Administrative og miljømessige konsekvensar

Det er ikke klarlagt gjennom lovforslaget hvem som skal være vassdragsmyndighet i forhold til de enkelte lovbestemmelsene, og de administrative konsekvensene er vurdert for vassdragsmyndigheten som en enhet. De administrative konsekvensene knyttet til de enkelte instanser skal vurderes ved utarbeidelse av forskrift, som forutsettes å være klar for vedtagelse samtidig med lovens ikrafttredelse.

Departementet antar at det vil være aktuelt å legge mange avgjørelser til fylkesmannen i sakstyper om bl.a. masseuttak, bekkelukking, forbygging m.v.

Departementet viser til at de største offentlige utgifter innen vassdragsforvaltningen knytter seg til den bemanning som er nødvendig for å forvalte de ulike oppgaver etter loven. Om vassdragsmyndigheten vil trenge tilleggsressurser til behandling av vassdragssaker vil i stor grad avhenge av hvor den skjønnsmessige terskelen for konsesjonsplikt legges, og hvor mange konsesjonspliktige tiltak som ønskes gjennomført. Departementet antar at det ikke er nødvendig med økte ressurser hvis terskelen for konsesjonsplikt legges på dagens nivå.

Lovforslaget gjør det klart at konsesjonsgitte tiltak som er behandlet etter vassdragsreguleringsloven går foran rettslig bindende planer etter plan- og bygningsloven. Lovforslaget tar imidlertid ikke stilling til forholdet mellom konsesjoner og planer.

Departementet viser til at det ved utarbeidelse av lovforslaget er lagt stor vekt på de miljømessige interessene, og for å beskytte hensynet til miljøet i vassdragene, foreslår departementet at flere forhold blir gjort straffbare samtidig som strafferammen skjerpes. Det foreslås strengere regler for aktivitet i vernede vassdrag enn i andre vassdrag. Vassdragsmyndigheten har allerede i dag en strengere praksis i vernede vassdrag enn i andre vassdrag. Departementet mener likevel at de nye reglene om andre typer tiltak enn kraftutbygginger, vil gi grunnlag for en enda strengere forvaltning av de vernede vassdragene. Lovforslaget innebærer også en større kontroll med grunnvann og sørger for bevaring av grunnvann for fremtidig bruk.

Departementet har ikke foreslått at konsesjonsfrie vassdragsreguleringer skal kunne innkalles til konsesjonsbehandling etter vassdragsreguleringsloven, men mener dette bør utredes i sammenheng med en eventuell revisjon av vassdragsreguleringsloven.