derved vil gebyret måtte bli høyt.
Byråkratiet rundt opprettelse og drift av registeret er betydelig. Det ble i sin tid opprettet et slikt register i Sverige, dette registeret ble nedlagt. I Ot.prp. nr. 35 (1993-1994) vises det til at begrunnelsen for nedleggelsen av registeret i Sverige var:
«I Sverige er det sentrale fritidsbåtregisteret nedlagt begrunnet med at den samfunnsmessige nytteverdien av fritidsbåtregisteret - spesielt begrunnet med kontroll- og sjøsikkerhetshensyn - ikke sto i forhold til kostnadene som drift av systemet innebar. Registrering i Sverige skjer nå i privat regi og er frivillig.»
Denne begrunnelsen vil etter forslagsstillernes syn langt på vei gjelde også for å nedlegge registeret i Norge. Det norske registeret vil påføre fritids- og småbåteiere en kostnad med et byråkrati som er unødvendig og som eierne ikke ønsker.
På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag:
«Vedtak til lov
om opphevelse av lov av 19. august 1994 nr. 57 om registrering av fritids- og småbåter.
I
Lov av 19. august 1994 nr. 54 om registrering av fritids- og småbåter oppheves.
II
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond
Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, øystein Djupedal, fra
Venstre, Terje Johansen, og representanten Benn Mikalsen,
viser til svar fra finansminister Gudmund Restad 12. oktober
og 5. november 1999 på spørsmål
fra saksordfører Steinar Bastesen hhv. 17. september
og 21. oktober 1999. Svarene følger som vedlegg
1 og 2 til denne innstillingen.
Komiteen viser også til spørsmål
fra Erik Dalheim 21. oktober 1999 og svar fra finansministeren
av 5. november 1999 som følger som vedlegg 3 til innstillingen.
Komiteen viser videre til at det er avholdt høring
med Kongelig Norsk Båtforbund den 21. oktober
1999. Den informasjon som er fremkommet spriker veldig hva angår
antall båter som antas å utløse registreringsplikt
etter de gjeldende bestemmelser. Toll- og avgiftsdirektoratet legger
til grunn at et normalår vil utløse 15 000
nyregistreringer og mellom 33 000 og 35 750 omregistreringer.
Samlet regner således Toll- og avgiftsdirektoratet med
mellom 48 000 og 50 750 registreringspliktige
ny- og omregistreringer. Norges Båtbransjeforbund anslår
med mellom 5 000 og 10 000 nyregistreringer og
omregistreringer. Estimatene fra Toll- og avgiftsdirektoratet innebærer
at bortimot 10 pst. av fritidsbåtflåten omsettes årlig.
Tallene fra Norges Båtbransjeforbund indikerer at omsetningen
pr. år utgjør om lag 2 pst. av den samlede fritidsbåtflåte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, mener at det
er nyttig med et fritidsbåtregister og vil anføre
at alle båter av verdi og betydning er forsikret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
konstaterer at de forutsetninger som ble lagt til grunn ved opprettelsen
av registeret ifølge departementet i hovedsak er de samme
i dag.
Flertallet vil understreke at en forutsetning ved
opprettelsen av registeret var at driften av ordningen skulle være
selvfinansierende, og at en omregistrering ble anslått å koste
om lag 180-200 kroner.
Flertallet konstatere at dette beløp
i dag er vurdert til å bli 270-300 kroner. Flertallet registrerer at
dette er en økning ut over tidligere anslag. Flertallet forutsetter
at kostnadene knyttet til ordningen følges nøye
slik at ytterligere økninger ikke finner sted.
Flertallet ber departementet komme tilbake med
en omtale av ordningen i budsjettet for år 2001. Flertallet ber
spesielt om en oppsummering av de fordeler ordningen medfører
for båtfolket, og den økonomiske situasjon for
Båtregisteret i Fredrikstad.
Flertallet ber videre om en evaluering av ordningen
i 2002.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget
en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter
etter båtsesongen 2001, slik at Stortinget får
anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen
2002.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at ordningen er forholdsvis ny
og til at registeret ennå ikke er operativt. Det kan derfor
være behov for at den gjennomgås etter at den
har fungert en tid, til ut på året 2001. På denne
måten vil en rekke av de spørsmål som nå stilles
til ordningen bli avklart. Stortinget bør få anledning
til å evaluere denne ordningen senest i vårsesjonen
2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det i 1989 ble innført
lov om obligatorisk registrering av fritidsbåter i Sverige.
Dette registeret var langt på vei det samme som Norge har
i dag. Politiet, sjøredningstjenesten og skattemyndighetene
hadde tilgang til dette registeret, mens derimot forsikringsselskapene ikke
hadde tilgang til registeret. I 1992 var det registrert 270 000
båter i registeret, disse ble håndtert av 18 årsverk.
Ved årsskiftet 1992-93 ble loven forandret og det statlige
båtregisteret ble nedlagt. Den svenske regjeringen åpnet
i forbindelse med nedleggelsen av båtregisteret muligheten
for at forsikringsbransjen eller båtorganisasjonen skulle
få tilgang til registeret. På denne måten
kunne registeret drives videre på frivillig basis.
Våren 1993 besluttet Forsikringsforbundet i Sverige å gi
Svenska stoldskyddforeningen (SSF) i oppdrag - gjennom direkteavtale
med de respektive båtforsikringsselskapene - å hente
ut av det nedlagte registeret de opplysningene som var nødvendig
for å drive det nye registeret på frivillig basis.
Det nye svenske registeret er i dag et register over forsikringstaker
og de forsikrede objekter, og er tilsluttet av ca. 160 000
båteiere. Politiet, sjøredningstjenesten og forsikringsselskapene
har tilgang til det nye registeret gjennom direkteoppkobling døgnet
rundt.
Disse medlemmer vil vise til at det er to ansatte
for å drive det nye svenske registeret, mot 18 årsverk
i det gamle registeret. Kostnaden for å drive det nye svenske
registeret er i underkant av 2 mill. svenske kroner, som dekkes
av forsikringsselskapene med bakgrunn i det enkelte forsikringsselskaps
markedsandeler.
Disse medlemmer mener det er nyttig med et fritidsbåtregister
og vil anføre at alle båter av verdi og betydning
er forsikret i et forsikringsselskap. Disse medlemmer vil
hevde at en ordning med et frivillig register, oppbygd lik det svenske
registeret, både vil være samfunnsøkonomisk
besparende og besparende for den enkelte bruker.
Disse medlemmer vil vise til svarbrev fra finansminister
Gudmund Restad til Arbeiderpartiet der det i svar på spørsmål
nr. 6 at det i normalår vil påløpe en årlig
driftskostnad for registeret på ca.13,5 mill. kroner, noe
som er 11,5 mill. kroner mer enn det koster å drive det
nye frivillige svenske registeret. I samme svar antyder finansministeren
at et gebyr med basis i gjeldende anslag vil utgjøre i
størrelsesorden 270-300 kroner. I Sverige betaler den enkelte
ingenting for å registrere sin båt.
Disse medlemmer ønsker på denne bakgrunn å innføre
en ordning etter svensk mønster i Norge. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen i forbindelse med en nedlegging av det norske fritids-
og småbåtregisteret arbeider for at forsikringsselskapene,
båtorganisasjoner eller andre kan drive et frivillig småbåtregister
videre.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov om endring av lov av 25. juni
1998
nr. 47 om fritids- og småbåter
I lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter
blir det gjort følgende endring:
I
Nåværende kapittel 2 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar 2000.»
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslagene
om at ordningen med registrering av fritids- og småbåter
evalueres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Benn Mikalsen bemerker at estimatene
for registreringspliktig omsetning fra Toll- og avgiftsdirektoratet
synes å være altfor høye. Disse
medlemmer uttrykker stor frykt for at småbåteierne
i og med innføringen av fritidsbåtregisteret påføres
store kostnader med driften og nedbetalingen av nødvendige
investeringer vedrørende registeret, siden registeret skal
være selvfinansierende. Det uttrykkes derfor tvil om den samfunnsmessige
nytten med fritidsbåtregisteret er større enn
samfunnskostnadene vedrørende drift og investeringer i
dette registeret.
Disse medlemmer vil videre anføre at
fritidsbåteierne allerede i stort monn bidrar til fellesskapet
ved m.v.a. på en del av omsetningen av fritidsbåter.
Dessuten betales det HK-avgift, som i utgangspunktet var en liten
og midlertidig avgift, innført i 1978, på kr 30,00
og som i dag er en permanent avgift pålydende for i år
kr 118,50 pluss m.v.a. Denne avgiften innbringer årlig
om lag 100 mill. kroner til statskassen. Det betales også «veiavgift» på bensin som
brukes om bord. Denne avgiften utgjør om lag 300 mill.
kroner i året. Da denne «veiavgiften» ble
innført, skulle den benyttes til veiutbygging. Disse medlemmer viser
til at båter som ble brukt til yrkesfiske lenge hadde avgiftsfritak.
Dermed er denne avgiften en skattlegging av båtbruk og
derfor blir innføringen av registreringsgebyr en ekstraavgift
som båteierne påføres.
Komiteens medlem fra Venstre og representanten
Benn Mikalsen viser til at Venstre gikk imot opprettelsen
av fritidsbåtregisteret, og at Kystpartiet er prinsipielt
imot et offentlig fritidsbåtregister. Disse medlemmer frykter
at registeret i framtiden kan brukes til å pålegge
båteierne nye avgifter. Disse medlemmer viser
videre til at det kan se ut til at kontrollorganisasjonen ikke står
i rimelig forhold til gevinstene ved et slikt register. Disse medlemmer mener
Fritidsbåtregisteret bør vurderes organisert som
et frivillig register basert på forsikringsordninger
gjerne i regi av forsikringsbransjen, tilsvarende den modellen som
Sverige har valgt.
Disse medlemmer mener det vil være behov for
en evaluering av båtregisteret etter at det har fungert
en tid, og går inn for at det foretas en evaluering etter
båtsesongen 2000, slik at Stortinget kan evaluere ordningen
senest i vårsesjonen 2001.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen framlegge for Stortinget
en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter
etter båtsesongen 2000, slik at Stortinget får
anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen
2001.»
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget
om at ordningen evalueres i 2002.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Vedtak til lov om endring av lov av 25. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter
I lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter blir det gjort følgende endring:
I
Nåværende kapittel 2 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar 2000.
Forslag fra Venstre og representanten Benn Mikalsen:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen framlegge for Stortinget en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter etter båtsesongen 2000, slik at Stortinget får anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen 2001.
Komiteen viser til Dokument nr. 8:64 (1998-1999) og til det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter etter båtsesongen 2001, slik at Stortinget får anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen 2002.
Jeg viser til Finanskomiteens brev av 17. september
1999 hvor dokument nr 8:64 oversendes til uttalelse. Det foreslås
her å oppheve lov av 19. august 1994 nr 57 om
registrering av fritids- og småbåter.
Innledningsvis gjøres det oppmerksom på at nevnte
lov ble inkorporert som et eget kapittel i lov 26. juni
1998 nr 47 om fritids- og småbåter med virkning
fra 1. januar 1999. Loven samler mye av regelverket vedrørende
fritids- og småbåter som tidligere var spredt
over flere lover. Det er ikke gjort nevneverdige materielle endringer
i forbindelse med inkorporeringen. Loven som foreslås opphevet
er således allerede opphevet.
Formålet med opprettelsen av det sentrale fritids- og
småbåtregisteret var å skaffe et egnet
redskap som kunne benyttes til trafikksikkerhetsformål
til sjøs, forskning og samfunnsplanlegging, ivaretakelse
av miljøvernhensyn, beredskapsformål, innkreving
av skatt, avgifter, toll og gebyrer i tilknytning til båter
og båtmotorer, forsikringsformål, politietterforskning,
forbruksundersøkelser og informasjon. Det sentrale båtregisteret
avløste de båtregistre som tidligere ble ført
av politiet. Disse registrene som ble basert på manuelle
rutiner, inneholdt såpass mange feil at de ikke kunne ivareta
de ovennevnte hensyn på en tilfredsstillende måte.
Registeret ble opprettet som følge av en politisk prosess
som munnet ut i lov av 19. august 1994 om registrering
av fritids- og småbåter. Det vises til Ot. prp.
nr 35 (1993-94) og Innst. O. nr 40 (1993-94).
Ved opprettelsen av registeret ble det vurdert om registrering
burde skje i offentlig eller privat regi og om registrering skulle
være frivillig. Det ble også vurdert om det skulle
opprettes et nytt register eller om man skulle bygge videre på de
eksisterende politiregistrene. Under henvisning til de hensyn registeret skulle
ivareta ble det ansett å være mest hensiktsmessig å opprette
et sentralt offentlig register med registreringsplikt.
Departementet kan vanskelig se at Småbåtregisteret
innskrenker båtlivets frihet. Det kan i denne sammenheng
bemerkes at 200 - 250 000 båteiere tidligere hadde
forsikret og registrert sine båter uten at dette tilsynelatende
var til hinder for å nyte båtlivet. Når
det gjelder registreringsplikt for oppblåsbare gummibåter,
som brukes med motor, kan det vises til at dette også var
tilfelle i henhold til Lov om registrering og merking av småfartøyer
av 3. desember 1948 nr 3, som var det rettslige grunnlaget
for politiets gamle lokale manuelle registre.
Som det påpekes, skal det avgis endringsmeldinger til
registreringsmyndigheten når det skjer endringer i tidligere
avgitte opplysninger. Dette kan eksempelvis være hvis skrogfarge
(hovedfarge) endres. Mindre fargeendringer, så som endring
av farge på bunnstoff, dekorstriper og lignende, vil derimot ikke
være meldepliktig. Behovet for å motta slike endringsmeldinger
er ikke motivert ut fra byråkratiske hensyn. Tvert imot
tar det sikte på å ha et så vidt mulig oppdatert
og ajour register tilgjengelig for brukergruppene. Også i
forhold til den tidligere registreringsordningen som ble forvaltet
av politiet var det pliktmessig krav om å melde fra om
endringer i tidligere avgitte opplysninger. Slik melding skulle
avgis senest 14 dager etter at endringen var funnet sted, i motsetning
til nå der det gis 30 dager.
Småbåtregisteret er et landsdekkende EDB-register
hvor registreringsnummeret følger båten hele dens levetid,
adresser oppdateres jevnlig elektronisk, stjålne båter
og/eller motorer anmerkes for å vanskeliggjøre
videre omsetning, forespørsler kan rettes døgnet rundt,
politiet er i ferd med å bli oppkoblet on-line til registeret
med mer. Dette bidrar blant annet til at en båteier som
f. eks. bytter adresse ikke behøver å melde adresseforandring
til andre enn Folkeregisteret og når oppslag gjøres
på båter og/eller motorer som er meldt stjålet
vil saksbehandler umiddelbart få beskjed om det. Ved salg
gjennomføres det nå kun omregistrering av båten
og ikke som tidligere en sletting av båtens eierskap og
registreringsnummer med en påfølgende ny registrering
av ny eier og nytt registreringsnummer. Dette er vesentlig forenkling
som også bidrar til at båtens historie bevares
for ettertiden.
Det vurderes også om on-line tilganger til småbåtregisteret
skal gis til Redningsselskapet og Hovedredningssentralene i Norge.
Videre har registeret mottatt henvendelser fra kommuner i Norge
om utlevering av statistikk/opplysninger fra Småbåtregisteret
til bruk i forbindelse med utarbeidelsen av kystsoneplaner og øvrig
planleggingsvirksomhet. Også disse nytteområder
vil komme den enkelte båteier til gode.
Finansdepartementet er godt fornøyd med registeret så langt.
Småbåtregisteret har vært i drift i litt over
1 år og er på denne tiden fylt opp med ca 280 000
forekomster. Småbåtregisteret antas å være ferdig
bygget opp i løpet av 2-3 år fra nå.
Hittil i år er det foretatt ca. 60 000 ny- og
omregistreringer. Tollvesenets informasjons- og veiledningsprofil
har etter departementets oppfatning virket etter hensikten.
Når det gjelder eventuelle særavgifter på båter viser
for ordens skyld til at en innføring av slik særavgift
må vedtas av Stortinget, jf Grunnlovens § 75a.
Jeg viser til brev av 21. oktober 1999 med spørsmål
knyttet til ulike sider ved småbåtregisteret.
Jeg vil innledningsvis gi litt generell bakgrunnsinformasjon
om bl. a. etableringen og driften av småbåtregisteret.
Deretter besvarer jeg det enkelte spørsmål. Avslutningsvis
gir jeg teknisk bistand til utforming av lovvedtak som innebærer
at bestemmelsene om fritids- og småbåter kan tas
ut av nevnte lov og oppheves.
Toll- og avgiftsetaten startet arbeidet med å etablere
Det sentrale småbåtregisteret i 1995, og arbeidet
ble avsluttet ved utgangen av 1997. I denne etableringsfasen ble
bl.a. systemet kravspesifisert, utviklet og designet, datautstyr
oppgradert og tjenestemenn opplært. Toll- og avgiftsdirektoratet
har opplyst at de samlede etableringskostnader for perioden 1995-1997
er 27,1 mill. kr. I Ot.prp. nr. 35 (1993-1994) ble de samlede statlige
merutgifter for etableringsfasen anslått til å utgjøre
mellom 20 og 30 mill. kr.
Etter denne etableringsfasen ble småbåtregisteret satt
i drift 1. januar 1998. Fra dette tidspunktet startet det ordinære
registreringsarbeidet. Det er hittil lagt på plass ca.
285 000 registreringer, og Toll- og avgiftsdirektoratet
forventer at registeret i løpet av 2002 vil være
tilnærmet ferdig oppbygd, med mellom 500 000 og
600 000 registrerte småbåter.
Det sentrale fritids- og småbåtregister har
erstattet de lokale registrene som politiet tidligere førte.
Hjemmelsgrunnlaget for den gamle ordningen er nå opphevet.
Dersom bestemmelsene om fritids- og småbåtregisteret
fjernes fra lov om fritids- og småbåter vil det ikke
være adgang til å samle inn eller registrere opplysninger
om fritids- og småbåter, med mindre dette skjer
på frivillig basis. Antakelig må også de
opplysninger som ligger inne i registeret i dag slettes.
Spørsmål 1 Hvordan har departementet tenkt å finansiere
driften av båtregisteret?
Småbåtregisteret ble som nevnt satt i drift
1. januar 1998. Frem til i dag er driften av registeret finansiert
innenfor toll- og avgiftsetatens driftsrammer.
Som forutsatt i forarbeidene til lov om registrering av fritids-
og småbåter skal imidlertid driften av registeret
være selvfinansierende, gjennom et gebyr for førstegangs-
og omregistrering av småbåter. I St.prp. nr. 1
(1999-2000) for Finans- og tolldepartementet varsler Regjeringen
at en vil vurdere tidspunktet for å iverksette et slikt
gebyr.
Et gebyr skal i utgangspunktet dekke driftskostnadene ved registeret
i et «normalår». Årlige driftsutgifter
for småbåtregisteret fremover er foreløpig
beregnet til ca. 13,5 mill. kr. Basert på bl.a. tall fra
Norges Båtbransjeforbund og Statistisk Sentralbyrå har Toll-
og avgiftsdirektoratet lagt til grunn at antallet nyregistreringer
i et «normalår» vil ligge på ca. 15 000.
I tillegg viser statistikk fra småbåtregisteret
i dag at antallet omregistreringer ligger på rundt 6-6,5% av
totalt antall registrerte. Ved ca. 550 000 registrerte
småbåter vil dermed antallet omregistreringer i
et «normalår» være mellom 33 000
og 35 750. Det totale antall registreringer (nyregistreringer
og omregistreringer) kan slik forventes til å være
mellom 48 000 og 50 750.
Dersom driften av registeret skal gjøres selvfinansierende
må de totale utgiftene fordeles på det forventede,
antall årlige registreringer.
Spørsmål 2 Hva blir etableringskostnadene med registeret
når det er ferdig etablert, og hvordan skal disse kostnadene
dekkes inn?
Småbåtregisteret ble satt i drift, og kan anses
etablert fra og med 1. januar 1998. Etableringskostnadene for registeret
i perioden 1995-1997 har utgjort 27,1 mill. kr. Disse kostnadene
er dekket gjennom toll- og avgiftsetatens driftsbudsjett i samme
periode, jf. bl.a. omtale i St.prp. nr. 1 (1995-1996) og St.prp.
nr. 1 (1996-1997) for Finans- og tolldepartementet.
Teknisk bistand til utforming av lovvedtak
«Vedtak til lov
om endring av lov av 26. juni 1998 nr. 47
om fritids- og småbåter.
I lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter
blir det gjort følgende endring:
I
Nåværende kapittel 2 oppheves.
II
Endringer under I trer i kraft fra 1. januar 1999.»
Jeg viser til brev av 21. oktober 1999 hvor det reises en del
spørsmål i forbindelse med ovennevnte forslag.
Spørsmål 1: Hvor mange båter forutsatte
man lå til grunn for registrering ved opprettelsen av registeret og
hva er dette antallet i dag?
En interdepartemental arbeidsgruppe nedsatt av Finansdepartementet
anslo i 1992 at det fantes om lag 500 000 registreringspliktige
småbåter. Anslaget var bl.a. basert på følgende
elementer:
politiets registre med fratrekk av
anslått feilmargin i disse registre
tillegg for seilbåter som ikke var registreringspliktig
etter det gamle regelverket
tillegg for båter som ikke var registrert etter
de regler som gjaldt den gang
Spørsmål 2: Hvor mange registreringer/omregistreringer
(årlig) lå til grunn for opprettelsen av den selvfinansierende
ordningen og hva er dette antallet i dag?
Nevnte arbeidsgruppe anslo i 1992 at om lag 25 000 -
30 000 båter skifter eier i løpet av året.
I 1993 ble det ifølge Justisdepartementets statistikk
registrert 21 800 båter. Seilbåter var
ikke med i statistikken da disse ikke var registreringspliktige.
I tillegg kom de som unnlot å registrere båtene
sine.
Statistikk basert på antallet forekomster i småbåtregisteret
viser at det i 1999 vil bli foretatt ca 18 000 omregistreringer.
Prosentmessig utgjør dette ca 6 - 6,5 % av forekomstene
i småbåtregisteret pr i dag. Registeret er imidlertid
i en oppbyggingsfase, og inneholder derfor ikke det forventede antall
registreringer. Når registeret er fullt utbygd, dvs når
alle registreringspliktige fartøy er registrert, kan man
i et normalår forvente ca 33 000 – 35 750
omregistreringer. Dette under forutsetning at det finnes om lag
550 000 registreringspliktige småbåter.
På grunnlag av tall fra Norges Båtbransjeforbund
og Statistisk sentralbyrå, antar Toll- og avgiftsdirektoratet
at antallet nyregistreringer i et normalt år vil ligge
på ca. 15 000. Samlet vil antallet gebyrutløsende
registreringsforretninger i et normalår kunne ligge mellom
48 000 – 50 750.
Spørsmål 3: Hvor mange vrakinger av båter
antok man ble gjennomført årlig ved opprettelsen
av båtregisteret og hva er anslaget i dag?
Det finnes ikke tall for hvor mange båter som ble vraket årlig
ved opprettelsen av Det sentrale småbåtregisteret.
Det finnes heller ikke anslag for hvor mange båter som
blir vraket i år. Fra Justisdepartementets statistikk går
det fram at det til politiet i 1993 ble meldt ca 10 000
båter til vraking.
Spørsmål 4: Hvor mange nye båter selges
hvert år?
Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå ble
det i 1998 importert 7 600 registreringspliktige båter.
Dette omfatter både nye og brukte fartøyer. I
tillegg tilførte innenlandsk tilvirkning det norske marked
6 500 båter (eksporttall er fratrukket). Dette
gir et totalt antall på 14 100 båter.
Dersom det ses bort fra den forholdsvis beskjedne bruktimporten
som finner sted gjenspeiler dette også omsetningen av nye
båter. Et anslag på 15 000 pr år
skulle derfor være realistisk. Antallet selvbygde båter
inngår ikke i dette anslaget.
Spørsmål 5: Hvor mange brukte båter
omsettes (årlig) med innbetaling av moms?
Forbruker/båteier som selger båten
sin selv skal ikke oppkreve merverdiavgift. Selges båten
gjennom et profesjonelt salgsledd (avgiftspliktige videreforhandlere),
eksempelvis gjennom kommisjonær, skal det oppkreves merverdiavgift.
For å unngå avgiftskumulasjon kan kommisjonæren
velge å benytte sin avanse som avgiftsgrunnlag i stedet
for salgsvederlaget. Avansen utgjør differansen mellom innkjøpspris
og salgspris.
Det eksisterer i dag ikke statistikk over hvor mange merverdiavgiftspliktige
omsetninger av brukte båter som finner sted årlig.
Spørsmål 6: Hvor stor antok man registreringsavgiften
ville bli ved opprettelsen av registeret, og hva er anslaget i dag?
I 1992 viste anslag at et gebyr på registrering kunne
bli mellom 180 og 200 kr.
Et gebyr skal i utgangspunktet dekke driftskostnadene ved registeret
i et «normalår». Årlige driftsutgifter
for småbåtregisteret fremover er foreløpig
beregnet til ca. 13,5 mill. kr.
Legger man anslaget over antall gebyrutløsende registreringsforretninger
(48 000 – 50 750) ovenstående
til grunn, vil et gebyr utgjøre i størrelsesorden 270
- 300 kroner. Departementet vil imidlertid vurdere nærmere
spørsmålet om størrelsen på et
gebyr herunder beregningsgrunnlaget. I St.prp. nr. 1 (1999-2000)
for Finansdepartementet varsler Regjeringen at en vil vurdere tidspunktet
for å iverksette et slikt gebyr.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. desember 1999
Lars Gunnar Lie |
Benn Mikalsen |
Siv Jensen |
leder |
ordfører |
sekretær |