For å sikre at fordel ved opsjoner i arbeidsforhold ikke
skal kunne unntas fra beskatning i Norge ved at innehaveren flytter
ut fra landet, vil departementet sende på høring
et forslag om en regel som gir hjemmel for å lønnsbeskatte
verdistigning på underliggende aksje eller grunnfondsbevis
fram til utreisetidspunktet. Ytterligere gevinst ved realisasjon
innen fem år etter utreise bør fortsatt være
skattepliktig.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, har merka
seg at desse spørsmåla vert sendt på høyring,
og har ingen merknader til at dette vert gjort.
Komiteens medlemmer fra Framstegspartiet og Høyre mener
det er uheldig å innføre særskilte regler
for beskatning av opsjoner ved utflytting. Forslaget innebærer
at ansatte beskattes av verdien av opsjonene ved utflytting og ikke
ved utøvelse av opsjonen. Det konstateres at hensynet til arbeidstakeres
skatteevne ikke er vektlagt ved utformingen av forslaget. Disse
medlemmer viser til at det i økende grad er et
internasjonalt arbeidsmarked innenfor kunnskapsbaserte næringer
og særlig innenfor IKT-bransjen. Norsk næringsliv
er i mange sammenhenger avhengig av å kunne tiltrekke seg
utenlandske nøkkelmedarbeidere. Det varslede forslaget vil
gjøre det mindre interessant for utenlandske arbeidstakere å arbeide
i Norge dersom en viktig del av avlønningen skjer i form
av opsjoner. Resultatet er at det blir vanskeligere for norske bedrifter å tiltrekke seg
nødvendig utenlandsk kompetanse.
Disse medlemmer viser videre til at den kompetansen
norske arbeidstakere opparbeider seg gjennom arbeidserfaring i utlandet
er av stor betydning for norsk næringsliv. Norske arbeidstakere
som velger å arbeide utenlands for en kortere eller lengre periode
bør derfor ikke ilegges mer belastende skattebyrder enn
om de hadde valgt å forbli i Norge. Disse medlemmer mener
det er en betydelig fare for at det varslede forslaget vil gjøre
det mindre attraktivt for norske arbeidstakere å hente
verdifull erfaring i utlandet, og ber derfor Regjeringen finne alternative løsninger
som sikrer likebehandling mellom arbeidstakere som flytter ut og
arbeidstakere som forblir i Norge.
For å få en regel for innflyttingstilfellene
som motsvarer den foreslåtte regelen for utreise, legger
departementet opp til at bare verdistigning på underliggende
objekt i tiden skattyter har oppholdt seg i Norge skal beskattes
som lønnsinntekt. Dette vil dermed innebære en
lempning i beskatningen i innflyttingstilfellene. Kapitalskatteplikten
bør imidlertid holdes uendret, slik at også den
del av gevinsten som er opptjent i utlandet blir skattepliktig i
Norge som alminnelig inntekt. Om en ikke beholdt denne skatteplikten ville
resultatet kunne bli at gevinsten ikke blir skattlagt noen steder.
Også dette vil bli sendt på høring som
nevnt.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, har merka
seg at desse spørsmåla vert sendt på høyring,
og har ingen merknader til at dette vert gjort.
Komiteens medlemmer fra Framstegspartiet og
Høyre viser til sine merknader i avsnitt 2.1.
I de tilfeller arbeidsgiver har lagt til rette for en aksjegevinst
ved å sikre arbeidstakeren mot tap ved utstedelse av en
salgsopsjon, kursgaranti eller lignende, oppstår det spørsmål
om arbeidstakeren skal lønnsbeskattes for gevinsten på aksjen.
Fordi det har vært noe usikkerhet om hvordan gjeldende
rett skal forstås, tar departementet sikte på å sende
på høring forslag til regler for å klargjøre
rettstilstanden på dette området.
Departementet ser for seg en regel om at verdistigning
på aksje eller grunnfondsbevis i periode hvor arbeidsgiver
helt eller delvis har overtatt tapsrisiko på objekt, i
stor grad skal beskattes som arbeidsinntekt. Departementet legger
videre opp til at slik fordel skal beskattes ved utløpet
av arbeidsgivers garantiperiode eller ved tidligere realisasjon
av aksjen eller grunnfondsbeviset. Dette er i samsvar med prinsippene
i den forståelse av regelverket Finansdepartementet tidligere
har gitt uttrykk for, jf. Ot.prp. nr. 26 (1995-1996). Sammenhengen
mellom aksjegevinsten og arbeidsforholdet gir i slike tilfeller
en sterk begrunnelse for at gevinsten bør beskattes som
arbeidsinntekt.
Komiteen har merka seg at desse spørsmåla vert
sendt på høyring, og har ingen merknader til at dette
vert gjort.