Etter en endring av folketrygdloven § 22-18
skal fra 1. april 1999 trygdeytelser som hovedregel utbetales ved
overføring til en bankkonto her i landet dersom mottakeren
har/oppretter en slik konto. Trygdens organer har hjemmel
til å kreve opplysninger om trygdemottakeres kontonummer
fra annet offentlig organ.
Rikstrygdeverket har fått konsesjon av Datatilsynet
til å opprette et register over kontonumre, men bare for
trygdemottakere. Når det gjelder nye stønadstakere,
er man henvist til å få opplysninger om kontonummer
frivillig, eller gjøre online-oppslag i Skattedirektoratets
register for den enkelte sak. Det knytter seg ifølge Rikstrygdeverket
problemer til å etablere en teknisk løsning for
slike oppslag som samtidig tilfredsstiller de gjeldende krav til
informasjonssikkerhet. Rikstrygdeverket ønsker å etablere
et eget register som gir direkte tilgang til kontonummeret også for nye
brukere på det tidspunkt utbetalingen skal foretas, dvs.
at registeret må være så omfattende som
mulig. En slik løsning forutsetter at innhentingen av opplysninger
og opprettingen av et register hjemles i folketrygdloven. Konsesjon
for oppretting av registeret vil da ikke være nødvendig,
forutsatt at registeret fyller de generelle krav til datasikkerhet
mv.
Det uttales at selv om de generelle personvernhensyn må tillegges
stor vekt, finner departementet at hensynet til en effektiv og minst
mulig ressurskrevende gjennomføring av trygdeforvaltningen
her må gå foran. Det foreslås derfor
at folketrygdloven § 22-18 første ledd
suppleres med en hjemmel til å innhente og registrere opplysninger
om kontonummer også for personer som ikke er stønadstakere.
Det framholdes at trygdeetatens betalingsformidling vil kunne
effektiviseres ytterligere dersom man kan sløyfe individuell
forespørsel til stønadstakeren om brukeligheten
av det registrerte kontonummeret. Det foreslås derfor tatt
inn en hjemmel til å gi forskrift om sløyfing
av forhåndsvarsel.
Det foreslås videre at det presiseres at utbetalinger fra
trygdens organer skal skje til én og samme konto, og at
dette også skal gjelde utbetalinger etter andre lover enn
folketrygdloven, for eksempel barnetrygdloven og når trygdens
organer foretar utbetalinger på vegne av andre.
Adgangen til å innhente opplysninger om kontonummer
fra andre offentlige organer til trygdeetaten innebærer
at eventuell taushetsplikt hos de andre organene må vike.
Det foreslås at dette presiseres ved å tilføye
ordene «uten hinder av taushetsplikt» i § 22-18 første
ledd nytt tredje punktum.
Det foreslås at endringene i folketrygdloven § 22-18
trer i kraft straks. Det uttales at endringene innebærer
at innsparingene (56 mill. kroner) som var antatt å følge
av overgangen til utbetaling ved overføring til konto,
vil bli realisert i økt grad.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til behovet for forenklinger i trygdeetatens utbetalingsrutiner
og slutter seg til departementets forslag og vurderinger. Flertallet legger
til grunn at trygdeetaten har innarbeidede rutiner for å behandle
fortrolige personopplysninger, og at personvernet på denne
måten vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil stemme mot
departementets forslag om å lovfeste en hjemmel til å innhente
og registrere opplysninger om kontonummer også for personer
som ikke er stønadsmottakere. Disse medlemmer er
ikke enige i at en minst mulig ressurskrevende gjennomføring
av trygdeforvaltningen skal gå foran hensynet til personvernet
og publikums interesser.
Disse medlemmer kan heller ikke støtte
oppretting av en hjemmel til å sløyfe forhåndsvarsel
når det gjelder brukeligheten av registrert kontonummer. Det
kan være forskjellige begrunnelser for at stønadsmottaker
ikke ønsker stønad innbetalt på den konto trygdeverket
har fått oppgitt i skatteetaten. Dette må etter disse
medlemmers mening være stønadsmottakerens
rett å ta stilling til.
For øvrig vil disse medlemmer slutte
seg til departementets forslag til endringer og forenklinger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går imot forslaget om at kontonummeropplysninger
for alle landets skatteytere skal kunne overføres i sin
helhet til RTV én gang i året. Forslaget innebærer
at også kontonummeropplysninger om skatteytere som ikke mottar
trygdeytelser, overføres RTV én gang i året.
Disse medlemmer mener det for personvernsaker
må gjelde et generelt prinsipp om at overskuddsinformasjon
om personer bare skal kunne overføres andre dersom vektige
nok grunner taler for dette. Datatilsynet og Justisdepartementet
har gitt avslag på konsesjonssøknaden fra RTV
(jf. St.meld. nr. 53 (2000-2001), Datatilsynets årsmelding
for 2000, pkt. Utvalg av saker, Rikstrygdeverket). Hovedbegrunnelsene
for avslagene var at RTV ville få en stor mengde opplysninger
som trygdeetaten ikke hadde brukt for, og at RTVs behov for denne
overskuddsinformasjonen måtte tillegges mindre vekt enn
hensynet til personvernet. Det ble videre pekt på at det
ville være store usikkerhetsmomenter knyttet til opplysningenes korrekthet,
ettersom oppdateringen bare skulle skje én gang i året. Disse
medlemmer er enig i den oppfatning at også personopplysningenes
korrekthet må tillegges vekt i personvernsaker.
Disse medlemmer kan ikke se at Sosial- og helsedepartementet
i Ot.prp. nr. 4 (2001-2002) har tilført saken nye og vektige
opplysninger. De nye opplysningene endrer uansett ikke saken slik
den lå til grunn for Datatilsynets avslag, og senere Justisdepartementets
opprettholdelse av dette avslaget. Dette er hovedbegrunnelsen for
at disse medlemmer går imot forslaget fra
Sosial- og helsedepartementet. Disse medlemmer går
også imot forslaget fordi personvernspørsmålet
ikke er godt nok utredet i Ot.prp. nr. 4 (2001-2002).
Disse medlemmer vil fremheve at departementet
ved beregning av innsparinger på 23 mill. kroner ikke har
omtalt og estimert faktiske merkostnader knyttet til gale opplysninger
om kontonummer (ut fra at disse opplysningene vil være
inntil ett år gamle). Men også dette vil bety
merkostnader. Disse medlemmer vil derfor uttrykke
usikkerhet ved hvorvidt ikrafttredelse av nevnte ordning vil medføre
reelle innsparinger for RTV.