Til Odelstinget
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag
til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven).
Det vises til intensjonsavtalen med partene i arbeidslivet om
et mer inkluderende arbeidsliv, til St.- prp. nr. 1. Tillegg nr.
1 (2001-2002) om de budsjettmessige konsekvenser av avtalen og til
St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Proposisjonen inneholder nødvendige forslag til lovendringer
på sykepengeområdet for å få gjennomført
intensjonsavtalen.
Lovforslagene gjelder:
Innføring av plikt for henholdsvis
arbeidstakere og leger til å gi nødvendige opplysninger
til arbeidsgivere med hensyn til arbeidstakernes funksjonsevne.
Presisering av krav til funksjonsvurdering i sykmeldingsattest
fra lege.
Innføring av hjemmel for å gi forskrift
om tilretteleggingstilskudd ved bedriftsintern attføring.
Refusjon av utbetalte sykepenger i arbeidsgiverperioden
når arbeidstakeren er sykmeldt på grunn av svangerskap
og omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig.
Det vises til at fra 1994 til 2000 økte antall sykefraværsdager
betalt av folketrygden med vel 75 pst. Det er i første
rekke det lange fraværet som har økt, mens kortidsfraværet
(1-3 dager) har vært relativt konstant. I 1994 varte 37
pst. av alle avsluttede fraværstilfeller, som folketrygden
betalte, mer enn 8 uker, mens i 2000 var 46,7 pst. av fraværstilfellene over
8 uker. I 1999 sto 7,2 pst. av de sysselsatte for 80 pst. av det
totale fraværet som varte utover arbeidsgiverperioden.
Muskel- og skjelettlidelser er den største diagnosegruppen
etterfulgt av psykiske lidelser.
Antallet mottakere av rehabiliteringspenger økte med
nesten 66 pst. fra 1995 til 2000, og etter 1998 har det vært
en sterk økning i mottakere av attføringspenger.
Etter 1993 har antallet uførepensjonister økt
hvert år til nesten 280 000 i 2000.
Det framholdes at høyt sykefravær utgjør
et problem både for den enkelte arbeidstaker, arbeidsgiver og
for samfunnet som helhet, og at veksten i utgiftene knyttet til
sykefravær og uførepensjon utgjør en
betydelig del av utgiftsveksten i de samlede offentlige budsjettene.
Det uttales at utfordringen framover er å sikre behovet
for arbeidskraft gjennom iverksetting av tiltak slik at flere kan
komme i arbeid og hindre utstøtning fra arbeidslivet.
Det redegjøres for NOU 2000:27 Sykefravær og uførepensjonering,
et inkluderende arbeidsliv (Sandmanutvalget) som avga sin innstilling
i september 2000.
Utvalget foreslo en helhetlig tiltakspakke for å redusere
sykefraværet der de viktigste elementene i tiltakspakken
var:
Ansvarliggjøring av arbeidstaker
og arbeidsgiver.
Tidlig intervensjon og bedre oppfølging av sykmeldte.
Tiltakene skal forankres på arbeidsplassen og settes
i verk i samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Funksjonsvurdering som grunnlag for tiltak.
Utvidet adgang til å bruke egenmelding ved sykdom.
Offentlige støtteordninger skal i større
grad brukes til aktive tiltak inn mot virksomhetene og støtte
opp under sykefraværsforebyggende arbeid i virksomhetene.
Hovedansvaret for oppfølging av sykmeldte skal ifølge
Sandmanutvalget ligge hos arbeidsgiver og foregå på arbeidsplassen.
Utvalget foreslo at arbeidsgivere skulle ha et medfinansieringsansvar
for 20 pst. av sykepengeutbetalingene fra folketrygden. Arbeidstakerne
skulle på sin side bidra med en egenandel på 20
pst. redusert sykelønn per fraværsdag i arbeidsgiverperioden.
Et mindretall gikk imot å endre sykepengerettighetene til
arbeidstakere. Arbeidsgiver skal ifølge utvalget kunne
ta initiativ overfor trygdekontoret for å få vurdert
om det kan kjøpes behandlingstiltak til sykmeldte arbeidstakere.
Sandmanutvalgets forslag innebærer at trygdeetaten vil
få et utvidet ansvarsfelt og en mer aktiv pådriverrolle
i forhold til arbeidslivet.
Det redegjøres kort for den intensjonsavtalenm regjeringen
Stoltenberg og partene i arbeidslivet inngikk 3. oktober 2001 om å samarbeide
for å styrke arbeidslinja i arbeidslivet. Avtalen inneholder
en tiltakspakke som skal legges til grunn i et gjensidig forpliktende
samarbeid for å redusere sykefraværet, redusere
tilgangen til uføretrygd, øke den reelle pensjoneringsalderen
og skape et mer inkluderende arbeidsliv med større plass
for blant andre yrkeshemmede.
Intensjonsavtalen har som mål:
å redusere sykefraværet
med minst 20 pst. for hele avtaleperioden
å få tilsatt langt flere arbeidstakere
med redusert funksjonsevne enn i dag
å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen
fra arbeidslivet.
Med utgangspunkt i intensjonsavtalens mål skal det utarbeides
en egen rammeavtale om et gjensidig forpliktende samarbeid mellom
den enkelte virksomhet og trygdeetaten. Virksomheter som inngår
rammeavtale med trygdeetaten, blir godkjent som inkluderende arbeidslivsvirksomheter
(IA-virksomheter). Det skal opprettes egne kontaktpersoner både
i IA-virksomhetene og i trygdeetaten.
Arbeidsgiver forplikter seg til å arbeide systematisk
for å redusere sykefraværet og hindre utstøtning og
uførepensjonering av sine ansatte, ved å etablere rutiner
og statistikk for oppfølging av sykefravær og tilrettelegging
av arbeidsplassen for den enkelte arbeidstaker. Arbeidstaker plikter å gi
opplysninger om egen funksjonsevne for å bidra til å få tilrettelagt
arbeidet, slik at han/hun kan komme tilbake i jobb. Arbeidstakere
i IA-virksomheter får mulighet til å bruke utvidet
egenmelding i en periode på 8 kalenderdager per sykefraværstilfelle,
med et samlet øvre tak på 24 dager per år.
Intensjonsavtalen legger opp til at det skal være økonomisk
lønnsomt for virksomhetene å tilrettelegge forholdene
på arbeidsplassen slik at arbeidstakerne kan fortsette
i arbeidet. Etter intensjonsavtalen forplikter myndighetene seg
til å gjennomføre en rekke tiltak som skal bidra
til å redusere sykefraværet og hindre utstøtning
fra arbeidslivet. I tillegg vil særskilte tiltak være
forbeholdt IA-virksomhetene. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002)
er det fremmet en tiltakspakke som dels er forbeholdt virksomheter
som har inngått avtale med trygdeetaten (IA-virksomheter), dels
gjelder alle virksomheter.
Trygdeetaten forplikter seg til å bistå bedriftene med
virkemidler og oppfølging i sykefraværsarbeidet, og
skal bidra til at virkemidler settes inn på et tidligst mulig
tidspunkt.
Intensjonsavtalen er inngått for en prøveperiode på vel
fire år og skal evalueres etter 2. kvartal 2003. Dersom
evalueringen viser at det åpenbart ikke er mulig å nå målene
med de virkemidlene som følger av avtalen, opphører
avtalen med mindre partene blir enige om noe annet.
Det redegjøres for arbeidsgivers og arbeidstakers plikter
i dag.
Det vises til at det er sendt på høring et
forslag om enkelte endringer i arbeidsmiljøloven. Forslagene innebærer
en presisering og tydeliggjøring av arbeidsgivers generelle
plikter til planmessig forebyggings- og tilretteleggingsarbeid på arbeidsmiljøområdet.
Videre foreslås det presisering og tydeliggjøring
av arbeidsgivers plikt til tilrettelegging av arbeidet på arbeidsplassen
for den enkelte arbeidstaker.
Det framholdes at økt vekt på funksjonsvurdering som
grunnlag for sykmelding og oppfølgingstiltak står
sentralt både i Sandmanutvalgets innstilling og i intensjonsavtalen.
En rekke forskningsmiljøer er invitert til å bidra
i arbeidet med å utrede og utvikle et helhetlig opplegg
for funksjonsvurderinger.
Det vises til at etter intensjonsavtalen skal virksomheter som
har inngått avtale med trygdekontoret, ha mulighet til å iverksette
aktiv sykmelding uten forhåndsgodkjenning av trygdeetaten
dersom arbeidstaker og arbeidsgiver har utarbeidet en oppfølgingsplan som
sendes til trygdekontoret.
Arbeidstakere i IA-virksomheter skal få mulighet til å bruke
egenmelding ved sykdom i maksimalt 8 dager per fraværstilfelle,
med et samlet øvre tak på 24 dager per år.
Som en følge av avtalen mellom Regjeringen og partene
i arbeidslivet om et mer inkluderende arbeidsliv foreslås
en vesentlig utvidelse av ordningen hvor trygdeetaten kan kjøpe
behandlingstiltak for personer som er sykmeldt, under rehabilitering,
eller på yrkesrettet attføring og som venter på et
helsetilbud, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002).
Ifølge intensjonsavtalen vil trygdeetaten få et
utvidet ansvar for oppfølging av sykefraværsarbeidet
i bedriftene generelt og i forhold til IA-virksomheter spesielt.
Trygdeetaten skal bidra til:
at arbeidsgivere får informasjon
og veiledning om sykefraværsarbeid
at arbeidsgiver får råd og veiledning
i vanskelige enkeltsaker
at økonomiske virkemidler i enkeltsaker utløses raskt
og effektivt.
Sosial- og helsedepartementet har i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) lagt opp til en styrking av trygdeetaten med personell,
kompetanse og midler til IT og informasjon med 177,5 mill. kroner.
I tillegg forutsettes det at Arbeidslivstjenesten overføres
fra Aetat til trygdeetaten fra 1. januar 2002.
Det framholdes at grenseflater mellom Arbeidstilsynets ansvarsområde
og det ansvaret som blir pålagt trygdeetaten som følge
av intensjonsavtalen, forutsetter et nært samarbeid mellom
Arbeidstilsynet og trygdeetaten.
Aetat skal fortsatt ha ansvar for yrkeshemmede. Aetat vil videre
ha ansvar for virkemidler og tiltak i forbindelse med yrkesrettet
attføring som foregår utenfor bedriften av personer
som har et ansettelsesforhold og skal tilbake til tidligere arbeidsgiver.
Folketrygdloven § 8-8 regulerer kravene til
medlemmets medvirkning i sykmeldingsfasen. Etter gjeldende regler
har medlemmet plikt til å ta imot tilbud om behandling,
rehabilitering eller yrkesrettet attføring.
Det understrekes at arbeidstakers bidrag er en forutsetning for
at arbeidsgivers sykefraværsarbeid skal ha reell effekt,
og at opplysninger om egen funksjonsevne for å komme fram
til relevante tiltak også må ses i sammenheng
med medlemmets medvirkningsplikt, jf. folketrygdloven § 8-8.
Departementet foreslår at innføringen av en
plikt til å gi opplysninger om egen funksjonsevne lovfestes. Det
understrekes at medlemmet ikke plikter å gi medisinske
eller sensitive opplysninger, men at det skal opplyse om hva han
eller hun mener å kunne utføre av oppgaver.
Det opplyses at endringen som foreslås å tre
i kraft straks, ikke innebærer merkostnader, og at den
ikke har administrative konsekvenser av betydning.
Etter gjeldende regler ytes sykepenger til den som er arbeidsufør
på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom.
Etter utløp av egenmeldingsperioden må arbeidsuførheten
dokumenteres med legeerklæring. Dette innebærer
at legen ved sykmelding skal foreta en funksjonsvurdering for å kunne fastslå om
vedkommende er arbeidsufør. Når arbeidsuførheten
har vart 8 uker, skal legen foreta en nærmere vurdering
av muligheten for at vedkommende kan bli arbeidsfør igjen.
Intensjonsavtalen forutsetter at det av sykmeldingsattesten framgår
om legen har foretatt en funksjonsvurdering, noe som ikke følger
av nåværende regler. Det er derfor behov
for å omarbeide sykmeldingsattesten slik at den også inneholder
en forenklet funksjonsvurdering.
Det foreslås at det presiseres i folketrygdloven § 8-7
nytt tredje ledd at sykmeldingen skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering.
Det framholdes at funksjonsvurderingen skal ta utgangspunkt i
hva vedkommende faktisk kan eller ikke kan utføre av oppgaver,
og at den ikke skal inneholde diagnose eller andre taushetsbelagte
opplysninger. Departementet mener derfor at opplysninger om funksjonsevne
bør kunne gis uten hinder av bestemmelsen om taushetsplikt
i helsepersonelloven § 21. Departementet antar
at det i praksis ikke vil være aktuelt å innhente
en funksjonsvurdering fra legen uten den sykmeldtes kjennskap. Departementet
legger til grunn at sykmeldingsattesten endres slik at den også inneholder
spørsmål om funksjon, og at det forutsettes at
den sykmeldte, med mindre det foreligger helt spesielle forhold,
formidler videre legens vurdering av funksjon til arbeidsgiver.
Det uttales at det i enkelte tilfeller vil kunne være behov
for en utvidet funksjonsvurdering ut fra en konkret situasjon. Departementet
mener derfor at det i tillegg bør gis en hjemmel for å kunne
innhente en slik funksjonsvurdering. Departementet foreslår
at det etter anmodning fra arbeidsgiveren i fellesskap med arbeidstakeren
skal foreligge en plikt fra legen til å gi en nærmere
vurdering av den sykmeldtes funksjonsevne. Dette foreslås
tatt inn i folketrygdloven § 8-7 i et nytt fjerde
ledd.
Det foreslås også en lovteknisk justering i
bestemmelsen om legeerklæring etter åtte uker
slik at det kommer klarere fram at mulighetene for å bli
arbeidsfør igjen skal vurderes både i forhold
til tidligere og annet arbeid.
Endringene foreslås å tre i kraft 1. juli 2002,
og det uttales at de ikke vil ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
I intensjonsavtalen er det besluttet at dagens rammer til bedriftsintern
attføring skal utvides vesentlig. Det foreslås å innføre
et tilretteleggingstilskudd som skal stimulere arbeidsgivere i privat
og offentlig virksomhet til å legge forholdene til rette
for arbeidstakere som på grunn av sykdom, skade eller lyte
har redusert arbeidsevne. I St.prp nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002) er
det foreslått at det bevilges 100 mill. kroner til dette tiltaket.
Tilretteleggingstilskudd skal kunne ytes når det er rimelig
at arbeidsgiver får helt eller delvis kompensasjon for
merutgifter/merinnsats i forbindelse med nødvendig
fysisk tilrettelegging, utprøving og opplæring
i nye arbeidsoppgaver eller annen praktisk hjelp som arbeidstakeren
har behov for. For å kunne utløse tilretteleggingstilskuddet
må det foreligge en oppfølgingsplan. Det foreslås
at tilskuddet skal utgjøre en dagsats på om lag
250 kroner, og at det skal kunne ytes i 12 uker med mulighet til å forlenge
perioden i særlige tilfeller. Departementet foreslår
at det blir gitt en forskriftshjemmel om dette i folketrygdloven § 8-6
nytt tredje ledd.
Endringen foreslås å tre i kraft straks.
Kvinner har rett til sykepenger under svangerskapet ved arbeidsuførhet
på grunn av sykdom. Moderate svangerskapsplager anses ikke
som sykdom i lovens forstand og gir ikke rett til sykepenger, mens
komplikasjoner som går utover det ubehag som er normalt
i et svangerskap anses som sykdom.
I intensjonsavtalen har Regjeringen forpliktet seg til å fremme
forslag om at folketrygden dekker utgifter til sykepenger i arbeidsgiverperioden
når årsaken til sykefraværet er relatert
til svangerskapet og omplassering til annet arbeid i virksomheten
ikke er mulig.
Folketrygdloven § 8-20 har regler om at trygden etter
søknad fra arbeidstaker eller arbeidsgiver kan dekke utgiftene
til sykepenger i arbeidsgiverperioden, dersom en arbeidstaker har
langvarig eller kronisk sykdom som medfører risiko for
særlig stort sykefravær. Departementet foreslår
at § 8-20 også skal omfatte gravide arbeidstakere
som har svangerskapsrelatert sykefravær.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra 1. april 2002.
Merutgiftene anslås til 170 mill. kroner per år.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at regjeringen Stoltenberg
og partene i arbeidslivet inngikk en intensjonsavtale 3. oktober
2001 om et samarbeid for å styrke arbeidslinja i arbeidslivet
samt få til en reduksjon i sykefraværet. Dette
er viktig slik at en kan få stoppet den meget bekymringsfulle økningen
i sykefraværet som har funnet sted i en årrekke.
En må også sette i verk tiltak for å legge
forholdene bedre til rette i bedriftene slik at arbeidstakere med
redusert arbeidsevne, som er i stand til det, kan få utnyttet
sin restarbeidsevne på en mest mulig hensiktsmessig
måte. Skal en få dette til, er det viktig, slik komiteen ser
det, at både staten, arbeidsgivere og arbeidstakere er
seg sitt ansvar bevisst slik at denne ordningen kan bli vellykket.
Komiteen vil vise til at Regjeringen redegjorde for
selve avtalen og de økonomiske konsekvenser av denne i
forbindelse med fremleggelsen St.prp. nr. 1. Tillegg nr.1 (2001-2002).
Det som denne saken dreier seg om, er de lovmessige endringer som
må foretas for å kunne iverksette den fremforhandlede
intensjonsavtalen.
Komiteen viser til at avtalen er basert på deler av
Sandman-utvalgets innstilling, men går ikke, slik Sandman-utvalget
anbefaler, inn for begrensninger i sykelønn eller økt økonomisk
ansvar for arbeidsgiver.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at en
ytterligere økning i det norske sykefraværet vil
kunne påføre næringslivet svekket konkurranseevne
i forhold til de land vi konkurrerer med. Dette vil sette arbeidsplassene
i fare samt påføre samfunnet betydelige utgifter
til sykepenger, dagpenger og uføretrygd. Bedrifter vil
velge å flytte sin virksomhet ut av landet eller i verste
fall går konkurs.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) der det understrekes at økonomisk
sikkerhet for den enkelte også når sykdom inntreffer,
er et grunnleggende velferdsgode, og at det derfor er helt avgjørende
at vår sykelønn opprettholdes. Disse medlemmer ser
nødvendigheten av å redusere sykefraværet,
men anser ikke reduksjon i sykelønnsordningen som et virkemiddel
i den sammenheng.
Disse medlemmer understreker at det er like viktig
for arbeidstaker, arbeidsgiver og samfunnet at flest mulig mennesker
deltar med den evne de har i arbeidslivet. Disse medlemmer vil
derfor peke på at Rogalandsforskning i en rapport om Global
konkurransekraft - en analyse med utgangspunkt i Kvernlandgruppens
bedrifter i fire land - slår fast at sykelønnsordningen
er gunstig for norske bedrifter, sammenliknet med flere andre land.
Studien viser at det er langt billigere for norske bedrifter å ha
syke arbeidstakere, enn det er for tyske, franske og hollandske. Disse
medlemmer understreker derfor at å opprettholde
sykelønnsordningen faktisk vil kunne sikre konkurranseevne
i fremtiden og er med og bidrar til å sikre norske bedrifters
rammevilkår. Det er imidlertid fremdeles like viktig at
både arbeidstaker og arbeidsgiver yter sitt ytterste for å redusere
fraværet både av hensyn til den enkelte, bedriften
og samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, påpeker
at en undersøkelse utført av Statens institutt
for folkehelse viser, etter å ha undersøkt 6 000
ryggpasienter, at økt bruk av aktiv sykmelding verken har
hatt nevneverdig positiv effekt på reduserte sykepengeutbetalinger
eller fått personer raskere tilbake i jobb.
Flertallet mener likevel at denne avtalen må få mulighet
til å virke. Dersom målene for redusert fravær
ikke nås, er det nødvendig å vurdere
innstramminger i regelverket grunnet at den sterke utgiftsveksten reduserer
muligheten til å bygge ut andre velferdsordninger i fremtiden.
Flertallet mener at skal en kunne oppnå en
reduksjon i sykefraværet i henhold til avtalens målsetting,
vil dette kreve en stor innsats fra helsevesenets side i form av økt
samarbeid mellom offentlig og privat helsevesen slik at helsekøene
kan forsvinne. Det er også en forutsetning at kjøp
av helsetjenester for sykepenger økes betydelig i forhold
til dagens budsjetter.
Komiteen legger til grunn at om intensjonsavtalens
mål om å redusere sykefraværet med 20
pst. innen 2005 skal lykkes, er en ikke bare avhengig av ansvarliggjøring
av arbeidsgiver og arbeidstaker. Spesialisthelsetjenesten, poliklinikker
og sykehusene må gis mulighet til å behandle flere
pasienter enn tilfelle er i dag. I tillegg fordres en utvikling
og en kvalitetsmessig utvikling av opptreningsinstitusjonene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at ordningen med kjøp av helsetjenester har vært
positiv og mener at den foreslåtte utvidelse av diagnosegrupper
i ordningen «kjøp av helsetjenester» til
også å gjelde psykiske diagnoser, er av stor betydning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i statsbudsjettet for 2002 hvor det etisk betenkelige
i at sykmeldte gis prioritet i helsekø på bekostning
av andre pasientgrupper, blir påpekt. Disse medlemmer mener
at trygdemidler kan benyttes til å avvikle helsekøene
forutsatt at dette kommer hele gruppen av ventende til gode. Under
denne forutsetningen mener disse medlemmer at ordningen
også kan gjelde psykiske diagnoser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at tallene
for økning i sykefravær og uføretrygding
i Ot.prp nr. 29 (2001-2002) ikke er oppdaterte med tall fra 2001. Disse medlemmer viser
til at sykepengeutbetalingene for de tre første kvartalene
fra 2001 tilsier et utgiftsanslag som er 1 028 mill. kroner
lavere enn bevilgningene i statsbudsjettet for 2001. Tilsvarende
ble utgiftene til stønad ved uførhet anslått
til å bli 528 mill. kroner lavere. Disse medlemmer viser
til at veksten i sykefravær og uføretrygding fra
2000 og 2001 ser ut til å flate ut. Disse medlemmer mener
at Regjeringen bør bruke disse positive utviklingstendensene
til å foreslå flere konstruktive tiltak som kan
bidra til å redusere sykefravær og uføretrygding.
Komiteen vil vise til at for å kunne
gjennomføre avtalen, der også trygdeetaten skal
ha en økt medvirkning gjennom rådgivning, veiledning
og økonomiske tiltak, er det planlagt å utvide
antall stillinger i trygdeetaten med 600 hjemler. Trygdeetaten skal
videre inngå samarbeidsavtale med IA-virksomheter, og virksomhetene
skal kunne benytte seg av spesielle tiltak. Trygdeetaten skal påse
at IA-virksomhetene overholder sine avtaleforpliktelser. Komiteen vil
vise til at trygdeetaten foreløpig har ansatt 160 nye personer
hvorav ca. 80 stillinger er besatt av arbeidslivstjenesten fra Aetat.
Denne kompetansen er viktig for trygdekontorenes oppfølging
av intensjonsavtalen
Komitees flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, understreker betydningen av at gjennomføringen
av intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv får
de beste rammebetingelser med ansvarliggjøring av så vel
arbeidsgiver, arbeidstaker og det offentlige velferdsapparat.
Flertallet understreker betydningen av at trygdeetaten
har kompetanse til å følge opp arbeidet med sykmeldte,
og deler følgende synspunkt uttrykt i NHOs høringsnotat
av 4. februar 2002:
«NHO ønsker å vektlegge at
forslag til lovendringer er en direkte oppfølging til anbefalinger
i Sandmanutvalgets innstilling og bør derfor
gjennomføres permanent uansett utfallet av intensjonsavtalen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at det i avtalen er forutsatt en økning
av antall ansatte i trygdeetaten med 600 stillinger. Disse
medlemmer vil vise til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
hvor Regjeringen stiller spørsmål ved om det er
realistisk å gjennomføre en så kraftig økning
i løpet av ett år og samtidig unngå at
effektiviteten i trygdeetaten blir svekket. Regjeringen understreker
samtidig at ressursbehovet knyttet til oppfølging av avtalen
må dekkes ikke bare gjennom tildeling av ekstra midler, men
også ved omprioritering og effektivisering innenfor trygdeetatens
rammer. Disse medlemmer støtter disse vurderingene
og legger til grunn at oppbemanningen skjer gradvis i takt med inngåtte
avtaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at trygdeetaten gjennom denne avtalen har fått omfattende
oppfølgings- og rådgivningsansvar som til dels
forutsettes ivaretatt av en ny organisasjonsenhet og 600 nye stillinger. Disse medlemmer viser
til at midler satt av til etatens oppfølging av intensjonsavtalen
ble vesentlig redusert gjennom budsjettbehandlingen, og at bare
160 personer til nå er ansatt. Disse medlemmer legger imidlertid
til grunn at departementet gjennom dette vil fase inn den nye organisasjonen,
og at den etter hvert vil telle ca. 600 stillinger slik planen forutsetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i den åpne høringen om saken blitt gjort kjent
med at NHO er av den oppfatning at ettersom en stor del av arbeidet
med attføring skal foregå i bedriftene, må dette
føre til redusert arbeidsbyrde for trygdeetaten samtidig
som de får en økning i oppfølgingsarbeidet.
NHO mener derfor at 600 nye stillinger er et altfor høyt
tall. Disse medlemmer mener at departementet må foreta
en ny kritisk gjennomgang av nødvendigheten av disse stillingene
med tanke på en betydelig reduksjon i antall stillingshjemler.
Det bør derfor ikke ansettes flere i trygdeetaten før en
slik gjennomgang er foretatt. Disse medlemmer vil
videre vise til at avtaleperioden er frem til 2005, og det er derfor
etter disse medlemmers mening hensiktsmessig at de
nye stillingene i trygdeetaten som følge av avtalen gjøres
om til prosjektstillinger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at gjennomføringen
av intensjonsavtalen baserer seg på aktivitet og ansvarliggjøring
fra både arbeidsgiver og arbeidstaker. Flertallet viser
til at § 8-8 har bestemmelser om arbeidstakers
plikter til medvirkning samt bestemmelser om sanksjoner dersom pliktene
ikke overholdes.
Flertallet legger til grunn at gjennomføringen av
intensjonsavtalen forutsetter gjensidige forpliktelser mellom arbeidstaker
og arbeidsgiver. Flertallet vil understreke arbeidsgivers
plikt til å tilrettelegge arbeidsoppgaver for den sykmeldte
i tråd med funksjonsevnen.
Flertallet viser i denne forbindelse til arbeidsmiljølovens § 14
f der arbeidsgiver plikter å organisere og tilrettelegge
arbeid under hensyn til den enkelte arbeidstakers alder, kyndighet,
arbeidsevne og øvrige forutsetninger. Videre viser flertallet til
folketrygdlovens § 25-2 andre ledd som presiserer
arbeidsgivers plikt til etter krav fra trygdekontoret å gi
en redegjørelse om muligheter for tiltak på arbeidsplassen for
at en sykmeldt arbeidstaker skal kunne komme tilbake i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at ovenstående problemstilling er inndekket i dagens lovgivning.
Komiteen viser til at intensjonsavtalen
legger opp til at arbeidstaker og lege skal ha plikt til å gi
opplysninger til arbeidsgiver om funksjonsevne. Dette skal medvirke
til større åpenhet omkring sykdomsforfall og gi
arbeidsgiver bedre mulighet til å vurdere hva en syk arbeidstaker
kan utføre, og hvilke oppgaver vedkommende ikke kan utføre.
Avtalen legger opp til at det skal legges mer vekt på selve
funksjonsevnen enn på sykdommens natur. Komiteen vil
imidlertid påpeke at det skal fortsatt være mulig å være
borte fra jobben dersom dette er nødvendig, men det legges
opp til at det skal være lettere å prøve
andre tiltak ut fra arbeidstakers evne til å utføre
andre/nye oppgaver. Det skal videre innføres en
plikt for arbeidstaker til å gi opplysninger om egen funksjonsevne
til arbeidsgiver. Sykmelding fra lege skal ta utgangspunkt i funksjonsvurdering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil videre vise
til at ordningen med at legen etter anmodning fra arbeidstaker og
-giver skal gi en nærmere vurdering av den sykmeldtes funksjonsevne
etter at den er nedsatt grunnet sykdom, kan bli gjenstand for en
del misnøye og uenighet. I forbindelse med komiteens åpne
høring i sakens anledning ble det tydeliggjort at det fra
arbeidstakers og -givers side var to forskjellige utgangspunkter
for denne problemstillingen. Flertallet vil vise
til at LO gav uttrykk for at det måtte være opp
til arbeidstakeren å gi arbeidsgiver melding om funksjonsevnen,
og at arbeidsgiver ikke skal kunne kreve slike opplysninger fra
legen, mens det fra NHOs side ble påpekt at de var enige
i at arbeidstaker og -giver i fellesskap skal kunne forlange en
funksjonsvurdering fra legen. NHO påpekte imidlertid at
de ønsker at legen skal tilpliktes å anføre
slike opplysninger uoppfordret til arbeidsgiver i forbindelse med
sykmeldingen.
Flertallet viser til høringen hvor både
NHO og LO var enige om en endring av § 8-7 vedrørende
vurdering av arbeidsuførhet med utgangspunkt i en funksjonsvurdering.
Endringen består i at legen, som nøytral fagperson,
uten anmodning fra arbeidsgiver skal foreta en vurdering av arbeidstakers
funksjonsevne ved sykmelding. Disse medlemmer støtter
denne endringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ser positivt på at
en sykmelding heretter ikke bare skal baseres på rent medisinsk
grunnlag, og at sykmeldingen i tillegg til medisinsk diagnose skal
ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering.
Disse medlemmer viser til at denne funksjonsvurderingen
skal være grunnlag for dialogen mellom arbeidstaker og
arbeidsleder for å oppnå et mer inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer viser til høringsnotater
fra Landsorganisasjonen og Næringslivets Hovedorganisasjon
når det gjelder arbeidsgivers og arbeidstakers plikter
vedrørende arbeidstakers funksjonsevne. Med utgangspunkt
i disse høringsdokumentene konstaterer disse medlemmer at
partene i arbeidslivet er enige om at legen i samarbeid med arbeidstakeren
skal ha plikt til å gi en nærmere vurdering av
arbeidstakerens funksjonsevne. Disse medlemmer er
enig i dette og vil understreke at det er av stor verdi for gjennomføringen
av avtalen at lovteksten på dette punktet er slik at den
har tilslutning fra partene i arbeidslivet.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«I lov om folketrygd (folketrygdloven) skal § 8-7 nytt
fjerde ledd lyde:
Legen plikter i samarbeid med arbeidstakeren å gi nærmere
vurdering av arbeidstakerens funksjonsevne.»
Komiteen viser til at både
LO og NHO i forbindelse med komiteens åpne høring
i sakens anledning gav uttrykk for at det foreslåtte tilretteleggingstilskuddet
på 250 kroner er for lavt. LO ønsker videre at
det ikke skal settes et «tak» på en eventuell
utvidelse av tilskuddsperioden, mens NHO på sin side ønsker
en tilskuddsperiode på 24+24 nye ukers utvidelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener
at 250 kroner kan være for lavt til å motivere
til innsats fra arbeidsgiver, da et tilskudd i denne størrelsesorden
kan være utilstrekkelig til å dekke opp bedriftenes
utgifter til dette arbeidet.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere å øke
tilretteleggingstilskuddet utover de foreslåtte 250 kroner
slik at tilskuddet blir mer i samsvar med de reelle kostnadene en
slik tilrettelegging medfører for den enkelte arbeidsgiver.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser positivt på forslaget om
at folketrygden kan dekke utgifter til sykepenger i arbeidsgiverperioden
når årsaken til sykefraværet er relatert til
svangerskap og omplassering til annet arbeid ikke er mulig. Flertallet viser
til at ved å knytte sykepengerefusjonen til krav om tiltak
for den gravide understrekes arbeidsgivers ansvar for å forebygge
fravær blant annet gjennom tilrettelegging og tilpassing
av arbeidsoppgavene for den gravide.
Flertallet viser imidlertid til komiteens tidligere
merknader om behovet for å behandle arbeidsfravær
i forbindelse med svangerskap og fødsler på annen
måte enn ordinært sykefravær. Flertallet anser det
foreliggende forslag som en første imøtekommelse
på et mer omfattende og prinsipielt forslag fra komiteen
om at svangerskapsplager skal defineres og relateres til vår
trygdelovgivning på en annen måte enn gjennom
sykefraværslovgivningen.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak:
A
Vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven (tiltak for å redusere sykefravær mv.)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 8-6 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om tilskudd til tilretteleggingstiltak på arbeidsplassen.
§ 8-7 skal lyde:§ 8-7 Dokumentasjon av arbeidsuførhet
For at medlemmet skal få rett til sykepenger, må arbeidsuførheten dokumenteres med legeerklæring. Dette gjelder ikke i arbeidsgiverperioden når arbeidstakeren har rett til å nytte egenmelding, se §§ 8-18, 8-19 og 8-23 til 8-27.
Legeerklæring kan ikke godtas for tidsrom før medlemmet ble undersøkt av lege (sykmeldingstidspunktet). En legeerklæring for tidsrom før medlemmet søkte lege, kan likevel godtas dersom medlemmet har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.
Vurderingen av arbeidsuførheten skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering.
Legen plikter i samarbeid med arbeidstakeren å gi nærmere vurdering av arbeidstakerens funksjonsevne.
Når arbeidsuførheten har vart åtte uker, må det legges fram en særskilt legeerklæring for at medlemmet skal få utbetalt sykepenger fra trygden. Denne erklæringen skal inneholde en redegjørelse for det videre behandlingsopplegget og en vurdering av muligheten for at vedkommende kan gjenoppta det tidligere arbeidet eller ta annet arbeid.
Sykepenger kan likevel utbetales uten slik legeerklæring som nevnt i femte ledd
a) dersom medlemmet er innlagt i helseinstitusjon,
b) dersom lidelsen er så alvorlig at en ikke kan regne med at medlemmet blir arbeidsfør igjen, eller
c) dersom legen har vært forhindret fra å skrive legeerklæringen på grunn av uforutsett fravær fra arbeidet eller andre spesielle forhold.
Når arbeidsuførheten har vart i 12 uker, må trygdekontoret vurdere om de medisinske vilkårene for rett til sykepenger er oppfylt, og om det er behov for medisinske, yrkesrettede eller andre tiltak. Trygdekontoret må gjøre skriftlig vedtak om fortsatt rett til sykepenger.
§ 8-8 skal lyde:§ 8-8 Medlemmets medvirkning
Medlemmet har plikt til å gi opplysninger til arbeidsgiveren og trygdeetaten om egen funksjonsevne og bidra til at hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet blir utredet og iverksatt, se også § 21-3.
Retten til sykepenger faller bort dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å gi opplysninger som nevnt i første ledd, eller uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering, tilrettelegging av arbeid eller yrkesrettet attføring, se også § 21-8.
§ 8-20 overskrift og første ledd skal lyde:§ 8-20 Risiko for særlig stort sykefravær eller svangerskapsrelatert sykefravær
Dersom en arbeidstaker har langvarig eller kronisk sykdom som medfører risiko for særlig stort sykefravær, kan arbeidstakeren selv eller arbeidsgiveren søke om at trygden dekker utgiftene til sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det samme gjelder for en arbeidstaker som har en sykdom som medfører risiko for gjentatte sykefravær i en begrenset periode, og for en arbeidstaker som har sykefravær på grunn av svangerskap og som ikke kan omplasseres til annet arbeid i virksomheten.
II
Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Endringene i folketrygdloven §§ 8-6 og 8-8 trer i kraft straks.
Endringen i folketrygdloven § 8-20 trer i kraft 1. april 2002.
Endringen i folketrygdloven § 8-7 trer i kraft 1. juli 2002.
B
Stortinget ber Regjeringen vurdere å øke tilretteleggingstilskuddet utover de foreslåtte 250 kroner slik at tilskuddet blir mer i samsvar med de reelle kostnadene en slik tilrettelegging medfører for den enkelte arbeidsgiver.
Oslo, i sosialkomiteen, den 12. mars 2002
John I. Alvheim |
Harald T. Nesvik |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leder |
ordfører |
sekretær |