Til Odelstinget
Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger med dette fram
forslag til endringer i følgende lover:
lov 28. februar 1997 nr.
19 om folketrygd
lov 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt
lov 27. juni 1947 nr. 9 om tiltak til å fremme
sysselsetting
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser.
Proposisjonen er utarbeidet i samarbeid med Sosial- og helsedepartementet
og Finansdepartementet.
Hovedformålet med de endringsforslag som settes fram,
er å endre beregningsreglene for rehabiliteringspenger
etter folketrygdloven kapittel 10 og attføringspenger etter
kapittel 11.
Forslag til endringer i beregningsreglene for ytelser under medisinsk
rehabilitering og yrkesrettet attføring ble sendt på høring
22. september 1998 i form av et høringsnotat fra
Finansdepartementet, Sosial- og helsedepartementet og Arbeids- og
administrasjonsdepartementet. Høringsfristen ble satt til
22. desember 1998. Høringsnotatet ble sendt til 22 høringsinstanser.
De høringsinstanser som har uttalt seg, er positive til
at rehabiliterings- og attføringspenger gjøres
til pensjonsgivende inntekt. Høringsinstansene har for øvrig
ulike syn på departementenes forslag. Flertallet av høringsinstansene
er imidlertid opptatt av at de samlede endringer og/eller
deler av endringsforslagene ikke må medføre at
den enkelte mottaker får en reduksjon i sine ytelser. På området
yrkesrettet attføring uttrykker mange motstand mot at attføringsstønaden «stønad
til husholdsutgifter» foreslås avviklet.
Forslagene innebærer en viss omfordeling av ytelsene.
De nye beregningsreglene vil gi dem med ingen eller lavere inntekter
høyere rehabiliterings- eller attføringspenger
enn etter dagens regler. Samtidig er det departementets forutsetning
at endringene som foreslås samlet sett skal være
kostnadsnøytrale. På denne bakgrunn opprettholdes
forslagene fra høringen.
Rehabiliterings- og attføringspenger er, som dagpenger
under arbeidsløshet og sykepenger, folketrygdytelser til
livsopphold. De kan ytes til personer i en omstillingsperiode når
disse er uten arbeidsinntekt som følge av helsesvikt. Mens
både sykepenger og dagpenger under arbeidsløshet
beregnes på grunnlag av inntekt forut for det tidspunktet
retten til ytelsene inntrer, beregnes rehabiliterings- og attføringspenger etter
samme regler som stønadsmottakerens eventuelle framtidige
uførepensjon. Uførepensjon er en varig ytelse.
Det er således i tråd med folketrygdens prinsipielle
skille mellom tidsbegrensede ytelser til livsopphold og pensjoner å finne
beregningsmåter som gjenspeiler de to ulike stønadssystemenes
egenart.
I proposisjonen påpekes det at beregningsprinsippene
i dagens system har en uheldig signaleffekt. I tråd med
arbeidslinja, slik denne ble omtalt i Velferdsmeldingen, St.meld.
nr. 35 (1994-1995), er det satset sterkt på oppfølgings-
og aktiviseringstiltak som skal motvirke passivitet og bidra til
at flest mulig kan tilbakeføres til arbeidslivet. Det er
mot denne bakgrunn ikke heldig at ytelsene som skal sikre rimelig
inntekt under medisinsk rehabilitering og yrkesrettet attføring,
beregnes på samme måte som den eventuelle uførepensjonen
rehabiliterings- og attføringsinnsatsen skal søke å unngå.
De forslag departementet fremmer i proposisjonen, er en oppfølging
av NOU 1990:20 «Forenklet folketrygdlov» hvor
det konstateres behov for et enklere regelverk.
Kompleksiteten i dagens regelverk er i stor grad knyttet til
at beregningen følger reglene for uførepensjon.
Av denne grunn har det vært hensiktsmessig at trygdeetaten,
foruten å beregne rehabiliteringspengene, også har
beregnet attføringspengene. Mens medlemmet hever attføringspenger,
er det imidlertid arbeidsmarkedsetatens service og tilbud som vedkommende
forholder seg til. På grunn av denne kontakten er det arbeidsmarkedsetaten
som har ansvar for å sikre opplysninger om endringer i
medlemmets livssituasjon som påvirker ytelsenes størrelse.
Denne arbeidsdelingen har vist seg å øke risikoen for
feilutbetalinger. Samtidig er rutinene for beregning og anvisning/utbetaling
administrativt ressurskrevende.
Det er også administrativt krevende å administrere
behovsprøvde tillegg som stønad til husholdsutgifter
og forsørgingstillegg. Det er behov for enklere og sikrere
beregningsregler.
En regelverksforenkling vil frigjøre administrative
ressurser til tettere oppfølging av den enkelte. Departementets
forslag bringer også beregningsreglene for attføringspenger
nærmere øvrige inntektssikringsordninger innenfor
arbeidsmarkedspolitikken.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og Leif Lund,
fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra
Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar østberg, fra Høyre, Sverre
J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit
Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
har under behandlingen av Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) gjennomført
høringer med LO, YS, AF, HSH, NHO, Norges Handikapforbund, Norsk
Omskoleringsforbund og Norsk attføringsforum.
Komiteen vil vise til viktigheten av at endringer
i og innretningen på regelverk og ytelser til medisinsk
rehabilitering og yrkesrettet attføring bidrar til at flere
lykkes med å komme i arbeid. Komiteen vil legge
dette synet til grunn for behandlingen av Ot.prp. nr. 48
(1998-1999).
Komiteen viser til brev av 23. september 1999 fra
Finansdepartementet v/statsråden. Brevet følger som
vedlegg i innstillingen. Av brevet fremgår det at det er
nødvendig med enkelte justeringer i forslagene i Ot.prp.
nr. 48 (1998-1999) for å tilpasse disse til den nye skatteloven
av 26. mars 1999 Justeringene er inntatt i forslag til lovvedtak.
Komiteen vil påpeke at de siste års
sterke økning i antall personer på uføretrygd
er bekymringsfull. I åra framover vil det være
et økende behov for arbeidskraft, og det er derfor viktig
at det settes inn større ressurser for at flere skal kunne
komme i arbeid. Forebyggende arbeid, et arbeidsliv som tilrettelegges for
personer med helseproblemer, en bedre bedriftshelsetjeneste og mer
aktiv bruk av tilgjengelige virkemidler er de viktigste faktorene
for å lykkes i dette arbeidet.
Komiteen viser til de framlagte endringer i proposisjonen
og sier seg enig i behovet for at regelverket må være
enkelt å forstå og praktisere. Lov og regelverk
må fremme samarbeid og samordning mellom helse-, trygd-
og arbeidsmarkedsmyndigheter og gjøre det enklere for stønadsmottakere å forholde
seg til hjelpeapparatet.
Videre er komiteen enig i at beregningsgrunnlaget
for attførings- og rehabiliteringspenger endres slik at
ytelsene blir pensjonsgivende. Det gjør det tydelig at
disse ytelsene at de er midlertidige og at målet er at
stønadsmottaker skal tilbake til arbeidslivet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen legger til
grunn at de foreslåtte endringer skal være kostnadsnøytrale,
og at de med ingen eller lavest inntekt får høyere
ytelser enn etter dagens regler.
Komiteen har merket seg at Regjeringens forslag
til endringer gir et økonomisk løft til de med
lavest ytelser.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, viser til at proposisjonen er en oppfølging
av den såkalte Velferdsmeldingen, St.meld. nr. 35
(1994-1995), jf. Innst. S. nr. 180 (1994-1995), hvor et av formålene
var å bringe beregningsreglene for rehabiliterings- og
attføringspenger mer i tråd med ytelsenes karakter
og formål. Flertallet peker på at
et formål med å endre beregningsreglene, var å frigjøre
administrative ressurser til mer aktiv bistand overfor personer
under attføring. Med de nye beregningsreglene settes arbeidsmarkedsetaten
i stand til å også beregne attføringspengene,
en funksjon som i dag ligger i trygdeetaten. Flertallet mener
at et enklere og bedre regelverk, slik det er foreslått
i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999), frigjør ressurser som
kan brukes til bedre rehabilitering og attføring og dermed
føre til at flere kan komme tilbake i ordinært arbeid,
utdanning eller få bedre fungering. Dette kan bidra til å nå målene
i sysselsettingspolitikken og i fordelingspolitikken.
Flertallet viser også til at det var
en forutsetning at de reformene som ble foreslått var såkalt
kostnadsnøytrale. Dette innebar at forslagene ikke skulle føre
til merutgifter på trygdebudsjettet, men holdes innenfor
den kostnadsramme som i dag gjelder for folketrygdlovens kapitel
10 og 11. Flertallet peker på at proposisjonens
forslag til nye beregningsregler for ytelser under rehabilitering
og attføring innebærer en økning av minsteytelsen. Flertallet mener
dette vil gi en ikke ubetydelig bedring av den økonomiske situasjonen
for denne gruppen. Videre viser beregninger at personer med avbrudd
fra yrkeslivet, som etter dagens regler normalt har lave pensjonsrettigheter,
i mange tilfeller vil kunne få høyere ytelser
etter de nye beregningsreglene. Dette viser etter flertallets mening
at de nye beregningsreglene vil ha trekk av omfordeling i tråd
med Utjamningsmeldingen, St.meld. nr. 50 (1998-1999).
Flertallet mener derfor at det ikke nødvendigvis
er noen motsetning mellom kostnadsnøytralitet som prinsipp
i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) og målsetningen om
fattigdomsbekjempelse og omfordeling. Flertallet vil
derfor holde fast ved prinsippet om kostnadsnøytralitet,
slik det framgår av proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti ønsker at det skal gis anledning til å tjene
opp til 1/2 G for personer i medisinsk rehabilitering og
yrkesrettet attføring uten avkorting og viser til forslag
om dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at det er en viktig politisk oppgave å løfte
de med lavest inntekt, men kan ikke se at kostnadsnøytralitet
og omfordeling mellom trygdede er et egnet eller tilstrekkelig prinsipp
for nødvendige omfordelingsgrep.
Dette medlem vil understreke at endringen i beregningsgrunnlaget
for attførings- og yrkesrehabiliteringspenger, slik at
ytelsen blir pensjonsgivende, ikke må føre til
en generell svekket privatøkonomi for den enkelte stønadsmottaker.
Dette medlem vil vise til framlegget i St.meld.
nr. 50 (1998-1999) Utjamningsmeldingen, der Regjeringen peker på det økende
behovet for en rettferdig fordeling av inntekt og levekår.
I meldingen peker Regjeringen på at viktige grunner til
de økende forskjellene er økt konsentrasjon av
kapitalinntekter hos de rikeste og redusert yrkesdeltaking i andre
grupper. Yrkesaktive har generelt sett bedre samlede levekår
enn de som ikke har arbeid. Svak tilknytning til arbeid og dårlig
helse er hovedårsaker til at mange ikke får del
i velstandsutviklingen i samfunnet ellers.
Videre peker St.meld. nr. 50 (1998-1999) på at det
har vært en økning i antallet personer som har
problemer på arbeidsmarkedet av helsemessige og/eller sosiale
grunner. Gruppen som må supplere trygdeytinga med sosialhjelp
er overrepresentert blant langtidsmottakere av sosialhjelp. Den
lave økningen i grunnbeløpet i folketrygden sammenliknet
med økningen i lønnsinntekter i samme periode,
forklarer hvorfor det er stadig vanskeligere for trygdede å klare sine
daglige utgifter.
Med bakgrunn i fakta om økende forskjeller som Regjeringen
sjøl har påvist gjennom St.meld. nr. 50 (1998-1999)
og ut fra et politisk ønske om å minske forskjellene
og bedre de vanskeligst stilte sin økonomiske situasjon,
mener dette medlem at omfordeling mellom trygdemottakere,
slik proposisjonen foreslår, ikke er formålstjenlig. Dette
medlem vil legge vekt på at endringer i lovverket
må bidra til å redusere forskjellene og bedre
fordelingen mellom inntektsgruppene i samfunnet i tråd
med intensjonene i Utjamningsmeldingen. Omleggingen må ta
sikte på å etablere et rettferdig og motiverende
system som ikke påfører flere grupper fattigdomsproblemer
i en fase der de skal komme seg ut av en vanskelig livs- og helsesituasjon
og motiveres både til opplæring og arbeid. Utgangspunktet
for de ytelsene det her er snakk om er varig nedsatt arbeidsevne
og for mange innskrenket yrkesvalg. Opplæring og arbeidstrening
vil derfor være ekstra krevende. Samfunnsøkonomisk
er det svært lønnsomt å få flere
tilbake i arbeid, og derfor må de ytelser og tjenester
som settes inn for å oppnå dette, ikke være
så snaue at de tar motet fra folk i en viktig oppbyggingsfase.
Minsteytelser bør derfor ligge på et nivå som
ikke gjør at de som kun er henvist til å klare
seg med dem, får så dårlig økonomi
at de og deres familier blir ekskludert fra å delta i noen
form for aktiviteter eller sosialt liv. Spesielt viktig blir det å sikre
at barnefamiliene får en økonomi det går
an å leve med.
Dette medlem legger vekt på dette utgangspunktet
for omlegging av ytelser og endring i regelverk. Omfordeling av
inntekt mellom grupper må omfatte alle inntektsgrupper
og typer. Dette medlem er derfor uenig med Regjeringen
i kostnadsnøytralitet som styringsprinsipp for endringene.
Det er en vurdering av hva som er rimelige levekår for
den enkelte og hensiktsmessighet i forhold til målsetting
om å komme i arbeid, som må ligge til grunn for
endringene.
Dette medlem har merket seg at Regjeringen ønsker
en dreining fra behovsprøvede ytelser til faste stønader. Dette
medlem ser at en slik omlegging kan frigjøre administrative
ressurser som kan brukes til oppfølgning og rådgiving
til brukerne. Dette medlem kan imidlertid ikke se
at det foreslås noen ordninger som skal sikre at frigjorte
ressurser blir brukt på denne måten. Dette
medlem vil understreke at det er viktig å sikre
at ressurser som blir frigjort ved omleggingen blir brukt til å styrke
veiledning og oppfølging av brukerne.
Dette medlem mener det også er viktig å holde
fast ved at både medisinsk rehabilitering og yrkesrettet
attføring er midlertidige ordninger rettet inn for å sikre
inntekt i en svært usikker periode av menneskers liv og
ikke permanente trygdeordninger som skal sikre varig og stabil inntekt.
Personer som trenger slike ytelser vil være i svært
ulike livssituasjoner, men felles for dem vil være at de ønsker
og har et håp om å få arbeid. Behovene
kan være svært ulike og en standardisering av
virkemidlene kan derfor føre til at enkelte som trenger
noe mer hjelp, ikke får det eller tvinges over på sosialhjelp.
Reglene for økonomisk sosialhjelp er slik innrettet at
de tvinger personer til å realisere verdier de kan være
helt avhengige av for et videre yrkes- eller familieliv, før
de kan få økonomisk bistand. Å tvinges
til å selge hus og hjem, eller bil, i en fase av livet
der det er viktig å ikke miste motet og fotfestet, kan
rive hele grunnlaget for attføring overende. Skal det være
forsvarlig å fjerne behovsprøvingen må en
være sikker på at minimumsytelsen ikke blir for
snau og at tilleggsytelsene tar hensyn til de reelle kostnader som
ytelsen er ment å dekke.
Dette medlem vil understreke at uten et trygt barnetilsyn,
vil det ikke være mulig å gjennomføre verken
medisinsk rehabilitering eller yrkesmessig attføring.
Ytelser til medisinsk rehabilitering er regulert i folketrygdloven
kapittel 10. Det er et vilkår for rett til rehabiliteringspenger
at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 pst. på grunn av
sykdom, skade eller lyte, og at vedkommende er under aktiv behandling
med utsikt til bedring av arbeidsevnen jf. § 10-8.
Etter § 10-4 er det videre et vilkår
at medlemmet er mellom 18 og 67 år. Stønadsperioden
er som hovedregel begrenset til 52 uker. Unntaksvis kan stønad
ytes i et lengre tidsrom, jf. § 10-8 siste ledd.
Departementet har gitt forskrifter med nærmere vilkår
for en sammenhengende stønadsperiode ut over 52 uker. Til
yrkesaktive ytes rehabiliteringspenger etter utløpet av
sykepengeperioden. Til personer som ikke har rett til sykepenger,
ytes rehabiliteringspenger først etter at vedkommende har vært
sammenhengende arbeidsufør i 52 uker.
Rehabiliteringspenger kan i spesielle tilfeller ytes ved lavere
uføregrad enn 50 pst. Det gjelder i forbindelse
med tilbakeføring til arbeid i sluttfasen av et rehabiliteringsopplegg.
Det kan også ytes rehabiliteringspenger under arbeidstrening
på egen arbeidsplass. I en begrenset periode kan det også ytes rehabiliteringspenger
før et attføringstiltak settes i verk.
Ytelser til yrkesrettet attføring ytes etter folketrygdloven
kapittel 11. Etter § 11-5 er det et vilkår
at medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått
sin evne til å utføre arbeid varig nedsatt, eller
sine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket.
Attføringspenger etter § 11-8 er en
ytelse til livsopphold for personer mens de gjennomgår
yrkesrettede attføringstiltak. Det må foreligge
et tap i inntektsevne på minst halvparten før
attføringspenger kan ytes. Det kreves ikke tidligere tilknytning
til arbeidslivet. Attføringspenger ytes etter § 11-4
andre ledd til personer mellom 19 og 67 år. Attføringsstønader
etter § 11-7 ytes til personer mellom 16 og 67 år
under gjennomføring av yrkesrettede tiltak. Til yrkesaktive som
ikke har brukt opp retten til sykepenger, kan sykepenger ytes under
yrkesrettede attføringstiltak. Det kan også ytes
attføringspenger i ventetid før yrkesrettede tiltak
settes i verk, i ventetid under selve attføringen og i
ventetid etter avsluttet attføring. I ventetiden etter
avsluttet attføring er det i forskrift 20. september 1994
nr. 0898 om attføringspenger i ventetid på høvelig
arbeid § 1 stilt krav om at medlemmet i så fall
må stå tilmeldt arbeidsformidlingen som reell
arbeidssøker og er pliktig til å ta tilbudt arbeid
eller tiltak. Stønadene skal dekke konkrete merutgifter
knyttet til attføringsopplegget. De ytes bare i forbindelse
med gjennomføringen av yrkesrettede tiltak og ikke i ventetid.
Satsene fastsettes gjennom årlige budsjettvedtak i Stortinget.
For enkelte stønader er det adgang til å kompensere
ekstra store utgifter som medlemmet har for eksempel på grunn
av funksjonshemming.
I tillegg til den kompensasjon stønadene gir i form av å dekke
faktiske merutgifter, kan det ytes stønad til dekning av
husholdsutgifter. Denne stønaden er basert på en «levekostnadsfaktor» som
skal dekke medlemmets og eventuelt familiemedlemmers utgifter til
daglig underhold, dog ikke boutgifter.
Mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger har
krav på et halvt særfradrag i skattelikningen.
Ytelsene er ikke pensjonsgivende. Det betales trygdeavgift etter
lav sats av ytelsene etter samme regler som for alders- og uførepensjonister,
3 pst.
Både rehabiliterings- og attføringspenger beregnes
etter samme regler som uførepensjon, jf. henholdsvis folketrygdloven §§ 10-9
og 11-9. Ytelsene består av grunnpensjon, tilleggspensjon
og eventuelle forsørgingstillegg. Det ytes ikke særtillegg
til rehabiliterings- eller attføringspenger.
Rehabiliterings- og attføringspenger beregnes etter
samme regler. De to ytelsene har dermed samme kompensasjonsgrad
i forhold til inntekt som yrkesaktiv. Fordi inntekten tilbake i
tid og stipulert framtidig inntekt legges til grunn, vil stønadsnivået
være avhengig av stønadsmottakers alder, av antall år
i innteksgivende arbeid og antall år fram mot pensjonsalder.
Personer med samme inntekt på det tidspunkt de falt ut
av arbeid, vil med disse regler kunne få ulikt stønadsnivå.
I praksis vil kompensasjonsgraden i forhold til tidligere inntekt
utgjøre om lag 55-60 pst. før skatt for
en gjennomsnittsinntekt. Det er jevn kompensasjonsgrad gjennom hele
stønadsperioden. For personer som hever attføringspenger,
kan det i forbindelse med gjennomføringen av tiltak ytes
attføringsstønader.
Stønadsmottakere som forsørger ektefelle og/eller barn
under 18 år, kan etter dagens regler ha krav på forsørgingstillegg
etter bestemmelsene for alders- og uførepensjonister. Forsørgingstillegget
består av et ektefelletillegg og et barnetillegg, jf. §§ 3-24
til 3-26.
Personer som ikke har opparbeidet rett til tilleggspensjon eller
fyller vilkårene for garantert minste tilleggspensjon,
får grunnpensjon. Grunnpensjonens størrelse avhenger
av trygdetiden. Full grunnpensjon ytes til den som har minst 40 års
trygdetid og utgjør 100 pst. av grunnbeløpet.
(1 G = 45 370 kroner).
Personer som er født uføre eller som har blitt
uføre i ung alder, er garantert en minste tilleggspensjon.
Garantiordningene sikrer at fødte og unge uføre
får pensjonsytelse utover minstepensjon. Garantiordningene gir
dem på denne måten kompensasjon for at tidlig uførhet
har hindret dem i å tjene opp tilleggspensjon i folketrygden.
Garantert minste tilleggspensjon utbetales fra fylte 20 år.
Samlet ytelse utgjør om lag 110 000 kroner pr. år.
For å gi unge uføre større muligheter
til å forsøke seg i arbeidslivet uten risiko for å miste
retten til den garanterte tilleggspensjonen, er rettighetene i behold
dersom det er klart dokumentert at de medisinske vilkårene
var oppfylt før fylte 26 år og kravet settes frem
før fylte 36 år.
Det skal ytes hele rehabiliteringspenger hvis medlemmet har tapt
hele sin arbeidsevne. Hvis medlemmet har tapt en del av sin arbeidsevne,
skal det ytes graderte rehabiliteringspenger. Ytelsens størrelse
skal svare til den del av arbeidsevnen som er tapt.
Det foreslås ingen endringer i reglene for gradering
av rehabiliteringspenger. De vil derfor ikke behandles i forslagsdelen
i proposisjonen.
Dersom et medlem har tapt en bestemt del av sin inntektsevne,
ytes graderte attføringspenger i forhold til tapt inntektsevne,
jf. folketrygdloven § 11-10 andre ledd. Det er
et vilkår at inntektsevnen, på grunn av sykdom,
skade eller lyte, er redusert med minst halvparten, jf. folketrygdloven § 11-8
første ledd. For personer med yrkesskade ytes attføringspenger
ved uføregrader ned til 30 pst., jf. folketrygdloven § 11-17.
For å vurdere hvordan graderingen skal skje, må inntektsevnen
vurderes i forhold til inntektsmulighetene før og etter
at sykdommen/skaden eller lytet inntraff. Forskrift 5. mai
1997 nr. 0428 om gradering av attføringspenger
fastsetter dette prinsippet.
Skjer det en vesentlig endring i inntektsevnen i løpet
av attføringsperioden, skal inntektsevnen fastsettes på ny.
Inntekt under 1890 kroner pr. måned (den såkalte
friinntekten på 0,5 G pr. år:12) anses imidlertid
ikke som en endring vesentlig nok til å føre til
slik ny fastsetting. Varierer inntekten, kan en i denne vurderingen
se den i gjennomsnitt i løpet av en tre måneders
periode.
Utgangspunktet for retten til attføringspenger etter
folketrygdloven kapittel 11 er at medlemmet gjennomfører
et yrkesrettet attføringstiltak. Loven har ingen direkte
regulering av hva som skjer i tilfeller hvor det yrkesrettede attføringstiltaket
ikke lar seg gjennomføre, av akseptable eller uakseptable
grunner. Retten til attføringsytelser ved midlertidige
avbrudd er et stykke på vei regulert i § 11-8
andre ledd. Denne bestemmelsen regulerer imidlertid tilfellene hvor
det gis rett til attføringspenger i ventetid før
tiltak settes i verk, i ventetid under attføringen og i
ventetid etter avsluttet attføring.
Når det skjer avbrudd mens attføringsløpet
pågår, har loven ikke uttrykkelige bestemmelser
om retten til ytelser. Det har utviklet seg en praksis på dette
området i form av konkrete vurderinger ved arbeidskontorene
om ytelsene skal stanses eller ikke. Denne praksis aksepterer visse
avbrudd i attføringen uten at ytelsene stanses. Det er
et grunnkrav at avbruddet ikke må forlenge den planlagte
attføringsperioden.
For de som mottar attføringspenger i ventetid på høvelig
arbeid, gjelder andre og strengere bestemmelser. Dette er personer
som har avsluttet selve attføringen, og hvor forskrift
20. september 1994 nr. 0898 om attføringspenger
i ventetid på høvelig arbeid setter som krav at
vedkommende må være reell arbeidssøker.
For å oppfylle kravene til å være reell
arbeidssøker vises til de bestemmelser som gjelder dagpengemottakere
i folketrygdloven kapittel 4. I disse tilfellene kan også kortvarige
avbrudd føre til stans i attføringspengene på lik
linje med dagpengemottakere. Det foreslås enkelte tekniske
endringer på dette punktet.
Endelig finnes hjemmel for stans av attføringsytelser
i de helt spesielle tilfeller hvor vilkårene i folketrygdloven §§ 21-7
om feilaktige opplysninger og 21-8 om skjødesløshet
med egen helse kan være overtrådt.
Behandlingen av søknader om yrkesrettet attføring,
innvilgelse, anvisning, utbetaling og oppfølgning av den
enkelte bygger i dag på en arbeidsdeling mellom trygdeetaten
og arbeidsmarkedsetaten. Arbeidsdelingen ble fastsatt som følge
av attføringsreformen som trådte i kraft 1. januar
1994, og bygger på forslag i Ot.prp. nr. 58 (1992-93)
om lov om endringer i lov 17. juni 1966 nr. 12
om folketrygd og i visse andre lover (Yrkesrettet attføring).
Arbeidskontoret har plikt til å behandle saken dersom
trygdekontoret er kommet til at vilkårene om nedsatt arbeidsevne
etter folketrygdloven § 11-5 (de medisinske vilkår)
er oppfylt. For å sikre medlemmet økonomisk i
denne overgangen mellom etatene, ytes rehabiliteringspenger i en
begrenset periode etter § 10-8 tredje ledd fram
til arbeidskontoret har fattet vedtak om attføring etter
kapittel 11.
Både rehabiliteringspenger og attføringspenger beregnes
og utbetales av trygdeetaten. Attføringspengene anvises
likevel av arbeidsmarkedsetaten som har oppfølgingsansvaret
når vedkommende gjennomgår attføring
og på denne måte fyller hovedvilkåret
for rett til attføringspenger. Attføringsstønadene
beregnes av arbeidsmarkedsetaten og anvises av denne etat for utbetaling
gjennom trygdeetaten. Etatene har utfyllende rutiner som beskriver
hele saksgangen og klargjør på hvert punkt hvem
som har ansvaret for de ulike deler angående innhenting
av informasjon, vurdering, vedtak, beregning/korrigering,
anvisninger og stans av ytelsene. Disse rutinene er nedfelt i et
felles samarbeidsrundskriv for etatene.
Når saken er overført fra trygdekontoret til
arbeidskontoret, har arbeidsmarkedsetaten oppfølgingsansvaret
for den yrkeshemmede og budsjettansvaret for attføringsytelsene
etter kapittel 11. Den etat som har budsjettansvaret, er dermed
også ansvarlig for å sørge for innhenting
av opplysninger om og endringer i beregningsgrunnlaget for attføringspengene.
Denne etaten skal også fatte vedtak om tilståelse
av ytelsen og behandle klager/anker på det aktuelle
vedtaket.
Ved behov for ny beregning oversendes opplysningene om de endrede
forholdene til trygdekontoret. Trygdekontoret foretar den nye beregningen
og sender den til arbeidskontoret. Arbeidskontoret fatter nytt vedtak
med endret beløp, som anvises trygdekontoret til utbetaling.
Attføringsstønadene har en annen arbeidsdeling. Arbeidskontoret
vurderer retten til slike ytelser, beregner og fatter vedtak og
anviser tilståtte ytelser. Utbetalingen foretas imidlertid
av trygdekontoret.
Ved endringer i grunnlaget for ytelsene, utbetaler trygdekontoret
endret ytelse etter arbeidskontorets anvisning.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det foreslås ikke endringer i grunnvilkårene
for å få rett til rehabiliterings- og attføringspenger
(folketrygdloven kapittel 10 og 11).
Komiteen tar dette til etterretning.
I forslaget til ny beregningsmodell tas det utgangspunkt i en
viss periode forut for det tidspunkt arbeidsevnen/inntektsevnen
ble nedsatt. Beregningsgrunnlaget vil etter forslaget utgjøre
enten mottakerens pensjonsgivende inntekt det forutgående kalenderåret,
eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekt de tre siste
kalenderår, alt etter hvilket alternativ som gir det høyeste
beregningsgrunnlaget. Det vil således være inntekten
i en periode før inntektsevnen ble nedsatt som skal legges
til grunn for ytelsene. Forslaget gjenspeiler på denne
måten ytelsenes karakter som korttidsytelser.
Komiteen har merket seg at ny beregningsmodell
er foreslått å utgjøre mottagers pensjonsgivende inntekt
i forutgående kalenderår, eller gjennomsnittet av
den pensjonsgivende inntekt de tre siste kalenderår alt
ettersom hvilket alternativ som gir det høyeste beregningsgrunnlaget. Komiteen mener
i likhet med Regjeringen at det er riktig å legge vekt
på inntekt før inntektsevnen ble nedsatt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er
imidlertid bekymret for at en periode på tre år
vil være kort og ramme kvinner hardere enn menn. Mange
kvinner velger å takle helse-, slitasje- og belastningsplager
ved selv å ta belastningen og redusere sin stilling. Nedtrapping
kan skje over flere år og inntekt de tre siste år
kan derfor være for kort tid til å fange opp nedtrapping
i stillingsbrøk for å takle helseplager. Dette
vil føre til at beregningsgrunnlaget for ytelsene til medisinsk
rehabilitering og yrkesrettet attføring blir lavere og
at vedkommende sjøl må bære det økonomiske
tapet. Flertallet vil derfor be Regjeringen melde
tilbake til Stortinget om virkningen av denne beregningsmetoden
og foreslå justeringer i beregningsreglene dersom de viser
seg å slå ugunstig ut for nevnte gruppe.
De inntekter som inngår i grunnlaget for beregningen
av rehabiliterings- og attføringspenger, er etter forslaget
pensjonsgivende inntekt. Grunnlaget blir dermed noe videre enn det
som legges til grunn for beregningen av dagpenger. For dagpenger
er det brutto arbeidsinntekt som arbeidstaker som er utgangspunktet
for beregningen. Inntekt fra selvstendig næringsvirksomhet
faller dermed utenfor beregningen av dagpenger, mens slik inntekt
vil gå inn i grunnlaget for rehabiliterings- og attføringspenger.
Ved fastsettelsen av beregningsgrunnlaget foreslås det
at det ikke skal tas hensyn til inntekt over 6 G, pt 272 220
kroner. Det er den samme øvre grense som gjelder for beregningen
av dagpenger under arbeidsløshet og sykepenger.
Det foreslås at rehabiliterings- og attføringspenger
blir pensjonsgivende inntekt. Mottakerne vil dermed få økte
muligheter for å få opparbeidet bedre rettigheter
til pensjonsytelser. Som en konsekvens av at ytelsene blir pensjonsgivende,
foreslås det at satsen for trygdeavgift økes fra
3 til 7,8 pst.
Når reglene for beregning av rehabiliterings- og attføringspenger
løsrives fra beregningsreglene for uførepensjon,
medfører det at det halve særfradraget ved beregningen
av skatt bortfaller. Departementet har ikke funnet grunn til å foreslå en
endring av skattereglene for å videreføre denne
særordningen for mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger.
Det har vært et mål for arbeidet med forslag
til nye beregningsregler at de totale utgifter til rehabiliterings-
og attføringspenger skal ligge på om lag samme nivå som
etter dagens regler. Videre må ytelsene på en rimelig
måte balansere hensynet til den enkeltes velferd opp mot
hensynet til at den enkelte også skal ha en økonomisk
motivasjon for å søke overgang til arbeid. På denne
bakgrunn foreslår departementet at ytelsene skal utgjøre
66 pst. av beregningsgrunnlaget.
Videre innebærer forslaget at ytelsene skal ytes for
fem dager pr. uke. Ytelsen for den enkelte pr. dag (dagsatsen) skal
fremkomme ved at den årlige ytelsen divideres med 260.
Dagsatsen blir således på 2,54 promille.
Komiteen slutter seg til forslagene
til endret beregningsgrunnlag og kompensasjonsgrunnlag.
Personer som ikke har vært i lønnet arbeid
før inntektsevnen ble nedsatt, de som har vært
kort tid i arbeid, eller personer som har hatt en inntekt som er
under om lag 110 000 kroner pr. år i ett til tre år
før inntektsevnen ble nedsatt, vil etter forslaget få en
ytelse på 1,6 G, pt 72 592 kroner pr. år.
Dette innebærer en heving av minste årlige ytelse
i forhold til dagens regler. I dagens ordning er minste årlige
ytelse for de aller fleste lik 1 G pt 45 370 kroner pr. år.
Etter dagens regler blir imidlertid minste årlige ytelse
avkortet for personer som har kortere trygdetid enn 40 år.
Forslaget om å heve minste årlige ytelse har
også sammenheng med forslaget om å gjøre
ytelsene til pensjonsgivende inntekt og den økning i trygdeavgiften
som dette innebærer og at regelen om et halvt særfradrag
faller bort.
Personer med kort opptjeningstid vil få bedre kompensasjon
etter nye regler enn etter gjeldende regler. For personer
med lang opptjeningstid, vil det variere med tidligere inntekt om
en kommer dårligere eller bedre ut. De med lavest og midlere
inntekter kommer generelt bedre ut, mens de med de høyeste
og nest laveste inntekter kommer generelt noe dårligere
ut.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Regjeringen foreslår å heve
minste årlige ytelse fra 1G til 1,6G. Flertallet er
enig i dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti sier
seg enig i behovet for å øke minsteytelsen i forhold
til dagens regler. Dette medlem har merket seg at
Regjeringens forslag om minsteytelse på 1,6 G vil gi en
ytelse på 72 592 kroner pr. år. Fratrukket
høg trygdeavgift vil dette gi en utbetaling som er lavere
enn utbetalt minstepensjon. Personer som er i en slik situasjon
at de kun vil få minsteytelsen under medisinsk rehabilitering
eller yrkesrettet attføring er i en annen fase av livet
enn alderspensjonister. De er yngre - ofte i en etableringsfase
eller har lånebelastning fra etablering og studier - og
de har hatt liten inntekt før de kom inn i ordningen.
Dette tilsier at minsteytelsen bør ligge over minstepensjon
(1,79 G) og dette medlem vil derfor fremme forslag
om at minstesatsen må heves opp til 2G.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Ҥ 10-10 andre ledd skal lyde:
Minste årlige ytelse er 2 ganger grunnbeløpet.
§ 11-11 andre ledd skal lyde:
Minste årlige ytelse er 2 ganger grunnbeløpet.»
Fordi beregningen for rehabiliterings- og attføringspenger
følger beregningen for uførepensjon, gjelder denne
garanterte minste tilleggspensjonen for nye uføre også ved
beregningen av disse ytelsene. Når en nå foreslår å løsrive
de nye beregningsreglene fra beregningsreglene for uførepensjon,
må det utformes nye beregningsregler for denne gruppen.
Personer som har rett til rehabiliterings- eller attføringspenger
og som samtidig fyller de medisinske vilkårene slik disse
er formulert i § 3-21, bør fortsatt tilstås
ytelser etter samme nivå som garantireglene gir. Med et
ulikt stønadsnivå vil en kunne risikere at denne
persongruppen søker seg mot uførepensjon fremfor
rehabilitering og/eller yrkesrettet attføring. Denne
type valg bør ikke skje ut fra økonomiske motiver.
En slik konsekvens vil heller ikke være i tråd med
arbeidslinja.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
medlemmer som fyller de medisinske vilkår slik disse er formulert
i § 3-21, fremdeles får ytelser på et
nivå som tilsvarer dagens uførepensjon med garantert
minste tilleggspensjon. Dette tilsvarer en årlig utbetaling
på 2,4 ganger grunnbeløpet.
Komiteen støtter forslaget
og sier seg enig i at det er viktig å unngå ulikheter
i stønadsnivå mellom uføretrygd og ytelser
til rehabilitering/attføring som kan føre
til at uføretrygding blir valgt av økonomiske årsaker.
Ektefelletillegget foreslås avviklet. Dagens behovsprøvde
barnetillegg foreslås erstattet med et fast barnetillegg
til mottakere som forsørger barn. Et fast standardisert
tillegg betyr at det vil bli gitt en bestemt sum pr. dag pr. barn.
En slik ordning er enkel å administrere og vil være
den samme som det barnetillegget som utbetales til dagpengemottakere
etter folketrygdloven kapittel 4.
Barnetillegget foreslås satt til det samme som for mottakere
av dagpenger, dvs. i dag kr 17 pr. dag for hvert barn under
18 år som forsørges av mottakeren av rehabiliterings-
eller attføringspenger. Tillegget vil utbetales som en
løpende ytelse i tillegg til rehabiliterings- eller attføringspengene
i hele stønadsperioden og vil på samme måte
som selve ytelsene bli utbetalt for 5 dager pr. uke. Departementet
foreslår at tillegget ikke skal samordnes dersom begge
foreldrene (forsørgere) er mottakere av rehabiliterings-
og attføringspenger.
Som for dagpenger foreslås det at det settes en øvre
grense for hvor mye rehabiliterings- og attføringspenger
(eksklusive attføringsstønader) inklusive barnetillegg
kan utgjøre i forhold til beregningsgrunnlaget. Departementet
foreslår at grensen settes til 90 pst. av beregningsgrunnlaget,
på samme måte som for dagpenger. Det vil ikke
være rimelig at summen av stønader fra trygden
skal kunne overstige 90 pst. av beregningsgrunnlaget. Uten en slik
regel vil incentivet i forhold til nytt arbeid gjennom rehabilitering
og attføring bli for svakt. For dem som mottar minste årlige ytelse,
foreslås det at grensen settes til 90 pst. av et fiktivt
beregningsgrunnlag på om lag 110 000 kroner der
minste årlige ytelse beregnes til å være
66 pst. av et slikt fiktivt beregningsgrunnlag. En tilsvarende beregning
må gjøres for unge uføre med minste utbetaling
på 2,4 G.
Komiteen viser til de foreslåtte
endringsforslag og sier seg enig i at ektefelletillegg fjernes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
viser til forslaget i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) og vil holde fast
ved det prinsippet som foreslås også for barnetillegget,
nemlig at en går bort fra behovsprøvingen og at
alle gis et fast barnetillegg. På denne måten ønsker
en å gjennomføre målet med å endre
beregningsreglene, som nettopp er å frigjøre administrative
ressurser til mer aktiv bistand overfor personer under attføring.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslaget om å erstatte dagens behovsprøvde
barnetillegg med et fast barnetillegg tilsvarende det arbeidsledige
får, er en administrativ forenkling. Imidlertid vil endringen
kunne føre til mye lavere stønadsnivå for
de som kommer inn under dagens ordning. Maksimale ytelser nå gir
en utbetaling på kr 14 087 pr. år.
Forslaget vil gi en utbetaling på kr 4 420.
Basert på de utbetalinger som er registrert på denne
posten, var det ifølge brev fra Regjeringen til komiteen
av 28. oktober 1999, utbetalt forsørgertillegg på om
lag kr 128 000 i 1998 og pr. august 1999 om lag kr 53 000.
Dette medlem vil påpeke at ytelsen er
lav og at barnetillegget ikke dekker hva det faktisk koster å forsørge
et barn. Spesielt for familier som må leve på lave
ytelser vil hver krone bety mye. Det er av stor viktighet at barn
som lever i familier som er avhengig av offentlige trygde- eller
livsoppholdsytelser ikke lever i forhold som kan kalles fattigdom.
Det er viktig for barn å kunne ha mulighet til å delta
i for eksempel idrett og kulturaktiviteter og på andre
arenaer der barn og unge møtes. De fleste slike aktiviteter
koster penger eller krever utstyr som koster penger. Regjeringen Bondevik
fremmet tidligere i år forslag til nye bidragsregler der
fradrag for samvær med barn ble satt til kr 55
og kr 85, avhengig av alder. Dette er summer som langt
overstiger barnetillegget. Det finnes ikke noen enhetlige normer
for slike kostnader som blir brukt for å fastsette nivået
på ytelsene og skape rettferdighet mellom de familiene
og de barna som mottar slike ytelser.
Det er derfor grunn til å se på om barnetillegget
og andre ytelser som er ment å gi utgiftsdekking til underhold
av barn er tilstrekkelige og rettferdige. Dette krever en breiere
gjennomgang. Dette medlem vil vise til at Utjamningsmeldinga
nå ligger til behandling i Stortinget og vil komme tilbake
til dette spørsmålet under behandlinga av den
saken.
Langtidsopphold i institusjoner - med unntak for somatiske sykehus
- kan medføre reduksjon av ytelsene. Reduserte ytelser
utgjør 25 pst. av grunnbeløpet pluss 10 pst. av
en eventuell tilleggspensjon.
Da rehabiliterings- og attføringspenger ikke lenger
skal beregnes som pensjon, må det utformes nye omregningsregler
under institusjonsopphold.
De nye beregningsreglene tar som nevnt sikte på en sterkere
markering av at ytelsene er korttidsytelser. Omleggingen vil medføre
at ytelsene får større likhet med sykepengeordningen
enn med pensjonsordningen. På denne bakgrunn foreslår
departementet at omregning av rehabiliterings- og attføringspenger
under opphold i institusjon utformes på samme måte
som for sykepenger. Det foreslås derfor at omregningen
skal skje ved at ytelsene reduseres med 50 pst., og at ytelsene
ikke skal omregnes for medlemmer som forsørger ektefelle
eller barn som selv er medlemmer i trygden. Dette vil innebære
en betydelig forenkling av regelverket. For øvrig videreføres
reglene for så vidt gjelder avgrensningen av institusjoner,
tidspunkter for omregning m.v.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader og støtter
forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til de foreslåtte endringer og til at regelverket
er ulikt for opphold i somatiske sykehus, som fra mai 1997 ikke
lenger gir avkorting, og andre institusjoner. Dette medlem viser
til at Regjeringen i Utjamningsmeldinga påpeker at minstebeløpet
etter avkorting for mange ikke dekker personlige utgifter og at
noen må få sosialhjelp i tillegg. En del pasienter
avslutter institusjonsopphold fordi den personlige økonomien
blir for dårlig. Dette er en uheldig konsekvens av regelverket
som er ekstra uhensiktsmessig for personer som gjennomgår
medisinsk rehabilitering og yrkesrettet attføring. Dette
er personer som er under aktiv behandling med sikte på arbeid
og dersom behandlingen avsluttes er sannsynligheten for å lykkes
liten.
Dette medlem mener at det er en urimelig forskjellsbehandling
mellom pasienter som er innlagt på somatiske institusjoner
og pasienter i andre institusjoner og vil derfor foreslå at
avkorting av disse ytelsene under institusjonsopphold avvikles.
Dette medlem vil på denne bakgrunn stemme imot
forslagene til ny § 10-14 og ny § 11-16.
Gjeldende regelverk sikrer medlemmer som er rammet av yrkesskade
bl.a. mot at ytelsene reduseres som følge av manglende
trygdetid/poengår. Etter de nye reglene blir særregler
vedrørende trygdetid og poengår overflødige.
Inntekt i inneværende år vil ikke være
en del av beregningsgrunnlaget. Nykommere i arbeidslivet, eller
personer med sterk lønnsøkning i inneværende år
vil dermed få et lavere beregningsgrunnlag enn etter någjeldende
regler. For å videreføre særfordelene
ved yrkesskade, må det derfor innføres et unntak
for denne gruppen.
På denne bakgrunn foreslås det at det ved yrkesskade
er nivået på skadetidspunktet som bør
legges til grunn for beregningen, dersom dette gir et bedre beregningsgrunnlag.
Komiteen sier seg enig i at særreglene
for yrkesskadde videreføres.
Det foreslås at beregningsgrunnlaget for rehabiliterings-
og attføringspenger oppjusteres i forhold til grunnbeløpet
på søknadstidspunktet. Videre skal det foretas
en årlig justering i samsvar med reguleringen av grunnbeløpet
i folketrygden. Ytelsene kan gå over flere år
og tidsspennet bakover til opptjeningsåret/årene
etter forslaget til nye beregningsregler, kan bli stort. Uten en
justering vil ytelsenes realverdi reduseres. Dette vil virke urimelig
for mottakerne.
Komiteen sier seg enig i at rehabiliterings- og attføringspenger
oppjusteres i forhold til grunnbeløpet på stønadstidspunktet.
Attføringsstønadene er regulert i forskrift 30. september
1993 nr. 0916 om attføringsstønad og omhandler
stønad til dekning av utgifter til skolemateriell m.v.,
fadder, arbeidstrening, daglige reiser, hjemreiser, bolig, flytting
og hushold. De fleste av disse stønadene fungerer etter
sin hensikt. For de fleste av stønadene vil det derfor
bare være aktuelt å foreta mindre endringer.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslo å fjerne stønaden til husholdsutgifter
og at det ikke foreslås endringer i stønader regulert
i forskrift 30. september 1993 nr. 0916 som omhandler utgifter knyttet
til skolegang eller arbeidstrening med mer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Dokument nr. 8:33 (1998-1999) der det ble fremmet forslag
om å få dekket utgifter til nødvendig
skolemateriell til godkjent attføringsopplegg. Dette
medlem vil vise til at det er helt uhensiktsmessig og urimelig
at ikke slike utgifter dekkes fullt ut. Attføringsopplegg
er godkjent av myndighetene og den enkelte plikter å følge
opp. En person under attføring har dårligere råd
enn de som er i jobb, og ekstrautgifter som dette kan være
umulig å klare. For den enkelte kan noen tusen kroner være svært
mye penger. For staten er dette bare småpenger, sammenlignet
med utgifter til en eventuell varig trygding.
Dette medlem vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 30. september
1993 om attføringsstønad slik at utgifter til
skolebøker og skolemateriell knyttet til godkjent attføringsopplegg,
dekkes også når de overstiger gjeldende årssats
i Statens lånekasse for utdanning.»
Etter forskrift om attføringsstønad kan det
bl.a. ytes stønad til dekning av husholdsutgifter under
gjennomføring av attføringstiltak.
Ved at stønad til husholdsutgifter etter sitt formål er
en stønad til livsopphold, kommer den til dekning av de
samme typer utgifter som den egentlige livsoppholdsytelsen under
attføring, attføringspengene, skal dekke. I fastsettelsen
av kompensasjonsgraden for attføringspenger er det imidlertid
tatt hensyn til at den enkelte skal kunne opprettholde en akseptabel
levestandard. Merutgifter som følge av selve deltakelsen på attføringstiltak
vil kunne dekkes av de øvrige attføringsstønadene.
At enkelte mottakere av attføringsytelser gjennom
stønad til husholdsutgifter således får to
ulike ytelser til dekning av den samme type utgift, er etter departementets
vurdering uheldig.
Det er et alminnelig prinsipp for utformingen av trygdeordninger
at det er en rimelig balanse mellom hensynet til den enkeltes velferd
og hensynet til at ordningen skal gi økonomisk motivasjon
til å tilnærme seg arbeidslivet. Når
stønad til husholdsutgifter for enkelte gir en samlet økonomisk
ytelse som ligger høyere enn den lønnsinntekten
vedkommende kan forvente ved overgangen til ordinært arbeid,
brytes denne alminnelige forutsetning. Departementet ser dette som
urimelig.
Videre viser erfaringene med stønaden at den kan føre
til et press fra attføringssøkeren om å komme
inn på et aktivt attføringstiltak så raskt
som mulig, uavhengig av om tiltaket er hensiktsmessig for vedkommende.
Ordningen er dessuten ifølge departementet uforholdsmessig
personellkrevende for arbeidskontorene. Det er ønskelig
at de administrative ressurser i større grad kan anvendes
til å gi faglig råd og veiledning til dem som
gjennomgår yrkesrettet attføring.
Departementet vil bemerke at dagens ordning med stønad
til husholdsutgifter ikke bør videreføres. Stønaden
kan i praksis virke tilfeldig og dermed urimelig stønadsmottakerne
imellom. I tillegg har det vist seg at stønaden gir svært
høy kompensasjon ved høye boutgifter, noe som
ikke alltid hjelper de som har størst behov for bistand.
Dette, sammen med de forvaltningsmessige belastninger ordningen
innebærer, tilsier en opphevelse av stønaden.
Sammenlignet med dagens ordning vil medlemmer som i dag mottar
stønad til husholdsutgifter, og som ikke har utgifter til
pass av barn, ikke komme inn under nye eller andre ordninger innenfor
attføringssystemet som virker kompenserende. For denne
gruppen vil det dermed være viktig med en rimelig overgangsperiode,
slik at de kan få tid til å innrette seg på det
nye regelverket.
Komiteen ser at for noen stønadsmottakere
vil fjerning av husholdsstønad gi en lavere ytelse enn
i dag. I og med at forskriften etter dagens ordning er slik at personer
som mottar bostøtte fra Husbanken ikke samtidig kan motta
husholdningsstønad, vil flere har krav på bostøtte
etter omleggingen. Det foreslåtte systemet baseres på et
annet inntektsgrunnlag enn dagens og ytelsene blir forskjellige,
slik at en del andre personer vil være aktuelle for bostøtte
enn de som er det i dag. Inntekts- og utgiftsgrensene for å komme inn
under bostøtteordningene er strenge og ikke alle som i
dag har krav på husholdsstøtte har krav på de nye
ordningene med støtte til barnetilsyn og barnetillegg. Komiteen vil
allikevel støtte omleggingen fordi både den ordinære
ytelsen og husholdsstønaden er ment å dekke de
samme utgiftene. Det er derfor behov for å få samlet
dette til en ytelse under ordningen med yrkesmessig attføring
og medisinsk rehabilitering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
også vise til sine forslag om å heve minsteytelsen
til 2 G, noe som vil hjelpe de med lavest ytelse.
Etter gjeldende regelverk får deltakere på yrkesrettet
attføring ingen direkte kompensasjon for å dekke
nødvendige utgifter til tilsyn av barn i den tiden de deltar
i aktive attføringstiltak. Uten en tilfredsstillende barnepassordning
vil omsorg for barn kunne hindre deltakelse og en effektiv gjennomføring
av konkrete attføringstiltak for den enkelte. På denne
bakgrunn foreslår departementet at det innføres
en ny ordning med stønad til barnetilsyn. Det er en forutsetning
for å innføre en slik ordning at stønad
til husholdsutgifter avvikles i tråd med forslaget over.
Det foreslås at regelverket for en slik ny stønadsordning
blir tilsvarende regelverket for tilsynstillegg etter forskrift
4. desember 1990 nr. 0948 om tilskudd under opplæring
med sikte på høvelig arbeid (kursstønadsforskriften).
Etter bestemmelsene her ytes det tilsynstillegg for å dekke
dokumenterte og nødvendige utgifter til stell og pass av
barn under 10 år. Dersom barn over 10 år må ha
kontinuerlig pleie og stell pga sykdom, skade eller lyte, kan det
gis tilsynstillegg også for disse. Det er også anledning
til å få tillegg for andre familiemedlemmer som
trenger tilsyn og pleie.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader og støtter
forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at stønad til barnetilsyn etter kursstønadsforskriften
er lav og på ingen måte kan sies å dekke
det en barnehageplass koster. Dette medlem vil understreke
at de som gjennomfører medisinsk rehabilitering like mye
som de som gjennomfører yrkesmessig attføring
har behov for et trygt barnetilsynstilbud for å kunne gjennomføre
behandlings- og attføringsopplegg. Det er derfor helt nødvendig
at ordningen gjelder begge grupper og at mulighet til å klare
kostnadene økes.
Dette medlem vil derfor gå inn for at
satsene for barnetilsyn økes til kr 2 000
pr. måned for første barn og til kr 1 000
pr. måned for hver av de øvrige barna. Dette
medlem vil også understreke betydningen av å øke
barnehagebygginga slik at det blir nok plasser og øke tilskuddssatsene
slik at prisene kan bli lavere enn i dag også.
Dette medlem vil derfor foreslå en lovendring som
gir hjemmel for stønad til barnetilsyn for personer under
medisinsk rehabilitering og fremme forslag om å be Regjeringen
endre kursstønadsforskriften slik at beløpene
som ytes kan komme opp til foreslått nivå.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«§ 10 –7 nytt sjette ledd
skal lyde:
Til medlemmer som mottar rehabiliteringspenger, jf. § 10-8,
kan det ytes stønad til dekning av utgifter til tilsyn
med barn under 10 år. Det er et vilkår at tilsyn med
barn er nødvendig for at medlemmet skal kunne gjennomføre
behandling, rehabilitering eller arbeidstrening.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring
av stønadssatsene for dekning av utgifter til barnetilsyn
( kursstønadsforskriften).»
En av målsettingene for arbeidet med nye beregningsregler
for rehabiliterings- og attføringspenger har vært å redusere
antall feilutbetalinger av ytelser. Det har vært et mål
i denne sammenheng å vurdere utbetalingsrutinene for attføringspenger
og å finne måter for systematisert innhenting
av informasjon. Dermed kan forhold som har betydning for utbetaling
av ytelsene, raskt fanges opp av arbeidskontoret og utbetalingene
korrigeres deretter så raskt som mulig.
For ytelser under yrkesrettet attføring, attføringspenger
og attføringsstønad, foreslås innført
etterskuddsvis utbetaling. Utbetalingen foreslås basert
på innsending av meldekort etter samme system som for dagpengene
under arbeidsløshet. Dette legger til rette for at arbeidsmarkedsetaten
kan overta beregningen av attføringsytelsene, en oppgave
som nå ligger i trygdeetaten.
Etter departementets vurdering vil innføring av etterskuddsvis
utbetaling hver 14. dag på bakgrunn av standardiserte meldekort
være et viktig redskap for en forsvarlig forvaltning av
ytelsene og samtidig ha positive tilleggseffekter i oppfølgingen
av mottakerne av attføringsytelser.
Det følger av forslaget om at meldingen skal være en
plikt, at det må få konsekvenser for den enkelte dersom
plikten ikke overholdes. På denne bakgrunn foreslås
det at det tas inn i loven en bestemmelse om at attføringsytelsene
kan stanses for den perioden meldeplikten ikke overholdes.
Når det gjelder hvor ofte mottakeren av attføringsytelser
skal melde tilbake til arbeidskontoret, har departementet lagt avgjørende
vekt på at meldeperioden ikke bør være
lenger enn at det er overkommelig å huske de opplysningene
det skal meldes om. Det foreslås på denne bakgrunn
en syklus på som hovedregel 14 dager. Meldeperioden for
mottakere av attføringspenger vil dermed bli den samme
som for mottakere av dagpenger, men departementet foreslås
gitt fullmakt til å fastsette bestemmelser i forskrift
om unntak fra meldeplikten.
Komiteen viser til brev til komiteen
fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/statsråden av
17. februar 2000 der det går fram at det ikke
finnes tallmateriell som viser hvor mange feil som skjer under dagens
system med beregning og anvisning av attføringsytelser.
I 1998 ble det foretatt en maskinell avstemming av anviste ytelser
under yrkesrettet attføring fra arbeidsmarkedsetaten mot
utbetalte ytelser fra trygdeetaten. Departementet skriver i brevet
at det ble avdekket for store avvik, uten nærmere anslag
på hva «stort avvik» er.
Komiteen vil vise til at det er viktig at regelverk
rundt informasjonsinnhenting og utbetalingsrutiner gir en forsvarlig
forvaltning og minst mulig feilutbetalinger.
Komiteen viser til fordelen ved at arbeidsmarkedsetaten
nå kan overta beregningen av attføringsytelsen.
Komiteen vil understreke behovet for å ha
fleksible bestemmelser om fritak fra meldeplikten, slik at tilbørlig
hensyn til brukeren blir ivaretatt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, støtter forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på behovet for å få samlet de ulike
etatene som har ansvar for ulike trygde- og stønadsutbetalinger
til ett kontor. Trygde-, arbeids- og sosialkontor må samles
og gi brukere et helhetlig og velfungerende tilbud. Samtidig gis
myndighetene nødvendig oversikt og mulighet til å se økonomiske ytelser,
virkemidler og resultater på tvers av någjeldende
sektorgrenser.
Dette medlem vil komme tilbake til behovet for
sammenslåing av disse funksjonene i behandlingen av Utjamningsmeldinga.
Dersom en mottaker av attføringspenger har tapt bare
en del av sin arbeidsevne, ytes det graderte attføringspenger.
Den graderte ytelsen skal svare til den del av inntektsevnen som
er tapt. Departementet foreslår å videreføre
bestemmelsen i folketrygdloven § 11-8 om at inntektsevnen
må være nedsatt med minst halvparten for å få rett
til attføringspenger. Når attføringspenger
er tilstått, foreslår departementet at den enkelte
skal kunne trappe opp arbeidsinnsatsen og beholde arbeidsinntekten
såfremt inntektsevnen er redusert med minst 40 pst. I praksis
innebærer dette at mottakeren kan kombinere attføringspenger
og lønn i inntil 60 pst. stilling. Etter gjeldende regelverk
kan attføringspenger og arbeid bare kombineres i inntil
50 pst. stilling. Til sammenligning kan også rehabiliteringspenger
beholdes og graderes når arbeidsevnen i slutten av rehabiliteringsperioden
er nedsatt med mindre enn 50 pst.
Bestemmelser om hvordan graderingen skal foretas, er regulert
i forskrift 5. mai 1997 nr. 0428 om gradering av attføringspenger.
Vurderingen av inntektsevnen etter at denne ble nedsatt, skal etter
forskriften om gradering foretas individuelt ut fra en rekke forhold.
I praksis vil imidlertid faktisk arbeidet tid være det
grunnlaget som gir et riktig bilde av den enkeltes inntektsevne.
Opplysninger om arbeidet tid er også lett tilgjengelige
og lett kontrollerbare. Vurderingen av inntektsevnen etter at denne
ble nedsatt, foretas i praksis derfor i all hovedsak på bakgrunn
av arbeidet tid. Etter departementets vurdering er det ikke argumenter
som taler for å endre dagens praktisering av hvordan inntektsevnen
fastsettes. Regelverket bør bringes i samsvar med praksis.
Bestemmelser om gradering har et slikt innhold at grunnprinsippene
bør tas inn i lovteksten. Også av hensyn til systematikken
i de øvrige kapitlene i folketrygdloven bør de
viktigste reglene om gradering nedfelles i loven. Departementet
foreslår derfor at prinsippet om å gradere etter
faktisk arbeidet tid lovfestes.
I noen tilfeller er ikke faktisk arbeidet tid et godt mål
på en persons inntektsevne. Dette gjelder særlig personer
på attføringstiltak hvor lønn primært
stipuleres på grunnlag av motivasjonsfaktorer og ikke vanlige
lønnsprinsipper. Departementet foreslår derfor
at inntektsevnen fastsettes og graderes på grunnlag av «produktiv
arbeidstid» og ikke faktisk arbeidet tid for denne gruppen.
Det følger av folketrygdloven § 11-10
tredje ledd, at hvis gjennomføringen av attføringstiltaket
gjør det vanskelig å utnytte en mulig restinntektsevne,
skal det likevel kunne tilstås hele attføringspenger.
Etter departementets vurdering bør denne bestemmelsen videreføres
i ny lovtekst.
De høringsinstansene som uttaler seg om forslagene til
gradering, er positive til at det skal kunne graderes ned til 40
pst. arbeidsevne og til at graderingen som hovedregel foretas etter
arbeidet tid.
Etter dagens forskrift om gradering kan mottakeren beholde inntekt
inntil 0,5 G pr. år (den såkalte friinntekten)
før attføringspengene graderes. De fleste mottakere
av attføringspenger vil imidlertid være i attføringstiltak
på full tid og har begrenset mulighet til å ha
inntekt ved siden av attføringen. For dem som likevel har
adgang til å kombinere attføringen med arbeidsinntekt,
kan friinntekten som kommer i tillegg til fulle trygdeytelser innebære
at medlemmet ikke har økonomisk motivasjon til å komme
ut av trygdesituasjonen og over i ordinært arbeid.
Regelverket for rehabiliteringspenger har ingen friinntektsordning,
og mottakere av attføringspenger bør etter departementets
vurdering likestilles med mottakere av rehabiliteringspenger også på dette
området. Til sammenligning har heller ikke regelverket for
dagpenger en friinntektsordning.
Departementet foreslår videre at friinntekten bortfaller
slik at attføringspengene graderes fra første
arbeidet time. Forslaget henger sammen med forslaget om å kunne øke
arbeidsinnsatsen etter at attføringspenger er innvilget
opp til 60 pst., slik at attføringspengene kan graderes
ned til 40 pst.
Komiteen støtter forslaget
om at mottaker kan kombinere attføringspenger og lønn
i inntil 60 pst. stilling.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, slutter
seg for øvrig til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti er uenig i å fjerne dagens adgang
til å beholde en inntekt på 0,5 G før
attføringspengene graderes. Regjeringens forslag bryter med
intensjonen i ei mjukere arbeidslinje og gjør at incentivet
til å prøve ut arbeidsevnen blir borte. Disse
medlemmer finner risikoen for at denne endringen skal virke
demotiverende og urettferdig langt større enn risikoen
for at den slik mulighet skal gjøre at noen velger fortsatt
tiltak framfor arbeid. Disse medlemmer vil derfor
gå imot denne endringen i forskriften.
I og med at Regjeringen i brev av 28. oktober 1999 til komiteen
slår fast at det skal være full adgang til å starte
attføring før rehabiliteringen er fullført,
vil det være ulogisk å opprettholde et skille
mellom ordningene på dette punktet.
Disse medlemmer viser til brev av 12. mai 2000
fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet der de anbefaler å bruke
timeantall framfor kroner for å angi fribeløp. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag i tråd
med dette:
Ǥ 10-10 tredje ledd,
nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom medlemmet øker arbeidsinnsatsen med mer
enn fire timer eller inntekten mer enn 1/104G per uke,
skal rehabiliteringspengene graderes på nytt.
§ 11-13 nytt femte ledd skal lyde:
Medlemmet kan arbeide i inntil åtte timer pr.
meldeperiode før ytelsen graderes fullt ut.»
Departementet ønsker en lovfesting av prinsippene i
dagens praksis når det gjelder virkningene av avbrudd i
attføringstiltak. I tillegg bør virkningen av gjentatte
tilfeller av stans i ytelsen som følge av unnlatt meldeplikt,
lovfestes. Dette vil bedre forutberegneligheten for den enkelte
mottaker av ytelser og gi klarere kriterier for dem som skal håndheve
reglene.
I tillegg er det ønskelig med en forskriftshjemmel for
departementet slik at man får et bedre grunnlag for å regulere
nærmere f eks hvilke avbruddsårsaker som kan godtas
og hva slags dokumentasjon for avbruddet som skal kreves m.m.
Komiteen støtter forslagene
i proposisjonen.
Etter gjeldende regler består rehabiliteringspenger og
attføringspenger av grunnpensjon og tilleggspensjon, og
blir samordnet med tjenestepensjon etter stort sett de samme regler
som uførepensjon og alderspensjon fra folketrygden.
Etter forslaget i proposisjonen skal rehabiliteringspenger og
attføringspenger ikke lenger beregnes på samme
måte som folketrygdens pensjoner. Det er derfor nødvendig å tilpasse
reglene om samordning til den foreslåtte endringen, slik
at det fortsatt skal være adgang til å redusere
tjenestepensjonen med den delen av rehabiliteringspengene eller
attføringspengene som svarer til tilleggspensjonen, dvs.
den delen som overstiger grunnbeløpet.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
samordningsloven § 23 nr. 1 andre ledd tilpasses
de nye beregningsreglene for rehabiliteringspenger og attføringspenger.
Det foreslås at bestemmelsen justeres slik at den delen
av rehabiliteringspengene eller attføringspengene som overstiger
grunnbeløpet, skal samordnes etter de reglene som gjelder
for samordning av tilleggspensjonen.
Fradraget for grunnpensjon som utgjør 3/4 av grunnbeløpet
blir forholdsmessig redusert når folketrygden yter graderte
rehabiliteringspenger eller attføringspenger. Ved samordningen
er det derfor i disse tilfellene nødvendig å legge
til grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp. Dette
foreslås presisert i lovteksten. Fribeløpet på 1/4
av grunnbeløpet vil således bli redusert like
mye som i dag.
Komiteen støtter forslagene
i proposisjonen.
Utbetalingene er for 1999 budsjettert til 3 350 mill.
kroner til rehabiliteringspenger, 3 420 til attføringspenger
og 898 til attføringsstønader, til sammen 7 668
mill. kroner. Beregninger utført av Finansdepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet viser at totalvirkningen
av endringsforslagene her og den innstramming i reglene for unge
uføre som trådte i kraft 1. januar 1998,
kan anslås å være utgiftsnøytral
når reformen er gjennomført fullt ut. I proposisjonen
er det gitt en oversikt over økonomiske konsekvenser for
ulike grupper som omfattes av lovforslaget. Det forventes administrativ
effektivisering. Den vil bli brukt til tettere oppfølging
og bedre attføring.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti har funnet det nødvendig å beholde
muligheten til å tjene opptil 0,5 G uten avkorting,
fordi dette er et viktig incitament til å prøve
ut sin arbeidsevne og få noe igjen for strevet, nettopp
for personer som er inne i ordninger som er opprettet for å få folk
tilbake til arbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag om forbedrede ytelser og at disse endringene ville ført
til noe høyere utbetalinger til enkelte stønadsmottakere
enn det Regjeringen foreslo. Dette for å løfte
de med laveste ytelser opp til et forsvarlig nivå og å styrke
muligheten til et trygt barnetilsyn.
Dette medlem understreker betydningen av at frigjorte
ressurser som følge av administrative forenklinger går
til tettere oppfølgning og bedre attføring.
Departementet har lagt opp til at endringene skal kunne tre i
kraft 1. januar 2000.
Det blir lagt opp til overgangsregler slik at stønadsmottakerne
ved ikrafttreden kan regne med å beholde om lag samme netto
ytelsesnivå i en rimelig periode. Overgangsreglene må også et
stykke på vei ta hensyn til den administrative gjennomføringen
ved at arbeidsmarkedsetaten skal overta ansvaret for beregningen
av ytelser etter forslagene, mens trygdeetaten har forvaltet de
beregningsreglene som nå gjelder. Inntil videre vil trygdeetaten
stå for utbetaling av ytelsene også etter omleggingen.
Komiteen viser til brev fra Arbeids-
og administrasjonsdepartementet av 28. oktober 1999 hvor det fremgår
at Regjeringen legger til grunn at ny ordning for rehabiliterings-
og attføringspenger først kan tre i kraft fra
1. januar 2001, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000) Folketrygden,
side 29, første avsnitt.
Komiteen støtter ellers Regjeringens
opplegg til overgangsregler.
Forslag fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I lov 28. februar 1997 om folketrygd gjøres følgende endringer:
§ 10-10 tredje ledd, nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom medlemmet øker arbeidsinnsatsen med mer enn fire timer eller inntekten mer enn 1/104 G per uke, skal rehabiliteringspengene graderes på nytt.
§ 11-13 nytt femte ledd skal lyde:
Medlemmet kan arbeide i inntil åtte timer pr. meldeperiode før ytelsen graderes fullt ut.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
I lov 28. februar 1997 om folketrygd gjøres følgende endringer:
§ 10 –7 nytt sjette ledd skal lyde:
Til medlemmer som mottar rehabiliteringspenger, jf. § 10-8, kan det ytes stønad til dekning av utgifter til tilsyn med barn under 10 år. Det er et vilkår at tilsyn med barn er nødvendig for at medlemmet skal kunne gjennomføre behandling, rehabilitering eller arbeidstrening.
§ 10-10 andre ledd skal lyde:
Minste årlige ytelse er 2 ganger grunnbeløpet.
§ 11-11 andre ledd skal lyde:
Minste årlige ytelse er 2 ganger grunnbeløpet.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 30. september 1993 om attføringsstønad slik at utgifter til skolebøker og skolemateriell knyttet til godkjent attføringsopplegg, dekkes også når de overstiger gjeldende årssats i Statens lånekasse for utdanning.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring av stønadssatsene for dekning av utgifter til barnetilsyn ( kursstønadsforskriften).
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd og i enkelte andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 3-2 sjette ledd oppheves. Nåværende
syvende ledd blir sjette ledd.
§ 3-5 første ledd skal lyde:
Trygdetid er en faktor som brukes ved beregning av ytelser
som skal sikre inntekt etter kapitlene 12, 16, 17,
18 og 19.
§ 3-5 femte ledd bokstav a skal lyde:
a) framtidig trygdetid for en person med rett tiluførepensjon,
se § 3-6
§ 3-6 første ledd skal lyde:
Framtidig trygdetid ved beregning av uførepensjon fastsettes
etter bestemmelsene i denne paragrafen.
§ 3-12 andre ledd bokstav b skal lyde:
b) framtidige pensjonspoeng som benyttes ved beregning
av uførepensjon, og som
gis for hvert år fra og med det året inntektsevnen/arbeidsevnen ble
nedsatt, til og med det året vedkommende fyller 66 år,
se §§ 3-17, 3-18 og 3-21,
§ 3-15 annet ledd skal lyde:
Som pensjonsgivende inntekt regnes likevel ikke
a) pensjon, føderåd og livrente
som er et ledd i en pensjonsordning i arbeidsforhold og utbetalinger under
individuell pensjonsavtale etter skatteloven § 6-47
bokstav c.
b) overgangsstønad etter folketrygloven § 15-7, § 16-7
og § 17-6.
c) barns inntekt som inngår ved beregning av personinntekt
hos barnets foreldre, unntatt inntekt som er nevnt i skatteloven § 2-13
første til tredje ledd og § 2-14 annet ledd.
Innledningen av § 3-17 skal lyde:
Den som fyller vilkårene for rett til uførepensjon, har rett
til å få medregnet framtidige pensjonspoeng dersom
vedkommende på uføretidspunktet
§ 3-24 første og andre ledd skal
lyde:
Til en person som mottar uførepensjon eller
alderspensjon, og som forsørger ektefelle, ytes det ektefelletillegg
med 50 prosent av grunnpensjonen uten ventetillegg. Grunnpensjonen
uten reduksjon for uføregrad og inntekt legges til grunn.
Til en person som mottar uførepensjon,
og som forsørger ektefelle som ikke har fylt
60 år, ytes det ektefelletillegg bare dersom det ikke kan
ventes at ektefellen skaffer seg arbeidsinntekt på grunn
av omsorg for barn eller pleie av pensjonisten, eller av andre årsaker.
§ 3-25 første ledd skal lyde:
Til en person som mottar uførepensjon eller
alderspensjon, ytes det et barnetillegg for hvert barn vedkommende
forsørger.
§ 3-25 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Barnetillegget utgjør 30 prosent av grunnbeløpet.
§ 3-27 første ledd første
punktum skal lyde:
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder for personer som
mottar ytelser til livsopphold etter kapittel 12,
16, 17 eller 19, og som har rett til fri forpleining under langtidsopphold
i helseinstitusjon o.l. under statlig eller fylkeskommunalt ansvar.
§ 3-30 første ledd første
punktum skal lyde:
Ved yrkesskade beregnes uførepensjon
etter følgende særbestemmelser:
§ 8-48 andre ledd skal lyde:
Den som samtidig fyller vilkårene for sykepenger og
for attføringspenger, har rett til den høyeste
av ytelsene, jf. § 11-18.
§ 10-9 skal lyde:
§ 10-9 Grunnlag for rehabiliteringspenger
Grunnlaget for rehabiliteringspenger er den inntekten
rehabiliteringspengene regnes ut etter.
Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes
ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før
arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, jf. § 10-8
første ledd. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal
likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende
inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt
dersom dette gir et høyere grunnlag.
Den pensjonsgivende inntekten etter andre ledd skal
reguleres i samsvar med endringer i grunnbeløpet fram til
søknadstidspunktet.
Rehabiliteringspengene reguleres senere i samsvar
med endringer i grunnbeløpet.
Pensjonsgivende inntekt over seks ganger grunnbeløpet
regnes ikke med i grunnlaget for rehabiliteringspenger.
§ 10-10 skal lyde:
§ 10-10 Rehabiliteringspengenes størrelse,
minsteytelse m.v.
Rehabiliteringspenger ytes med 66 prosent av grunnlaget
for rehabiliteringspenger, jf. § 10-9.
Minste årlige ytelse er 1,6 ganger grunnbeløpet.
For et medlem som får nedsatt arbeidsevnen
før fylte 26 år på grunn av en alvorlig
og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen
2,4 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om medlemmet
har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år,
dersom kravet settes fram før medlemmet fyller 36 år.
Rehabiliteringspenger etter reglene i tredje ledd kan
tidligst ytes fra og med den måneden medlemmet fyller 20 år.
Til den som forsørger barn, ytes et barnetillegg. Rehabiliteringspenger
inklusive barnetillegg kan ikke utgjøre mer enn 90 prosent
av medlemmets grunnlag for rehabiliteringspenger. Departementet
gir forskrifter om barnetillegg, herunder om tilleggets størrelse m.v.
§ 10-11 skal lyde:
§ 10-11 Stønadsdager
Rehabiliteringspenger ytes for fem dager pr. uke.
Dagsatsen fremkommer ved at den årlige ytelsen divideres
med 260.
Nåværende § 10-10 blir § 10-12.
Nåværende § 10-12 blir § 10-13
og skal lyde:§ 10-13 Avkall på rehabiliteringspenger
En person kan gi avkall på retten til rehabiliteringspenger
dersom
a) ektefellen mottar alderspensjon, uførepensjon, foreløpig uførestønad,
eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, og
b) vedkommende personfår graderte
rehabiliteringspenger.
Ektefellens ytelser fastsettes da etter reglene for personer
som forsørger den andre ektefellen.
§ 10-14 skal lyde:
§ 10-14 Rehabiliteringspenger under opphold
i
helseinstitusjon e.l.
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder for medlemmer
som har rett til fri forpleining under langtidsopphold i helseinstitusjon
eller lignende institusjon under statlig eller fylkeskommunalt ansvar.
Dette gjelder ikke for opphold i somatiske sykehusavdelinger. Departementet
kan ved forskrift bestemme at paragrafen skal gjelde for personer
som er innlagt i andre institusjoner, og gjøre unntak for
visse institusjoner og bestemte persongrupper.
Bestemmelsene gjelder ikke for medlemmer som forsørger
ektefelle eller barn som selv er medlemmer i trygden.
Rehabiliteringspengene ytes uten reduksjon for innleggelsesmåneden
og den påfølgende måneden. Deretter blir
rehabiliteringspengene redusert med 50 prosent. Ytelsene reduseres
bare dersom oppholdet antas å ville vare mer enn fem måneder
inkludert hele innleggelsesmåneden.
Dersom medlemmet etter innleggelsen fortsatt har
faste og nødvendige utgifter til bolig o.a., kan det bestemmes
at rehabiliteringspengene ikke skal reduseres, eller at de skal
reduseres mindre.
Når omregningstidspunktet i tredje ledd
skal fastsettes, skal det regnes med hele kalendermåneder
i samme institusjon eller i andre institusjoner som er omfattet
av denne paragrafen, og i institusjoner der pasienten i medhold
av lov betaler en del av oppholdsutgiftene selv. Dette gjelder bare
dersom pasienten blir lagt inn senest tre måneder etter
siste institusjonsopphold. Rehabiliteringspengene reduseres tidligst fra
måneden etter den nye innleggelsen.
Fra og med utskrivingsmåneden ytes det
rehabiliteringspenger etter lovens vanlige bestemmelser.
Nåværende §§ 10-13
til 10-15 blir §§ 10-15, 10-16 og ny 10-17.
Nåværende § 10-16 blir
ny § 10-18 og skal lyde:
§ 10-18 Rehabiliteringspenger ved yrkesskade
Til den som er arbeidsufør på grunn av
en skade eller sykdom som går inn under kapittel 13, ytes
det rehabiliteringspenger etter følgende særbestemmelser:
a) Vilkåret i § 10-2 om forutgående
medlemskap gjelder ikke.
b) Vilkåret i § 10-3 om opphold i Norge
gjelder ikke.
c) Rehabiliteringspenger ytes ved uføregrader ned
til 30 prosent.
Det fastsettes en særskilt uføregrad
for uførhet som skyldes yrkesskade eller yrkessykdom.
Ved yrkesskade beregnes rehabiliteringspenger etter bestemmelsene
i §§ 10-9 til 10-17. Grunnlaget for rehabiliteringspenger
settes likevel ikke lavere enn antatt årlig arbeidsinntekt
på skadetidspunktet, justert i samsvar med endringer i
grunnbeløpet fram til søknadstidspunktet.
§ 11-7 skal lyde:
§ 11-7 Meldeplikt
For å ha rett til attføringspenger
og attføringsstønad må medlemmet som
hovedregel melde seg til arbeidsformidlingen hver fjortende dag
(meldeperioden).
Arbeidskontoret bestemmer hvordan meldingen skal
gis.
Dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å melde
seg på fastsatt dag, faller retten til attføringsytelser
etter dette kapittelet bort fra og med den dagen medlemmet skulle
ha meldt seg og inntil han eller hun melder seg på nytt.
Departementet gir forskrifter med nærmere
bestemmelser om meldeplikten, herunder om fritak fra denne.
Nåværende § 11-7 blir § 11-8
og skal lyde:
§ 11-8 Attføringsstønad
Det ytes attføringsstønad til et medlem
som gjennomfører et yrkesrettet attføringstiltak.
Stønaden ytes i form av tilskott til
a) trening og behandling i godkjent attføringsinstitusjon
b) opplæring, trening og arbeidstilvenning ved
skole, kurs, bedrift e.l.
c) reise og flytting i forbindelse med attføring
og nytt arbeid
d) dekning av utgifter til barnetilsyn
e) nødvendige ekstrautgifter til bolig
på attføringsstedet
f) andre formål av avgjørende
betydning for gjennomføringen av attføringstiltaket.
Departementet gir forskrifter om stønad etter bestemmelsene
i andre ledd.
Nåværende § 11-8 blir § 11-9
og skal lyde:§ 11-9 Attføringspenger
Til et medlem som har tapt minst halvparten av sin inntektsevne
(§ 11-5), ytes det attføringspenger i den tiden
vedkommende gjennomfører et yrkesrettet attføringstiltak.
Det kan også ytes attføringspenger
a) i ventetiden før et attføringstiltak
blir satt i verk,
b) i ventetiden under attføringen,
c) i ventetiden etter attføringsperioden, når
medlemmet står tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker,
før vedkommende har fått tilbud om eller fått
arbeid.
Departementet gir forskrifter om ytelser etter denne paragrafen.
§ 11-10 skal lyde:
§ 11-10 Grunnlag for attføringspenger
Grunnlaget for attføringspenger er den
inntekten attføringspengene regnes ut etter.
Grunnlaget for attføringspenger fastsettes
ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før
inntektsevnen ble nedsatt med minst halvparten, jf. § 11-9
eller mulighetene til å velge yrke ble vesentlig innskrenket,
jf. § 11-5. Grunnlaget for attføringspenger skal
likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende
inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt
dersom dette gir et høyere grunnlag.
Den pensjonsgivende inntekten etter andre ledd skal
reguleres i samsvar med endringer i grunnbeløpet fram til
søknadstidspunktet.
Grunnlaget for attføringspenger reguleres
senere i samsvar med endringer i grunnbeløpet.
Pensjonsgivende inntekt over seks ganger grunnbeløpet
regnes ikke med i grunnlaget for attføringspenger.
§ 11-11 skal lyde:
§ 11-11 Attføringspengenes størrelse
Attføringspenger ytes med 66 prosent
av attføringspengegrunnlaget, jf. § 11-10.
Minste årlige ytelse er 1,6 ganger grunnbeløpet.
For et medlem som får nedsatt arbeidsevnen
før fylte 26 år på grunn av en alvorlig
og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minste årlige
ytelse 2,4 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om medlemmet
har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
dersom kravet settes fram før medlemmet fyller 36 år.
Attføringspenger etter reglene i tredje
ledd kan tidligst ytes fra og med den måneden medlemmet
fyller 20 år.
Til den som forsørger barn, ytes et barnetillegg. Attføringspenger
inklusive barnetillegg kan ikke utgjøre mer enn 90 prosent
av medlemmets grunnlag for attføringspenger. Departementet
gir forskrifter om barnetillegg, herunder om tilleggets størrelse
m.v.
Nåværende § 11-11 blir § 11-12
og skal lyde:§ 11-12 Stønadsdager
Attføringspenger ytes for fem dager pr.
uke.
Dagsatsen fremkommer ved at den årlige ytelsen divideres
med 260.
§ 11-13 skal lyde:
§ 11-13 Hele eller graderte attføringspenger
Det ytes hele attføringspenger dersom et medlem har
tapt hele sin inntektsevne.
Dersom et medlem har tapt en del av sin inntektsevne, ytes
det graderte attføringspenger. Den graderte ytelsen skal
svare til den del av inntektsevnen som er tapt. Graderte
attføringspenger ytes når inntektsevnen er redusert
med minst 40 prosent.
Inntektsevnen fastsettes i utgangspunktet ut fra forholdet
mellom normal arbeidstid i det yrket vedkommende utøver
og det antall timer vedkommende har vært eller kunne ha
vært i arbeid.
Når inntektsevnen skal vurderes, tas det hensyn
til om medlemmet har reduserte muligheter til å utføre inntektsgivende
arbeid på grunn av attføringen.
Når medlemmet arbeider i godkjent attføringstiltak,
jf. § 11-6, uten lønn eller med lønn
inntil grunnbeløpet, kan attføringspengene graderes
med et lavere antall timer enn det timeantall som er arbeidet.
Tap i inntektsevnen regnes ut på grunnlag
av gjennomsnittlig tap i meldeperioden, jf. § 11-7.
Departementet gir forskrifter om gradering av attføringspenger,
og kan herunder fravike bestemmelsene i denne paragrafen.
§ 11-14 skal lyde:
§ 11-14 Avbrudd i attføringsperioden
Ved avbrudd i attføringsperioden på grunn
av sykdom vil retten til attføringsytelser opprettholdes
i inntil fire uker dersom den planlagte attføringen likevel
kan gjennomføres som forutsatt.
Ved avbrudd av lengre varighet, av andre årsaker enn
sykdom, eller der medlemmet gjentatte ganger uten rimelig grunn
ikke oppfyller meldeplikten fastsatt i § 11-7, vil fortsatt
rett til attføring avgjøres i henhold til § 11-6.
Departementet gir forskrifter med nærmere
bestemmelser om avbrudd i attføringsperioden.
Nåværende § 11-12 blir § 11-15
og skal lyde:
§ 11-15 Avkall på attføringspenger
En person kan gi avkall på retten til attføringspenger
dersom
a) ektefellen mottar alderspensjon, uførepensjon, foreløpig uførestønad
eller avtalefestet pensjon som det godkrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, og
b) vedkommende person får graderte
attføringspenger.
Ektefellens ytelser fastsettes da etter reglene for personer
som forsørger den andre ektefellen.
§ 11-16 skal lyde:
§ 11-16 Attføringspenger under
opphold i institusjon
Dersom et medlem gjennomgår attføring
mens vedkommende oppholder seg i en institusjon med fri kost og
losji, blir attføringspengene redusert etter bestemmelsene
i denne paragrafen.
Attføringspengene ytes uten reduksjon
for innleggelsesmåneden og den påfølgende
måneden. Deretter blir attføringspengene redusert
med 50 prosent. Attføringspengene skal likevel ikke være
lavere enn tilsvarende et grunnlag for attføringspenger
på 50 prosent av grunnbeløpet.
Dersom medlemmet etter at oppholdet tok til fortsatt
har faste og nødvendige utgifter til bolig o.a., kan arbeidskontoret
bestemme at attføringspengene ikke skal reduseres, eller
at de skal reduseres mindre.
Når institusjonsoppholdet avsluttes,
ytes det attføringspenger etter lovens vanlige bestemmelser
fra og med den måneden oppholdet opphører. Kommer
medlemmet innen tre måneder på nytt i institusjon,
ytes det reduserte attføringspenger etter denne paragrafen fra
og med den dagen det nye oppholdet tar til.
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder ikke for
medlemmer som forsørger ektefelle eller barn som selv er
medlemmer i trygden.
Nåværende §§ 11-14
til 11-16 blir §§ 11-17 og nye 11-18 og 11-19.
Nåværende § 11-17 blir
ny § 11-20 og skal lyde:
§ 11-20 Attføringspenger ved yrkesskade
Til den som er arbeidsufør på grunn av
en skade eller sykdom som går inn under kapittel 13, gis
det ytelser under yrkesrettet attføring
etter bestemmelsene i kapittel 11, men med følgende
særbestemmelser:
a) Vilkåret i § 11-2 om forutgående
medlemskap gjelder ikke.
b) Ved beregningen av attføringspenger
fastsettes grunnlaget for attføringspenger ut fra antatt årlig arbeidsinntekt
på skadetidspunktet dersom dette gir et høyere
grunnlag enn det som følger av § 11-10 andre ledd.
c) Attføringspenger ytes ved uføregrader
ned til 30 prosent.
Det fastsettes en særskilt uføregrad
for uførhet som skyldes yrkesskade eller yrkessykdom.
§ 21-2 første ledd første
punktum skal lyde:
Krav om ytelser etter denne loven skal vanligvis settes
fram for trygdekontoret på vedkommendes bosted, se likevel §§ 21-14
og 21-15.
§ 21-14 skal lyde:
Arbeidsmarkedsetaten gjør vedtak om forhold som
etter andre ledd i paragrafen her ikke skal avgjøres av
trygdeetaten.
Trygdeetaten gjør vedtak om
a) forutgående medlemskap etter § 11-2,
b) alder etter § 11-4 første
og andre ledd,
c) de generelle vilkår for attføring
etter § 11-5,
d) de medisinske vilkår etter § 11-11
tredje ledd,
e) hvorvidt særreglene i § 11-20
kommer til anvendelse.
For arbeidsmarkedsetatens vedtak gjelder lov 27. juni 1947
nr. 9 om tiltak til å fremme sysselsetting kapittel V og
VII. Bestemmelsene i kapitlene 21, 22 og 25 i loven her gjelder
i den utstrekning sysselsettingsloven eller forvaltningsloven ikke
har tilsvarende bestemmelser.
§ 22-10 andre ledd bokstav f oppheves. Nåværende
bokstav g og h blir f og g.
§ 22-10 siste ledd skal lyde:
Dagpenger under arbeidsløshet (kapittel 4) ogattføringsytelser
(kapittel 11) gis pr. dag og utbetales vanligvis etterskottsvis
hver fjortende dag. Departementet gir forskrifter om utbetaling
og kontroll av dagpenger under arbeidsløshet og
attføringsytelser.
§ 23-3 andre ledd nr. 1 bokstav b skal lyde:
b) overgangsstønad etter
folketrygdloven § 15-7, § 16-7 og § 17-6.
§ 23-3 andre ledd nr. 2 bokstav b skal lyde:
b) rehabiliteringspenger etter folketrygdloven
kapittel 10 og attføringspenger etter folketrygdloven kapittel
11.
Nåværende bokstav b til e blir c
til e og ny f.
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
skal § 6-81 nr. 3 lyde:
Andre skattytere enn nevnt i første
og annet ledd som har mottatt foreløpig uførestønad
eller uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon
etter andre lover, skal for hver påbegynt måned
slike ytelser er mottatt ha et særfradrag lik halvparten
av månedsfradraget etter annet ledd.
III
I lov 27. juni 1947 nr. 9 om tiltak til å fremme sysselsetting
skal § 31 første ledd lyde:
Krav om ytelser etter folketrygdloven
kapittel 11 settes fram for trygdekontoret på vedkommendes
bosted. Når trygdekontoret har gjort vedtak om
at vilkårene for rett til yrkesrettet attføring
er oppfylt, jf. folketrygdloven §§ 11-2, 11-4
første og andre ledd og 11-5, overføres
saken til arbeidsmarkedsetaten.
IV
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser skal § 23 nr. 1 andre ledd lyde:
Bestemmelsene i første ledd
gjelder tilsvarende for særtillegg fra folketrygden, for
ventetillegg fra folketrygden for tilleggspensjon og for den delen
av rehabiliteringspenger, attføringspenger og overgangsstønad
etter folketrygdloven kapitlene 10, 11 og 15 som
overstiger folketrygdens grunnbeløp. Dersom rehabiliteringspengene,
attføringspengene eller overgangsstønaden er gradert
eller redusert for inntekt, skal det ved samordningen legges til
grunn et forholdsmessig redusert grunnbeløp.
V
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Departementet fastsetter overgangsregler i forskrift.
I lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endringer:
§ 3-15 annet ledd skal lyde:
Som pensjonsgivende inntekt regnes likevel ikke
a) pensjon, føderåd og livrente
som er et ledd i en pensjonsordning i arbeidsforhold og utbetalinger under
individuell pensjonsavtale etter skatteloven § 6-47
bokstav c.
b) overgangsstønad etter
folketrygdloven § 15-7, § 16-7
og § 17-6.
c) barns inntekt som inngår ved beregning av personinntekt
hos barnets foreldre, unntatt inntekt som er nevnt i skatteloven § 2-13
første til tredje ledd og § 2-14 annet
ledd.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav b skal lyde:
overgangsstønad etter folketrygdloven § 15-7, § 16-7
og § 17-6
§ 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav b skal lyde:
rehabiliteringspenger etter folketrygdloven
kapittel 10 og attføringspenger etter folketrygdloven kapittel
11,
Någjeldende bokstav b til e blir c til f
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt gjøres følgende endringer:
§ 6-81 nr. 3 skal lyde:
Andre skatteytere enn nevnt i første og annet ledd som
har mottatt foreløpig uførestønad
eller uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon
etter andre lover, skal for hver påbegynt måned
slike ytelser er mottatt ha et særfradrag lik halvparten
av månedsfradraget etter annet ledd.
Jeg gjør oppmerksom på at det allerede er presisert
i den nye skatteloven § 12-2 at rehabiliteringspenger
etter folketrygdloven kap. 10 og attføringspenger etter
folketrygdloven kap. 11 regnes som personinntekt, fordi dette lenge
har vært en sikker rettsoppfatning.
Kopi av dette brevet er sendt Arbeid- og administrasjonsdepartementet
og Sosial- og helsedepartementet.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. mai 2000
Berit Brørby |
Karin Andersen |
Erna Solberg |
leder |
ordfører |
sekretær |