Etter gjeldende stiftelseslov § 5 skal enhver
stiftelse ha et styre, som representerer stiftelsen utad, og som
har ansvar for at stiftelsen forvaltes tilfredsstillende.
Selv om det ikke er uttrykkelig fastsatt i loven, kan en stiftelse
også ansette en daglig leder eller forretningsfører.
For næringsdrivende stiftelser skal det tilsettes en daglig
leder dersom stiftelsen har en grunnkapital på 3 mill.
kroner eller mer.
Stiftelseslovutvalget foreslår at styret fortsatt skal være
et obligatorisk organ i en stiftelse. Det foreslås også at
styret skal være stiftelsens øverste organ og
at forvaltningen av stiftelsen hører under styret. Utvalget går
inn for at det fortsatt bør være adgang til å ansette en
daglig leder for stiftelsen. Styret kan bestemme dette med mindre
noe annet er fastsatt i vedtektene. Utvalget foreslår en
mer vidtgående regulering av daglig leder enn det man finner
i gjeldende lov. Gjeldende lovs regler om at visse næringsdrivende
stiftelser skal ha daglig leder, er ikke videreført.
Noen høringsinstanser støtter prinsippet om
at det skal være obligatorisk med styre. Ingen av høringsinstansene
uttaler seg om de mer prinsipielle spørsmål når
det gjelder de foreslåtte reglene om daglig leder.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at styret
fortsatt skal være et obligatorisk organ for stiftelser,
jf. utkastet § 26. Departementet mener også at
det må være adgang til å ansette en daglig
leder i en stiftelse, og at det er hensiktsmessig med en mer utfyllende
regulering enn det man finner i gjeldende lov, jf. utkastet §§ 34
og 35.
Departementet mener imidlertid at det for noen stiftelser også bør
være en plikt til å ha daglig leder. Det foreslås
at påbudet begrenses til næringsdrivende stiftelser
som ikke er holdingstiftelser og som har en grunnkapital på 3
mill. kroner eller mer.
Etter gjeldende stiftelseslov kan det bestemmes i vedtektene
at stiftelsen skal ha andre organer enn styret.
Utvalget mener at loven fortsatt bør gi en slik adgang,
men at det bør fastsettes klare regler for den kompetansen
et slikt organ skal kunne ha. Begrunnelsen for dette er at det i
praksis har reist seg enkelte problemer vedrørende kompetansefordelingen
mellom styret og det andre organet.
Forslaget støttes av Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet, men flere høringsinstanser går imot
de begrensninger utvalget foreslår når det gjelder hva
slags kompetanse som kan legges til et annet organ. Ingen av høringsinstansene
går imot prinsippet om at styret er stiftelsens øverste
organ. Med ett unntak synes det heller ikke å være
noen av høringsinstansene som mener at en stiftelse skal
kunne ha organer med kompetanse som griper inn i styrets kompetanse på en
slik måte at styret i realiteten ikke lenger er stiftelsens øverste
organ, eller ikke lenger har et generelt ansvar for forvaltningen
av stiftelsen. Departementet slutter seg på dette punktet
fullt ut til utvalgets vurderinger av at en slik ordning kan medføre
uklare ansvarsforhold. Loven bør ikke åpne for
at det opprettes organer som har en overordnet stilling i forhold
til styret, eller organer som er sideordnet styret på den
måten at organet har eksklusiv kompetanse innenfor visse
saksområder.
Nåværende stiftelseslov har ikke noen generell
regel som stiller krav til antallet styremedlemmer. For offentlige
stiftelser er det likevel et krav at styret har minst to styremedlemmer.
Næringsdrivende stiftelser med en grunnkapital på 3
mill. kroner eller mer skal ha et styre på minst tre medlemmer.
Stiftelseslovutvalget foreslår at enhver stiftelse skal
ha et styre på minst tre styremedlemmer.
Blant høringsinstansene er det delte oppfatninger om
forslaget.
Departementet har ikke fulgt opp utvalgets forslag. Selv om et
slikt krav vil være med å sikre en mer betryggende
saksbehandling, mener departementet at kravet kan virke vel strengt
særlig for de små stiftelsene. Departementet foreslår
at plikten til å ha et styre på minst tre styremedlemmer,
bare bør gjelde for stiftelser (alminnelige og næringsdrivende)
som har en grunnkapital på 3 mill. kroner eller mer, jf.
utkastet § 26.
Stiftelsesloven har ikke uttrykkelige regler om adgangen for
oppretteren eller den som har avgitt formuesverdien som inngår
som stiftelsens grunnkapital, til å delta i styret. Selvstendighetskravet,
jf. § 2, innebærer imidlertid at stiftelsen
må forvaltes på en selvstendig måte i
forhold til oppretteren, og Justisdepartementet har lagt til grunn
at oppretteren ikke kan være enestyre eller styreleder
i et styre med to medlemmer.
Stiftelseslovutvalget foreslår en regel om at styrets
flertall ikke kan bestå av den som har avgitt formuesverdien
som inngår som grunnkapital i stiftelsen, vedkommendes
nærstående eller person som har tillitsverv i,
eller står i et ansettelses- eller underordningsforhold
til vedkommende. Utvalget foreslår også et forbud
mot at den som har avgitt formuesverdien som inngår som
grunnkapital, er styrets leder. Bakgrunnen for reglene er et ønske
om at stiftelsens formuesverdi så langt som mulig underlegges
en uavhengig forvaltning.
Utvalget foreslår en dispensasjonshjemmel som gir Stiftelsestilsynet
myndighet til å gjøre unntak fra forbudene, fordi
et generelt forbud kan rekke lenger enn formålet med forbudsbestemmelsene
tilsier.
Blant høringsinstansene er det delte oppfatninger om
forslaget.
Departementet mener at utvalgets forslag prinsipielt sett har
mye for seg. En slik regel kan bl.a. ha betydning når det
gjelder mulighetene for å misbruke stiftelsesformen. På den
annen side er det nok heller ingen tvil om at de foreslåtte
forbudene kan bli oppfattet som strenge i praksis. De synspunkter
som har fremkommet under høringen, tyder på det.
Det kan være av stor betydning for personer som ønsker å avsette
midler til samfunnsnyttige formål, at de får være med
på å realisere sine gode intensjoner.
Departementet har under en viss tvil kommet til at utvalgets
forslag ikke bør følges opp. Departementet foreslår
i stedet en mindre vidtgående regel, som forbyr den som
har avgitt formuesverdien som inngår som grunnkapital,
og hans eller hennes nærstående mv., å være
de eneste medlemmene av styret, jf. § 27. De nevnte
personene kan heller ikke være styrets leder hvis styret
bare har to styremedlemmer. Bakgrunnen for denne regelen er § 33,
som bestemmer at ved stemmelikhet i styret er møtelederens
stemme avgjørende.
I likhet med utvalget foreslår departementet at Stiftelsestilsynet
skal kunne gi dispensasjon fra forbudene. Departementet foreslår
også i likhet med utvalget at regelen retter seg mot den
som reelt har avgitt grunnkapitalen, og ikke mot den formelle oppretteren.
Etter stiftelsesloven kan ikke bare fysiske personer, men også juridiske
personer være styremedlemmer.
Når en juridisk person er valgt til styremedlem, er det
den juridiske personen som sådan som har dette vervet.
Myndigheten til å opptre på vegne av den juridiske
personen i styret følger av de alminnelige reglene om representasjonsrett
for vedkommende institusjon.
Utvalget foreslår at bare fysiske personer skal kunne
være styremedlemmer. Dette innebærer dels at styret
i en stiftelse ikke kan utgjøres av en juridisk person,
og dels at ingen juridisk person kan være styremedlem i
en stiftelse. Formålet med bestemmelsen er å forhindre «ansvarspulverisering»,
blant annet hvor styremedlemmet som selskap har begrenset og indirekte
gjeldsansvar. Unntak fra forbudet bør gjelde hvor Stiftelsestilsynet
har gitt sitt samtykke til fellesforvaltning av flere stiftelsers
midler.
Av høringsinstansene er det bare Kommuneadvokaten i
Bergen som har uttalt seg om spørsmålet. Han mener
at juridiske personer bør kunne være styremedlemmer,
og at administrasjonen av en del stiftelser ellers kan bli for tungvint
og dyr.
Departementet er enig med utvalget i at faren for ansvarspulverisering
tilsier at juridiske personer ikke bør kunne være
styremedlemmer i stiftelser, og viser til at juridiske personer
ikke kan være styremedlemmer i aksjeselskaper eller ansvarlige
selskaper.
Departementet peker på at det fortsatt vil være mulig å bestemme
at ett eller flere styremedlemmer skal velges blant ledelsen eller
de ansatte i en juridisk person, eventuelt at den juridiske personen
selv har rett til å oppnevne styremedlemmer. Forskjellen
fra dagens ordning trenger dermed ikke å bli så stor
i praksis.
Komiteen har merket seg at ingen høringsinstanser
går imot at styret skal være stiftelsens øverste organ.
Bare en høringsinstans mener at stiftelsen skal kunne ha
andre organer med myndighet til å gripe inn i styrets kompetanse.
På den bakgrunn slutter komiteen seg til
departementets forslag.
Komiteen viser til at det fortsatt skal være
adgang til å opprette andre organer enn et styre, og at
det skal gis klare bestemmelser for hva slags kompetanse disse organene
skal ha.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om
krav til antall styremedlemmer. Komiteen er fornøyd
med at det ikke settes et generelt krav på minimum tre
styremedlemmer for alle stiftelser, da et slikt krav ville ha virket
urimelig overfor små stiftelser. Komiteen mener
det er et vel begrunnet krav at stiftelser som forvalter en grunnkapital
på 3 mill. kroner eller mer skal ha minimum tre styremedlemmer.
Komiteen vil understreke at det kan ha stor betydning
for den som bruker sine midler til å opprette en stiftelse,
at vedkommende selv har mulighet til å være med
på stiftelsens virksomhet og får være
med på å realisere sine gode intensjoner.
Komiteen ser i utgangspunktet ikke dette som noe
negativt, og er derfor tilfreds med at departementet foreslår
regler som ikke hindrer stiftelsens grunnlegger eller noen av hennes/hans
nærstående å være med i stiftelsens
styre. Komiteen slutter seg til at de samme personene
ikke kan være enestyre eller styreleder dersom styret bare
har to medlemmer. Komiteen viser dessuten til at
det er mulig å gjøre unntak fra disse reglene.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om
at juridiske personer ikke kan være styremedlemmer.