Regionadministrasjonene er lokalisert utenfor driftsenhetene,
noe som medfører økte kostnader til lokaler. Det
vil også påløpe høyere utgifter
til lønn i forbindelse med opprettelse av noen nye stillinger
i administrasjonen. De økte utgiftene vil bli dekket innenfor
kriminalomsorgens budsjettramme.
Departementets lovforslag legger opp til en betydelig desentralisering
av myndighet. Den skjerpede praksisen i forhold til å reagere
på brudd i forbindelse med gjennomføring av samfunnsstraffer
og i prøvesituasjoner antas å innebære
at antallet saker øker. Det økte behovet for saksbehandlerkompetanse
kan i hovedsak løses gjennom å omrokkere stillinger
internt. I tillegg er det tatt høyde for en moderat stillingsvekst til
regionadministrasjonene. Departementet antar at det i praksis ikke
vil bety merarbeid av betydning for lokalt nivå om disse
også må ta beslutningene i mange saker.
Det skal etableres både avdelinger med særlig høyt
sikkerhetsnivå, og ressursavdelinger. Dette antas å være
tiltak som må gjennomføres gradvis og vil derfor
bli tatt i den alminnelige budsjettprosessen. På kontroll-
og reaksjonssiden foreslås noen endringer som kan føre
til et økt ressursbehov i form av flere fengselsplasser.
Når det gjelder gjennomføring av samfunnsstraff, legges
det bl.a. opp til en større grad av kontroll av domfelte.
Friomsorgen vil få økte oppgaver også i
forbindelse med oppfølging av prøveløslatte.
Departementet antar at det må tas sikte på en
gradvis opptrapping av antallet stillinger i friomsorgen i forbindelse med
den årlige budsjettbehandlingen. Enkelte av de tiltakene
som foreslås iverksatt i den nye loven vil måtte
gjennomføres gradvis. Også utviklingen av programvirksomheten
vil føre til et økt bemanningsbehov.
Komiteen har merket seg at selve omorganiseringen
til regionale nivå og en annen oppgavefordeling vil kunne
skje innenfor kriminalomsorgens budsjettramme. Komiteen slutter
seg for øvrig til at oppbyggingen av særskilte
ressursavdelinger og avdelinger med særlig høyt
sikkerhetsnivå, og en opptrapping av bemanningen i friomsorgen
skjer gradvis. Slik sikres også kvaliteten på det
som bygges opp. Komiteen har også merket
seg at innstrammingene som ligger i loven kan føre til
behov for flere fengselsplasser, og viser til planleggingen av et
nytt storfengsel i Østfold. Komiteen understreker
at de årlige bevilgningene må følge målsettingene
i loven, slik at de vedtatte endringene etter hvert blir oppfylt
i praksis.