12. Økonomiske og administrative konsekvenser

12.1 Sammendrag

Regionadministrasjonene er lokalisert utenfor driftsenhetene, noe som medfører økte kostnader til lokaler. Det vil også påløpe høyere utgifter til lønn i forbindelse med opprettelse av noen nye stillinger i administrasjonen. De økte utgiftene vil bli dekket innenfor kriminalomsorgens budsjettramme.

Departementets lovforslag legger opp til en betydelig desentralisering av myndighet. Den skjerpede praksisen i forhold til å reagere på brudd i forbindelse med gjennomføring av samfunnsstraffer og i prøvesituasjoner antas å innebære at antallet saker øker. Det økte behovet for saksbehandlerkompetanse kan i hovedsak løses gjennom å omrokkere stillinger internt. I tillegg er det tatt høyde for en moderat stillingsvekst til regionadministrasjonene. Departementet antar at det i praksis ikke vil bety merarbeid av betydning for lokalt nivå om disse også må ta beslutningene i mange saker.

Det skal etableres både avdelinger med særlig høyt sikkerhetsnivå, og ressursavdelinger. Dette antas å være tiltak som må gjennomføres gradvis og vil derfor bli tatt i den alminnelige budsjettprosessen. På kontroll- og reaksjonssiden foreslås noen endringer som kan føre til et økt ressursbehov i form av flere fengselsplasser.

Når det gjelder gjennomføring av samfunnsstraff, legges det bl.a. opp til en større grad av kontroll av domfelte. Friomsorgen vil få økte oppgaver også i forbindelse med oppfølging av prøveløslatte. Departementet antar at det må tas sikte på en gradvis opptrapping av antallet stillinger i friomsorgen i forbindelse med den årlige budsjettbehandlingen. Enkelte av de tiltakene som foreslås iverksatt i den nye loven vil måtte gjennomføres gradvis. Også utviklingen av programvirksomheten vil føre til et økt bemanningsbehov.

12.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at selve omorganiseringen til regionale nivå og en annen oppgavefordeling vil kunne skje innenfor kriminalomsorgens budsjettramme. Komiteen slutter seg for øvrig til at oppbyggingen av særskilte ressursavdelinger og avdelinger med særlig høyt sikkerhetsnivå, og en opptrapping av bemanningen i friomsorgen skjer gradvis. Slik sikres også kvaliteten på det som bygges opp. Komiteen har også merket seg at innstrammingene som ligger i loven kan føre til behov for flere fengselsplasser, og viser til planleggingen av et nytt storfengsel i Østfold. Komiteen understreker at de årlige bevilgningene må følge målsettingene i loven, slik at de vedtatte endringene etter hvert blir oppfylt i praksis.