Domstolen kan i dag beslutte at den domfelte skal stå under
tilsyn i prøvetiden for en betinget dom. Domstolen kan
også fastsette andre særvilkår.
I høringsutkastet foreslo departementet at tilsynet ved
betinget dom skulle inngå i den foreslåtte samfunnsstraffen
i straffeloven § 28 a, mens de øvrige særvilkårene
ble opprettholdt. Som en erstatning for tilsynet ble det foreslått
at domstolen kunne pålegge den domfelte meldeplikt.
Enkelte høringsinstanser kommenterer at videreføringen
av tilsynet i samfunnsstraffen innebærer en straffeskjerping.
Andre er bekymret for at lovbrytere som i dag ville fått
en betinget dom med tilsyn enten ikke vil fanges opp av samfunnsstraffen
eller at gjennomføringstiden vil bli betraktelig kortere
enn dagens tilsynstid. Flere mener at meldeplikten utelukkende bør
knyttes til politiet.
Departementet fastholder at det anvendelsesområdet som
friomsorgsutvalget mente at tilsynet burde gis, bør dekkes
av samfunnsstraffen. Betingete dommer med tilsyn som ikke vil falle
innenfor dette anvendelsesområdet, bør erstattes
av betingete dommer med meldeplikt. Departementet er enig i at politiet
er rett instans for meldeplikten.
Komiteen viser til den foreslåtte
skjerpelsen om at mange av de betingede dommene med tilsyn etter
den nye ordningen vil bli til samfunnsstraff, med en tettere og
bedre oppfølging enn dagens system. Komiteen ser
at det kan være grunn til i tillegg å ha muligheten
til å idømme betinget dom, eventuelt med vilkår.
Det er naturlig at en meldeplikt da rettes til politiet.