En videreføring av utbytteskatten kan gi aksjonærer
motiver til å holde overskudd tilbake i etablerte selskaper,
og på den måten hindre at kapital anvendes der
den er samfunnsøkonomisk mest lønnsom. Videre kan
det innebære at kapitalinntekter som opptjenes i selskapssektoren
skattlegges hardere enn andre kapitalinntekter. Denne forskjellsbehandlingen
kan i seg selv være vanskelig å forsvare, og kan
også innebære at gjeldsfinansiering blir skattemessig
favorisert fremfor aksjekapitalfinansiering. Det vises til St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) punkt 2.2.1 for nærmere omtale.
Det foreslås derfor at godtgjørelsen etter
skatteloven § 10-12 første ledd igjen skal beregnes
til mottatt (lovlig) utbytte multiplisert med aksjonærens
skattesats for alminnelig inntekt, slik at utbytte i realiteten blir
skattefritt for aksjonæren. Endringen vil gjøre særregelen
for utbytte som mottas av aksjeselskap eller likestilt selskap i
skatteloven § 10-12 annet ledd bokstav a, og skjermingsregelen
for aktive aksjonærer i skatteloven § 12-10 annet
ledd bokstav b, overflødige. Skatteloven § 12-10
annet ledd foreslås derfor opphevet.
Forslaget om å oppheve utbytteskatten anslås
til å ha en provenyvirkning på om lag 1,5 mrd.
kroner påløpt og 1,2 mrd. kroner bokført
i 2002.
Dersom utbytteskatten oppheves, er det ikke nødvendig å opprettholde
reglene i skatteloven § 10-32 annet ledd annet og tredje
punktum om avkorting i RISK-beløp, som skal motvirke omgåelser
av utbytteskatten ved innløsning av aksjer, likvidasjon
av selskapet og ved salg av aksjer til selskapet. Disse reglene
foreslås derfor opphevet.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2002. Det vises til forslag til
endring i skatteloven §§ 10-12 første
og annet ledd og 10-32 annet ledd.
Komiteen viser til brev fra Finansdepartementet
v/finansministeren til finanskomiteen 19. november 2001,
der det fremgår at de to henvisningene i Ot.prp. nr. 21
(2001-2002) punkt 6.3 til skatteloven § 12-10
skal være til § 10-12.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens forslag om å oppheve dobbeltbeskatningen
av aksjeutbytte. Flertallet mener det er viktig å gjenopprette
prinsippet om nøytralitet i bedrifts- og kapitalbeskatningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går
imot forslaget fra regjeringen Bondevik II. Disse medlemmer viser
til at forslaget har en særlig dårlig fordelingsvirkning,
og viser i den forbindelse til merknader i punkt 1.1.3 i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet går imot dobbelt beskatning av aksjeutbytte.
Skatt på aksjeutbytte gjør investeringer i norsk
næringsliv til en mindre gunstig spareform enn f.eks. bank-
og obligasjonssparing og investeringer i utlandet. Dermed brytes
hovedprinsippet i skattepolitikken om lik beskatning av ulike typer
investeringer. Dobbel beskatning av aksjeutbytte vil redusere nordmenns
investeringer i norsk næringsliv og bidra til at bedrifter,
ideer og nyskapingsprosjekter flytter ut av landet. Reglene om dobbeltbeskatning
har bidratt at Norge ligger helt i toppsjiktet når det
gjelder beskatning av investeringer i næringslivet i Europa.
I dag ligger den samlede norske aksjebeskatningen vesentlig høyere
enn gjennomsnittet i EU-landene. Sammen med den særnorske
formuesskatten bidrar dette til å øke det utenlandske
eierskapet i norsk næringsliv.
Disse medlemmer viser til at kildemodellen som
innebærer at kapitalinntekter beskattes likt uavhengig
av senere anvendelse er et bærende element i dagens skattesystem.
Den innførte dobbeltbeskatningen på utbytte er
et fundamentalt brudd med dette prinsippet, og fører til
at aksjonærene av skattemessige årsaker tilbakeholder
overskudd i bedriftene. Dette vil i første rekke ramme
nyskapingsprosjekter og mindre bedrifter som er særlig
avhengig av at det finnes tilgjengelig investeringskapital og et
fungerende egenkapitalmarked. Resultatet er at kapitalen ikke nødvendigvis
investeres der den gir størst samfunnsøkonomisk
avkastning, men der skattebyrden er minst.
Skatt på utbytte vil samtidig øke avkastningskravet
til egenkapitalfinansiering. For bedriftene og deres eiere kan det
derfor bli mer lønnsomt å ta opp lån
enn å øke egenkapitalen.
Disse medlemmer støtter derfor forslaget om å fjerne
dobbeltbeskatningen av utbytte.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at en av de største
urettferdighetene i vårt skattesystem har vært
at aksjeutbytte har vært skattefritt for mottaker. Denne
urettferdighet ble etablert ved skattereformen i 1992, og har gjort
at utbytte har økt år for år. At utbytte
er skattefritt er den enkeltårsak som har gjort at forskjellene
i det norske samfunn har eksplodert de siste 10 år. Dette
er grundig dokumentert i utjamningsmeldinga som sentrumsregjeringen
la fram. Disse medlemmer viser til at det var et
riktig og viktig vedtak Stortinget gjorde ifjor ved å innføre
skatt på aksjeutbytte. Det bidro til at skattesystemet
ble mer rettferdig, gjorde norsk kapitalbeskatning mer lik skatt på arbeid
og mer lik alle våre naboland. I hele OECD-området
er det bare to andre land som ikke hadde skatt på aksjeutbytte.
At en regjering der Kristelig Folkeparti deltar i velger å fjerne
det mest presise virkemidlet for å beskatte de som har
mest rygg til å bære det, er oppsiktsvekkende.
Fordelingsprofilen i å fjerne skatt på aksjeutbytte
er intet mindre enn oppsiktsvekkende.
Anslått reduksjon i skatt ved avvikling av utbytteskatten
fordelt etter bruttoinntekt. Skattereduksjonen sjablonmessig fordelt
etter mottatt utbytte. Kroner
Bruttoinntekt | Antall personer | Endring i skatt pr. person | Endring i skatt pr. person med mottatt utbytte |
Opp til 999 999 kr | 3 454 782 | -100 | -1 800 |
1 000 000 - 1 199
999 kr | 7 900 | -10 800 | -19 600 |
1 200 000 - 1 399
999 kr | 4 100 | -17 100 | -28 000 |
1 400 000 - 1 599
999 kr | 2 489 | -23 200 | -36 100 |
1 600 000 - 1 799
999 kr | 1 662 | -30 400 | -45 300 |
1 800 000 - 1 999
999 kr | 1 193 | -36 200 | -53 500 |
2 000 000 - 4 999
999 kr | 4 614 | -68 400 | -93 400 |
5 000 000 - 9 999
999 kr | 757 | -191 200 | -226 600 |
10 000 000 - 19 999
999 kr | 227 | -405 400 | -460 100 |
20 000 000 kr og over | 116 | -1 343 300 | -1 573 900 |
I alt | 3 477 840 | -400 | -5 300 |
Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.
Tabellen viser til at skattelettelsen for de 116 rikeste er på 1,57
mill. kroner pr. stk., mens de 3,5 mill. med vanlige inntekter ikke
får skattelettelser av dette grepet overhode. Tabellen
viser med all mulig tydelighet at en opphevelse av utbytteskatten
er det mest presise virkemiddel for å gjøre de
rike rikere. Det er bare å gratulere Høyres kjernevelgere
med tidenes gavepakke fra fellesskapets penger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
sterkt fraråde å fjerne utbytteskatten, og fremmer
følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
I
§ 10-12 første ledd skal lyde:
Godtgjørelse fastsettes til mottatt utbytte multiplisert
med 11/28 av aksjonærens skattesats for alminnelig
inntekt. For personlig skattepliktige og dødsbo i Finnmark
eller i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord,
Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke
fastsettes godtgjørelse til 7,5/24,5 av aksjonærens
skattesats.
§ 10-32 annet ledd annet punktum skal lyde:
Er beløp fastsatt etter § 10-34 positivt,
skal inngangsverdien ved realisasjon som nevnt i § 10-37
og realisasjon ved overføring av ikke børsnotert
aksje til selskapet som har utstedt aksjen, reguleres med 11/28 av
beløpet.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2002.»