Til Odelstinget
Proposisjonen inneholder forslag om endring i tomtefesteloven
av 20. desember 1996 som ennå ikke har trådt i
kraft. Departementet går inn for at § 15
om regulering av festeavgift endres før loven trer i kraft.
Siktemålet med lovforslaget er å begrense retten til
oppregulering av festeavgifter der det i eldre festeforhold er avtalt
at regulering skal skje på annen måte enn etter
endringen i pengeverdien. Etter lovforslaget settes et tak for hvor
høyt festeavgiften kan settes. Lovforslaget gjelder bare
for feste av tomt til bolighus og fritidshus der festeavtalen er
inngått 26. mai 1983 eller tidligere, altså for
festeavtaler som i dag er prisregulert.
Dersom partene ikke har avtalt noe om regulering sier gjeldende
tomtefestelov av 1976 § 14 at festeavgiften kan
reguleres hvert tiende år, og at den nye avgiften med visse
begrensninger skal fastsettes i samsvar med tomteverdien på reguleringstidspunktet
om ikke annen reguleringsmåte er avtalt. Regelen gjelder bare
avtaler som er inngått etter at tomtefesteloven trådte
i kraft 1. januar 1976. For eldre avtaler må reguleringsretten
ha grunnlag i avtalen, men Høyesterett har i flere dommer
slått fast at festeavgifter i eldre avtaler kan justeres
etter endringer i pengeverdien.
Selv om partene etter loven har stått fritt til å avtale
oppregulering av avgiften, har ulike former for prisregulering så langt
utgjort en skranke for oppregulering. Etter gjeldende forskrifter
om forhøyelse av festeavgifter kan det for bolig- og fritidsfeste
ikke kreves inn en høyere avgift enn den som gjaldt pr.
26. mai 1983, oppjustert med multiplikator som fastsettes med utgangspunkt
i konsumprisindeksen. Bakgrunnen for denne prisreguleringen var
at da tidligere prisregulering ble opphevet dette året,
førte det til at mange bortfestere krevde en svært
stor økning i festeavgiftene. Det ble derfor vedtatt nye
prisforskrifter som «frøs» nivået
på festeavgiftene pr. 26. mai 1983 i forhold til oppregulering
etter konsumprisindeksen. For festeavtaler inngått etter
denne datoen gjelder det ikke noen offentlig prisregulering.
I Ot.prp. nr. 28 (1995-1996) sluttet Justisdepartementet seg
til et forslag fra Sivillovbokutvalget om å oppheve prisforskriften.
Samtidig ble det foreslått at festeavgiften for bolig-
og fritidshus bare skulle kunne reguleres etter endringen i pengeverdien,
med mindre annen avtalt reguleringsmåte ville gi en lavere
avgift.
Stortingsflertallet støttet ikke departementets forslag
om regulering av festeavgifter. Flertallet i justiskomiteen (Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet) uttalte
i Innst. O. nr. 85 (1995-1996) at de hadde registrert:
«... at det i det store mangfold av bestående
festeavgifter som eksisterer har utviklet seg en rekke urimeligheter
over tid. Flertallet er av den oppfatning at partene bør
ha større frihet til å inngå avvikende
avtaler enn det som følger av forslaget. Eldre avtaler
om regulering av festeavgiften bør etter flertallets syn
respekteres, med mindre de etter en konkret vurdering er urimelige,
og bør revideres f.eks. med grunnlag i avtalelovens § 36.»
Etter den nye tomtefesteloven § 15 skal festeavgiften
således i alle festeforhold reguleres i samsvar med pengeverdien
om ikke annen reguleringsmåte er avtalt, eller det utvilsomt
er avtalt at avgiften ikke skal reguleres.
Etter en nærmere vurdering har departementet kommet
til at den vedtatte § 15 burde tas opp til ny vurdering
før loven settes i kraft. Utgangspunktet er at det bør
være avtalefrihet med hensyn til reguleringsmåte
også for bolig- og fritidsfeste, men departementet tok
i høringen likevel opp spørsmålet om å modifisere
dette utgangspunktet med virkning for visse eldre tomtefesteforhold.
En regulering i samsvar med ordlyden i § 15 vil for
en del eldre festeavtaler kunne føre til en svært
stor økning av festeavgiftene, langt utover en endring
i samsvar med pengeverdien, og partene har hatt en viss grunn til å innrette
seg på at prisreguleringen skal fortsette å gjelde
i en eller annen form. Mange store bortfestere benyttet dessuten
standardkontrakter som gjorde at den reelle valgfriheten for festerne
har vært begrenset.
I departementets høringsbrev var det utformet fire ulike
mulige lovendringer. Etter høringen har departementet forkastet
disse forslagene. Høringen viste at disse ikke ville gi
en god løsning, men gav likevel grunnlag for å arbeide
videre med saken.
Flere høringsinstanser gikk imot enhver lovendring i
den retning saken gjelder, men foreslo også til dels mulige
mellomløsninger. Andre instanser var positive til retningen
i lovarbeidet. Flere instanser hevder at en lovendring vil være
problematisk i forhold til Grunnloven §§ 97
og 105. Det blir også hevdet at reglene i tomtefesteloven § 11
og avtaleloven gir godt nok vern mot en for stor økning
av festeavgiften, selv om det også kommer fram forståelse
for departementets skepsis når det gjelder dette.
Etter avtaleloven § 36 kan retten sette til
side eller endre en avtale hvis det vil «virke urimelig
... å gjøre den gjeldende». Hvilket vern § 36
vil gi mot en stor økning av festeavgiftene dersom § 15
trer i kraft uendret samtidig som prisforskriftene faller bort er
uklart, men flere momenter tilsier at avtaleloven vanskelig kan
få mye å si der en eldre festeavtale hjemler oppregulering
basert på tomteverdi.
Departementet har vurdert forholdet til Grunnloven §§ 97
og 105, og finner det ikke tvilsomt at saken her gjelder et rent
politisk spørsmål der Grunnloven tillater at lovgiverne
kan fastsette de reglene som de mener vil være best og
riktigst.
Tomtefesteloven § 15 vil uten en endring trolig
gi en stor økning av festeavgiften i områder der
markedsverdien for tomter har gått opp langt mer enn den allmenne
pengeverdien. Det er først og fremst ved eldre festeforhold
som er og har vært prisregulert, at festeren med grunn
kan ha innrettet seg på det festeavgiftsnivået
som følger av prisreguleringen, til tross for eventuelle
avtalebestemmelser som isolert sett skulle gitt høyere
oppregulering. Departementet mener derfor at et lovforslag bare
skal gjelde for festeavtaler som er inngått 26. mai 1983
eller tidligere, og bør være begrenset til bolighus
og fritidshus.
Departementet mener man - der det foreligger et utvilsomt avtalegrunnlag
- bør akseptere en vesentlig økning opp fra det
festeavgiftsnivået som er normalt i dag. En lovendring
skal således ikke hindre slik oppregulering som må til
for å avslutte urimelige forhold.
Det foreslås at det settes et tak i § 15 nytt
annet ledd for hvor høyt festeavgiften kan settes. Taket
settes til 9 000 kroner pr. dekar tomt pr. år
den dagen loven blir satt i kraft. For tiden etter dette skal dette maksimumsbeløpet
ved hvert årsskifte automatisk bli regulert etter konsumprisindeksen.
Det kan tenkes at en oppregulering etter § 15
første ledd ut fra endret pengeverdi kan gi en høyere
festeavgift enn 9 000 kroner. Dette blir ikke hindret av lovforslaget.
Der vises til at en slik mellomløsning som departementet
nå går inn for ikke ble diskutert i 1996. Departementet
har også vurdert alternative lovendringer, bl.a. et forslag
om å la oppreguleringen skje etappevis, men mener at et
slikt tiltak alene ikke vil løse problemene, bare utsette
dem.
Forslaget får direkte økonomiske følger
for de private rettsforhold som forslaget gjelder for. Hvor mange
festeforhold forslaget vil få virkning for, vet man likevel
ikke. Dermed kan man heller ikke si noe nærmere om de totale økonomiske
følgene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Ot.prp. nr. 28 (1995-1996) og sine merknader i Innst. O. nr.
85 (1995-1996) når det gjelder tomtefestelovens regler
om hvordan festeavgiften skal justeres. Disse medlemmer gikk
imot det vedtaket som da ble fattet, hvor det åpnes for
at tomteverdien skal kunne legges til grunn ved fastsettelse av festeavgiften.
Etter disse medlemmers syn vil det være urimelig å åpne
for en ordning som vil legge så store belastninger på enkelte
tomtefestere som dette vil føre til. I områder
hvor markedsverdien på tomta har gått opp langt
mer enn prisstigningen, kan det føre til svært
store oppjusteringer i tomtefesteavgiften. Det kan føre
til at folk ikke lenger har råd til å bo i egen bolig.
Særlig for eldre avtaler, som er og har vært prisregulert
gjennom generasjoner, vil dette være urimelig. Partene
har her innrettet seg etter og fått en festnet praksis
med en regulering i tråd med prisstigningen, til tross
for at annet kan ha vært avtalt i den opprinnelige festeavtalen. Disse
medlemmer vil understreke at avtaler som ble inngått
ofte var standardavtaler, hvor festeren hadde svært liten
innflytelse på innholdet. De ble også inngått
på en tid hvor ingen kunne forutse hva en klausul om regulering
etter tomteverdien i framtiden kunne innebære. Svært
ofte er ikke stigningen i tomteverdien et resultat av innsats fra
tomteeiers side, men noe som er skjedd etter politiske vedtak, for
eksempel om regulering av et område til boligformål
eller utbygging av infrastruktur på det offentliges regning.
Disse medlemmer vil understreke at avtaleloven § 36
om urimelige avtaler generelt sett neppe vil ha særlig
betydning i denne sammenhengen. En familie som får betydelige økte
bo-utgifter på grunn av en kraftig økning i tomtefesteavgiften,
vil ikke være noe annerledes stilt enn andre i samme situasjon.
Dersom domstolene skulle sette til side en avtale på grunn
av urimelig høy festeavgift etter en regulering av tomtefesteavgiften
basert på tomteverdien, betyr det jo at domstolene innfører
en ny prisregulering. Det kan domstolene vanskelig gjøre
når et politisk flertall har vedtatt at det ikke skal være
prisregulering, og at det skal være adgang til en regulering
etter tomteverdien. Etter disse medlemmers oppfatning
er det derfor politikerne som må gjøre valget
om vi skal åpne for adgangen til å gjøre
kraftige økninger i festeavgiften.
Disse medlemmer mener at av hensyn til botryggheten,
og til at partene har innrettet seg etter en etablert praksis, bør
det fortsatt være prisjustering som skal legges til grunn
ved regulering av festeavgiften for eldre avtaler. Disse
medlemmer fremmer derfor, som ved behandlingen av Ot.prp.
nr. 28 (1995-1996,) forslag til ordlyd i § 15
første og andre ledd i samsvar med dette.
Disse medlemmer vil subsidiært støtte
proposisjonens forslag. Et tak på 9 000 kroner
pr. dekar vil være et bedre alternativ enn dagens vedtatte § 15. Dette
vil begrense justeringen av avgiften i de områdene hvor
tomteverdien har økt spesielt mye i forhold til pengeverdien.
Slik kan man begrense de mest urimelige utslagene av en regulering
i tråd med tomteverdien.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« I lov 20. desember 1996 nr.
106 om tomtefeste gjøres følgende endring:
§ 15 skal første og andre
ledd skal lyde:
§Ved feste av tomt til bustadhus
og fritidshus, kan kvarav partane krevje den avtalte festeavgifta
regulert i samsvar med endringa i pengeverdien i tida sidan festeavtala
vart inngått, om ikkje dei tvillaust har avtalt at festeavgifta
skal stå uendra. Er festeavgifta tidlegare
regulert, er det tidspunktet for forrige regulering og den avgift
som då vart lovleg innkrevd, som dannar grunnlaget for
reguleringa. Dersom det i avtala er fastsett ein reguleringsmåte
som gjev ein lågare festeavgift enn den som fylgjer av
fyrste og andre punktum, gjeld avtala.
Ved feste av tomt til anna enn bustadhus
og fritidshus kan kvar av partane krevje den avtalte festeavgifta
regulert i samsvar med endringa i pengeverdien i tida sidan festeavtala
vart inngått, med mindre partane tvillaust har avtalt at
festeavgifta skal stå uendra eller har avtalt regulering
på annan måte. Vert partane ikkje samde
om ny festeavgift og dei ikkje har avtalt eller vert samde om annan
avgjerdsmåte, høyrer avgjerda under skjønn.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Innst. O. nr. 85 (1995-1996) hvor det
fremgår at flertallet ønsker større grad
av avtalefrihet når det gjelder tomtefesteavtaler. Disse
medlemmer kan ikke se at det har kommet så sterke
nye argumenter i saken, at det skulle tilsi at det er nødvendig
med en endring av det vedtak som ble gjort i 1995-1996. Disse
medlemmer mener at avtalefriheten bør gjelde i
så stor grad som mulig også ved oppjustering av
festeavtaler, slik at det er rom for tilpasning i de enkelte kontraktsforhold. Disse
medlemmer viser til at det for mange bestående
gamle festeavgifter har utviklet seg en rekke urimeligheter over
tid. At en justering av avtalene da kan medføre til dels
store utslag på kort tid i festeavgiftene kan etter disse
medlemmers oppfatning ikke være et avgjørende
argument for at det ikke skal gjennomføres.
Disse medlemmer viser til at det er grunnlag for å revidere
avtaler som etter en konkret vurdering er urimelige etter avtaleloven § 36.
I tillegg vil disse medlemmer understreke at det
etter § 11 i tomtefesteloven ikke er adgang til å kreve
festeavgift som er urimelig høy i forhold til det som vanligvis
blir betalt i sammenlignbare områder. Dersom man setter
et tak på oppjustering av gamle festeavgifter innføres
det i realiteten et tilfeldig skille i områder mellom de
som er «så heldige» å ha gamle
avtaler, og de som er nyetablert. Et slikt skille vil
for mange kunne synes like urettferdig som en oppjustering på grunnlag
av langvarig lav festeavgift.
Et tak på festeavgifter vil i realiteten innebære
en verdioverføring fra grunneier til den enkelte fester, som
etter disse medlemmers oppfatning synes lite rimelig.
En slik ordning vil gjøre det lite tjenlig for festerne å kjøpe
sin egen tomt, men heller gi dem incentiv til å opprettholde
festeforholdet. En sannsynlig konsekvens er at bortfestere ser seg
tjent med å oppheve mange av de nåværende
festekontraktene, i og med at festeinstituttet vil miste sin reelle
betydning for bortfester.
Disse medlemmer viser til at den foreslåtte endringen
vil slå uheldig ut for flere av bykommunene som er betydelige
grunneiere, for eksempel vil Oslo kommune i realiteten bare kunne
innkreve 20 pst. av hva festeavgiften kunne ha vært, hensatt
til de aktuelle tomters verdi. Disse medlemmer ser
urimeligheten i at en slik lovendring vil legge en sterk begrensning
på den enkelte bortfesters/grunneiers mulighet
til å få en rimelig avkastning på sine
arealer.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot det fremlagte lovforslaget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til at det omkring tomtefesteforhold landet sett under ett har avtegnet
seg et komplekst bilde, og vil i den sammenheng bl.a. vise til høringsinnspill
fra Oslo kommune. Disse medlemmer mener derfor at
lovens § 15 og dens praktiske virkning bør
evalueres etter to år fra ikrafttredelse, og resultatet
bør legges fram for Stortinget som egen sak.
Disse medlemmer fremmer forslag til nytt andre
ledd i § 15 i tråd med det fremlagte
lovforslaget i proposisjonen. Disse medlemmer vil
peke på at det vil være mer korrekt å anvende
ordet «regulering» istedenfor «oppregulering» i
den foreslåtte § 15 nytt annet ledd,
og har endret lovutkastet i samsvar med det.
Disse medlemmer fremmer dessuten følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen evaluere tomtefesteloven § 15
og dens praktiske virkning etter 2 år fra ikrafttredelse.
Resultatet av evalueringen legges fram for Stortinget som egen sak.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet finner
det uheldig at loven som ble vedtatt av Stortinget i desember 1996,
ennå ikke har trådt i kraft. Når det
går så lang tid fra vedtaket er fattet til iverksettelsen
skjer, skapes det en unødvendig usikker situasjon.
Dette medlem ser behovet for å ivareta
både bortfesterens og festerens interesser på en
balansert måte. På en ene siden står ønsket
om å la bortfesteren få øke sine inntekter
i tråd med det han har en avtalebasert forventning om.
På den andre siden står hensynet til festerens
botrygghet og hensynet til ikke å bryte for sterkt med
de forhold som folk har innrettet seg etter. Jo sterkere inngrep
en gjør i etablerte forhold, jo større uønskede
sosiale følger kan avgjørelsen få. Spesielt
når det gjelder boligfeste, må sosiale hensyn tillegges
stor vekt.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I lov av 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste
gjøres følgende endring:
§ 15 nytt andre ledd skal lyde:
Rett til å regulere til eit høgare beløp
enn det som følgjer av endra pengeverdi, er avgrensa for
avtaler om feste av tomt til bustadhus som er inngått 26. mai 1983
eller tidlegare. I desse høva skal den årlege
festeavgifta ikkje bli sett høgare enn til kr. 9 000,-
for kvar dekar tomt. Er tomta mindre enn eit dekar, blir grensa
kr. 9 000,-. Høgstebeløpet etter
andre og tredje punktumet skal regulerast ved kvart årsskifte
i samsvar med utviklinga i konsumprisindeksen frå Statistisk
sentralbyrå.
Nåværende § 15 andre
til femte ledd blir nye tredje til sjette ledd.»
Dette medlem fremmer dessuten følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen gi overgangsregler om gradvis
forhøyelse av festeavgiften over en periode på 10 år
for avtaler om feste av tomt til fritidshus inngått 26. mai
1983 eller tidligere.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I lov av 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres følgende endringer:
§ 15 nytt andre ledd skal lyde:
Rett til å regulere til eit høgare beløp enn det som følgjer av endra pengeverdi, er avgrensa for avtaler om feste av tomt til budstadhus og fritidshus som er inngått 26. mai 1983 eller tidlegare. I desse høva skal den årlege festeavgifta ikkje bli sett høgare enn til kr. 9 000,- for kvar dekar tomt. Er tomta mindre enn eit dekar, blir grensa kr. 9 000,-. Høgstebeløpet etter andre og tredje punktumet skal regulerast ved kvart årsskifte i samsvar med utviklinga i konsumprisindeksen frå Statistisk sentralbyrå.
Nåværende § 15 andre til femte ledd blir nye tredje til sjette ledd.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen evaluere tomtefesteloven § 15 og dens praktiske virkning etter 2 år fra ikrafttredelse. Resultatet av evalueringen legges fram for Stortinget som egen sak.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 3
I lov av 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres følgende endringer:
§ 15 nytt andre ledd skal lyde:
Rett til å regulere til eit høgare beløp enn det som følgjer av endra pengeverdi, er avgrensa for avtaler om feste av tomt til bustadhus som er inngått 26. mai 1983 eller tidlegare. I desse høva skal den årlege festeavgifta ikkje bli sett høgare enn til kr. 9 000,- for kvar dekar tomt. Er tomta mindre enn eit dekar, blir grensa kr. 9 000,-. Høgstebeløpet etter andre og tredje punktumet skal regulerast ved kvart årsskifte i samsvar med utviklinga i konsumprisindeksen frå Statistisk sentralbyrå.
Nåværende § 15 andre til femte ledd blir nye tredje til sjette ledd.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen gi overgangsregler om gradvis forhøyelse av festeavgiften over en periode på 10 år for avtaler om feste av tomt til fritidshus inngått 26. mai 1983 eller tidligere.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 20. desember 1996 nr. 106 om
tomtefeste
I
I lov 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres
følgende endring:
§ 15 første og
andre ledd skal lyde:
Ved feste av tomt til bustadhus og fritidshus,
kan kvar av partane krevje den avtalte
festeavgifta regulert i samsvar med endringa i pengeverdien i tida
sidan festeavtala vart inngått, om ikkje dei tvillaust
har avtalt at festeavgifta skal stå uendra. Er
festeavgifta tidlegare regulert, er det tidspunktet for forrige
regulering og den avgift som då vart lovleg innkrevd, som dannar
grunnlaget for reguleringa. Dersom det i avtala er fastsett ein
reguleringsmåte som gjev ein lågare festeavgift
enn den som fylgjer av fyrste og andre punktum, gjeld avtala.
Ved feste av tomt til anna enn bustadhus og fritidshus
kan kvar av partane krevje den avtalte festeavgifta regulert i samsvar
med endringa i pengeverdien i tida sidan festeavtala vart inngått,
med mindre partane tvillaust har avtalt at festeavgifta skal stå uendra eller
har avtalt regulering på annan måte. Vert
partane ikkje samde om ny festeavgift og dei ikkje har avtalt eller
vert samde om annan avgjerdsmåte, høyrer avgjerda
under skjønn.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen fastsetter.
Oslo, i justiskomiteen, den 25. mai 2000
Kristin Krohn Devold |
Tor Nymo |
Jan Simonsen |
leder |
ordfører |
sekretær |