Et flertall i finanskomiteen pekte på hensyn til livsforsikringsselskapenes
konkurransesituasjon i markedet for innskuddspensjon, og fremmet
i innstillingen til lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold, Innst.
O. nr. 2 (2000-2001), side 40 følgende endringer:
«Lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold
§ 7-3 første ledd første
punktum skal lyde:
I regelverket kan det fastsettes at alderspensjonen i utbetalingsperioden
er garantert av institusjonen i form av en pensjonsforsikring. Første
punktum i proposisjonen § 7-3 første
ledd blir annet punktum.
§ 7-3 nytt sjette ledd skal lyde:
(6) Det kan fastsettes i ordningens regelverk at alderspensjon
er garantert av institusjonen.»
Departementet foreslår en justering av § 7-3
første ledd annet punktum slik at det klart framgår
at medlemmet står fritt til å velge om pensjonskapitalbeviset
i utbetalingsperioden skal forvaltes i spareavtale, jf. § 7-3
første ledd bokstav a, eller konverteres til pensjonsforsikring,
jf. § 7-3 første ledd bokstav b, dersom
det ikke er fastsatt i regelverket i henhold til § 7-3
første ledd første punktum at sistnevnte forvaltningsalternativ
skal benyttes.
Departementet mener også at § 7-3
sjette ledd i praksis er overflødig sett i lys av formuleringen
i § 7-3 første ledd første punktum.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at leddet
fjernes.
Komiteen tar dette til etterretning
og slutter seg til forslaget til innskuddspensjonsloven § 7-3
første ledd annet punktum og om opphevelse av innskuddspensjonsloven § 7-3
sjette ledd.
Under Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) ble
det vedtatt endringer i lov om innskuddspensjon på flere
områder uten at de nødvendige endringene også ble
gjennomført i skatteloven. Det førte til at henvisningene
i skatteloven § 6-46 annet ledd bokstav c ikke
lenger er korrekte. Feilen foreslås rettet.
Komiteen tar dette til etterretning
og slutter seg til forslaget til endring av skatteloven § 6-46
annet ledd bokstav c.
Komiteen viser til Finansdepartementets
brev mottatt 18. mai 2001 med svar på spørsmål
fra Høyres stortingsgruppe:
«Spørsmål 3
I
forbindelse med høringen har det blitt fremlagt synspunkter
om at § 6-3 første ledd i lov om foretakspensjon
har fått en utilsiktet ordlyd. Det bes om en vurdering
om at bestemmelsens innhold om at uførepensjon skal svare
til alderspensjon, er tilpasset innskuddspensjon, jf. at alderspensjon
i innskuddsordninger ikke er forhåndsdefinert. Kan uførepensjon som
inngår som supplement til alderspensjon etter innskuddspensjonsloven
etter departementets vurdering bli fastsatt utfra andre kriterier,
som for eksempel en andel av lønn?
Etter
innskuddspensjonsloven § 2-5 annet ledd skal pensjonsordningens
regelverk inneholde en ytelsesplan for uføreytelser dersom
ordningen har uførepensjon. Når det gjelder spørsmålet
om hvordan størrelsen på pensjonen skal fastsettes,
vises det til Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) Om lov om innskuddspensjon
i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven) kapittel 4.4:
«I
henhold til lov om foretakspensjon § 6-3 første ledd
skal uførepensjon tilsvare den alderspensjon medlemmet
ville ha hatt rett til på grunnlag av lønnen på uføretidspunktet
og samlet tjenestetid ved oppnådd pensjonsalder. I en innskuddspensjonsordning
kan størrelsen på alderspensjonen ikke fastsettes
før på pensjoneringstidspunktet. Det er derfor
ikke aktuelt å knytte størrelsen på uførepensjon
eller etterlattepensjon opp til størrelsen på alderspensjonen.
Utvalget mener imidlertid at det vil være naturlig å ta
utgangspunkt i lønn og anskrevet tjenestetid, og at ytelsenes størrelse
må fastsettes i pensjonsordningens regelverk. Videre må uføre-
og etterlatteytelser oppfylle de krav til forholdsmessighet og maksimalytelser
som er gitt i lov om foretakspensjon §§ 5-3
og 5-7. Utvalget viser også til at uførepensjon
må ytes i forhold til uføregraden i samsvar med
lov om foretakspensjon § 6-3 annet ledd.»
Departementet
har ikke hatt merknader til dette, og deler vurderingen av at det
er naturlig at størrelsen på en eventuell uførepensjon
beregnes på bakgrunn av medlemmets lønn og tjenestetid
når uførepensjonen er tegnet etter lov om foretakspensjon
i tilknytning til ordning opprettet etter innskuddspensjonsloven.
Departementet ser dette som en naturlig tolkning av lov om foretakspensjon § 6-3
i tilfeller hvor alderspensjonen er en innskuddsordning etter lov
om innskuddspensjon, og mener at det ikke er noe klart behov for å endre
lovteksten på dette punktet.»
Komiteen tar til etterretning at departementet ikke
har merknader til fremstillingen i spørsmålet
og at man finner det naturlig at «størrelsen på en
eventuell uførepensjon beregnes på bakgrunn av
medlemmets lønn og tjenestetid når uførepensjonen
er tegnet etter lov om foretakspensjon i tilknytning til ordning opprettet
etter innskuddspensjonsloven».