For det første foreslås det at børsnoterte
opsjoner og ikke-børsnoterte opsjoner likebehandles skattemessig.
Det foreslås derfor endring i tidspunktet for skattlegging
av børsnoterte opsjoner, slik at disse bare skattlegges
ved innløsning eller salg av opsjonen.
Videre foreslås det en lettelse i beregningen av skatten
ved innløsning eller salg av opsjoner. Departementet foreslår
at skatten og arbeidsgiveravgiften i innløsnings- eller
salgsåret beregnes som om opsjonsfordelen var blitt skattlagt
i de årene opsjonen har løpt, i de tilfeller dette
er en fordel for skattyter. For å få en enklest
mulig ordning, foreslår departementet at skatten beregnes
som om opsjonsfordelen er opptjent med et likt beløp i
de inntektsårene opsjonen har løpt. Dette skal
gjelde uavhengig av hvor langt tid opsjonen har løpt i
det enkelte inntektsår.
Den foreslåtte beregningsmåten gjør
at det må foretas en omberegning av skatten, herunder også trygdeavgift
og eventuelt toppskatt, for hvert av årene opsjonshaver
har besittet opsjonen. Videre må minstefradraget korrigeres,
samt at det må tas hensyn til eventuell skattebegrensning.
Når det gjelder omberegning av skattepliktig beløp,
vil departementet vurdere nærmere om det er mest hensiktsmessig
at skattyter må sette frem krav om omberegning eller om
ligningsmyndighetene skal vurdere skatteoppgjøret til alle
skattytere som har realisert opsjoner, og på eget tiltak
omregne skatten i de tilfeller dette vil være en fordel
for skattyter. Når det gjelder arbeidsgiveravgift, er det
arbeidsgiver selv som må foreta en eventuell omberegning
og beregne korrekt avgift. Ordningen vil innebære noe merarbeid både
for ligningsmyndighetene og for arbeidsgiverne.
Departementet vil i samarbeid med Skattedirektoratet foreta nærmere
utforming av ordningen, og vil komme tilbake med nødvendige
reguleringer i forskrift. Det foreslås en forskriftshjemmel
i skatteloven § 5-14 tredje ledd for omberegning av skatten.
Når det gjelder omberegningen av arbeidsgiveravgiften,
antar departementet at det er tilstrekkelig hjemmel for forskriftsregulering
i folketrygdloven § 23-2 siste ledd.
Det vises til forslagene til endringer i skatteloven §§ 5-14
tredje ledd og 19-2 femte ledd. Det foreslås at endringene
trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2002.
Komiteen viser til at forslaget er
omtalt også i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
punkt 2.2.8.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til forslaget om endringer i skatteloven § 5-14
tredje ledd og § 19-2 femte ledd.
Flertallet støtter Regjeringens forslag
om lettelser i skattleggingen av opsjoner i arbeidsforhold. Opsjonsfordelen
skal kunne fordeles likt på hvert av inntektsårene
i den perioden den blir opparbeidet. Dette kan gi redusert arbeidsgiveravgift
og/eller toppskatt. Det foreslås også at
børsnoterte opsjoner skal beskattes etter samme regler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet går imot forslag
fra regjeringen Bondevik II om å gi lettelser i beskatningen
av opsjoner i arbeidsforhold. Liberaliseringen har klare uheldige
sider, det gjeninnføres en skattekreditt som først
og fremst kommer bedriftsledelsen og høytlønnede
til gode. Disse medlemmer mener videre at forslaget
vil bidra til større ulikhet med negative virkninger for
lønnsdannelsen og at problemer med innsidehandel vil øke.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er påvist, blant annet i utjamningsmeldingen,
at en viktig faktor bak de økende sosiale forskjellene
i det norske samfunnet er høyere kapitalinntekter for de
rikeste. Ved flere anledninger har også sterk folkelig
misnøye med økende lederlønninger kommet
til syne. Erfaringer, blant annet fra USA, viser at opsjonsordninger
betyr mye for lønnsutviklingen for ledere og forsterker
de økende forskjellene mellom lederne og vanlige arbeidstakere.
Opsjonsordninger kan være et viktig virkemiddel for
bedrifter i etableringsfasen med lite kapital. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at det eksisterende lovverk fanger inn
disse gruppenes behov. Disse medlemmer viser til
at de aktuelle forslagene til endringer i beskatningen av opsjoner
innebærer skattelette for de som selger eller løser
inn opsjoner. En lavere skattlegging på opsjoner vil oppmuntre til økt
bruk av slike ordninger og dermed kunne forsterke forskjellsutviklingen
i Norge.
Disse medlemmer går imot forslaget til
endringer i skatteloven § 5-14 tredje ledd og § 19-2
femte ledd.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at forslaget til endringer i reglene for opsjonsbeskatning,
betyr at tidspunktet for beskatning av opsjoner endres. Konsekvensene
av forslaget er en skattelettelse for den som innløser
eller selger en opsjon. Dette medlem mener at de
endringene det her legges opp til burde vært gjenstand
for en grundigere og mer helhetlig debatt. Dette medlem går
imot forslaget til endringer i skatteloven § 5-14 tredje
ledd og § 19-2 femte ledd.