Gjeldende stiftelseslov har ikke noen generell regel om at stiftelser
skal ha en viss grunnkapital. Hovednæringsdrivende stiftelser
skal imidlertid ved tidspunktet for registrering i Foretaksregisteret
ha en grunnkapital på minst 200 000 kroner. Etter
forskrift om offentlige stiftelser § 1 skal også offentlige
stiftelser ha en grunnkapital på minst 200 000
kroner.
Det gjelder heller ikke noen alminnelig regel om at stiftelsers
grunnkapital skal være bundet, det vil si at grunnkapitalen
ikke kan brukes til utdelinger. For offentlige stiftelser følger
det imidlertid et slikt krav av lovens § 16, og
her gjelder dessuten en regel om tilleggsavsetninger til den bundne
kapitalen som bestemmer at minst en tidel av kapitalavkastningen «vanligvis» skal
legges til den urørlige kapitalen.
Stiftelseslovutvalget går inn for at den nye loven skal
stille minstekrav til grunnkapitalens størrelse. Utvalget
legger stor vekt på at stiftelsen styrker sitt særpreg
som organisasjonsform ved et krav om minste grunnkapital. Utvalget
legger bl.a. også vekt på selvstendighetskriteriet.
Når det gjelder hvor høyt kravet til minstekapital skal
settes, foreslår utvalget 100 000 kroner for alminnelige
stiftelser, og 200 000 kroner for næringsdrivende
stiftelser. Utvalget foreslår at alminnelige stiftelser skal
kunne få dispensasjon fra kravet om en minste grunnkapital
hvis det foreligger «særlige grunner»,
likevel slik at kravet ikke kan settes til et beløp på under 50 000
kroner. Grunnkapitalen skal bindes i stiftelsen, slik at den ikke
kan angripes gjennom utdelinger. Det vurderes om denne regelen bare
bør gjennomføres for næringsdrivende
stiftelser, men utvalget går ikke inn for det.
Utvalget går inn for at loven bør ha regler
om bundet kapital også utover grunnkapitalen. Det foreslås en
plikt til å foreta avsetning til tilleggskapital med minst
en tidel av stiftelsens årsoverskudd. Det kan være
behov for en regel som sikrer en viss kapitaloppbygging, og som
på den måten gir grunnlag for at stiftelsen kan
få en varig eksistens.
Virkningen av at kravet til minste grunnkapital eller kravet
om at grunnkapitalen skal være bundet ikke er overholdt,
skal være ugyldighet. Brudd på plikten til å foreta
avsetninger til tilleggskapital skal imidlertid ikke føre
til ugyldighet.
Blant høringsinstansene er det delte oppfatninger om
forslagene.
Departementet slutter seg til forslaget om at stiftelser skal
ha en minste grunnkapital. Et slikt krav vil riktignok avskjære
dem som ønsker å avsette et mindre beløp
til allmennyttige eller ideelle formål, fra å gjøre
dette i form av en stiftelse. På den annen side vil en
donator vanligvis ha anledning til å gi beløpet
direkte til vedkommende formål. Departementet foreslår
i likhet med utvalget at minstebeløpet settes til 100 000
kroner for alminnelige stiftelser. Departementet er også enig
med utvalget i at det bør gis en adgang for Stiftelsestilsynet
til å dispensere fra kravet til minste grunnkapital, jf.
utkastet § 14. Som utvalget påpeker kan
det være aktuelt å gi dispensasjon både
i tilfeller hvor det sentrale ikke er å forvalte en grunnkapital,
men å drive en eller annen ideell aktivitet, i tilfeller
hvor den eiendelen som skytes inn som grunnkapital vanskelig kan
verdsettes i penger, og for innsamlingsstiftelser. Dispensasjon
må imidlertid også kunne gis i andre tilfeller.
Departementet har ikke fulgt opp utvalgets forslag om at det bare
kan gis dispensasjon når det foreligger «særlige
grunner», eller at det ikke kan dispenseres fra kravet
til minste grunnkapital slik at grunnkapitalen settes til under
50 000 kroner. Å sette grunnkapitalen så lavt,
bør riktignok stort sett være utelukket. Når
departementet likevel ikke har fulgt opp forslaget, skyldes dette
først og fremst at det i enkelte tilfeller kan være
så godt som umulig å verdsette den eiendelen som
skal skytes inn som grunnkapital, for eksempel museumsgjenstander.
Når det gjelder spørsmålet om hvilke
rettslige konsekvenser det skal ha at kravet om minste grunnkapital
ikke er oppfylt, er departementet enig i at disposisjonen i prinsippet
må anses som ugyldig. Hvis «oppretteren» lever,
vil midlene fortsatt anses å tilhøre ham/henne.
Er oppretteren derimot død, skal Stiftelsestilsynet bestemme
hva som skal skje med midlene.
Departementet har kommet til at kravet om minste grunnkapital
ikke bør gjøres gjeldende for eldre stiftelser.
Det vil si at det bare er stiftelser som opprettes etter ikrafttredelsen
av loven, som må ha en grunnkapital på minst 100 000
kroner.
Departementet vil ikke foreslå at grunnkapitalen i alminnelige
stiftelser skal være bundet. Kravet om bundet grunnkapital
bygger på en forutsetning om at stiftelser i prinsippet
skal ha et evig liv. Departementet er ikke enig i denne forutsetningen.
Departementet kan heller ikke se at det i seg selv er noe i veien
for at grunnkapitalen etterhvert blir brukt til å tjene
formålet, hvis dette er i samsvar med oppretterens vilje
eller naturlig ut fra stiftelsens formål. På den
bakgrunn er det heller ikke aktuelt å innføre
regler om obligatoriske avsetninger til tilleggskapital.
Når det gjelder næringsdrivende stiftelser,
er departementet i utgangspunktet enig med utvalget i at det bør
være et krav om en grunnkapital på minst 200 000
kroner. Departementet er også enig i at grunnkapitalen
bør være bundet i stiftelsen i den forstand at
den ikke kan benyttes til utdelinger. Hensynet til kreditorer og
ansatte tilsier at man har regler som sikrer et vern av stiftelsens
kapital.
Næringsvirksomheten i holdingstiftelsene utøves bare
gjennom eierinteresser (f.eks. aksjer) i andre selskaper. Det er
det underliggende selskapet som er ansvarlig for de forpliktelser
som pådras, og det er lovreguleringen av vedkommende selskapsform
(f.eks. aksjeloven) som håndterer hensynet til kreditorene. Departementet
har på denne bakgrunn kommet til at særreglene
om grunnkapital og at grunnkapitalen skal være bundet,
bare bør gjøres gjeldende for næringsdrivende
stiftelser som ikke er holdingstiftelser.
Utvalget foreslår at ikke bare grunnkapitalen skal være
bundet, men at det skal stilles krav om obligatorisk avsetning til
tilleggskapital, som også skal være bundet. Departementet
har ikke fulgt opp dette forslaget. En slik skjematisk bestemmelse
tar i for liten utstrekning hensyn til behovet for egenkapitaldannelse
i den enkelte stiftelse. Det er verken i stiftelsens eller samfunnets
interesse at en stiftelse tvinges til å ha en bundet egenkapital
som er uforholdsmessig stor i forhold til formålet.
Manglende overholdelse av de særlige reglene om grunnkapital,
bør etter departementets mening ikke føre til
ugyldighet. En overtredelse av regelen om at grunnkapitalen ikke
kan brukes til utdelinger, vil helst oppstå etter at stiftelsen
er etablert. Etter departementets syn virker det problematisk å slå fast
at en stiftelse som først har vært gyldig opprettet,
i ettertid likevel skal anses som ugyldig.
Utvalget foreslår ikke overgangsregler for næringsdrivende
stiftelser når det gjelder kravet til minste grunnkapital.
Dette begrunnes med at det allerede gjelder et krav om grunnkapital
på minst 200 000 kroner for slike stiftelser.
Kravet i nåværende lovs § 25 gjelder
imidlertid bare for hovednæringsdrivende stiftelser. Departementet
foreslår på denne bakgrunn en overgangsperiode
på fem år for næringsdrivende stiftelser
for å bringe grunnkapitalen opp til 200 000 kroner,
jf. § 61 bokstav b. Det foreslås også en
hjemmel for Stiftelsestilsynet til å gi dispensasjon for
tilfeller hvor stiftelsen har store problemer med å tilfredsstille kravet,
men hvor det likevel er rimelig at næringsvirksomheten
fortsetter.
Blant annet på grunn av de foreslåtte reglene
om minste grunnkapital er det et behov for å sikre at de verdier
som er oppgitt som grunnkapital, er reelle.
Grunnkapital som består av penger, reiser få problemer.
Grunnkapital som består av andre eiendeler enn penger,
reiser flere spørsmål, bl.a. om hva slags eiendeler
som kan benyttes som grunnkapital, hvordan de skal verdsettes, og
hvordan man skal kontrollere verdsettingen.
Utvalget viser til at uten regler som sikrer at enhver stiftelse
tilføres reell grunnkapital ved opprettelsen, vil reglene
lett kunne omgås. Utvalget foreslår på denne
bakgrunn følgende regler:
a) Eiendeler som en stiftelse
mottar som oppgjør for grunnkapitalen, kan ikke overdras
til høyere verdi enn den virkelige verdi på dagen
for åpningsbalansen.
b) Eiendeler som ikke kan føres opp i balansen,
kan ikke brukes som kapitalinnskudd.
c) Dersom grunnkapitalen gjøres opp i annet enn penger,
skal det redegjøres for de forhold som er av betydning
for vurderingen av innskuddet. Redegjørelsen skal inneholde
en beskrivelse av de enkelte tilførte aktiva.
d) En statsautorisert eller registrert revisor skal bekrefte
at de oppførte verdiene tilfredsstiller vilkårene
i loven.
Ingen av høringsinstansene uttaler seg spesielt om de
særlige spørsmål som oppstår
når grunnkapitalen består av annet enn penger.
Departementet slutter seg til utvalgets synspunkter når
det gjelder behovet for regler som sikrer at grunnkapitalen er reell
ved opprettelsen av stiftelsen, og er enig i forslaget om at det
bare er eiendeler som kan føres opp i balansen, som kan
brukes som grunnkapital, jf. utkastet § 15 første
ledd. Regelen innebærer blant annet at en plikt til å utføre
et arbeid eller en tjeneste ikke kan brukes som grunnkapital. Bestemmelsen
gjelder for øvrig både i forbindelse med opprettelsen
av stiftelsen og i forbindelse med kapitalforhøyelse. Departementet
har også fulgt opp forslaget om at de eiendeler som stiftelsen
mottar som oppgjør for grunnkapitalen, ikke kan overtas
til en høyere verdi enn virkelig verdi, jf. § 15
annet ledd.
Departementet følger imidlertid ikke opp forslaget pkt. c,
idet en mener revisors bekreftelse vil være tilstrekkelig.
Gjeldende stiftelseslov har ingen alminnelig regulering av hvordan
stiftelsens midler skal plasseres og forvaltes. Som utvalget uttaler,
må det imidlertid etter ulovfestet rett legges til grunn
at midlene skal plasseres og forvaltes på en forsvarlig
måte.
For offentlige stiftelser er det fastsatt særskilte krav
til hvordan midlene skal plasseres i forskrift om offentlige stiftelser.
Det er et alminnelig krav at stiftelsens midler skal plasseres og
forvaltes på en slik måte at avkastningen til
enhver tid blir tilfredsstillende. Det er gitt detaljerte regler
om plassering, ved at det er gitt en uttømmende liste over
lovlige plasseringsalternativer.
Utvalget slår fast at loven ikke bør oppstille
nye regler om plasseringsplikt for næringsdrivende stiftelser
da dette kan motvirke næringsvirksomheten. Utvalget går
heller ikke inn for regler om plasseringsplikt for alminnelige stiftelser.
Det foreslås i stedet en regel som pålegger styret
en generell plikt til å forvalte kapitalen slik at sikkerheten
til enhver tid ivaretas på en fullt ut forsvarlig måte.
Det er bare noen få av høringsinstansene som
uttaler seg om forslaget.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag, jf. § 18.
Når det gjelder uttalelsen fra Den Norske Advokatforening
om at en slik bestemmelse er intetsigende, viser departementet til
at et forsvarlighetskrav uansett må antas å gjelde
etter ulovfestet rett, og etter departementets syn er det en fordel
at prinsippet kommer klart til uttrykk i loven.
Departementet er også enig med utvalget i at detaljerte
krav til hvordan stiftelsers midler skal plasseres, lett kan fremstå som
rigide, og at de kan vanskeliggjøre mulighetene for en
god avkastning. Departementet kan dermed heller ikke se at reglene
bør gjennomføres som en fravikelig ordning i loven,
slik Den Norske Advokatforening foreslår. Etter departementets
syn er styret nærmest til å vurdere hvordan stiftelsens
midler bør forvaltes.
Stiftelsesloven har ikke regler som stiller generelle krav til
stiftelsers egenkapital, eller som krever at virksomheten skal tilpasses
egenkapitalen. Det kreves imidlertid at offentlige stiftelser skal
ha en forvaltningskapital (egenkapital og fremmedkapital) som står
i rimelig forhold til formålet.
Stiftelseslovutvalget drøfter om det bør gis
bestemmelser utover de foreslåtte reglene om bundet grunnkapital
og tilleggskapital, som tar sikte på å bevare
kapitalgrunnlaget i stiftelsen. Utvalget vurderer om det bør
gis en regel tilsvarende aksjeloven og allmennaksjeloven § 3-4,
som bestemmer at selskapet til enhver tid skal ha en aksjekapital
som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten
i selskapet. Etter utvalgets mening passer ikke en slik regel så godt
for stiftelser.
Utvalget vurderer deretter om det bør gis regler om
handleplikt for styret ved tap av egenkapitalen tilsvarende aksjeloven
og allmennaksjeloven § 3-5. Det foreslås
at hvis to tredeler av grunnkapitalen er tapt, skal styret straks
behandle saken og varsle Stiftelsestilsynet. Styret skal deretter
redegjøre for tilsynet for om det er behov for tiltak,
og hva eventuelle tiltak skal gå ut på. For næringsdrivende
stiftelser foreslås det at det samme skal gjelde også når
egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget
av virksomheten.
Ingen av høringsinstansene uttaler seg prinsipielt om
disse forslagene.
Departementet er enig i utvalgets vurderinger når det
gjelder spørsmålet om å innføre
en regel tilsvarende aksjeloven og allmennaksjeloven § 3-4.
Departementet er også enig med utvalget i at det kan være
behov for en regel som pålegger styret en handleplikt ved
tap av egenkapitalen, og en slik regel er tatt inn i lovforslaget § 25.
I motsetning til utvalgets forslag gjelder imidlertid departementets
bestemmelse bare for næringsdrivende stiftelser. Grunnen
til dette er at etter departementets forslag gjelder det ikke noe
krav om bundet egenkapital for alminnelige stiftelser.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om at det ikke er opprettet noen gyldig stiftelse (juridisk
person) dersom ikke kravet til minste grunnkapital er oppfylt.
Komiteen støtter også forslaget
om at det skal bestemmes hva som skal skje med midlene dersom stifteren
er død.
Komiteen støtter videre departementets
syn på at det ikke er tilstrekkelig tungtveiende grunner
til å innføre krav om bundet grunnkapital, dvs.
et forbud mot at grunnkapitalen kan brukes til utdelinger, i alminnelige
stiftelser.
Komiteen viser til at utdelinger iht. § 19
som hovedregel ikke skal kunne foretas til stiftelsens oppretter
eller dennes ektefelle/samboer. Det gis imidlertid en adgang
i § 19 til å dispensere fra dette forbudet. Komiteen viser
til at formålet med dispensasjons-regelen har vært å unngå at
ideelle organisasjoner og lignende, som oppretter en stiftelse til
et formål organisasjonen ivaretar, skal være forhindret
fra å motta utdelinger fra stiftelsen. Et annet eksempel
som nevnes er der en person har opprettet en stiftelse som skal legge
forholdene til rette for personer med en bestemt sykdom, og der
vedkommende senere får samme sykdom. Komiteen er
enig i at slike tilfeller bør falle inn under unntaksregelen.
Komiteen støtter videre både
forslaget om en overgangsperiode på fem år for
visse næringsdrivende stiftelser til å bringe
grunnkapitalen opp til 200 000 kroner, og en hjemmel til å gi
dispensasjon fra dette kravet. Komiteen slutter seg
til departementets øvrige forslag for næringsstiftelser.
Komiteen støtter forslaget om at det
bare er eiendeler som kan føres opp i balansen som kan
brukes som grunnkapital, og at plikt til å utføre
arbeid eller tjeneste ikke kan regnes med. Komiteen er
også enig i reglene om verdsetting av gjenstandene.
Komiteen mener det er riktig at det lovfestes
et krav til forsvarlig plassering av stiftelsens midler. Komiteen støtter
også departementets syn på at det ikke bør
innføres detaljerte krav til hvordan stiftelsens midler
skal plasseres. Et slikt detaljeringsnivå kan fort medføre
urimelige resultater.
Komiteen slutter seg til departementets syn om at
næringsdrivende stiftelser pålegges en handleplikt dersom
egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget
av virksomheten i stiftelsen, eller dersom to tredjedeler av grunnkapitalen
har gått tapt.
Komiteen slutter seg videre til departementets forslag
om at også alminnelige stiftelser skal ha en minste grunnkapital,
men at dette bare skal gjelde for stiftelser som opprettes etter
lovens ikrafttreden.
For øvrig slutter komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, seg
til departementets forslag og synspunkter når det gjelder
grunnkapitalens størrelse, men vil presisere at det gis
adgang til å dispensere fra kravet til minste grunnkapital
i lovens § 14.
Flertallet har merket seg at dispensasjon skal kunne
gis der man etter en avveining av de hensyn som gjør seg
gjeldende mener at de beste grunner taler for å gjøre
unntak. Et viktig moment vil være om stiftelsesformen er
egnet for vedkommende rettsdannelse selv om kravet til minste kapital
ikke er oppfylt, og i hvilken grad det er mulig å gjennomføre
formålet på en annen måte enn i form
av stiftelse. Flertallet vil i likhet med departementet
understreke at selv om hovedregelen er at grunnkapitalen skal være
minst 100 000 kroner, bør bestemmelsen ikke tolkes
for strengt. Det kan i praksis være en del tilfeller der
det er aktuelt å gi dispensasjon, og flertallet mener
det er et viktig og riktig signal som gis når departementet ikke
følger opp utvalgets forslag om å ta inn et krav om
at det skal foreligge «særlige grunner» for å gi
dispensasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og representanten Stang mener at et krav om
grunnkapital på minst 100 000 kroner er altfor
høyt, og at grensen bør settes til 10 000
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Senterpartiet
og representanten Stang viser til pkt. 15 nedenfor der det
fremgår at disse medlemmer primært
går inn for at proposisjonen sendes tilbake til Regjeringen.
Subsidiært vil disse medlemmer støtte
forslaget fra Fremskrittspartiet når det gjelder endring
av § 14.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet fremmer
forslag til endring av stiftelsesloven § 14 der
nedre grense for grunnkapitalen foreslås satt til 10 000
kroner.