Etter gjeldende regler gis skattyter fradrag for reise mellom
hjem og arbeidssted (arbeidsreise) med den del av samlet beregnet
reisebeløp som overstiger 8 800 kroner i løpet
av inntektsåret. Det foreslås at denne nedre beløpsgrensen
justeres med anslått lønnsvekst til 9 200 kroner
for inntektsåret 2002. Forslaget er nærmere omtalt
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 6-44 første
ledd annet punktum. Departementet foreslår at endringen
trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2002.
Komiteen viser til merknader i punkt
2.1.5.2 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg
til forslaget til endring av skatteloven § 6-44 første
ledd annet punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet går imot forslaget
om endring av skatteloven § 6-44 første ledd annet
punktum.
Etter gjeldende regler skal det ikke betales trygdeavgift når
inntekten er mindre enn 22 200 kroner. Det foreslås at
denne nedre beløpsgrensen justeres med anslått
lønnsvekst til 23 000 kroner for inntektsåret 2002.
Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Det vises til forslag til endring i folketrygdloven § 23-3
fjerde ledd. Departementet foreslår at endringen trer i
kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2002.
Komiteen viser til merknader i punkt
2.7.2 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til forslaget til endring
av folketrygdloven § 23-3 fjerde ledd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) gjøres følgende endring:
I
§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:
Det skal ikke betales avgift når inntekten er
mindre enn 34 600 kroner. Avgiften må ikke utgjøre
mer enn 25 pst. av den del av inntekten som overstiger 34 600
kroner.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2002.»
Etter gjeldende regler kan det kreves fradrag med inntil 900
kroner for betalt fagforeningskontingent. Tilsvarende gjelder for
aktive yrkesutøvere/næringsdrivende som
betaler kontingent til visse landsomfattende yrkes- og næringsorganisasjoner.
Det foreslås å heve denne grensen til 1 800 kroner
for inntektsåret 2002.
Videre gis skattyter fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner
når gaven utgjør minst 500 kroner i det året
gaven gis. Det maksimale fradrag etter denne bestemmelsen og for
fagforeningskontingent, er til sammen 900 kroner. Det foreslås
at denne øvre beløpsgrensen heves til 1 800 kroner
for inntektsåret 2002.
Forslagene er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Etter skatteloven § 6-50 fjerde ledd kan det maksimalt
gis fradrag for gaver og fagforeningskontingent med til sammen 900
kroner, noe som nå vil bli endret til 1 800 kroner. Det
gjelder ikke en tilsvarende samordning for fradrag for gaver og
kontingent til henholdsvis arbeidsgiverforening og yrkes- og næringsorganisasjoner.
Etter departementets syn bør det skje samordning også av
disse fradragene, slik at det blir en større grad av likestilling
mellom næringsdrivende og lønnstakere. Det foreslås
derfor at skattyter som krever fradrag for kontingent til arbeidsgiverforening
eller yrkes- og næringsorganisasjon med to promille av samlet
utbetalt lønn, ikke gis fradrag for gaver til frivillige
organisasjoner. For andre som krever fradrag etter § 6-19
gis det maksimalt fradrag for gaver og kontingent med til sammen
1 800 kroner årlig.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 6-19
annet ledd fjerde punktum, § 6-20 fjerde ledd annet punktum
og § 6-50 fjerde ledd. Departementet foreslår
at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2002.
Regjeringen Bondevik II trekker i meldingen tilbake forslaget
om endringer i skatteloven §§ 6-19 annet ledd
fjerde punktum, 6-20 fjerde ledd annet punktum og 6-50 fjerde ledd.
Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) punkt 2.2.6.
Komiteen viser til at forslaget om økning
av fradragsgrensene er omtalt også i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 2.2.4.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen Stoltenberg
foreslo en dobling av fagforeningsfradraget til 1 800 kroner fra
2002. Fradraget ville da komme tilbake til nivået før
budsjettforliket for 1999 mellom sentrumspartiene, Høyre
og Fremskrittspartiet der fradraget ble halvert til 900 kroner. Disse
medlemmer er skuffet over at regjeringen Bondevik II foreslår
en halvering av fradraget i forhold til regjeringen Stoltenbergs
forslag. Fagorganiserte skal dermed bidra til å finansiere øvrige
skatte- og avgiftslettelser i regjeringens budsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener regjeringen Bondevik
II med dette forslaget viser en klart negativ holdning til fagbevegelsen. Disse
medlemmer viser også til at Høyre i valgkampen
lovet Landsorganisasjonen økt fradrag for fagforeningskontingent
og gaver. I brevet fra Jan Petersen av 6. september 2001 heter det:
«Høyre vil utvide ordningen med fradrag
for bidrag/kontingent til frivillige organisasjoner, og øke rammen
for fradrag. Fagforeningskontingent skal kunne trekkes fra innenfor
denne økte rammen.»
Disse medlemmer viser til at regjeringen Bondevik
II ikke har funnet rom for en økning i fagforeningsfradraget
innenfor en ramme der det gis ytterligere 3,4 mrd. kroner i skattelette. Disse
medlemmer er også skuffet over at statsminister
Bondevik har varslet at ordningen med fradrag for gaver til frivillige
organisasjoner skal skilles ut fra ordningen med fradrag for fagforeningskontingent.
Disse medlemmer fremmer forslag om at fradrag
for fagforeningskontingent, gaver m.v. settes til 1 800 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 6-19 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Fradrag kan enten gis med inntil 1 800 kroner eller med
inntil to promille av samlet utbetalt lønn.
§ 6-20 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 1 800 kroner eller med en forholdsmessig
del av dette beløpet når fradragsberettiget kontingent
er betalt for bare en del av inntektsåret.
§ 6-50 fjerde ledd skal lyde:
Fradrag etter reglene i denne paragraf gis bare når gaven
utgjør minst 500 kroner i det året da gaven er gitt.
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf og fagforeningskontingent
med til sammen 1 800kroner årlig.
For skattyter som krever fradrag for kontingent til arbeidsgiverforening
eller yrkes- og næringsorganisasjon etter § 6-19
med to promille av samlet utbetalt lønn gis det ikke fradrag
etter denne bestemmelsen. For andre som krever fradrag etter § 6-19
gis det maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf og kontingent
etter § 6-19 med til sammen 1 800 kroner årlig.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen foreslår å videreføre
det maksimale fradraget for fagforeningskontingent, fradraget for
gaver til visse frivillige organisasjoner, og fradraget for medlemskontingent
til næringsorganisasjoner på 900 kroner i 2002.
Det normale er at utgifter av denne typen inngår i minstefradraget. Disse
medlemmer viser til at samarbeidspartiene i sitt justerte
budsjettforslag foreslår å øke satsen
i minstefradraget til 23 pst. Dette bidrar til lavere skatt og ikke
minst til å gjøre det mer lønnsomt å arbeide.
Disse medlemmer ser det som en sentral oppgave å legge
forholdene til rette for frivillige organisasjoner. I denne forbindelse
vil Regjeringen se nærmere på ulike tiltak som
kan bedre de økonomiske rammebetingelsene, blant annet
muligheten for inntektsfradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner. Disse
medlemmer vil også vise til at Regjeringen foreslår å øke
støtten til frivillige organisasjoner med ytterligere 100
mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
at fradrag for fagforeningskontingent settes til 0 kroner mens fradrag
for bidrag til frivillige organisasjoner settes til 1 800 kroner
og fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 6-20 oppheves.
§ 6-50 fjerde ledd skal lyde:
Fradrag etter reglene i denne paragraf gis bare når gaven
utgjør minst 500 kroner i det året da gaven er gitt.
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf med til
sammen 1 800kroner årlig.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2002.»
Det legges opp til at ligningstakstene for fast eiendom som utgangspunkt
skal økes med 5 pst. fra 2001 til 2002. Det vises imidlertid
til omtalen av en maksimalgrense for ligningsverdiene for boliger
i kap. 16 i proposisjonen.
Regjeringen Bondevik II er uenig i at ligningstakstene for fast
eiendom økes. Det vises til nærmere omtale i St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) punkt 2.2.2.
Komiteen viser til merknader i punkt
2.1.14.3 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002).
Prosentinntekt av bolig- eller fritidseiendommer beregnes med
utgangspunkt i eiendommens ligningsverdi pr. 1. januar i ligningsåret.
Etter gjeldende regler skal prosentinntekten beregnes til 2,5 pst.
av ligningsverdien opp til 451 000 kroner. For boligeiendommer skal
det ved beregningen av prosentinntekt gis et bunnfradrag i ligningsverdien
på 51 250 kroner. For den delen av ligningsverdien som
før fradrag overstiger 451 000 kroner, skal inntekten beregnes
til 5 pst. Bunnfradraget gis ikke ved beregning av prosentinntekt
av fritidseiendom.
Regjeringen foreslår å heve bunnfradraget til 80 000
kroner. Hevingen av bunnfradraget gjennomføres ved endring
i skatteloven. Det vises til forslag til endring i skatteloven § 7-11
første ledd bokstav d. Lovendringen foreslås å tre
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2002.
Komiteen viser til at forslaget er
omtalt også i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
punkt 2.2.2 og viser til merknader i punkt 2.1.14.3 i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2001-2002).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg ikke til forslaget om endring i skatteloven § 7-11.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg
til forslaget om endring i skatteloven § 7-11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i punkt 2.1.14.3 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002)
og fremmer følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om lov om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
§ 7-11 første ledd bokstav a skal
lyde:
Prosentinntekten beregnes til 1,875 pst. av eiendommens
ligningsverdi 1. januar i ligningsåret etter fradrag som
fastsatt i bokstav d. For den delen av ligningsverdien som før
fradrag overstiger 451 000 kroner, skal inntekten likevel beregnes
til 3,75 pst.
§ 7-12 sjette ledd bokstav a skal lyde:
Prosentinntekt beregnes med 1,875 pst. av andel av eiendommens
ligningsverdi 1. januar i ligningsåret etter fradrag som
fastsatt i § 7-11 d. For den delen av andel av ligningsverdi
som før fradrag overstiger 451 000 kroner, skal
inntekt likevel beregnes med 3,75 pst.»
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om økning av bunnfradraget i boligbeskatningen
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) punkt 2.1.14.3.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I
I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 7-11 første ledd bokstav d første
punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 200 000 kroner i ligningsverdien.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2002.»
Særfradraget gis med hjemmel i skatteloven § 6-81.
Etter gjeldende regler gis det fradrag med inntil 1 470
kroner pr. påbegynt måned fra den tiden skattyter
er 70 år, tar ut alderspensjon etter folketrygdloven § 19-6
eller mottar lovbestemt uførestønad/-pensjon på grunn
av betydelig nedsatt ervervsevne. Til sammen utgjør dette
maksimalt 17 640 kroner i særfradrag for skattytere som
kan kreve fradrag for hele inntektsåret. Øvrige
skattytere som mottar lovbestemt uførestønad eller
uførepensjon mv. gis halvt særfradrag.
Beløpsgrensen har, gjennom henvisninger fra skatteloven §§ 6-82
til 6-85, betydning også for særfradrag for lettere
nedsatt ervervsevne og for usedvanlig store kostnader ved sykdom.
Regjeringens forslag innebærer at særfradraget økes
til 1 530 kroner pr. måned, det vil si maksimalt 18 360
kroner pr. år.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 6-81.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2002.
Komiteen viser til at forslaget er
omtalt også i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
punkt 2.2.4 og viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002)
punkt 2.1.3.3.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet går imot Regjeringens
forslag om endring av skatteloven § 6-81.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti, Venstre og Kystpartiet slutter seg til forslaget
om endring i skatteloven § 6-81.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i punkt 2.1.3.3 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002)
og fremmer følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 6-81 første ledd bokstav a skal
lyde:
a. Fra og med den måned skattyter fyller
70 år, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt
på 2 083 kroner pr. påbegynt måned. Ektefeller
har til sammen rett til samme særfradrag som en enslig.
§ 6-81 annet ledd skal lyde:
Fra og med den måned skattyter mottar foreløpig uførestønad
etter folketrygdloven § 12-16 eller uførepensjon
fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et
særfradrag i alminnelig inntekt på 2 083 kroner
pr. påbegynt måned.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2002.»