Utbetalingene er for 1999 budsjettert til 3 350 mill.
kroner til rehabiliteringspenger, 3 420 til attføringspenger
og 898 til attføringsstønader, til sammen 7 668
mill. kroner. Beregninger utført av Finansdepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet viser at totalvirkningen
av endringsforslagene her og den innstramming i reglene for unge
uføre som trådte i kraft 1. januar 1998,
kan anslås å være utgiftsnøytral
når reformen er gjennomført fullt ut. I proposisjonen
er det gitt en oversikt over økonomiske konsekvenser for
ulike grupper som omfattes av lovforslaget. Det forventes administrativ
effektivisering. Den vil bli brukt til tettere oppfølging
og bedre attføring.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti har funnet det nødvendig å beholde
muligheten til å tjene opptil 0,5 G uten avkorting,
fordi dette er et viktig incitament til å prøve
ut sin arbeidsevne og få noe igjen for strevet, nettopp
for personer som er inne i ordninger som er opprettet for å få folk
tilbake til arbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag om forbedrede ytelser og at disse endringene ville ført
til noe høyere utbetalinger til enkelte stønadsmottakere
enn det Regjeringen foreslo. Dette for å løfte
de med laveste ytelser opp til et forsvarlig nivå og å styrke
muligheten til et trygt barnetilsyn.
Dette medlem understreker betydningen av at frigjorte
ressurser som følge av administrative forenklinger går
til tettere oppfølgning og bedre attføring.