Det er ikke klarlagt gjennom lovforslaget hvem som skal være
vassdragsmyndighet i forhold til de enkelte lovbestemmelsene, og
de administrative konsekvensene er vurdert for vassdragsmyndigheten
som en enhet. De administrative konsekvensene knyttet til de enkelte
instanser skal vurderes ved utarbeidelse av forskrift, som forutsettes å være
klar for vedtagelse samtidig med lovens ikrafttredelse.
Departementet antar at det vil være aktuelt å legge mange
avgjørelser til fylkesmannen i sakstyper om bl.a. masseuttak,
bekkelukking, forbygging m.v.
Departementet viser til at de største offentlige utgifter
innen vassdragsforvaltningen knytter seg til den bemanning som er
nødvendig for å forvalte de ulike oppgaver etter
loven. Om vassdragsmyndigheten vil trenge tilleggsressurser til
behandling av vassdragssaker vil i stor grad avhenge av hvor den
skjønnsmessige terskelen for konsesjonsplikt legges, og
hvor mange konsesjonspliktige tiltak som ønskes gjennomført. Departementet
antar at det ikke er nødvendig med økte ressurser
hvis terskelen for konsesjonsplikt legges på dagens nivå.
Lovforslaget gjør det klart at konsesjonsgitte tiltak
som er behandlet etter vassdragsreguleringsloven går foran
rettslig bindende planer etter plan- og bygningsloven. Lovforslaget
tar imidlertid ikke stilling til forholdet mellom konsesjoner og
planer.
Departementet viser til at det ved utarbeidelse av lovforslaget
er lagt stor vekt på de miljømessige interessene,
og for å beskytte hensynet til miljøet i vassdragene,
foreslår departementet at flere forhold blir gjort straffbare
samtidig som strafferammen skjerpes. Det foreslås strengere
regler for aktivitet i vernede vassdrag enn i andre vassdrag. Vassdragsmyndigheten
har allerede i dag en strengere praksis i vernede vassdrag enn i
andre vassdrag. Departementet mener likevel at de nye reglene om
andre typer tiltak enn kraftutbygginger, vil gi grunnlag for en
enda strengere forvaltning av de vernede vassdragene. Lovforslaget
innebærer også en større kontroll med
grunnvann og sørger for bevaring av grunnvann for fremtidig
bruk.
Departementet har ikke foreslått at konsesjonsfrie vassdragsreguleringer
skal kunne innkalles til konsesjonsbehandling etter vassdragsreguleringsloven, men
mener dette bør utredes i sammenheng med en eventuell revisjon
av vassdragsreguleringsloven.